Täysistunnon pöytäkirja 87/2012 vp

PTK 87/2012 vp

87. TORSTAINA 27. SYYSKUUTA 2012 kello 16.00

Tarkistettu versio 2.0

Yksityiskoulujen valtionosuudet

Inkeri  Kerola  /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Suomalaiset perheet ovat tottuneet siihen, että heidän lapsillaan on mahdollisuus saada riippumatta koulusta tasavertaista opetusta. Nyt on kuitenkin käynyt ilmi viime päivinä, että yksityiskouluissa on saatu erilaisia signaaleja siitä, että valtio rahoittaa eri tavalla yksityiskouluja. Riippumatta siitä, onko kyseisessä koulussa maahanmuuttajia tai erityisoppilaita, he saavat saman valtionosuuden kuin julkiset koulut. Nyt kysyn ministeriltä: onko tämä ministerin mielestä tasaveroista oppimista, tasa-arvoa tuottavaa oppimista, johon olemme Suomessa tottuneet, kun kustannamme koulutusta julkisin verovaroin?

Opetusministeri Jukka Gustafsson

Arvoisa puhemies! Sanon heti aluksi sen, että minun mielestäni — ja uskon, että koko hallituksenkin mielestä — on tärkeää, että Suomessa on se määrä yksityisiä kouluja kuin on. Niitä on noin 80. Minulla on esimerkiksi henkilökohtaisesti hyvä kokemus, tieto, ymmärrys steinerkoulujen toiminnasta, myöskin kristillisistä kouluista.

Toinen kysymys nyt sitten on se, että tässä tuli muutama viikko sitten tietoon — tämä liittyy erityisesti nyt Helsingin tilanteeseen — että täällä yksityiset koulut rahoitusjärjestelmään liittyen voivat saada jopa kolmasosan enemmän valtionosuutta kuin jos toimisivat kunnan kouluina. Minusta tämä ei voi olla oikein. Minusta kaikilla kouluilla tulee olla (Puhemies koputtaa) samat taloudelliset ja toiminnalliset edellytykset.

Jo ennen tätä tilannetta olin laittanut liittyen tähän koulujen eriytymiskehitykseen selvityshenkilöt arvioimaan isojen kaupunkien rahaliikennettä, miten turvataan oppilaiden tasavertainen opetus, ja nyt odotan (Puhemies: Ministeri Gustafsson!) tätä selvitystä ja käyn sitten tähän kokonaisuuteen sen jälkeen syvällisemmin kiinni.

Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:

Meidän aikamme on aika tiukalla. Yksi lisäkysymys, ja kysymyksen esittää edustaja Kerola.

Inkeri  Kerola  /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Ministeri on vilauttanut jossakin vuosilukua 2015, että silloin tapahtuisi jotakin. Nyt kuitenkin yksi ikäluokka ehtii mennä läpi koulujärjestelmän, esimerkiksi yläkoulun, ennen kuin jotakin tapahtuu. Siinä ajassa ehtii tapahtua oppimisessa ja oppilaan kehityksessä tosi paljon ja myös siellä koulun sisällä. Kysyn: eikö hallituksella ole huoli siitä, kun nyt on jo eriarvoistuminen koulujen sisällä kasvanut, että se kasvaisi vielä lisää ja oppilaat olisivat eriarvoisessa asemassa? 2015 on aivan liian kaukana.

Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:

Ministeri Gustafsson ja tiivisti, pyydän.

Opetusministeri Jukka Gustafsson

Arvoisa puhemies! Minun tapoihini ei kuulu hirveästi vilautella. (Naurua) Sen sijaan olen esittänyt, että kun hallitusohjelman mukaisesti vuonna 2015 ollaan toteuttamassa isohkoa valtionosuusuudistusjärjestelmää, niin sen yhteydessä hallitusohjelman kirjausten mukaisestikin on tarkoitus ottaa huomioon koulujen valtionosuusjärjestelmässä nämä alueelliset tekijät: maahanmuuttajien määrä, aikuisten koulutustaso, työttömyysaste. Tämä valtionosuusuudistus astunee toivotta-vasti sitten voimaan 2015.

Mutta tähän akuuttiin ongelmaan, joka nyt on tullut esille tämän Helsingin koulutoimen osalta, sanon, että sitä pitää nyt selvittää, saada lisää fakta- ja muuta tietoa. Voi olla näin, että se viime kädessä on myöskin kunnallisten päättäjien (Puhemies koputtaa) asia arvioida ja kohdentaa sitten nämä taloudelliset voimavarat niin, että kaikki koulut olisivat mahdollisimman tasa-arvoisessa asemassa.

Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:

Tämä kysymys on loppuun käsitelty.