5) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi eräiden työeläkelakien
ja Kansaneläkelaitoksesta annetun lain muuttamisesta
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssämme on mietintö asiasta,
josta mitä suurimmalla todennäköisyydellä kansanedustajat
saavat palautetta jos ei nyt aihepiiriltään ihan
top 5- niin ainakin top 10 -sarjassa. Kyse on hallituksen esityksestä,
jossa eläkepäätös pitää perustella
ja erityisesti hylkäävä päätös
pitää perustella ja erityisesti hylkäävä päätös
pitää perustella niin, että henkilö, joka
sen hylkypäätöksen saa, tietää,
miksi on hylkäävän päätöksen
eläkeratkaisussaan saanut.
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys eduskunnalle on siis
eräiden työeläkelakien ja Kansaneläkelaitoksesta
annetun lain muutos, ja valiokunta pitää perusteltuna
esityksen tavoitteena olevaa etuuspäätösten
perustelujen ja etuuden hakijoiden oikeusturvan parantamista lisäämällä tietyt
säännökset hallintolakiin. Täydentävät säännökset
koskevat erityisesti hylkäävän päätöksen
perusteluja, kun käsiteltävänä olevaan asiaan
liittyy lääketieteellisiä kysymyksiä.
Osittain tai kokonaan hylkäävän päätöksen
perusteluihin on ehdotuksen mukaan kirjattava asian arviointiin
pääasiallisesti vaikuttaneet seikat ja näiden
seikkojen pohjalta tehdyt johtopäätökset.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää etuuspäätösten lääketieteellisten
perustelujen kehittämistä erittäin tärkeänä koko
etuusjärjestelmän toimeenpanoon kohdistuvan luottamuksen
näkökulmasta. Valiokunta täten puoltaa
lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomina.
Valiokunta pitää hakijan oikeusturvan kannalta
keskeisenä, että päätöksen
perusteena olevat seikat, kuten lääketieteelliset
arviot, ilmenevät riittävän yksityiskohtaisesti
päätöksen perusteluista. Valiokunta katsoo
myös, että perusteluista tulee ilmetä,
miten erilaisia seikkoja on painotettu ja arvioitu, jolloin hakija
voi perustelujen valossa paitsi harkita muutoksenhaun tarvetta myös
esittää oman käsityksensä ja
mahdollisen lisäselvityksen perusteluissa esiin tuoduista
seikoista.
Erityisesti hylkäävän etuuspäätöksen
perustelujen tulee olla mahdollisimman selkeät ja ymmärrettävät.
Lääketieteellisten seikkojen lisäksi päätöksessä on
otettava huomioon esimerkiksi hakijan ammattiin ja koulutukseen
liittyviä seikkoja, joita koskevien tietojen kattavuus
vaikuttaa asian ratkaisuun. Lääketieteellisten
seikkojen arviointi ja kuvaaminen päätöksessä riittävällä ja objektiivisella
tavalla on keskeisen tärkeä päätöksen
ymmärrettävyyden kannalta. Perusteluilla on merkittävä vaikutus
myös muutoksenhakumahdollisuuksien käyttämiseen.
Riittävillä ja asianmukaisilla perusteluilla voidaan
vähentää tarvetta muutoksenhakuun ja
lisätä luottamusta päätösten
oikeellisuuteen. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että päätösten perustelujen
tosiasiallista muuttamista ja lainmuutosten vaikutuksia muun muassa
valitusten määrään ja käsittelyaikoihin
seurataan myös käytännössä.
Arvoisa herra puhemies! Tämä valiokunnan mietintö on
yksimielinen.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys on oikeansuuntainen,
mutta valitettavasti se jää torsoksi. Tämä perustelee
kyllä paremmin sen, miksi hylkäävä päätös
tulee, kun sitä vertaa aikaisempaan lakiin, mutta se ei
millään tavalla paranna hakijan asemaa eikä millään tavalla
paranna hakijan oikeusturvaa. Se tosin edesauttaa ymmärtämään
sen, miksi tietty päätös on tehty.
Mutta tässä lakiesityksessä ei edelleenkään anneta
sille henkilölle, jonka työkyvyttömyyseläkehakemus
on hylätty, lupaa eikä selkeää lupaa
sille, että hän saisi suullisen kuulemisen niin halutessaan.
Suullisesta kuulemisesta nimittäin sanotaan tällä hetkellä näin:
muutoksenhakijalle sinänsä säädetty
oikeus suulliseen kuulemiseen ei toteudu, koska muutoksenhakuelimellä on
vapaa valta hylätä suullisen kuulustelun pyyntö katsomalla,
että "suullinen käsittely on asian laadun vuoksi
tai muusta syystä ilmeisen tarpeeton".
"Muusta syystä ilmeisen tarpeeton" — kenelle
se on tarpeeton? Ei ainakaan sille, jonka eläkehakemus
on hylätty. Siltä osin oikeusturva ei parane millään
tavalla.
Toinen tärkeä seikka: Tähän
lakiin oltaisiin toki voitu lisätä yksi kohta
elikkä sellainen kohta, mitä tällä hetkellä ei
eläkelaitoksissa ole, ja se on itse asiassa terveydenhuollon
ammattihenkilöstöstä annetun lain 23 §:n
kohta, jossa säädetään lääkinnällisestä todistuksesta
ja lausunnoista ja niiden muodoista. Se muotovaatimus tarkoittaa
sitä, että jos lääkäri
antaa lääkärintodistuksen, lääkärinlausunnon,
niin hänen on vakuutettava tämä antamansa
lausunto "minkä kunniani ja omantuntoni kautta vakuutan" -sanoilla.
Nyt näin ei tarvitse tehdä silloin, kun ihmiseltä evätään
työkyvyttömyyseläke. Riittää,
että lääkäri, joka sen evää,
kertoo sen, miksi hän sen evää. Toki
se on parannus aikaisempaan — saadaan vähän
läpinäkyvämmäksi sitä,
kuka asioita käsittelee ja kuka sen päätöksen
teki — mutta oikeusturvaa tämä ei valitettavasti
tule hakijoiden osalta parantamaan. Siihen olisin todella toivonut, että valiokunnalla
olisi ollut rohkeutta puuttua.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Käsittelemme nyt hallituksen esitystä 109/2014
eli esitystä eduskunnalle laeiksi eräiden työeläkelakien
ja Kansaneläkelaitoksesta annetun lain muuttamisesta. Valiokunnan
kannanotossa kiinnitetään huomiota siihen, että tämä lakiesitys
on äärettömän hyvä.
Tällä parannetaan valittajan oikeusturvaa, koska
tässä esityksessä edellytetään, että oikeusturvan
kannalta nämä päätöksen
perusteena olevat seikat, kuten lääketieteelliset
arviot, ilmenevät riittävän yksityiskohtaisesti
päätöksen perusteluissa.
Valiokunta katsoi myös, että perusteluissa
tulisi ilmetä, miten erilaisia seikkoja on painotettu ja
arvioitu, jolloin hakija voi perustelujen valossa paitsi harkita
muutoksenhaun tarvetta myös esittää oman
käsityksensä ja mahdollisen lisäselvityksen
perusteluissa esiin tuoduista seikoista. Erityisesti, jos henkilö saa
hylkäävän etuuspäätöksen,
niitten perustelujen tulee olla mahdollisimman selkeitä ja
ymmärrettäviä. Lääketieteellisten
seikkojen lisäksi päätöksessä otetaan
huomioon esimerkiksi hakijan ammattiin, koulutukseen liittyviä seikkoja,
joita koskevien tietojen kattavuus vaikuttaa asian ratkaisuun. Lääketieteellisten
seikkojen arviointi ja kuvaaminen päätöksessä riittävällä ja
objektiivisella tavalla on keskeisen tärkeää päätöksen
ymmärrettävyyden kannalta.
Hyvin perusteltu päätös takaa sen,
että hylkäävän päätöksen
saanut henkilö pystyy tekemään siitä sitten
vastineen ja hyvin kattavan valituksen. Tämä parantaa
kyllä ihmisten mahdollisuutta saada hylkypäätöksistä asianmukaiset
valitukset ja myös mahdollistaa, että tehdyt hylkyesitykset
kaatuvat ja myös paremmin huomioidaan sitten valittajan
näkökulma näissä asioissa.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä lakiesityksessä on
tavoitteena parantaa kansalaisten luottamusta Kelaa ja työeläkelaitoksia
kohtaan. Liian usein kansalaiset nimittäin tällä hetkellä kokevat,
etteivät he ole saaneet tarpeeksi selkeitä ja
ymmärrettäviä perusteluja sille, miksi
heidän sosiaalivakuutusetuuksiaan koskeva hakemuksensa
on hylätty. Nykyi-sinkin hallintolaki edellyttää etuuspäätösten
perustelemista, mutta tämä säännös
on melko yleisluontoinen. Sosiaalietuusratkaisut liittyvät
usein hakijan toimeentuloon ja terveyteen ja ovat henkilökohtaisella
tasolla hyvin merkittäviä, ja siksi perustelujen
on oltava selkeitä ja ymmärrettäviä.
Jatkossa nämä hylkäävät
päätökset on siis perusteltava paremmin,
eli niistä on saatava ymmärrettävällä tavalla
selville kielteisen päätöksen perusteet.
Ja silloin kun tämä kielteinen päätös
perustuu lääketieteellisiin seikkoihin, perusteluihin
on kirjattava, mitkä seikat ovat vaikuttaneet tapauksen
arviointiin ja mitä johtopäätöksiä niiden
perusteella on tehty. Lisäksi ehdotetaan, että etuusasian
käsittelyyn osallistuva asiantuntija laatisi asian valmistelun
aikana perustellun arvionsa tilanteesta. Tämä perustelu
sitten kirjataan asiakirjoihin. Tämä arvio auttaa
lääketieteellisten perustelujen kirjoittamista
ymmärrettävään muotoon sitten
siihen varsinaiseen päätökseen, jonka
kansalainen saa itselleen.
Eli kaiken kaikkiaan tämä on erittäin
hyvä ja kannatettava lakiesitys, joka parantaa kansalaisten
oikeusturvan toteutumista.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! En ole ollut tätä käsittelemässä,
koska en ole kyseisen valiokunnan jäsen, mutta ihan näin
pienellä perehtymisellä tähän
asiaan tulee tästä lakiesityksestä kyllä ihan
positiivinen kuva. Lainaan tässä valiokunnan kannanottoa.
"Erityisesti hylkäävän etuuspäätöksen
perustelujen tulee olla mahdollisimman selkeät ja ymmärrettävät.
Lääketieteellisten seikkojen lisäksi päätöksessä otetaan
huomioon esimerkiksi hakijan ammattiin ja koulutukseen liittyviä seikkoja, joita
koskevien tietojen kattavuus vaikuttaa asian ratkaisuun. Lääketieteellisten
seikkojen arviointi ja kuvaaminen päätöksessä riittävällä ja
objektiivisella tavalla on keskeisen tärkeää päätöksen
ymmärrettävyyden kannalta. Riittävillä ja asianmukaisilla
perusteluilla voidaan vähentää tarvetta
muutoksenhakuun ja lisätä luottamusta päätöksen
oikeellisuuteen."
Tämä antaa myös tälle eläkettä hakevalle mahdollisuuden
arvioida myös sitä, onko hänen kohtansa
arvioitu oikein, ja mikäli ei ole, niin hänellä on
entistä paremmat mahdollisuudet hakea sitten niillä uusilla
perusteilla oikaisua tähän päätökseen.
Pidän tätä kyllä todella hyvänä esityksenä.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Varmasti kaikki kansanedustajat ovat
saaneet palautetta siitä, miten ihmiset kokevat työeläke-
tai sairauseläkepäätöksensä varsinkin
silloin, kun se päätös on hylkäävä.
Niistä menettelyistä palautetta tulee kansanedustajille,
ja sen vuoksi tämä lakiesitys, joka tässä meillä nyt
käsittelyssä on, on erittäin hyvä.
Tosin voi ihmetellä sitä, miten tämä perusteluvelvoite
ei ole aiemmin ollut esillä, kun kuitenkin on tiedossa
se, että viranomaisen pitää aina päätöksensä pystyä perustelemaan
ja selkeästi kansalaisille tuomaan perustelut ilmi. On
hyvä, että nyt tässä muutoksessa
tätä korostetaan.
Tuossa valiokunnan mietinnössä pidetään
tärkeänä hakijan oikeusturvan kannalta
sitä, että päätöksen
perusteena olevat seikat, lääketieteelliset arviot,
ilmenevät riittävän yksityiskohtaisesti
niistä päätöksen perusteista,
ja tämä onkin juuri kansalaisen kannalta ja kansalaisen
oikeusturvan kannalta tärkeä asia, samoin kuin
se, mitä perusteluja on painotettu silloin, kun tehdään
tuo hylkäävä päätös.
Tämä on tietysti edellytys sille, että kansalainen
voi sitten jatkaa sitä oman asiansa ajamista ja mahdollisesti
hakea muutosta siihen päätökseen, joka
on tehty.
Hyvä lakiesitys, tarkentaa ja parantaa kansalaisten
oikeusturvaa näissä työeläkeasioissa.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Aikana, jolloin puhutaan normien purkamisesta ja
säännösten keventämisestä,
meillä on käsittelyssä laki, joka on
tyyppiesimerkki siitä, että kun terve järki
ei toimi, tarvitaan laki, jossa määritellään,
miten sen terveen järjen pitäisi toimia. Varsinkin
niissä tilanteissa, joissa eläkepäätös
on kielteinen, pitäisi olla itsestään
selvää — ilman, että säädetään
laki, että voimassa olevaa lakia pitää noudattaa — että perustelut
ovat sellaiset, että esimerkiksi muutoksenhaku on niitten
perustelujen pohjalta mahdollista.
Mutta tässä meillä nyt laki on, ja
tämä on tosiaan valiokunnan yksimielisesti hyväksymä,
ja aivan niin kuin täällä useat edustajat
ovat todenneet, tämä vie asioita eteenpäin.
Mutta sitten kun täällä edustaja Tolppanen,
joka nyt ehti jo salista pois lähteä, totesi,
että tämä esitys ei millään
lailla paranna ihmisten oikeusturvaa, uskallan kyllä sanoa,
että edustaja Tolppanen sanoi nyt kyllä aavistuksen
verran väärän todistuksen. Toinen asia
on sitten se, että hän oli pettynyt valiokunnan
mietintöön, koska tässä mietinnössä ei
mahdollisteta suullista käsittelyä. Avaamatta
nyt sen enemmälti sitä, mitä valiokunnassa
keskusteltiin, totean vain lyhyesti, että suullisella käsittelyllä voi
olla perustelunsa. Mutta kun näissä tapauksissa
puhutaan hyvin usein ihmisistä, joitten oma kyky olla oman
asiansa hoitajana on heikentynyt, niin kysynpä vain, että puhumallako
ne eläkepäätökset pitäisi
sitten loppuviimeksi tehdä. Tämä on asia,
joka varmasti pohdituttaa ja jota pitää viedä eteenpäinkin,
mutta itse en kyllä lähtökohtaisesti
kannata suullisen menettelyn käyttöönottoa,
kyllä oikeusturvan pitää löytyä asiaperustein
ja paperilla.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on todettu, että tämä lakiesitys
on äärettömän hyvä.
Mietin sitä, että nimenomaan nämä lääketieteelliset
termit ovat monelle kansalaiselle todella vaikeita ja niitä ei
kerta kaikkiaan pysty ymmärtämään,
ellei niitä avata ja kirjoiteta selkokielellä.
Yleensähän lääkärit
kirjoittavat B-todistukset, ja kaikki diagnoosit ovat latinaa, harvoin
niitä sitten edes sulkuihin suomennetaan. Tämä on äärettömän
hyvä asia, että tämä laki nyt muuttuu
niin, että nämä lääketieteelliset
seikat pitää perustella paremmin, niin että jokainen kansalainen
pystyy ymmärtämään, mistä on
kysymys. Tämä on äärettömän
hyvä lakiesitys, joka lisää ihmisten
välistä tasa-arvoa ja myös oikeudenmukaisuutta.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kaikki sellaiset muutokset, joilla
lisätään kansalaisten luottamusta järjestelmän
toimivuuteen, ovat tietysti hyviä. Yksi yleinen negatiivinen
palaute, jota tulee näihin työeläke-
ja sairauseläkepäätöksiin liittyen,
on se, että asiantuntija, joka tekee tämän
hylkäävän päätöksen,
ei ole koskaan fyysisesti tavannut eikä ole tutkinut eikä tiedä sitä eläkettä hakevaa
henkilöä. Eli näitä päätöksiä tehdään
pelkästään papereiden varassa, ja varsinkin
sen hylkäävän päätöksen
perustelu on silloin tärkeä: niin kuin tässä lakiesityksessä esitetään,
että sen hylkäävän päätöksen
perustelut ovat riittävän yksityiskohtaiset, jotta
asianomainen kansalainen sitten voi siitä tunnistaa, mitä asioita
on painotettu. Tämä varmasti hälventää sitä arvostelua
myös, että kyseinen päätöksen
tekijä ei ole eläkkeen hakijaa koskaan tavannut.
En myöskään itse kannata tällaista
suullista tinkimismenettelyä, johon edustaja, valiokunnan puheenjohtaja
Rehula tuossa viittasi. Se ei voi olla oikea tapa, että mennään
tämmöiseen suulliseen tinkimismenettelyyn eläkepäätöksissä.
Mutta kansalaisten pitää luottaa tähän
järjestelmään, ja jos tämä on
askel siihen suuntaan, hyvä niin.
Yleiskeskustelu päättyi.