4) Hallituksen esitys valitusta hovioikeuteen ja valitusasian
käsittelyä hovioikeudessa koskevien oikeudenkäymiskaaren
säännösten muuttamiseksi
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Hovioikeuksien ruuhkautuminen on yksi prosessiuudistusten
lieveilmiö, joka vaatii toimia. Niitä on meneillään
oleva hovioikeuksien sisäisten työmenetelmien
kehittäminen, mutta myös lainsäädännössä joudutaan
tekemään tarkistuksia, jotta oikeusturvamekanismeissa
keskityttäisiin olennaiseen, niihin tapauksiin, joissa
todella vaaditaan uudelleentutkimista oikeudessa täysmääräisesti,
ja tämmöistä pakonomaista samojen asioiden
kahteen kertaan käsittelyä alioikeuksissa ja hovioikeuksissa
vähennettäisiin.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että käräjäoikeuden
ratkaisuista tehdyt valitukset käsiteltäisiin
hovioikeudessa jatkossa eri tavoin sen mukaan, kuinka perusteellista
tutkintaa ne edellyttävät. Kun hovioikeus voisi
keskittyä juuri niiden valitusten tutkimiseen, joissa asianosaisten oikeusturva
sitä todella edellyttää, valitusten käsittely
nopeutuisi. Uudistus säästäisi myös
vaivaa ja kustannuksia valittajan vastapuolelta. Eli perussisältönä on
se, että selvät tapaukset tulisivat suppeampaan
käsittelyyn. Käräjäoikeuksien päätöksiin
saisi edelleen hakea muutosta rajoituksetta. Mistään
valituslupajärjestelmästä ei ole kysymys.
Kun kaikki valitukset nykyisin käsitellään
hovioikeudessa yhtä perusteellisesti, lakiesityksen mukaan
hovioikeus tutkisi aina ensin sen, voiko sinne tullut valitus horjuttaa
luottamusta käräjäoikeuden ratkaisun
oikeellisuuteen. Se tapahtuisi vertaamalla valitusta ja alioikeuden
ratkaisua toisiinsa. Jos sen jälkeen todettaisiin, että valitus ei
voi menestyä, sitä ei otettaisi enempään
tutkintaan. Valituksen käsittely voitaisiin lopettaa, jos kaikki
kolme hovioikeuden jäsentä ovat yhtä mieltä siitä,
että se ei voi johtaa käräjäoikeuden ratkaisun
muuttamiseen. Muut valitukset, selvä pääosa
kaikista valituksista, tutkittaisiin nykyiseen tapaan täydellisessä hovioikeusmenettelyssä,
joka on joko kirjallinen tai suullinen tapauksen luonteen mukaan.
Käräjäoikeuden ratkaisu, samoin kuin
siellä noudatettu menettely, tutkittaisiin hovioikeudessa
ennen muuta siltä kannalta, ovatko ne voimassa olevan oikeuden
kannalta hyväksyttäviä. Oikeusturvan
kannalta merkitykselliset asiat otettaisiin täyteen tutkintaan.
Näitä ovat esimerkiksi useat törkeät
rikosasiat, silloin kun on kysymys vastaajan syyllisyydestä.
Hovioikeus voisi aina harkintansa mukaan ottaa minkä tahansa
muunkin valituksen täyteen tutkintaan. Menettely olisi muutenkin
joustava, niin että osa valituksesta voitaisiin ottaa täyteen
tutkintaan ja osa käsitellä suppeammassa menettelyssä.
Valittajan vastapuolelta ei yleensä pyydettäisi
vastausta, ennen kuin käsittelyjärjestyksestä on
päätetty. Tämähän olisi
siis sitä hovioikeuden sisäistä työtä, joka
esivalmistelu nykyisinkin avaa tapauksen käsittelyn.
Valituksen käsittelyjärjestyksestä tulisi
päättää viipymättä sen
jälkeen, kun valitus on saapunut hovioikeuteen. Käsittelyn
nopeuttamiseksi asian valmisteluun liittyvät päätökset
voitaisiin tehdä ilman esittelyä. Valituksen käsittelyn
lopettamista koskeva ratkaisu perusteltaisiin lyhyesti, kuten nykyisinkin
käytännössä tapahtuu silloin,
kun käräjäoikeuden ratkaisu pysytetään
voimassa. Ratkaisuun saisi hakea muutosta, kuten hovioikeuden muihinkin
ratkaisuihin, pyytämällä valituslupaa
korkeimmalta oikeudelta. Eli nämä suppean käsittelyn
asiatkin perusteltaisiin, tosin lyhyesti, mutta perusteltaisiin
kuitenkin asiallisesti.
Uudistus avaisi myös mahdollisuuden niin sanottuun
vastamuutoksenhakuun: Valittajan vastapuoli voisi vielä lyhyessä määräajassa
valitusajan umpeen kuluttua itsekin valittaa hovioikeuteen. Vastavalitus
olisi tehtävä kahdessa viikossa valitusajan umpeen
kulumisesta. Eli silloin jos toinen osapuoli valittaa, niin toinen
voisi reagoida siihen, niin että tämä olisi
tasapuolisempi hovioikeuden kannalta, kun on tavallaan molempiin
suuntiin meneviä vaatimuksia. Tämä ehkä osaltaan
ennalta ehkäisisi turhia valituksia hovioikeuteen, joita
ehkä tehdään asianajopalkkioiden tai
asian pitkittämisen vuoksi. Kun on uhka siitä,
että vastapuoli voi sitten reagoida ja lopputulos voikin
olla tämän alkuperäisen valittajan kannalta
huonompi, niin tämä hillitsisi ehkä näitä turhia
hovioikeuskäsittelyitä.
Meillähän kansainvälisissä vertailuissa
kovin suuri osa alioikeuksien ratkaisuista valitetaan hovioikeudessa
käsiteltäväksi. Voisi sanoa, että tuommoisena
kohtuullisena suuruusluokkana voisi olla noin viidennes asioista,
joita voitaisiin ja joissa olisi perusteltua syytä mennä eteenpäin, mutta
meillä tämä osuus on noin kaksinkertainen.
Vastamuutoksenhaku on myös keino saattaa asia hovioikeuden
tutkittavaksi laajemmin kuin pelkän alkuperäisen
valituksen perusteella, eli kun siinä voi olla näitä toiseen
suuntaan ja laveammin ratkaisun riitauttavia asioita, silloin myös
vastaavasti laveammalta alalta koko ratkaisu tulisi hovioikeuden
syynättäväksi.
Hallituksen esityksessä arvioidaan, että kaikista
valituksista noin 30 prosentin käsittely lopetettaisiin
ennen täystutkintavaihetta. Ihan vertailun vuoksi mainittakoon,
että viime vuonna hovioikeuksissa ratkaistiin noin 11 700
asiaa, joista noin 40 prosentissa käräjäoikeuden
ratkaisua ei lainkaan muutettu.
Uudistus säästäisi valtion varoja
tietysti työnä hovioikeuksissa, mutta myös
oikeudenkäyntikustannusten säästönä.
Niin maksuttomat oikeudenkäynnit kuin oikeusapukustannukset
muutoinkin supistuisivat jonkun verran. Mutta oikeusturvan kannalta
tärkein vaikutus olisi se, että asioiden käsittely
hovioikeuksissa nopeutuisi ja lainvoimainen ratkaisu saataisiin
ripeämmin niin rikos- kuin siviiliasioissa.
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys oikeudenkäymiskaaren
säädösten muuttamiseksi koskien valitusta hovioikeuteen
ja valitusasioiden käsittelyä hovioikeudessa on
kannatettava ja hyvä. Tuntuu, että se osuu oikein
hyvin siihen kansalaismielipiteeseen, mikä tänä päivänä vallitsee,
josta on paljon kansalaispalautetta viime aikoina tullut.
Useamman kerran on ihmetelty sitä, miten voi olla mahdollista,
että käräjäoikeudessa tuomion saaneet
rikolliset järjestään valittavat saamastaan
tuomiosta hovioikeuteen ja tuomion täytäntöönpano
saattaa viivästyä kuukausitolkulla. Kiistattoman
tuomion saaneet keplottelevat tuomion täytäntöönpanoa
käyttämällä mahdollisuutta valittaa,
ja tällä tavalla saadaan aikaan myös
se, että hovioikeudet ruuhkaantuvat, eli ministeriö on
kyllä aivan oikeassa asiassa ja ajan hermolla tässä mielessä.
Käsittelyajat pitenevät.
Nykyisenä valitusten teon kulta-aikana on jopa vaadittu,
että muutoksenhakuoikeutta tulisi jollakin tavoin rajoittaa.
Jotkut valituksista voidaan tulkita tehdyksi kiusantekomielessä tai muuten
vaan täysin aiheettomasti. Oikeusvaltioon kuitenkin kai
sisältyy se, että käräjäoikeuden
päätöksiin on oltava mahdollisuus hakea muutosta.
Selvää on kuitenkin, että muutoksen tarvetta
lainsäädännössä tältä osin
on olemassa.
Lakiesityksen yleisperusteluissa on todettu, että vuonna
2001 hovioikeuksissa ratkaistiin, niin kuin ministeri äsken
totesi, 11 736 asiaa. Alioikeuden ratkaisun lopputulosta
ei muutettu lainkaan tai sitä muutettiin vain epäolennaisesti 75
prosentissa asioista. Mielestäni tämä on
selvä osoitus siitä, että alioikeudet
ovat nykyisin hyvin ajan tasalla ja ratkaisut kestävällä pohjalla.
Yleisperusteluissa todetaan, että vuonna 2001 alioikeuksissa
ratkaistiin 820 152 asiaa. Näin ollen voi todeta,
että käräjäoikeus ei todellakaan
nykypäivänä ole mikään
välttämätön pahe tai oikeudenkäynnin
esiaste, niin että lopullista ratkaisua sitten haettaisiin
vasta hovioikeudessa, vaan käräjäoikeudet
tekevät todella mallikasta ja laadukasta työtä tänä päivänä.
Viime aikoina on syystä saanut olla huolissaan kansalaisten
oikeusturvasta siinä mielessä, että viranomaisten
tai oikeuksien antamat päätökset viipyvät
kohtuuttoman pitkän ajan. On erinomainen asia, että tälläkin
lakimuutoksella pyritään turvaamaan oikeudenkäynti
kohtuullisessa ajassa. Tätä esiintyy myöskin
muualla kuin oikeudenkäynneissä, eli viranomaiset
varsinkin ympäristönsuojelupuolella tänä päivänä tarpeettomasti
viivyttelevät ratkaisujen antamista ja saattavat monissa
tapauksissa yksityisen kansalaisen aika kohtuuttomaan tilanteeseen.
Jos joku aikoo investoida, niin aloittamisluvan saamiseen menee
parhaimmillaan vuosi kaksi aikaa, ja oikeudenkäynnin osalta
voi todeta, että varmasti on ihmiselle henkisesti aika
raskasta, jos joutuu siinä prosessissa pyörimään
tarpeettoman kauan ajan, eli tämä lakiuudistus
on hyvin myönteinen siinä mielessä.
Vuonna 2001 asian käsittely hovioikeudessa kesti noin
kahdeksan kuukautta. Näin ollen käsittelyajat
ovat pidentyneet aiempien uudistuksien myötä.
Vuonna 88 muistaakseni käsittelyaika oli kuutisen kuukautta,
eli parin kuukauden pidennys on kohtuulisäys. Mielestäni
hyvä on lakiuudistuksen lähtökohta, että hovioikeuksien
ruuhkaantumisien välttämiseksi hovioikeuksien
pääkäsittelyssä ei pitäisi
käsitellä laajamittaisesti asioita, joissa se
ei ole asianomaisten oikeusturvan kannalta tarpeen. Lakiesityksen
mukaan valitusta arvioitaisiin ensi vaiheessa siltä kannalta, onko
käräjäoikeuden tuomion ja asiakirjojen
valossa selvää, ettei valitus voi johtaa käräjäoikeuden
ratkaisun muuttamiseen, ja jos näin on, valitusta ei käsiteltäisi
sen enempää. Tällä tavalla voidaan
varmasti karsia turhia käsittelyjä ja nopeuttaa
oikeuskäsittelyä.
Hyvä asia on myös lakiesitykseen sisältyvä vastamuutoksenhaku,
kuten ministeri juuri esitteli, eli asianomainen saisi valitusajan
kuluttua umpeen hakea muutosta silloin, kun vastapuoli on valittanut
ratkaisusta, jonka hän itse olisi muuten hyväksynyt.
Vastamuutoksenhaun mahdollisuus voi hillitä muutoksenhakua
ja myös tätä kautta nopeuttaa oikeuden
toteutumista.
Arvoisa puhemies! Hovioikeudella on vastuu toisaalta yksittäisten
asioiden oikeasta ratkaisemisesta ja toisaalta oikeuskäytännön
ohjaamisesta yleisesti. On täysin oikein, että tavoitteena
on hovioikeuden ajan käyttö oleelliseen. Hyvä on, että rikokseen
syyllistyneen tuomio pannaan täytäntöön
mahdollisimman pian rikoksen jälkeen ja kansalaisia kismittävä tuomion
välttely tulee vaikeammaksi. Oikeusturva kyllä tulee
taatuksi, koska valituksen käsittely voidaan lopettaa vain hovioikeuden
kolmen jäsenen yksimielisellä päätöksellä.
Näen lakiesityksen hyvin myönteisenä ja
toivon sen nopeaa käsittelyä valiokunnassa, joka tunnetusti
ei ole niitä ripeimpiä, mutta toivottavasti tässä tapauksessa
näin selkeä asia etenee.
Petri Salo /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tästä lakiesityksestä on
hyvä antaa oikeusministerille ja hänen ministeriölleen
ihan vilpittömiä kehuja. Lakivaliokunta oli Vaasassa
kesämatkalla ja tutustui kahden päivän
aikana myöskin Vaasan hovioikeuden prosessiuudistukseen
ja sisäisiin toimintatapoihin ja myöskin ongelmatilanteisiin,
ja tämä oli yksi keskeinen asia, joka tuotiin
lakivaliokunnalle esille ja johon toivottiin erittäin nopeaa
ratkaisua. Ihailen sitä nopeutta, että esitys
on nyt täällä meidän käsittelyssämme, ja
toivotaan, että lakivaliokuntakin ruuhkastaan huolimatta
vielä selviää tämän
kanssa eteenpäin.
Otan esiin ihan pari yksityiskohtaa, jotka tässä esityksessä jäivät
mietityttämään. Toinen on, onko oikeusturvan
kannalta välttämätöntä se, että päätös
pitää tehdä kolmella tuomarilla aina yksimielisesti.
Jos joku näistä tuomareista kerta kaikkiaan ajattelee
näitä asioita toisella tavalla, hän pystyy
myöskin vesittämään tämän
lain tarkoitusta. Eikö enemmistö riittäisi
ratkaisuksi näissä asioissa? Toinen asia, joka
jäi vähän ihmetyttämään,
on se, että kun toivottaisiin nopeaa lainvoimaista päätöstä myöskin
tämän uudistuksen jälkeen, niin tuntuu
jotenkin siltä, että valittaminen korkeimpaan
oikeuteen nopeamman käsittelyn jälkeen ei oikeusturvan
kannalta ole kuitenkaan aivan välttämätöntä.
Nämä olivat kaksi asiaa, jotka jäivät
mietityttämään, koska luulen vain, että niitä on
perusteltu sillä, että kansalaisen oikeusturva
täyttyisi 150-prosenttisesti, ja minun mielestäni
100 prosenttia riittäisi.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Itse myös antaisin vilpittömät
kehut oikeusministerille, että taas tämäkin
asia, joka on pitkään odottanut eduskuntakäsittelyä,
on saatu tänne. Nyt vain toivoisi, että vaikka
lakivaliokunnassa asiat ovat myös ruuhkautuneet, niin täälläkin
voitaisiin nopeasti eli tämän puolen vuoden aikana
vielä tämäkin lakiesitys lopullisesti
eduskunnassa hyväksyä, saataisiin se valiokunnasta
ulos.
Kiinnitin erityisesti huomiota siihen, että kun täällä on
tiettyjä asioita peräänkuulutettu ja
tietysti suomalaiseen oikeudenkäyttöön
kuuluvat yhdenvertaisuus, tasavertaisuus ja nimenomaan kansalaisten
oikeusturvan vaaliminen, niin kyllä sekin on oikeusturvan
vaalimista, että tosiasiassa muutoksenhakua edellyttävät
valitukset saadaan nopeasti käsiteltyä. Nythän
on tilanne se, että hovioikeuksissa jopa pitkälti
yli vuoden kestää valitusasian käsittely.
Tämän tilaston mukaan, mikä esityksessäkin on
mainittu, vuonna 2001 ratkaistiin hovioikeuksissa yhteensä 11 736
asiaa, ja samojen tilastojen mukaan oikeastaan noin puolet kaikista
valituksista, jotka ratkaistiin, oli niin sanottuja turhia valituksia.
Tämä on johdonmukaista jatkoa oikeastaan esitutkintalakiuudistukselle,
jossa on käytössä nykyisin esitutkinnassa
suppea ja laaja käsittely. Tässä mentäisiin
hovioikeuksissa suppeaan käsittelyyn. Minä ymmärrän
tämän näin. Erittäin tervetullut
lakiuudistus, ja toivottavasti tämä eduskunta
sen vielä voi päättää.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Kun eduskunnassa käsiteltiin näitä muutoksia
aikoinaan, itse olin hyvinkin kriittinen, samoin kuin ed. Aittoniemi,
tähän muutokseen, joka silloin tehtiin. Täytyy
sanoa, että tietysti oikeusturvan kannalta, jos näin
halutaan sanoa, siinä on onnistuttu, mutta kyllä se
on ruuhkauttanut totaalisesti. Eihän esitutkintapöytäkirjalla
nykyisin ole mitään merkitystä eikä myöskään
alioikeuskäsittelyllä taas hovioikeudessa. On
aivan luonnollista, että ruuhkautuu, kun ei ole enää syyttäjiä.
Syyttäjät valittavat ainakin meidän alueellamme,
Vaasan vaalipiirin alueella, sitä, että kun jonkin
jutun yhteydessä viikko siellä pitää edestakaisin
juosta, muut jutut jäävät hoitamatta. Sama
tilanne tietysti heijastuu myös hovioikeuden käsittelyyn.
Siltä osin on ihan hyvä, että tämä hallituksen esitys
on annettu. Minä tervehdin tyydytyksellä sitä,
että säilytetään vielä rajoittamaton
muutoksenhakuoikeus. Minä en voi ymmärtää lainkaan sitä,
mitä muistamani mukaan entinen hovioikeuden presidentti
toi esiin, että pitäisi rajoittaa yhä enemmän
muutoksenhakuoikeutta. Minun mielestäni on tärkeää se,
että nimenomaan muutoksenhakuoikeus säilyy rajoittamattomana.
Itse kallistuisin aika pitkälle vähän
samanlaiseen ajatteluun kuin ed. Salo verrattaessa hovioikeuden
yksimielistä päätöstä ja
enemmistöpäätöstä.
Joiltakin osin tuntuu ehkä siltä, että olisi järkevämpi,
että enemmistö riittäisi. Meitähän
on monenlaisia ihmisiä, jotka näkevät
asioita vähän toisella tavoin, ja nyt yksi aina
pystyisi jarruttamaan. En tiedä, miten se käytännössä toimisi, mutta
näin nopeasti ajateltuna tämä menettely saattaisi
olla ihan hyvä.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Edustajien Petri Salon ja Vistbackan kysymyksiin
kommentteja: Kun tämä suppea käsittely
edellyttää, että ei voida horjuttaa luottamusta
käräjäoikeuden ratkaisun oikeellisuuteen,
niin jos yksi kolmesta asiaa lukevasta tai tutkivasta hovioikeuden
jäsenestä on eri mieltä, niin sehän
juuri horjuttaisi. Tässä on tavallaan se käsitteellinen
erottelu, että on selvästi toivottomia tapauksia
muutostarpeen kannalta, jotka tähän suppeaan käsittelyyn
ohjataan. Siinä mielessä on pidetty tärkeänä,
että tällainen kolmen hengen jaos olisi yksimielinen.
Kun asia siirtyy laajempaan käsittelyyn, niin siellä on
rajausmahdollisuus, jota tässä myös korostetaan,
että asian laadun mukaan ei suinkaan mentäisi
täyteen käsittelyyn, vaan keskityttäisiin
vain olennaisiin muutostarpeisiin ja niiden selvittämiseen.
Sitten hovioikeuksien eri kokoonpanoilla tehtävien
päätösten yhdenvertaisuuteen taas liittyy se,
että näistä voisi yhtä lailla
hakea muutoksenhakulupaa korkeimpaan oikeuteen kuin muistakin ratkaisuista.
Mutta tosiaan, sehän on jo lupakynnys, joten siinä ei
asioiden tulvaa pääse syntymään
korkeimpaan oikeuteen.
Keskustelu päättyy.