10) Hallituksen esitys laeiksi yksityishenkilön velkajärjestelystä annetun
lain ja verotusmenettelystä annetun lain 88 §:n
muuttamisesta
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Jos edellä on ollut hiukan pienempiä lainsäädännön
tarkistuksia, toki tärkeitä, niin nyt tässä on
kysymys aika isosta remontista merkittävän kansalaisryhmän
osalta.
Yksityishenkilön velkajärjestelylaki on ollut keskeisin
keino parantaa vakaviin velkaongelmiin joutuneiden ihmisten asemaa.
Velkajärjestely on myönnetty noin 53 000
yksityishenkilölle. Suomessa tuomioistuimen vahvistamia
velkajärjestelyjä on tehty asukaslukuun nähden
moninkertainen määrä muihin Pohjoismaihin
verrattuna. Taustalla on tietysti se, että meillä 90-luvun
alun laman syvyys oli myös moninkertainen muihin Pohjoismaihin
verrattuna.
Hakemusten määrä on sittemmin vähentynyt niin,
että viime vuosina hakemuksia on tehty noin 3 000
vuodessa. Uusissakin tapauksissa velkaongelmien syynä ovat
usein lama-ajan velat. Sekä pankkien, perintäalan
että ulosoton tiedostojen pohjalta voidaan arvioida, että meillä on kuitenkin
vähintään toinen mokoma, ehkä 60 000—70 000
taloutta, jotka tosiasiallisesti ovat ylivelkaongelman kohteina,
sen puristuksessa, ja tarvitaan uusia ratkaisuja.
Kaikille maksukyvyttömille yksityishenkilöille
ei voida myöntää velkajärjestelyä.
Käytännössä yleisimpänä esteenä nykylainsäädännön
mukaan on se, että velallisen katsotaan velkaantuneen ilmeisen
kevytmielisesti. Velkajärjestelyhakemuksista on hylätty
14 prosenttia, noin 9 400, ja osa velallisista ei ole esteperusteiden johdosta
edes hakenut velkajärjestelyä. Mutta edelleen
näiden ulkopuolella on kymmeniätuhansia, jotka
jostakin syystä eivät ole näiden nykytoimien
piiriin lähteneet.
Tässä esitetään nyt helpotettavaksi
velkajärjestelyyn pääsyä. Lakiin
otettaisiin aiempaa yksityiskohtaisemmat säännökset
sellaisista syistä, joiden nojalla velkajärjestely
voidaan myöntää, vaikka sille muutoin
olisi velkaantumisen perusteista johtuva este. Erityisesti otettaisiin
huomioon velkaantumisesta kulunut pitkä aika. Tämän vuoksi
velkajärjestely tulisi kysymykseen varsinkin 90-luvun alun
laman aikana ylivelkaantuneille. Myös pitkään
jatkunut velkojen perintä ja velallisen omat toimet velkojensa
maksamiseksi vaikuttaisivat asian harkinnassa. Samoin otettaisiin
huomioon velallisen olosuhteet kauttaaltaan sekä velkajärjestelyn
merkitys velallisen ja velkojan kannalta.
Tuomioistuin voi nykyisinkin myöntää velkajärjestelyn
esteistä huolimatta, jos siihen on erityisiä vastasyitä,
mutta näitä on tulkittu kohtalaisen tiukasti.
Korkein oikeus on joidenkin päätösten
kautta laventanut tulkintalinjaa. Tällä hetkellä jo
suuri osa sellaisista velkajärjestelyistä, jotka
hylättiin viisi vuotta sitten, nyt jo hyväksyttäisiinkin.
Mutta lisätarkennusta tarvitaan, ja sitä tämä esitys
tarkoittaa.
Samalla ehdotetaan lievennettäväksi lisäsuoritusvelvollisuutta
maksuohjelman jälkeen tai sen aikana. Velkajärjestelyssä oleva
on velvollinen maksamaan velkojaan lisää, jos
hänen tulonsa kasvavat tai hän saa esimerkiksi
perinnön. Nykyisin velallinen saa pitää lisääntyneet
tulonsa, jos niiden määrä ei ylitä 610:tä euroa
kalenterivuoden aikana. Määrä ehdotetaan
korotettavaksi 800 euroon, siis vajaaseen 5 000 markkaan.
Sen yli menevästä rahamäärästä velallisen
olisi käytettävä kaksi kolmasosaa velkojien
hyväksi. Kun maksuohjelmassa on ensin katsottu maksuvara
ja sen jälkeen tulee lisätuloja tuo määrä,
niin sen ylittävästä käteen
tulevasta lisätulosta kaksi kolmasosaa menisi velkojen
lyhentämiseen. Nykyisin velkojille on annettava kolme neljäsosaa
tuon pienemmän rajan ylittävistä tuloista.
Kertaluontoiset suoritukset, kuten perinnöt, on nykyisin
käytettävä kokonaan velkojen maksuun,
jos tällaisten suoritusten yhteismäärä on
yli 1 000 euroa velkajärjestelyn aikana. Säännöstä ehdotetaan
muutettavaksi niin, että velkojen maksuun olisi käytettävä vasta
1 000 euron yli menevä osa perinnöstä tai
vastaavasta kertasuorituksesta.
Lisäsuoritusvelvollisuutta koskevia uusia säännöksiä sovellettaisiin
myös niin sanottuihin vanhoihin maksuohjelmiin, jotka on
vahvistettu ennen ehdotettujen muutosten voimaantuloa. Tässä mielessä olisi
tärkeätä, että tämä lakiesitys mahdollisimman
pikaisesti saataisiin käsitellyksi eduskunnassa, jotta
se toisi helpotusta näiden kohtuuttoman tiukalla olevien
maksuohjelmassa ponnistelevien talouksien asemaan.
Velkajärjestelyssä vahvistettua maksuvelvollisuutta
voitaisiin esityksen mukaan kohtuullistaa jonkin verran nykyistä useammin,
siis kun maksuohjelman aikana tulee olosuhteisiin muutosta. Jos
velallisen maksukyky on olennaisesti heikentynyt ja maksuohjelman
täyttäminen vaatisi velalliselta pitkän
ajan tai olisi muuten kohtuuttoman raskasta, näitä suoritusvelvollisuuksia
voitaisiin keventää kesken ohjelmankin. Lisäksi
lakiin otettaisiin säännökset velallisen
oikeudesta lykätä lyhytaikaisesti maksujaan velkojille.
Tämä vastaisi ulosotossa nyt olevia vapaakuukausia.
Jos velallisen omaisuutta myydään velkajärjestelyn
aloittamisen jälkeen, mahdollista luovutusvoittoveroa ei
oteta velkajärjestelyssä huomioon, vaan velallinen
joutuu maksamaan sen täysimääräisenä.
Tätä on pidetty epäkohtana. Tällöin
velallinen ei ehkä pysty noudattamaan hänelle
määrättyä maksuohjelmaa, kun
veron ulosotto iskee päälle. Nyt tämän
ehdotuksen mukaan, jos velallisen maksukyky on heikko, vero voi jäädä maksamatta
kokonaankin. Siitä voitaisiin nykyistä useammin
myöntää vapautus osittain tai kokonaan
velkajärjestelyn vuoksi.
Tämä esityshän on osa laajaa kokonaisuutta, jolla
tämän hallituksen aikana on helpotettu ylivelkaisten
asemaa. Teen nyt lyhyen katsauksen tähän kokonaisuuteen,
elikkä velkajärjestelyn esteiden keventämisen
ohella on tehty muun muassa seuraavaa:
Takaukset ovat olleet yksi merkittävä syy
siihen, että laman seuraukset laajenivat niin suureksi
yksityishenkilöiden ongelmaksi. Takauslainsäädäntö uudistettiin
kokonaisuudessaan vuonna 99, ja se on ollut jo kolme vuotta voimassa
ja estämässä tulevia kohtuuttomia velkaongelmia
lavenevien takausten vuoksi. Nykyään edellytetään,
että luotonantajan on annettava yksityishenkilölle
tietoja takauksen merkityksestä samoin kuin velallisen
taloudellisesta asemasta niin, että tämä kykenee
arvioimaan takaukseen liittyviä riskejä. Erityisellä sovittelusäännöksellä,
jonka nojalla voidaan kohtuullistaa yksityistakaajan vastuuta, pyritään
estämään takaajan maksukykyyn nähden
liian suurten takaussitoumusten ottaminen ja myöskin pystytään
estämään takauksen aikana noiden määrien
kasvu, joka oli yleinen ongelma silloin 80-luvun lopulla ja 90-luvun
alussa. Takausten perusteella ei ole viime vuosina esiintynyt mittavia
velkaongelmia.
Viivästyskorkoja koskevaa korkolakia muutettiin heinäkuun
alusta lukien. Sen voimaantulosäännösten
johdosta useimpien lama-ajan velallisten viivästyskoron
taso on merkittävästi laskenut. Aikaisemmin syntynyttä viivästyskorkokertymää voidaan
alentaa sovittelun kautta silloin, kun korkomäärä on
kohtuuttoman suuri velallisen taloudelliseen asemaan nähden.
Lama-ajan velkojen kokonaismäärästä tällä hetkellä perintäyhtiöiden
ja pankkien saatavaluetteloissa yli puolet on viivästyskorkoa.
Korkolain muutos vaikuttaa merkittävästi sellaisten
velallisten asemaan, jotka kykenisivät maksamaan velan
pääoman, jos korko alennetaan kohtuulliselle tasolle.
Lisäksi korkolain muutoksella voidaan vastaisuudessa estää velkaongelmien
kärjistymistä.
Eduskunnan käsiteltävänä olevassa
ulosottolain muuttamista koskevassa hallituksen esityksessä ehdotetaan
maksutuomion täytäntöönpanokelpoisuudelle
määräaikaa, jotta velkojen rajoittamattomasta,
elinikäisestä ulosottoperinnästä aiheutuvia
vaaroja ja vakavia haittoja voitaisiin vähentää.
Maksutuomio olisi yleensä täytäntöönpanokelpoinen
viisitoista vuotta lopullisen tuomion antamisesta. Jos maksuvelvollisuus
perustuu rikokseen tai jos velkojana on yksityishenkilö,
määräaika olisi kaksikymmentä vuotta.
Uudistus on esitetty tulemaan voimaan maaliskuussa 2003 samanaikaisesti
ulosottojärjestelmän kokonaisuudistuksen kanssa.
Eduskunnassa on auki kysymys siitä, kuinka pitkältä ajalta
ennen lakia kulunut aika otetaan huomioon eli milloin lama-ajan
velkojen täytäntöönpano voisi
aikaisintaan lakata. Siinä voimaantuloaikataulussa täytyy
ottaa huomioon se, että velkajärjestelyn, tapahtui
se velkasovintona tai tuomioistuimen määräämänä velkajärjestelynä,
pitää olla etuoikeutettu näihin passiivisiin ulosoton
päättymisen odottamisiin verrattuna.
Talous- ja velkaneuvonta on lakisääteistetty vuonna
2000, ja ylivelkaantuneiden ongelmat muodostavat edelleen pääasiallisen
osuuden neuvojien työstä. Velkojen vapaaehtoisiin
järjestelyihin on käytetty myös kokeiluasteella
ollutta kunnan myöntämää sosiaalista
luottoa, joskin sen käyttö on muun muassa luoton
rahamäärän alhaisuuden vuoksi ollut suhteellisen
rajoitettua. Sosiaali- ja terveysministeriössä on
vireillä lainvalmistelu sosiaalisen luototuksen käynnistämiseksi
koko maassa.
Myös Takuu-Säätiön toiminta
on laajentunut ylivelkaantuneiden tilanteen saamiseksi hallintaan.
Saneerauslainan turvin on voitu järjestellä vanhoja
luottoja yhdeksi edullisemmaksi luotoksi, ja kuluneiden kuuden vuoden
aikana säätiö on myöntänyt
takauksia yhteensä noin 4 800 kappaletta.
Täydentävänä toimena näiden
lainsäädäntöhankkeiden lisäksi
ja kun tiedetään, että näitä ongelmallisia
talouksia on kymmeniätuhansia, hallitus on sopinut laajasta
velkasovinto-ohjelmasta. Suomen Pankkiyhdistys ja valtio sopivat
2. päivänä toukokuuta tänä vuonna
laajasta toimenpidekokonaisuudesta, jonka tavoitteena on ratkaista
pääosa vielä jäljellä olevista
90-luvun alun laman ylivelkaongelmista. Ohjelma-asiakirjan mukaan
pankit pyrkivät kahden vuoden aikana sopimaan velallisten
kanssa vapaaehtoisesta maksuohjelmasta ja se tapahtuisi velkajärjestelylain
periaatteiden mukaisesti, eli nyt tässä laissa ehdotettavat
muutokset tulisivat automaattisesti otettaviksi huomioon niissä velkasovinnoissa,
jotka
vapaaehtoista tietä syntyvät.
Pankit ovat sopineet yhteisestä toimintamallista, ja
se käynnistetään syyskuun alusta, jolloin ensimmäiset
yhteydenottokirjeet lähetetään velallisille.
Neuvottelut käydään "pääpankin"
kanssa, josta on suurin luotto, ja sovinnon tarkoituksena on kattaa
kaikki eri pankeille olevat velat. Vapaaehtoiset maksuohjelmat tehdään
enintään viiden vuoden pituisiksi ja muutoinkin
samoin ehdoin kuin velkajärjestelyt muun muassa ottaen huomioon
velallisen maksukyky. Muut velallisen velat otetaan laskennallisesti
huomioon maksuohjelmaa laadittaessa, ja toivottavasti pankit myös
käytännössä neuvottelisivat
koko paketin myös muiden velkojien kanssa, mutta varmasti usein
tarvitaan avuksi myös velkaneuvontaa ja Takuu-Säätiötä näissä tilanteissa.
Pääosa perintäalasta on liittynyt
mukaan omilla sitoumuksillaan samoin periaattein, nyt viimeisenä Aktiv
Hansa, joka teki sopimuksen alaltaan laajempana, niin että se
koskee kaikkia velkaongelmaisia eikä rajoitu näihin
lama-ajalta periytyviin, joihin taas pankkien kanssa tehty ohjelma
ensisijaisesti kohdistuvat. Perintätoimistot ja Pankkiyhdistys
käyvät neuvotteluja, että nämä sovintomallit
olisivat mahdollisimman saman tyyppisiä ja että tuo
kahden vuoden talkoo sujuisi mahdollisimman tehokkaasti. Siinä tarvitaan rutiininomaisia,
tietynlaisia kaavaratkaisuja, joilla sitten nämä tuhannet
tapaukset voitaisiin kohtuullisessa ajassa saada sovituiksi.
Talous- ja velkaneuvonnan resursseja on lisätty velkasuunnitteluohjelman
toteuttamisen varmistamiseksi. Tämän ja ensi vuoden
ajaksi velkaneuvojien määrää lisätään
noin 30 henkilöllä, jolloin velkaneuvojia on koko
maassa noin 130. Myös Takuu-Säätiö on
lisännyt henkilöstöään neuvonnan
antamista varten.
Oikeusministeriö on asettanut velkasovinto-ohjelman
osapuolista koostuvan seurantaryhmän, joka seuraa velkasovinto-ohjelman
toteuttamista ja voi antaa tarvittavia ohjeita ja tiedottaa velkatalkoiden
etenemisestä. Tärkeätä on, että tässä on
saatu selvä asennemuutos syntymään, että näillä päävelkojatahoilla
tunnustetaan se, että on kaikkien osapuolten kanssa edullista päästä kohtuuajassa
ratkaisuihin eikä odottaa, että kaikki yksittäistapaukset
vietäisiin monimutkaisinta reittiä tuomioistuimissa
velkajärjestelyinä käsiteltäviksi
tai kaikkein huonoimmissa tapauksissa odotettaisiin vain passiivisesti,
että nuo ulosoton enimmäiskestoajat lankeaisivat
ja sitten jäisi kuitenkin piilevänä olemaan
tuo saatava ja se sitten realisoituisi joissakin tilanteissa myöhemmin
ja rasittaisi kuitenkin hengessä näitä velallisia.
Toivon, että tämä velkajärjestelylain
muutos osana laajaa velkaongelmien ratkaisupakettia saa asiallisen,
ripeän käsittelyn ja muutoinkin tämä ohjelma
etenee sekä lainsäädännön
että käytännön toimien puolella
viivytyksettä.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Jälleen kerran voi oikeusministeriä onnitella
siitä, että tällainen hallituksen esitys
on saatu tänne taloon. Voi sanoa näin, että tätä lakiesitystä,
hallituksen esitystä, on varmasti odotettu hyvinkin sankoin
joukoin huolimatta siitä, että tämän
vuoden aikana on keskusteltu varsin laajasti myös ministerin
lopussa esiin ottamasta Perintätoimistoliiton ja Pankkiyhdistyksen
välisistä neuvotteluista siitä suosituksesta,
jolla näitä velkajärjestelyitä vapaaehtoisesti
tehtäisiin. Tietysti täytyy toivoa, että ne
onnistuvat, mutta itse suhtaudun hieman varauksellisesti, koska
en tahdo uskoa, että perintätoimistot lähtevät
kuitenkaan niin radikaalisti muuttamaan sitä kylmää käytäntöä, joka
niillä tähän saakka on ollut. Mutta täytyy toivoa,
että ministeri Koskinen on saanut muutosta siinä suhteessa
myös perintätoimistojen osalta.
Arvoisa puhemies! En ole hallituksen esitystä niin
yksityiskohtaisesti mennyt lävitse, mutta muutamia kohtia
olen tästä kaivanut ja pohtinut niitä suhteessa
niihin tapauksiin, joita minulle on tullut kirjeitse, ja joihinkin,
joita olen yrittänyt hoitaa ja, sanottakoon suoraan, varsin
huonolla menestyksellä. Tämä hallituksen
esitys minun ymmärtääkseni antaa nyt
mahdollisuuksia hyvin monelle sellaiselle kansalaiselle, joka on
joutunut vaikeuksiin laman aikana ja, voi sanoa, monta kertaa jopa
syyttä, jos halutaan käyttää sitä sanaa,
että on syytön itse varsinaiseen velkatapahtumaan,
jos on kirjoittanut nimensä väärään
paperiin taikka ollut kanssatakaaja ja sen jälkeen kanssatakaajat
ovat tehneet itsensä varattomiksi, jolloin tältä yhdeltä ikään
kuin rehelliseltä, jolla on jonkin verran omaisuutta, kaikki
on mennyt ja sitten hän vielä joutuu tavallaan
vastaamaan, kun nämä muut ovat omilla epämääräisillä keinoillaan
päässeet itse vapauttamaan itsensä niistä.
Eli minun mielestäni on hyvä se, että tätä loivennetaan.
Sehän on ollut tähänkin asti mahdollista, että tällaiset
henkilöt pääsevät, mutta suurin
velkoja on pystynyt sen käytännössä estämään.
Tiedän useampia sellaisia tapauksia, joissa henkilö on
ihan rehellisesti ollut työssä ja suurin velka,
joka ei nyt ole kovinkaan suuri, muutamia kymmeniätuhansia
markkoja, mutta pienipalkkaiselle henkilölle sekin tuntuu,
muodostuu siitä, että oli neljän muun
kaverin kanssa takaamassa ja muut hävisivät teille
tietymättömille. Tämä yksi,
joka yrittää olla työssä, huolehtia
velvollisuuksistaan, yritti päästä, mutta
pankki, joka oli suurimpana velkojana, kieltäytyi. Siinä mentiin jopa
hovioikeuteen saakka, mutta muutosta ei tullut. Minä pidin
sitä päätöstä täysin
kohtuuttomana sitä rehellistä ihmistä kohtaan,
joka pyrki joka päivä olemaan työssä ja
hoitamaan sitten asioitaan. Siinä hän joutui tietysti
monessa tilanteessa luovimaan sitten sen mukaan, minkä voimassa
oleva lainsäädäntö antaa myöden.
Toinen asia, joka on käytännössä tuottanut monelle
velkajärjestelyssä mukana olleelle ongelmia, on
se, että on rehellisesti tehnyt työtä, päässyt
sen piiriin, ja sitten on yrittänyt tehdä niin
kuin työnantaja on neuvonut taikka kehottanut suorastaan
eli tehnyt joskus ylitöitä, että työnantaja
pystyy hoitamaan velvoitteensa ulospäin, kun oli alihankintayrityksestä kyse.
Tämä velkajärjestelyssä oleva
henkilö tunnollisesti hoiti ne, ja tulikin pikkasen ylitöitä.
Niistä tuli sitten ylityökorvauksia, eikä tämä henkilö itse ymmärtänyt
välittömästi ilmoittaa niitä.
Sen jälkeen, kun maksuohjelma päättyi,
niin kas kummaa, hänen verotustietohistoriansa käytiin
lävitse ja sieltä löydettiin neljän
vuoden takaa tämän tyylinen lyhytaikainen ylitys:
yhden vuoden aikana oli muutamassa tilissä aavistuksen
verran ylitöitä, joista oli saatu korvausta. Niin
rätkäistiin uudelleen kaikki maksuun. Siitä sitten
valitettiin ja siihen saatiin määrätynlaista
kohtuullisuutta, mutta mielestäni ei riittävästi.
Mielestäni tässä hallituksen esityksessä,
mikäli olen ymmärtänyt oikein, tämän
suuntaiset epäoikeudenmukaisuudet poistuvat ainakin kohtuudella.
Arvoisa puhemies! Toivon, että lakivaliokunnassa, jossa
muutoinkin on aivan ilmeisimmin työkiireitä aivan
riittävästi ja tänäänkin
sinne menee asioita, suoritettaisiin kuitenkin jonkinlaista valintaa,
koska en usko, että kaikkia sinne vietyjä hallituksen
esityksiä pystytään ennen maalisvaaleja
käymään läpi. Mutta mielestäni tämä esitys
on sellainen, joka pitäisi viedä läpi, koska
se koskettaa niin suurta joukkoa vaikeuksissa olevia ihmisiä ja
nimenomaan sillä tavoin, että se myös
hyödyttäisi suomalaista yhteiskuntaa, kun tämä laki
saataisiin voimaan. On sellaisia ihmisiä, jotka nyt määrätyistä syistä eivät
halua mennä töihin, koska siinä ei ole
mitään järkeä, kun ei pääse
minkäänlaiseen velkajärjestelyyn, mutta
jos tämä auttaisi siinä, että nämäkin henkilöt,
jotka haluaisivat mennä töihin, pääsevät
tämän järjestelyn piiriin, silloin yhteiskunta saa
myös veromarkkoja sen kautta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minunkin taholtani ministeri Johannes Koskiselle
erittäin lämpimät kiitokset siitä,
että tämä esitys on nyt täällä.
Sen jälkeen, kun tämä hallituksen esitys
julkistettiin ja oikeusministeriö lähetti siitä julkisuuteen
oman tiedotteensa, on ollut aika mielenkiintoista seurata, mitä osioita
kohtaan eräänlaista olisiko se nyt "epäluottamusta"
tai jotakin sen laatuista on ollut.
Toinen koskee vanhoja maksuohjelmia: kuinka tämä,
onko se nyt sitten automatiikka tai mikä se nyt on, oikein
tulee toimimaan, kuinka he voivat todeta, että he pääsevät
hyötymään tästä ja pääsevät
saamaan hyödyn, kun nyt niitten kohdalla, jotka ovat olleet
velkajärjestelyn ulkopuolella, kynnys mataloituu, jos olen
oikein ymmärtänyt tämän esityksen.
Toinen arvelu koskettaa perintätoimistoja ja perintäyhteisöjä.
Tälle skeptisyydelle tavallaan omassa mielessä on
aivan selvää tukeakin siitä, kun muun
muassa ed. Bremerin kanssa olemme olleet Arsenalin tarkastusvaliokunnassa
ja seuranneet sitä, millä tavalla tämä perintäyhteisön
ja Arsenalin välinen keppalointi asioissa on edennyt, kun
mikään koskaan ei pidä vaan aina pitää sopimusta
muklata ja antaa rahaa perintäyhteisölle ja antaa
periksi ja antaa periksi valtion varoja.
Jos näihin kahteen asiaan nyt ministeri Johannes Koskiselta
saisi selvyyden, niin olisi erinomaisen hyvä asia.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Maksuohjelman muutoksellahan saa isompia muutoksia
jo olemassa oleviin velkajärjestelyihin, mutta sitten se,
mitä puhuin rajoista, jonka yli menevät tulot
otetaan huomioon, sehän tulee tavallaan automaattisesti
voimaan, jos se tämän ehdotuksen mukaisesti ulotetaan
koskemaan myös jo hyväksyttyjä velkajärjestelyjä ja
niiden maksuohjelmia.
Sitten tämä toinen kysymys: Nyt myös
tämän perintäyhtiön puolelta,
jolle Arsenalin saatavia on siirtynyt, on todettu, että selvästikään
Arsenal ei ole sopinut semmoisiakaan tilanteita, joissa velallinen
on ollut aktiivinen ja olisi hakenut kohtuullista sovintoratkaisua.
Ilmeisesti nyt siellä alkaa syntyä runsaammin
näitä. Sen sijaan siitä, mitä perintäyhtiön
ja Arsenalin välillä on sovittu, niistä ehdoista
ja tulkintaerimielisyyksistä, taas vastaa valtiovarainministeriö,
joten en valitettavasti voi niihin vastata.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä koko elämän
kestävä velkavankeus ulosottotuomioiden luottohäiriöiden
rekisteröinnistä aiheutuvien vaikeuksien ja mahdollisten
rikosoikeudellisten tuomioiden lisäksi on ollut kohtuuton inhimillinen
seuraamus. Hallituksen johdonmukaiset toimet tältä osin
päästä velkajärjestelyjen kaltaisten
menettelyjen kautta tilanteeseen, jossa ihmisten normaali elämä ja
toisaalta verojen maksukin voi alkaa, on ollut todella tärkeätä.
Itse asiassa yhteiskunnallinen ja poliittinen vastuu on erittäin
suuri, kun ajatellaan tämän asian hoitamisvelvollisuutta,
koska hyvin monet tuhannet ja heidän omaisensa syöksyivät
tähän kurimukseen pitkälti silloisen
hallituksen mahdottomana pitämän devalvaation
toteutumisen myötä. Myöskään
pankkikriisin yhteydessä ei huomioitu näiden asioiden
näkökulmaa ja hoitamista.
Tältä osin ulosotto 2000 -toimikunnankin jo aikoinaan
linjaama linja, että sovittelun kautta pitäisi
suuria velkoja järjestellään velan syntyolosuhteisiin
liittyvien syiden perusteella, on toki yksi, mutta erittäin
tärkeää olisi myöskin muistaa,
että nopein tapa ratkaista tämä asia
olisi ollut ulosottoperusteen vanhentumisaika. Itse jo 99 tein lakialoitteen,
että ulosottolain 3 luvun muuttamisella olisi pantu selkeästi
10 vuoden raja. Mikäli tässä ajassa ei
ole saatu perityksi yli 80 prosenttia alkuperäisen saamisen
korottomasta markkamäärästä,
tällöin täytäntöönpanotoimenpiteitä ei
voitaisi jatkaa.
Joka tapauksessa on tärkeätä, että tässä hankalassa
asiassa on todella päästy näin positiivisesti eteenpäin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ministeri Koskiselle pitää antaa
kiitokset tästä esityksestä. Hän
toi nyt ennakkotiedoista poiketen kuitenkin hyvissä ajoin
tänä vuonna tämän esityksen
tänne eduskuntaan.
Tässähän on monta hyvää asiaa,
jotka parantavat ylivelkaantuneiden asemaa ja tekevät juuri sen,
jotta nyt periaatteessa elinikäinen velkavankeus on mahdollista
purkaa, niin kuin ed. Rajamäki totesi, joka on ollut aika
monen ongelma. Niin pitkään kuin itsekin täällä eduskunnassa olen
ollut, niin olen yrittänyt pommittaa näitä juttuja,
koska ne ihmiset ovat olleet pois suomalaisen yhteiskunnan hyvinvoinnin
tekemisestä ja oman elämänsä rakentamisesta,
koska ei ole kannattanut, niin kuin joku täällä totesi,
mennä töihin ja jotkut eivät ole päässeet
ollenkaan velkajärjestelyyn.
Näissä esteperusteissa on nyt sen tyyppinen ajattelu,
että tässä voidaan käyttää huomattavasti enemmän
harkintaa kuin aikaisemmin. Aikaisemmin on aika jyrkästi
lueteltu ne, mitkä estävät pääsemisen.
Nyt tässä on niinpäin, että periaatteessa
kaikki pääsevät, jos katsotaan, miten pitkään
on ollut velallisena, ja on haluja lähteä tämmöisiin
järjestelyihin mukaan. Se on positiivinen asia, joka tässä on
tullut esille.
Ministeri Koskinen totesikin tuossa, että tämä esitys
koskee myös vanhoja maksuohjelmia sillä tavalla,
että tulorajat, jotka ovat ennen olleet hyvin tiukat, tässä väljenevät.
Kun ennen koko järjestelyn aikana voi hankkia vanhoja markkoja kuusi
tonnia, niin tässä nyt menee lähelle
viittä tonnia vuosittain tämä lisätienesti,
jonka voi maksuohjelman päälle hankkia. Monessa
tilanteessa, kun tiedetään kuitenkin, jotta nämä maksuohjelmat
ovat aika pitkiä ja ihminen on jo kupattu kuiviin siinä aikaisemmassa
tilanteessa, jos on pakkohuutokaupassa ollut tai muulla tavalla vedetty
tiukoille, ja useimmat eivät vielä ole töissä,
se elämä ei ole hyvin leveätä.
Sen takia semmoisen kannustavuuselementin pitää näissä olla mukana.
Tässä nyt näillä tulorajoilla
jonkin verran tehdään sitä.
Se lisätienestin mahdollisuus tällä hetkellä sen yli
800 euron lisäksi vuodessa on se, jotta yksi kolmasosa
jää itselle. Siinä olisi vielä toivomisen
varaa sillä tavalla, niin kuin aikanaan esitin lakialoitteessa,
jossa on yli sata nimeä nykyisestä eduskunnasta,
jotta puolet olisi siinä jäänyt itselle,
jolloin olisi puolitettu. Se olisi vielä kannustavampi
ollut sillä tavalla. Velkoja olisi saanut puolet siitä ja
velallinen puolet. Mutta tämäkin on sinällään
hyvä, koska tässä nostettiin tulorajoja
alapäässä kuitenkin kohtuullisen hyvin.
Hyvä asia, mikä tähän sisältyy,
on se, jotta aikaisempi velkajärjestelylaki ja käytäntö oli
sen oloinen, jotta se ei ottanut huomioon ihmisen muuttuneita elämäntilanteita.
Suuremmat se otti kyllä. Siihen voi hakea muutosta käräjäoikeudesta
sillä tavalla, jotta jos sattuu, jotta työkyky
meni, voi saada muutoksen sillä perusteella, kun tietysti
tulotkin pienenivät, kun joutui joko sairaspäivärahalle
tai eläkkeelle. Mutta tässä on otettu huomioon
se, jotta elämäntilanteet muuttuvat. Voi joutua
päivähoitokustannuksia maksamaan. Tässä on
nyt selkeästi mainittu kilometrikorvaukset, jotka aikaisemmin
olivat hyvin mielivaltaisia sillä tavalla, jotta siellä ei
välttämättä hyväksytty
kilometrikorvauksia ollenkaan. Kun ihmiset pitkissä matkoissa
menivät töihin, se teki kustannusta, mutta sitä ei
huomioitu järjestelyssä.
Päivärahoista sinällään
ei sanota, mutta sekin on ollut ongelma. Minusta se pitää valiokuntakäsittelyssä käydä
läpi.
Jos on verottomat päivärahat, jotka verohallitus
sallii, niin nehän ovat tavallaan kustannusten korvausta.
Sekin pitäisi ottaa huomioon sillä tavalla, jos
voidaan osoittaa, jotta ne ovat oikeita tämmöisiä.
Tietysti jossakin tilanteessa jotkut voivat päivärahoina
maksaa itselleen palkkaa taikka firma voi maksaa. Se on taas toinen
asia. Mutta jos se on kiistaton, se pitäisi ottaa huomioon,
jotta se päiväraha on siihen elämiseen
tarkoitettu sillä toisella paikkakunnalle.
Täällä mainitaan myös siitä,
jotta myös, kun otetaan toiselta paikkakunnalta se työ,
lisääntyneet asumiskulut otettaisiin huomioon.
Tämä antaa huomattavasti joustavuutta siihen entiseen järjestelmään.
Uskoisin, jotta tämä kannustaa nyt siihen työntekoon
ja lähtemään pois siitä ahdingosta.
Toivon mukaan tässä ei ole menty niin pitkälle,
kun jotkut ovat ilmeisesti kyllä niin sanotusti syrjäytyneet,
jotta osa voi olla, ettei se ole enää pelastettavissa.
Mutta hyvin paljon on vielä ihmisiä, joilla kuitenkin
toivo elää. Tänä päivänä viimeksi
ovat tästä asiasta soitelleet ja kyselleet näitä yksityiskohtia.
Hätäisesti näitä on ehtinyt lukea,
mutta tarkkaan ei ole vielä ihan itsellekään
hahmottunut, mitä kaikkea tämä vielä antaakaan.
Kaiken kaikkiaan minä olen hyvilläni tästä. Toivon,
että valiokunta mahdollisimman pikaisesti tämän
käsittelisi, tietysti asiallisesti, mutta pikaisesti, ja
tämä saatettaisiin voimaan niin nopeasti kuin
se on mahdollista, että ei enää vetkuteltaisi,
koska tässä on jo aikaa tuhrattu hirveän monta
vuotta hukkaan. Tätä olisi odottanut jo, että Lipposen
ensimmäinen hallitus olisi voinut tämän
antaa silloin ensimmäisenä vuotena, mutta onneksi
nyt tämä edes annetaan Lipposen toisen hallituksen
viimeisenä vuotena, että saataisiin tämä voimaan
ennen eduskuntavaaleja.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Mikkola.
Keskustelu päättyy.