15) Hallituksen esitys laiksi tieliikennelain muuttamisesta
Liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi
Arvoisa puhemies! Tieliikenteen turvallisuus — tai
paremminkin tällä hetkellä voisi sanoa:
tämänhetkinen turvattomuus — koskettaa
koko kansaa. Yhteinen tavoitteemme tieliikennekuolemien vähentämisestä ei
ole lähentynyt toivotulla tavalla, vaan kehitys on jämähtänyt
paikalleen viimeisen parin vuoden aikana. Toimenpiteet tieliikenteen
turvallisuuden parantamisesta on kirjattu 1,5 vuotta sitten annettuun
valtioneuvoston periaatepäätökseen, ja
täytyy sanoa, että jäljellä olevalle
suunnitelmakaudelle meillä on paljon töitä ja
periaatepäätöksen toteuttaminen on monen
toimijan, ei vain ministeriön, vastuulla.
Tässä paketissa on myös joukko lainsäädäntöä edellyttäviä toimenpiteitä,
ja niitä on tänään täällä käsittelyssä kaksi
kappaletta. Valtioneuvoston periaatepäätöksiin
sisältyvät nyt esillä olevassa hallituksen
esityksessä olevat aiheet:
Ensiksi, tieliikennelakiin esitetään lisättäväksi
säännös polkupyöräilijöiden
kypärän käytöstä. Pyöräilykypärän
käyttöönottosäännös
olisi suositusluontoinen ja se koskisi kaikkia polkupyöräilijöitä ja
polkupyörän matkustajia. Vastaavanlainen suositussäännös
on jo tieliikennelaissa jalankulkijan heijastimen käytöstä.
Onnettomuustutkimukset osoittavat, että vuosittain noin 20
pyöräilijää säästyisi
kuolemalta käyttämällä kypärää.
Toiseksi, jalankulkijan heijastimen käyttösäännöstä esitetään
laajennettavaksi niin, että se koskisi pimeällä liikkuvaa
jalankulkijaa riippumatta tievalaistuksesta. Tutkimusten mukaan heijastimen
käyttö voisi pelastaa kuolemalta kymmenkunta jalankulkijaa
vuosittain.
Pyöräilykypärän käyttöä ja
jalankulkijain heijastimen käyttöä ei
esitetä pakolliseksi, vaan odotetaan lainsäännökseen
pohjautuvan tiedotuksen ja valistuksen lisäävän
kypärän ja heijastimen käyttöastetta.
Suositusluontoisen heijastimen käyttösäännöksen
soveltaminen ja tulkinta ei ole tuottanut ongelmia. Heijastimen
käyttämättä jättämistä ei
ole pidetty rangaistavana. Myöskään pyöräilijöiden
kypärän käyttöä koskevan
säännöksen noudattamatta jättämistä ei
pidettäisi siis rangaistavana. Suositusluontoiset säännökset
heijastimen ja pyöräilykypärän
käytöstä eivät vaikuttaisi myöskään
onnettomuuden osapuolten vahingonkorvausoikeudelliseen asemaan,
mikä on mielestäni erittäin tärkeätä ja
viime vaiheessa tarkistettiin.
Kolmanneksi tässä paketissa esitetään,
että suojakypärän käyttövelvollisuus
määrättäisiin koskemaan myös
alle 15-vuotiaita matkustajia niissä moottorikäyttöisissä ajoneuvoissa,
joissa jo nykyisin kuljettajan ja 15 vuotta täyttäneen matkustajan
on käytettävä kypärää.
Esitys siis koskee lähinnä mopon, moottoripyörän
ja moottorikelkan lapsimatkustajia. Vastuu alle 15-vuotiaan matkustajan
suojakypärän käytöstä olisi säädettävä ajoneuvon
kuljettajalle ja samaan tapaan kuin turvavyön käytöstä on
nyt säädetty.
Arvoisa puhemies! Uskon, että näillä suositusluontoisilla
säännöksillä on merkitystä siten,
että ne lisäävät olennaisesti
kypärän ja heijastimen käyttöä,
ja uskon, että tällä tavalla voimme säästyä monelta
tieliikennekuolemalta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Meillä on tuolla liikennevaliokunnassa
parasta aikaa käsittelyssä myöskin lakialoite,
joka liittyy tähän heijastimen käyttöön.
Sitä jo kävi ed. Komi täällä esittelemässä,
kun se lakialoite kantaa hänen nimeään.
Minä hartaasti toivon, että me pystymme käymään
liikennevaliokunnassa oikein hyvä keskustelu siitä,
mikä on suosituksen ja pakollisuuden välinen suhde
tämän laatuisissa asioissa. Voisi kuvitella, että heijastimen
hankkiminen ei ole kenellekään ylivoimainen tehtävä,
ja niitä useimmat pankit ja muut yhteisöt jakavat
aivan pilvin pimein satojatuhansia kappaleita vuosittain ilmaiseksi
asiakkaille ja halukkaille ja niin pois päin.
Toisekseen tähän asiaan liittyen tämän
päivän keskustelu on osoittanut, että nyt
liikennevaliokunnan pitäisi löytää jostain
resurssit, että me teemme eräänlaisen
oman liikenneturvallisuuskatsauksemme, johonka projisoimme tämänkin esityksen,
jonka nyt hallitus on meille antanut.
Liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi
Arvoisa puhemies, lyhyesti: Minkä takia olemme halunneet
tehdä tämän esityksen niin, että se
on suositusluontoinen? Yksinkertaisesti siitä syystä,
että meillä on hyviä kokemuksia turvavyön
käytöstä. Aikoinaan se säädettiin
ensin suositusluontoisena ja sen jälkeen se tehtiin pakolliseksi.
Mutta tänä päivänä, jos
mennään heti pakolliseen käyttöön,
niin yksinkertaisesti poliisilla ei ole mitään
mahdollisuuksia eikä resursseja valvoa tuota käyttöä.
Se, että meillä on pakollinen säännös,
jonka valvontaa ei kyetä käytännössä toteuttamaan,
helposti romuttaisi liikennemoraalia ja saattaisi johtaa juuri siihen,
että liikennesäännöksistä välitetään entistä vähemmän,
ja tätä me emme missään tapauksessa
halua.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä ymmärränkin
tämän lähinnä sillä tavalla,
että kun se on nyt laissa tämä suositus,
niin silloin se on poliisimiehellä välineenä kiinnittää asiaan
huomiota ja viitata, että siinä on laissa olemassa
tämän laatuinen säädös.
Siinä katsannossa minä ymmärrän
sen kerrankin, mitä ministeri Sasi yrittää sanoa.
Tapio Karjalainen /sd:
Arvoisa puhemies! Liikenneturvallisuus on tavoite, jota pitää toteuttaa
tarvittaessa pakoillakin, jos ne ovat tarkoituksenmukaisia ja jos
ne ovat valvottavissa. Tämän lakiesityksen tavoite
on hyvä ainakin siltä osin, että se lisää sekä heijastimen
käyttäjien, siis pimeässä liikkuvien
jalankulkijoiden, että polkupyöräilijöiden
turvallisuutta.
Tästä pakko vai suositus -kysymyksestä:
Minusta heijastimen käyttö voisi olla kyllä pakollistakin,
muun muassa niillä perusteilla, mihin liikennevaliokunnan
puheenjohtaja ed. Pulliainen viittasi. Toisaalta tulee mieleen,
että nykyajan tekniikan suomin keinoin voitaisiin meillä käytettäviin
tekstiileihin jo valmistusvaiheessa panna tällaiset heijastavat
pinnat, kun me olemme yhtä mieltä siitä,
että se, aivan niin kuin ministeri sanoi, lisää jalankulkijoiden
turvallisuutta.
Sen sijaan siinä suhteessa olen tyytyväinen, että pyöräilykypärän
käyttösäännös on tässä vaiheessa
suositus. Ymmärrän kyllä, että kypärä lisää käytettäessä polkupyöräilijän
turvallisuutta, mutta se lisää myös turvallisuuden
tunnetta, ja se on oikeastaan väärä signaali
vaiheessa, jolloin kevyen liikenteen väylille on tullut
yhä nopeampia polkupyöriä. Ehkä siellä on
myös samoja asennevammoja polkupyörien käytössä kuin
tuli esille äskeisessä nopeusrajoituskeskustelussa.
Kypärän minusta olisi syytä olla
pakollinen niille, jotka ovat polkupyörän kyydissä.
He ovat turvattomampia, he eivät hallitse sitä kulkuneuvoa.
Sen sijaan polkupyöräilijän kypäräpakko
on ongelma siinä tilanteessa, jolloin kevyen liikenteen
väylällä on muita, kypärättömiä liikkujia. Kaupunkien
kevyen liikenteen väylät ovat tällä hetkellä vapaa
areena, jossa on paitsi yhä nopeammilla pyörillä ja
usein myös kaahariasenteella liikkuvia pyöräilijöitä myös
rullaluistelijoita ja rullasuksilla liikkuvia, mutta sen lisäksi siellä on
vanhuksia, sillä samalla, usein kapealla väylällä on
lapsia, siellä liikutaan rullatuoleissa, siellä on
monenlaista liikkujaa. Silloin kun yhden tällaisen liikkujaosapuolen
turvallisuudentunnetta ja siis käytännössä myös
vauhtia teoriassa ilman asennemuutosta lisätään,
samalla lisätään kyllä näiden
muiden liikkujien turvattomuutta.
Tässä tulee mieleen, että tietenkin
sekin mahdollisuus saattaa jollakin siintää mielessä,
että aina kun lähdetään ulos
omasta asunnosta, pitää olla kypärä päässä.
Se on kyllä kovin kolkko näköala. Sen
sijaan pitäisi kyllä harkita, ovatko polkupyörät
ja muut uudet liikennevälineet muuttaneet liikennekäytäntöä niin
paljon, että liikenneinfrassa, niissä väylissä pitäisi
jo ruveta suorittamaan uudelleenarviota ja rakentaa niitä eri
tavalla, erottaa tämä nopeammaksi muuttunut polkupyöräliikenne
esimerkiksi muusta kevyestä liikenteestä.
Klaus Hellberg /sd:
Arvoisa puhemies! Eduskunnassa käsiteltiin keväällä vuonna
97 tieliikennelain muutosta, jossa pyöräilijän
asemaa heikennettiin autoon nähden. Siinä kavennettiin
nimenomaan pyöräilijän oikeutta, kun
hän tulee pyörätieltä maantielle
tai kadulle, ja muutamin muin toimenpitein lähdettiin siitä,
että kun tätä asemaa heikennetään
autoon nähden, eduskunta katsoi ja hallituksen esityksessä katsottiin,
että tällä lailla pyöräilijät
tulevat entistä varovaisemmiksi. Minä käytin
asiasta neljä puheenvuoroa, joissa esitin kritiikkiä tätä näkemystä vastaan. Silloin
jo myöskin Liikenneliitto ja Suomen Pyöräilyunioni
vastustivat tätä näkemystä,
mutta tämä jyrättiin vahvemman voimin
eli autoilijoiden voimin läpi. Silloin jo epäilin
sitä, että jos laajennetaan heikomman osapuolen
eli pyöräilijän väistämisvelvollisuutta,
se heikentää entisestään pyöräilijän
turvallisuutta. Näin on myös käynyt.
Nyt ollaan taas tavallaan tekemässä tällainen liike.
Tämähän on suositusluontoinen, erittäin hyvä suositus
sinänsä. En oikein tiedä, miksi se näin
tehdään, onko tässä mieltä,
että tämä suositus tehdään
lakimuodossa, mutta kyllä pelkään, että tässä käy
sillä lailla, että jos tässä lähdetään voimakkaisiin
painostustoimenpiteisiin, ensinnäkin se vähentää pyöräilyn
suosiota, mikä terveyden kannalta ja ekologisesti ottaen
on huono asia. On tilastollisesti todettava, että kymmenen viime
vuoden aikana pyöräilykypärän
käyttö, niin kuin esityksessä todetaan,
on lisääntynyt 6 prosentista 24 prosenttiin, eli
se on selvästi lisääntynyt, vaikka nyt
viime vuosina on ollut samalla tasolla. Tässäkin
tietysti on se, että on varmasti harkittu sitä,
missä tilanteessa kypärää käytetään
ja missä ei. Itse kun käyn pyöräilylenkillä, mikä tapahtuu
valitettavasti liian harvoin, käytän aina kypärää,
mutta en koskaan käytä kypärää, kun
menen niin sanotusti, ja sitä teen useammin, torille, kun
asun keskusta-alueella, enkä tule myöskään
jatkossa käyttämään, tulen sitten
kävelemään tai käyttämään
autoa, jos tämä pyöräilykypäräpakko
tulee, koska pyöräilykypärä on sellaisessa
tilanteessa aina tiellä.
On ihan selvää, mihin täällä viitataan
myöskin, että kun eräissä maissa
tämä pakko on toteutettu, Australiassa, Uudessa-Seelannissa,
käyttöpakon säätämisen
jälkeen pyöräilijöiden päävammat
ovat näissä maissa vähentyneet selvästi. Mutta
tässä ei ole selvitetty sitä, onko pyörän käyttö vähentynyt
samassa suhteessa, ja se on hyvinkin mahdollista. Missään
niin sanotussa pyöräilymaassa, esimerkiksi eurooppalaisissa suurissa
pyöräilymaissa, joita ovat nämä keskieurooppalaiset
maat lähinnä — Suomikin kuuluu niihin,
meillä on hyvin suurta pyörän käyttö — tällaiseen
pakkoon ei ole menty. Tosiaan, toisaalta tässä on
se erikoinen juttu, että tämä ei ole pakko
vaan tämä on lainmukainen suositus.
Minusta pitäisi kuitenkin pyrkiä siihen, että pyöräilijöiden
olosuhteita parannettaisiin. Kevyen liikenteen väyliä rakennetaan
nykyään erittäin vähän,
oikeastaan Tielaitos ei niitä rakenna paljon mitään
enää. Kunnissakin on selvästi vähentynyt
varsinkin kunnallisten väylien käyttö, eli
pitäisi myöskin näihin olosuhteisiin
puuttua ja myös lainsäädäntöön,
ehkä myöskin vaatia autoilijoilta velvoitteita,
jotka tietysti ovat vaikeita. Mutta kun viitisen vuotta sitten lähdettiin
siitä, että annettiin pyöräilijöille
väistämisvelvoitteita lisää,
vähän pahaa pelkään, että ilmapiiri
on sellainen, ettei tällaiseen lähdetä.
Niin kuin ed. Pulliainen liikennevaliokunnan puheenjohtajana
totesi, siellä joudutaan hyvin laajasti miettimään
varmaan näitä liikenneturvallisuuskysymyksiä ja
tätä kokonaisuutta, mikä on järkevää.
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että pyöräilykypärää pitää suosia.
Se ei suinkaan kuitenkaan ole välttämätön
aina. Suositus tai pakko, mikä tästä nyt
tulee, ei saa olla este pyöräilyn lisääntymiselle
tai sen pitämiselle edes nykyisellä tasolla, koska
se on ekologisesti ja terveydellisesti erittäin järkevä ja
hyvä tapa liikkua. Siinä mielessä tietysti
toivon valiokunnalta suurta viisautta sen käsitellessä tätä asiaa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä esitys on sinällään
hyvä. Niin kuin ministeri Sasi totesi, tämä on
vähän saman tyyppinen kuin turvavöiden
käyttö, jossa lähdettiin siitä, että alussa
on suositus ja sitten katsotaan vastaanottoa. Tämä antaa
poliisille mahdollisuuden tietysti vähän huomauttaa,
kehottaa, että hei, onko sinulla heijastinta tai onko kypärä nyt
mukana. Kuitenkin tämä pohjimmiltaan siinä mielessä on ihmisten
turvallisuutta lisäävä. Ymmärrän
sen, että suomalaiset ovat aika kovakalloista porukkaa
ja haluavat aina kokeilla vaikka tienpenkassa, miten kova se on.
Mutta vuosittain pyöräilijöitä useampi
sata vammautuu ja useampi kymmenen kuolee. Itsekin satun tietämään
useamman henkilön, jotka ovat vammautuneita. Yksi Kiteen
lääkäri muun muassa kuoli maantielle pyöräillessään,
kun ajoi hatelon puolelle. Tällä hetkellä on
sitten hautakivessä vain nimi enää.
Sen takia minä toivoisin, että kun kokemuksia saadaan
ja jos tämä näyttää jollakin
lailla purevan, tästä tehtäisiin myös
pakollinen. Näkisin, jotta myös kypäräpakko
Suomessa olisi lähinnä sillä tavalla
ajatellen, mitä ed. Karjalainen totesi siitä,
jotta liikenneinfraa kehitetään sillä tavalla, että kevyen
liikenteen väylät on jaettu. Mutta ennen kaikkea
maaseudulla maanteille ei koskaan tule kevyen liikenteen väyliä.
Siellä on kaita suilake, missä pitää ihmisen
taiteilla pyörällä, välillä hiekalla
ja välillä asfaltilla. Siinä vaaratilanne on
kaikkein suurin minusta, vaikka siinä ei muuta liikennettä sinällään
tai vastaan tulevia olisikaan.
Yksi asia, joka liittyy turvallisuuteen, ihan lopuksi. Kysyn
vaan, miksi rullalautailijat tai -luistelijat ja rullasuksilla liikkujat
kulkevat samaa puolta eli vasenta puolta jalankulkijoiden kanssa.
Minusta se on vähän niin kuin ajoneuvoon rinnastettava.
Se pitäisi muuttaa niin, että kulku ja luistelu
tapahtuisi oikealla puolella. Vauhdit ovat sen verran kovia kuitenkin.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Mielestäni on kyllä on ihan
hyvä, että polkupyöräilijän
kypärän käyttö tulee suositusluontoisena aluksi.
Sitten täytyy katsoa jatkoa.
Pyöräteitä kun rakennellaan ainakin
kaupunkeihin ja moneen muuhunkin paikkaan, niiden mitoitus pitäisi
ottaa ihan erikseen. Ed. Karjalainen toi esille, että rullaluistelijat
tänä päivänä menevät
nopeammin kuin pyöräilijät ja heille
ei pyörillä pärjää ja
vauhdit ovat kovat. Kun pyöräteillä ovat
vanhukset, lapset, invalidit, koirat ja kissat, silloin ne pitäisi
huomioida jopa niin, että ne erotetaan muista, kuntoliikkujista,
sauvakävelijöistä ym. Mutta myöskään
teillä ei ole monestikaan sellaisia kaistoja, joilla voisi
pyöräilijä ja jalankulkija liikkua, esimerkiksi
Nelostie Jyväskylän pohjoispuolella, parikymmentä kilometriä ei
ole mitään pyörätietä,
yksi Suomen vilkkaimpia teitä, 20 000 autoa vuorokaudessa
kulkee parhaimmillaan. Täällä olisi hyvä ollut
olla liikenneministerin kuulemassa, vastaako hän tällaisista
teistä, kun niitä ei korjata.
Heijastimen käytön tulisi kyllä mielestäni
olla pakollinen myös. Nämä keinot ovat
niitä, joilla itse voi vaikuttaa omaan turvallisuuteen.
Aikaisemmin keskusteltiin moottoriajoneuvojen kuljettajista, että he
hurjastelevat ja lapsia, vanhuksia ja ihmisiä kuolee. Mutta
tällä voi nyt itsekin vaikuttaa siihen, että tulee
liikenteessä huomatuksi vähän aikaisemmin.
Hannu Aho /kesk:
Herra puhemies! Kyllä yleensä meille kaikille
tällaiset pakot ovat hyvin hankalia toteuttaa ja niissä kokeillaan
rajoja, mutta näkisin, että lähinnä heijastimen
käytössä paljon saataisiin aikaan, jos
esimerkiksi lähdettäisiin siitä, että lasten
vaatteissa, ulkovaatteissa, olisi automaattisesti heijastimet. Sinne
voisi jo taiteellisuuttakin laittaa mukaan, niin että se
olisi erittäin nätti. Myöskin poliiseilla
voisi olla kampanja, heille Liikenneturva antaisi heijastimia käyttöön,
ja jos ei sitä ole, niin kun poliisi antaa sen käteen,
se kummasti muistuu paremmin kuin jos isä ja äiti
antaa sen lapsille, tai ehkä toisinkin päin, eli
kyllä vapaaehtoisuuden kautta pitäisi mennä.
Mutta niinhän ed. Karjalainenkin totesi, että pyörät
ovat käyneet niin hurjan nopeiksi, että kyllä siellä pitäisi
rajoitus tulla, millä ajetaan. Kun oikein rajusti vauhtia
otetaan, silloin pitäisi olla jo paremmin muun liikenteen
seassa. Jos jalankulkijoita ja paljon muita on, siellä tulee
kyllä ongelmia silloin vastaan.
Harry Wallin /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä kun kuunteli
keskustelua, hyvin moneen mielipiteeseen voi yhtyä. Henkilökohtaisesti
lähes ainoana liikuntalajinani harrastan pyöräilyä erittäin
aktiivisesti, ja parhaimmillaan on minullakin ollut tällainen
24-vaihteinen kilpapyörämallinen, jollaiseen ed.
Karjalainen minun mielestäni viittasi omassa puheenvuorossaan.
Tällä hetkellä on Ruotsin armeijan Kronan,
raskas yksivaihteinen, eli vauhti ei ole enää mitenkään
kova. Kuitenkin voi sanoa, että kun satoja, jopa tuhansia
kilometrejä vuoden mittaan pyöräilee,
tulee katsottua pyöräily-ympäristöä ja
sitä käytäntöä, mikä pyöräilyssä on.
Siinä voi kyllä yhtyä pitkälle
ed. Karjalaisen mielipiteeseen, että tämä sama
hurmos, mikä on siirtynyt maanteillä autoihin,
on myöskin tullut kevyen liikenteen väylille.
Sinne ovat nyt uutena kulkuvälineenä tulleet rullaluistimet
ja vielä lisäksi hiihtosauvat, ja vauhti on — itsekin
olen niitä kokeillut — suurempi kuin tavallisella
polkupyörällä. Ohitan kevyesti kyllä yksivaihteisen
pyörän, kun on rullaluistimet ja sauvat.
Näin ollen, kun tarkastelee tätä liikenneministeriön
lain muotoon tehtyä suositusta, jossa otetaan kaksi asiaa
esille, heijastin pimeällä tiellä ja pyöräilykypäräsuositus
pyöräillessä, jää miettineeksi,
onkohan tässä nyt mietitty kaikki asiat loppuun.
Löysin Liikennevakuutuskeskuksen tilaston. En löytänyt
kyllä sitä, mitä etsin, mutta tämä on
varmaan hyvin viitteellinen. Täällä tutkitaan
muun muassa sitä, kuinka paljon on ollut jalankulkijoiden
ja pyöräilijöiden alkoholista aiheutuvia
onnettomuuksia vuosina 1997—2001. Kun tätä suositusta
nyt perustellaan turvallisuudella, niin kyllä tämän
tilaston mukaankin kypäräpakko pitäisi
ulottaa kaikkeen liikkumiseen.
Esimerkiksi vuonna 98 on 20 ihmistä loukkaantunut tai
kuollut kävellessään alkoholin vaikutuksen
alaisena, mutta vain 13 henkilöä pyöräillessään.
Vuonna 99 heitä on ollut 21 kävelijää ja
vain 6 pyöräilijää. Eli kyllähän
ihmiselle on huomattavasti vaarallisempi tapa liikkua kävellen
näiden tilastojen mukaan. Jos liikenneministeriö olisi
nyt johdonmukainen, se esittäisi myös kävelijöille
ehdottomasti kypäräsuositusta. (Eduskunnasta:
Kaikille kypärät!) — Kaikille kypärä päähän
sen jälkeen. Tämä on ministeriön näkemys,
kun lähtökohtana on turvallisuus. En nyt itse
kyllä tule esittämään kaikille
kypärää päähän.
Tämä esitys on minusta kyllä hyvin
hatarasti tehty ja sillä mentaliteetilla, että nyt
saadaan jälleen nimi lehteen ja liikenneturvallisuutta
parannetaan huomattavasti. Meillähän käsiteltiin
täällä viime vuonna turvallisuustyöryhmän
esitys liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Siellähän oli
monia erilaisia asioita, joista nyt handsfree-asia on jo käsitelty,
mutta yksittäinen esitys kypäräsuosituksesta
ja heijastimesta pimeällä tiellä on kovin
vaatimaton suoritus liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Me olemme
keskustelleet muun muassa lääkäreiden
velvollisuudesta ilmoittaa poliisille niistä autoilijoista,
jotka eivät enää kykene ajamaan, että heiltä otettaisiin
ajokortti pois, mikä varmaan lisäisi turvallisuutta huomattavasti
enemmän, mutta sellaista esitystä ei ole vielä näkynyt,
vaikka keskustelua asiasta on kyllä käyty.
Jos sitten ajattelisi, miten parhaiten liikenneturvallisuutta
parannettaisiin kaupungeissa, kyllä siinä ajatuksessa,
että infraan panostettaisiin ja mietittäisiin
muun muassa sitä, kuinka erotettaisiin jalankulkijat ja
tosiaan vanhukset ja sitten toisaalta rullalautailijat ja pyöräilijät
eri kaistoille, uskoakseni avain on. Sen takia jalankulkijoitten
onnettomuustilasto on kaksinkertainen verrattuna näihin
muihin. Mutta tämä vaatisi hieman rahaa. Onnettomuuksia
jalankulkijoille sattui yhteensä 21 kappaletta vuonna 2001
ja niistä valtateillä tuli 11 eli puolet loukkaantui
tai kuoli valtateillä. Mutta sen eteen ei tehdä yhtään
mitään, todetaan vain, että suosittelemme,
että panette kypärän päähän
ja heijastimen heilumaan pimeällä tiellä.
Varmaankin seuraava esitys on sitten, että kaikille suositeltaisiin
kypärää päähän,
niin olisi kaikista turvallisinta.
Eero Lämsä /kesk:
Arvoisa puhemies! Tieliikennelain muuttaminen pitää sisällään
kaksi keskeistä asiaa eli heijastimen käytön
ja suojakypärän käytön polkupyöräilijöillä ja
siten, että ne nostetaan nyt lain tasolle suositukseksi.
Tästähän on ollut hyvin monenlaisia mielipiteitä ja
näkemyksiä, ja sen hyvin ymmärtää,
mutta jokainen varmaan meistä lainsäätäjistä on
kyllä sitä mieltä, että on syytä näihin
asioihin puuttua. Jokainen onnettomuus on liikaa. Niin kuin tilastoista
tiedämme, kuolemaan johtavia onnettomuuksia tapahtuu. Tilastollisesti
voidaan selkeästi myös osoittaa, että suojakypärän
käyttö olisi mahdollisesti hengen pelastanut.
Lain perusteluissa tuodaan esille: "Pelkästään kypärän
käyttönormin säätämisellä ja
heijastinsäännöksen laajentamisella ei
saavuteta pyöräilyn ja jalankulun turvallisuustavoitetta.
Liikennesuunnittelussa tulee edelleen kehittää kevyen liikenteen
asemaa esimerkiksi hyvillä väyläratkaisuilla
sekä taajamien alhaisilla nopeusrajoituksilla. Myös
liikennesääntöjen noudattamisen tehokkaalla
valvonnalla parannetaan kevyen liikenteen turvallisuutta."
Tämä on varmasti hyvin tärkeä ja
keskeinen asia. Haluan tässä tuoda esille sen,
että kyllä tuolla laajalla maaseudulla, syrjäseudulla,
myös pitäisi näitä kevyen liikenteen
väyliä pystyä rakentamaan. Selvästi
on havaittavissa, että siellä tiet ovat kapeita
ja vielä huonokuntoisia. Vaikka tie on kapea, niin silti
siinä pystytään käyttämään vain
sitä keskiväylää. Jos on pimeätä,
niin kyllä siellä jalankulkijat ja polkupyöräilijät
ovat todellisessa vaarassa. Näitä kevyen liikenteen
väyliä tulisi todella rakentaa huomattavasti enemmän kuin
niitä nyt rakennetaan. Tulee huomioida se, että esimerkiksi
rekkaliikenne on kasvanut kovasti. Rekat kylläkin EU-säädöksen
myötä ovat muutaman sentin kaventuneet, mutta
pituutta on tullut huomattavasti lisää, joka myös
tuo oman turvallisuusriskinsä tuolla teillä.
Mutta tässä on nyt aivan oikein säädetty
suosituksena, että yleensä tulee käyttää heijastinta
ja suojakypärää. Tähän
kyllä liittyy myös se, että kansalaiset
eivät välttämättä näe
tätä asiaa tällä tavalla. Jäi
mieleen ed. Komin lakialoite heijastimen käyttöpakosta.
Sen allekirjoitti yli sata edustajaa, mutta niin sanotussa käytäväkeskustelussa tuli
myös esille — muistaakseni ed. Kalli toi esille — onko
viisasta lain tasolla säätää tällaista käyttöpakkoa,
koska tietynlaista yksilönvapautta tulee myös
olla. Moni muukin edustaja ja ei yksistään edustajat
vaan ihmiset maakunnissa ovat kokeneet näin, että ei
kaikkea pidä lain tasolla lähteä säätämään
ja pakottamaan, vaan yleistä suositusta pitäisi
enempikin harrastaa, koska laki herkästi aina johtaa toiseen:
taas toisessa asiassa pitää lain tasolla säätää,
ja mennään yhä enemmän ja enemmän
sellaiseen yhteiskuntaan, jossa ihmisille luodaan enemmän
ja enemmän erilaisia säädöksiä ja
ohjeita.
Itse olen kyllä kannattamassa tämän
lakiesityksen läpiviemistä, ja kun tämä tulee
liikennevaliokuntaan, siellä sitten vielä tarkemmin
tätä asiaa pohditaan.
Tässä on minusta tärkeää se,
millä tavalla tämä laki tavallaan lanseerataan
kentälle, millä tavalla tätä suositusta
lähdetään sitten, kun laki tulee voimaan,
informoimaan ihmisille. Elikkä se ei ole mikään
käyttöpakko, vaan todella tässä halutaan
vakavasti kiinnittää huomiota siihen, että heijastinta
tulisi käyttää tiellä liikkuessa
ja pyöräillessä tulisi käyttää kypärää.
Toivottavasti tämä johtaa siihen, että meillä sitten
huomattavasti enemmän kuin nykyisin tultaisiin näitä turvavälineitä käyttämään.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä tieliikennelain muutoksessa
on otettu esille kypärä- ja heijastinpakko. Minusta
tämä on erinomainen esimerkki lainsäädäntöhankkeesta, jossa
ollaan viemässä pohja aidolta kansalaisvastuulta.
Edellä ed. Lämsä pohti sitä,
onko tarkoituksenmukaista, että kaikki asiat viedään
lain tasolle. Olen erittäin pettynyt siihen, miten hallitus toimi
nyt tämän liikenneturvallisuuden parantamiseksi
tarkoitetun lakihankekokonaisuuden osalta. Kaikkein merkittävin
asia elikkä alkoholipromilleraja jätettiin entiselle
tasolle ja sitten tällaisilla näennäisillä lainuudistuksilla
sivuutetaan tämä kokonaisuus. Ajattelen ihan perheenisänä kasvattajan
velvollisuutta. Kyllä tämän tyyppisten
asioiden, jotka liittyvät kypärän käyttöön
ja heijastimen käyttöön, pitää siirtyä ihan luonnollisina
osina kasvatusvastuuta vanhemmille ja aikuisille eikä niin,
että tarvitaan tämän tyyppisissä kysymyksissä lainsäädäntöä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Karjulalle: Aivan luonnollisella tavalla
ajetaan lapsien ja vähän varttuneempienkin ihmisten
yli. Huopalahti on tapaus, joka on puhuttanut meitä viime
päivät lähes tunneittain. Toisin sanoen,
kun menee tuonne työhuoneeseensa, aukaisee e-mailin
ja sattuu nyt olemaan liikennevaliokunnan vetäjä tässä eduskunnassa,
niin jatkuvasti lukee juuri tuollaista tekstiä, jonka ed. Karjula
pöytäkirjaan luki juuri äsken. Sillä perusteella
ei tehdä yhtään mitään,
ja sitten rokotusta tulee vaikka kuinka paljon, kun liikenneturvallisuuden
hyväksi ei tehdä yhtään mitään.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Minusta on erittäin olennaista,
ed. Pulliainen, nyt erottaa se, tyydytäänkö vain
näennäisen tasoisiin ratkaisuihin vai pureudummeko
me niihin todellisiin ongelmiin, jotka liittyvät nyt meillä liikennekäyttäytymiseen.
Tässä mielessä, jos promilleraja-asia
jätetään sivuun ja keskustellaan vain kypärä-
ja heijastinpakosta, joka viedään lain tasolle,
haluan kyseenalaistaa, onko tämä riittävästi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Nyt, ed. Karjula, muistakaapa se, että tammikuulta
2001 olevassa niin sanotussa kuripaketissa on noin viisikymmentä kohtaa,
joista nyt ollaan vasta kolmatta toteuttamassa eduskunnassa. Ei
ole kysymys vain tästä. Tämähän
tuli nyt tällä kiireellä vain sen takia,
että ministeri Sasia vähän rokotettiin
julkisuudessa Hesarissa siitä, että hommat ovat
jääneet vähän hoitamatta. Niin
hän sitten kiikutti tämän tänne.
Keskustelu päättyy.