Täysistunnon pöytäkirja 88/2005 vp

PTK 88/2005 vp

88. TORSTAINA 15. SYYSKUUTA 2005 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

Elatustuen korotus

Anni  Sinnemäki  /vihr:

Arvoisa puhemies! Budjettiriihen yhteydessä hallitus päätti eräänlaisesta köyhyyspaketista. Tämän paketin mitoitus oli kuitenkin hyvin niukka verrattuna suomalaisen köyhyysongelman vakavuuteen. Pikkulapsiköyhyyden voimakas kasvu ja yksinhuoltajien aseman heikkeneminen ovat sellaisia asioita, joita tässä paketissa ei oikeastaan otettu huomioon. Eräs mahdollisuus parantaa nimenomaan yksinhuoltajien asemaa olisi elatustuen nostaminen.

Aikooko hallitus esittää tällaista?

Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre

Arvoisa puhemies! Ei ole sellaista esitystä tässä budjetissa eikä hallitusohjelmassa tietämäni mukaan. Tämä kuuluu myöskin ministeri Hyssälän vastuualueeseen.

Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki

Puhemies! Haluaisin oikaista sen väärinkäsityksen, että tässä ei olisi huomioitu yksinhuoltajia. Kyllähän yksinhuoltajia on erittäin runsaasti siinä joukossa, jota koskee tämä toimeentulotuen 7 prosentin leikkurin poistaminen. Se on erittäin iso paketti, 40 miljoonan vuosikustannusluokkaa oleva paketti.

Anni Sinnemäki /vihr:

Arvoisa puhemies! On totta, että toimeentulotuen parannus tässä hallituksen paketissa on hyvä asia ja että toimeentulotuen saajien joukossa on huomattava määrä yksinhuoltajia. Toisaalta, jos tarkastelee yksinhuoltajien tilannetta, se on hyvin poikkeuksellinen. Suomalaisessa yhteiskunnassa ei ole totuttu yleensä siihen, että jonkun ryhmän reaaliansiot itse asiassa laskevat. Olemme ehkä nähneet tapauksia, joissa eri ryhmien reaaliansiot kasvavat eri tahdissa, mutta yksinhuoltajien aseman heikkeneminen on hyvin poikkeuksellista. Sen takia en usko, että tämä toimeentulotuen 7 prosentin omavastuun poistaminen riittää itse asiassa yksinhuoltajien aseman parantamiseen. Elatustuen nostaminen sen sijaan itse asiassa kuuluisi niille lapsille, jotka elävät yksinhuoltajatalouksissa, ja sitä kautta parantaisi näiden perheiden tällä hetkellä heikkoa asemaa. Toivottavasti hallitus vielä voisi harkita tätä asiaa. Sen kustannusvaikutus ei myöskään olisi mitenkään järin suuri, koska suuri osahan näistä on loppujen lopuksi elatusvelvollisten itsensä maksamia.

Puhemies:

Tässä ei ollut kysymystä.

Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki

Puhemies! En tiedä, oliko kysymystä, mutta minusta on hyvä painottaa sitä, että tämän budjetin kaksi isoa painopistettä ovat työllisyys ja sitten kaikkein pienituloisimpien asema ja molempien kohdalla myöskin yksinhuoltajien asema tulee paranemaan. Tässä työllisyyspaketissa, joka on parinsadan miljoonan luokkaa, on pitkäaikaistyöttömien rooli, heidän asemansa parantaminen aivan keskeistä, ja sitten siihen liittyy tuo matalapalkka-alojen työnantajatukimaksu, sen parantaminen taikka luominen. Se koskee myöskin yksinhuoltajia. Kannattaa katsoa budjetin kokonaisuutta ja hakea sieltä sitten vastauksia tällaisiin kysymyksiin. Ei koskaan tietysti voi sanoa, riittääkö tämä tai tuo, mutta olemme yrittäneet nyt parhaamme mukaan keskittyä näihin kahteen asiaan, työllisyyteen ja sen parantamiseen ja pienituloisimpien aseman parantamiseen.

Maija-Liisa Lindqvist /kesk:

Arvoisa puhemies! Haluaisin tiedustella sitä, kun nyt hallitus on tehnyt tätä köyhyyspakettia, ovatko he menneet läpi tämän, kun tämähän on edelliseltä hallituskaudelta, jolloin muun muassa vihreät, vasemmistoliitto ja kokoomus olivat hallituksessa, tämä köyhyyden lisääntyminen vuosilta 1996—2002.

Onko se menty läpi ja katsottu, mitä toimenpiteitä siellä nimenomaan oli, jotka aiheuttivat tämän, jotta nykyinen hallitus voisi yrittää pureutua enemmän siihen, niin kuin on tehtykin, että perhepolitiikan keinoin on parannettu köyhimpien asemaa?

Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre

Arvoisa puhemies! Kyllä tämän hallituksen köyhyyspaketin syntysanat on lausunut nykyinen puhemies Paavo Lipponen, joka vuosi sitten soitti sosiaali- ja terveysministerille ja totesi, että valmistelkaa siellä asiantuntijoiden tietoihin perustuen sellaiset toimenpiteet, joita tässä yhteiskunnassa tarvitaan kaikkein vähäosaisimpien aseman parantamiseksi.

Se, että meillä on köyhyyttä tällä hetkellä enemmän kuin aikaisemmin, on tietenkin seurausta lamasta, siitä, että silloin tiettyjä tulonsiirtoja täytyi leikata, mutta on se myös seurausta siitä, että yhteiskuntarakenteet ovat muuttuneet. Viittaan tähän yksinhuoltajakysymykseen. Miksi ajatellaan niin, ettei molemmilla vanhemmilla ole vastuuta lapsista eron jälkeenkin? Miksi ajatellaan sillä tavalla, että yksinhuoltajalle, joka lasten kanssa on, yksin pitäisi se toimeentulo järjestää? Yhteiskunnalla on lukuisia toimenpiteitä, joilla pyritään auttamaan yksinhuoltajaa osallistumaan työhön, työelämään, lasten subjektiivinen päivähoito-oikeus ja monet muut asiat.

Bjarne Kallis /kd:

Arvoisa herra puhemies! Kun valtiovarainministeri sanoi, että tämän budjettiesityksen painopisteet ovat pienituloiset ja työttömät ja mainitsi vielä luvun 200 miljoonaa euroa, niin tietenkin meikäläinen jää miettimään, onko todella tuo 200 miljoonaa se painopiste. Todettakoon nyt, että tuloveronalennuksia on, mikäli minä en aivan väärin muista, 800 miljoonaa, neljä kertaa niin paljon kuin tämä äsken mainittu painopiste. Jos olisi tyydytty vaikkapa 50 miljoonaa pienempään summaan, niin kyllä me olisimme voineet parantaa näitten asemaa, joiden puolesta ministeri Mönkäre ja koko oppositio ja, voi sanoa, koko hallitus puhuu. Kyllä köyhiä tulee aina riittämään, ja kyllä köyhien puolesta riittää puhujia, mutta tarvitaan tekoja. Kysyn nyt kuitenkin nöyrästi:

Kun me olemme niin paljon näistä puhuneet, eikö voisi nipistää siitä 800:sta, jos se nyt oli 800 — voi olla, että se oli 600:kin, mutta silloinkin se on paljon — 50 miljoonaa ja antaa niille, joiden puolesta te olette puhuneet?

Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki

Puhemies! Niin, sanoin, että painopisteet ovat työllisyys ja pienituloisimpien aseman parantaminen, siis ei pelkästään työttömyys vaan työllisyys.

Jos ed. Kallis viittaa sitten veropolitiikkaan, nämä päätökset tehtiin tuloratkaisun yhteydessä siihen liittyen. Tähän maahan ei olisi syntynyt pitkää, kestävää, taloutta vahvistavaa tuloratkaisua ilman näitä hallituksen toimenpiteitä, ilman veroratkaisuja ja ilman siihen liittyviä panostuksia osaamiseen, infrastruktuuriin jne. Se tähtää talouden kasvuun ja työllisyyden vahvistumiseen, joka on perusedellytys sille, että voimme tulonsiirrot, palvelut rahoittaa nyt ja tulevaisuudessa. Me tarvitsemme parempaa kasvua kuin tällä hetkellä on näköpiirissä. Nyt meillä on kolmeksi vuodeksi nämä veroratkaisut tehty. Se luo vakautta, kestävyyttä ja ennustettavuutta talouteen samalla tavalla kuin tuloratkaisukin. Ed. Kallis, tässä on se iso totuus.

Marjukka Karttunen /kok:

Arvoisa herra puhemies! Kun kerran painopistealueet ovat köyhyys ja työttömyys, haluaisin vielä jatkaa tästä yksinhuoltajaäitien asemasta. Kun kerran äitiydestä koituu työnantajalle 7 000—10 000 euron kulut, se johtaa siihen, että työmarkkinamme ovat jakautuneet kahtia sukupuolen mukaan. Usein nämä yksinhuoltajaäidit joutuvat sitten sinnittelemään työttöminä, aiheettomissa pätkätöissä ja vanhempainvapailla, ja ministeri Mönkäre on luvannut hoitaa tämän asian, tasata oikeudenmukaisemmin nämä äitiydestä työnantajalle koituvat kulut.

Kun tässä nyt pesti vaihtuu, miten ministeri aikoo vaalia tätä perintöä?

Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre

Arvoisa puhemies! Houkutus olisi suuri tietysti sanoa, että olisinhan minä sen hoitanut. (Naurua) Tosiasia on se, että ensi viikolla selvitysmies jättää esityksensä siitä, miten näitä vanhemmuudesta koituvia kustannuksia voidaan jakaa tasaisemmin isien ja äitien työnantajien kesken. Sen jälkeen hän todennäköisesti tulee esittämään selkeitä toimenpiteitä. Meillä on kolmikantainen samapalkkatyöryhmä sosiaali- ja terveysministeriössä, joka on toivonut tätä selvitystä. Olen ihan varma, että uusi ministeri tulee painamaan päälle niin, että ratkaisuja tässä asiassa saadaan. Kun koko yhteiskunnallinen ilmapiiri on sellainen, että nyt tätä halutaan korjata, niin kyllä me täällä varmasti porukalla pistämme poliittista painetta sinne.

Matti Kangas /vas:

Arvoisa puhemies! Köyhyyspaketti on tehty, ja täällä kerrotaan, että köyhiä on ajateltu siinä paketissa ja köyhyys vähenee Suomessa. Kysynkin:

Jos kansaneläkeläiselle, joka saa 500 euroa kuukaudessa, tarjotaan 5 euroa eli 17 senttiä päivässä, kuinka sillä nyt köyhyys poistuu? Joku työtön ei saa edes sitäkään, ei ole korotuksia. Ihmettelen suuresti, että tällaisia puhutaan, että köyhyys poistuu tällä köyhyyspaketilla. Se kyllä minun mielestäni lisääntyy Suomessa.

Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki

Puhemies! Nämä erityispanostukset, korostan sanaa erityispanostukset, ovat 90 miljoonaa vuositasolla. Se on merkittävä summa. Kuuden kertotaululla pääsee markkalukuihin. Se on samaa luokkaa kuin Lipposen hallituksen aikana tehty, ja silloinkin oli erityistoimista kyse. (Ed. Elo: Se oli 700 miljoonaa!) — Ed. Elo muistaa väärin. — Mutta taustalla on se, että koko politiikan painopisteitten pitää toimia sillä tavalla, niin kuin sanoin tässä budjetissa tapahtuvan, että muun muassa talouskasvun, työllisyyden kautta luodaan edellytyksiä sillä tavalla, että voidaan tällaisia erityispanostuksia tehdä ja sitten muu toiminta toimii samaan suuntaan. Jos me emme taloutemme kasvua kykene ylläpitämään, niin silloin me voimme unohtaa kaikki nämä paketit. Silloin päinvastoin leikataan sosiaaliturvaa, palveluita, kaikkea sitä, mikä on hyvinvointivaltion perustaa. Minä toivoisin, että vasemmistoliitto paneutuisi joskus talouspolitiikkaankin, joskus edes siihen.

Osmo  Soininvaara  /vihr:

Arvoisa puhemies! Näitten yksinhuoltajaperheitten köyhyys on varsin monimutkainen ja monisyinen asia, mutta aika paljon taustalla on se, että yksinhuoltajien työllisyysaste on laskenut oikein dramaattisesti, ja siihen taas osittain taustalla on se, että monen yksinhuoltajan elämä on sen verran raskasta, että hakeutuminen kokoaikatyöhön ei houkuttele eikä sitten taas osa-aikatyöhön hakeuduta sen takia, että yksinhuoltajien kaikki muut tuet käyttäytyvät sillä tavalla, että osa-aikatyö taas ei ole taloudellisesti kannattavaa.

Vaikka yleensä ei kannattaisi osa-aikatyötä tavattomasti suosia tulonsiirroilla, niin voisiko ajatella, että tätä tulonsiirtojen kokonaisuutta yksinhuoltajaperheitten osalta säädettäisiin siten, että myös osa-aikatyö tulisi yksinhuoltajille nykyistä kannattavammaksi, koska se ehkä on kuitenkin realistisin tapa työllistyä?

Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre

Arvoisa puhemies! Olen kysyjän kanssa ihan samaa mieltä, että meillä on toimeentuloturvassamme sellaisia byrokratialoukkuja, myös kannustinloukkuja, jotka estävät pienipalkkaisen työn vastaanottamisen, mitä osa-aikatyö usein on, ja monelle mahdollisuus myös pätkätyöhön, myös pienipalkkaiseen työhön olisi se, jolla perheen toimeentuloa voitaisiin kohentaa, ja samalla myös omat voimavarat riittäisivät myös pitämään perheestä huolta ja välillä parantamaan toimeentuloa. Tämä ei toimi, ja siihen asiantuntijat tuota köyhyyspakettia valmisteltaessa myös kiinnittivät huomiota, nostivat esille asioita, joilla asiaan voitaisiin vaikuttaa. Pieni asia tähän oikeaan suuntaan on nyt sitten se, että pitkäaikaistyötön saa tällaista asumistuen bonusrahaa ottaessaan työtä vastaan. Kolmen kuukauden aikana hänen asumistukeaan ei leikata. Tämän tyyppisiä muutoksia pitäisi olla mahdollista tehdä.

Puhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.