Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Budjettiriihen yhteydessä hallitus
päätti eräänlaisesta köyhyyspaketista.
Tämän paketin mitoitus oli kuitenkin hyvin niukka
verrattuna suomalaisen köyhyysongelman vakavuuteen. Pikkulapsiköyhyyden
voimakas kasvu ja yksinhuoltajien aseman heikkeneminen ovat sellaisia
asioita, joita tässä paketissa ei oikeastaan otettu
huomioon. Eräs mahdollisuus parantaa nimenomaan yksinhuoltajien
asemaa olisi elatustuen nostaminen.
Aikooko hallitus esittää tällaista?
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Ei ole sellaista esitystä tässä budjetissa
eikä hallitusohjelmassa tietämäni mukaan.
Tämä kuuluu myöskin ministeri Hyssälän
vastuualueeseen.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Haluaisin oikaista sen väärinkäsityksen,
että tässä ei olisi huomioitu yksinhuoltajia. Kyllähän
yksinhuoltajia on erittäin runsaasti siinä joukossa,
jota koskee tämä toimeentulotuen 7 prosentin leikkurin
poistaminen. Se on erittäin iso paketti, 40 miljoonan vuosikustannusluokkaa
oleva paketti.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! On totta, että toimeentulotuen parannus
tässä hallituksen paketissa on hyvä asia
ja että toimeentulotuen saajien joukossa on huomattava
määrä yksinhuoltajia. Toisaalta, jos
tarkastelee yksinhuoltajien tilannetta, se on hyvin poikkeuksellinen. Suomalaisessa
yhteiskunnassa ei ole totuttu yleensä siihen, että jonkun
ryhmän reaaliansiot itse asiassa laskevat. Olemme ehkä nähneet
tapauksia, joissa eri ryhmien reaaliansiot kasvavat eri tahdissa,
mutta yksinhuoltajien aseman heikkeneminen on hyvin poikkeuksellista.
Sen takia en usko, että tämä toimeentulotuen
7 prosentin omavastuun poistaminen riittää itse
asiassa yksinhuoltajien aseman parantamiseen. Elatustuen nostaminen
sen sijaan itse asiassa kuuluisi niille lapsille, jotka elävät
yksinhuoltajatalouksissa, ja sitä kautta parantaisi näiden
perheiden tällä hetkellä heikkoa asemaa.
Toivottavasti hallitus vielä voisi harkita tätä asiaa.
Sen kustannusvaikutus ei myöskään olisi
mitenkään järin suuri, koska suuri osahan
näistä on loppujen lopuksi elatusvelvollisten
itsensä maksamia.
Puhemies:
Tässä ei ollut kysymystä.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! En tiedä, oliko kysymystä, mutta
minusta on hyvä painottaa sitä, että tämän
budjetin kaksi isoa painopistettä ovat työllisyys
ja sitten kaikkein pienituloisimpien asema ja molempien kohdalla
myöskin yksinhuoltajien asema tulee paranemaan. Tässä työllisyyspaketissa,
joka on parinsadan miljoonan luokkaa, on pitkäaikaistyöttömien
rooli, heidän asemansa parantaminen aivan keskeistä,
ja sitten siihen liittyy tuo matalapalkka-alojen työnantajatukimaksu,
sen parantaminen taikka luominen. Se koskee myöskin yksinhuoltajia.
Kannattaa katsoa budjetin kokonaisuutta ja hakea sieltä sitten
vastauksia tällaisiin kysymyksiin. Ei koskaan tietysti
voi sanoa, riittääkö tämä tai
tuo, mutta olemme yrittäneet nyt parhaamme mukaan keskittyä näihin
kahteen asiaan, työllisyyteen ja sen parantamiseen ja pienituloisimpien
aseman parantamiseen.
Maija-Liisa Lindqvist /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluaisin tiedustella sitä, kun nyt
hallitus on tehnyt tätä köyhyyspakettia,
ovatko he menneet läpi tämän, kun tämähän
on edelliseltä hallituskaudelta, jolloin muun muassa vihreät,
vasemmistoliitto ja kokoomus olivat hallituksessa, tämä köyhyyden
lisääntyminen vuosilta 1996—2002.
Onko se menty läpi ja katsottu, mitä toimenpiteitä siellä nimenomaan
oli, jotka aiheuttivat tämän, jotta nykyinen hallitus
voisi yrittää pureutua enemmän siihen,
niin kuin on tehtykin, että perhepolitiikan keinoin on
parannettu köyhimpien asemaa?
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Kyllä tämän hallituksen
köyhyyspaketin syntysanat on lausunut nykyinen puhemies
Paavo Lipponen, joka vuosi sitten soitti sosiaali- ja terveysministerille
ja totesi, että valmistelkaa siellä asiantuntijoiden
tietoihin perustuen sellaiset toimenpiteet, joita tässä yhteiskunnassa
tarvitaan kaikkein vähäosaisimpien aseman parantamiseksi.
Se, että meillä on köyhyyttä tällä hetkellä enemmän
kuin aikaisemmin, on tietenkin seurausta lamasta, siitä,
että silloin tiettyjä tulonsiirtoja täytyi
leikata, mutta on se myös seurausta siitä, että yhteiskuntarakenteet
ovat muuttuneet. Viittaan tähän yksinhuoltajakysymykseen.
Miksi ajatellaan niin, ettei molemmilla vanhemmilla ole vastuuta
lapsista eron jälkeenkin? Miksi ajatellaan sillä tavalla,
että yksinhuoltajalle, joka lasten kanssa on, yksin pitäisi
se toimeentulo järjestää? Yhteiskunnalla
on lukuisia toimenpiteitä, joilla pyritään
auttamaan yksinhuoltajaa osallistumaan työhön,
työelämään, lasten subjektiivinen
päivähoito-oikeus ja monet muut asiat.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kun valtiovarainministeri sanoi, että tämän
budjettiesityksen painopisteet ovat pienituloiset ja työttömät
ja mainitsi vielä luvun 200 miljoonaa euroa, niin tietenkin
meikäläinen jää miettimään,
onko todella tuo 200 miljoonaa se painopiste. Todettakoon nyt, että tuloveronalennuksia
on,
mikäli minä en aivan väärin
muista, 800 miljoonaa, neljä kertaa niin paljon kuin tämä äsken mainittu
painopiste. Jos olisi tyydytty vaikkapa 50 miljoonaa pienempään
summaan, niin kyllä me olisimme voineet parantaa näitten
asemaa, joiden puolesta ministeri Mönkäre ja koko
oppositio ja, voi sanoa, koko hallitus puhuu. Kyllä köyhiä tulee
aina riittämään, ja kyllä köyhien puolesta
riittää puhujia, mutta tarvitaan tekoja. Kysyn
nyt kuitenkin nöyrästi:
Kun me olemme niin paljon näistä puhuneet, eikö voisi
nipistää siitä 800:sta, jos se nyt oli
800 — voi olla, että se oli 600:kin, mutta silloinkin
se on paljon — 50 miljoonaa ja antaa niille, joiden puolesta
te olette puhuneet?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Niin, sanoin, että painopisteet ovat työllisyys
ja pienituloisimpien aseman parantaminen, siis ei pelkästään
työttömyys vaan työllisyys.
Jos ed. Kallis viittaa sitten veropolitiikkaan, nämä päätökset
tehtiin tuloratkaisun yhteydessä siihen liittyen. Tähän
maahan ei olisi syntynyt pitkää, kestävää,
taloutta vahvistavaa tuloratkaisua ilman näitä hallituksen
toimenpiteitä, ilman veroratkaisuja ja ilman siihen liittyviä panostuksia
osaamiseen, infrastruktuuriin jne. Se tähtää talouden
kasvuun ja työllisyyden vahvistumiseen, joka on perusedellytys
sille, että voimme tulonsiirrot, palvelut rahoittaa nyt
ja tulevaisuudessa. Me tarvitsemme parempaa kasvua kuin tällä hetkellä on
näköpiirissä. Nyt meillä on
kolmeksi vuodeksi nämä veroratkaisut tehty. Se
luo vakautta, kestävyyttä ja ennustettavuutta
talouteen samalla tavalla kuin tuloratkaisukin. Ed. Kallis, tässä on
se iso totuus.
Marjukka Karttunen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kun kerran painopistealueet ovat köyhyys
ja työttömyys, haluaisin vielä jatkaa
tästä yksinhuoltajaäitien asemasta. Kun
kerran äitiydestä koituu työnantajalle
7 000—10 000 euron kulut, se johtaa siihen,
että työmarkkinamme ovat jakautuneet kahtia sukupuolen
mukaan. Usein nämä yksinhuoltajaäidit
joutuvat sitten sinnittelemään työttöminä,
aiheettomissa pätkätöissä ja
vanhempainvapailla, ja ministeri Mönkäre on luvannut
hoitaa tämän asian, tasata oikeudenmukaisemmin
nämä äitiydestä työnantajalle
koituvat kulut.
Kun tässä nyt pesti vaihtuu, miten ministeri
aikoo vaalia tätä perintöä?
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Houkutus olisi suuri tietysti sanoa, että olisinhan
minä sen hoitanut. (Naurua) Tosiasia on se, että ensi
viikolla selvitysmies jättää esityksensä siitä,
miten näitä vanhemmuudesta koituvia kustannuksia
voidaan jakaa tasaisemmin isien ja äitien työnantajien
kesken. Sen jälkeen hän todennäköisesti
tulee esittämään selkeitä toimenpiteitä.
Meillä on kolmikantainen samapalkkatyöryhmä sosiaali-
ja terveysministeriössä, joka on toivonut tätä selvitystä. Olen
ihan varma, että uusi ministeri tulee painamaan päälle
niin, että ratkaisuja tässä asiassa saadaan.
Kun koko yhteiskunnallinen ilmapiiri on sellainen, että nyt
tätä halutaan korjata, niin kyllä me
täällä varmasti porukalla pistämme
poliittista painetta sinne.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Köyhyyspaketti on tehty, ja täällä kerrotaan,
että köyhiä on ajateltu siinä paketissa
ja köyhyys vähenee Suomessa. Kysynkin:
Jos kansaneläkeläiselle, joka saa 500 euroa kuukaudessa,
tarjotaan 5 euroa eli 17 senttiä päivässä,
kuinka sillä nyt köyhyys poistuu? Joku työtön
ei saa edes sitäkään, ei ole korotuksia.
Ihmettelen suuresti, että tällaisia puhutaan,
että köyhyys poistuu tällä köyhyyspaketilla.
Se kyllä minun mielestäni lisääntyy
Suomessa.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Nämä erityispanostukset, korostan sanaa
erityispanostukset, ovat 90 miljoonaa vuositasolla. Se on merkittävä summa.
Kuuden kertotaululla pääsee markkalukuihin. Se
on samaa luokkaa kuin Lipposen hallituksen aikana tehty, ja silloinkin
oli erityistoimista kyse. (Ed. Elo: Se oli 700 miljoonaa!) — Ed.
Elo muistaa väärin. — Mutta taustalla
on se, että koko politiikan painopisteitten pitää toimia
sillä tavalla, niin kuin sanoin tässä budjetissa
tapahtuvan, että muun muassa talouskasvun, työllisyyden
kautta luodaan edellytyksiä sillä tavalla, että voidaan
tällaisia erityispanostuksia tehdä ja sitten muu
toiminta toimii samaan suuntaan. Jos me emme taloutemme kasvua kykene
ylläpitämään, niin silloin me voimme
unohtaa kaikki nämä paketit. Silloin päinvastoin
leikataan sosiaaliturvaa, palveluita, kaikkea sitä, mikä on
hyvinvointivaltion perustaa. Minä toivoisin, että vasemmistoliitto
paneutuisi joskus talouspolitiikkaankin, joskus edes siihen.
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Näitten yksinhuoltajaperheitten
köyhyys on varsin monimutkainen ja monisyinen asia, mutta
aika paljon taustalla on se, että yksinhuoltajien työllisyysaste
on laskenut oikein dramaattisesti, ja siihen taas osittain taustalla
on se, että monen yksinhuoltajan elämä on
sen verran raskasta, että hakeutuminen kokoaikatyöhön
ei houkuttele eikä sitten taas osa-aikatyöhön
hakeuduta sen takia, että yksinhuoltajien kaikki muut tuet käyttäytyvät
sillä tavalla, että osa-aikatyö taas
ei ole taloudellisesti kannattavaa.
Vaikka yleensä ei kannattaisi osa-aikatyötä tavattomasti
suosia tulonsiirroilla, niin voisiko ajatella, että tätä tulonsiirtojen
kokonaisuutta yksinhuoltajaperheitten osalta säädettäisiin
siten, että myös osa-aikatyö tulisi yksinhuoltajille
nykyistä kannattavammaksi, koska se ehkä on kuitenkin realistisin
tapa työllistyä?
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Olen kysyjän kanssa ihan samaa mieltä,
että meillä on toimeentuloturvassamme sellaisia
byrokratialoukkuja, myös kannustinloukkuja, jotka estävät
pienipalkkaisen työn vastaanottamisen, mitä osa-aikatyö usein
on, ja monelle mahdollisuus myös pätkätyöhön,
myös pienipalkkaiseen työhön olisi se, jolla
perheen toimeentuloa voitaisiin kohentaa, ja samalla myös
omat voimavarat riittäisivät myös pitämään
perheestä huolta ja välillä parantamaan toimeentuloa.
Tämä ei toimi, ja siihen asiantuntijat tuota köyhyyspakettia
valmisteltaessa myös kiinnittivät huomiota, nostivat
esille asioita, joilla asiaan voitaisiin vaikuttaa. Pieni asia tähän
oikeaan suuntaan on nyt sitten se, että pitkäaikaistyötön
saa tällaista asumistuen bonusrahaa ottaessaan työtä vastaan.
Kolmen kuukauden aikana hänen asumistukeaan ei leikata.
Tämän tyyppisiä muutoksia pitäisi
olla mahdollista tehdä.