Tapani Mäkinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kun puhutaan metropolipolitiikasta,
niin puhutaan varmasti myöskin tästä asiasta,
josta nyt ollaan puhumassa, osaltaan, tai kun puhutaan Helsingin
seudun, Pääkaupunkiseudun, kuntien yhteistyöstä,
kaupunkien yhdistämisestä jne., niin kaikessa
tässä keskustelussa kumminkin taustalla on ehkä tämä käsitteillä oleva
asia, joka juontaa Ytv-lakiin ja joka on niitä ensimmäisiä asioita,
mitä ihan Pääkaupunkiseudulla hyvin tiiviissä yhteistyössä on
toteutettu, aikanaan jo Ytv-lailla elikkä eduskunnan ohjaamana,
säätelemänä toteutettu.
Nyt säädettävä laki liittyy
siis Pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa
ja joukkoliikennettä koskevaan yhteistoimintaan, ja tarkoitushan
on perustaa Pääkaupunkiseudulle kaksi kuntayhtymää,
jotka toteuttavat näitä mainittuja asioita.
Tässä yhteydessä haluan ensi alkuun
kiittää, kuten tapana on, kuitenkin eduskuntaa
tästä käsittelyaikataulusta. Tämä on
meille Pääkaupunkiseudun kunnille hyvin tärkeä asia,
ja on tärkeätä, että tämä asia
saadaan nyt käsiteltyä tällä aikataululla,
joka nyt on, jotta se vuoden alusta astuu sitten voimaan myöskin
lain osalta. Elikkä asiat meillä valmistelussa
ovat hyvin pitkällä ja lakia olemme vaan odottamassa.
Valiokunta tässä asiassa on hyvin yksimielinen
ja hyvin yhteistyökykyinen kehittämään
tätä lakia, joka osaltaan sitten tätä yhteistyötä parantaa
alueellamme. Eri vaiheissa on todettu, että kysymys on
siis joukkoliikenteen suunnittelun ja liikenteen sijoittamisesta
omaan kuntayhtymään ja toiseen kuntayhtymään
tulee sitten jätehuolto.
Mutta yksi asia, joka tässä on jäänyt
kaikessa keskustelussa ja kirjoittelussa huomiotta, on se, että tähän
toiseen kuntayhtymään, johonka jätehuolto
tulee, yhdistyvät myöskin Pääkaupunkiseudun
kuntien vesilaitokset ensi vuoden alusta. Se on iso asia yhtä lailla.
Kun puhutaan byrokratian tappamisen talkoista elikkä turhan
byrokratian purkamisesta, niin vesilaitosten yhdistäminen on
yksi hyvä esimerkki. Vesi on ihmiselle elintärkeä elementti.
Puhdasta sellaista tarvitaan, mutta myös jätevedet
pitää hoitaa asianmukaisesti.
Kuriositeettina voisin sanoa sen, että tähän saakka
Vantaan kaupunki, jolla on oma vesilaitos ollut ja on yhä edelleen
liikelaitoksena tämän vuoden loppuun, minkä jälkeen
se on sitten tässä yhteisessä organisaatiossa
yhdistyneenä, on ostanut puhtaan veden kuntayhtymältä ja
myynyt toiselle kuntayhtymälle likaisen veden. Se on ollut tämmöinen
kauttalaskutusorganisaatio. Mikä vesilaitos se sellainen
on ollut olemassa? Se on ollut vaan tämmöinen
hallinnollinen kokonaisuus, joka nyt sitten tämän
lain myötä sitten saadaan romukoppaan, ja tehdään
yhteistyötä, hyvää sellaista.
Tämä yhteistyö velvoittaa siis Helsinkiä,
Espoota, Vantaata ja Kauniaista, mutta niin kuin huomaamme, tässä laissa
on myöskin muilla Pääkaupunkiseudun kunnilla
mahdollisuus sopimusteitse, perusteitse, tulla mukaan tähän
yhteistyöhön. Kirkkonummi ja Kerava ovatkin olleet yhteistyössä varsin
tiiviisti, kun puhutaan joukkoliikenteen toteuttamisesta.
Hyvää tässä on myöskin
se, että tämä toinen organisaatio, joka
järjestää tämän joukkoliikenteen,
syntyy HKL:n kokonaisuuden suunnitteluosuuden tulemisesta tähän
mukaan. Elikkä koko Pääkaupunkiseudun
joukkoliikenteen suunnittelu on nyt samassa organisaatiossa, mikä varmuudella
parantaa joukkoliikenteen sujuvoitumista seudullamme ja toisaalta
sitten varmastikin myöskin synergiahyötyjen kautta
pienentää kustannuksia ja voi sitten edelleen
parantaa joukkoliikenteen palvelutarjontaa.
Arvoisa puhemies! Hyvänä pidän myöskin
sitä, että henkilöstön asema
on nostettu tässä valiokunnan mietinnössä omaan
arvoonsa. Tässä on todettu se, mikä käytännössä toteutuukin,
että liikkeen luovutuksesta on kysymys, jolloin henkilökunnan
osalta ei ole mitään ongelmaa.
Arvoisa puhemies! Tähän loppuun vielä haluaisin
korostaa yhtä asiaa, jonka valiokuntakin on huomioinut:
Kun eduskunnassa on käsiteltävänä liikenne-
ja viestintävaliokunnassa hallituksen esitys joukkoliikennelaiksi
ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttaminen, niin tällä on
selvä yhtymäkohta tähän nyt
käsitteillä olevaan lakiin. Nimittäin
liikennelupien ja sopimusten voimassaoloaikojen siirtymäajat
ja -säännökset ovat ongelmalliset nyt
tässä valtioneuvoston pohjaesityksessä,
kun ajatellaan Helsingin seudun liikennekuntayhtymän tulevaa
toimintaa. Siirtymäajat ovat se ongelmakohta ja niiden
pituus. Hallintovaliokunta kiinnittikin minun mielestäni
ansiokkaasti huomiota siihen, että mainittu säännös voi
käytännössä vaikeuttaa Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen
yhteistyön kehittymistä elikkä kehyskuntien
mukaan tulemista, joka tämän lain myötä on
sitten sopimusteitse mahdollista. Tämä on asia,
joka on tärkeä elementti nyt sitten liikenne-
ja viestintävaliokunnassa huomioida ja ratkaista, miten
Pääkaupunkiseutu tässä hallituksen esityksessä huomioitaisiin
mahdollisimman hyvin.
Arvoisa puhemies! Yhteen asiaan tässä yhteydessä haluan
kiinnittää myöskin huomiota, nimittäin
Pääkaupunkiseudun ruuhkiin ja joukkoliikenteen
sujuvoitumiseen. Helsinki, Espoo, Vantaa käyttävät
kaupunkeina noin 200 euroa vuodessa per asukas joukkoliikenteen
subventioon, elikkä nämä kaupungit tarjoavat
joukkoliikenteeseen käyttökelpoiset mahdollisuudet:
hyvät linjastot, tarjontaa on, junat kulkevat, bussit syöttävät
junille, on myöskin suoria yhteyksiä keskuksien
välillä linja-autoilla. Samoin joukkoliikenteen
lipun hintaa subventoidaan. Yli puolet maksetaan veronmaksajien
osuudella, elikkä joukkoliikenteen lipusta kunnat ovat
yli puolet maksaneet, kun puhutaan sisäisestä liikenteestä taikka
seutuliikenteestä. Tästä kertyy noin
200 euroa per asukas näissä kolmessa kaupungissa.
Kun puhutaan ruuhkista Pääkaupunkiseudulla,
niin kyllä ihan kokemusperusteisestikin voidaan todeta,
että ne ruuhkat alkavat näillä Espoon
ja Vantaan pohjoisrajoilla. Nimittäin kehyskunnista tulee
autoja, sanotaan vaikka Tuusula ihan esimerkkinä: Tuusulantie
Vantaan ja Tuusulan rajalla on jo täynnä autoja
aamuruuhkassa. Sehän tarkoittaa käytännössä vain
sitä, että kun näissä kunnissa
ei kuntalaisille ole palvelutarjontaa elikkä ei tarjota
mahdollisuutta käyttää joukkoliikennettä,
ei ole vuoroja, ja jos on vuoroja, niin lipun hinta on sen suuruinen,
että se ei ole taloudellisesti mahdollista, niin oman auton
käyttäminen on edullisempaa. Vaikka seistään
ruuhkassa pitkän aikaa, siitä huolimatta tulee
edullisemmaksi kulkea omalla autolla kuin joukkoliikenteellä.
Tässä on nurinkurinen tilanne. Pääkaupunkiseutu
täyttyy autoista ja syntyy ruuhkia — keskustellaan
nyt sitten ruuhkamaksusta ja mistä muusta puhutaankaan — mutta
tiet täyttyvät autoista tilanteessa, jossa oleellisena
osana Pääkaupunkiseutua ovat kehyskunnat. Ne ovat
samaa asumisaluetta, samaa työssäkäyntialuetta,
mutta palvelutarjonta joukkoliikenteen osalta on hyvin poikkeuksellisen
erilainen. Esimerkkinä voin todeta, että Keravalla,
Tuusulassa, Järvenpäässä, Nurmijärvellä taitaapi
joukkoliikenteen subventio-osuus olla per asukas vuodessa noin 20
euroa, Tuusulassa jopa alle 20 euroa, kun vertailukohtana on naapurikaupunki
Vantaa, jossa se on lähes 200 euroa. Elikkä kaupunki
selvästi satsaa joukkoliikenteeseen ja pyrkii kannustamaan
kuntalaisia käyttämään sitä ja
siltä osin vähentämään
ilmastonmuutokseen kohdistuvia haitallisia elementtejä ja
toisaalta ruuhkia.
Tämä laki mahdollistaa kunnat tulemaan mukaan
tähän kuntayhtymään, joka sujuvoittaa
ja kehittää joukkoliikennettä. Mutta
se ei riitä, että kunnat lähtevät
mukaan kuntayhtymään, vaan niiden pitää myöskin
panostaa joukkoliikenteeseen, kantaa se yhteinen vastuu ilmastonmuutoksen
hillinnästä ja sujuvasta liikenteestä Pääkaupunkiseudulla.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Vaikka tämä sali on aika
tyhjä, niin sanoisin, että tämä lakimuutos
koskee kuitenkin yli miljoonaa ihmistä, suomalaista, mutta
kun tämä on ollut riidaton, sitä on valmisteltu
kaksi kolme vuotta hyvin aktiivisesti Pääkaupunkiseudun
kuntien yhteisissä neuvottelupöydissä,
joissa ed. Mäkisen kanssa olemme taas toisessa roolissa
olleet mukana, niin se nyt tuntuu menevän hyvin eteenpäin. Olen
myös erittäin iloinen, että tämä lakimuutos voidaan
nyt tehdä.
Eli kysymys on Helsingin seudun yhteistyövaltuuskunnan,
Ytv:n, lakkauttamisesta ja lakimuutoksesta, joka mahdollistaa Ytv:n
nykyisten tehtävien, jätehuollon ja osan liikennehuollosta, järjestämisen
kahden uuden kuntayhtymän toiminnan pohjalta. Eli Helsingin
seudun ympäristöpalvelut, Hsy, ja Helsingin seudun
liikenne -kuntayhtymä ovat nämä kaksi
uutta kuntayhtymää, jotka tällä lakimuutoksella
tulevat perustetuksi.
Kuriositeettina täytyy mainita, että eilen
olivat näiden kuntayhtymien yhtymäkokoukset. Siellä jo
valittiin ensi vuoden alusta toimiin keskeiset viranhaltijat, ja
johtosäännöt näille kuntayhtymille
hyväksyttiin, eli tämä tulee oikein sopivaan
aikaan. Taustalla on se, että kun nykyisin Vantaa ja Espoo
ovat liikenteen osalta jo myös käyttäneet
Ytv-lakia siten, että myös kuntien sisäinen
liikenne on ollut mahdollista järjestää Ytv:n
kautta — tehdä nämä hankinnat — niin nyt
Helsinki on tullut tähän mukaan. Eli Helsingin
oma kunnallinen liikennelaitos, sen liikennesuunnittelu ja bussipalveluiden
järjestäminen siirtyvät tälle
uudelle kuntayhtymälle. Se on merkinnyt myös satojen
ihmisten siirtymistä uusiin tehtäviin, ja vaikka
viime päivinä on ollut hiukan kirjoittelua ja
mielipiteitä siitä, että tässä olisi
ollut hankaluuksia, niin pohjimmiltaan kuitenkin tuntuu siltä,
että henkilöstö on sitoutunut näihin muutoksiin.
Yksi yksityiskohta Helsingin osalta on vielä todettava
eli se, että metro ja raideliikenne jäävät edelleen
Helsingin kaupungin liikennelaitokselle ja tämä uusi
liikennekuntayhtymä tulee in-house-periaatteella ostamaan
näitä palveluita, eli tavallaan on turvattu tällä in-house-periaatteella sopimuksin
se, että Helsingin kaupungilla säilyy raideliikenne
omana kunnallisena palvelunaan.
Asia, jonka myös ed. Mäkinen nosti esille
ja joka on minua hiukan harmittanut, on tämä joukkoliikennelain
62 §:n muutos, jossa käsitellään siirtymäsäädöksiä.
On erittäin harmillista, että siihen ei nyt saada — näyttää siltä — muutosta aikaan
niin, että voitaisiin poiketa sillä tavalla lupien
voimassaoloajoista, että se mahdollistaisi muiden kuin
Pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen ja Keravan liittymisen
tähän yhteiseen liikennekuntayhtymään.
Kuten tässä on jo todettu, niin yhtä tärkeää,
kuin että Pääkaupunkiseudun liikenteen
yhtenäinen suunnittelu ja liikenteen joustavoitavuus tapahtuu,
olisi, että seudun muut kunnat voisivat tulla tähän
jo tällä vuosikymmenellä tai ensi vuosikymmenellä mukaan,
ja minusta nyt hidastuu tämä prosessi.
Mutta kaiken kaikkiaan vielä haluan sanoa, että viime
päivinä ja viikkoina, kun on keskusteltu paljon
siitä, että pitäisi valtiovallan puuttua Pääkaupunkiseudun
kuntien asioihin ja tehdä jopa lainsäädännöllisiä velvoitteita
kuntaliitoksille, niin se on tietenkin yksi osa tätä keskustelukokonaisuutta,
mutta on syytä korostaa, että sellainen yhteisymmärrys,
joka on löytynyt vesilaitosten, liikenteen, ympäristöyksiköiden
yhdistämisen kautta, on omalta osaltaan ollut luomassa luottamusta
näiden kuntien välille, ja niinpä sitten
prosessit ovat käynnissä siihen suuntaan, että kunnat
omasta aloitteestaan jatkavat tätä tiivistyvää yhteistyötä ja
ovat nimittämässä jo ensi viikolla työryhmiä,
joissa selvitetään myös kuntaliitosten
hyviä ja huonoja puolia. Pääkaupunkiseudulla
on aina kavahdettu sitä, että valtiovalta puuttuisi
kuntien asioihin jollakin lainsäädännöllä,
ja sitä on syytä edelleen kavahtaa. Tämä hanke,
joka nyt on eduskunnassa käsittelyssä, on hyvä.
Yleiskeskustelu päättyi.