6) Laki arvonlisäverolain 85 §:n muuttamisesta
annetun lain voimaantulosäännöksen muuttamisesta
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! En tiedä, onko nyt ruokatunti
talossa, kun edustajia on näin runsaslukuisesti poissa,
mutta, arvoisat edustajat Kiviranta, Laxell ja Valpas, nämä lakialoitteet,
jotka ovat nyt listalla, liittyvät kaikki kristillisdemokraattien
vaihtoehtobudjettiin. Lyhyesti kerron tai mainitsen, mitkä ovat näitten
pääkohdat ja mitkä ovat sitten näitten
lakien taloudelliset vaikutukset, jos ne toteutuisivat.
Tämä ensimmäinen asia koskee ruuan
arvonlisäveroa. Silloin, kun vaihtoehtobudjetin teimme,
lähdimme siitä, että olisi ollut viisasta
lykätä voimaantulo heinäkuun 1. päivään,
jolloin me olisimme säästäneet valtion
varoja 270 miljoonaa + 130 miljoonaa eli pyöreästi
400 miljoonaa euroa. Mutta tämä on nyt menneen
talven lumia. Eduskunta on hyväksynyt jo aikoja sitten
tämän arvonlisäverolain muutoksen ja
se on astunut voimaan eikä olisi mitään
järkeä tässä vaiheessa sitä muuttaa,
eli toisin sanoen tällainen lakialoite on menettänyt
jo merkityksensä.
Sitten seuraava koskee tupakkaveroa. Hallitus esittää,
että tupakkaveroa korotettaisiin niin, että yhden
savukkeen hinta nousisi 1,75 sentillä. Meidän
esityksemme on, että savukkeen vero nousisi 2 sentillä,
käytännössä se nousisi pikkaisen
enemmän, koska siihen tulee arvonlisävero päälle.
Mutta, viitaten nyt sosiaali- ja terveysvaliokunnan lausuntoon ja
sosiaali- ja terveysviranomaisten lausuntoihin, tupakkaveron korottaminen
ankarammin, kuin hallitus esittää, lienee kyllä paikallaan,
ja tavoitteenahan Suomella on se, että Suomesta tupakanpoltto
loppuisi kokonaan. Tämän vaikutus valtiontalouteen
olisi 15 miljoonaa euroa.
Virvoitusjuomaveron korottamista hallitus on myöskin
suunnitellut, mutta se tullee vasta myöhemmin syksyllä.
Meillä on virvoitusjuomaverolaki ja virvoitusjuomavero
on 4,5 senttiä litralta. Me esitämme, että se
nostettaisiin 7 senttiin, mikä merkitsisi yhtä tavallista
limsapulloa kohti noin 3 senttiä eli loppujen lopuksi olisi
aika pieni. Valtion kassaan tulisi 15 miljoonaa euroa.
Kolmas verolaki koskee luovutusvoittoja, ja tämä on
mielestäni erittäin merkittävä lakialoite. Viime
vuosina luonnollisten henkilöiden luovutusvoitot ovat olleet
yli 5 miljardia euroa. Valtaosa näistä luovutusvoitoista
tulee kyllä asuntojen myymisestä tai kiinteistöjen
myymisestä. Hyvin useinkin asunnon myynti on verovapaa, kun
henkilö on siinä 2 vuotta asunut, joten kaikki nämä jäävät
ulkopuolelle eli verolliset luovutusmyynnit ovat siis yli 5 miljardia.
Kun ottaa huomioon, että pörssissä tapahtuu
joka päivä kauppoja 50 000, voi kyllä hyvin
olettaa, että tuosta yli 5 miljardista 10 prosenttia on
sellaisia kauppoja, missä omistusaika on alle 6 kuukautta.
10 prosenttia noin 5 miljardista on 500 miljoonaa, ja jos luovutusvoittovero
nostetaan nykyisestä 28:sta 50:een tällaisten
pikavoittojen osalta, niin se tarkoittaa sitä, että vero
nousisi niiltä 22 prosenttiyksiköllä ja
tuottaisi yli 100 miljoonaa euroa.
Olemme olleet varovaisia ja budjetoineet 75 miljoonaa omaan
vaihtoehtobudjettiimme. Miksi 75 miljoonaa, miksei 100? Se johtuu
siitä, että pidämme myöskin
oikeana sitä, että semmoisessa luovutusvoitossa,
joka perustuu todella pitkäaikaiseen omistamiseen, esimerkiksi
20 vuoteen, veron tulisi olla kyllä alhaisempi kuin 28
prosenttia, ja esitämme samassa lakialoitteessa, että tuollaisesta
myynnistä luovutusvoittovero olisi 20 prosenttia.
Sitten seuraava lakialoite, n:o 78, koskee omaishoitajia. Omaishoitajat
ihmettelevät kyllä, minkä takia heillä on
ankarampi verotus omaishoidon korvauksesta kuin palkansaajalla on
ansiotulosta eli palkkatulosta. Vastaus on hyvin yksinkertainen.
Meillä, sanoisinko, lainsäädäntö lähtee
siitä, että omaishoidon korvaus ei ole palkka,
vaan se on sosiaalietu ja silloin siitä ei saa tehdä tulonhankkimisvähennystä.
Minä olen täysin vakuuttunut siitä, että niin
Suomen kansa kuin myöskin suuri enemmistö kansanedustajista
on sitä mieltä, että se ei ole sosiaalietu,
kaukana siitä. Se on korvaus työstä,
ja kun se on korvaus työstä, niin siitä pitäisi
myöskin verotuksessa saada tehdä tulonhankkimisvähennys.
Me esitämme, että 800 euron tulonhankkimisvähennys tulisi
omaishoitajille, ja tämä veisi kyllä valtion kassasta
20 miljoonaa euroa.
Sitten lakialoite 77 koskee putkiremonttia. Siitäkin
on paljon tässä salissa keskusteltu ja on todettu,
että kun vastuun putkistosta kantaa taloyhtiö,
niin osakkeenomistaja ei voi tehdä kotitalousvähennystä putkiremontista.
No, tämä on eräs tulkinta, jota olisi
kyllä helppo kiertää sillä,
että yhtiöjärjestykseen tehtäisiin
tilapäinen muutos niin, että putkiverkostosta
vastaisi osakkeenomistaja, ja silloin osakkeenomistajan pitäisi saada
tehdä ja hän saisikin tehdä kotitalousvähennyksen.
Mutta tuntuu kyllä todella hassulta, suorastaan hassulta,
että jos asun omakotitalossa ja teetän putkiremontin,
niin saan sen kotitalousvähennyksen, mutta jos asun asunto-osakkeessa ja
yhtiö tekee putkiremontin, maksan sen oman osuuteni enkä saa
mitään vähennystä. Mutta lakia
muuttamalla tämäkin saataisiin kotitalousvähennyksen
piiriin niin, että siitä voitaisiin sitten tehdä se
verovähennys.
Seuraava lakialoite 76 koskee sähköveroa.
On hyvin hyvin paljon tänäkin päivänä puhuttu
siitä, että Suomen teollisuuden kilpailukykyä pitää vahvistaa.
Olen tässä salissa ja salin ulkopuolella todennut,
miten esimerkiksi UPM:n johtaja Pesonen on julkisesti sanonut, että emme
me pyydä yhtään sen enempää kuin
Ruotsin valtio antaa Ruotsin metsäteollisuudelle, antakaa
se sama meille, jotta me olisimme samalla viivalla Ruotsin teollisuuden
kanssa. Tämä on loppujen lopuksi aika vaatimaton
summa, 65 miljoonaa euroa. Kyllä minä ymmärrän
hyvin, että ei Suomen metsäteollisuus pelastu
sillä, että palautetaan sille 65 miljoonaa euroa,
mutta 65 miljoonaa on suurin piirtein se, mitä maksetaan
1 300 työntekijälle palkkaa. Siinä mielessä metsäteollisuudelle
tällä olisi kyllä hyvin suurta merkitystä.
Arvoisa herra puhemies! Tässä olivat nämä verotukseen
kuuluvat aloitteet. Yhteenvetona totean, että ne merkitsisivät
valtion kassaan lisäystä 95 miljoonaa ja kassasta
menisi saman verran, 95 miljoonaa, eli siinä mielessä tasan.
Mutta tähän liittyy vielä yksi lakialoite,
joka koskee sotainvalideja. Sotainvalidijärjestö oli muitten
veteraanijärjestöjen mukana vetoamassa meihin
kansanedustajiin, että he pitävät kohtuullisena,
että vastataan siihen huutoon, mikä sotainvalideille
ja veteraaneille on annettu, ja sotainvalidit ennen kaikkea vetosivat
siihen, että tämä haitta-aste, 25 prosenttia,
pudotettaisiin 20 prosenttiin. Sotainvalidien keski-ikä on
87 vuotta ja joukosta löytyy myöskin sellaisia,
joiden haitta-aste eli invaliditeettiaste on alle 20, mutta he ovat
kyllä aivan yhtä suuressa laitoshoidon tarpeessa
kuin ne, joiden haitta-aste on hieman suurempi. Kyllä tällä kansalla
on varaa antaa laitoshoitoa ja kuntoutusta niin veteraaneille kuin sotainvalideille
ja varsinkin sotainvalideille, vaikkakin haitta-aste olisi 20 tai
alhaisempi.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kallis, ryhmämme puheenjohtaja,
esittelikin perusteellisesti nämä lakialoitteet,
jotka ovat osa kristillisdemokraattien vaihtoehtobudjettia, ja suosittelen,
että edustajat suhtautuvat näihin aloitteisiin
suurella vakavuudella sen vuoksi, että kyllä monet
niistä aloitteista ja ehdotuksista, jotka ovat sisältyneet
menneiden vuosien vaihtoehtobudjetteihin, on otettu myöhemmin
käyttöön. Olen vakuuttunut siitä,
että esimerkiksi tämä lakialoite 78,
joka koskee siis omaishoitajien ja perhepäivähoitajien
verotusta ja verotuksen keventämistä, kyllä on
niiden aloitteiden joukossa, joiden soisin aika pian etenevän,
ja toivoisin muidenkin eduskuntaryhmien ottavan tämän haasteen
vakavasti. On todellakin epäoikeudenmukaista, että omaishoitajat
maksavat pienistä tuloistaan kireämpää verotusta
kuin palkansaajat. Tämähän johtuu siitä,
että he eivät voi tehdä tätä yleistä tulonhankkimisvähennystä,
ja sen vuoksi he maksavat veroa 4—5 prosenttiyksikköä enemmän
kuin palkansaajat.
Sitä myös toivoisin, että muut oppositioryhmät
antaisivat selkeät, tasapainotetut vaihtoehtobudjetit,
joista nähtäisiin ehdotukset ja niiden aiheuttamat
kustannukset. Sosialidemokraatit ovat kyllä vaihtoehtobudjetista
puhuneet, mutta sellaista ei ole vielä ainakaan esitelty.
Toivon mukaan se saadaan, ennen kuin (Puhemies: 2 minuuttia!) tämä hallituksen
budjettiesitys hyväksytään.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! En kajoa tähän kristillisdemokraattien
varjobudjettiin, koska en tunne tuota asiakirjaa. Sitähän
ei ole meille täällä eduskunnassa jaettu,
koska se ei ole eduskunta-asiakirja. (Ed. Räsänen:
Tässä vieressä oli!)
Mutta sen sijaan olen usein nähnyt ed. Kalliksen yksittäisissä aloitteissa
ajatuksen siementä, joskus varsin paljon järkeäkin.
Olen sitä mieltä, että tässäkin
nyt on sellaisia aloitteita, joita hallitus voisi tutkia ja joista
se ehkä voisi antaa jossain muodossa esityksiäkin,
jos se viisaaksi havaitaan.
Tässä on esimerkiksi tämä asunto-
ja kiinteistöosakeyhtiön osakkaan mahdollisuus
tehdä kotitalousvähennys. On tietysti väärin,
ettei asunto- ja kiinteistöosakeyhtiön osakkeenomistaja voi
tehdä kotitalousvähennystä. Tätä on
pohdittu valtiovarainvaliokunnan verojaostossa ja asiantuntijoitakin
kuultu, mutta toistaiseksi tätä asiaa ei ole tietääkseni
edes selvitetty. Aivan liian raskas menettely muuttaa asunto-osakeyhtiön
yhtiöjärjestystä tällaisen asian
vuoksi.
Sitten omaishoitajan asemahan on semmoinen, että omaishoitajan
verotustakin pitäisi tavalla tai toisella lieventää.
On monia vaihtoehtoisia tapoja. On tietysti tämä lakialoitteessa
esitetty. Sitten se kohdistuisi vähän toisella
tavalla, jos eläketulovähennyksen piiriin otettaisiin
omaishoidon tuki. Sekin olisi yksi tapa. Niitä olisi varmaan
monia, mutta tätäkin pitäisi tutkia.
Sitten tämä ed. Kalliksen luovutusvoittoverotusta
koskeva lakialoite, jossa lyhyen aikaa omistetun omaisuuden luovutusvoittoja
verotettaisiin kireämmin kuin pitkän aikaa omistettujen,
on tietysti vähän kyseenalainen. (Puhemies: 2
minuuttia!) — Jatkan seuraavassa puheenvuorossa tästä.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Lakialoite 77:stä. Ed.
Kalliksen aloite osuu hyvin laajasti koettuun ongelmakohtaan. Tuloverolaki
koettelee eri tavalla kansalaisia riippuen siitä, asuvatko
he asunto-osakkeessa vai omakotitalossa. Tämä on
vastoin yhdenvertaisuutta. Tämän johdosta pidän
ed. Kalliksen aloitetta erittäin hyvänä ja
kannatettavana.
Sellainen huomio, että edustajat itseni mukaan lukien
ovat tehneet lukuisia hieman erilaisia aloitteita kotitalousvähennyksen
kehittämisestä. Olisi hyvä, että nämä aloitteet
koottaisiin ja niiden perusteella hallitus muuttaisi tuloverolakia.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä kuuntelin ed. Kalliksen
esitystä, ja se oli kyllä minusta ihan oikea,
eli sotainvalidit ja -veteraanit on kyllä unohdettu,
ei siitä pääse mihinkään. Kuinka
helppo se olisi hoitaa. Isosta rahasta ei ole kysymys, mutta se
pitäisi hoitaa. Ja nimenomaan tämä tulonhankintavähennys
omaishoidossa pitää kyllä toteuttaa.
Eli ihan lopuksi: Kyllä tämä on koko
eduskunnan asia, ja siihen pitää nimenomaan ottaa
kantaa, mitä me teemme näille ryhmille, jotka
ovat aika marginaalisia. Meillä on rahaa, me voimme sen
hoitaa, mutta tahtoa meiltä vain puuttuu. Miksi se puuttuu?
Meidän pitää itse se päättää.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Totean samalla tavalla kuin ed. Kiviranta ed.
Kalliksen aloitteista, että ovatko ne kristillisdemokraattien
vai hänen. Tietysti tässä puututaan ryhmäaloitteisiin,
mutta kun olen tässä kahden vuoden aikana voinut
samassa valiokunnassa istua kahdessa jaostossa — ja tietysti
jo aiemminkin — niin ed. Kalliksen ajatukset ovat järjellisiä ja
toteuttamiskelpoisia, ja kyllä haluan tähän
aloitteeseen 75 ensinnäkin puuttua.
Minulla on pitkään ollut työpöydälläni
Sotainvalidi-lehdestä lakimiehen kommentti valtion budjettiesityksestä,
jossa todetaan, että se oli pettymys sotainvalideille.
Lähituntumassani on 92-vuotias sotainvalidi, joka on 10
prosentin asteella, ja kyllä hän muistaa huomauttaa,
että eikö jo tämän ikäinen
mies pääsisi avohoitoon. Kyllä toivon,
että tämä voisi olla jonkin näköinen
signaali tälle puolelle pöytää,
että näitä asioita saataisiin oikealla
tavalla menemään eteenpäin. Tämä on
erinomaisen hyvä. Tässä on muitakin hyviä aloitteita.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Jatkan lakialoitteen 79 ruotimista tässä,
ed. Kalliksen aloitetta, joka koskee luovutusvoittoverotusta.
Meillähän on tosiaan luovutusvoittoverotuksessa
ero riippuen siitä, kuinka kauan luovutettava omaisuus
on omistettu, mutta se on toteutettu hankintameno-olettaman kautta,
ei tällä tavalla eri prosentein, eri pituisin
omistusajoin. Tämähän rikkoisi pääomatulojen
verotuksen järjestelmän, jos tämmöinen
muutos tehtäisiin. Siinä mielessä en
voi kannattaa tätä, en ehkä muutenkaan
ihan tällaisenaan.
Mutta sen sijaan minusta pitäisi tehdä sellainen
muutos, että jos omaisuus on omistettu vähintään
10 vuoden ajan, jolloin nytkin hankintameno-olettama on suurempi
kuin enintään 10 vuotta omistetulla omaisuudella,
niin se pitäisi nostaa takaisin nykyisestä 40
prosentista 50 prosenttiin. Sellaisen muutoksen haluaisin kyllä tehdä hankintameno-olettamaan.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa puhemies! Tietenkin vaihtoehtoja on paljon. Ed. Kiviranta
sanoi, että tämä rikkoisi. Ei se välttämättä rikkoisi,
se toisi vaan yhden uuden ulottuvuuden tähän luovutusvoittojen
verottamiseen. Meillä on hankintahintaolettama tai sitten
todellinen hankintahinta. Esimerkiksi, jos kysymyksessä olisi
yli 20 vuoden omistussuhde, siinä se hankintahintaolettama
olisi se sama 40 prosenttia mutta alhaisempi veroprosentti. Ei se
tuottaisi mitään ongelmia.
Sitten nämä lyhytaikaiset. Olen kyllä aikaisemmin
tässä salissa sanonut, että silloin,
kun keskusta oli oppositiossa, heillä oli vaihtoehtobudjetti,
johon sisältyi lyhytaikaiseen omistamiseen perustuvan luovutusvoiton
ankarampi verotus. Teillä oli yhden vuoden raja eli tavallaan
ankarampi vero kuin tämä kuuden kuukauden raja, ja
kyllä te silloin perustelitte hyvin voimakkaasti, minkä takia
sellainen laki olisi syytä saada.
Me olimme samansisältöisen esityksen tehneet
jo monta monta vuotta ennen sitä, ja kannatimme lämpimästi
teidän esitystänne. Eli kyllä vaihtoehtoja
on aina olemassa. Pitää valita sellainen vaihtoehto,
joka on oikeudenmukainen ja toteuttamiskelpoinen, ja jos se vuoden
raja oli teille toteuttamiskelpoinen, niin kyllä vielä toteuttamiskelpoisempi
on kuuden kuukauden raja.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Laki tuloverolain 95 §:n
muuttamisesta. Eli tässä tapauksessa tämä koskee
omaishoitajien ja perhepäivähoitajien tuloverotusta,
ja ensimmäinen allekirjoittaja on ed. Kallis. Pidän
tätä esitystä erittäin hyvänä.
Tässä talossahan on puhuttu omaishoitajien asemasta
ja heidän työnsä helpottamisesta ja paremmasta
huomioimisesta hyvinkin paljon. On turha perustella omaishoitajien työn
arvokkuutta inhimilliseltä kannalta ja myös taloudelliselta
kannalta, jos ajatellaan, miten yhteiskunnalle muuta kautta menot
kasvaisivat.
Mutta ed. Bjarne Kallis, mikä koskee perhepäivähoitajia,
niin heillä ainakin aiemmin oli — en ole nyt viime
vuosina tarkistanut — tällainen, sanoisiko, työtulovähennys
tai muu liittyen siihen, kun huonekalut kuluvat ja ruokaa näille
lapsille ostetaan. Heille on jonkinlainen muutaman sadan euron vähennys,
mutta omaishoitajien kohdallahan ei ollenkaan tätä vähennystä ole. Heillä tämä verotus
on, jos vertaa näitä kahta ryhmää,
vielä kireämpi. Mutta en tässä lähde missään
mielessä teilaamaan sitä, mikä koskee perhepäivähoitajia,
mutta kuitenkin haluan tässä tähdentää,
että sillä puolella kuitenkin jotakin saa niistä kuluista
vähentää ja sitä kautta helpotusta. On
luonnollista, että kun esimerkiksi huonekalut kuluvat ja
näitä menoja on monella tavalla, niin ne jollakin
tavalla huomioidaan.
Mutta niin kuin sanottu, (Puhemies: 2 minuuttia!) niin erityisen
kiireellisenä pidän omaishoitajien aseman parantamista
ja huomioimista myös sitten verotuksessa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Edelliselle puhujalle voisi todeta sen, jotta
perhepäivähoitajilla on tuommoinen kustannusvähennys, joka
on päiväkohtainen ja vuosittain ilmeisesti tarkistetaan
jollakin indeksillä. Sen voi vähentää sitten
näistä lapsista, ketkä ovat hoidossa.
Mutta tästä aloitteesta. Tässä on
monta hyvää aloitetta. Oikeastaan kahteen kolmeen
voisi kommenttia antaa.
Tämä ruuan arvonlisäverojuttu. Olin
tuolla työhuoneessa enkä kuunnellut, mitä te
olette puhuneet tästä, mutta minusta tämä tuntuu
kyllä tosi ihmeeltä, miten hallitus voi päätyä tuommoiseen
laskuun ja nostoon ja laskuun ja nostoon. Se tekee niin kuin ihan älyttömiä lisäkustannuksia.
Sitten
kun kyse on yhdestä prosentista, että enstäin
sitä alennetaan sinne 12:een ja muutama kuukausi pidetään
ja nostetaan 13:een, siinä jotenkin tuntuu, jotta järjen
valo on kyllä kadonnut siinä neuvottelutilanteessa,
kun tämmöistä on sovittu.
Sitten tämän sotilasvammalain osalta, josta ed.
Paajanen tuossa totesikin, näillä prosenteilla leikkiminen
tuntuu kyllä tosi ihmeeltä, jotta käydään
mittaamaan tuon ikäisiltä ihmisiltä haitta-asteprosenttia
tai muita, koska varmasti ne ihmiset tarvitsevat tiettyä hoitoa,
ja tämmöinen prosenttien mittaaminen tuossa iässä tekee
ylimääräistä työtä ja
se on kohtuuton niille ihmisille, joita käydään
lajittelemaan sen perusteella, koska kaikki ovat kuitenkin tehneet
semmoista työtä aikanaan, jotta me voimme tässä salissa
puhua vapaasti, ja se, mistä on puhuttu kunniavelan nimellä,
niin se velka kyllä meidän pitäisi (Puhemies:
2 minuuttia!) hoitaa viimeistään nyt näille ihmisille.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa puhemies! Lyhyesti tuohon lakialoitteeseen tuloverolain 124 §:n
muuttamisesta. Kyllä olen ed. Kivirannan kannalla tässä.
Kyllä tärkeätä on, että tämä yhteiskunta
tukisi nimenomaan suomalaista omistusta, on se sitten lyhytaikaista
tai pitkäaikaista. Tältä osin se hyöty,
minkä valtio tästä mahdollisesti saisi,
ei minusta ole riittävä. Me joudumme veroja nostamaan
joka tapauksessa erityyppisesti, ja minä uskon, että tämä verokertymä kerätään
muilla keinoin.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Kähkösen kannanotot,
jotka liittyivät tähän omaishoitoon,
olivat erittäin hyviä. Minusta se ei ole tänä päivänä ajan
tasalla. Siinä pitää tehdä jotakin,
muuten käy heikosti.
Toinen on sitten sotainvalidit ja -veteraanit. Se asia
ei ole kovin vaikea enää hoitaa, heitä on
niin vähän. Niitten kohdalla kyllä voidaan
löytää ratkaisut, jos halutaan, mutta
se halu puuttuu hallitukselta, ei ehkä eduskunnalta, mutta
se halu pitää saada tänne taloon, muuten
ei tästä tule mitään.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Vielä kristillisdemokraattien tekemistä aloitteista
puutun tähän ruuan arvonlisäveron alentamiseen,
jonka puolesta itsekin äänestin täällä salissa.
Mielestäni tämä menettely, jonka nyt
hallituspuolueet ovat sopineet, että tosiaan nyt alennettiin
tämän kuukauden alusta ruuan arvonlisäveroa
ja sitten sitä prosenttiyksiköllä nostetaan
ensi vuoden puolessa välissä, tosiaan lisää kustannuksia.
Toisaalta itse ainakin miellän, että tämä on kansalaisten
ymmärryksen ja ajattelun aliarvioimista. Tietyllä tavalla
hämäykseltä tuntuu. Kun ajatellaan tosiaan,
minkälainen työ tässä kaiken kaikkiaan
on, niin pidän sitä todella ei-toivottuna. Tässä tapauksessa
tosiaan tämä tietty rahamäärä,
joka valtiolle tällä välillä olisi
säästynyt ja joka toisaalta muualta niitä kustannuksia
olisi vähennetty, olisi voitu kohdistaa johonkin sellaisten
henkilöitten toimeentulon ja elämisen parantamiseksi,
joilla tosiaan näitä vaikeuksia ja puutteita on.
Mutta kyllä kansalaiset varmasti tiedostavat tämän,
että tässä, ainakin minä uskon,
tietyllä tavalla luultiin, että kansalaiset eivät
ymmärrä, että tämä alennus
on lyhytaikainen ja sitä kautta sillä tosiasiallisesti
vaivaan nähden ei ole sellaista merkitystä.
Kaiken kaikkiaan tähdennän vielä,
että tämän ruuan arvonlisäveron
alennuksen kannalla olen edelleenkin ja olen ollut ja toivottavasti
sitten se hinnoissa todella näkyy kunnolla.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Kyllä yhdyn näihin näkemyksiin,
mitä ed. Kähkönen toi esille. Siis tämä ruuan
arvonlisäveron alennuksen pelleily, sehän on kyllä kaiken
huippu. Ensi vuonna tehdään taas prosentin korotus.
Mitä se merkitsee? Paljon työtä, byrokratiaa,
ja mitään säästöjä ei
tule tällä hommalla. Siis tämähän on
aivan älytöntä.
Mutta sinänsä ruuan arvonlisäveron
alennus on tietenkin ihan oikea toimenpide, koska se kohdentuu pienituloisiin
enemmän kuin suurituloisiin. Se on ihan oikein, mutta ei
näin voi toimia, että tällä tavalla
pelataan lyhyellä ajalla, muutetaan prosenttia sinne sun
tänne. Se osoittaa vaan sitä, että tämä hallitus
on täysin toimintakyvytön.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Kun tässä on kyse kristillisten
aloitteesta, ihmettelen, missä mahtavat muut kristillisdemokraatit
olla, kun odottaisi, että omia aloitteita pitää olla
puolustamassa, ja meidän pitää sosialidemokraatteina
ja vasemmistoliittona olla puolustamassa täällä näitä aloitteita.
Paremmin pitäisi joukot kyllä piiskata saliin,
jotta tulisivat puolustamaan, koska nämä ovat
tärkeitä aloitteita kaikki.
Yksi jäi äsken perustelematta. Minusta tämäkin,
joka on myös demareiden aloite ollut, jotta asunto-osakkaat
ja nämä kiinteistöosakeyhtiöissä asuvat
voisivat tehdä tämän kotitalousvähennyksen,
on tosi hyvä aloite, koska tämähän
eriarvoistaa nyt näitä asumismuotoja. Minusta
tämä olisi mitä pikimmin saatava korjatuksi,
koska tällä tasa-arvoistettaisiin ihmisiä asumismuodosta riippumatta
ja sitten toisaalta saataisiin liikkeelle näitä hankkeita,
joita kieltämättä varmasti tulee olemaan
paljon, kun katsoo meidän asuntokantaamme, milloin ne on
rakennettu.
Keskustelu päättyi.