2) Valtioneuvoston selonteko Suomen osallistumisesta EU:n sotilaalliseen
kriisinhallintaoperaatioon Bosnia-Hertsegovinassa (Althea)
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Olen etupäässä valmistautunut
vastaamaan mahdollisiin kysymyksiin. Asia on jo esitelty tänään
myöskin ulkoasiainvaliokunnalle. Kysymyksessä ei
ole itse asiassa varsinaisesti uusi asia. Suomi on ollut Bosnia-Hertsegovinassa
mukana aikanaan Sfor-operaatiossa noin 400 rauhanturvaajalla. Sittemmin
rauhanturvaajien määrä on laskenut. Se
oli vielä viime vuoden kesällä noin 100.
Tänä päivänä siellä ei
enää Sfor-operaatiossa olla, mutta siviilikriisinhallinnan
henkilöstöä on noin parikymmentä muuta
henkilöä ja noin parikymmentä poliisia.
Nyt kyseessä on Althea-operaatio, josta tulee itse
asiassa käytännössä Euroopan
unionin ensimmäinen kriisinhallintaoperaatio tässä laajuudessa.
Sitähän on harjoiteltu Makedoniassa ja Kongon
demokraattisessa tasavallassa, mutta tietysti merkitykseltään
ja laajuudeltaan Bosnia-Hertsegovinan Althea-operaatio on ihan toisen näköinen.
Se, että tämä on eduskunnan täysistunnossa valtioneuvoston
selontekona, johtuu siitä, että rauhanturvaamislain
2 §:n 3 momentin mukaan tällaista menettelyä edellytetään
silloin, jos rauhanturvaoperaation voimankäyttöä koskevat
toimivaltuudet ovat perinteistä rauhanturvaamista laajemmat.
Näin on tässä tapauksessa, mutta toisaalta
nämä voimankäyttösäännöt
ovat, voi sanoa, yksi yhteen samat kuin aiemmassa Sfor-operaatiossa
käytössä olleet niin sanotut Naton voimankäyttösäännöt.
Näin ollen tässä ei ole mitään
muutosta siihen voimankäyttösäännöstöön nähden,
jossa Suomi jo Bosnia-Hertsegovinassa on aikaisemmin ollut mukana.
Tarkoituksena on, että Suomi lähettää paikalle
noin 200 sotilashenkilöä rauhanturvaajina sekä alkuvaiheessa
vielä noin 30 hengen kansallisen rakennus- ja toimeenpano-osaston.
Milloin tämä operaatio voidaan päättää,
siitä ei pysty tänään sanomaan.
Tämä operaatio on ollut jo hyvin pitkään.
Bosnia-Hertsegovinassa tilanne sinänsä on kyllä rauhoittunut
ja rauhanturvaajien määrää on voitu
koko ajan vähentää, mutta edelleenkin
tilanne on sellainen, sanoisin, että niin kauan kuin eräät
tunnetut Haagiin vaaditut sotarikolliset ovat vapaana, että tällaista
rauhanturvaoperaatiota siellä tarvitaan toistaiseksi ja
Suomen on syytä olla tässä operaatiossa
mukana.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Myös puolustusvaliokuntaa informoitiin
tänään tämän operaation
osalta.
Bosnian operaatiossahan on kyse siitä, että Euroopan
unioni olisi halunnut jo kauan aikaa sitten siirtää tämän
operaation Natolta EU:lle. Kuitenkin Naton ja Euroopan unionin väliset
erimielisyydet, tai ehkäpä niitä olisi
parempi luonnehtia Naton sisäisiksi erimielisyyksiksi,
johtivat siihen, että pitkään aikaan
ei löytynyt yksimielisyyttä siitä, miten
tämä operaatio siirretään Natolta
Euroopan unionille. Näissä erimielisyyksissä oli
kyse ennen kaikkea samoista erimielisyyksistä, jotka olivat
esillä viime vuoden syksyllä käsiteltäessä Euroopan
unionin perustuslakiluonnosta.
Neljä Euroopan unionin jäsenmaatahan vaati jo
aikaisemminkin, mutta erityisesti viime syksyn aikana Euroopan unionille
omaa itsenäistä suunnittelukapasiteettia, oman
itsenäisen suunnittelupäämajan perustamista
Belgian Tervureniin Natosta irrallisena. Tämä oli
yksi keskeinen syy siihen, että Yhdysvallat Naton johtavana
valtiona suhtautui epäillen tämän Bosnia-operaation
siirtämiseen Euroopan unionille. Vasta sen jälkeen,
kun Yhdysvallat sai takeet siitä, että Naton vaikutus
itse operaatiossa senkin jälkeen, kun operaatio on muodollisesti
siirtynyt EU:n vastuulle, säilyy, Yhdysvallat oli valmis
näyttämään vihreää valoa
itse päätökselle.
Yhdysvallat mitä ilmeisimmin pelkäsi oman vaikutusvaltansa
heikkenemistä Bosniassa, ja vasta sen jälkeen,
kun Ranska vakuutti Yhdysvalloille, että EU-johtoinen Bosnia-operaatio suunnitellaan
Natossa ja että Naton vaikutusvalta säilyisi senkin
jälkeen, kun operaatiota johtaa Euroopan unioni, Yhdysvaltain
epäilykset alkoivat vähetä. Pariisissa
vuoden 2003 lokakuussa esimerkiksi Ranska pyrki vakuuttamaan Yhdysvaltain
ulkoministeriön Euroopan asioiden keskeiselle vaikuttajalle
Robert Bratkelle, että mistä tahansa tässä EU-operaatiossa
olisikin kysymys, sen toimeenpanossa käytettäisiin
aiemmin vuoden alussa sovittua Naton ja EU:n yhteistyöjärjestelyä,
jota kutsutaan Berlin+-menettelyksi. Tämä menettely
varmistaisi myös Naton vaikutusvallan säilymisen.
Tämä järjestely antaa Euroopan unionille
mahdollisuuden käyttää Naton voimavaroja
Euroopan unionin omissa operaatioissa, mutta edellyttää Euroopan
unionin käyttävän sotilasliiton suunnittelua
ja sotilasliiton muita rakenteita operaatioiden toimeenpanossa.
Ehkä on myös todettava, että Yhdysvallat näytti
pelästyvän sitä, että Euroopan
unioni pystyi suunnittelemaan itsenäisesti Kongon operaation.
Ennen kaikkea Yhdysvallat pelkäsi, että Bosnian
operaation siirtäminen EU:n vastuulle lisäisi
painetta EU:n oman suunnittelupäämajan perustamiseen
ja tätä kautta EU:n itsenäisyys Natosta
kasvaisi.
Edellä jo mainittu Robert Bratke, Yhdysvaltain ulkoministeriön
Euroopan asioiden keskeinen vaikuttaja, varoitti Euroopan unionia
itsenäisistä operaatioista, mutta sanoi Yhdysvaltain
olevan Pariisissa käytyjen keskustelujen jälkeen varma,
että ajatus EU:n itsenäisestä suunnittelupäämajasta
oli nyt kuollut ja kuopattu. Ja, herra puhemies, juuri näin
on käynyt, eli ne erimielisyydet, jotka leimasivat Pohjois-Atlantin
sotilasliittoa ja joita virheellisesti on kutsuttu Euroopan unionin
ja Naton välisiksi erimielisyyksiksi, on nyt ratkaistu
sillä tavalla, jonka me kaikki voimme lukea muun muassa
tästä valtioneuvoston selonteosta.
Käytännössä kyse on siitä,
että Euroopan unioni tukeutuu tässä operaatiossa
Naton suunnittelu- ja esikuntarakenteisiin. Euroopan unioni toisin
sanoen ei ole itsenäinen sen paremmin suunnittelu- kuin
esikuntatehtävissäkään. Toiseksi
kompromissiin kuuluu myös se, että Yhdysvallat
säilyttää edelleen sotilaallisen läsnäolonsa
Bosniassa. Yhdysvalloilla tulee tulevaisuudessa Naton kautta olemaan
Sarajevossa esikunta ja noin 150 sotilasta. Tämän
Nato-esikunnan tehtäväksi mainitaan ensi sijassa
sotarikollisten kiinniotto, mutta käytännössä kyse
on siitä, että Yhdysvallat haluaa Naton kautta
säilyttää vaikutusvaltansa myös
tulevaisuudessa Bosniassa ja Bosnian operaatiossa.
Voimme myös todeta, että tämä operaatio
on suunniteltu Natossa olevassa suunnitteluelimessä Shapessa.
EU:n operaatioesikunta toimii nyt tässä Naton
Euroopan-joukkojen päämajassa.
Herra puhemies! Halusin käyttää tämän
puheenvuoron siksi, että tämä operaatio,
josta me nyt olemme päättämässä,
osoittaa, millä tavalla ne ristiriidat, jotka viime syksynä luonnehtivat Pohjois-Atlantin
sotilasliittoa, ovat saaneet ratkaisunsa. Tämä operaatio,
jolle me varmasti yksimielisesti olemme näyttämässä vihreää valoa, perustuu
Yhdistyneiden kansakuntien valtuutukseen, eli kysymys on nykyisen
rauhanturvalain kanssa sopusoinnussa olevasta operaatiosta.
Mutta käyttäisin tätä tilaisuutta
hyväkseni kysyäkseni ulkoministeri Erkki Tuomiojalta:
mitä on tapahtumassa rauhanturvalaille? Kun ulkoasiainvaliokunnan
ja puolustusvaliokunnan edustajat tapasivat juuri Suomessa vierailleen
Naton pääsihteerin, kuulimme, että hän
keskusteluissaan ulkoministerin kanssa oli saanut informaatiota
rauhanturvalain muuttamisesta siten, että nykyiseen rauhanturvalakiin
lisätään myöskin Euroopan unionin
mandaatti, Euroopan unionin valtuutus. Jos tämä informaatio
pitää paikkansa, niin tämä tuntuu
aika oudolta, koska toistaiseksi edustakuntaa on informoitu vain
siitä, että hallitus selvittää rauhanturvalain
muuttamisen tarpeen. Onko nyt asianlaita niin, että Naton
pääsihteeri kuulee ennen eduskuntaa sen, mitä lainsäädännölle
Suomessa on tapahtumassa?
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Lausun erityisen tyytyväisyyteni
siitä, että rauhanturvaamislain 2 §:ään
on aikoinaan eduskunnan päätöksellä säädetty
tämä 2 momentti, jonka perusteella tämäkin
selonteko on annettu, koska juuri näin mahdollistuu se,
että eduskunta käy tämän laatuisen
keskustelun, kuulee sellaisen esittelypuheenvuoron, jonka ministeri
Tuomioja täällä jo piti, ja sen puheenvuoron,
jonka ed. Laakso äsken juuri piti, koska juuri nämä kaksi puheenvuoroa
osoittavat sen, että eduskunta on ollut todella viisas,
kun se on tähän menettelyyn tullut. Sehän
ei tapahtunut ihan mutinoitta silloin aikoinansa. Täällähän
oli toisiakin ajatuksia siitä, onko tämmöinen
menettely lainkaan paikallaan.
Totean, että tästä kuitenkin tämmöisenä fyysisenä suoritteena
näköjään selviää aika
paljon. Samalla tavalla tämä on miltei yksi yhteen
se paperi, ensimmäisen sivun johdanto-osaa lukuun ottamatta,
mikä täällä jo oli edellisellä kerralla,
oliko se joskus tammikuussa 2003 vai milloinhan se oli, jotakin
sellaista. Joka tapauksessa on hyvä, että tämä keskustelu
voidaan käydä ja kuulla sellaisetkin terveiset
kuin ed. Laakso äsken totesi.
Jari Vilén /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä Althea-operaatio
on äärettömän tärkeä Euroopan
unionin oman tulevaisuuden ja Euroopan unionin uskottavuuden kannalta,
ja sen takia sen menestyminen on hyvin keskeistä meille
kaikille.
Minustakin oli kiinnostavaa kuulla ed. Laakson alustus näistä taustoista
ja näkökulmista, miten hän näkee
tämän keskustelun edenneen ja näiden
ratkaisuvaihtoehtojen avautuneen, joiden puitteissa olemme päässeet
siihen tilanteeseen, että olemme todellakin käynnistämässä ja
tukemassa omalta osaltamme yhtä keskeistä uutta
toimintamuotoa Euroopan unionissa.
Ed. Laakson puheenvuorossa minulle jäi hieman avoimeksi
se ongelma-asettelu, minkä hän näkee
tässä keskeisenä, koska me itse olemme toistuvasti
korostaneet sitä, että pyrimme välttämään
päällekkäisyyttä, ja me olemme
itse korostaneet sitä, että Naton läsnäolo
ja myös Yhdysvaltain läsnäolo Euroopassa
on keskeinen vakauttava tekijä. Se keskeinen syy, minkä takia me
olemme nyt tilanteessa, että Euroopan unioni on ottamassa
omaa vastuuta myös Balkanin alueesta, pohjautuu, kuten
myös ed. Laakso tietää, niihin kauhistuttaviin
kokemuksiin ja muistoihin niistä sisällissodan
vuosista ja siitä verilöylystä, mitä Balkanin
alueella koettiin ja mitä Euroopan unionin jäsenvaltiot
olivat kykenemättömiä, poliittisesti
kykenemättömiä, tai sotilaallisesti kykenemättömiä,
ottamaan vastaan kantaen vastuuta omalta osaltaan. Sen takia pidän äärettömän tärkeänä,
että tämä operaatio onnistuisi, ja pidän hyvin
tärkeänä, että myös
Suomi omalta osaltaan on osallistumassa omien resurssiensa ja voimavarojensa
puitteissa.
Mutta näen myös tässä hankkeessa
tai harjoituksessa, niin kuin sotilaat sitä haluavat kutsua mielellään,
omat riskinsä. Riski todellakin on komentoketju, mitä meille
tässä lyhyesti on kuvattu. Itsekin toivoisin ulkoministeriltä hieman
täsmällisempää selvitystä siitä,
miten ja millä tavalla ongelmat pyritään
ratkaisemaan, jos jotakin yllättävää operaatiossa
sattuu. Pelkään itse, että jos komentoketjun
järjestys ei ole täysin selvä, lopullisesti
päätöksen tulee tekemään
ja vastuun tulee kantamaan sitten paikan päällä oleva
joukkojen komentaja, oli hän sitten suomalainen tai englantilainen
tai kuka sotilas siellä tehtävää aikanaan
tuleekin hoitamaan.
Sen takia, mikä on poliittinen vastuu, miten EU:n poliittinen
turvallisuuskomitea Cops omalta osaltaan pystyy valvomaan ja varmistamaan operaation
toimintakyvyn ja miten tämä ketju toimii, on tietysti
hyvä selvittää jo ennakkoon hyvin selvästi,
mutta uskon, että juuri käytäntö on
se, joka tulee tässä olemaan kaikkein ratkaisevin
siinä, miten nämä sovitut Berlin+-järjestelyt tulevat
omalta osaltaan toimimaan. Suomen rooli on hyvin kiinnostava tässä,
koska me olemme antamassa kuitenkin merkittävää panosta
yli 200 sotilaalla tai henkilöllä sinne ja olemme
myös omalta osaltamme ottamassa johtovaltion tai kehysvaltion
roolia ja asettamassa jopa komentajan yhdelle hyvin haastavalle
alueelle, mitä Bosnia-Hertsegovinan alueella on olemassa.
Olisi kiinnostavaa kuulla myös ministeriltä se, miten
käydyissä keskusteluissa on pohdittu juuri kysymystä sotarikollisista.
Kuten hän itsekin esittelypuheenvuorossaan totesi, varmaan
Bosnian alueen vakauttamisen yksi keskeinen kysymys ja uskottavuuden
saavuttamisen keskeinen kysymys on siellä vielä vapaina
olevien sotarikollisten kiinni ottaminen. Meille annetun hallituksen
selonteon perusteella näyttää siltä,
että juuri sen pienen joukon Nato-sotilaita tai Nato-esikunnan
alaisia sotilaita keskeiseksi tehtäväksi jäisi
tämä sotilasrikollisten kiinniotto. Tulevatko EU:n
joukot tukemaan, tulevatko suomalaiset joukot toimimaan tässä tehtävässä,
vai mitkä ovat ne tässä määritetyt
Daytonin sopimuksen mukaiset turvallisuus- ja vakauttamistehtävät? Se,
miten työnjako muun muassa tältä osin
on jaettu, on asia, josta varmasti on syytä saada tarkempi
selvyys ja tieto.
Muutoin omalta osaltani pidän erittäin perusteltuina
niitä esityksiä ja puheenvuoroja ja sitä selostusta,
mitä olemme saaneet niin ulkoasiainvaliokunnassa kuin myös
puolustusvaliokunnassa, ja ennen kaikkea myös pidän
tärkeänä, että operaation kustannusten
osalta on olemassa kestävä rahoituspohja.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! On todella hyvä, että eduskunta
pääsee keskustelemaan näistä asioista,
Suomen osallistumisesta EU:n sotilaalliseen kriisinhallintaoperaatioon, tässä tapauksessa
Bosnia-Hertsegovinassa.
Tuo, mitä ed. Laakso omassa puheenvuorossaan totesi
Naton sisällä olevasta ikään
kuin säröstä, siis mielipideriidasta
tai erilaisista intresseistä, Yhdysvaltojen johtavana Nato-valtiona
ja sitten joidenkin eurooppalaisten Nato-valtioiden välillä ja
Euroopan unionin jäsenvaltioiden ikään kuin
valmiudesta esimerkiksi sotilaalliseen suunnitteluun omatoimisesti
ilman Yhdysvaltoja, on tärkeä asia. Yleensäkin
tämän Naton sisäisen tilanteen tarkastelu
on asia, joka vaatisi enemmän huomiota ja meidän
huomiotamme. On yleisesti Suomessa todettu ja aika yleisenä mielipiteenä se tilanne,
joka ei voi olla hyvä eikä tyydyttävä,
että on ainoastaan yksi supervalta ja yksinapainen maailmanjärjestys,
jossa todellakin maailmaa johdettaisiin sotilaallisesti ja sotilaallista
voimaa käyttäen yhdestä paikasta ja tällainen
paikka on toki sitten Washington tai Pentagon.
Näin ollen tämä tilanne vaatisi kyllä meiltäkin todella
tarkkaa arviointia Euroopan unionin jäsenmaana siitä,
mikä on Suomen tilanne ja linja, mikä olisi meidän
kansallinen etumme myös suhtautumisessa Euroopan unionin
sotilaalliseen ulottuvuuteen.
Maija-Liisa Lindqvist /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä Bosnia-Hertsegovinan
kriisinhallintaoperaatiohan on luontevaa jatkoa sille arvokkaalle
työlle, jota Suomi on rauhan ja vakauden eteen tehnyt.
Rauhanturvatehtävät ja kriisinhallintatehtävät ovat
kyllä muuttuneet vuosien saatossa ja muun muassa voimankäyttösäännöt
ovat olleet jatkuva keskustelun aihe. Olisi erittäin hyvä,
jos rauhanturvalaki tuotaisiin eduskuntaan keskusteluun, ja uskon,
että useaa komentajaa helpottaisi kovasti siellä arjen
päätöksenteossa, jos ne säännöt
täsmentyisivät siitä, mitä ne
ovat olleet nykyisellään.
En tiedä, kuinka tarkasti tätä on
ohjeistettu, mutta ainakin siinä, mikä täällä tulee
esille, tämä jättää hieman
tulkinnanvaraa, ovatko nämä nyt täsmälleen
samat kuin on sekä EU-säännöksissä että Nato-operaatioiden
säännöksissä.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Tämä menee nyt pikkuisen
poikkeuksellisessa järjestyksessä, että ensin ähkäistään
ja sitten otetaan ryyppy. Tarkoitan tällä sitä, että nämä kysymykset,
joita ed. Vilén täällä esitti
ja jotka ovat sinänsä erittäin tärkeitä ja
perusteltuja kysymyksiä, tulivat jo aamupäivällä käsitellyiksi
ulkoasiainvaliokunnassa ennakoivasti, asiantuntijat kävivät
tätä esittelemässä.
On kyllä totta, niin kuin totesin, että komentoketjun
tietty epäyhtenäisyys, se, että siellä on myöskin
erillinen pieni Nato-operaatio omalla tehtävällään,
ei ole ihannetila. Mutta kaikki asiantuntijat katsoivat, myös
nimenomaan sotilasasiantuntijat, että tästä tuskin
on odotettavissa mitään käytännön
ongelmia, mutta on kyllä tiedostettu, että tällaiset
asiat olisi hyvä saada paperillakin selviksi ihan yksityiskohtia
myöten, ennen kuin operaatioon ryhdytään.
Toisaalta on muistettava, että tämä on
ensimmäinen operaatio, jossa sovelletaan näitä niin
sanottuja Berlin+-järjestelyjä, joista
Naton ja Euroopan unionin välillä on sovittu,
ja niihin tietysti liittyy sellaisia yksityiskohtia, joita ei aina
kaikkia voi etukäteen ennakoida.
Kuten ed. Pulliainen, minäkin olen tyytyväinen
rauhanturvaamislakiin, erityisesti siihen 2 §:n momenttiin,
joka edellyttää selontekoa silloin, kun poiketaan
tavanomaisessa rauhanturvaamisessa käytetyistä voimankäyttösäännöistä. Jos
nyt oikein muistelen, niin taisin silloin olla mukana siinä vaikuttamassa,
että tällainen muotoilu tähän
tuli. Enkä näe, että jos rauhanturvaamislakiin
puututaan, niin tähän seikkaan ja siis muutenkaan
eduskunnan osuuteen tässä päätöksenteossa
tultaisiin millään lailla puuttumaan tai ainakaan
sitä rajoittamaan.
Kun ed. Laakso kysyi rauhanturvaamislaista, niin valmisteilla
olevassa turvallisuus- ja puolustuspoliittisessa selonteossa tultaneen
ottamaan se kanta, että rauhanturvaamislakia tullaan vielä tämän
syksyn aikana uudelleen tarkastelemaan selonteossa tehtyjen linjausten
valossa. Mutta selonteossa ei ole eikä siis hallituksella
ole myöskään muutenkaan mitään
valmista kantaa siihen, millä lailla rauhanturvaamislakia
mahdollisesti olisi syytä tarkistaa. Mutta ei tarvitse
olla Naton pääsihteeri, vaan riittää,
kun lukee suomalaisia lehtiä, voidakseen havaita, että olen
itse lausunut omana käsityksenäni, että kun
tätä rauhanturvaamislakia tarkastellaan, silloin
myöskin tämä niin sanottu mandaattikysymys
tulee tarkasteltavaksi juuri siinä valossa, voisiko Euroopan
unionin päätös olla riittävä mandaatti
YK:n turvaneuvoston tai Ety-järjestön päätöksen
lisäksi. Vain nämä kaksi tapausta nykyinen
rauhanturvalaki tuntee.
Mielestäni tätä tulee, ja sen olen
sanonut avoimesti, harkita ja katsoa ennakkoluulottomasti. On nimittäin
muistettava, että toisin kuin YK:n turvaneuvostossa, Suomi
on EU:ssa veto-oikeudella ensin päättämässä,
voidaanko ylipäätänsä jotain
operaatiota käynnistää, ja ennen kuin
edes voi tulla kysymys siitä, osallistuuko Suomi millään
tavoin tällaiseen operaatioon, on meidän täytynyt
antaa hyväksymisemme sellaiselle operaatiolle ylipäätänsä.
Siinä mielessä kannattaa nähdä,
että tässä ei ole minnekään
meiltä poispäin luovutettavasta päätöksenteosta
kysymys, jos tällainen muutos tehdään.
Mutta hallituksella ei ole vielä tähän
mitään kantaa ja on ehkä ennenaikaista
vielä lähteä sitä kantaa ennakoimaan. Mutta
kun rauhanturvaamislakiin muistakin syistä, joihin tässä keskustelussakin
on viitattu, saattaa olla tarvetta tehdä joitakin tarkistuksia,
niin on silloin myöskin tätä asiaa tarkasteltava
ennakkoluulottomasti.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä tietysti hallituksen
osalta selonteko vaikuttaa järkevältä,
viisaalta ja oikealta. Linjaukset ovat oikean suuntaisia ja oikean
mallisia. Kun ministerin puheenvuorosta kävi ilmi, että rauhanturvalakiin
joudutaan tavalla taikka toisella palaamaan, niin toivoisin, että myöskin
tähän operaatioon liittyen, niin kuin tulevaisuudessa koko
rauhanturvalakiin liittyen, suomalaisten voimankäyttösääntöjen
tulisi olla kuitenkin sellaiset, että voimaa on enemmän
käytettävissä kuin sitä koskaan
tarvitaankaan. Aina on sellainen vaara olemassa, että suomalaiset
kulkevat perässä ikään kuin
puukeppilinjalla. Kunhan ei vaan tule käymään
niin, että suomalaiset ovat Euroopan unionin jälkimaa
siinä, mikä heidän voimankäyttömahdollisuutensa
on. Tämän asian perusteella suomalaiset hurskastelevat
yleensä näissä asioissa. Pitäisi
olla etunenässä, mutta pitäisi olla myöskin
sellaiset mahdollisuudet, että voimaa ei tarvitse koskaan
käyttää.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! On tietenkin selvää, ettei
tarvitse olla Naton pääsihteeri ollakseen selvillä siitä,
että Suomessa pohditaan rauhanturvalain muutosta. Itse
asiassa kysymykseni oli se, näyttikö ulkoministeri
vihreää valoa Naton pääsihteerin
kanssa keskustellessaan sille, että rauhanturvalakia muutetaan
siten, että myös EU-mandaatti lisätään
nykyiseen rauhanturvalakiin, toisin sanoen, että Suomi
voi osallistua tulevaisuudessa sellaisiin operaatioihin, joilla
ei ole Yhdistyneiden Kansakuntien turvallisuusneuvoston valtuutusta.
Naton pääsihteerin mukaan keskustelussa ulkoministerin
kanssa tämä tuli esille.
Mitä tulee rauhanturvalain muuttamiseen ylipäänsä,
näyttää siltä, että Suomessa
on nyt eri koulukuntia sen suhteen, mitä rauhanturvalaille pitäisi
tehdä. Jotkut vaativat rauhanturvalain muuttamista kokonaan.
Käytännössä tämä merkitsisi
puuttumista myös siihen, mihin ulkoministeri Tuomiojan
mukaan muutoksessa ei tulla puuttumaan, eli eduskunnan asemaan.
Tällä hetkellä esimerkiksi puolustusministeriön
ja Pääesikunnan piirissä spekuloidaan
sillä, että eduskunta voisi antaa jälkikäteen
valtuutuksen sellaisille operaatioille, joille etukäteen
ei voida, ei ehditä, antaa valtuutta. Kun Suomi nyt on
suuntautumassa EU:n taistelujoukkojen perustamiseen — Suomeltahan
edellytetään kansallista päätöstä tässä kysymyksessä ilmeisesti
viimeistään marraskuun alussa — ja kun
hallitus näyttää suuntautuvan EU:n taistelujoukkojen
perustamiseen ja siihen, että Suomi on mukana näissä taistelujoukoissa,
lähtökohta on se, että nämä joukot
voidaan lähettää operaatioalueelle jopa
viidessä vuorokaudessa. Silloin on tietenkin kysyttävä, mikä paikka
eduskunnalla päätöksenteossa on. Riittääkö nykyinen
järjestely, jossa eduskunta etukäteen käsittelee
operaation? Ymmärsin ulkoministerin tarkoittavan, että tässä suhteessa
muutosta ei tarvita eikä muutosta ole tulossa. Haluan vain
todeta sen, että tällainenkin spekulaatio vakavasti
otettavilla tahoilla on tällä hetkellä ilmassa.
Eräissä Euroopan unionin jäsenmaissa,
jotka myös ovat Naton jäsenmaita, tällainen
käytäntö on jo olemassa. Parlamentilta
ei tarvita etukäteen hyväksyntää.
Joissakin Naton jäsenmaissa ei tarvita myöskään
jälkikäteistä hyväksyntää ja joissakin
jäsenmaissa voidaan parlamentilta saada ikään
kuin jälkikäteen hyväksyntä.
Mielenkiintoista on nähdä, kuka Suomessa ensimmäisenä esittää sitä,
että eduskunta voitaisiin tässä kysymyksessä syrjäyttää ja
että eduskunnalta voitaisiin vasta jälkikäteen
saada jo lähetettyjen joukkojen lähettämiseen
valtuutus.
Toinen kysymys on se, joka täällä parissa
puheenvuorossa on jo vilahdellut, kysymys voimankäyttösäännöksistä.
Todella, tämä äärilinjahan on
se, mitä ed. Lahtela edustaa, että voimankäyttösäännöksiä ei
pitäisi olla ollenkaan. Voimaa pitäisi olla käytössä enemmän
kuin tarpeeksi. Eduskunnan puhemies — muuten ainoana suomalaisena — on
toistaiseksi käyttänyt sellaisen puheenvuoron,
että Suomen pitää olla valmis osallistumaan
myös kaikkein vaativimpiin tehtäviin, ei niin
kuin ulkoministeri ja presidentti toteavat, että Suomella
pitää olla kyky osallistua myös nykyistä vaativampiin
tehtäviin, vaan puhemies sanoo, että pitää olla
valmius osallistua kaikkein vaativimpiin tehtäviin. Suomeksi
sanottuna kysymys on hyökkäysoperaatioista, joita varten
Euroopan unionin taistelujoukkoja, taisteluosastoja, muuten rakennetaan
myös hyökkäysoperaatioita varten. Eli ääripää on
se, että Suomen pitäisi olla mukana kaikkein vaativimmissa, myös
hyökkäysluontoisissa operaatioissa ja rauhanturvalaissa
olevat nykyiset säännökset, jotka estävät
tämän, pitäisi poistaa. Ed. Lahtela ja
puhemies Lipponen tässä suhteessa näyttävät
olevan samalla puolella.
Kolmanneksi on sitten kysymys YK:n mandaatista. Täytyy
sanoa, kun seuraan kohtalaisen tarkasti esimerkiksi sitä,
mitä ulkoministeri Tuomioja näissä kysymyksissä on
vuosien varrella puhunut ja myöskin viimeisten kuukausien
aikana, että olen saanut todellakin sen käsityksen, että ulkoministeri
Tuomiojan kanta on viime kuukausien aikana muuttunut myönteiseksi
sille, että tulevaisuudessa rauhanturvalakia tullaan täydentämään
lisäämällä sinne Yhdistyneiden kansakuntien
ja Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön
mandaattien lisäksi myös Euroopan unionin mandaatti
eli säädös siitä, että tulevaisuudessa
Suomi voisi osallistua Euroopan unionin operaatioihin, joilla ei
ole Yhdistyneiden kansakuntien valtuutusta.
Mitä tämä merkitsee? Ministeri Tuomioja, onko
Suomi turvallisempi tilanteessa, jossa Yhdysvallat on ottanut itselleen
oikeuden tulkita kansainvälistä lainsäädäntöä siten,
että se voi halutessaan tehdä koska ja missä tahansa
intervention ulkomaille riippumatta siitä, mitä mieltä Yhdistyneet
kansakunnat on? Eli Yhdysvallat on jo ottanut itselleen tämän
oikeuden, ehkäisevän sodankäynnin ja
ehkäisevien iskujen nimissä oikeuden vähät
välittää Yhdistyneiden kansakuntien päätöksistä.
Nato on ottanut jo vuonna 1999 Washingtonin huippukokouksessa itselleen
saman päämäärän. Nato
tosin totesi, että tavoitteena on saada Yhdistyneiden kansakuntien
mandaatti, mutta ellei sitä saada, niin Nato voi toimia
myös ilman Yhdistyneiden kansakuntien mandaattia. Venäjä;
me olemme kuulleet Venäjältä useitakin huolestuttavia
puheenvuoroja, joissa Venäjä ilmoittaa, että myös
he voivat tehdä ilman YK:n turvallisuusneuvoston päätöksiä ennalta
ehkäiseviä iskuja.
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Ed. Laakso!
Jos Euroopan unioni tekee vielä samanlaisen, niin täytyy
kysyä, onko Suomen asema turvallisempi kuin se on tällä hetkellä vai
turvattomampi kuin se on tällä hetkellä.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Laakso kantoi huolta siitä,
tuleeko suomalaisten osallistua kaikkein vaativimpiin tehtäviin
ja ovatko suomalaiset valmiita osallistumaan kaikkein vaativimpiin
tehtäviin. Ed. Laakso tietää aivan yhtä hyvin
kuin tässä itsekin, että suomalaiset
pyrkivät kaikkein vaativimpiin, kaikkeen etunenässä;
mitä tulisempi paikka, niin sinne on suomalaisten halu
olemassa. Vain Suomen eduskunta ehkä vähän
tässä tätä asiaa pyörittelevänä elimenä,
niin kauan kuin eduskunnan tahtoa tarvitaan, on jarruna tässä asiassa
olemassa, mitä pitäisin hyvänä.
Mutta ed. Laakson on hyvä muistaa myöskin, että viime
viikolla, kun suomalaiset linjasivat tulevan puolustus- ja turvallisuusselonteon
sisällön ja päättivät
luopua 2012 jalkaväkimiinoista, tasavallan korkein johto
presidentistä ja ulkoministeristä alkaen oli voimakkaasti
tätä asiaa ajamassa ja tekemässä.
Nytpä minä katselen suurella mielenkiinnolla,
milloin samat henkilöt alkavat ajaa suomalaisia näihin
kaikkein vaativimpiin ed. Laakson mainitsemiin tehtäviin,
eli ajaa semmoiseen tuliseen pätsiin, minne nämä suomalaiset
ehkä ovat menossa, niin kuin aikaisemmin viittasin.
Kyllä tässä täytyy sanoa,
että maailma on erikoinen ja ihmeellinen, mutta tämä ei
liity mitenkään näihin voimankäyttösäännöksiin,
vaan mielestäni voimaa pitää olla käytettävissä silloin, kun
mennään. Mutta tässä asiassa
olen melkoisen varma, että olen ed. Laakson kanssa samaa mieltä,
ettei joka paikassa suomalaisten tarvitse olla ensimmäisenä esimerkkiä näyttämässä
ja, miten
sanoisi, miehiänsä myöskään
näille kentille uhraamassa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtela ei todellakaan halua kaikkein vaativimpiin
tehtäviin. Niitähän olisi tarjolla Irakissa,
kun Yhdysvallat ei pystynyt joka kaupunkiin menemään.
Osa Irakista on Yhdysvaltainkin miehitysarmeijan kontrollin ulkopuolella.
Sinnekö sitten suomalainen jääkärikomppania
rynkyt käsissä vaativimpaan tehtävään?
En tiedä, onko tämä puhemiehen linja.
Mutta, arvoisa puhemies, kuinka paljon Suomessa on republikaaneja?
Kun republikaanien konventti oli nyt New Yorkissa, niin siellähän Kalifornian
kuvernööri Schwarzenegger totesi, että ne
ovat kaikki republikaaneja, jotka ovat sitä mieltä,
että USA:n pitää tehdä se eikä tämän UN:n
eli nimenomaan YK:n. Näin on ...
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Jos pysyttäisiin tässä EU:n sotilaallisessa
kriisinhallinnassa!
Nimenomaan, puhemies, tämä liittyy siihen,
koska sellainen kaikki kriisinhallinta, joka ei ole YK:n hatun alla,
on nimenomaan Nato-johtoista enemmän tai vähemmän,
ja nimenomaan eniten siellä Naton sisällä johtaa
Yhdysvallat, jolloinka se on tätä republikaanien
linjausta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Käsiteltävässä asiassa
haluan korostaa, että silloin, kun tapahtuu olennaisia
muutoksia, eduskunnan on voitava aina tehdä ratkaisu asiassa. Haluan
korostaa sitä, että Suomen rauhanturvaoperaatioiden,
tapahtuivatpa ne missä nimissä tahansa, pitää olla
ylimmän päättävän elimen, eduskunnan,
hyväksymiä, jolloin niillä on koko kansan
tuki takanaan.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Liittyen tähän selontekoon
myöskin ja siihen, mitä ei ole siellä kirjoitettu
eikä julki annettu suomalaisten halusta olla mukana tässä EU:ssa kaikessa
eturivissä: toivottavasti ei, niin kuin aikaisemminkin
sanoin, tule sellaista näytön paikkaa, että suomalaisten
pitää olla näyttämässä ensimmäisenä tietä.
Mutta kyllähän tässä nyt
vähän sellainen henki on olemassa, että käydään
kisaa ja taistelua siitä, kumpi on vahvempi, puolustuksellisempi, rauhallisempi,
turvallisempi, Nato vaiko nämä EU:n tulevat joukot.
Vähän itselläni on niin kuin semmoinen
kello olemassa tässä, että tämän EU:n
turvatakuitten ja EU-joukkojen kautta alkaa syntymään
vähän myöskin sellaista taisteluhenkeä ja
hyökkäyshenkeä, niin kuin nyt Naton ja
Irakin kohdalla tässä suhteessa on olemassa. Toivottavasti
näin ei koskaan tule olemaan eikä käymään,
mutta uhkatekijöitä on ilmassa aina olemassa.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Minä en ole havainnut minkäänlaista
taisteluhenkeä tai ylipäänsä sotahenkeä silloin,
kun Euroopan unionin kriisinhallinnan kehittämisestä on
keskusteltu ja siitä päätetty unionissa.
Päinvastoin tämä Bosnia-Hertsegovinan operaatiokin
kertoo siitä, että unioni on erilainen kansainvälinen
yhteisö kuin mikään muu. Ainakin se on
hyvin erilainen myöskin kuin Nato siinä suhteessa,
että unionilla on konfliktien ennaltaehkäisyn
ja kriisienhallinnan varalta käytössään
laajempi valikoima erilaisia keinoja, joista sotilaallinen kriisinhallinta
on vain yksi ja eräällä tavoin ääripään
tapaus, mutta johonka sisältyvät kaikki Euroopan
unionin taloudellisen yhteistyön, siviilikriisinhallinnan
ja muun vastaavan keinot, joita nyt juuri täällä Bosnia-Hertsegovinassa
käytetään.
Palaan nyt siihen, mistä on kysymys, Euroopan unionin
ensimmäisestä tämän laajuisesta operaatiosta,
jossa Suomi on ollut yksi niitä, jotka ovat jo alusta alkaen
pitäneet juuri Bosnia- Hertsegovinaa erityisen sopivana
unionin kriisinhallinnalle siksi, että EU:lla on hyvin
laajaa toimintaa, osallistumista ollut Bosnian jälleenrakentamiseen,
Bosnian oikeusvaltion rakentamiseen ja vahvistamiseen, Bosnian taloudelliseen avustamiseen,
ja nyt sitten jo vuosi sitten EU on vastannut Bosniassa poliisioperaatiosta.
On silloin järkevää, että EU:lla
on se kokonaisuus käytössä. Se ei ole
yksinomaan sotilaallisista kriisinhallintakeinoista riippuvainen.
Mielestäni tämä on se unionin vahvuus,
jota suomalaisten kaikilla tavoin on syytä olla kehittämässä.
Se nyt täytyy joka tapauksessa sanoa, että mitään
sellaisia operaatioita, joita Suomi ei ole valmis hyväksymään
ja joille Suomi ei ole antanut nimenomaista puoltolausettaan, ei
unioni voi nykyisellään eikä myöskään
uuden perustuslakisopimuksen mukaan käynnistää.
Siinä mielessä voin sanoa, että tunnen
ainakin oloni jonkin verran turvallisemmaksi, kun Suomi on mukana EU:n
päätöksenteossa tänään,
kuin jos emme olisi siinä mukana.
Sitten ed. Lindqvist kysyi näistä voimankäyttösäännöistä ja
siitä, kuinka tarkkaan ne vastaavat suorassa käytössä olleita
Nato-sääntöjä. Täytyy
sanoa, että en nyt ole sanakirjan kanssa käynyt
niitä lävitse, valiokunnilla on mahdollisuus tällainen
vertailu tehdä, mutta tarkoituksena ei ole ollut niitä muuttaa,
koska tässä on nimenomaan tältä kannalta
kysymys jatkuvuuden turvaamisesta. Siihen sisältyy silloin
täsmälleen samat voimankäyttösäännöt
kuin tähänkin saakka.
Keskustelu päättyy.