Toimi Kankaanniemi /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä ovat
todella kristillisdemokraattisen eduskuntaryhmän vaihtoehtobudjettiin
sisältyvät eräät lait, eivät
vielä kaikki. Koska muutama edustajamme on poissa, niin
heidän nimissään olevat yhteiset aloitteet
tulevat hieman myöhemmin käsittelyyn.
Kristillisdemokraatit ovat tehneet noin kymmenen vuoden ajan
aina hallituksen esitykselle vaihtoehtoisen budjetin, joka on tasapainotettu sekä
tulojen
että menojen osalta, ja se on helposti vertailtavissa hallitukseen
esitykseen tämän takia. Meidän esityksemme
sisältää tulojen muutoksia hallituksen
budjettiesitykseen nähden ja menojen muutoksia, painotuksia.
Meillä on, niin kuin äsken totesin, tällainen
sosiaalinen perhepolitiikkaa, perheiden ja työttömien,
yritysten etuja ajava linja ja lisäksi terveitä elämäntapoja
edistäviä asioita ja hyvin painokkaasti tällä kertaa myös
ympäristönäkökulma mukana. Haluamme yhteiskuntaa
kehittää kristillisten arvojen perimmäisten
lähtökohtien pohjalta niin, että tuomme esille
ja äänestykseen ehdotukset, joiden näemme
kehittävän yhteiskuntaa myönteiseen,
tasa-arvoiseen suuntaan. Siihen sisältyy myös
koulutus, liikenne, maatalous, oikeuslaitosta, kehitysyhteistyötä koskevia
asioita. Tämä meidän vaihtoehtobudjetti
on jokaisen saatavissa, ja siihen voi tutustua hyvin, ja toivon,
että tutustutaan.
Herra puhemies! Ensimmäisenä meillä on työttömyysturvalain
muutosesitys, joka on ed. Räsäsen nimissä.
Tässä esitetään, että työttömyysturvalakia
muutettaisiin siten, että soviteltuun päivärahaan
määriteltäisiin 200 euron suojaosuus,
jonka ylittäminen vasta vaikuttaisi soviteltua päivärahaa
laskettaessa.
Runsas kymmenen vuotta sitten silloinen työministeri
Jaakonsaari ajoi läpi uudistuksen, joka oli negatiivinen,
eli silloin poistettiin tämä suojaosuus kokonaan
tuloista työttömiltä. Siihen mennessä se
oli muistaakseni noin 700 markkaa. Sen jälkeen tilanne
on ollut tämä ja on edelleen, että työtön
ei saa ansaita mitään vaan kaikki tulot alkavat
vaikuttaa leikkaavasti soviteltuun päivärahaan.
Tämä on karua ja kylmää politiikkaa,
kun näin on menetelty niitä ihmisiä kohtaan,
jotka ovat työttöminä mutta jotka jonkin
verran pystyvät ja saavat ansioita ahkeruudellaan ja halullaan tehdä jotakin.
Mahdollisuuksiahan aina on, mutta nykyinen systeemi tappaa ne. Me
esitämme, että tämä muutos tehdään
tähän työttömyysturvalakiin
niin, että otetaan 200 euron suojaosa käyttöön.
Se maksaa noin 20 miljoonaa euroa eli ei ole mikään
valtavan suuri summa.
Herra puhemies! Vaikka nyt kuitenkin sallitaan, että me
käytämme nämä puheenvuorot erikseen
joka asian osalta, olisiko parempi, että heti käyttää paikalta
tämän rajoitetun puheenvuoron?
Toinen varapuhemies:
Voi saman tien esitellä ne muutkin.
Minä käsittelen ne, jotka ovat tässä minun
vastuullani. Ed. Rauhala voi käsitellä nuo kaksi
viimeistä omissa nimissään olevaa, kun
en ole niihin nyt perehtynyt niin tarkoin.
Toisena tässä on asialistan 6) asia eli lapsilisälain
21 §:n muuttaminen. Tämä tarkoittaa sitä, että me
esitämme, että lapsilisät sidottaisiin
indeksiin. Meillähän eläkkeet on sidottu
indeksiin ja muutamat muut etuudet, mutta lapsilisää,
joka on varsin merkittävä pienituloisille lapsiperheille
erityisesti, ei ole sidottu indeksiin, ja sen reaaliarvo on pudonnut
yli 10 prosenttia kolmen vaalikauden aikana. Tämä näkyy
ikävällä tavalla lapsiperheiden taloudessa.
Meillä lapsiperheiden köyhyys on ongelma, johon
pitää nopeasti puuttua. Toteamme, että hallitus
esittää ensi vuodelle 10 euron korotusta kolmannesta
lapsesta alkaen lapsilisiin ja se on täysin riittämätön
tässä tilanteessa. Lapsiperheet kärsivät
hintojen noususta, elinkustannusten noususta hyvinkin raskaasti,
ja esimerkiksi ne palkankorotukset, jotka ovat tulleet, ovat jo
syödyt tämän takia, kun kustannukset
ovat nousseet niin voimakkaasti tänä vuonna. Lapsiperheille
lapsilisäjärjestelmä on tärkeä,
ja siksi esitämme tuota indeksiin sitomista, joka oli kokoomuksenkin
tavoite vaaleissa tai suora lupaus, mutta lupaus on petetty tähän
mennessä, ja nyt esitämme, että näin
meneteltäisiin.
Herra puhemies! Seuraava asia eli listan 7) asia on ed. Tallqvistin
nimissä oleva tuloverolain 105 a §:n muuttamista
koskeva lakialoite. Siinä esitetään kunnallisen
ansiotulovähennyksen käyttöönottoa
verotuksessa, niin kuin tuossa aikaisemmassa keskustelussa mainitsin.
Kristillisdemokraattinen eduskuntaryhmä esittää,
että lapsiperheiden taloutta helpotettaisiin niin, että lapsen
huoltaja saisi ansiotulovähennyksen, jonka yksinhuoltaja
saisi silloin, kun on tällaisesta perheestä kysymys,
tai sitten, jos on kahden puolison perhe kysymyksessä,
niin saisi jompikumpi. Tämä on rajattu sillä tavalla,
että tulojen 2 500 euron ylittävältä osalta
7 230 euron määrään
asti vähennys olisi 53 prosenttia ja sen ylittävältä osalta
29 prosenttia ja enimmäismäärä kuitenkin 4 500
euroa. On lähdetty siitä, että tämä kohdentuisi
vain melko pienituloisiin lapsiperheisiin, ja näillähän
suurin tarve tässä suhteessa on.
Herra puhemies! Totean, että todellakin meiltä on
tulossa vielä tuloverotuksen kunnallisen perusvähennyksen
korottamista 2 500 euroon tarkoittava lakialoite, jonka
arvo on 200 miljoonaa euroa, lisäksi liikennepuolelta diesel-,
hybridi- ja sähköautojen verotuksen keventäminen,
yhteensä 50 miljoonaa euroa, ja sitten kotitalousvähennyksen
ulottaminen asunto-osakeyhtiöiden korjaushankkeisiin. Tällainen
veronkevennys on meidän vaihtoehtobudjetin sisällä,
ja näistä tulee esitykset hieman myöhemmin.
Tulopuolella verotuksen osalta meillä on pörssiveroesitys
edelleen. Todella rikkaitten pörssikauppaa koskeva 0,1
prosentin vero tuottaisi noin 300 miljoonaa kesällä arvioiden,
nyt voi tietysti tilanne olla vähän eri, kun pörssikaupassa on
varmasti vaikeuksia. Mutta tämä olisi ihan hyvä ottaa
käyttöön meillä, niin kuin on
Lontoon pörssissäkin. Edelleen me esitämme
lyhytaikaisen omistuksen myyntivoittoveron kiristämistä. Sillä saataisiin
150 miljoonaa euroa keinotteluluontoisista kaupoista verotuottoa.
Alkoholiveron korotusta esitämme keskimäärin
10 prosentin määrällä, joka
sisältäisi myös arvonlisäveron korottumisen.
Kun otetaan lisäksi huomioon, että me antaisimme
vain yleiset tuloveronalennukset inflaatiotarkistuksen osalta, niin
tulopuolella olisi 1 420 miljoonaa euroa käytettävissä tärkeisiin menoihin,
muun muassa investointeihin ja perhe- ja terveydenhuollon koulutukseen,
työllisyyden, yrittäjyyden, ympäristö-
ja maatalouden tarpeisiin.
Herra puhemies! Tässä lyhyesti tämä meidän vaihtoehtobudjettimme
sisältö tässä vaiheessa esiteltynä.
Leena Rauhala /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Niin kuin ed. Kankaanniemi tuossa totesi,
kristillisdemokraattisen ryhmämme vaihtoehtobudjetti on
hyvin vahvasti perhekeskeinen eli ne kohdennukset, mitä olemme
halunneet nostaa esille, ovat lapsiperheisiin kohdistuvia parannuksia
ja tietenkin terveydenhuoltoon, ja ne myös välillisesti
kohdistuvat lapsiperheisiin ja koko väestöön.
Omissa nimissäni on kaksi näistä,
jotka ovat tässä meidän vaihtoehtobudjetissamme
ja ovat nyt käsittelyssä, tämä opintotukilain
11 §:n muuttaminen ja toimeentulotuesta annetun lain 11 §:n
muuttaminen.
Opintotukilain muutoksessa on kysymys huoltajakorotuksesta eli
50 euron huoltajakorotuksesta. Lähdemme siitä,
että meidän tulisi tukea kaikkia perheitä,
ja silloin se tarkoittaa myös yksinhuoltajia ja opiskelevia
perheitä. Kaiken kaikkiaan, kun opintotuen määrää on
arvioitu ja sitä, mitkä seikat siihen vaikuttavat,
meillä on lähtökohtana ollut se, että opintotuen
määrään ei vaikuta se, onko
opiskelijalla huollettavia lapsia. Tämän lähtökohtana
on ollut, että perheellistymisestä aiheutuvat
kustannukset eivät kuulu niinkään koulutuspolitiikkaan
tai opiskelijapolitiikkaan, vaan perheellistymisestä aiheutuvat
kustannukset kuuluvat perhepoliittisten tukien kautta hoidettaviksi.
Opintotuen tehtävänä on nähty yksilön
kouluttautumisen tukeminen.
Kuitenkin esimerkiksi työttömyyspäivärahassa
otetaan huomioon elatusvelvollisuus, vaikka kyseessä ei
ole perhepoliittinen tuki. Tästä periaatteesta
tulisi väestöpoliittisista syistä joustaa myös
opiskelijoiden kohdalla ja tukea perheellisiä opiskelijoita
korottamalla opintorahaa.
Vielä laajemmin ajatellen voisi sanoa, että vastuullinen
väestöpolitiikka edellyttää tarttumista
niihin syihin, jotka heikentävät opiskelijoiden
mahdollisuuksia lasten hankintaan. Toiveita saada lapsia on tuettava
siinä iässä, jossa lasten saanti on vielä mahdollista.
Tutkimusten ja selvitysten mukaan tiedämme, että ensisynnyttäjien keski-ikä on
noussut vähitellen ja on nyt 28 vuotta, ja kun menemme
yliopisto-opiskelijoitten pariin, noin kolmasosalla ikäluokasta
se on siirtymässä reilusti yli 30 vuoden. Voi
sanoa, että lapsen hankinnan siirtyminen myöhäisempiin
ikävuosiin saattaa aiheuttaa terveydellisiä ongelmia ja
lapsettomuutta. Yli 35-vuotiaiden ensisynnyttäjien määrä on
noussut kymmenessä vuodessa lähes 50 prosenttia,
kun paras synnytysikä olisi 25. Siis koulutetuilla naisilla,
perheillä, ei ole aikaa eikä varaa lasten hankintaan.
Kuitenkin lasten hankinnan ajoituksella on merkitystä sekä vanhemmille,
lapsille että koko yhteiskunnalle. Näin esitys,
että opintotukeen laitettaisiin lapsikorotus, on todella
perusteltu monelta eri näkökulmaltakin ajatellen.
Tulevaisuuden eläkemaksuista ja sosiaaliturvan rahoituksesta
selviämiseksi tarvitsemme erityisesti perheitä ja
suurperheitä. Uusimman perhebarometrin mukaan nuorena perheellistyneet naiset
katsovat, että parhaat yhteiskunnan toimet, joilla edistettäisiin
perheellistymistä ja lapsiperheiden hyvinvointia, ovat
opintotuen lapsikorotus, perusäitiyspäivärahan
korotus työttömien peruspäivärahan
suuruiseksi ja lapsilisän huomattava korotus.
Jos ajatellaan euromäärää,
mikä meidänkin budjettiimme on arvioitu, niin
opintotukea saavia naisia on vuosittain noin 170 000 ja
19—34-vuotiaista opiskelijanaisista noin 8 prosentilla
on lapsia eli elatusvelvollisia opiskelijanaisia on karkeasti arvioiden
13 000. Elatusvelvollisista miesopiskelijoista ei ole lukua,
mutta voidaan arvioida, että noin 5 prosentilla olisi lapsia.
Opintotukea saavia miehiä on vuosittain noin 125 000,
joten elatusvelvollisia heistä on noin 6 000.
Tukikuukausia käytetään vuodessa kymmenkunta,
ja jos arvioidaan, että 20 000 opiskelijavanhempaa
saisi tukeensa ehdotetun korotuksen, kustannukset olisivat vuositasolla
yli 10 miljoonaa. Olemme arvioineet sen noin 12 miljoonaksi budjetissamme.
Tämä on tämä toinen lakialoite,
opintotukilain muuttaminen.
Sitten on toimeentulotuesta annetun lain 11 §:n
muuttaminen, lakialoite 100. Kysymys on edelleen lapsiperheistä,
joissa ongelma on se, että toimeentulotulotuesta annetussa
laissa toimeentulon suuruuteen vaikuttavia tuloja ovat kyseisen
henkilön ja perheenjäsenten kaikki käytettävissä olevat
tulot. Sitten on olemassa niin sanottuja etuoikeutettuja tuloja,
joita ei oteta huomioon tukea laskettaessa, ja tässä on
se ongelma, että lapsilisä ei kuulu näiden
joukkoon, vaan se otetaan tukilaskelmassa huomioon vähentävänä tulona.
Tässä aloitteessa ehdotetaan, että vähävaraisimpien
lapsiperheiden taloudellisen tilanteen parantamiseksi puolet lapsilisästä muutetaan
etuoikeutetuksi tuloksi. Se sillä tavalla parantaisi lapsiperheiden
asemaa. Tämän aloitteen kustannukset ovat vuositasolla
noin 40 miljoonaa euroa.
Lapsiperheiden köyhyydestä ja sen lisääntymisestä on
tässä salissa puhuttu paljon. Näen, että nämä yksittäiset
lapsiperheisiin kohdistuvat parannukset olisi nostettava ensisijaisiksi
muutoksiksi. Toivoisin, että hallituskin vahvemmin ottaisi
huomioon perhepoliittiset näkökulmat omissa esityksissään.
Heikointa tietysti tulokehitys on ollut erityisesti yksinhuoltajilla
ja monilapsisissa perheissä, joissa on alle 3-vuotias lapsi.
Tänä vuonna lähes 130 000 lasta
elää perheissä, joiden tulot jäävät
virallisen köyhyysrajan alapuolelle. Jos ajatellaan kehitystä,
niin luku on kaksi kertaa suurempi kuin lamavuonna. Sen vuoksi tähän
olisi todella havahduttava, että lapsiperheiden saamat perhepoliittiset
tulonsiirrot kotitaloutta kohden ovat reaalisesti laskeneet noin
10 prosenttia 1990-luvun alusta. Tätä nyt esitämme,
että ainakin nämä ehdotukset, mitkä nyt
ovat tulleet käsittelyyn ed. Kankaanniemen esitteleminä sekä toimeentulotukilakiin
ja opintotukilakiin kohdistuvina muutoksina, huomioitaisiin.
Keskustelu päättyi.