6) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ulkomaalaislain muuttamisesta
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Tässä on kyseessä ulkomaalaislain
muutosehdotus, jolla selkeytetään ulkomaalaisvalvonnan
periaatteita ja täsmennetään ulkomaalaisvalvonnan
toimivaltuuksia ja valvontaan liittyviä menettelyjä.
Ulkomaalaisvalvonnalla tarkoitetaan sisämaassa tapahtuvaa
ulkomaalaislain säännösten noudattamiseksi
tehtävää valvontaa.
Jyrki Kataisen hallituksen hallitusohjelmassa edellytetään,
että laittoman ulkomaisen työvoiman käytön
tutkintaa ja torjuntaa tehostetaan. Ulkomaalaisvalvonnan tehostaminen
tukee myös harmaan talouden torjunnan tavoitteita. Laittoman
maahantulon vastaisessa toimintaohjelmassa on ehdotettu ulkomaalaisvalvonnan
toimivaltuuksien päivittämistä. Ulkomaalaisellahan
ei ole ehdotonta oikeutta oleskella maassa, vaan oleskelun edellytyksistä ja
perusteista säädetään ulkomaalaislaissa.
Ulkomaalaisvalvonta on viranomaisten lakiin perustuva tehtävä.
Euroopan unioni ja Schengenin säännöstö velvoittavat
torjumaan laitonta maahantuloa ja oleskelua Schengen-alueella, jossa
sisärajatarkastuksia ei ole. Nykytilassa ongelmaksi on
havaittu ulkomaalaisvalvontatehtävään
liittyvien toimivaltuuksien sääntelyn puutteellisuus.
Ulkomaalaisvalvonta on tehty ilman täsmällistä sääntelyä toimivaltuuksista.
Esimerkiksi valvonnan suorittaminen julkisrauhan suojaamissa tiloissa
edellyttää tarkempaa sääntelyä.
Tällaisia tiloja ovat muun muassa ravintolat, liiketilat
ja rakennustyömaat. Harmaan talouden torjunnan valvontatapahtumissa
poliisi on ollut veroviranomaisten ja työsuojeluviranomaisten
mukana antamassa virka-apua. On havaittu tarpeelliseksi, että poliisilla
olisi ulkomaalaisvalvonnan toteuttamiseksi vastaava oma oikeus päästä julkisrauhan
suojaamaan tilaan kuin työsuojeluviranomaisilla jo on. Ulkomaalaisvalvontaa
tehtäessä on mahdollisuus laittomaan oleskeluun
ja työntekoon puuttumisen lisäksi havainnoida
myös viitteitä ihmiskaupasta ja muista vastaavista
rikoksista.
Tämä esitys sisältää kaksi
uutta pykälää ulkomaalaislakiin. 129 a §:ssä määriteltäisiin,
mitä ulkomaalaisvalvonta on, ja ulkomaalaisvalvonnan toteuttamisen
periaatteita. Pykälässä on säännös
niin sanotun etnisen profiloinnin kiellosta ulkomaalaisvalvonnassa,
eli valvontatoimenpide ei saa perustua henkilön etniseen
alkuperään. 129 b §:ssä säädettäisiin
poliisin ja Rajavartiolaitoksen tarkastusoikeuksista ulkomaalaisvalvonnan
toteuttamiseksi.
Kaiken kaikkiaan täsmällisemmällä sääntelyllä edistetään
oikeusturvan sekä perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista.
Tarkempi sääntely selkeyttää ja
helpottaa valvonnan suunnittelua ja valvontatoimenpiteiden suorittamista,
ja se myös selkeyttää toimintaa valvonnan
kohteen näkökulmasta. Laittoman maahantulon torjuntaa
ja turvallisuutta edistävää vaikutusta
on sillä, että ulkomaalaisvalvontaa suorittavat
viranomaiset voivat entistä tehokkaammin puuttua laittomaan oleskeluun
ja työntekoon sekä saada viitteitä ihmiskaupasta
tai muista vastaavista rikoksista.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ulkomaalaisvalvontaa suoritetaan osana
peruspoliisitoimintaa muun poliisitehtävän yhteydessä tai
sitten erillisenä toimenpiteenä, kuten analyysiin
perustuvana teemavalvontana. Nykytilanteessa ulkomaalaisvalvonnalla
ei saa olla rajatarkastukselle ominaisia piirteitä eikä ulkomaalaisvalvontaa
saa perustaa niin sanottuun syrjivään etniseen
profilointiin. Tähän kohtaan en huomannut olevan
tulossa muutoksia. Tätä kohtaa erityisesti pidän
vähän ongelmallisena.
Muistaakseni muutama vuosi sitten Suomen poliisi sai sapiskaa
Euroopan neuvostolta. Poliisin suorittaessa tehtäviä,
jotka liittyivät maassa laittomasti oleskelevien henkilöiden
etsimiseen, oli havaittu tällaista syrjivää etnistä profilointia. Ihmettelen
sitä, että jos tarkoituksena kerran on löytää ja
saada kiinni esimerkiksi maassa laittomasti oleskelevia nigerialaisia,
niin miten ihmeessä poliisi voi asiassa tehokkaasti toimia,
jos se ei pääsääntöisesti
ratsaa nigerialaisilta näyttäviä henkilöitä.
Pitäisikö tasa-arvon nimissä tutkia japanilaisilta
turisteiltakin näyttävät henkilöt ja
venäjää puhuvat ostosmatkailijat? Poistuisiko tämä syrjivä etninen
profilointi, jos esimerkiksi nigerialaisia etsittäessä muodon
vuoksi tarkistettaisiin myös muutaman kantasuomalaisen
näköisen henkilönkin paperit?
Erilaisten kansojen ja kulttuurien tuntemus on poliisille erinomaisen
tärkeää, samoin myöskin se,
että noin suunnilleen tietää, miltä mistäkin maasta
tuleva ihminen keskimäärin näyttää. Kannustaisin
tässä yhteydessä pikemminkin suosimaan
tätä etnistä profilointia. Se ei ole
yhtään sen syrjivämpää kuin
se, kun minut on aikoinaan poliisi pysäyttänyt
etsiessään pitkätukkaista, vaaleaa Siwan
ryöstänyttä mieshenkilöä.
En kokenut sen olevan mitenkään syrjivää.
Arvoisa puhemies! Pidän erinomaisen hyvänä sitä,
että tämän lain myötä myös
ravintoloissa ja rakennustyömailla voidaan tätä ulkomaalaisvalvontaa
vastaisuudessa suorittaa. Tämä on tärkeää myöskin
harmaan talouden torjunnan kannalta.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä hallituksen
esityksen perusteluissa selostetaan apulaisoikeusasiamiehen päätös,
jossa ymmärtääkseni on annettu jonkunasteisia moitteita
juuri siitä, että kun on tehty ulkomaalaisvalvontaa,
niin sitä on pyritty kohdistamaan erityisesti henkilöihin,
jotka näyttävät ulkomaalaisilta, kuten
esimerkiksi minä itsekin näytän. Kyllä minun
mielestäni jo noin työn ekonomian kannalta on
järkevää, että ulkomaalaisvalvonta kohdistetaan
ihmisiin, jotka erilaisten ulkoisten merkkien perusteella näyttävät
ulkomaalaisilta. Tämä edustaja Eerolan esittämä kriittinen
huomio on mielestäni kyllä aika lailla perusteltu.
Nyt täällä hallituksen esityksessä,
ilmeisesti perustuen näihin oikeusasiamiehen kannanottoihin
ja johtuen näistä Euroopan neuvoston, oliko se
nyt, ihmisoikeusraportoijan huomioista, oikein aivan erikseen sitten
korostetaan, että tällaista ei missään
tapauksessa saa harrastaa eikä harjoittaa, jolloin ilmeisesti
todellakin sujuvaa suomea puhuvilta, kantasuomalaisilta näyttäviltä henkilöiltä on
samalla tavalla sitten paperit kysyttävä jossakin
tämmöisessä ulkomaalaisvalvontatilanteessa
kuin niiltä, jotka näyttävät
ulkomaalaisilta eivätkä puhu juurikaan suomea.
Tämä ei tietysti tarkoita sitä, että kaikki,
jotka näyttävät ulkomaalaisilta, olisivat
muunmaalaisia kuin suomalaisia. Itsekin tosiaan näytän
ulkomaalaiselta monen mielestä ja olen suomalainen. Mutta
kyllä minun mielestäni menee aika pitkälle
tämä, sanoisiko nyt sitten, poliittinen korrektius
ja jonkun näköinen käytännön
elämälle vieras asenne, jos tässä ulkomaalaisvalvonnassa
erityisesti siitä arvostellaan, että se pyritään
kohdistamaan ulkomaalaisiin ihmisiin.
Satu Haapanen /vihr:
En tähän lakiesitykseen nyt sen enempää puutu,
mutta en voi kyllä olla puuttumatta edustajien Eerola ja
Zyskowicz puheisiin. Tämän päivän
Suomessa, tämän päivän maailmassa
tällaiset puheet ovat aivan, aivan käsittämättömiä ja
kumpuavat jostakin todella siirtomaavallan ajoista. Ei tämän
päivän suomalaisesta eikä minkään
maalaisesta pysty ulkonäön perusteella päättelemään,
minkä maalainen hän on, onko hän ulkomaalainen
vai suomalainen. Aivan käsittämätöntä ja
syrjivää puhetta. Toivon, että ajattelette
hieman toisin asiasta.
Ben Zyskowicz /kok:
Herra puhemies! Kyllä minun mielestäni edustaja
Haapasen puheenvuoro vaikutti käytännön
elävälle elämälle aika vieraalta,
koska vaikka meissä suomalaisissa on jo kaikennäköisiä ja
kaikenvärisiä, vaikkapa apulaisoikeusasiamies
Ilkka Rautio päätöksessään vuodelta
2004 toteaa: "Kun valtaväestöstä ulkonäöltään
eroavien osuus on ulkomaalaisissa suurempi kuin koko väestössä,
on ymmärrettävää, että ulkonäkö jossain
määrin vaikuttaa siihen, ketkä valikoituvat
valvonnan kohteeksi." Toivottavasti tätä apulaisoikeusasiamiehen
näkemystä ei pidetä ikivanhentuneena
ja jollain tavoin syrjivänä.
Toivon, että poliisit voisivat käytännön
työssä jatkossakin noudattaa yleistä elämänkokemusta, tervettä järkeä ja
työn ekonomiaa ja toimia sillä tavoin kuin on
järkevää toimia eikä sillä tavoin kuin
on vähemmän järkevää toimia.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa herra puhemies! Toivoisin saavani edustaja Haapaselta
nyt selvän vastauksen: jos poliisilla on tehtävänä etsiä maassa
laittomasti oleskelevia, esimerkiksi nyt vaikkapa nigerialaisia,
mitä järkeä olisi siinä, että tasa-arvon
ja suvaitsevaisuuden ja kaiken tämmöisen nimissä sitten
tasapuolisesti ratsattaisiin myös minun näköisiäni
ihmisiä? Kääntäen: jos minun
näköiseni mies on sen Siwan joskus ryöstänyt,
niin kuin äsken esimerkissäni kerroin, pitäisikö minun
kokea, että nyt on jotain rasismia, kun pelkästään
minun näköisiäni ihmisiä, suomalaisen
näköisiä, vaaleatukkaisia, sinisilmäisiä,
sitten ratsattaisiin? Pitäisikö tasa-arvon nimissä siinä tilanteessa
myöskin sitten muunmaalaisilta näyttäviä ihmisiä ratsata?
Mitä järkeä?
Silvia Modig /vas:
Arvoisa puhemies! Minä näen, että kysymys
on yhdenvertaisuudesta. Meillä on Helsingissä tultu
siihen tilanteeseen, että sosiaali- ja terveyspalvelujen
kohdalla on esimerkiksi kysytty ulkomaalaiselta näyttäviltä ihmisiltä dokumenttia,
että onko heillä oikeus olla maassa ennen kuin
heille annetaan niitä kaikille helsinkiläisille
kuuluvia palveluita. Helsingin valtuustossa käytiin tästä asiasta
pitkä keskustelu, jossa näitä samoja
periaatteita käytiin läpi, ja kyllä minä sen
keskustelun kuultuani olin yhä voimakkaammin sitä mieltä,
että kyllä se on myös yhdenvertaisuuden
vastaista ja syrjivää, jos esimerkiksi joka kerta,
kun te, edustaja Zyskowicz — itse viittasitte siihen, että ulkomuotonne ei
ehkä ole se perinteisin valkohiuksinen ja sinisilmäinen
suomalainen — yritätte avata pankkitilin tai te
haluatte mennä terveyskeskukseen, teitä vaaditaan
todistamaan, että te olette tämän maan
kansalainen tai oikeutettu täällä oloon.
Onhan se syrjivää ja onhan se loukkaavaa. Minä tiedän
tilanteita, joissa Suomessa syntyneet, eri etnistä alkuperää olevat
ihmiset joutuvat todistamaan pankissa, onko heillä maassa
oloon oikeuttavaa dokumenttia. No, miten minulla voi olla semmoinen,
kun olen syntynyt Suomeen? Tämä on se kierre ja
se kokonaisuus, johon nämä liittyvät.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kysymys on aivan perusasioista, kysymys on
aivan perustavanlaatuisista ihmisoikeuksista, joissa ketään
ei saa syrjiä uskonnon eikä etnisen taustan eikä ihonvärin
eikä minkään seikan perusteella.
Edustaja Eerola, leimaatte vielä nyt yhden ihmisryhmän,
nigerialaiset, aivan erityisesti. Nyt minulla on kyllä oikeus
ihan loukkaantua omien nigerialaisten ystävieni puolesta,
jotka ovat täällä töitä tekemässä,
tekemässä tohtorinväitöskirjaa,
ja samaten minulla on oikeus loukkaantua ystävien puolesta,
jotka ovat adoptoineet lapsia vaikka nyt Afrikasta tai eri puolilta
maailmaa. Ei tämä tämmöinen
puhe kyllä sovi tähän päivään eikä meidän
oikeusvaltioomme laisinkaan.
Jos joku on epäilty rikoksesta, olen aivan varma, että löytyy
muita johtolankoja tai seikkoja, jotka paljastavat, että tämä tai
tämä henkilö on rikokseen syyllistynyt.
Kysynpä vain: toimisiko tämmöinen New
Yorkissa tai Brasiliassa tai missään muussa Euroopan
valtiossa, edustaja Eerola?
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kenenkään ei nyt
kannata minun mielestäni loukkaantua kenenkään
puolesta. Tässä, edustaja Modig, ei ole kyse pankkitilin
avaamisesta tai terveyskeskuksessa asioimisesta, tässä on kyse
ulkomaalaisvalvonnasta, siitä, että poliisi esimerkiksi
rakennustyömaalla haluaa tarkistaa, että siellä olevilla
ulkomaalaisilla on todella lailliset edellytykset oleskella maassa
ja työskennellä siellä. Eli kyse on harmaan
talouden torjunnasta esimerkiksi, kuten tässä hallituksen
esityksen perusteluissa on kerrottu. Ja nyt on kyse sitten siitä,
että kun tätä ulkomaalaisvalvontaa suoritetaan
vaikka rakennustyömaalla ja halutaan nähdä Suomessa
oleskeluoikeuden antavat paperit, niin onko siinä tilanteessa
oikeus kohdistaa tätä valvontaa ja näitten
papereiden pyytämistä niihin ihmisiin, jotka eivät
puhu sanaakaan suomea, jos ei sitä kohdisteta myös
niihin, jotka puhuvat täysin sujuvaa suomea. Tämänkaltaisista asioista
tässä on kyse, ja tässä esityksessä nyt
on menty hyvin tarkkaan niiden ajatusten mukaan, joita edustajat
Haapanen ja Modig täällä esittivät.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Oliko ministeri Räsäsellä pyydetty
tähän väliin? — Olkaa hyvä.
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Tässä esityksessä oleva
etnisen profiloinnin kielto perustuu toisaalta perustuslakiin, jossa
todetaan, että ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta
asettaa eri asemaan muun muassa alkuperän vuoksi, ja toisaalta
myös sitten kansainvälisiin sopimuksiin, eli YK:n
rasisminvastainen komitea on esimerkiksi linjannut ihan yksiselitteisesti,
että ulkonäköön perustuva valvonta
on kiellettyä. Toki täällä perusteluissa
sitten todetaan se, että valvonnan kohteita valittaessa valinta
usein tehdään näköhavaintojen
perusteella tavoitteena kohdentaa valvonta ulkomaalaisiin. Eli kun
puhutaan esimerkiksi tuntomerkeistä, joihin esimerkiksi
edustaja Eerola viittasi, niin kyllä niitä poliisi
toki käyttää ja saa jatkossakin käyttää.
Mutta tavoitteena on se, että ulkomaalaisvalvonta voitaisiin
tehdä sellaisella tavalla, joka mahdollisimman vähän
asettaisi ulkomaalaiset eri asemaan ja johtaisi mahdollisimman harvoin
aiheettomiksi osoittautuviin henkilöllisyyden tarkastuksiin,
ja näitä henkilötarkastuksia ei saisi
kohdentaa siten, että vain tietyn fyysisen ominaisuuden
tai etnisen alkuperän omaavat henkilöt tarkastettaisiin.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa puhemies! Te, edustaja Haapanen, ette nyt ollenkaan
vastaa kysymykseen ettekä tunnu tajuavan realiteetteja, mitä poliisilla
näissä töissä monesti on. Jos
nigerialaiset on teille huono esimerkki, niin otetaan vaikka thaimaalaiset.
Jos poliisin tehtävänä on etsiä maassa
laittomasti oleskelevia thaimaalaisia, niin eikö silloin
ole ihan järkevää, että poliisi etsii
silloin keskimäärin thaimaalaisen näköisiä ihmisiä,
joita sitten ratsataan, eikä esimerkiksi minun tai sinun
näköisiä tai sitten näiden nigerialaisten
väitöskirjaa tekevien ystäviesi näköisiä ihmisiä?
Ja sitten kääntäen edelleen tämä:
jos jossain yhteydessä minun tuntomerkkeihini soveltuva
ihminen, sinisilmäinen, vaalea ihminen, on vaikka ryöstänyt
juuri sen Siwan, pitäisikö minun loukkaantua siitä,
että nyt on syrjintää ja rasismia, kun
ei tutkita myös muun näköisiä ihmisiä?
Olisiko näin?
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa puhemies! Jyrki Kataisen hallitusohjelmassa on edellytetty, että laittoman
ulkomaisen työvoiman käytön tutkintaa
ja torjuntaa tehostetaan. Ulkomaalaisvalvonnan tehostaminen tukee
myös harmaan talouden torjunnan tavoitteita, niin kuin
edustaja Zyskowiczkin täällä mainitsi.
Ja varmasti kaikki olemme yhtä mieltä siitä,
että harmaan talouden torjunta on erittäin tärkeää tässä taloudellisessa tilanteessa,
jossa pyritään veroeurot tänne Suomeen
saamaan ja töitä suomalaisille työntekijöille.
Mutta tämä ulkomaalaisvalvonnan tehostaminen
voi myös antaa mahdollisuuksia parantaa ihmiskaupan estämistä.
Totean vain, että ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmä,
jota Suomessa on hallinnoinut Joutsenon vastaanottokeskus, on aikaisempina
vuosina vastaanottanut noin 50 ihmiskaupan uhria. Ennuste viime
vuodelle oli 60, mutta marraskuussa 2013 tässä järjestelmässä oli jo
117 henkilöä, ja selkeästi suurin ryhmä heistä ovat
olleet nigerialaiset naiset. Toivon mukaan tällä ulkomaalaisvalvonnalla
voidaan estää myöskin ihmiskaupan mahdollisuuksia.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minusta ministeri Räsänen
oikein hyvin esitti nämä perustelut sille, miksi
ketään ei voi etnisen taustan perusteella syrjiä.
Teidän puheessanne, edustaja Eerola, kuulostaa tämmöinen
erittäin vahva kategorisointi, jossa vain ulkonäköön
perustuvien tuntomerkkien perusteella voitaisiin epäillä ja
leimata ja yleistää kaikki poliisin tulkinnan
mukaan, tai kenen tahansa tulkinnan mukaan, ja vielä leimata
sitten rikollisiksi tai potentiaalisiksi rikollisiksi. Minusta oli
erittäin epäonnistunut teko edes ottaa minkään
etnisen ryhmän nimeä tähän käsittelyyn.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Oikeastaan kommenttina edustaja Eerolalle,
että hän ehkä vähän
näissä omissa pohdinnoissaan sotkee kaksi erilaista
asiaa. Tällaisessa yleisessä ulkomaalaisvalvonnassa
ja siihen liittyvässä syrjivän etnisen
profiloinnin kiellossa ei puhuta sellaisista tapauksista, joissa
on joku henkilö epäiltynä jostain rikoksesta.
Edustaja Eerola otti esimerkiksi sen, jos joku henkilö,
joka muistuttaa fyysisesti edustaja Eerolaa, on ryöstänyt
Siwan ja sitten edustaja Eerola tarkastettaisiin — tällaisista
tapauksista ei tässä yleisessä ulkomaalaisvalvonnassa
itse asiassa ollenkaan puhuta. Niin että jos meillä on
tietty identifioitu rikos, joka on tehty, ja sen jälkeen
on annettu henkilön tuntomerkit, joita silminnäkijät
ovat antaneet tämän rikoksen tekijästä,
jos sillä on ollut silminnäkijöitä, niin
eihän silloin nämä tuntomerkit täyttävän
ihmisen kuulustelu — jos muuten vaikuttaisi siltä, että on
mahdollista, että tämä henkilö on
sellainen, joka on syyllistynyt rikokseen — ole syrjivää etnistä profilointia,
vaan se on silloin ikään kuin rikostutkintaa ja
sen selvittelyä tuntomerkkien perusteella.
Sitten on toinen kysymys, ja mielestäni ehkä hyvä kysymys
ylipäätänsä, kuinka paljon tällaista
yleistä ulkomaalaisten ratsaamista oleskeluluvan perusteella
ylipäätänsä pitäisi
tehdä. Mielestäni sellaista pelkkää ulkomaalaisten
ratsaamista ei oikeastaan pitäisi tehdä, ei siitä ole
yhteiskunnalle kovinkaan paljon hyötyä. Ehkä rajatapauksen
muodostavat sitten nämä tällaiset temaattiset tarkastukset,
joissa on kysymys jonkinlaisista epäilyksistä,
vaikkapa nyt sitten jostain tietystä rakennustyömaasta.
Siinä kohtaa on varmasti paikallaan, että tämä etnisen
profiloinnin kielto tässä laissa selvästi
on, kuten myös siinä äsken mainitsemassani
yleisessä ulkomaalaisvalvonnassa, jota vain en itse ylipäätänsä pidä hirveän hyvänä
asiana.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Sinnemäelle kiitos
tarkennuksesta ja selvennyksestä, mutta edelleen sanon,
että jos poliisi jossain vaiheessa etsii Suomessa pimeitä rakennustöitä tekeviä virolaisia
ja minut tutkitaan, kun etninen profiilini sattuu vaikuttamaan esimerkiksi
virolaiselta, niin en kyllä koe sitä mitenkään
loukkaavana.
Peter Östman /kd:
Arvoisa puhemies! Ei tätä asiaa nyt pidä liioitella
myöskään. Tässä viitattiin
yhdenvertaisuuslakiin ja tässähän sanotaan,
että yhdenvertaisuuslaki ei estä ulkomaalaisten
asettamista erilaiseen asemaan heidän lakiin perustuvasta
oikeusasemastaan aiheutuvasta syystä. Ei pidä loukkaantua,
jos viranomaiset pyytävät todistusaineistoa, oleskelulupa-asiakirjoja.
Enhän minäkään suomalaisena
loukkaannu siitä, jos poliisi pysäyttää minut
ja pyytää saada nähdä ajokorttini.
Kyllähän sekin on tavallaan yksi todistemateriaali,
että minulla oikeasti on ajokortti, ja jos minulla on puhtaat
jauhot pussissa, niin minä näytän sen
ajokortin tietysti poliiseille.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Vielä sen verran, että edustaja
Eerolan mainitsema esimerkki ei sekään vielä ehkä ollut
niin valtavan onnistunut sikäli, että harvoin
poliisi ikään kuin tutkii tällaista yleistä kysymystä,
että on kuultu, että olisi virolaisia, jotka kiertävät
veroja. Mehän olemme nimenomaan itse asiassa tämän
hallituskauden aikana uudistaneet lainsäädäntöä rakennustyömaiden
osalta sillä tavalla, että kaikenlaiset ihmiset
rakennustyömailla hoitaisivat velvoitteensa, että työnantajat
rakennusyrityksissä hoitaisivat velvoitteensa ja että verot kaiken
kaikkiaan rakennustyömailla tulisivat maksettua. Tällaisessakin
tapauksessa katson, että on tarkoituksenmukaista, että jos
poliisi selvittää jotain, niin se selvittää jotain,
jossa on ikään kuin perustellut syyt uskoa, että jossain
on jotain tiettyä pielessä eikä niin,
että mennään ja etsitään
ihmisiä, jotka kauempaa kuulostavat puhuvan viron kieltä.
Sitten vielä edustaja Östmanille ja ehkä kaikille
muillekin, jotka pohtivat tätä kysymystä loukkaantumisesta.
Meillä kellään ei ole omakohtaista kokemusta
siitä, minkälaista on elää mustaihoisena
Suomessa. Luulen, että puhuisimme täällä salissa
kaiken kaikkiaan aika toisella tavalla tästä asiasta,
jos olisimme eläneet sellaisissa nahoissa, joissa hyvin
usein erilaisissa tilanteissa oma olemassaolon oikeutus, sen laillinen
perusta, kyseenalaistetaan sekä viranomaisten toimesta
että sitten esimerkiksi erilaisena huuteluna vaikkapa kadulla
tai liikennevälineissä. Luultavasti, jos olisimme
eläneet tällaista elämää vähän
aikaa, suhtautuisimme tähän asiaan varovaisemmin
ja herkemmin kuin nyt tässä salissa on tehty.
Keskustelu päättyi.