Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Eilen tuli julkisuuteen synkkiä lukuja
kuntien taloudesta. Kuntien tilikauden tulos oli jo toisena vuonna
peräkkäin alijäämäinen.
Useamman kuin joka kolmannen kunnan vuosikate oli negatiivinen.
Velkamäärät kasvavat, veroja on korotettu
ja menot kasvavat paljon reippaammin kuin tulot. Me kokoomuksessa
olemme useaan kertaan täällä esittäneet,
että kuntien pakkolaina maksettaisiin takaisin. Sen takia
kysynkin ministeri Heinäluomalta:
Onko nyt jo aika miettiä uudestaan hallituksen linjaa,
kun tuoreimmatkin luvut ovat tiedossa? Lisäksi muistaakseni
viime päivinä myös ministeri Manninen
on jossain vaiheessa väläyttänyt sitä,
että pakkolainasta voitaisiin luopua ja maksaa se jo paljon
aikaisemmin takaisin. Ministeri Heinäluoma:
Aikooko hallitus jo kuluvan vuoden aikana maksaa pakkolainan
takaisin kunnille?
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Kuntatalouden osalta on todella tärkeää,
että saamme kuntatalouden tasapainoon. Siihen liittyy myös
huolehtiminen terveydenhuollon, koulun ja ikäihmisten palvelujen
tärkeistä menoista. Tämä hallitus
on todellakin satsannut erittäin voimakkaasti näihin
palveluihin, kuntien valtionosuuksia on lisätty noin miljardilla
eurolla. Terveydenhoitoon pelkästään
on käytetty keskimäärin jokaisena vuonna lähes
se summa, mitä kokoomus oli valmis käyttämään
koko vaalikauden aikana terveydenhoidon tukemiseen. Tämä siis
kuuluu hallituksen työn painopisteisiin, ja hallitus tulee
omalta osaltaan huolehtimaan siitä, että kaikki
mahdollinen kuntien taloustilanteen hyväksi tehdään.
Samalla on tärkeätä, että kunnat
pystyvät itse tekemään omaa uudistustyötään,
joka oli myös terveydenhoitouudistuksen yksi tavoite, jotta
kuntien menokehitys saadaan hallintaan. Nythän se on ollut tuolla
5 prosentin lukemissa ja tällä tavalla aivan liian
korkea suhteessa verotulokehitykseen.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Aivan selvä juttu, että kuntien,
totta kai, pitää tehdä omaa uudistustyötä.
Sitä uudistustyötä saattaisi pikkuisen
helpottaa se, että ne saisivat ne rahat itselleen, jotka
niille kuuluvat.
Kun äsken en saanut vastausta kysymykseeni, aikooko
hallitus kuluvan vuoden aikana maksaa pakkolainan takaisin kunnille,
niin kysyn uudestaan. Ministeri Heinäluoma:
Aikooko hallitus maksaa kunnille pakkolainan takaisin kuluvan
vuoden aikana kokonaisuudessaan? Vastaukseksi minulle riittää kyllä tai
ei.
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Muistelen jotenkin, että tästä aiheesta
olisi puhuttu ennenkin tässä salissa. (Naurua)
Jotenkin on semmoinen mielikuva, että hallitus tässä asiassa
aikoo pitää aikaisemmat lupauksensa ja toimia
sillä tavalla kuin kuntien kustannusten korvauksissa on
toimittu myös silloin, kun kokoomus oli hallituksessa.
Ne tullaan siis maksamaan.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tilannehan on se, että kuntatalous
on kriisiytynyt ihan täydellisesti. Kyllähän
tässä nyt hallituksen joku linja pitää valita.
Teidän ministerinne kulkee pitkin maata. Yksi lupaa harkinnanvaraisia
mahdollisesti ehkä joskus lisää. Yksi lupaa
pakkolainasta, että se maksetaan takaisin. Ministeri Heinäluoma,
kyllä hallituksen pitää nyt sanoa, maksetaanko
takaisin pakkolaina, joka kunnilta on kohtuuttomasti otettu. Valtiontalous on
kunnossa, kuntatalous on romahtanut, samanaikaisesti on leikattu
harkinnanvaraisia.
Aiotaanko niitä harkinnanvaraisia lisätä? Maksetaanko
nämä pakkolainat takaisin? Pitäisiköhän
nyt hallituksen rivit saada sen verran suoraksi, ettei pitkin maakuntaa
kuljeta julistamassa jotakin muuta totuutta, mitä hallitus
aikoo tehdä, niin kuin tähän saakka on
tapahtunut. Vastatkaa nyt puheistanne kerrankin ja vastatkaa reilusti, että ei,
jos te olette aidosti kokonaisuutena sitä mieltä.
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Ed. Korhosen puheenvuoro oli jotensakin arvattavissa
ja oli erittäin tyylikäs sellainen, niin kuin
ed. Korhosen puheenvuorot aina ovat tyylikkäitä.
Mutta tähän kuntien alijäämätilanteeseen. Ajattelinkin,
että tämä puheenvuoro tulee, ja niinpä pyysin
selvitystä, miten kuntien alijäämä on
kehittynyt, ja se on tässä minulla vieressäni. Voin
sen verran kuitenkin lohduttaa, että näiden alijäämäisten
kuntien määrä nyt viimeisen tilinpäätöksen
mukaan viime vuodelta ei kuitenkaan ole vielä sillä tasolla
kuin silloin, kun ed. Korhonen oli kunta-asioista vastaava ministeri,
eli silloin oli 228 kuntaa alijäämäisessä tilinpäätöksessä,
ja nyt ollaan 187:ssä. Hallitus tekee kaikki nämä toimet,
joihin se on sitoutunut, ja niihin kuuluu myös se, että kuntien
kustannukset korvataan jaksotetulla tavalla.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä arvoisan ministerin äskeisessä vastauksessa
juuri paljastui se, että hajonta kuntien kesken on varsin
suuri. Mutta siellä on sitten se 87, ja kun sitten niitten
kohdalla katsoo sitä kaikkein kurjimmassa taloudellisessa
tilanteessa olevien ryhmää, niin joutuu ensinnäkin
toteamaan, että eihän sitä velkaantua
voi ihan määräämättömästi.
Toisekseen se johtaa kysymykseen:
Aiotaanko kaivaa Lex Karkkila -laki esiin ja tuoda se eduskuntaan
niitten kuntien osalta, joittenka tilanne on ajautumassa
siihen tilanteeseen kuin Karkkilan kaupungilla oli aikoinaan, kun
Lex Karkkila tuli tänne eduskuntaan käsiteltäväksi
taloustilanteen hoitamiseksi kuntoon?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Hallitus tietysti seuraa ja analysoi hyvin
tarkoin kuntien tilinpäätökset ja tilastot
ja tekee riittäviä päätöksiä niin,
että ne peruspalvelut, jotka lain mukaan edellytetään,
niin nehän meidän perustuslakimme mukaan tietysti
tarjotaan.
Ehkä selvennyksenä tuohon voi todeta, että viime
vuoden ennakkotilinpäätökset ovat kutakuinkin
kopio edellisestä vuodesta eli keskimäärin
tilanne ei ole juurikaan huonontunut, mutta ei valitettavasti myöskään
parantunut. Tulopuoli on ollut selvästi parempikin kuin
ennustettu, mutta menopuoli näyttää edelleen
kasvaneen yli 5 prosentin. Se on vain sellainen taso, että sillä tasolla ei
voida edetä tulevaisuuteen, koska minkään valtion
talous ei kestä niin voimakasta kasvua vuosittain. Se johtaa
tuhon tielle, ja (Puhemies koputtaa) sen takia tarvitaan useita
hyvin erilaisia (Puhemies: Minuutti!) toimenpiteitä.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kuntaa ja valtiota voidaan tietenkin
verrata vaikkapa perheeseen, ja jos nyt perheessä yhdellä perheenjäsenellä on
rahaa, mutta myöskin velkaa toiselle perheenjäsenelle
ja sitten se velkoja sanoo sille velalliselle, että ota
ulkopuolelta lainaa, niin en minä usko, että yksikään
ministeri sanoisi puolisolleen, että ottakaa pankkilaina, jotta
pärjäisitte, kun teillä itsellänne
on rahaa. (Naurua) Tämä on aivan sama tilanne.
Ei voi olla järkevää, että valtio
sallii sen, että kunnat velkaantuvat samanaikaisesti, kun
valtiolla on velka kunnille. Sen takia minun piti yksinkertaistaa tämä niin,
että huomaisimme kaikki, miten järjetön
tämä tilanne on. Ministeri Heinäluoma,
te sanoitte, että se maksetaan kyllä takaisin,
niinhän Venäjäkin sanoi, että maksetaan
velat Suomelle takaisin ...
Puhemies:
(koputtaa)
Saammeko kysymyksen, edustaja!
... mutta ei maksa, vaikka sillä on rahaa, ja nyt te
olette ihan samassa asemassa kuin Venäjä. (Puhemies
koputtaa) Kysyn uudelleen:
Milloin ne rahat tulevat?
Maija-Liisa Lindqvist /kesk:
Herra puhemies! Hallitus on todella lisännyt valtionosuuksia
tällä kaudella, kuten täällä ministeri
Heinäluomakin totesi. Mutta kunnat ovat myös aikamoisessa
ahdingossa siitä syystä, että meillä on hyvin
tervetullut hoitotakuu, joka on nostanut aika paljon sosiaali- ja
terveydenhuollon kustannuksia, ja myös monia uusia toimintamuotoja haetaan
ja usein silloin, kun haetaan näitä uusia toimintamuotoja,
niin kulut kasvavat. Sen tähden on todella tärkeää,
että nämä kuntien saatavat jaksotetaan
hiukan nopeammassa tahdissa. Esitänkin kysymyksen:
Onko mahdollista arvioida tätä tilannetta
uudelleen niin, että kunnat eivät nyt tekisi turhia
paniikkireaktioita ja sanoisi ihmisiä irti? Jos saamme
tämän tasaantumaan tulevina vuosina, niin uskomme,
että kustannuksia voidaan hillitä näillä uusilla
toimintamenetelmillä.
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Kyllähän hallitus arvioi
kokonaistilannetta joka kerta, kun sillä on budjettiriihi,
kehysriihi tai muut vastaavat, joissa talousasioita käsitellään,
ja arvioinnin perusteella tehdään sitten tietysti
päätöksiä. Etukäteen
ei varmasti kukaan voi julistaa, että joku päätös
tehtäisiin. Mutta asioiden pohjaksi tehdään
erilaisia selvityksiä ja kokonaisarvioinnista tehdään
sitten aikoinaan johtopäätökset.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Jatkaisin tätä ed.
Lindqvistin kysymystä nyt ministeri Heinäluomalle.
Te vihjasitte, että terveydenhuolto pitäisi uudelleen
järjestää kunnissa. Tarkoititteko, että terveydenhuollosta
voidaan vielä säästää?
Kun me nyt Oecd-raportin mukaan käytämme vain
7,6 prosenttia bkt:stä ja Ruotsi käyttää 9,6,
niin meiltähän puuttuu ainakin 3 miljardia euroa
terveydenhuollosta meidän naapurimaahamme verrattuna.
Pitääkö vielä säästää,
vai voimmeko kasvattaa terveydenhuollon kustannuksia maltillisesti?
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Terveydenhuolto kuuluu niihin alueisiin, joihin
meidän täytyy olla valmis käyttämään
lisää voimavaroja lähivuosien aikana.
Maailma ei ole tässä mitenkään
muuttunut siitä ajasta, kun tämä hoitouudistus
laitettiin edellisen hallituksen aikana liikkeelle. Sen uudistuksen
keskeisiin tavoitteisiin kuuluu silloisen hallituksen sitoumus lisätä terveydenhoidon
voimavaroja
ja toisaalta sitten kuntien sitoumus siihen, että haetaan
uudistuksia, joilla voidaan tehdä aikaisempaa paremmin
asioita ja tehdä sitä kautta järkevää säästöä,
jotta etulinjan palveluihin saadaan voimavaroja eli lääkäreitä ja
hoitajia. Näihin uudistuksiin kuuluu muun muassa sairaanhoitopiirien
osalta leikkaustoimintojen keskittäminen. Niihin kuuluu
myös sähköisen asioinnin kehittäminen.
Pelkästään jos pääsisimme resepteissä siihen,
että voitaisiin käyttää sähköistä asiointia,
se merkitsisi arvioiden mukaan tuhansien miestyövuosien
säästöä. Saman tyyppistä mahdollisuutta
meillä on muuallakin, ja on tärkeätä,
että kunnat ovat tässä etulinjassa mukana tekemässä näitä uudistuksia.
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Kansallinen terveyshanke on edennyt hyvin,
ja se on tuonut säästöjä. Toimintakäytäntöjä on
muutettu, kuten edustaja hyvin tietää. Nyt huolimatta
julkisuudessa olleista pessimistisistä tiedoista myöskin
hoitotakuu on edennyt hyvin, koska lokakuussa 2002 meillä oli
66 000 henkeä siellä jonoissa ja nyt
on arvioitu, että kesäkuussa olisi noin 5 000.
Tässä on tapahtunut todella suuri muutos, ja tämä kaikki on
tuonut säästöjä ja tuo edelleen,
kuten myöskin Kansallisen terveyshankkeen teknologiaosiot,
joihin ministeri Heinäluoma viittasi. Näillä kaikilla
saavutetaan säästöjä, ja nämä säästöt
voidaan käyttää siellä kunnissa
sitten edelleen tämän laadun parantamiseksi ja
kehittämiseksi.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Nyt olisi varmaan syytä meidän
kaikkien olla rehellisiä. Eduskunta, hallitus on antanut
kunnille uusia tehtäviä: hoitotakuuvelvote, lasten
iltapäivähoito. Kun te sanotte, valtiovarainministeri
Heinäluoma, että kunnat ovat saaneet lisää rahaa:
kyllä, jos katsotaan vain, miten rahasumma on noussut.
Mutta valtionosuuden nosto tai valtionosuus näihin uusiin
toimintoihin on vain murto-osa, ed. Lindqvisthän sen täällä totesi,
se on vain murto-osa siitä kustannuksesta, mitä kunnille
tulee. On aivan selvä, että kunnilla ovat nousseet
nämä kustannukset. On turha syyttää kuntia
siitä, minkä me olemme itse aiheuttaneet. Minusta
meidän pitää nyt kantaa vastuu. Ministeri
Hyssälä, ei auta se, että te sanotte,
että kesäkuussa on 5 000 hoitojonossa.
Nyt on 11 000, lainmukainen hoitotakuujärjestelmä ei
toimi tänä päivänä.
Minä toivon, että valtiovalta nyt harkitsee kehysriiheen
mennessä, että te satsaatte tietyn erityissumman,
että voidaan purkaa hoitojonot, ja että satsataan
lasten psykiatriseen hoitoon enemmän kuin valtio-osuuden
verran.
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Se, että jonoja ei pystytä sillä tahdilla
purkamaan kuin haluttaisiin, ei johdu aina rahasta vaan siitä,
että meiltä puuttuu erityisosaajia. Meiltä puuttuu
joistakin paikoista ortopedeja, puuttuu plastiikkakirurgeja, puuttuu kuulonhuoltajia,
ja nämä pullonkaulat ovat näillä pienillä erityisaloilla,
joille osaajia ei saada ostamallakaan.
Alun perin kun Kansallista terveyshanketta vietiin eteenpäin,
niin arvioitiin, että se maksaa 900 miljoonaa euroa, ja
200 miljoonaa euroa siitä arvioitiin tulevan rationointihyötyinä.
Se saavutetaan. Lopusta on sovittu, että kunnat ja valtio
maksavat puoleksi. Tämä on lisärahoitus, mikä on
tullut tähän, ja sitä kautta näitä asioita
on hoidettu. Mielestäni me voimme olla tyytyväisiä siihen,
miten kentällä on toimittu. Henkilöstön panos
on ollut tietenkin ratkaiseva sairaanhoitopiireissä, terveyskeskuksissa.
Ed. Heidi Hautala merkitään
läsnä olevaksi.
Ben Zyskowicz /kok:
Herra puhemies! Arvoisat hallitusherrat ja -rouvat, te voitte
olla tyytyväisiä kuntien talouteen, mutta ihmiset
tuolla kunnissa tietävät, minkälaisia
suuria ongelmia on esimerkiksi opetuspuolella, kouluja lakkautetaan,
terveydenhuollossa, vanhustenhoidossa ja monilla muilla sektoreilla,
jotka ovat nimenomaan kuntien vastuulla ja joissa kuntien voimavarat
ovat aivan keskeinen selittäjä sille, miksi näitä ongelmia
on.
Ministeri Manninen, te olette nyt tuolla kuntapäättäjien
edessä jo useamman kerran viitannut siihen, että tämä pakkolaina
maksettaisiin aikaisemmin kuin hallitus tähän
saakka on uhannut, ja nyt te kuitenkin sanotte täällä,
että ei voida etukäteen sanoa, että tehdään
jokin päätös. Totta kai voidaan etukäteen
sanoa, senkun sanotte, että hallitus maksaa pakkolainan
esimerkiksi jo ensi vuoden tai tämän vuoden aikana.
Kysyn vielä kerran:
Aikooko hallitus näin toimia vai kurittaa lisää kuntia?
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Tilanne on se, minkä tuossa ensimmäisessä puheenvuorossani
sanoin, elikkä hallitus pitää kaikki
aikaisemmat sitoumuksensa voimassa. Mutta täytyy sanoa,
että tämä kokoomuksen linja ei ole miltään
osin uskottava. Se on siis ihmisten harhaanjohtamista. Vaaleissa
te olitte valmiit käyttämään
terveydenhuoltoon 100 miljoonaa euroa. Hallitus on käyttänyt
sen nyt jo moninkertaisesti tähän mennessä lisärahoituksena.
Te esitätte nyt paljon suurempia lupauksia kuin mihin te
olitte silloin valmiita, kun te kuvittelitte tulevanne hallitusvastuuseen
ja tiesitte, että raha ei riitä kaikkeen. Hallitus
tekee oman osuutensa ja voitavansa, mutta on selvää,
että tässä tarvitaan yhteistoimintaa,
jossa kuntauudistus on tärkeällä sijalla,
jotta me saamme voimavaroja etulinjan palveluihin. Täytyy
olla varaa uudistaa hallintoa, vähentää byrokratiaa,
saada sieltä voimavaroja juuri terveydenhuoltoon. Tulkaa
tähän talkooseen mukaan, tehdään
siitä yhteinen.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kokoomus puhuu mielellään
pakkolainasta. Tämäkin valtionosuustarkistus kuntien
ja valtion välille on syntynyt itse asiassa sen hallituksen
aikana, jossa kokoomus on omalta osaltaan ollut mukana, ja nyt sitä maksetaan.
(Kokoomuksesta: Ei!) Se, että puhutaan pakkolainasta, on toinen
kysymys. Tämän järjestelmän
korjaaminen itse asiassa on tärkeä kysymys, kun
tullaan tähän alkuperäiseen lähtökohtaan,
missä aikataulussa maksetaan kunnille kuuluvat osuudet.
On toivottavaa kuntien kannalta, jotta se taloudenpitoa helpottaisi,
että se 2008 voitaisiin aikaistaa.
Mutta kysynkin valtiovarainministeriltä, miten tätä järjestelmää — hallitus
on tästä kertonut jo näkemystään
aiemmin — miten tätä järjestelmää voidaan
niin uudistaa, että ei synny tällaisia näin
pitkiä jaksotuksia kuin tähän mennessä?
Se on kuntien vakaan talouden kannalta olennainen kysymys.
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Juuri tämän jaksotusongelman
poistamiseksi lainsäädäntö on
uudistettu ja meillä on uusi järjestelmä käytössä seuraavalla vaalikaudella.
(Ed. Zyskowicz: Ja se ei auta!) Se kertoo siitä, että reagoimme
niihin ongelmiin, jotka tässä ovat syntyneet,
asianmukaisella tavalla. Mutta senkin jälkeen on tietysti
tähdellistä huomauttaa, että kun täällä puhumme
kuntien ja valtion rahoista ja siitä, maksaako valtio vai maksavatko
kunnat, niin viime kädessä aina maksaa veronmaksaja.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kyllähän nyt totuus
tietenkin on se, että tässä toimii tämmöinen
boakäärmeen logiikka, että hallitus panee
nyt kunnat siihen tilanteeseen, että ne taloudellisesti
kuristetaan niin tiukalle, että siellä ei ole
itse asiassa muuta vaihtoehtoa kuin palvelujen supistaminen, verojen
korottaminen, ja pahimmassa tapauksessa jossakin vaiheessa tulevat
ne irtisanomiset, johon tässä keskustapuolueen
toimesta jo viitattiin.
Onhan tämä absurdi tilanne sikäli,
että valtiontalous on parempi kuin se on ollut, no, sanotaan
nyt mies- tai naismuistiin, ylijäämäinen,
velkaa maksetaan pois, ja samanaikaisesti 3 miljardia annetaan kaikista
rikkaimmalle väestönosalle verohelpotuksia. Siihen
vielä varallisuusvero kaiken kukkuraksi päälle.
Ja te sanotte, että ei ole varaa hyvinvointipalveluihin.
Te sanotte, että hyvinvointipalveluja pitää kehittää,
niitä pitää rakentaa, mutta te viette
resurssit pois. Ei niitä voi rakentaa, jos siellä ei
ole resursseja. Ja, arvoisa herra ministeri Heinäluoma,
haluaisin nyt tiedustella:
Jos harkinnanvaraisten osalla on se tilanne, että siellä tarvitaan
joku 10 miljoonaa euroa lisää kaikista huonoimpien
(Puhemies koputtaa), kaikista heikoimpien kohdalle, niin eikö sitä hallitus
voisi kehyksissä edes nostaa?
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Ei hallitus ole kuristamassa kuntia eikä lopettamassa
palveluja. Päinvastoin, tämä hallitus
satsaa enemmän kuin edeltäjänsä kuntapalveluihin.
Terveydenhuolto on aivan kärjessä. Miljardi euroa,
miljardi euroa laitetaan valtionosuuksiin pelkästään
kunnille lisää, arvoisa ed. Korhonen. Se on huomattava
tuki meidän peruspalvelujemme hoitamiseen. Mutta on selvää, että ei
ole missään semmoista rahasampoa, josta tulisi
rahaa tyhjästä, vaan kaikki on viime kädessä kansalaisten
maksettava, myös se raha, joka tulee valtion kautta.
Kyllä tämä uudistuslinja on välttämätön,
että kunnissa tehdään myös uudistuksia,
joilla saadaan byrokratiasta rahaa tänne etulinjan palveluihin
niin kuin terveydenhoitoon. Tähän työhön mahtuu
ed. Korhonenkin hyvin mukaan, koska sitten kun nämä tehdään
yhdessä, lisää rahaa ja uudistuksia,
niin nämä palvelut toimivat kohtuullisella kustannustasolla.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Heinäluoma, annoin
teille jo viime viikolla kotiläksyksi tutustua tarkemmin
kokoomuksen viime vaaliohjelmaan, mutta ette muilta kiireiltänne
ole sitä näköjään ehtinyt
tehdä, koska edelleen levitätte täällä väärää tietoa tuosta
ohjelmasta.
Toinen asia on se, että tämän satojen
miljoonien pakkolainan tämä hallitus, ed. Rossi,
tämä hallitus on ottanut kunnilta, sitä ei
ollut varmasti ei SDP:n eikä kenenkään
muunkaan vaaliohjelmassa. Nyt on kyse siitä, että kun
valtiolla on rahaa, pelkästään Fortumin
osingoista tulee teille enemmän kuin pakkolainaa on jäljellä,
niin kysymys on siitä, oletteko valmiit helpottamaan kuntien
mahdollisuuksia pitää huolta peruspalveluistaan,
koulutuksesta, terveydenhuollosta, vanhustenhoidosta jne. Oletteko
valmiit helpottamaan kuntien tilaa sillä, että maksatte
tuon pakkolainan pois aikaisemmin kuin tähän saakka
olette uhanneet? (Puhemies koputtaa) Nyt ministeri Manninen on sitä lupaillut.
Eikö hallitus voisi yhtyä tähän
lupaukseen?
Ed. Anni Sinnemäki merkitään
läsnä olevaksi.
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Todellakin tämä kokoomuksen
kuuden kohdan ohjelma kuuluu kyllä iltalukemisiini, vähintään
kerran viikossa käyn sen lävitse. Se on nimittäin
todella tärkeä poliittinen asiakirja. Toivon,
että siihen laajasti tutustutaan, koska siihen aikaan teillä oli
vielä realismi asioissa mukana. Täällä todellakin
lukee ihan selvästi, ed. Zyskowicz: "Kuuden kohdan ohjelman kustannusvaikutukset
vuositasolla vuoteen 2007 mennessä". Sitten on kolmoskohta:
"Hyvät terveyspalvelut on taattava kaikille." "Hoitotakuun toteuttaminen",
menojen lisäys 100 miljoonaa euroa, ed. Zyskowicz.
Mitä tulee vielä kerran tähän
kustannusten korvausten jaksottamiseen, ed. Zyskowicz, niin tämä on
sama käytäntö, mikä oli silloin,
kun valtiovarainministerinä oli teidän presidenttiehdokkaanne
Sauli Niinistö. Sauli Niinistön linjalla tässä ikävä kyllä vielä jonkun
aikaa ollaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! On tietysti vähän hassua,
että vuoden 2003 vaalilupauksia, vaaliohjelmia, käydään
läpi silloin, kun keskustellaan siitä, miten huonosti
tällä hetkellä sairaalat, terveyskeskukset,
vanhustenhoito, koulut voivat lähes kaikissa Suomen kunnissa.
Kunnat joka tapauksessa, kun ne, ministeri Hyssälä, teidän
alueenne peruspalveluja heikentävät, viittaavat
huonoon taloudelliseen tilanteeseen, joten eikö, arvoisa
valtiovarainministeri, nyt kuitenkin ole valtiovallan vastuulla
se, että perustuslaki toteutuu ja ihmiset saavat nimenomaan
perustuslaissa säädetyt terveyspalvelut esimerkiksi?
Silloin valtiolla kyllä lienee vastuu tästä,
että kunnat pystyvät ne antamaan. Eikö olisi
nyt hyvä vastata myönteisesti myös tähän
kysymykseen tästä valtion ottamasta niin sanotusta
pakkolainasta?
Edustajat Tarja Cronberg ja Liisa Jaakonsaari merkitään
läsnä oleviksi.
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusanen, tämä kustannusten
korvausten jaksotus on sama käytäntö, joka
oli voimassa silloin, kun te olitte hallituksessa. Uskon, että te
tunnette sen. Olen kertonut jo täällä,
että tämä hallitus satsaa erittäin
voimakkaasti juuri terveydenhoidon palvelujen rahoittamiseen. Se
on aivan kärkihanke, johon on laitettu runsaasti lisää rahaa.
Kunnissa on käynnissä hoitotakuun mukaiset uudistukset.
Yhdessä nämä kaksi asiaa toteuttavat
hoitotakuun päämäärät
eli hoitoon pääsyn määräajassa.
Olemme aivan oikealla tiellä, ja tällä tiellä aiomme
sinnikkäästi ja kärsivällisesti
jatkaa tästäkin eteenpäin.