Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Opetusministeriössä on virkamiestyönä valmisteltu vuoteen
2010 ulottuva tuottavuusohjelma maamme yliopistoille. Esityksessä kaavaillaan
muun muassa yhdeksän yliopiston yhdistämistä.
Toteutuessaan esitys romuttaisi maamme kasvukeskusten vetureina
toimivat alueyliopistot. Vaikka kyseessä onkin virkamiestyönä tehty
luonnos, se on todennäköisesti saanut ohjeistuksensa
ministeriön poliittiselta johdolta.
Aikooko ministeri Kalliomäki siis lopettaa yliopistoja,
ja jos aikoo, niin mistä ja milloin?
Opetusministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Yritän vastata asiallisesti, vaikka tämä kysymyksen
loppu ei ihan sitä edellyttänyt. Mutta todella
kysymys on puhtaasta virkamiestyöstä, virkamiespaperista,
jonka näin, ennen kuin se tuli julkisuuteen, ja totesin,
että sen pitää ollakin nimenomaan virkamiespaperi,
enkä lähtenyt sitä ollenkaan sorvaamaan.
Minusta on hyvä ja kannustan siihen virkamiehiä,
että he pyrkivät myöskin vähän
niin kuin luovallakin otteella katsomaan näitäkin
asioita, koska meidän yliopistokenttämme kyllä tarvitsee
ravistelua. Se tarvitsee uudistusta. Mutta jos itse olisin tehnyt
tuon paperin, niin varmasti se olisi ollut huomattavastikin toisen
näköinen. Mutta, niin kuin sanottu, on ihan paikallaan,
että tätä keskustelua vauhditetaan. Oma
toiveeni olisi se, kun tämä osoittaa kuitenkin
suunnan, että yliopistot itse pistäisivät toimeksi.
Tästä on hyviä merkkejä kyllä eri
puolilla maata. Eri yliopistojen rehtorit ovat olleet varsin aktiivisia
koko viime syksyn ja nyt sen jälkeenkin ja ovat sitä liikkeellelähteneissä tulosneuvotteluissakin.
Puhemies:
Huomautan edustajille, että kyselytunnilla sekä kysymykseen
että vastaukseen varattu aika on yksi minuutti eli yhteen
minuuttiin pitää saada mahtumaan vastaus ja kysymyksessä johdanto
ja kysymys.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Mielestäni noudatin sitä.
Toisin kuin ministeri totesi, ravistelun tarvetta ei ole ainakaan
kansainvälisillä mittareilla todettu. Kansainvälisissä arvioissa
tieteen tuloksellisuus ja vaikuttavuus on maamme koon huomioiden
erinomainen, suorastaan huippuluokkaa. Olemme kuitenkin selvästi
tuottavuuden äärirajoilla. Jo tällä hetkellä kansainvälisessä vertailussa
Suomen yliopistot ovat aliresursoituja. Opiskelija per opettaja
-suhdeluku on hälyttävä, ja lähiopetuksen
määrä on karsittu lähes äärimmäisen
suppeaksi. Myös elinkeinoelämän edustajat ovat
ilmaisseet huolensa tästä asiasta. Tästä huolimatta
kyseisessä tuottavuusohjelmassa esitetään
vähennettäväksi vielä 1 500:aa
henkeä.
Eikö hallitus yliopistoverkoston karsimisen ja henkilöstöleikkausten
sijaan voisi taata suomalaisen tutkimuksen ja tutkimuskoulutuksen
menestyksen nostamalla yliopistojemme rahoituksen esimerkiksi keskieurooppalaiselle
tasolle?
Opetusministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Kansainväliset tutkimukset, joihin edustaja
viittaa, antavat osin tuon kaltaista kiitosta meidän yliopistolaitoksellemme,
mutta siellä on sitten myöskin selkeä viittaus
tulevaisuuteen ja siihen, ovatko meidän rahoitusperustamme
ja yliopistojen yksikkökoot esimerkiksi sellaisia kuin pitäisi,
ja selkeä viittaus siihen, että järjestelmä on
liian sirpaleinen, että se ei kestä kansainvälistä kilpailupainetta,
sitä näkymää, jossa laadulla joudutaan
kilpailemaan voimakkaasti. Yliopistomme menestyvät kohtuullisesti
tuollaisessa priorisoidussa vertailussa, mutta yleisemmällä tasolla
on isoja vaikeuksia.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Yliopistojen rehtorithan jättivät
yliopistojen manifestin nimenomaan siitä syystä,
että he pelkäävät tämän
kilpailukyvyn tulevan niin kovaksi Aasian maiden kanssa, ja siinä mielessä heillä
oli
suunnattoman monta hyvää ehdotusta.
Kuinka ministeriössä nyt suhtaudutaan näihin ehdotuksiin,
niin että me olisimme todella kilpailukykyisiä?
Yksi niistä on muun muassa se, että autonomista
asemaa yliopistoille lisättäisiin. Saako siihenkin
vastauksen teiltä tänään täällä? Se
on yksi niistä perusasioista, että kansainvälisesti
myöskin pärjäisimme.
Opetusministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Tuo manifesti oli hyvä paperi monella tavalla,
mutta ei siinä suunnattoman montaa hyvää ehdotusta
voinut olla, koska se oli sen verran lyhyt paperi kuitenkin. (Ed.
Dromberg: Yliolkaista!)
Mitä tulee yliopistojen autonomiakysymykseen, sehän
on hyvin pitkälle ratkaistu varsin tuoreeltaan täällä eduskunnassa
yliopistolain uudistuksen yhteydessä. Siinä tehtiin
minun mielestäni oikeastaan historiallinen kompromissi
pitkän, pitkän prosessin tuloksena. Tällä hetkellä näkymä minusta
on se, että siihen suoraan ei pidä sisälle
mennä, mutta on mahdollisuuksia pohtia yliopistojen taloudellisen
autonomian kehittämistä. Se on heidän
päätavoitteensa. Se on myöskin tässä manifestissa,
voi sanoa, lähes ykkösasia. Sen tiimoilla olen
pistänyt kaksi selvitysmiestä valmistelemaan asiaa,
ja ensi vuodenvaihteeseen mennessä tulee heiltä palaute.
Maija Rask /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kansa sanoo, että poliitikot
eivät ole mistään kotoisin, mutta kun
puhutaan teistä tai yliopistoista, meille jokaiselle alkaa
kotipaikka löytyä. Kysyisinkin opetusministeri
Kalliomäeltä, kun Lapin nuorten poismuutto kotimaakunnasta
on kaikkein suurinta ja heillä on korkeakoulututkintoja
vähemmän kuin muilla Suomen nuorilla:
Miten tähän nyt sitten sopisi se opetusministeriön
virkamiesten kaavailu, että Lapin yliopisto sulautettaisiin
Oulun yliopistoon ja Kajaanin yliopistokeskukseen?
Opetusministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Siinäkään paperissa ei
puhuttu siitä, että Lapin yliopisto sulautetaan
johonkin toiseen, vaan puhuttiin yhdistämisestä.
Tapa on tietysti sitten jokaisen erikseen mietittävissä.
Minusta tässä on paljon dubioita, se on ihan selvä.
Jo se, että etäisyyttä on yli 200 kilometriä,
on kuitenkin jonkinlainen fyysinen este. Lapin yliopistossa hiljakkoin
kävinkin; siellähän on ihan hyvä, eteenpäin
menevä meininki.
Silti tietysti väestöpohjan kapeus ja kehitys, joka
osoittaa, että väestöpohja entisestään
kapeutuu, edellyttää kyllä yhteistyösuhteitten
hyvin voimakasta kehittämistä. Onko se yhdistämistä, onko
se jotain muuta, se on minusta tarkan miettimisen paikka. Siinä ennen
kaikkea yliopistojen itsensä kannattaisi nyt pistää mylly
päälle. Palaute Lapista oli tällä tavalla
kitkerä, mihin ed. Rask viittasi, Oulun puolesta vähän
toisen tyyppistä, mutta molemmissa kun olen käynyt,
ne ovat painottaneet, että tällaista voimien kokoamista
tarvitaan muodossa tai toisessa.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Yliopistoverkosto Suomessa on merkinnyt meidän
alueittemme kehityksen kannalta aivan valtavaa edistysaskelta. Aikoinaan
Oulun yliopiston perustaminen ja sitten Lapin yliopiston perustaminen
ovat koko Pohjois-Suomen kannalta olleet elintärkeitä ratkaisuja.
Voidaan sanoa, että Oulun ihmeen ja yleensäkin
näitten maakuntien kehityksen kannalta yliopistolla on
ollut valtava merkitys. Lappi on osa arktista aluetta, ja siellä on
paljon arktista tutkimusta ja yhteistyötä. Muun
muassa kansainvälinen virtuaaliyliopisto University of
the Arctic pitää sihteeristöä Rovaniemellä.
Arvoisa puhemies! Kysyn: Mitä tuottavuusetuja nimenomaan
näillä etäisyyksillä Pohjois-Suomessa
on saatavissa, ja eikö opetusministeriö pelkää,
että itse asiassa menetetään juuri näistä erilaisuuksista
saatavia hyötyjä sulauttamalla yhteen esimerkiksi
Pohjois-Suomen yliopistot?
Opetusministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Sekä yliopistojen että ammattikorkeakoulujen
kohdalla kysymys on tälläkin hetkellä,
ja kun katsomme tulevaisuuteen, myös ja voimakkaasti aluekehityksen
hyvästä etenemisestä. Se vain ei mene
vanhoilla eväillä sillä tavalla kuin on
totuttu aikaisemmin.
Me tarvitsemme yksikkökokojen suurentamista, tarvitsemme
verkostumista todella merkittävästi enemmän
kuin tällä hetkellä on vielä asian
laita. Tähän kaikkeen siellä on kyllä vahvaa tahtoa.
Itse yliopistot ja ammattikorkeakoulut ymmärtävät
nyt tämän. Siinä on kyllä ollut
kehittämisen paikka. Onneksi tämä ymmärrys
on leviämässä hyvää vauhtia,
ja uskon, että itse alueelta lähtevä viisaus
tässä voi toimiakin parhaiten. Mutta alueiden
kehittäminen ei voi tapahtua pelkästään
sen alueen sisältä lähtevällä toiminnalla, vaan
siinä tarvitaan valtakunnallista yhteydenpitoa, yhteistyötä,
ulottuen aina kansainväliseen yhteistyöhön
saakka.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Rohkenen olla kyllä opetusministerin
kanssa näistä Pohjois-Suomen asioista hiukan eri
mieltä 26 vuotta varsinaisena professorina Oulun yliopistossa
toimineena ja siitä 6,5 vuotta tiedekunnan dekaanina ja
yliopiston hallituksen jäsenenä. Se, minkä opin
siltä ajalta, oli, että mitään
yhteistyötä ei synny, jos istutaan vain junissa
ja lentokoneissa ja pikkuautoissa, ei kerta kaikkiaan. Se tapahtuu
aivan kokonaan toisella tavalla.
Te sanoitte äsken yhden sanan, jossa oli jotakin järkeäkin.
Se oli se verkottuminen. Se tarkoittaa sitä, että se
tapahtuu tutkimusryhmien kesken, opettajaryhmien kesken ja sitä kautta
tieteen ja sivistyksen edistämisen kautta. Voisitteko muuttaa
mielipidettänne harvinaisen nopeasti? (Naurua)
Opetusministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Tuollaiseen niin suunnattomaan yliopistolliseen viisauteen,
kuin ed. Pulliaisella on, tuskin meistä kukaan koskaan
tulee pääsemään. (Naurua) Siellä Oulun
suunnassa minä olen keskustellut liian vähän
varmaan ed. Pulliaisen kanssa, vaikka silloin tällöin
täällä tulee tällaisia sananvaihtoja.
Olen kuitenkin Oulun yliopiston rehtorin kanssa muun muassa käynyt
keskusteluja. (Ed. Pulliainen: Hän oli minulla varadekaanina!) — Niin,
minä kerroin, että ei täällä eikä muualla, ei
edes Oulussa ole sitä vastaavaa viisautta, mutta joudun
turvautumaan siihen viisauteen, joka siellä nyt paikan
päällä kuitenkin on se, jota käytetään.
Ei sille mitään voi, ed. Pulliainen, teidän pitää palata
sinne ja palauttaa hänet dekaaniksenne. (Naurua)
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Viime keväänä käsittelimme
täällä selonteon valtiontalouden kehyksiksi
vuosille 2006—2009, ja tuossa selonteossa todettiin, että valtiolta
poistuu vuoteen 2011 mennessä 35 000 työpaikkaa,
joista vain puolet täytetään, eli oletetaan,
että valtiolla on löysää liki
20 000 työpaikan verran. Kysyin vajaa vuosi sitten
ministeri Kalliomäeltä, mihin tutkimuksiin tämä arvio
perustuu, mutta en saanut vastausta. Uudistan nyt saman kysymyksen:
Mikä on se tutkimus, mistä tämä viisaus
löytyy, ja onko oikein, että esimerkiksi yliopistot laitetaan
näiden pakkosäästöjen, säästötavoitteitten
vuoksi mahdottoman eteen?
Opetusministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Vuosi sitten, kun hallitus silloin kehysbudjettia
lähti valmistelemaan, nämä asiat olivat
esillä, tuottavuus erittäin vaativana, haastavana
kysymyksenä. Se, että puhuttiin 35 000:sta
ja puolesta siitä, se on puhdasta matematiikkaa, ja se
on väestökehitykseen liittyvää matematiikkaa,
jota emme kykene väistämään.
Jos emme tee tuottavuuden hyväksi merkittäviä toimia,
niin silloin työmarkkinoille tulevista nuorista muutaman hetken
kuluttua, vuoden 2015 kieppeillä, 75 prosenttia menee julkiselle
sektorille. Se ei ole mahdollista. Se ei vain toimi. Sen tähden
tuottavuusprosessi on pantu liikkeelle. Nyt hallitus tietenkin arvioi
sitä koko ajan mahdollisuuksien varassa, mitä on
oikeasti tehtävissä, mutta on hyvä, että on
ollut kunnianhimoisia tavoitteita. Uskon, että esimerkiksi
yliopistomaailmassa tämä ei voi toteutua tällä tavalla
kertautuen sitä matematiikan reittiä. (Puhemies
koputtaa) Mutta kuitenkin suunta on sellainen kuin on sanottu.