3) Hallituksen esitys laiksi yhdyskuntapalvelusta annetun lain
muuttamiseksi
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa rouva puhemies! Yhdyskuntapalvelusta annettua lakia
on tarkoitus muuttaa siten, että eräät
yhdyskuntapalvelun täytäntöönpanossa
todetut ongelmat saataisiin poistettua. Muutettaviksi ehdotetut
asiat ovat seuraavat:
Muun kuin työn osuutta yhdyskuntapalvelussa lisättäisiin
10 tunnista 30 tuntiin. Kyse on esimerkiksi päihdehuollosta
ja uusintarikollisuuteen vaikuttavista toimista. Työn osuuden
olisi kuitenkin oltava vähintään puolet
tuomitusta tuntimäärästä.
Toiseksi: Yhdyskuntapalvelun täytäntöönpanoa
varten nimitettäisiin valvoja tai apuvalvoja. Heidän
keskeisistä tehtävistään säädettäisiin
laissa. Tavoitteena on, että täytäntöönpanon
vastuusuhteet ovat selkeät.
Kolmanneksi: Rikosseuraamuslaitos voisi lykätä tai
keskeyttää yhdyskuntapalvelun täytäntöönpanon
määräajaksi esimerkiksi sairauden tai päihdekuntoutuksen
takia. Aloituskielto tai keskeytys voisi olla enintään
vuoden mittainen. Nykyisin tällaisesta asiasta päättää tuomioistuin,
ja se on aivan liian raskas tehtävä tuomioistuimelle,
jolla on tärkeämpääkin tekemistä.
Neljänneksi: Tuomitun velvollisuuksista säädettäisiin
yksityiskohtaisesti lain tasolla. Tähän liittyen
säädettäisiin kielto käyttää huumausaineita
yhdyskuntapalvelun täytäntöönpanon
alettua.
Arvoisa puhemies! Siis sekä päihdekuntoutukseen
että toisaalta sitten selvästi valvontaan siitä,
että muun muassa huumeita ei käytetä koko aikana,
on tarkoitus lisätä voimavaroja ja saada myös
lain tuki tälle työlle.
Viidenneksi: Jos tuomitun epäillään
olevan päihtynyt ja päihtymystilan epäillään
johtuvan huumausaineesta, hänet voitaisiin velvoittaa antamaan
sylki- tai virtsanäyte, ja niistä kieltäytyessään
häneltä voitaisiin ottaa verinäyte. Voimassa
olevassa lainsäädännössä on
puhalluskokeen suorittamisvelvoite. Käytännön
täytäntöönpanossa on pidetty
välttämättömänä sekä edellä olevaa
käyttökieltoa huumausaineiden osalta että tehostavaa
päihteettömyyden valvontaa. Yhdyskuntapalvelun
suorittajien päihteettömyydellä on suuri
merkitys palvelupaikkojen saatavuudelle ja pitämiselle.
Voitte vain kuvitella sen turvallisuudentunteen parantamisen ja
esimiesten mahdollisuudet ottaa turvallisin mielin yhdyskuntapalvelun
suorittavia sen jälkeen, kun voidaan lain nojalla ja tarvittavin
keinoin varmistaa, ettei yhdyskuntapalvelua suorittava ja tuomittu
ole huumausaineiden alainen.
Kuudenneksi: Valtio korvaisi palvelupaikan järjestäjälle
ja sen henkilökuntaan kuuluvalle henkilölle syntyneen
esine- tai henkilövahingon, jonka tuomittu on tuottamuksellisesti
aiheuttanut yhdyskuntapalvelun suorittamisen yhteydessä.
Kyse olisi enintään 5 000 euron suuruisesta korvauksesta.
Näin varmistetaan, että näitä paikkoja
jatkossakin löytyy. Nämä paikat ja mahdollisuus
kuntoutua, hyvittää tekemänsä vääryys
yhdyskuntapalvelulla ovat erittäin tärkeitä asioita, mutta
silloin meidän pitää varmistaa, että niitä paikan
tarjoajia kohdellaan oikein ja hyvin.
Viimeiseksi, arvoisa puhemies: Lakiin ehdotetaan tehtäväksi
eräitä teknisluontoisia muutoksia, kuten palvelusuunnitelman
muuttaminen toimeenpanosuunnitelmaksi ja viranomaisnimen muuttaminen
rikosseuraamusalan tämän vuoden alusta voimaan
tulleen organisaatiouudistuksen mukaisesti Rikosseuraamuslaitokseksi.
Yhdyskuntapalvelusrangaistuskin tulee tarkasteltavaksi professori
Pekka Koskisen johtamassa yhdyskuntaseuraamustoimikunnan työssä,
joten nyt tehdään nämä välttämättömät
uudistukset, ja kun toimikunnan työ päättyy
vuoden 2011 lopussa, niin siinä yhteydessä olemme
toivottavasti yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriön
kanssa päässeet tilanteeseen, missä myös
sähköisen valvonnan avulla ja muilla keinoin pääsemme
löytämään uusia tehokkaita vankilan
ulkopuolisia rangaistuksia rikollisille, joidenka takaisin rikoksettomaan
elämään saattamisessa muu kuin vankila on
tehokkaampi ja parempi keino.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys on tehty
ja perusteltu käytännön kokemuksesta.
Se on mielestäni myös hyvä. Toki valiokuntakäsittelyssä siihen
voi tulla vielä parannuksia, ja hyvä, jos niin
tapahtuu. Oma puheenvuoroni on pääasiassa kommentteja
lakiesityksen eri pykäliin.
Monet kokeneet kriminaalipolitiikan toteuttajat pitävät
yhdyskuntapalvelua, nuorisorangaistusta, riita- ja rikosasioiden
sovittelua parhaana, mitä kriminaalipolitiikassa sitten
70-luvun on tapahtunut. Ehdottoman vankeusrangaistuksen haitalliset
vaikutukset erityisesti nuorelle ovat niin selvät ja kohtalokkaat,
että vankeudelle oli ja on etsittävä myös
jatkossa vaihtoehtoja. Yhdyskuntapalvelu on yksi niistä.
Yhdyskuntapalveluun liitettiin aikanaan paljon ennakkoluuloja,
mutta siitä tuli pienin poikkeuksin ehdottoman vankeuden
toimiva vaihtoehto. Sillä ei ole vankeuden haitallisia
seurauksia, ei tuomitulle itselleen eikä varsinkaan hänen läheisilleen.
Yhdyskuntapalvelusta ja erityisesti sen täytäntöönpanosta
on ennättänyt kertyä kokemuksia, jotka
tekevät lain päivittämisen ja käsillä olevan
esityksen hyvinkin perustelluksi. Niin vangeilla kuin yhdyskuntapalveluun
tuomituillakin on keskimääräistä enemmän
päihdeongelmia. Kun päihdeongelman ratkaiseminen
on otettu osaksi vankeusrangaistuksen suorittamisen sisältöä,
on perusteltua se tehdä myös yhdyskuntapalvelun
suhteen, kuten tässä lakiesityksessä heti
sen 1 §:ssä esitetään tehtävän,
ja tämän myös asianomainen ministeri äsken
totesi. On tärkeää, että mahdollisuus
sosiaaliseen kuntoutumiseen on sisällytetty myös
lakiesitykseen.
Yhdyskuntapalvelun toteuttamisesta saadut kokemukset luovat
perustan määritellä niin palvelun suorittajan
kuin tätä valvovan virkamiehenkin tehtävät
ja velvollisuudet uudelleen ja tarkemmin kuin voimassa olevaan lakiin
silloin aikanaan osattiin kirjoittaa. Tuomitun velvollisuudet esitetään
nyt yksilöitäviksi niin tarkasti, että tulkinnallista
kiistaa tuskin voi enää syntyä. Varmaa
on ainakin se, että jos sitä syntyy, niin huomattavasti
vähemmän kuin tähän saakka.
Erityisesti on pantava merkille, että epäilys tuomitun
päihtymyksestä yhdyskuntapalvelua suoritettaessa
voitaisiin tämän esityksen mukaan nyt vahvistaa
tai kumota tavalla, joka vahvistaa selkeästi myös
oikeusturvaa. Palveluspaikkojen henkilökunta ja työnjohto
ovat käytännössä joutuneet toimimaan
valvojan silmänä ja korvana ilman laissa määriteltyä asemaa.
Apuvalvojan käyttöönottaminen on uskoakseni
käytännön sanelema ratkaisu. Yhdyskuntapalvelun
suorittajan lähellä toimivan henkilön
nimeäminen apuvalvojaksi velvollisuuksineen ja valtuuksineen on
varmasti käytännölliseksi osoittautuva
ratkaisu puolin ja toisin.
Yhdyskuntapalvelun täytäntöönpanon
arjesta on uskoakseni löydettävissä myös
perustelut esitetylle uudelle 5 a §:lle,
joka määrittelee täytäntöönpanon
lykkäyksen ja keskeyttämisen perusteet. Yhdyskuntapalvelun
suorittajan velvollisuuksien rikkominen esitetään
määriteltäväksi myös
aikaisempaa huomattavasti yksiselitteisemmin. Samalla esitetään
kirjoitettavaksi lakiin kuulemisvelvoite, miten rikkomus selvitetään. Molemmat
tarkoittavat myös aikaisempaa parempaa oikeusturvaa. Kun
edelleenkin vähintään puolet yhdyskuntapalveluksesta
on työtä — sekin tuossa äsken
todettiin — on mahdollista, että työssä sattuu
vahinkoja, joiden korvaaminen on ollut määrittelemättä.
Tämäkin puute esitetään nyt
korjattavaksi, ja siihen myös asianomainen ministeri viittasi
ja sitä selvitti.
Arvoisa puhemies! Lakiesitys on perusteltu, ja sen valmistelu
nojaa käytännössä hankittuihin kokemuksiin,
niin kuin aiemmin viittasin. Vaikka tämä lakiesitys
on hyvä, näin oletan, se ei poista tarvetta kriminaalipoliittiseen
keskusteluun eikä kriminaalipolitiikan jatkuvaan kokonaisvaltaiseen
uudistamiseen. Harjoitettavalla kriminaalipolitiikalla tulee olla
tuntuva kosketuspinta muuhun yhteiskuntaan, ennen muuta harjoitettavaan
sosiaalipolitiikkaan.
Juha Hakola /kok:
Arvoisa puhemies! Kiitokset ministeri Braxille ja ed. Kähköselle
hyvästä esittelypuheenvuorosta. Ihan muutaman
asian nostan vaan esille tässä, koska nämä olivat
niin tyhjentäviä, että siihen laajempaan
tarkasteluun ei liene enää tarvetta.
Tuo esityksen tavoite, jossa yhdyskuntapalvelun täytäntöönpanossa
havaittuja ongelmia on tarkoitus poistaa, kyllä varmasti
hyvin pitkälle pystytään tällä lakiesityksellä saavuttamaan. Kiinnitän
huomiota kuitenkin siihen, että yleisin täytäntöönpanojen
tämänhetkinen keskeytys johtuu nimenomaisesti
päihteiden väärinkäytöstä ja siitä,
että henkilö, joka yhdyskuntapalveluun on tuomittu,
on tavalla tai toisella päihteiden vaikutuksen alaisena.
Yhdyn täysin siihen, mitä ministeri Brax totesi
turvallisuudesta, turvallisuusnäkökohdista, jotka
nostavat niin valvovan henkilöstön kuin sitten
näiden työpaikkojenkin henkilöstön
turvallisuuskysymyksiä. On nimittäin varsin merkittävää huomioida
se, että 595 tällaista yhdyskuntapalvelua muutettiin
vuonna 2008 vankeusrangaistuksiksi. Se on mielestäni suuri määrä.
Se löytyy täältä esittelytekstistä,
ja hämmästyin itse tuota noin suurta määrää,
että se on tällä tavoin.
Kokonaisuus siitä, että päihteiden
valvontaa voidaan jatkossa puhallustestin ohella sylki-, veri- ja
virtsanäytteillä todentaa, on mielestäni
erittäin perusteltua myöskin. Tuon päihteettömyyteen
pyrkimisen täytyy olla koko homman ydin. Siitä lähdetään.
Hieman oudoksuin — tai sanotaan näin, että en
oudoksunut, koska peruste on hyvin avattu täällä lakiesityksessä — esityksen johtopäätöstä
siitä,
että yhdyskuntapalveluun tuomitulta edellytetään,
ettei saa käyttää huumeita, koska johan
se nyt on käyttörikos, rikoslain 50 luvussakin
kielletty. Tuo on mielestäni varmuuden maksimointia, mutta
hyvä niin. Se on nyt siellä ja kaikille selvä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tästä varmuuden maksimoinnista.
Kun vilkaisin tätä hallituksen esitystä,
niin päädyin hyvin samanlaisiin johtopäätöksiin
kuin ed. Kähkönen hallituksen esityksen myönteisestä sisällöstä. Äsken
mainittuun ed. Hakolan puheenvuoroon viitaten lyhennän
puheenvuoroni vieläkin entisestään ja
kysyn arvoisalta ministeriltä, kun tämä näyttää aika
silotellulta, lukuun ottamatta näitä vankeusrangaistuksiksi
muuttamisia — se ei kyllä ole silottelua ollenkaan — oliko
tässä mitään sellaista niin
sanotusti arveluttavaa kohtaa näiden valintojen tekemisessä.
Tässä on kuitenkin tarkkarajaisesti sanottu, että tehdään
noin ja tämä muutetaan näin ja luvut
muutetaan noin ja kymmenen onkin kolmekymmentä jnp. Oliko
jotakin semmoista, mikä arvelutti, että tälle
tielle lähdettiin?
Juha Hakola /kok:
Arvoisa puhemies! Aivan yksi asia jäi kysymättä itse
asiassa ajan puutteen vuoksi. Kun ministeri on paikalla, niin kiinnittäisin
huomion tuohon 7 b §:ään
"velvollisuuksien rikkomisesta". Siellä sanotaan: "Rikosseuraamuslaitoksen
on annettava suullinen tai kirjallinen huomautus tuomitulle, joka
ei noudata 7 §:ssä säädettyä velvollisuutta".
Siinä on tuo kohtuullisen tyhjentävä luettelo,
joka mielestäni aika monelta osiltaan olisi sellainen,
että se johtaisi tuohon 8 §:ssä mainittuihin
toimenpiteisiin. Ajattelin, voisiko ministeri hieman avata, mitä tällä 7 b:lla
nyt tarkoitetaan. Joku ihan konkreettinen esimerkki siitä,
mitä tarkoitetaan sillä, että tulee kirjallinen
huomautus esimerkiksi siitä, että ettei suostu
päihdetestiin.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Kiinnostaa, että kun henkilö on
yhdyskuntapalvelun suorittanut moitteettomasti loppuun, niin onko mitään
tilastoja, miten sen jälkeen. Onko hänen moitteettomuutensa
jatkunut, vai onko muita probleemia tullut sen jälkeen?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa rouva puhemies! Jos aloitetaan tästä viimeisestä,
niin en muista tilastoja ulkoa, mutta on nimenomaan selvää,
että yhdyskuntapalveluksesta on erittäin hyviä kokemuksia
silloin, jos on samalla onnistuttu tämän päihdekierteen
katkaisussa. Tästä kuulimme kyllä mitä parhaimman
puheenvuoron edellä.
Sen takia juuri, ja tämä on nyt ed. Pulliaiselle, vaikka
ensin mietittiin, onko oikein muuttaa näitä suhteita
näin paljon, työn korvaamista päihdekuntoutuksella,
niin juuri niillä tilastoilla ja tuloksilla silloin,
jos ihmisen rikoskierteen perimmäinen syy on päihdeongelma,
on järkevää, että tätä rangaistusta
apuna käyttäen ikään kuin hänet
pakotetaan, houkutellaan nimenomaan siihen päihteettömyyteen,
päihdekuntoutukseen ja päihteettömään
elämään sen jälkeen. Tämä oli se,
mitä pohdittiin, ja todettiin, että tämä on
yhteiskunnalle huomattavasti hyödyllisempää kuin mahdollisesti
aika tehotonkin työpanos, mikä sinä aikana
annetaan.
Tämän varoituksen ja sitten saman tien vankilaan
siirtämisen osalta on hyvä esimerkki, että jos
on ensimmäisen kerran ja ymmärrettävistä syistä tai
jotenkin vielä varsinkin, kun puhutaan nuorista, myöhästyy,
niin voidaan lähteä siitä, että on
varoituksen paikka. Mutta sitten pidemmän päälle
näistä ajoista pidetään todella
tiukkaan kiinni, ja jos ei niitä noudateta ja niissä pysytä,
niin silloin ei ole soveltuva yhdyskuntapalvelukseen.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämän lain tavoite päihteettömyyden
tukemisesta ja siihen kannustamisesta on erinomainen asia, ja toivottavasti
todellakin tällä uudistuksella päästään
siihen, että uusintarikosten määrä päihteiden
vuoksi vähenee. Tässä on erittäin
hyviä seikkoja ja monta asiaa jo valjennutkin, mutta yksi seikka,
joka itselleni tässä pisti silmään,
oli tämä, että kun ehdotuksen mukaan
on näistä ei tahallisesti aiheutetuista vahingoista
suoritettava korvaus, niin miten on pohdittu tätä tahallisuutta.
Kuinka voidaan välttää se, että näissä tapauksissa
jollain tavalla tämä tahallisuus tai tahattomuus
olisi epäselvä. Vaikka nyt vihanhallintaa ja muuta
näihin hoitojaksoihin liittyy, niin varmaankin voi olla
myös turhautuneisuutta ja ehkä jonkun verran vahingontekoakin.
Keskustelu päättyi.