6) Hallituksen esitys laiksi ympäristönsuojelulain
muuttamisesta
Susanna Huovinen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Valiokunnan enemmistö pitää tätä esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Tässä on tavoitteena
yksinkertaistaa ja tehostaa eräitä ympäristön
pilaantumisen vaaraa aiheuttavia toimintoja koskevia hallinnollisia
menettelyjä. Tämähän liittyy
laajempaan ympäristöministeriön hankkeeseen,
jossa ympäristölupajärjestelmän
ja -hallinnon tehostamista ja lupakäytäntöjä yhdenmukaistetaan.
Valiokunta lähtökohtaisesti pitää tätä lupamenettelyn
keventämistä ja tehostamista oikean suuntaisena
ja kannatettavana, mutta edellyttää tietenkin,
että ympäristönsuojelun tason turvaaminen
ei vaarannu. Tämän esityksen mukaan ympäristölupaa
ei jatkossa enää tarvita toimintaan, jonka ympäristönsuojeluvaatimuksista
on säädetty valtioneuvoston asetuksella. Tällaisia nykyisin
luvanvaraisia toimintoja ovat polttoaineteholtaan eräät
pienemmät sähkö- ja lämpövoimalat,
asvalttiasemat, polttonesteiden jakeluasemat sekä toiminnat,
joissa käytetään haihtuvia orgaanisia
yhdisteitä. Jatkossakin näistä toiminnoista
on kuitenkin tehtävä ilmoitus kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle
ympäristönsuojelun tietojärjestelmään
rekisteröintiä varten. Tässä rekisteröintimenettelyssä on
nyt poikkeuksellinen ero sitten tähän aikaisempaan
menettelyyn eli lupamenettelyyn juuri se, että ei kuulla
asianosaisia eikä rekisteröinnistä tehdä hallintopäätöstä,
ja näin ollen siihen ei liity myöskään
valitusmahdollisuutta.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että tähän
lakiehdotukseen sisältyvä uuden tyyppinen rekisteröintimenettely
on oikeudelliselta luonteeltaan uudenlainen sääntelymekanismi
ja mahdolliset epäselvyydet uuden menettelyn oikeudellisista
vaikutuksista voivat johtaa myöskin hallinnolliseen epäselvyyteen,
jolloin lakiehdotuksen tavoitteet hallinnon keventämisestä ja
tehostamisesta voivatkin jäädä saavuttamatta.
Valiokunta myös toteaa, että hallituksen esityksen vaikutukset
kohdistuvat erityisesti kuntiin, koska ilmoitukset tehdään
kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle.
Lisäksi valiokunnan mielestä lainsäädäntöä on tarpeen
tarkastella kriittisesti kansalaisten osallistumisoikeuden vahvistamista
koskevan ympäristöperusoikeuden näkökulmasta,
ja valiokunta esittää tähän
joitakin muutoksia. Aivan lyhyesti, puhemies, tästä osallistumisoikeuksien
toteuttamisesta.
Se, että nämä nykyisin lupamenettelyssä olevat
toiminnot siirtyvät rekisteröintiin, voi vaikuttaa
perustelujen mukaan kansalaisten osallistumismahdollisuuksiin, ja
tähän on kiinnittänyt huomiota myöskin
perustuslakivaliokunta, joka totesi omassa lausunnossaan ympäristövaliokunnalle,
että tästä näkökulmasta
lakiehdotus ei vaikuta olevan hyvin sopusoinnussa ympäristöperusoikeuteen
liittyvien tavoitteiden kanssa. Mutta perustuslakivaliokunta ei
kuitenkaan katsonut sääntelyn muodostavan perustuslain
vastaiseksi, kun otetaan tämä kokonaisuus huomioon.
Ylipäätäänhän tavoitteena
on pikemminkin ollut se, että kansalaisten oikeuksia vahvistetaan eikä vähennetä,
ja siitäkin syystä tämä uusi
tulkinta on myös valiokunnan mukaan sellainen, jota pitää hyvin
tarkkaan nyt sitten myöskin seurata.
Sitten todetaan vielä valiokunnan taholta tästä,
että asetukseen perustuvia, toimintaa koskevien
yksityiskohtaisten vaatimusten toteutumista on helppo seurata ja
jälkivalvonnan tehostumisen myötä tämä sitten
toivottavasti toteutuu. Korostettiin myöskin sitä,
että osallistumismahdollisuus ja muutoksenhakuoikeus säilyy
kaavamenettelyssä, ja tämähän
on myöskin osa sitä menettelyä, joka
näiden nyt luvanvaraisuudesta poistettavien toimintojen
osalta kuitenkin siis säilyy.
Joka tapauksessa valiokunta painottaa sitä, että tässä täytyy
tätä asiaa seurata jatkossa hyvin tarkasti, ja
kiinnitetään huomiota juuri siihen, että vaikka
nyt on tavoitteena keventää lupamenettelyjä,
niin itse asiassa tämä rekisteröinti
ym. kunnissa tapahtuva toiminta ja painopisteen siirtyminen ennakkovalvonnasta
jälkivalvontaan ei sitten välttämättä johdakaan
resurssien säästöön, jollei
tätä jälkivalvontaa resursoida asianmukaisesti.
Arvoisa puhemies! Rekisteröinnistä vielä sen verran,
että valiokunta halusi korostaa sitä, että tämä on
vain valvonnan väline. Sillä ei ole oikeudellista
sisältöä siten, että toiminnan
rekisteröinti muuttaisi toiminnan oikeudellista asemaa
esimerkiksi sen hyväksyttävyyden suhteen, ja sen vuoksi
täällä esitetään sitten
myöhemmin yksityiskohtaisissa perusteluissa noita täsmennyksiä tuohon
ympäristönsuojelulain muuttamiseen.
Myöskin ympäristövaliokunta pohti
tätä ympäristöluvan raukeamisen
mahdollisuutta, joka nyt myös tulee tässä esille.
Tämä on myös toiminnan harjoittajien
kannalta aika keskeinen asia, ja perustuslakivaliokunta on myöskin
tätä kysymystä omassa lausunnossaan tarkastellut
ja todennut tästä asiasta, että pitkän
siirtymäajan sisältävä sääntely
ei muodostu kuitenkaan perustuslain omaisuudensuojasäännösten
kannalta ongelmalliseksi. Tässä ympäristövaliokunta
haluaa korostaa, että toimintakohtaisia valtioneuvoston asetuksia
valmisteltaessa tulee kiinnittää erityistä huomiota
siirtymäajan riittävään pituuteen ympäristöluvan
toiminnan harjoittajalle tarjoaman oikeussuojan vuoksi.
Arvoisa rouva puhemies! Valiokunta vielä lopuksi halusi
painokkaasti todeta jälkivalvonnan kehittämisestä ja
siitä, että tämä jälkivalvonnan resursointi
nyt oikeasti hoidetaan myöskin tuolla kuntatasolla kuntoon.
Korostimme vielä sähköisten järjestelmien
merkitystä ja niin sanotun ratkaisupankin kehittämistä,
joka on vireillä myöskin ympäristöministeriössä,
ja valiokunta halusi vielä lopuksi tätä kiirehtiä,
jotta pystytään seuraamaan, kuinka tämä lakimuutos
oikeasti vaikuttaa ympäristönsuojelun tasoon.
Yksityiskohtaisista perusteluista löytyy sitten lisätietoa
näistä asioista.
Totean vielä lopuksi, että mietintö sisältää kaksi
vastalausetta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Kyseessä on sen tyyppinen
hallituksen esitys, joka vie perustuslain 20 §:n
2 momentin mukaista kansalaisten mahdollisuutta ja oikeutta vaikuttaa
omaan ympäristöönsä koskevaan
päätöksentekoon taaksepäin.
Tämän toteaa myös perustuslakivaliokunta
omassa lausunnossaan. Siteeraan tässä tätä perustuslakivaliokunnan
lausuntoa 23/2009 vp: "Perustuslain 20 §:n
2 momentin on katsottu merkitsevän perustuslaillista toimeksiantoa
ympäristölainsäädännön
kehittämiseksi siten, että ihmisten vaikutusmahdollisuuksia
omaa elinympäristöään koskevaan
päätöksentekoon laajennetaan. Perustuslakivaliokunta
on pitänyt muun muassa rakennuslainsäädännön
uudistamisen yhteydessä tärkeänä,
että muutoksenhakuoikeus säilyy laajana." Tämän jälkeen
sitten perustuslakivaliokunta toteaa sen, minkä täällä valiokunnan
puheenjohtaja jo totesi: "Ehdotettu lupamenettelyn soveltamisalan
kaventaminen ei tästä näkökulmasta
vaikuta olevan hyvin sopusoinnussa ympäristöperusoikeuteen
liittyvien tavoitteiden kanssa." Näin ollen tämä on
taka-askel.
Sitten, onko tämä miten merkittävä taka-askel,
niin tästä perustuslakivaliokunta toteaa, että ympäristön
kannalta on kyseessä suhteellisen vähämerkityksellinen
asia, kun ei enää vaadita lupamenettelyä näille
voimalaitoksille. Enintään 20 megawatin sähköä ja
lämpöä tuottavat laitokset tai kattilalaitokset
sekä kaasua ja öljyä polttavat alle 50
megawatin laitokset tai kattilalaitokset, asvalttiasemat, polttonesteiden
jakeluasemat ja toiminta, jossa käytetään
haihtuvia orgaanisia yhdisteitä — näille
ei siis enää vaadita ympäristölupamenettelyä.
Ympäristölupamenettely korvataan siis tällaisella
sabluunamallilla näiden neljän eri toiminnan suhteen,
ja se sabluunamalli on se, että nämä reunaehdot
määritellään asetuksessa ja
sitten hanke ainoastaan rekisteröidään.
Kuitenkin rekisteröinnin yhteydessä useimmiten,
ja yleensä ottaen aina, kunnan viranomainen joutuu katsomaan,
onko se rekisteröitävissä oleva hanke
eikä esimerkiksi sellainen, että se kuitenkin,
vaikka onkin vain asvalttiasema, sijaitsee vaikkapa pohjavesialueella,
jolloinka pohjaveden pilaamiskielto vaarantuu.
Tällä tavalla nyt sitten toimitaan. Kun valiokunnassa
on kysytty, miksi, vastaus on se, että halutaan vähentää ympäristöviranomaisten
toimia, tehtäviä, koska tehtäviä on
niin paljon ja resurssit ovat vähentyneet. Eli tämä kuuluisa
tuottavuusohjelma on jälleen täällä mukana
ja sitten tietysti muitakin valtionhallinnon muutoksia, joihinka
myös valiokunta on omassa mietinnössään ja
siinä olevissa pykälämuutoksissa kiinnittänyt huomiota.
Siis tämä rekisteröinti koskee, vastuu näiden
asioitten seuraamisesta, myös elyjä.
Sitten asia eli resurssien heikkeneminen ratkaistaan sillä,
että ympäristölupalainsäädäntöä helpotetaan,
väljennetään, ja tuodaan tämä sabluuna.
Mutta mitä sabluuna merkitsee? Se merkitsee kaavamaista
ajattelua, ja se merkitsee sitä, että enää vastaisuudessa
ei voida polttonesteaseman taikka bitumilaitoksen, asvalttiaseman,
sijoituksen yhteydessä katsoa tämän aseman
suhdetta lähiympäristöön, ei
sitä, onko joitakin erityisominaisuuksia sillä alueella,
sillä ympäristöllä, jotka pitäisi
erikseen ottaa tässä huomioon, jotka vaikuttaisivat
alueen ympäristöterveyteen ja viihtyvyyteen tai
yleensäkin luonnon ympäristöön.
Terveys- ja ympäristövaikutukset jäävät siis
pohtimatta.
Se on vahinko, ja se on asia, joka ei ratkea sillä,
että on olemassa kaavoitus, joka on ehkä osoittanut
paikan kaavassa teollisuusalueen polttolaitoksille taikka sitten
tällaiselle jakeluasemalle. Kaavojen ympäristö voi
olla muuttunut. Siellä on erilainen tilanne kuin silloin,
kun kaava laadittiin. Eli kaavoituksen yhteydessä ei tällaista
spesifistä arviointia ole pystytty suorittamaan. Yleensäkään
sitä ei pystytä suorittamaan. Kaavat ovat yleispiirteisiä tältä osin.
Mutta ympäristöluvan myöntämisen
yhteydessä on mahdollisuus yksityiskohtaiseen harkintaan,
kuulla asiantuntijoita, kuulla kansalaisia, heidän kansalaisjärjestöjään,
ja myöskin valittaa luvasta. Eli tämä valitusoikeus,
jonka perustuslakivaliokunta näki hyvin tärkeäksi
maankäyttö- ja rakennuslain yhteydessä,
säilyttää muutoksenhakuoikeus ja pitää sitä laajana
silloin, kun maankäyttö- ja rakennuslakia on uudistettu,
tässä kohdassa nyt on joutunut sitten sivuun.
Sitä ei enää pidetä näissä niin
tärkeänä johtuen siis siitä,
että nämä ovat pieniä hankkeita. Mutta,
arvoisa puhemies, väitän todella, että nämä tietyssä tilanteessa
eivät ole pieniä hankkeita. Niihin voi sisältyä erilaisista
yksityiskohdista johtuen laajempaa merkitystä.
Arvoisa puhemies! Tästä johtuen olen laatinut vastalause
2:n. Tämä vastalause 2 pitää sisällään kaksi
pykälämuutosta johtuen siitä, että tämä 12 §,
joka määrittelee tämän asetuksenantovaltuuden,
on sinänsä hyvä pykälä ja
asetus on enemmän ajantasainen kuin aikaisemmat. Eli en halua
suoraan esittää tämän lain hylkyä,
vaan nimenomaan tämän poikkeuksen luvanvaraisuudesta
poistamista tässä 30 §:n ehdotuksessa.
Vastaava kun poistetaan rekisteröinti ja pidetään
yllä edelleenkin jatkossa luvanvaraisuutta ja ympäristölupaa,
niin 65 §:n sisältö muuttuu tästä johtuen.
Tämä hallituksen esitys 100/2009
vp sisältää positiivista, mutta se positiivisuus
eliminoituu tällä luvanvaraisuudesta poikkeamisella
näissä mainituissa neljässä kohdassa,
eli kahden tyyppiset polttolaitokset ja sitten bitumiasema, polttoaineen
jakeluasema ja sitten haihtuvia orgaanisia yhdisteitä käyttävä toiminta
eivät enää tarvitse siis ympäristölupaa
toisin kuin aikaisemmin.
Esitän, arvoisa puhemies, tätä vastalausetta
2 yksityiskohtaisen käsittelyn pohjaksi.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Tiusasen tekemää esitystä.
On todella vaikea ymmärtää, miksi ympäristölupamenettelyä väljennetään
ja miksi siitä luovutaan. On vaikea käsittää,
että ympäristölupamenettelyn soveltamisalan
ulkopuolelle jätetään niinkin merkittävät
laitokset kuin 20 MW:n sähköä ja
lämpöä tuottavat laitokset tai kattilalaitokset
sekä kaasua ja öljyä polttavat alle 50 MW:n
laitokset tai kattilalaitokset. Sama koskee myöskin asvalttiasemia,
polttonesteiden jakeluasemia ja toimintaa, jossa käytetään
haihtuvia orgaanisia yhdisteitä.
Ympäristölupamenettely on kuitenkin ollut etukäteisvalvontaa,
ja etukäteisvalvontaan kyllä pitää panostaa
tietysti. Jälkivalvonta on myöskin tärkeä,
mutta usein ollaan jälkivalvonnassa vain toteamassa sitä,
mikä on jo tapahtunut. Tuolla työelämän
puolella, joka on minulle paljon tutumpaa, panostaisin kyllä mieluummin
etukäteisvalvontaan kuin sitten jälkien parsimiseen
tai tapahtuneen toteamiseen. En käsitä tätä linjaa. Mutta
tässä vastalause 2 on erinomainen vastalause,
ja kuten totesin, kannatan ed. Tiusasen esitystä.
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Ensiksikin haluaisin kiittää valiokuntaa
erittäin huolellisesta ja hyvästä työstä ja
tästä mietinnöstä. Niin kuin
tässä keskustelussa on todettukin, niin tarkoituksenahan
on selkeyttää ja yksinkertaistaa ja joiltakin
osin myös nopeuttaa näitä menettelyjä.
Tietysti tässä, kun asetuksella voidaan antaa
nämä ympäristönsuojelutason
määräykset, niin ne ovat kuitenkin aika standardisoitu
ja pieni siivu näistä erilaisista toiminnoista.
Sitten pitää muistaa se, että voi olla, että asetuksen
kautta syntyy kosolti myös tilanteita, jossa ympäristönsuojeluvaatimusten
taso nousee verrattuna siihen, mikä se on jossakin luvituskohdassa
ollut.
Sitten tämä kysymys etukäteisvalvonnasta
ja jälkivalvonnasta on tietysti hyvin tärkeä ja
olennainen, mutta siinäkin pitää muistaa,
että myös silloin, kun on luvitetuista yksiköistä kysymys, jälkivalvontaa
on toki tarkoitus hoitaa niidenkin osalta. Eli kokonaan se etukäteisvalvonta
lupamenettelyn kautta ei poista jälkivalvonnan tarvetta
sekään.
Kansalaisten osallistumismahdollisuuksiin on kiinnitetty ansiokasta
huomiota tässä keskustelussa ja näissä mietinnöissä,
mutta siltä osin näen itse, että on omalta
osaltaan mahdollisuus jopa vahvistaa kansalaisten osallistumismahdollisuutta.
Kun asetuksessa on kerrottu mitä vaaditaan ja mitä ei,
niin kansalaisenkin kannalta on silloin helpompi ymmärtää,
mitä vaatimuksia pitää täyttää,
ja sitten nämä jälkivalvonnalliset oikeussuojakeinot
ovat toki edelleen olemassa aikaisempaan tapaan.
Eduskunnan lausuma otetaan meillä tietysti luonnollisesti
hyvin vakavasti. Varsinkin kun perustuslakivaliokunnan lausunnossa
oli maininta ympäristönsuojelulain kokonaisuuden
aika vaikeaselkoisuudesta, niin kyllä me ryhdymme valmistautumaan
ympäristöministeriössä siihen, että ensi
kaudella päästäisiin ympäristönsuojelulain
kokonaisuudistukseen. Se on viittaustekniikkoineen käynyt
aika vaikeaselkoiseksi, mutta meillä on nyt ollut jätelain
kokonaisuudistuksen valmistelu loppusuoralla, ja siltä osin
pääsemme sen jälkeen lyömään
kädet kiinni tähän ympäristönsuojelulain
kokonaisuudistukseen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kaikenlaista se tuottavuusohjelma teettää.
Ei siitä tässä nyt voi oikeastaan
mitään muuta sanoa. Se on tieteellisesti
pätevä ja relevantti johtopäätös.
Ja aivan täsmälleen samaan johtopäätökseen
näyttävät ajautuneen myöskin
hal-lituspuolueitten ympäristövaliokunnassa
istuvat edustajat, kun ovat päätyneet seuraavanlaiseen lausumaehdotukseen:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
ennakkovalvonnan keventämishankkeessaan ryhtyy myös
toimenpiteisiin ympäristönsuojelun jälkivalvonnan
tehostamiseksi selvittämällä valvontamaksun
käyttöönottamista ja jälkivalvonnan
sisällöllistä kehittämistä."
Jossain vaiheessa sitten voidaan ottaa takaisinpäin kaikki,
mikä tuottavuusohjelman kohdalla tehtiin pieleen.
Susanna Huovinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Vielä sosialidemokraattien
puolesta totean, että tulemme tuossa asian toisessa käsittelyssä esittämään
tämän asian ja näiden lakiehdotusten
hylkäämistä. Perusteena on se, että vaikka
näemme tämän lupahallinnon keventämisen
ihan perusteltuna tavoitteena, niin nämä keinot
ja toteutus eivät kyllä tässä täytä ihan
niitä kriteereitä, joita meidän mielestämme
pitäisi noudattaa. Pohjaamme tämän kannan
kyllä hyvin pitkälti myös perustuslakivaliokunnan
sekä oikeusministeriön kannanottoihin, joissa
todetaan, että tämän lain selkeys ja
valtuutussäännösten tarkkuus, mistä ministerikin
tässä mainitsi, eivät ole kyllä ollenkaan
ongelmattomia. Myös näihin perustuslakivaliokunnan
huomioihin sääntelyn ongelmallisuudesta kiinnitämme
huomiota.
Tämä siirtyminen etukäteisvalvonnasta
jälkikäteiseen valvontaan tarkoittaa meidän
mielestämme sen uhkan lisääntymistä,
että ympäristö voi pilaantua. Siinä missä etukäteisvalvonta
on systemaattista ja varmaa, jälkikäteisvalvonta
voi olla pahimmoillaan satunnaista ja hyvin epävarmaa.
Toteamme myös vastalauseessa 1 sen tosiasian, että tämä lupamenettelystä luopuminen
heikentää tosiasiallisesti
kansalaisten osallistumisoikeuksia, koska tämän
ennakkokäytännön myötä on
ollut helpompi päästä vaikuttamaan.
Lisäksi asiantuntijakuulemisissa on kyllä noussut
voimakas huoli kuntien voimavaroista vastata tähän
haasteeseen, joka nyt täältä valtionhallinnosta
taas sinnepäin heitetään: onko sitä oikeudellista
asiantuntemusta, jota esimerkiksi tarvitaan hallintopakkokeinojen
käytössä? Olisimme toivoneet, että kunnille
rakennettava työkalu, sähköinen työkalu,
olisi ollut valmis ennen kuin tämmöisiä esityksiä mennään
viemään eteenpäin. Nythän tuota
työkalua ei faktisesti ottaen ole olemassa, vaan se on
vasta valmisteilla.
Olen iloinen siitä, että ministeri totesi äsken, että ympäristönsuojelulain
kokonaisuudistus pistetään vireille, koska laki
on kyllä tavattoman moniselkoinen. Toisessa käsittelyssä esitämme siis
näillä perusteilla asian hylkäämistä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Ensinnäkin haluan aluksi todeta
tyytyväisyyden siitä, että ministeri
on tänään paikalla. Etenkin jos jalka
on kipeä tai iskias iskenyt, niin se on hienoa, että olette
paikalla.
Toiseksi tästä jälkivalvonnasta.
Kyllä ollaan silloin jo sijoituspaikan suhteen myöhässä,
kun toiminta on sijoittunut, ja taas tämän lupamenettelyn
olisi pitänyt jo tämä sijoittuminen,
se arviointi, minne se toiminta ohjataan ja sijoitetaan, pitää etukäteen
sisällään. Näin ollen tämä jälkivalvonta
ei koskaan pysty korvaamaan etukäteisvalvontaa.
Oma vastalauseeni, jota täällä ed.
Yrttiaho on kannattanut, lähtee siis näitä koskevista
pykälämuutoksista. Olen kirjannut myöskin
vastalauseeseen sen, että mikäli nämä ehdotukset
eivät etene, niin esitän sitten toisessa käsittelyssä tässä tapauksessa
tämän hallituksen esityksen hylkäämistä.
Mutta vielä tuohon asetukseen, mihinkä, ministeri,
viittasitte. Meillähän on nytkin asetus käytössä,
ja uskon, että tämä uusi asetus on parempi,
kehittyneempi, ja se on aivan hyvä asia, että se
on annettu, ja sen takia en suoraa hylkyä esitäkään.
Mutta tämä poikkeus on niin raskas, että se
kuitenkin loukkaa perusoikeutta ja myöskin ympäristöturvallisuutta.
Lopuksi toivon, että kun ympäristönsuojelulaki
ehkä ensi vaalikaudella sitten uudistuu, se uudistuu tasoltaan
hyvälaatuisena eikä niin, että tuottavuusohjelma
tai joku muu tekee siitä heikompitasoisen.
Yleiskeskustelu päättyi.