2) Valtiontalouden tarkastusviraston vuosikertomus eduskunnalle
toiminnastaan 2013 valtiopäiville
Tuija Brax /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tarkastusviraston vuosikertomuksesta tarkastusvaliokunta
on yksimielisesti nostanut kolme teemaa. (Hälinää) — Arvoisa
puhemies! Sopiiko, että vähän rauhoitutaan?
(Puhemies koputtaa)
Muutamalla sadasosasekunnilla neljänneksi tuli Iivo.
Odotetaanko vähän aikaa, että täällä olisi
hiljaista? (Eduskunnasta: Vasta neljäs!) — Neljäs
sija on hieno.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja nyt ilmeisesti on riittävän rauhallista.
Olkaa hyvä.
Kiitoksia, arvoisa puhemies!
Siis kolme teemaa yksimielisesti nostettu valiokunnan mietintöön:
Ensinnäkin poliittisen johtamisen ja virkamiesjohtamisen
työnjaon ongelmat, toiseksi kuntoutus työurien
pidentäjänä ja varsinkin se, että käytettävissä olevilla
tiedoilla kuntoutusta ei käytetä siellä,
missä siitä voisi olla todellista apua työllistymiseen.
Kuntoutusta käytetään hyvin paljon muutenkin
elämässä pärjäävien,
meidän liikuntaa harrastavien keski-ikäisten,
koulutettujen naisten lisäkuntoutukseen eikä suinkaan
Pohjois- ja Itä-Suomessa, missä sillä varsinkin
olisi paljon kysyntää. Ja kolmanneksi sitten erityisopetuksen
vaikuttavuus, missä suoraan sanoen on kysymys hyvinkin
pelottavasta löydöksestä siltä osin,
että sopeutettua, yksilöllistä opetussuunnitelmaa,
joka on tarkoitettu varhaisen puuttumisen metodiksi ala-asteen oppilaille,
että he pärjäisivät kykyihinsä nähden
parhaalla mahdollisella tavalla, käytetäänkin
merkittävässä määrin
vasta yhdeksännen luokan puolessavälissä,
niin että ikään kuin siinä vaiheessa
huomataan, että nyt asiat eivät etene, kun olisi
pitänyt huomata ajat sitten, ja sitä käytetäänkin
metodina saattaa paperilla peruskoulu loppuun — jos nyt
näin suomeksi sanon suoraan. Näihin kolmeen asiaan
valiokunta muutenkin hyvästä tarkastusviraston
raportista päätti puuttua ja tuoda sen tänne
saliin keskusteltavaksi.
Ensimmäisenä ohjausjärjestelmään
valtioneuvostossa.
Siinä tarvitaan poliittisen johtamisen ja virkamiehille
kuuluvan ammattijohtamisen ja asiantuntijavalmistelun nykyistä parempaa
yhteensovittamista. Tämä on tullut toistuvasti
esiin tarkastusviraston työssä. Muun muassa ministerien
poliittisen esikunnan rooli ja koko ovat kasvaneet, eikä esikuntien
rooli ole käytännössä selkeä.
Siitä ei seuraa, etteikö se joskus olisi erinomainen, mutta
roolit vaihtelevat hyvin paljon, eivätkä ne ole
selkeitä. Myös valtiovarainvaliokunta on tällä vaalikaudella
kiinnittänyt huomiota näiden esikuntien kasvamiseen.
Nykyinen valtiosihteerijärjestelmä käynnistyi vuonna
2005, ja uudistuksen yhtenä tavoitteena oli selkeyttää ja
keventää laajaksi paisunutta ministerien poliittista
avustajakuntaa. Perustuslakivaliokunta piti tuolloin tärkeänä,
että — ja tämä on ihan selvää tekstiä perustuslakivaliokunnan mietinnöstä — valtiosihteerijärjestelmään
siirryttäessä luovutaan ministeriöihin
nimitettävistä muista poliittisista avustajista.
Tarkoitus siis 2005 oli, että meillä on poliittisia
valtiosihteereitä ja meillä on erityisavustajia
mutta enää sitten virkamiessihteereitä ei
ole, ja tämän on eduskunta yksimielisesti 2005
hyväksynyt.
Nykyisessä hallituksessa on 13 valtiosihteeriä,
joten siis osalla ministereistä se on, osalta se puuttuu.
Samaan aikaan kuitenkin joissakin ministeriöissä näitä valtiosihteereitä on
useampia. Valtiosihteerin sijoittuminen vaihtelee vaalikausittain,
ja taustalla ei näytä olevan mitään
erityistä analyysiä sen vaalikauden sen ministeriön työn
kuormittavuudesta. Satunnaisuus voi valiokunnan mielestä vaikeuttaa
tehtäväkentän osoittamista valtiosihteerille
ja aiheuttaa muitakin haasteita ministeriön johdossa.
Valiokunta nostaa esiin mietinnössään
myös työnjaon ongelmat valtiosihteerin ja kansliapäällikön
välillä ja käy läpi niihin johtaneita
syitä. Valtiosihteerin tehtävänä on
muun muassa edistää ja seurata ministerin toimialalla
hallitusohjelman toteuttamista. No, nyt kun samaan aikaan on siirrytty
hyvin yksityiskohtaisiin hallitusohjelmiin, saattaa tästä syntyä houkutus
tai tosiasiassakin tilanne, jossa tähän hallitusohjelman
toteutumiseen nojautuen poliittiset valtiosihteerit astuvat sille
kentälle, joka taas on yksiselitteisesti kansliapäälliköiden
johtoon kuuluva virkamieskenttä eli lakien varsinainen,
lainmukainen, huolellinen, lainvalmistelun ohjeiden mukainen valmistelu.
Tämä on yksi asia, johon valiokunta kiinnittää huomiota
ja joka asiantuntijakuulemisessa tuli hyvin monin esimerkein esiin.
Ja jälleen kerran on vaikka kuinka paljon esimerkkejä,
joissa kaikki sujuu hyvin. Siis tämä ei tarkoita,
että tämä menisi aina huonosti.
Toinen asia: Näyttää siltä,
että valtiosihteerin vahva osallistuminen lainvalmistelun
johtamiseen on joissakin tilanteissa syrjäyttänyt
normaaleja lainvalmistelun laatukriteerejä. Valiokunnan
mielestä on selvää, että ministerin
ei tule delegoida vastuulleen kuuluvan lainvalmistelun ja budjetti- ja
kehysvalmistelun poliittista ohjausta esikunnilleen vaan vastata
siitä itse. Ministeri vastaa sitten siitä eduskunnalle,
ja tämä on valtiosääntöisestikin
tärkeätä. Hallinnossa on myös tärkeää huolehtia
hyvän hallinnon periaatteiden noudattamisesta, josta vastaa
ministeriön virkamiesjohto, ja periaatteet eivät
voi vaalikausittain poiketa, vaan niiden kuuluu jatkuvuuden nimissä olla
samoja vaalikausi toisensa jälkeen.
Valtioneuvoston kansliasta saadun tiedon perusteella valtioneuvostossa
on viime vuoden lopussa ollut yhteensä 35 erityisavustajaa
ja 13 heihin rinnastuvaa virkamiestä, jotka toimivat ministerin
päätoimisina asiantuntija-avustajina. Nämä erityisavustajat,
joista siis silloin 2005:kin ajateltiin, että he jatkavat
poliittisten valtiosihteerien rinnalla, saavat palkkansa valtioneuvoston
kansliasta, mutta sitten nämä 13 muuta saavat
palkkansa kustakin ministeriöstä ja ovat siis senkaltaisia
toimijoita, joista 2005 eduskunta katsoi, että heitä ei
tarvitsisi enää olla.
Tarkastusvaliokunta pitää tätä epätyydyttävänä ja
hallituksen esityksen ja perustuslakivaliokunnan kannan vastaisena,
ja sen takia valiokunnan mielestä on aika tehdä kokonaisarvio
ja johtopäätökset nykyisen järjestelmän
toimivuudesta. Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa saimme jo kuulla,
että hallituskin oli päättänyt
nimittää parlamentaarisen komitean miettimään
laa-jemminkin johtamisen modernisointia, puutteiden korjaamista,
ja tämä niin sanottu KEHU-komitea aloitti itse
asiassa jo tällä viikolla työt — satun
olemaan itsekin sen jäsen. Koska valiokunta tiesi, että tämä parlamentaarinen
komitea tai toimikunta nimitetään, valiokunta
katsoi, että silloin on järkevintä osoittaa
nämä parannustarpeet tältä osin
suoraan tälle parlamentaariselle työlle, ja tiedän,
että se on näin jo lähtenyt käyntiin.
Kyseessä ei ole vain tämä epäselvyys
työnjaosta poliittisten valtiosihteerien, muiden avustajien
ja virkamiesten välillä. Kyse on muistakin johtamiseen
liittyvistä ongelmista, joihin en nyt ajanpuutteen vuoksi
käy mutta jotka näkyvät mietinnössä.
Arvoisa puhemies! Työurien ja kuntoutuksen osalta löydätte
sieltä meidän mietinnöstämme tiedot
muun muassa siitä, että vuonna 2012 Kansaneläkelaitoksen
ja työeläkelaitosten käyttämät rahavarat
olivat niinkin suuret kuin 449 miljoonaa. Sen lisäksi erinäistä rahaa,
joka on osittain vakuutusrahaa, osittain semijulkista rahaa, osittain
yksityisempää rahaa, on rutkasti vielä enemmän.
Mutta tiedetään monista selvityksistä ja
tarkastusviraston nyt nähdystä raportistakin,
että tämä kuntoutus, jossa on siis merkittävästi
veronmaksajien rahaa, ei pääsääntöisesti — se,
mitä tiedetään siitä — osu
niihin ihmisiin, joita pitäisi työmarkkinoille
kuntouttaa. Kun me puhumme nyt kestävyysvajeesta, niin
työkyvyttömyys aiheuttaa meidän kansantaloudelle
suuremman kulun kuin työttömyys, ja silloin tietysti
kysymys siitä, että kun kuntoutukseen käytetään
miljardeja, niin ne osuisivat siihen, että työkyvyttömyydeltä siirrytään
työllisiksi, olisi tärkeintä. Se, mitä nyt
Aslak-kuntoutuksesta tarkastuksen mukaan voidaan sanoa, on, että vaikuttavuutta
tältä osin ei voitu osoittaa lainkaan. Tiedetään,
että Aslak-kuntoutus tosiasiassa palvelee meitä muutenkin
jo aika paljon liikkuvia, koulutettuja, enemmän naisia
kuin miehiä — sinänsä mukavaa
mutta ei kyllä veronmaksajien rahalla tähän tarkoitukseen
tarkoitettua — ja TYK-kuntoutuksenkin vaikuttavuus selvityksen
mukaan oli hyvin vähäistä. Valiokunnan
mielestä näin ei voi jatkua, ja katsomme, että sosiaali- ja
terveysministeriön on tältä osin ryhdyttävä toimiin.
Löydätte yksityiskohdat mietinnöstä.
Ja viimeisenä, arvoisa puhemies, siihen ehkä kuitenkin
kaikista vakavimpaan näistä kolmesta, havaintoon
sopeuttavasta ja myös erityisopetuksesta, joka on tarkoitettu
alun perin siihen, että lapset huomataan jo esikoulussa
tai viimeistään ensimmäisellä luokalla
tai varhaisessa vaiheessa, jotta he voivat jatkaa normaaleilla luokilla, mikä nykyään
on yksi näitä pääajatuksia,
saavuttaakseen omien kykyjensä mukaisesti parhaan mahdollisen
oppituloksen ja sitä kautta päästäkseen
jatko-opintoihin ja työelämään.
Keinoja, joita tähän varhaiseen puuttumiseen on
suunniteltu, käytetään poikkeuksellisen
paljon aivan liian myöhään, usein vasta
yhdeksännellä luokalla, ja niitten tarkoitus on
muuttunut itsensä vastaiseksi. Suomeksi sanottuna: kun
on tarkoitus ollut auttaa nuorta, onkin tarkoitus lopussa tavalla tai
toisella saada asiat näyttämään
siltä niin kuin peruskoulu olisi suoritettu, niin kuin
asiat olisivat menneet tämän yksilöidyn
opetussuunnitelman tason tiputtamisen avulla sillä tavalla
niin kuin he olisivat peruskoulussa saaneet sen opin, mitä heidän
olisi kuulunut saada, niin kuin he olisivat oppineet oikeasti sen,
mitä heidän olisi kuulunut oppia.
Mietinnöstä löydätte myös
aika pelottavia lukuja siitä, kuinka erityisopetuksen määrä on
tällä vuosituhannella kasvanut merkittävästi
ja kuinka ero siinä, että tytöt ovat
huomattavasti vähemmän erityisopetuksen parissa
kuin pojat, on merkittävä. Näistä debatissa
voin jatkaa lisää, mutta jotta meille jää aikaa
keskusteluun, en käy tämän sinänsä kaikista
tärkeimmän havainnon yksityiskohtiin nyt esittelypuheenvuorossa
enempää.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On hyvä asia, että valtiosihteerien
asemaa on arvioitu tässä mietinnössä. Se
arviointi olisi voitu osittain ulottaa vaikka tänne erityisavustajien
puolelle: mikä heidän asemansa on suhteessa päämiehiinsä ja
valtiosihteereihin. Itsellä on semmoinen kuva, että osan
näistä henkilöistä, jotka noita
tehtäviä hoitavat, asema on aika lailla epäselvä ja
he käyttävät osin semmoista valtaa, mitä heidän
ei kuuluisi käyttää.
Kun edustaja Brax kertoi kuntoutuksesta ja siitä, miten
sitä oli tässä mietinnössä arvioitu, niin
minusta olisi ollut siinä yhteydessä paikallaan
arvioida myös sitä, kuinka paljon työ-
ja elinkeinoministeriön asianomaiselta momentilta jää joka
vuosi käyttämättä määrärahoja.
Ne ovat niitä rahoja, jotka osin voitaisiin osoittaa kuntoutukseen,
työkokeiluihin ja ennen kuntoutusta tapahtuviin toimenpiteisiin.
Onhan se aika surkea asia, että vuonna 2012 näitä rahoja
jäi käyttämättä 95
miljoonaa.
Tuula Peltonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On erittäin tärkeitä asioita huomioon
otettu tässä valiokunnan mietinnössä. Muun
muassa tämä ministeriön toimivalta- ja vastuukysymysasia
on tietenkin sellainen, johon on syytäkin kiinnittää huomiota,
ja jos vastuissa ja vastuusuhteissa on epäselvyyksiä,
niihin on tietenkin puututtava. Varmasti tiivistämistä ja
tehostamista voi löytyä, ja myös tämä ministeriön yhdistämishanke
on tietenkin mielenkiintoinen, että miten siinä pystytään
puuttumaan myös näihin kysymyksiin.
Haluan muutamalla sanalla kiinnittää huomiota
myös tähän erityisopetuksen kohtaan.
Elikkä tämä on tietenkin asia, joka on
syytä nostaa hyvinkin vahvasti esille, koska jos vaikuttavuus
ei ole riittävää näillä toimenpiteillä,
mitä nyt on tehty hyvinkin paljon tietenkin — ja
myös on uudistettu erityisopetuksen aluetta vahvasti — eli jos
näillä ei päästä niihin
tuloksiin vielä, niin on tietysti syytä sitten
katsoa, mitkä ovat seuraavat askeleet. Meillähän
on tehty lainmuutoksia erityisopetuksen osalta niin, että erityistä tukea
saavia lapsia on siirretty näihin yleisopetuksen ryhmiin,
ja tämä ei ehkä kuitenkaan ole sitten
kaikissa (Puhemies koputtaa) kunnissa mennyt riittävän
hyvin läpi, eli siellä on ollut liian suuria ryhmäkokoja
muun muassa.
Kauko Tuupainen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Toivon näin riviedustajana, että pääministeri
ja hallitus ottaisivat kantaa eri ministeriöiden eri nimikkeillä toimivien
virkamiesten määrään ja toimenkuviin
ja näin poispäin, jotta niin sanotuilta päällekkäisyyksiltä vältytään.
Toivon, että arvoisa puhemies välittäisi nämä terveiset
herra pääministerille.
Anne Kalmari /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Oli järkyttävääkin
oikeastaan kuulla, että valtioneuvostossa on 13 sellaista
henkilöä, joista vuonna 2005 jo edellytettiin,
että tämäntyyppistä virkamiehistöä ei
valtioneuvostossa olisi. Siksi on hyvä, että tätä poliittista
virkanimittämistä ihan objektiivisesti tarkastellaan.
Se on varmasti vaikeaa meille kaikille, mutta se on juuri sitä Sipilän
viitoittamaa tietä, jolle meidän tulisi pyrkiä.
Siksi kysyisinkin: Kun tarkastusvaliokunta nyt on näinkin
jämäkästi tämän asian
nostanut, niin miten valtioneuvostossa aiotaan tähän
reagoida? Aikooko tarkastusvaliokunta esimerkiksi pääministerin kanssa
sitten käydä keskusteluja tästä aiheesta?
Lisäksi haluaisin kysyä Aslak-kuntoutuksesta:
miten saisimme ohjattua sitä paremmin niille, jotka sitä todellakin
tarvitsevat? On tärkeää, että kuntoutusrahat
menisivät hyötyyn eivätkä sinänsä virkistymiseen,
mikä sekin on (Puhemies koputtaa) ihan tärkeää.
Anu Urpalainen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Peltonen puhuikin tästä erityisopetuksen
tilanteesta. Tämä Valtion tarkastusviraston tarkastushan
koski aikaa 2001—2010, ja sen jälkeen on tehty
jo perusopetuslain muutoksia erityisen ja tehostetun tuen osalta.
Nyt sivistysvaliokunta on saanut raportin ministeriöltä,
ja odotamme tietysti mielenkiinnolla, mitä se raportti
meille kertoo tarkemmin ja millä tavalla sivistysvaliokunta
sitä sitten käsittelee.
Toinen asia, joka on tietysti valmisteilla, on
rakennepakettiin kuuluva oppivelvollisuuden laajentaminen, ja sinällään
tämä tarkastusviraston tarkastus kertoo aika paljon
asioita. Ja toinen, joka on valmisteilla: tuossa keväällä valmistuu
tarkastusvaliokunnan nuorten syrjäytymisen tutkimushankkeeseen
liittyvä mietintö — tutkimus on jo valmis.
Ne molemmat kertovat sitä karua kieltä, että vain
varhainen tuki ja ennaltaehkäisy ovat niitä keinoja,
joilla pystytään puuttumaan. Ja kun näitä tarkastusviraston
lukuja katsoo erityisesti sieltä yhdeksännen luokan
osalta, kuinka (Puhemies koputtaa) ei päästä koulutukseen,
niin toivon, että ministeriö erityisesti paneutuu
molempiin, niin tähän viraston selvitykseen kuin
sitten tarkastusvaliokunnan tulevaan mietintöön.
Aino-Kaisa Pekonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja, edustaja Brax
otti tuossa puheenvuorossaan esille kuntoutuksen. VTV on tosissaan
rajannut tutkimuskohteeksi Kelan Aslak- ja TYK-kuntoutuksen, jotka
ovat kaksi työurien pidentämiseen liittyvää kuntoutuksen
toimenpidettä muiden joukossa. Näiden edellä mainittujen kuntoutusten
lisäksi Kela järjestää huomattavan määrän
muutakin kuntoutusta, jonka tavoitteena on tukea kaikkien ikäryhmien
työurien pidentämistä, ja on myös
muita kuntoutusta järjestäviä tahoja,
kuten edustaja Mustajärvi tässä jo edellä totesi.
Tutkimuskohteena on ollut vain nämä kaksi kuntoutustoimenpidettä,
vaikka asia on erittäin laaja ja useiden eri viranomaisten
vastuulla. Minun mielestäni tämä näkökulma
on suppea, ja siksi tarkastuskertomus ei anna riittävää kokonaiskuvaa
kuntoutuksen vaikuttavuudesta työurien jatkamiseen. Koska
työurien pidentäminen on yksi hallituksen tärkeistä hankkeista
ja hyvin ajankohtainen asia, niin on erittäin kannatettavaa
tehdä laajempi selvitys kuntoutuksesta ja sen vaikutuksista
työurien pidentämiseen, kuten VTV on raportissaan
ehdottanut.
Leena Rauhala /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiitos tarkastusvaliokunnalle todella hyvästä mietinnöstä.
Mielestäni tämä asia, joka liittyy kuntoutukseen
työurien pidentäjänä, on erittäin
hyvä ja kohdentuu oikein. Täällä todetaan
kuntoutusasiain neuvottelukunnan tehtävät — ohjaus
ja valvonta — ja kuitenkaan niitä tehtäviä tämä neuvottelukunta
ei ole hyvin toteuttanut. Jäin vain miettimään
tätä lausetta, kun täällä sanotaan,
että "kuntoutusjärjestelmä on sekava,
asiakkaiden siirtely toimijalta toiselle on yleistä ja
toimijoiden vastuusuhteet ovat epäselviä". Hyvin
vakavaa asiaa. Jos ajatellaan, että työuria pystyttäisiin
kuntoutuksella parantamaan, niin näissä löytyy
näitä esteitä. Aivan samoin täällä on,
että "aiheen vaikeuden ja kuntoutusjärjestelmän
lukuisten toimijoiden vuoksi varsinaisiin toimenpiteisiin kuntoutuksen
tuloksellisuuden seuraamiseksi ei ole kuitenkaan ryhdytty". Että täällä on
nostettu ainakin osin sitä, mistä mahdollisesti
on kysymys, (Puhemies koput-taa) ja näitä pitäisi
todella nyt jatkaa.
Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kiitos näistä kaikista
havainnoista. Muutamaan kysymykseen vastaus.
Edustajat Rauhala ja Pekonen hyvin kertoivat laajemmin, mitä mietinnössäkin
on kerrottu, eli tarkastusviraston osalta oli vain Aslak ja TYK. Mutta
mitä sitten asiantuntijakuulemisessa tuli esiin, niin tuli
esiin muun muassa se, että meillä on ollut koko
ajan neuvottelukunta, joka on itsekin asettanut jo monta monta vuotta
itselleen tavoitteeksi saada kokonaisemman kuvan ja parantaa näitä tunnettuja
ongelmia. Tämä neuvottelukunta on vasta nyt, tai
toisaalta taas kerran, luvannut ja päättänyt
ryhtyä toimeen. Tarkastuksessa näkyy myös
selvästi laajemmin se, että tästä kokonaisuudesta
on hyvin vaikea eduskunnan saada tietoa. Itse asiassa eduskunnalle
ei tuoteta senkaltaista kattavaa tietoa, mitä edustaja
Pekonen peräänkuulutti.
Edustaja Urpalainen täydensi hyvin omassa osuudessaan
niitä osia tarkastuksesta, jotka jätin esittelyssä kertomatta.
2010 loppuu viraston käyttämä materiaali,
asiantuntijakuulemisissa olemme käyttäneet tuoreempaa
materiaalia. Ja vielä tänä keväänä pääsette
keskustelemaan tästä kokonaisuudesta tarkastusvaliokunnan
erillisen mietinnön nojalta koskien lasten ja nuorten syrjäytymisen
vastaisten toimien tehokkuutta tai valitettavasti myös
tehottomuutta.
Sari Sarkomaa /kok(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Täytyy kyllä sanoa, että tarkastusvaliokunta
on jälleen tehnyt erittäin hyvää työtä. Kun
tämän mietinnön luki, niin tässä tuli
hyvää evästystä hallitukselle,
joka rakennepakettia vie eteenpäin ja kehysriiheen valmistautuu.
Aivan erityinen tavoite Kataisen hallituksella on se, että jokainen
nuori pääsisi koulutuksen syrjästä,
työn syrjästä kiinni, ja tämä havainto tässä,
että mitä varhaisemmassa vaiheessa puututaan,
on kyllä syytä opetusministeriössä ja
hallituksessa lukea. Jos me vain keinotekoisesti, tilastollisesti,
venytämme oppivelvollisuusikää, niin se
ei auta ketään vaan siirtää ongelmia.
Erinomaisesti tässä nostettiin esille se,
että valtiosihteerijärjestelmän arvioinnin
paikka on tässä ja nyt. Tosiaan tällä viikolla
aloitti valtionhallinnon kehittämistyöryhmä,
KEHU-työryhmä, ja sovimme jo, että katsomme
tätä valtiosihteerijärjestelmää.
Pidän hyvänä tätä raporttia,
tämä raportti antaa hyvän pohjan. Mutta
kysyisin vielä, kun täällä on
valiokunnan puheenjohtaja, (Puhemies koputtaa) että pidättekö toimeksiantoamme
siinä työryhmässä riittävänä,
että tämä järjestelmä voidaan
kunnolla arvioida ja riittävässä ajankohdassa,
että seuraavaan hallitusohjelmaan saamme viimeistään
kirjaukset.
Raimo Piirainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt on käsittelyssä Valtiontalouden
tarkastusviraston vuosikertomus. Mielestäni myös
tämä liittyy, minkä minä nyt
nostan esille, valtiontalouteen ja nimenomaan kestävyysvajeeseen,
elikkä vakuutuslaitokset ja heidän maksatuksensa.
Vakuutuslaitokset tällä hetkellä maksattavat omat
vastuunsa yhteiskunnalla. Elikkä nämä vastuulääkärit,
jotka eivät edes näe potilasta, eivät myönnä oikeaksi
eivätkä ota huomioon näiden lääkäreiden
näkemystä, jotka ovat asiakasta nähneet
ja tapaturman todenneet ja sitä kautta vammautumisen. Näitä tämäntyyppisiä viestejä
tulee alvariinsa.
Tällä on erittäin suuri merkitys kestävyysvajeelle
ja valtiontaloudelle, jos vakuutusyhtiöt eivät
pidä omista vastuistaan huolta.
Arja Juvonen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä on jo paljon
käsitelty niitä asioita, joita itsekin puheessani
tulen ottamaan esille.
Valtiosihteerijärjestelmä on nyt ehkä yksi. Senhän
tavoite oli selkeyttää ja keventää laajaksi paisunutta
ministerien poliittista avustajakuntaa, mutta ministeriö on
vuosien saatossa paisunut kuin pullataikina. Siellä on
muita poliittisia avustajia valtiosihteerien ja erityisavustajien
lisäksi, vaikka lainvalmistelun yhteydessä toisin
edellytettiin. Onhan se itsestään selvää,
että kun pullataikina tulee yli kulhon, niin tehtäväkenttä ja
työ vaikeutuvat ja organisaatio ei taatusti pysy kasassa.
Aslak-kuntoutuksesta oli todella yllättävää kuulla
ja lukea kertomuksesta, että sen vaikutusta ei ole pystytty
arvioimaan. Sehän tarkoittaa sitä, että joudumme
miettimään, syydämmekö me rahaa
Kankkulan kaivoon ja mitkä olisivat todellisia syitä saada
ihminen kuntoutettua takaisin työelämään,
koska työnantajat ja kuntoutukseen menijät uskovat
ja luottavat näihin kuntoutuksiin.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lainvalmistelu, päätöksenteko
ja toimivalta- ja vastuukysymykset ovat tärkeät.
Kysyisin valiokunnan puheenjohtaja Braxilta, millä tavalla
olette käsitelleet sitä, että onko Suomessa
jo liikaa ministereitä. Usein tuo aitio ei näytä riittävän,
ja lähes kaikki ministeriöt on jaettu jo pienempiin
salkkuihin. Välillä tuntuu, että ne ovat
kovinkin kevyitä käsilaukkumalleja.
Sitten tähän erityisopetuskysymykseen toteaisin,
että minun mielestäni olisi syytä vakavasti pohtia
neuvolan viisivuotiskäyntien pakollisuutta. Se on se ensimmäinen
vaihe, missä on havaittavissa lasten syrjäytyminen.
Jos tekisimme viisivuotisneuvolasta pakollisen, sitoisimme sen esimerkiksi
tulevien etujen maksamiseen, niin saisimme käymään
tuossa viisivuotisneuvolassa nekin perheet, joille siitä on
kaikista suurin hyöty.
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Muutama sana kuntoutuksesta ja sen vaikutuksista
työurien pidentämiseen, jonka pitää tietenkin
kuntoutuksen ensisijainen tavoite aina olla. Edustaja Kalmari mielestäni
esitti erinomaisen kysymyksen, että miten tätä vaikuttavuutta
pystytään lisäämään,
jota me kaikki tietenkin toivomme. Luulen, että yksi tekijä,
että sitä vaikuttavuutta ei ole saatu, on se,
että työterveyshuollon ja työpaikan yhteys
ei toimi. Työterveyshuoltoa on mielestäni luvattoman
huonosti suomalaisessa yhteiskunnassa järjestetty. Joissain
paikoissa se toimii aivan loistavasti. Tietenkin tässä vaiheessa
jätän nyt sitten seurakunnan arvioitavaksi sen
kuntoutuksen. 90-luvun puolessavälissä oli Aslak-kuntoutukset,
ja kymmeneksi vuotta sieltä kuitenkin niin sanotuissa ihan oikeissa
töissäkin se apu löytyi. Eli kyllä siinä työterveyshuollossa
lääkinnällisten perusteiden pitää aina
olla se ensisijainen lähtökohta, että ei sinne
vapaa-aikaa mennä viettämään
vaan kuntoutumaan sitä varten, että jaksetaan
pidempään työelämässä.
Pauli Kiuru /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tarkastusvaliokunta on aiheellisesti
kiinnittänyt huomiota erityisopetuksen vaikuttavuuteen.
Lasten ongelmat ovat kasvaneet ja lisääntyneet
viime vuosina. Taustalla voi olla, niin kuin mietinnössä todetaan,
tilastoinnin tehostumista, diagnosoinnin tarkentumista, osaltaan
myös pieneltä osin maahanmuuttotaustaisten oppilaiden
lisääntyminen kouluryhmissä. Ongelmakohtia
täällä ovat poikien ja tyttöjen
väliset erot — se on tuotu täällä selkeästi esille,
ja siihen pitää kiinnittää jatkossa
huomiota — kuntien kasvaneet erot ja tärkeimpänä huomiona
ainakin omasta mielestäni tämä, että tämä tuki
painottuu nimenomaan sinne loppupäähän, kun
sen pitäisi olla toisinpäin, niin kuin tässä nyt on
todettu. Jokainen meistä tietää, että yksi
syrjäytynyt lapsi maksaa yhteiskunnalle noin miljoona euroa,
ja kun siihen otetaan inhimilliset tekijät päälle,
niin tämä on aivan itsestään
selvää. Mutta mielenkiintoista ja selvitettävää on
se, missä tässä mennään,
kun kouluihin on tullut kuraattoreja, psykologeja, koulunkäyntiavustajia
ja henkilökuntaa lisää ja tuntuu vain,
(Puhemies koputtaa) että ongelmat lisääntyvät
eivätkä ratkea.
Markku Eestilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun täällä on valiokunnan puheenjohtaja
paikalla, niin suomalaisia lapsia käy koulua myös
ulkomailla, esimerkiksi Espanjassa ja Venäjällä,
ja saamani tiedon mukaan Suomen valtio tietenkin maksaa näitä kustannuksia,
mikäli lapset ovat ikään kuin kirjoilla
Suomessa eli ovat suomalaisia lapsia. Nyt saamani tiedon mukaan
esimerkiksi Fuengirolassa on mahdollista, että siellä on
maksettu myös kor- vauksia lapsille, jotka eivät
ole kirjoilla Suomessa, ja siellä on tällä hetkellä päällä erään
koulun myyntitilanne. Kun yritin selvittää tätä,
onko näitä maksatuksia tehty väärin
perustein, ja mahdollisia takaisinperintöjä, niin
minulle vastattiin ministeriöstä, että tämä tieto
on salaista. Se on ollut salaista jo kaksi vuotta, joten oikeastaan
en kysy teiltä mitään, koska ette varmaan
yksityiskohtia voi tietää, mutta minä pyytäisin
teiltä apua. Voisitteko hieman auttaa minua tässä asiassa?
Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puheenjohtaja! Tähän viimeiseen itse
asiassa kyllä on aika paljon yksityiskohtaistakin tietoa,
mutta en saa sitä vielä kertoa. Tarkastusvaliokunta
parhaillaan tarkastaa tätä koko tapausta ja myös
sen tapauksen tarkastamista, ja sen tiedon olemme kertoneet julkisuuteen
eräässä aiemmassa yhteydessä.
Edustaja Kärnän ja sitä ennen monien
muiden syystä peräänkuuluttamat kuntoutuksen
vaikuttavuuspohdinnan peruslähtökohdat, että sitä vaikuttavuutta
voidaan tehdä ja arvioida paremmin, ovat, että sosiaali-
ja terveysministeriön ja varsinkin siellä olevan
neuvottelukunnan on nyt saatava aikaan paperille kokonaisnäkemys
rahavirroista, niistä syistä ja keinoista, sekä suunnitelmansa
siitä, millä tavalla he arvioivat, mikä kuntoutus
oikeasti osuu ja on tarpeellista ja mikä ei. Jos tätä pohjatyötä ei
tehdä ministeriössä, niin emme kukaan
pääse arvioimaan edes tätä nyt
ilmiselvästi sekavaa, keskenään ristiriitaista
ja aivan varmasti Itä- ja Pohjois-Suomea ja siellä olevia
työttömiä sortavaa järjestelmää.
Tässä nyt pallo on pakko heittää sinne
valmistelevaan ministeriöön ja siellä olevaan
neuvottelukuntaan.
Edustaja Sarkomaalle ja muille: Katsoisin, että koska
valtiosihteeri Olli-Pekka Heinonen valiokunnassa (Puhemies koputtaa)
vakuuttaen oli kanssamme samaa mieltä, että tämä asia
on saatava järjestykseen, tämä poliittisen
johtamisen parantaminen, niin meidän toimeksiantomme siinä KEHU-työryhmässä ei
ole millään muotoa este hoitaa tämä asia
kuntoon. Sehän on parlamentaarinen työryhmä,
jossa kaikki eduskuntapuolueet ovat mukana.
Puhemies
Eero Heinäluoma:
Asian käsittely keskeytetään.