4) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi ulkomaalaislain sekä säilöön
otettujen ulkomaalaisten kohtelusta ja säilöönottoyksiköstä annetun
lain muuttamisesta
jatkui
Juho Eerola /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen
esityksessä ehdotetaan muutettavaksi ulkomaalaislakia sekä säilöön
otettujen ulkomaalaisten kohtelusta ja säilöönottoyksiköstä annettua
lakia. Ulkomaalaislakia ehdotetaan muutettavaksi sillä tavoin,
että siinä kiellettäisiin ilman huoltajaa
maassa olevien turvapaikanhakijalasten säilöönotto
ja täsmennettäisiin muutoin lapsen säilöön
ottamista koskevaa sääntelyä. Alle 15-vuotiasta
ilman huoltajaa olevaa lasta ei saisi ottaa säilöön
edes sen jälkeen, kun hänen maasta poistamistaan
koskeva päätös on tullut täytäntöönpanokelpoiseksi.
Tätä vanhempien ilman huoltajaa maassa olevien
lasten säilöönottoa maasta poistamisen
turvaamiseksi rajoitettaisiin ja täsmennettäisiin
muutoin lapsen säilöön ottamista koskevaa
sääntelyä.
Arvoisa herra puhemies! Olen itse ollut töissä tämmöisessä turvapaikanhakijoiden
vastaanottokeskuksessa, jonka asukkaat olivat niin sanotusti, sitaateissa,
alaikäisiä. Julkisuudessa puhuttiin ilman vanhempia
Suomeen tulleista lapsista. Todellisuudessa nämä lapset,
ainakin silloin kun itse siellä olin töissä,
olivat suureksi osaksi sellaisia, että heillä kasvoi
parta jopa paremmin kuin minulla. Samoihin aikoihin olin Kotkassa osakkaana
eräässä kapakassa, ja silloin tällöin sinne
tuli asiakkaiksi näitä samoja tyyppejä eli niin
sanotusti alaikäisiä turvapaikanhakijoita. Kun
kieltäydyin myymästä heille olutta sillä perusteella,
että tiesin heidän olevan alaikäisiä,
he kertoivat kyllä oikeasti olevansa jo yli 18, mutta saadakseen
Suomesta oleskeluluvan helpommin he olivat maahan tullessaan väittäneet
olevansa 17 tai jopa sen alle. Tilanne oli suorastaan surkuhupainen,
kun toisessa työpaikassani minun olisi kuulunut kohdella
näitä nuorukaisia lapsina ja toisessa sitten täysi-ikäisinä.
Sitten kun osa näistä "lapsista" sai oleskeluluvan,
niin seuraavassa hetkessä täytettiinkin sitten
perheenyhdistämispapereita. Paitsi että kotimaasta
tuli vanhempia, niin toisinaan tuli myös puoliso ja jopa
lapsiakin. Se tuntui hieman oudolta, kun olihan kuitenkin kyse näissä itsessäänkin,
teoriassa, alaikäisistä henkilöistä.
Arvoisa puhemies! Pidän hieman ongelmallisena sitä,
että turvapaikanhakijoiden asiakirjojen ollessa puutteelliset
uskotaan pääsääntöisesti
lähinnä sitä, mitä henkilö itsestään
kertoo. Täysi-ikäisyyden rajamailla kiikkuvien
henkilöiden kohdalla tilanne on erityisen ongelmallinen,
jos alaikäiseksi tekeytymällä saa löyhemmän
kohtelun kuin täysi-ikäisenä. Toivoisinkin,
että tässä otettaisiin käyttöön
iän lähes tarkasti määrittäviä testejä,
joita esimerkiksi hammaskartastoa tutkimalla voidaan tehdä.
Ne eivät ole absoluuttisen tarkkoja, tiedän tämän,
mutta riittävän tarkkoja selvittämään
sen, onko henkilö 15- vai 18-vuotias. — Kiitos.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Eilen illalla, kun käsittelimme
näitä ulkomaalaislain muutosesityksiä,
kiinnitin huomiota siihen, miten me joudumme näiden lakien
yhteydessä, melkein jokaisen lain osalta, lähettämään asian
perustuslakivaliokuntaan, jossa siis pyritään
arvioimaan, ovatko lakiehdotukset vastoin meidän perustuslakiamme.
Tämä, että yhä enemmän
yleensäkin esityksiä sinne lähetetään,
on jo pitkään merkinnyt sitä, että perustuslakivaliokunta
on sellainen työleiri, että epäilen valiokunnan
jäsenten mahdollisuutta asianmukaisesti perehtyä kaikkiin
siellä käsiteltävinä oleviin
asioihin. Ja olen sitä mieltä, että tällä tiellä kun
jatketaan — yhä tiukemmin tulkitaan kaikkia säädöksiä,
yhä laajemmin katsotaan, että niissä on
perustuslaillisia kysymyksiä, ongelmia — niin
se johtaa siihen, että yhä enemmän sinne
lähetetään lakiehdotuksia, mistä seuraa
sitten omat ongelmansa.
Niinpä tämänkin asian yhteydessä vain
mainitsen, että täällä on kuusi
sivua — kuusi sivua — perusteluja, joilla osoitetaan,
että tämä laki ei olisi perustuslakimme
vastainen. Ja kun tällä tarkkuudella näitä asioita
käsitellään, niin pidän itse
tätä muodostunutta tilannetta ja näin
pikkuhiljaa yhä kiristyvää tilannetta
hyvin epätarkoituksenmukaisena. Kun tähän
nyt sitten perustuslakivaliokunta antaa lausuntonsa ja siellä perustuslakivaliokunnan
asiantuntijat käyvät tätä läpi ja
löytävät taas jotain huomautettavaa jostakin pilkun
paikasta, niin taas nämä tulkinnat kiristyvät.
Jotta ymmärrettäisiin, mitä tarkoitan
sillä, että tulkinnoissa on menty liian tiukalle... — Herra puhemies!
Joudun ihan hetken jatkamaan pöntöstä.
(Puhuja siirtyi puhujakorokkeelle)
Herra puhemies! Jotta ymmärrettäisiin, mitä tarkoitan
sillä, että tulkinnoissa mennään
yhä tiukempiin ja tiukempiin tulkintoihin, jotka etääntyvät
arkijärjestä, niin otan nyt esimerkin tästä hallituksen
esityksestä sivulta 56, jossa siis pohditaan lakiehdotuksen
suhdetta omaisuudensuojaan. Tuntuu ehkä oudolta, että kokoomuksen kansanedustaja
on sitä mieltä, että onkohan tämä omaisuudensuojan
tulkinta jo menossa vähän liian tiukaksi, mutta
kun luen tästä tämän kappaleen,
niin voinette olla minun kanssani — toivottavasti — samaa
mieltä.
Sivu 56, vasen palsta: "Lakiehdotuksen 11 a—11 c §:ssä säädettäisiin
omaisuuden hallussapitoon, varastointiin ja palauttamiseen liittyvistä seikoista,
joista aiemmin ei laissa ole ollut säädöksiä."
Siis aiemmin ei ole katsottu tarpeelliseksi näistä mitään
säätää, nyt niistä säädetään
ja epäillään, että onkohan tämä nyt
perustuslain mukaista. "Säännösehdotuksia
on tarpeen arvioida perustuslain 15 §:ssä tarkoitetun
omaisuudensuojan kannalta." No miksi? "Säilöön
otetun ulkomaalaisen omaisuus otettaisiin vastaan säilöönottoyksikössä ja
siitä laadittaisiin omaisuusluettelo. Ainoastaan vähäarvoista
omaisuutta ei tarvitsisi luetteloida. Tämäkin
omaisuus otettaisiin kuitenkin säilytettäväksi
ja se palautettaisiin säilöön otetulle
ulkomaalaiselle hänen poistuessaan säilöönottoyksiköstä."
Vähäarvoisena omaisuutena — sivumennen
sanoen — eräässä toisessa lakiehdotuksessa
samankaltaisessa pohdiskelussa pidettiin esimerkiksi sanomalehtiä ja
sukkia. Sitten tämä jatkuu: "Ehdotukset eivät
olisi ristiriidassa perustuslain 15 §:ssä tarkoitetun
omaisuuden suojaa koskevan säännöksen
kanssa."
Herra puhemies! Meillä pidetään siis
tarpeellisena, että korkeasti palkatut juristit, jotka
näitä asioita valmistelevat, kirjoittavat tänne
lakiehdotukseen aivan erityisesti pykälät siitä,
miten tätä omaisuutta otetaan haltuun, miten sitä säilytetään
ja miten sitä palautetaan asianomaiselle. No, tämä saattaa
olla tarpeen, en nyt sitä tässä arvostele — totean
vain, että aikaisemmin on pärjätty näköjään
ilman näitä pykäliä. Mutta sitten
pidetään tarpeellisena todistaa, erikseen pitää oikein arvioida,
onko tämä sopusoinnussa Suomen perustuslain omaisuudensuojaa
koskevan säädöksen kanssa, kun näin
nyt säädetään, että omaisuus
saadaan ottaa haltuun ja se säilytetään
ja se luetteloidaan ja se palautetaan mutta erikseen ei luetteloida
vähäarvoista omaisuutta, joka tietysti myös
säilytetään ensin ja palautetaan. Tätäköhän nyt
on tarkoitettu silloin, kun aikanaan omaisuudensuoja on säädetty
osaksi meidän valtiosääntöämme
ja kun se sitten erilaisissa muutetuissa muodoissa on pysynyt vuosikymmenet
osana meidän perustuslakiamme?
Herra puhemies! Lopetan sanomalla, että perusoikeudet,
ihmisoikeudet, ovat mitä tärkeimpiä asioita
ja niistä pitää pitää huolta,
mutta silloin tehdään karhunpalvelus näille
oikeuksille, kun viedään tämä keskustelu
sellaisiin lillukanvarsiin, mihin tämä keskustelu
esimerkiksi suomalaisessa perustuslakijuristien ja niin sanottujen
ihmisoikeusjuristien keskusteluissa on mennyt. Ja kun nämä samat
juristit ovat niitä, jotka perustuslakivaliokunnassa ovat
asiantuntijoina, ja — kuten jo sanoin — perustuslakivaliokunnan jäsenillä ei
käytännössä ole mahdollisuuksia
lähteä näitä asiantuntijoiden
lausuntoja haastamaan eikä oikeastaan myöskään
ajallisia mahdollisuuksia näihin asioihin paneutua, niin
nämä heidän yhä tiukentuvat
tulkintansa tulevat osaksi perustuslakivaliokunnan lausuntoja ja
taas seuraavan kerran pakottavat nämä virkamiehet,
jotka näitä asiantuntijoita tietysti kunnioittavat
ja varovat, kirjoittamaan yhä pitempiä perusteluja
siitä, miksi jokin lakiehdotus ei ole vastoin meidän
perustuslakiamme. Ja perustuslakivaliokunta aina kuitenkin löytää — tai
siis sen asiantuntijat löytävät — taas
jotain uutta huomautettavaa. Tämä kehitys ei ole
terve, ja tälle asialle pitäisi jotain tehdä jossain
vaiheessa. — Kiitos.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Vihreät katsovat, että tämä hallituksen
esitys ei täytä sitä alun perin hallitusohjelmaan
kirjattua tavoitetta, että alaikäisten lasten
säilöönotosta luovutaan ja että sille
kehitetään vaihtoehtoja. Tämä esitys
ei myöskään ole sopusoinnussa kansainvälisten
sopimusten ja niiden tämänpäiväisten
tulkintojen kanssa, että alaikäisiä lapsia
ei tule ottaa säilöön, koska nämä säilöönottokeskukset
ovat käytännössä vankilan kaltaisia
paikkoja, paikkoja, joista ei pääse pois ja jotka
eivät ole lapsille sopiva kasvuympäristö.
On valitettavaa, että ministeri Räsänen
ei ole myöskään toteuttanut yhteistyössä muiden
ministereiden kanssa sitä hallitusohjelman kirjausta, jossa
vaaditaan nimenomaan, että näille säilöönottopäätöksille
tulisi kehittää vaihtoehtoja esimerkiksi yhteistyössä sosiaali-
ja terveyssektorin kanssa.
Näyttää myös siltä,
että Suomessa säilöönottoa käytetään
ylipäätänsä aivan liikaa. Useat
perheet ovat olleet säilössä jopa vuoden
ajan, ja näyttää siltä, että säilöön
ottaminen ei ole vähentynyt sellaisissakaan tilanteissa,
joissa turvapaikanhakijoiden määrä on
selkeästi vähentynyt.
Edustaja Eerola omassa puheenvuorossaan muisteli aikojaan töissä vastaanottokeskuksessa.
On
valitettavaa, että ministeri Räsänen
ei nyt ole paikalla. Hän ehkä muistaisi tarkemmin
sen, että noin neljä vuotta sitten alaikäisten
turvapaikanhakijoiden iän määrittämisestä on
tehty uudet säädökset, enkä usko,
että edustaja Eerolan kuvailemat tilanteet ainakaan enää vastaavat
todellisuutta. Sanotaan, että minun luuloni on tässä varmaan
nyt kuitenkin ajanmukaisempi kuin edustaja Eerolan muistelot, koska
tätä lakia on kuitenkin nimenomaan vuonna 2010
muutettu koskien alaikäisten lasten iän määritystä.
Sitten ehkä kommenttina edustaja Zyskowiczille perusoikeuksista,
ilman että nyt sen kummemmin paneudun hänen seikkaperäisiin
pohdintoihinsa tästä perustuslainmukaisuuden arvioinnista,
ja todelliseen maailman palataksemme: Kyllähän
tässä nyt on kysymys perustavanlaatuisista perusoikeuksista
jos mistä. Säilöönottokeskukset
ovat täysin vankilan kaltaisia paikkoja. Ihmisiltä on
käytännössä riistetty heidän
vapautensa jotakuinkin samalla tavalla kuin silloin, jos ihminen
on tuomittu vankilaan, ja kuitenkin säilöönotossa
on kysymys ihmisistä, jotka eivät ole syyllistyneet
rikokseen ja joita ei ole tuomittu rikoksista. Eli kaiketi tässä jos
jossain tulee arvioida sitä, millä tavalla ihmisten
perusoikeudet toteutuvat.
Tämän esityksen hallintovaliokunnan käsittelyltä toivon
sitä, että hallintovaliokunnassa käydään
läpi huolellisesti, mitä kansainväliset
sopimukset ja niistä annetut ohjeet sanovat alaikäisten
lasten säilöönotosta. Tämä esityshän
näyttäisi pääosin säilyttävän
nykyiset säilöönottokäytännöt
alaikäisten kohdalta jotakuinkin ennallaan, ja toivoisin,
että hallintovaliokunta päätyisi sellaiseen
ratkaisuun, jossa lapsia ei enää pidetä näissä vankilan
kaltaisissa olosuhteissa.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Lapsi on lapsi, ja lasta on kohdeltava
sen mukaisesti. Valitettavasti kaikki lapset eivät enää käyttäydy
lasten tavoin vaan aikuistuvat turhankin nuorina, aivan kuten edustaja
Eerola tuossa omassa puheenvuorossaan totesi. Kotimaasta ja maailmalta
on jo turhankin paljon esimerkkejä siitä, että lapset
tekevät yhä raaempia, jopa henkeen ja terveyteen
kohdistuvia rikoksia. Kotimaasta on esimerkkejä, että nuoret
tietävät rikosoikeudellisen vastuunsa ikärajan.
Monia rikoksia teetetään alle 15-vuotiailla juuri
sen takia, että tekijällä ei ole rikosoikeudellista
vastuuta. Siitä huolimatta tällainen alle 15-vuotias
kykenee tekemään oikeudenvastaisia tekoja aikuisten
tavoin. Tällaisten tekojen selvittäminen saattaa vaatia
jopa henkilön kiinniottamista.
Nykyisen ulkomaalaislain 121 §:n mukaan henkilö voidaan
ottaa säilöön, jos hänen henkilökohtaiset
tai muut olonsa huomioon ottaen on perusteltua aihetta olettaa,
että hän piileskelemällä, pakenemalla
tai muulla tavoin menetellen estää tai huomattavasti
vaikeuttaa itseään koskevaa päätöksentekoa
tai maasta poistamista koskevan päätöksen
täytäntöönpanoa. Ulkomaalainen
voidaan niin ikään ottaa säilöön,
jos se on tarpeen hänen epäselvän henkilöllisyytensä selvittämiseksi
tai hänen henkilökohtaiset ja muut olonsa huomioon
ottaen on aihetta olettaa hänen syyllistyvän rikokseen
Suomessa.
Nyt puheena olevassa lakiesityksessä kiellettäisiin
ilman huoltajaa maassa olevien turvapaikanhakijalasten säilöönotto.
Alle 15-vuotiasta lasta ei saisi ottaa säilöön
edes sen jälkeen, kun hänen maastapoistamistaan
koskeva päätös on tullut täytäntöönpanokelpoiseksi.
Tätä on erittäin vaikea ymmärtää.
Pelkään pahoin, että jos laki tulee voimaan
esitetyssä muodossa, tulee käymään
niin, että kielteisen turvapaikkapäätöksen
saaneet alle 15-vuotiaat "painuvat maan alle", he häipyvät
viranomaisten tavoittamattomiin ja jatkavat maassa oleskelemista.
Tällainen kaikkien viranomaisverkostojen ulkopuolella oleva
henkilö on erittäin altis syyllistymään
oikeuden loukkauksiin, sillä jotenkinhan hänen
on elantonsa ansaittava. Kun ei voi olla viranomaisten rekistereissä ja
saada sitä kautta rahaa taikka muita sosiaalisia etuuksia,
joudutaan elantoa hankkimaan toisten omaisuutta anastamalla ja sitä myymällä.
Arvoisa herra puhemies! Minä pidän parempana
ratkaisuna sitä, että kun henkilön maastapoistamispäätös
on tehty, hänet voidaan ottaa viranomaisten valvontaan
ja näin turvata asianmukainen maasta poistaminen. — Kiitos.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies Eero Heinäluoma.
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Hongisto käytti tästä aiheesta
mielestäni hyvin harhaanjohtavan puheenvuoron. Eihän
tässä laissa puhutuissa tapauksissa ole kysymys
alaikäisistä lapsista, jotka ovat tehneet jotain
poikkeuksellisen raakoja rikoksia. Tässä laissahan
puhutaan tapauksista, joissa halutaan valvoa täällä turvapaikkaprosessin
päättäneitä ihmisiä ja
varmistua heidän maasta poistamisestaan. Antaa kyllä aika
erikoisen kuvan ihmisille, jos tässä yhteydessä puhuu
joistain sellaisista ilmiöistä kuin alaikäisten
lasten tekemät raa’at rikokset. En ole koskaan
itse kuullut yhdestäkään tapauksesta,
jossa tämän lain tarkoittamat alaikäiset
lapset olisivat syyllistyneet joihinkin raakoihin, edustaja Hongiston
kuvailemiin rikoksiin Suomessa.
Reijo Hongisto /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Sinnemäelle totean, että esityksen
pääasiallisessa sisällössä todetaan, että ulkomaalaislakia
ehdotetaan muutettavan siten, että siinä kiellettäisiin
ilman huoltajaa maassa olevien turvapaikanhakijalasten säilöönotto
ja täsmennettäisiin muutoin lasten säilöön
ottamista koskevaa sääntelyä. Minun tulkintani
mukaan tässä ei sanallakaan viitata siihen, että jos
alle 15-vuotias lapsi ilman huoltajaa tulee maahan, syyllistyy täällä johonkin
oikeuden vastaiseen tekoon, niin todetaan, että kielletään
säilöönotto. Olenko minä tulkinnut
tämän asian oikein vai väärin,
että tällainen mahdollisuus on joka tapauksessa
olemassa ja että jos laki otetaan tässä esitetyssä muodossa
voimaan, niin kiellettäisiin säilöönotto?
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä laissa tarkoitettuja
säilöönottoja ei tehdä sen tähden,
että nämä alaikäiset lapset
olisivat syyllistyneet joihinkin rikoksiin Suomessa. Ei myöskään
esityksen perusteluissa eikä siitä käydyssä keskustelussa
ole tuotu esiin ainuttakaan sellaista tapausta, jossa nämä alaikäiset
lapset olisivat syyllistyneet joihinkin vakaviin rikoksiin ja heitä sen
takia otettaisiin säilöön. Nimenomaan
tässä laissahan kuvaillaan sellaisia tapauksia,
joissa näitä lapsia on otettu säilöön
liittyen heidän maassaolo-oikeuteensa ja turvapaikkaprosessiin.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja sitten puhujalistaan.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Mielestäni on syytä mennä laajemmin
maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikan käsittelyyn. Meillä on
hyvin helposti tällainen mustavalkoinen keskustelu näissä kysymyksissä,
ja nyt minun on pakko kyllä pikkuisen luodata vähän
laajemmin tähän liittyvää taustaa
ja käsittelyä niin 2003—2007 ministerineuvostossa
olleena, maahanmuutosta vastanneena sisäministerinä kuin
myöskin presidiumissa ja 2006 jälkimmäisen
puoliskon EU-puheenjohtajana sisäasioissa toimineena.
On valitettavaa, että meillä on ikään
kuin monopolisoitu maahanmuuttopoliittinen, turvapaikkapoliittinen
kriittinen keskustelu, ja sitten on olemassa vain äärisinisilmäisten
tasavallan näkökulma. Kyllä nämä asiat
pitää pystyä laajemmin analysoimaan.
Edustaja Zyskowicz teki eräitä havaintoja, mutta
laajemmin tässä esityksessä on monia
mielenkiintoisia kohtia, jopa siitä, että säädellään
jo virkamiehen käyttäytymistä, ja ehkä se
lailla tulee kuntoon säilöön otetunkin käytös.
Mutta tässä asiassa on muistettava, että silloin 2003—2007
Suomen linja oli, että maahanmuuton määrällinen
ja laadullinen hallinta on tärkeätä työmarkkinoiden
vakauden ja sisäisen turvallisuuden näkökulmasta,
ja korostettiin myös laittoman maahanmuuton torjuntaa.
Tämä oli aivan keskeinen lähtökohta.
Suomen puheenjohtajuuskaudella tämän ohella korostettiin
erityisesti ihmiskaupan torjuntaa.
Minun täytyy sanoa, että kun olen niissä ministerineuvoston
kokouksissa kuullut YK:n ihmisoikeus- ja myöskin ihmiskaupan
vastaisten toimijoiden näkökulmaa ja Brysselissä kuullut, mitä Brysselin
nurkilla tapahtui, niin sitä järkyttävää tietoa
tarvittaisiin tässä sinisilmäisten tasavallassa.
Emme me myöskään ole ihmiskaupan osalta
mikään sivujuonne. Meillä pitää myös kriittisesti
arvioida, miten meillä toimitaan ja tunnistetaan siihen
liittyviä kysymyksiä. Myöskin sisäministeriaikanani
jouduin niihin kysymyksiin puuttumaan ja myös viranomaisten
toimintaa herkistämään.
Itse asiassa tämä paperien puuttuminen ja
henkilöllisyyden häivyttäminenhän
on pääsääntö myös
perusteettomien turvapaikanhakijoiden eräänä keinona,
ja tämä on yleinen ongelma. Iän määritys
tuli tässä esille, mutta toinen kysymys on myös
ankkurilapsiasia, joka meillä oli suuri katastrofi — taidettiin
vaatia eroanikin, kun käytin sitä sanaa täällä.
Kuitenkin se on EU:ssa täysin tuttu, ministerineuvostossa
tunnistettu EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikan vaarallinen
ilmiö, jossa alaikäisiä lapsia lähetetään
toiselle puolelle maapalloa ja sitten perheiden yhdistämisen
kautta pyritään toimimaan.
Seuraajani ministeri Thors teki kaikkensa korjatakseen luomani
huonon kuvan ja saikin perusteettomien turvapaikanhakijoiden määrän
vuodessa ponnistamaan kaksinkertaiseksi. Eduskuntahan joutui lopulta
sitten niihin vielä hurjempiin esityksiin — 2009
muistaakseni — puuttumaan, ja silloin hallintovaliokunta
onneksi muutti hallituksen esitystä yksimielisesti. Ja
ehkä historiaan on sanottava, että arvostin puheenjohtaja
Töllin käytöstä siinä,
että myöskin entiseltä sisäministeriltä pyydettiin
kirjallinen lausunto ja asia oli hyvässä käsittelyssä.
Meillähän tästä alaikäisten
lasten tunnistamisesta ja henkilöllisyydestä oli
täällä salissakin aika erikoinen keskustelu,
kun sisäministerinä esitin, että myös
sosiaaliviranomaisten on maahanmuuttoviranomaisten kanssa pyrittävä jäljittämään
lapsen reitti, mikä on minusta lastensuojelun ensimmäisiä aakkosia.
Edustaja Eva Biaudet — josta tuli varmaan joku valtuutettukin
sen jälkeen — vastusti jyrkästi. Jos
meiltä katoaa lapsi naapurista, niin varmasti kaikki ovat
etsimässä, pyritään tunnistamaan,
missä hän on. Kyllä se on sama asia,
jos toiselta puolelta maapalloa tulee alaikäinen lapsi.
Ei kai se nyt ole samantekevää, mistä hän
on tullut, miten häntä kohdellaan.
Ja tältä osin sanoisin tästä,
että tämähän on hallitusohjelman
mukainen, että alaikäisten turvapaikanhakijoiden
säilöönotto kielletään.
Ja on välttämätöntä nyt
kuitenkin tässä tuoda esille, että hallintovaliokunnan
on kyllä ehdottomasti katsottava, että maasta
poistumisen täytäntöönpanossa
mahdollistetaan 15—18-vuotiaiden säilöönotto,
se nyt on ehdottoman välttämätöntä. Eivät
he enää silloin ole turvapaikanhakijoita, ja siinä on
vaarana tämä äsken kuvaamani katoaminen,
ja se johtaa useasti alaikäisen jopa ihmiskaupan tai muun
hyväksikäytön kohteeksi. On muistettava,
että kun ei ole enää turvapaikanhakija,
niin tätä ennen on Maahanmuuttoviraston ja hallintotuomioistuimen
toimesta tiukkaan tutkittu ja perusteet maahan jäämiselle
evätty. Tämä asia on syytä muistaa.
Ja en minä nyt hirveästi häpeäisi
näitä meidän säilöönottotiloja.
Käsittääkseni Joutsenoon valmistuva uusi
säilö alaikäisille ja perheille on kodinomainen,
ja Suomessa pyritään varmasti toimimaan näissä asioissa
kyllä ihmisoikeuksien mukaisesti.
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jo eilen tästä aihepiiristä käydyssä keskustelussa
täällä käytettiin tätä suosittua
termiä "sinisilmäinen", (Kari Rajamäki:
En tiennyt, en ollut eilen!) ja edustaja Rajamäki muotoili
termin "sinisilmäisten tasavalta". Olen itse sitä mieltä,
että tämä termi ei kuvaa Suomea mitenkään.
Se ei ole mielestäni onnistunut ilmaisu. Jos katsomme lukuja
ja katsomme faktoja, Suomesta ei haeta erityisen paljon turvapaikkoja.
Ei ole myöskään mitään
erityisiä sellaisia todellisia syitä, minkä takia
täällä kansanedustajien pitäisi
nimittää turvapaikkapolitiikkaamme tai Suomea
kokonaisuudessaan jotenkin sinisilmäiseksi. Protestoin
tämän ilmaisun käyttöä.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ne luvut, joita edustaja Sinnemäki
eilen illallakin esitti turvapaikanhakijoiden määrästä verrattuna
muihin maihin, ovat totta ja kertovat, että Suomessa turvapaikanhakijoiden
määrä esimerkiksi suhteessa Ruotsiin
ei ole mitenkään suuri. Sitten erikseen voisi
katsoa, kuinka suuri osa noin 3 000 vuosittaisesta turvapaikanhakijasta
saa oleskeluluvan eli, toisin sanoen, kuinka suuri osa on perusteettomia.
Valitettavan suuri osa niistä on perusteettomia.
Mutta jos puhutaan sinisilmäisyydestä, niin
on kyllä pakko sanoa, että kun eilen oli käsittelyssä esitys,
joka tarkoittaa sitä, että sellaisessa tapauksessa,
jossa on evätty maassaolo, korjataan porsaanreikä siten,
että ei jouduta antamaan enää asianomaiselle
oleskelulupaa, jos hän ei vapaaehtoisesti poistu maasta,
vaikka hänellä olisi siihen täysi mahdollisuus,
niin se on minun mielestäni sinisilmäisyyttä,
jos — kuten edustaja Sinnemäki — pidetään
tätä muutosta jotenkin perusteettomana ja huonona.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Siis todella meillä on jätetty tämä maahanmuutto-
ja turvapaikkapolitiikan eri ilmiöiden tarkastelu liian
vähälle. Perusteettomien turvapaikanhakijoiden
poistaminen maasta on yhteinen asia, ja se on hyvä, jos
tämä käsittely on nopeaa — ja
sitä onneksi on saatu nopeutettua — ja maasta
poistaminen myöskin nopeaa: myöskään
perusteettomien turvapaikanhakijoiden määrä ei
lähde käsistä ja ryöstäydy.
Tämän järjestelmän on oltava
kunnossa.
Itse asiassa on muistettava, että laittoman maahanmuuton
torjunta on EU:n yhteinen asia. Toisaalta meillä on ongelmia
sitten myöskin Välimeren alueilla: italialaiset
ja kreikkalaiset eivät toimi kuten EU:n yhteinen maahanmuutto-
ja turvapaikkapolitiikka edellyttää. Pitäisi
rekisteröidä, pitäisi ottaa vastaan.
On turha puhua taakanjaosta, jos ei toimita EU:n yhteisten periaatteiden
mukaisesti vaan lähetetään eteenpäin.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Sitten puhujalistaan.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Turvapaikka- ja oleskelulupapäätöksien
teko on työlästä, ja asiat eivät
ole aina kovin selkeitä. Kun samaan aikaan haluamme tehostaa
hallinnon toimintaa, on kehitetty pisteytys koskien jokaista päätöstä.
Tästä on otettu minuun yhteyttä. Nimittäin
tällöin on vaara, että kun tekee nopeasti
oleskelulupamyönteisen päätöksen,
saa pisteet tehokkaasta työstä. (Kari Rajamäki:
Ahaa!) Jos taas kohdalle tulee vaativampi päätös,
esimerkiksi oleskeluluvan epääminen, ja päätöksen
pitää myös sitten pitää oikeudessa,
niin siihen yksinkertaisesti vain kuluu enemmän aikaa ja
tällöin henkilö ei saa näitä kaivattuja
pisteitä. (Kari Rajamäki: Ohhoh!) On siis mietittävä hyvin
tarkkaan, kuinka me arvioimme, kuinka me pisteytämme tämmöistä vaikean
alan työtä, koska tämä mittaaminen
ohjaa lopulta sitten itse toimintaa. Tein tästä kirjallisen
kysymyksen, ja kovin ympäripyöreä vastaus
sieltä valitettavasti tuli. Mutta tämä on
todellinen ongelma, joka on tiedostettu.
Keskustelu päättyi.