Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Annan suuren arvon sille, että edustaja Rundgren
on salissa paikalla, kun tätä asiaa lähetekeskustellaan
täällä, ja tietysti sille, että myös puhemies
ja asianomainen sihteeristö ovat paikalla — itse
asiassa heidänhän on pakko ollakin täällä paikalla.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Kyllä me olemme vapaaehtoisesti.
Kysymys on asiasta, joka on aika iso mutta johon ymmärrettävästikään
ei juuri siksi kovin paljon kiinnostusta osoiteta.
Kysymys on eurooppalaisen pankkiunionin rakentamisesta ja sen
erään tärkeän vaiheen aloittamisesta.
Asiahan on edennyt tähän saakka sillä tavalla,
että meillä on tällä hetkellä menossa pankkien
testit Euroopan unionin alueella: katsotaan, mitä ne ovat
syöneet, minkä verran maiden pitää niitä pääomittaa.
Tämän jälkeen pankkiunioni etenee sillä tavalla,
että marraskuun 4. päivä käynnistyy
kaikkien eurooppalaisten, näitten vähänkin
suurempien, pankkien aika tarkkakin valvontamenettely. Pienemmätkin
pankit ovat mukana tämmöisessä summaarisemmassa, niin
kuin tämmöisessä yleisemmässä,
ei niin detaljoidussa valvonnassa, mutta lähinnä nämä suuret — mukana
on kolme suomalaista — ovat tässä valvontajärjestelmässä mukana.
Tähän asti Eurooppa on sopinut myöskin
kriisinratkaisujärjestelyn hoitamisesta elikkä siitä, millä tavalla
eri maissa jo 2015 alusta lukien ratkaistaan kriisien ratkaisujen
vaatima rahoitus, jos maakohtaisesti ongelmia syntyy pankki- ja
finanssijärjestelmissä. Sitten 2016 käynnistyy
varsinainen kriisinratkaisumekanismi, yhteinen, yleinen eurooppalainen,
siis lähinnä euromaista koostuva järjestelmä,
ja se alkaa vuonna 2016. Osana sitä järjestelmää on
tarkoitus asteittain rakentaa Euroopan unioniin yhteinen, kaikkien
eurooppalaisten rahalaitosten, finanssilaitosten yhteisesti rahoittama
ja asteittain pääomittama kriisinratkaisurahasto.
Suurin piirtein näin — pelkistäen kuvattuna — tämä järjestely
etenee.
Edelleen vielä ratkaisematta on se, mitä ihan tarkkaan
ottaen tehdään sitten tälle eurooppalaiselle
talletussuojajärjestelmälle, millä tavalla nämä talletussuojajärjestelyt
sitten hoidetaan. Erittäin todennäköisesti
ne jäävät kunkin maan oman järjestelmän
piiriin, kuitenkin niin, että yhteisesti ja yhtenäisesti,
Euroopan unionin laajuisesti, koordinoidaan, millä tavalla
tämä talletussuojajärjestelmä sitten
rakentuu. Mehän tiedämme jo, että meillä tällä hetkellä on
100 000 euroon asti talletussuojat, mutta siinä,
miten tämä jatkossa järjestetään
koko Euroopan unionin alueella, yksityiskohdat ovat auki.
Arvoisa puhemies! Tämän jälkeen tulen
nyt sitten siihen, mitä tässä esitetään.
Nyt hallitus esittää, että Suomessa näitä asioita
hoitamaan tulisi ensinnäkin oma, erillinen virastonsa ja
että sitten tämän varsinaisen kriisinratkaisujärjestelmän
rahoitusta varten perustettaisiin erikseen tämmöinen
rahoitusvakausrahasto, johon kerättäisiin tarvittavat
varat, useampi sata miljoonaa euroa, ja tämän
rahoitusvakausrahaston kanssa samaan hallinnolliseen kokonaisuuteen
yhdistettäisiin finanssitoimialan hallinnossa tällä hetkellä oleva
talletussuojarahasto ja tämä finanssialan tällä hetkellä itse
hallinnoima talletussuojarahasto lakkautettaisiin ja sen rahat siirrettäisiin
tähän yhteiseen rahoitusvakausrahastoon.
Arvoisa puhemies! Tähän liittyy muutama duubiointi,
muutama epäily, ja tässä nyt haluan sanoa
ja lausua ne ääneen:
Ensimmäinen liittyy siihen, miksi ylipäänsä tämä finanssialan
itse hallinnoima, kevyesti ja hyvin hallinnoima, talletussuojarahasto
pitää lakkauttaa, miksi se ei voi jatkaa ja miksi
se ei voi jatkossakin huolehtia tämän talletussuojajärjestelmän
asioiden käytännön hoidosta Suomessa
niin, että se hoito vastaisi niitä tulevan, tarkentuvan
direktiivin ohjeita ja kansallisen lainsäädännön
sille muuten asettamia tarpeita. Tämä on ensimmäinen
huomio.
Toinen on sen seikan tässäkin yhteydessä ääneen
sanominen, että me keskustalaiset emme hyväksy
sitä, että tämä yhteinen eurooppalainen 2016
alusta lähtien rakennettava kriisirahasto todella rakennetaan
yhteiseksi, Euroopan kaikkien pankkien, finanssi-instituutioitten
yhteisesti rahoittamaksi rahastoksi. Suomalaiset pankit joutuvat
näillä tiedoin siirtämään
sinne rahaa noin 1,2 miljardia euroa. Tosin se tapahtuu vuosina 2016—2024,
kahdeksan vuoden kuluessa, mutta yhtä kaikki, tapahtuu
kuitenkin. Meidän näkemyksemme on ollut se, että tämä pitää järjestää ihan
samalla tavalla kuin mitä Saksa alun perin esitti ja mitä se
tavoitteli: on yhteiset pelisäännöt mutta
maakohtaiset rahastot. Tässä tapauksessa Suomessa
tästä rahastosta vastaisi Suomen puitteissa tänne
perustettava rahasto, joka vastaisi vain suomalaisista pankeista
ja niitten kriisien hallinnasta.
Arvoisa puhemies! Hivenen sekavasti puhun näin ilman
paperia ja muistiota. Se on muuten aika paksu, se on tuommoinen
kirjanen, tämä esitys tuolla pöydällä — se
oli niin paksu, etten minä jaksanut sitä kunnolla
tänne kantaa. Tämä kirjanen sisältää nämä lakiesitykset,
joista tässä on kysymys.
Tämä pitää säätää kaiken
lisäksi perustuslain säätämisjärjestyksessä.
Hallitus tässä nyt tietysti ottaa vissin riskin,
kun se lähtee tätä tälle tielle viemään.
En uskalla luvata tässä yhteydessä sitä, että keskusta
lähtisi tukemaan sitä, että siis valtion
budjetin ulkopuolelle rakennettaisiin nyt tällainen rahasto.
Jotta valtion budjetin ulkopuolinen rahasto voidaan perustaa, se
pitää perustaa perustuslain säätämisjärjestyksessä,
joten hallitus nyt tässä kokeilee kepillä jäätä.
Nämä duubioinnit, mitkä äsken
tässä esitin, ovat lähinnä niitä syitä,
joista me ainakin tässä vaiheessa vielä suhtaudumme
tähän hyvin varauksellisesti, kutakuinkin kielteisesti,
mutta katsotaan nyt, mitä tämän asian
yksityiskohtainen käsittely pitää sisällään.
Lähtökohtaisesti suhtaudumme hyvin epäilevästi
siihen, että perustettaisiin tällainen budjetin
ulkopuolinen rahasto, tällainen, joka saman rahaston puitteissa
hallinnoi sekä talletussuojia että kriisinratkaisurahaston rahoja.
Keskustelu päättyi.