1) Hallituksen esitys laeiksi työttömyysturvalain
ja työttömyysetuuksien rahoituksesta annetun lain
4 §:n muuttamisesta
Valto Koski /sd (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Eduskunnan käsittelyssä on
hallituksen esitys 86/2003 vp ja sitä koskeva
sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintö 15/2003
vp.
Esityksessä ehdotetaan työttömyysturvalakia muutettavaksi
siten, että ikääntyneellä etuudensaajalla
on oikeus saada soviteltua työttömyysetuutta enimmäismaksuehdon
täyttymisen sitä estämättä.
Esityksessä ehdotetaan lisäksi, että sovitellun
työttömyysetuuden enimmäisajan laskeminen
aloitetaan alusta silloin, kun henkilö on työskennellyt
yrittäjän työssäoloehdon edellyttämän
määrän. Lisäksi ehdotetaan muutettavaksi sovitellun
työttömyysetuuden maksamista koskevaa voimaantulosäännöstä siten,
että enimmäismaksuajan täyttymisen estämättä soviteltua työttömyysetuutta
voitaisiin myöntää 31. päivään
joulukuuta 2004 saakka.
Työttömyysturvalakia ehdotetaan muutettavaksi
siten, että työnteon estyessä rakennus-
taikka metsätyöalalla pakkasen vuoksi henkilölle voidaan
työttömyysetuuksien sovittelusäännöistä poiketen
maksaa täyttä työttömyysetuutta
yksittäisten työttömyyspäivien
ajalta. Lisäksi ehdotetaan muutettavaksi työttömyysetuuksien
rahoituksesta annettua lakia siten, että tällaisen
sääesteen ajalta maksettuun työttömyyspäivärahaan
ei suoriteta valtionosuutta.
Valiokunta on omassa kannanotossaan todennut, että hallituksen
esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää tätä esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin:
Valiokunta pitää myönteisenä,
että hallituksen esityksellä sovitellun työttömyysetuuden maksamista
rajoittava 36 kuukauden enimmäisaika ei enää jatkossa
koske ikääntyneitä työnhakijoita.
Etuuden enimmäismaksuaika soveltuu huonosti ikääntyneille
työttömyysetuuden saajille, koska se saattaa muodostaa
esteen osa-aikaisen työn vastaanottamiselle ja ikääntyneiden
hakeutumista osa-aikaiseen työhön on perusteltua kannustaa.
Esityksen mukaan enimmäisajan täyttymisen estämättä voidaan
kaikille soviteltua työttömyysetuutta
saaville jatkaa etuuden maksamista vuoden 2004 loppuun riippumatta
sovittelun perusteesta. Alun perin 36 kuukauden enimmäisaika
tuli voimaan 1.4.2000, ja se olisi ensimmäisen kerran täyttynyt
soviteltua päivärahaa yhdenjaksoisesti saaneilta
huhtikuussa 2003. Maksatuksen jatkamiseen on aiemmin hyväksytty
määräaikainen pidennys 1.1.2003 voimaan
tulleella lailla, jolla määräaika pidennettiin
kuluvan vuoden syyskuun loppuun. Nytkin maksatuksen jatkaminen on
jälleen määräaikainen.
Sovitellun työttömyysetuuden enimmäisaika on
saadun selvityksen mukaan käytännössä koskenut
yhdenjaksoisesti osa-aikatyötä tekeviä, valtaosaltaan
naisia. Ehdotettu enimmäisajan määräaikainen
pidentäminen hyödyttää näin
ollen ennen kaikkea matalapalkkaisilla naisaloilla työskenteleviä,
koska näillä aloilla tehdään
runsaasti sovitellun työttömyysetuuden piirissä olevaa
työtä erityisesti siksi, ettei kokoaikatyötä näytä olevan
tarjolla. Tällä hetkellä enimmäismaksuaika
koskee noin 550:tä henkilöä. Osa-aikatyön
vastaanottamista ja osa-aikaisessa työssä pysymistä tulee
tukea tilanteessa, jossa kokoaikatyötä ei ole
tarjolla. Enimmäismaksuajan merkityksellisyyden vähentyminen
näkyy myös siinä, että enimmäisaikaa
toistuvasti määräaikaisesti jatketaan.
Tähän esitykseen liittyy kaksi vastalausetta, jotka
varmasti vastalauseiden esittäjien taholta tullaan täällä salissa
omalta osaltaan esittelemään, minkä takia
en niihin suuremmalti puutu. Totean kuitenkin, että valiokunta
on hallituksen esitystä käsitellessään
käsittänyt tämän niin sanotun
sääolosuhderatkaisun työmarkkinajärjestöjen
välillä tehdyksi sopimukseksi, jota perustellusti
pitää eduskunnassa edistää,
ja näin ottanut tähän myönteisen
kannan. Mitä soviteltuun päivärahaan
tulee, erityisesti haluan korostaa sitä, että niin
kuin aikaisemmin totesin, tämä laki, joka on aikaisemmin
ollut voimassa 30.9.2003 asti, kaipasi jatkoaikaa erityisen kiireellisesti
sen takia, että sovitellun päivärahan
maksatus on siksi aikaa työttömyyskassassa keskeytetty,
kunnes tämä laki tulee eduskunnan päätöksellä hyväksyttyä.
Mitä muuten sosiaali- ja terveysvaliokunnan kannanottoihin
tämän lain kapea-alaisuudesta tulee nimenomaan
sääesteiden osalta, on syytä todeta,
että valiokunta käsittelyssään
oli sitä mieltä, että tätä asiaa
pitää jatkossa tarkastella laaja-alaisemmin ja
tällä tavoin ottaa huomioon mahdollisesti nekin
alat, jotka vastaavalla tavalla kuin rakennusala ja metsäala
ovat tämän sääestelain piirissä.
Haluan kuitenkin jatkokeskustelua varten tuoda esille vielä sen
asian, että ei tämän lain sisältö ole
sellainen, että automaattisesti sääestepykälä toteutuu
rakennusalalla, koska siellähän voidaan, niin
kuin lakiesityksen perusteluissakin sanotaan, tarjota esimerkiksi
vastaavaa sisätyötä silloin, kun ulkotyöt
eivät sääesteiden takia voi tulla kysymykseen.
Tällä tavoin voidaan ajatella näiden
sääolosuhteiden vaikutusta työsuhteisiin. Tämän
takia haluan nimenomaan korostaa, että kysymyksessä ei
ole kaikkia kollektiivisesti koskeva laki, vaan tätä voidaan
soveltaa sillä tavoin, että työolosuhteet
järjestetään, jos ulkoilma on sääesteiden
takia sellainen, ettei työtä voida jatkaa, muulla
tavalla.
Nimenomaan haluan vielä korostaa sitä, että kun
viime aikoina lainvalmistelussa tasa-arvokysymykset ja nämä näkökohdat
pitäisi ottaa laajasti huomioon, niin tässä yhteydessä on
kai syytä todeta, että työmarkkinajärjestöt
ovat panneet tavallaan valiokunnan seinää vasten.
Kun sääolosuhteet lain kautta kohdistuvat itse
asiassa pitkälti rakennusalaan ja metsäalaan,
jokainen tietää, että tasa-arvokysymystä siltä osin,
jos nämä kaksi kapea-alaista alaa vain ovat kysymyksessä,
ei välttämättä ole toivotulla
tavalla otettu huomioon. Toivon vastaavasti, että kun tätäkin
asiaa jatkossa tarkastellaan, niin otetaan tasa-arvonäkökohta
huomioon.
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämän lakiesityksen tarkoitus
on pääosin hyvä. Olen kiinnittänyt
huomiota tässä erääseen yksityiskohtaan,
jonka taloudellinen merkitys ei ole kovin suuri, mutta joka ehkä periaatteellisena
kysymyksenä sitten kuitenkin vaatisi jonkinlaista tarkastelua.
Tässä tehdään sinänsä järkevä asia,
että kun rakennuksilla ja metsätöissä ei
jo työturvallisuussyistä voida työskennellä kovalla
pakkasella, niin osapuolet ovat ensin sopineet keskenään, että sääesteiden
takia työnantajalla on oikeus lomauttaa rakennustyömiehet
silloin, jos heille ei voida sisätyötä järjestää.
Jos tämmöistä lomautusoikeutta ei olisi
ollut, niin ehkä niitä sisätöitä silloin
löytyisi juohevammin, koska kyllähän aina
rakennuksia on eri vaiheissa ja toisissa on ikkunat paikallaan ja
toisissa ei. Sen jälkeen kun on ensin sovittu, että voidaan
lomauttaa, sitten huomattiin, että lomautuksen ajalta nykysäännösten
mukaan työttömyyskorvaus on vähän huono,
koska se on tämmöinen soviteltu päiväraha.
Sen jälkeen nämä osapuolet sopivat keskenään,
että näillä kahdella alalla maksetaan
parempaa työttömyyskorvausta kuin muualla eli tätä työttömyyskorvausta
ei sovitella.
Tämäkin on varmaan sosiaalipoliittisesti aivan
perusteltua, koska eihän se nyt näitten työmiesten
vika ole, että on pakkasta. Mutta sen jälkeen
he sopivat myös keskenään, että muut
alat saavat maksaa tästä aiheutuvat kustannukset. Tämä ei
mielestäni ole reilusti sovittu, sillä jos kaikki
alat joutuvat osallistumaan näihin kustannuksiin, niin
tämän etuuden pitäisi koskea kaikkia
aloja. Tai jos ei pidetä tarkoituksenmukaisena, että tämä etuus
koskisi kaikkia aloja, niin silloin minusta olisi yksinkertaisempaa,
että nämä alat sisäisesti vakuutusperiaatteen
mukaisesti maksavat nämä kustannukset.
Tämä asia ei olisi niin puuttumisen arvoinen, ellei
tehtäisi samanlaisia päätöksiä,
joissa miesvaltaiset rakentamiseen ja teollisuuteen liittyvät alat
systemaattisesti aina siirtävät laskujaan naisvaltaisille
palvelualoille, sillä onhan naisvaltaisilla palvelualoilla
esimerkiksi semmoinen ala kuin terassien tarjoilijat, joilla on
hyvin vähän töitä sadepäivänä.
(Ed. O. Ojala: Tässä on työsuojeluasiasta
kysymys!) — Tässähän ei ole
kysymys työsuojeluasiasta, vaan työ on estynyt
molemmissa tapauksissa ja kyse on siitä, minkälaisen
... (Ed. O. Ojala: Työsuojelu estää toisten työnteon!) — Nyt
kumpikaan ei voi tehdä töitä. Kysymys
on siitä, mitenkä tämä sään
estämä tulottomuus korvataan.
Molemmissa tapauksissa lomautetaan, kummassakaan tapauksessa
ei tehdä töitä. Sen takia se ei enää sen
jälkeen ole ... (Ed. O. Ojala: Toisessa ei ole työtä,
toisessa olisi töitä, mutta työsuojelu
estää!) — Siis kummassakaan tapauksessa
ei ole mahdollista tehdä töitä, jolloin
asianomainen menettää tulonsa. Minusta on aika
erikoista, että aina, kun tehdään tällaisia
sääntöjä, jotka ovat epäsymmetrisiä,
niin pääsääntöisesti ne
ovat niin, että naisvaltaiset alat maksavat miesvaltaisten
alojen kustannuksia. Ei voi olla oikein, että näin
tehdään aina ja joka kerta. Sen takia halusin
puuttua tähän kysymykseen. Minusta tällaisen
järjestelyn voi tehdä, mutta rakennusala ja metsäala
maksakoot sen itse sisäisesti. Kysymys ei ole suuresta
summasta, mutta kysymys on vähän periaatteesta,
saako toisen tontille rakentaa. (Ed. O. Ojala: Olisitte esittäneet
vastalauseessanne tätä kaikille aloille!)
Tässä vastalauseessa esitetään,
että tämä asia palautetaan valmisteltavaksi
joko niin, että ne alat maksavat sen itse, tai niin, että se
laajennetaan koskemaan kaikkia aloja. Mutta kun on kysymys kolmikantaisesta
järjestelystä, niin se täytyy palauttaa
tämän valmistelukoneiston kautta.
Arvoisa puhemies! Sen takia ehdotan, että tässä laissa
pohjaesitykseksi otetaan vastalauseen 1 mukainen lakiesitys.
Sitten kommentoin hieman vastalausetta 2, jossa esitetään,
että tämä sovitellun päivärahan käytäntö muutetaan
pysyväksi. Pysyväksi se tulisi saada, ja tästä päämäärästä olen
aivan samaa mieltä. Jos se saatetaan pysyväksi
nykyisillä säädöksillä tekemättä mitään
muuta, on se riski, että kaupan alalla työnantaja
muuttaa yhä enemmän kokopäiväisiä tehtäviä osa-aikaisiksi,
ja sen takia tämä seikka pitäisi padota,
ennen kuin tämä muutetaan pysyväksi.
Mutta sinänsä tämä järjestely
sovitellusta päivärahasta pitäisi saattaa
pysyväksi.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja
esitteli edellä ne syyt, miksi lakiesitys on täällä ja miksi
sitä lähes yksimielisesti valiokunnassa on myöskin
esitetty voimaan saatettavaksi. Jätin valiokunnan mietintöön,
jonka sisällöstä sinänsä olen
erittäin pitkälti samaa mieltä, eriävän
mielipiteen siksi, että kuten täällä jo
edellä on viitattu, tätä lakia esitetään
taas kerran jatkettavaksi.
Valiokunta on todennut omassa mietinnössään:
"Valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena, että nyt
hyväksyttävän määräajan
jatkamisen jälkeen enimmäisaika pyrittäisiin
ensisijaisesti poistamaan kokonaan. Tällaista ratkaisua
puoltaa muun muassa se, että työttömyysetuuden
suuruuden uudelleen määrittely 8 kuukauden välein turvaa
hyvin sen, ettei etuuden taso muodosta kynnystä kokoaikatyöhön
hakeutumiselle. Sovitellun työttömyysetuuden enimmäiskesto
voi päinvastoin nostaa kynnystä hakeutua osa-aikaisiin
töihin tai kannustaa jäämään
kokonaan työttömyysturvan varaan. Osa-aikatyön
vastaanottamista ja osa-aikaisessa työssä pysymistä tulee kuitenkin
tukea tilanteessa, jossa kokoaikatyötä ei ole
tarjolla. Enimmäismaksuajan merkityksellisyyden vähentyminen
näkyy myös siinä, että enimmäisaikaa
toistuvasti määräaikaisesti jatketaan."
Valiokunta on ansiokkaasti perustellut, miksi enimmäisaika
pitäisi poistaa. Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa ei
esiintynyt mitään sellaisia lausumia, poislukien
ministeriön näkemys, että kun Suomessa
työttömyysturvan kesto on jo muutenkin eurooppalaisittain
niin pitkä, niin ehkä sillä perusteella
tämä pitäisi poistaa. Se ei ole oikein
kestävä peruste, ja siksi katsoin, että jotta
jonkun ajan kuluttua tätä lakia ei jälleen
tarvitsisi käsitellä täällä eduskunnassa,
enimmäiskesto voitaisiin poistaa jo nyt. Se seikka, minkä ed.
Soininvaara esitti, ei minusta ole sellainen uhka, että se
estäisi sitä tekemästä jo nyt.
Joka tapauksessa on perusteltua, että sellaiset uhat, joihin
ed. Soininvaara viittasi, tulee joka tapauksessa sieltä poistaa,
kävi tämän lain osalta miten tahansa.
Arvoisa puhemies! Edellä sanotun perusteella ehdotan,
että käsittelyn pohjaksi otettaisiin vastalause
2.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Sovitellun päivärahan
jatko on ollut erittäin tärkeä asia,
koska tämä koskettaa tosiaan 550:tä lähinnä palvelualalla
työskentelevää naishenkilöä.
Tämä asia sai mielestäni hiukan oudonlaisia
käänteitä valiokuntakäsittelyn
yhteydessä, kun tästä niin sanotusta
pakkaspykälästä tuli ongelma. Tämä asia
on sovittu kolmikantayhteistyössä ja on tuotu
hallituksen taholta yksimielisesti valiokuntaan päin. Täytyy
muistaa, että soviteltua päivärahaa on
käsitelty aikaisemminkin, koska tämä on
ollut määräaikainen laki, ja nyt tälläkin
kertaa tällä lailla oli kiire, koska laki oli voimassa
30.9. asti ja tällä lainmuutoksella lisäämme
tämän lain määräaikaisuutta
31. päivään joulukuuta 2004 asti.
Uskon, että suurin osa valiokunnan jäsenistä on
samaa mieltä, että sääesteiden,
on se sitten pakkanen tai sade, pitäisi olla tasavertaisia,
mutta tämä asia ei kuitenkaan ollut sillä tavalla
valiokunnan käsissä, koska asiasta oli neuvoteltu
kolmikantaisesti, ja kun hallituksen esitys annettiin, niin yhteiskunnan
eli valtion rahaa tähän järjestelmään
ei laitettu eli tämän pakkaspäivän
tosiaan maksavat palkansaajajärjestöt keskenään. Ongelmia
tästä tietenkin voi löytää,
mutta mielestäni tasa-arvonäkökulman
esiintuominen voimakkaasti tässä yhteydessä on
hieman liioiteltua, kun täytyy muistaa, että soviteltu
päiväraha nimenomaan, sen jatko, koskettaa pienipalkkaisia
naishenkilöitä.
Kun tätä asiaa käsiteltiin, niin
tässä pitäisi muistaa nämä menettelytavat,
eli jos valiokunta olisi tehnyt muutoksen, koko laki olisi pitänyt hylätä.
Siinä olisi tullut se kannanotto, että valiokunta
ei halua noudattaa kolmikannan tuloksia, ja sitä kautta
me olisimme tätä järjestelmää lähteneet
tavallaan arvostelemaan ja heikentämään. Jos
me olisimme sen muutoksen tehneet tähän pykälään
valiokunnassa, se olisi ollut ihan sama asia: eli ei sitten vastaisuudessakaan
haluttaisi nähdä sillä tapaa, että kolmikanta
on se, joka neuvottelee ja tuo näitä asioita eteenpäin.
Se on mielestäni suuren luokan kannanotto, ja siihen eivät muut
puolueet nyt tällä kertaa kuin vihreät
halunneet ottaa kantaa tämän lain yhteydessä,
ja se ulostulo, jonka tästä asiasta sitten iltapäivälehdistä voivat
muut sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet lukea, oli
mielestäni aika outo. Tästä sääpäivästä kyllä tehtiin
kärpäsestä härkänen. Henkilökohtaisesti
olen työskennellyt tarjoilijana ja tiedän, että terassitarjoilijoiden
kohdalla on se tilanne, että yleensä ei olla pelkästään
terassilla vaan työskennellään myös
sisätiloissa, eli siihenkään ei voi vedota.
Itse asiasisällöstä olen samaa mieltä,
että sääesteet pitäisi nähdä laajemmin
kuin pelkästään pakkaspäivinä,
mutta tämä asia ei nyt tällä kertaa ollut
täällä talossa, vaan tämä on
tosiaan kolmikanta-asia. Jos vihreät ovat sitä mieltä,
että kolmikantaa tässä suomalaisessa
yhteiskunnassa ei tarvita eikä tätä sopimusyhteiskuntamallia,
niin silloin käydään vähän
erityyppistä keskustelua, sen tyyppistä, mitä kokoomuksen
ed. Ville Itälä on viritellyt.
Jyrki Kasvi /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluaisin kysyä ed. Koskiselta, pitääkö eduskunnan
tosiaan purematta niellä kaikki, mitä kolmikantaisesti
sovitaan, on siinä tolkkua sitten jossain tapauksessa tai
ei, on se sitten tasa-arvoista ja pohjoismaisten arvojen mukaista
tai ei. Tietääkseni Suomen perustuslaissa mainitaan
kyllä eduskunta mutta ei etujärjestöjä.
Marjaana Koskinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä kolmikantajärjestelmä on
yhteisesti sovittu, sitä on viime hallituskaudella noudatettu,
ja me olemme käsitelleet laajoja eläkepaketteja
siltä pohjalta. Totta kai asioita voidaan arvostella, mutta
mielestäni entisen ministerin pitäisi tietää ne
pelisäännöt, millä tapaa valiokunnan
esityksiä viedään takaisinpäin,
eli niitä hylätään ja sen jälkeen
pyydetään kolmikantapöytään
esimerkiksi neuvottelemaan tai sitten otetaan semmoinen kanta, että tällä kolmikannalla
ei ole enää mitään merkitystä. Henkilökohtaisesti
kannatan sitä, että meillä on sopimusyhteiskunta
ja pystytään arvioimaan tulevaisuutta, millä tapaa
asioita täällä yhteiskunnassa viedään
eteenpäin.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kasville sanoisin, että kolmikannalla
Suomi nostettiin lamasta ylös. Se oli suuri saavutus, ja
sen piikkiin voidaan laittaa paljon hyviä asioita. Haluavatko
vihreät nyt ruveta suomalaista yhteiskuntaa radikalisoimaan?
Kyllä tulee lakkoja ja sellaisia, jos te haluatte, että asioita
ei kolmikannassa ja etukäteen sovita vaan katsotaan, että asiat
ajautuvat kriiseihin, ja sieltä kautta haetaan sitten yhteiskunnan kehitystä.
Outi Ojala /vas (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä on nyt vähän
hämminkiä, milloin täällä saa
vastauspuheenvuoron tai ei. Kiitos siitä, että sain.
Ihmettelin todellakin ed. Soininvaaran puheenvuoroa lähinnä,
että entisenä ministerinä hän
niin totaalisesti nonchaleeraa mielestäni sen tärkeän
aspektin eli tämän "työsuojelusyistä".
En minä voi ymmärtää, että 30
asteen pakkaseen pakotettaisiin ihmiset töihin. Kysehän
rakennuksilla on siitä, että työ ei ole
loppunut, työtä olisi, mutta sääolosuhteet
ovat niin kovat.
Se, ettei saa palkkaa sen takia, että sataa vettä ja
terassilla ei ole asiakkaita, on toinen asia. Minusta silloinkin
pitäisi jonkin näköinen korvaus saada,
koska yhä enemmän ollaan sopimuspalkalla. Mutta
ne ovat kaksi eri asiaa, ja ihmettelen sangen suuresti, että entisenä ministerinä
ed.
Soininvaara lähti tämmöiseen lööppijulkisuuteen
tämän asian taholla. Jos te haluatte tasa-arvoa
edistää, sitä pitää edistää toisella
tavalla. Olisitte voineet tehdä tämän
muutosesityksenne ja vastalauseenne myöskin toisella tavalla,
jolloin se olisi kattanut kaikki nämä muutkin
alat, eikä niin, että vaan kritisoidaan sitä,
että jotkut eivät voi tehdä pakkasella
töitä.
Osmo Soininvaara /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin kysymykseen siitä,
saako kolmikannassa tehtyjä lakiesityksiä muuttaa:
Miksi ne tuodaan tänne yleensä ollenkaan? Sehän
on paperin haaskausta täysin, jos ei saa.
Mutta erityisesti vasemmistoliiton puheenvuoroa ihmettelen tässä,
koska olin lukevinani, että tässä oli
vasemmistoliiton vastalause myös tätä kolmikantaista
sopimusta vastaan. Minkä takia vasemmistoliiton vastalause
kolmikantaista sopimusta vastaan loukkaa kolmikantaista valmistelua
vähemmän kuin vihreiden vastalause kolmikantaista
sopimusta vastaan?
Todettakoon myöskin — nyt kai valiokuntakäsittelystä saa
jo kertoa — että kolmikantahan ei ollut tästä asiasta
yksimielinen, vaan Palvelutyönantajat olivat vastustaneet
tätä jyrkästi.
Ulla Anttila /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Todella on niin, että jos eduskunnan
enemmistö on sitä mieltä, että eduskunnalla
ei ole mitään päätösvaltaa,
meidän pitää säätää lait
sillä lailla, että kolmikanta päättää ja niitä lakeja
ei tuoda eduskuntaan ja sillä lailla ne hyväksytään.
Jos eduskunnalla on se mahdollisuus olla mukana päätäntävallassa,
kuten meidän parlamentaarinen järjestelmämme
edellyttää, niin silloin eduskunnalla pitää olla
täysi vapaus keskustella myös näistä asioista.
Sehän ei merkitse sitä, että valmistelujärjestelmää haluttaisiin
romuttaa, vaan sitä, että jos tulee ilmi ongelmia,
jos on ollut erimielisyyksiä, ne voidaan vielä palauttaa
dialogin myötä takaisin keskusteluun ja takaisin
myös kolmikantaiseen valmisteluun. Ei se sen kummempaa
ole.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin tästä kolmikannasta,
josta täällä on puhuttu. Henkilökohtaisesti
olen sitä mieltä, jotta jos täällä eduskunnassa
voidaan työntekijöiden oloja parantaa, niin se
voidaan minun mielestäni tehdä sillä tavalla,
että kysytään sitten lausunto, ja uskon,
että näissä tapauksissa työntekijäjärjestöt
ovat joka tapauksessa sitä mieltä, että työntekijöiden
etuja parannetaan, ja ne Palvelutyönantajat ja monet työnantajapiirit
voivat ymmärrettävästi olla vastaankin.
Työelämävaliokunnassa se on kuultu moneen
otteeseen, kun on kuunneltu asiantuntijoita. Sen takia siltä osin
näkisin, jotta kolmikantaa voidaan vähän
siinä mielessä loiventaa tässä,
että eduskunta ottaa aina lusikan kauniiseen käteen
ja tekee työntekijöille edullisempia, henkilöstölle
edullisempia ratkaisuja, ovatpa ne sitten taloudellisesti tai sosiaalisesti
parempia. Uskon, jotta siinä tämä palkansaajasiipi
tai -porukka ei varmasti laita hanttiin missään
vaiheessa.
Se asia, josta aion tässä muutaman sanan sanoa,
on ensinnäkin nämä sääpäivät.
Ed. Soininvaara täällä pohti sitä tilannetta,
onko tämä nykyinen lainsäädäntö syrjivä ja
maksavatko tässä nyt naiset miesten alojen korvauksia
ja kompensaatioita. Joka tapauksessa tässähän
on sillä tavalla, että tämä esityshän
lähtee siitä, jotta nyt valtio ei näiden
sääpäivien kustannuksiin osallistu elikkä yhteisestä veropotista
ei siihen laiteta, niin kuin aikaisemmin on laitettu, vaan työttömyyskassat
sitten hoitavat tämän omalta sektoriltaan. Ed.
Soininvaara tiennee sen, jotta meillä ei ole olemassa puhtaasti
miesten aloja tai ammattiliittoja ja työttömyyskassoja,
joissa olisi pelkästään miehiä tai
puhtaasti naisia, jolloin ihan tarkkaa laskentaa ei pystyttäne
tekemään siitä, jotta me todennäköisesti
maksamme sekä aina naisten että miesten kustannuksia.
Viime viikonloppuna satuin yhteen tilaisuuteen, jossa eläkkeistä puhuttiin.
Ilmeisesti eläkepuolella käy sillä tavalla,
jotta miehet kustantavat huomattavasti enemmän naisten
eläkkeitä kuin naiset itse, koska naiset elävät
pitemmän aikaa. Mutta siihenkään en halua
puuttua, koska minusta se on hyvä, jotta naiset eläisivät
pitempään, ja toivon mukaan miehetkin eläisivät
pitempään, eikä tämmöisen
tasa-arvoknoppailun, niin kuin ed. Soininvaara totesi, pidäkään
mennä niin syvällisesti, että käydään
jyvittämään, jotta onko tämä nyt
juuri siellä vai ei.
Se oleellinen kysymys tässä, joka on tullut esille,
on minusta kuitenkin sääpäivät
sadepäivien osalta. Tässä valiokuntahan
on ottanut kantaa siihen, ja pitää minusta selvittää ja
tutkia se mahdollisuus. Tällä hetkellähän
tämä kuitenkin on minun ymmärrykseni
mukaan sillä tavalla järjestetty, että alan
työehtosopimuksessa pitää olla sovittu,
millä tavalla tämä hoidetaan alan sisällä. Muun
muassa metsäkoneenkuljettajat eivät saaneet viime
talven aikanakaan sääpäivistä yhtään mitään,
koska työehtosopimuksessa ei ole mainintaa tästä.
Siellä parasta aikaa on ilmeisesti riidat jopa tuomioistuimissa
asti menossa, kuka sen korvaa. Viime kädessä kai,
jos näillä henkilöillä on työsopimus
ollut, niin kyllä kai työnantajan vastuulle nämä sääpäivät
menevät, vaikka pakkanen sen on aiheuttanutkin.
Kysehän on siitä, jotta joku nämä pitäisi
saada maksamaan, koska kaikkein heikoin osapuolihan tässä on
työntekijä ja kaikkein vähiten syyllinen
siihen, jotta hänen palkkansa jää saamatta, jos
sattuupi olemaan kova pakkanen tai sade. Sen takia minusta tässä valiokunta
on kuitenkin oivaltanut perusytimen siinä, mitä tässä pitää tehdä,
ja myös sen puolen siitä, jotta joissakin tapauksissa,
jos katsoo vaikka metsäkoneyrittäjiä, pienyrittäjiä,
joilla on muutama, mahdollisesti yksi, kuljettaja töissä,
niin kun sattuu olemaan niin kuin viime talven pakkaset, että kaksi
viikkoakin voi olla koneet seisomassa, niin kieltämättä se
varmasti on sille yhden ihmisen palkanneelle yrittäjälle
aika kova lasku, kun maksaa lomautusvaroitusajan. Sittenhän
yrittäjällä on mahdollisuus lomauttaa
työntekijä kahden viikon varoitusajalla. Siitä kait
ne riitaa tällä hetkellä oikeusasteissa
käyvät, kuka ne pakkaspäivät maksaa.
Toinen kysymys, joka tässä on isompi ja johtoajatus
koko laissa, on sovitellun päivärahan enimmäiskestoon
liittyvän lain jatkaminen vuoden 2004 loppuun. Itse näen
tämän sen tyyppisenä kysymyksenä,
jotta nyt tässä tulee aikaa kolmikannalle neuvotella
maksuperusteista. Välttämättä eduskunnan
ei tarvitse tehdä väkivaltaa, koska tässä on
aikaa toista vuotta neuvotella siitä, miten tämä homma
hoidetaan. Johtoajatuksen pitää minusta olla kuitenkin
se, mitä ed. Virtanen esittää ja mistä tässä on
jo aikaisemmin vuosien varrella keskustelua käyty — tämä on
nimittäin killunut tässä jo kolme vuotta
keskustelussa — jotta enimmäiskestoa ei ole olemassa,
koska se johtaisi aika merkilliseen tilanteeseen niiden ihmisten
osalta, jotka ovat kuitenkin osapäiväisessä tai
osa-aikaisessa työsuhteessa. Heillehän käy
niin, jos 36 kuukauden, kolmen vuoden, enimmäiskesto on,
että he joutuvat sanoutumaan itse irti tehtävästä,
jäämään kokonaan työttömiksi
tai sitten pitää olla sen osapäivä-
tai osa-aikatyön palkalla uusi työssäoloehdon
aika, mikä monessa tilanteessa nämä ihmiset
ajaa aika ahtaalle.
Kuvitellaan semmoinen henkilö, joka on yksineläjä,
mahdollisesti on vielä lapsiakin, ja hän joutuu
mahdollisesti tulemaan neljän tunnin palkalla toimeen.
Noita normeja kun katsoo, niin voi olla, että hän
ei saa edes sosiaalitoimen luukulta yhtään lisää toimeentuloonsa
rahaa, jolloin hän joutuu kutistamaan elämisensä sen
neljän tunnin palkan varaan kahdeksaksi kuukaudeksi, ennen kuin
pääsee takaisin paluuehdon puitteissa saamaan
jotain työttömyysturvaetuutta. Sen takia tämä on
siinä mielessä täysin kohtuuton ja ne, jotka
tämän aikanaan keksivät, minusta olisivat voineet
silloin jo katsoa, mihin tämä tulee johtamaan.
Mutta onneksi tässä on löytynyt sen
verran inhimillisyyttä, että sitä jatkettiin
yhdesti, mitä tästä nyt on, vajaa vuosi
sitten kuluvan vuoden syksyyn, ja nyt sitten on tämä toinen
jatko kyseessä, että laskuri seisoo elikkä tällä hetkellä ei
lasketa sitä vuoden 2004 loppuun asti, onko kolme vuotta
täynnä vai onko viisi vuotta täynnä vai
kymmenen vuotta.
Joka tapauksessa osa-aikatyöt ja pätkätyöt ovat
tulleet näköjään jäädäkseen,
sanoopa laki mitä hyvänsä. Sen takia
näitä ihmisiä ei pidä ajaa tämmöiseen
ahdinkoon, miten tässä oli käymässä.
Tämä ratkaisuhan tuli viime hetkellä siinä mielessä,
jotta taas olisi iso määrä ihmisiä,
lähinnä, niin kuin täällä todettiin,
naisvaltaisten palvelualojen ihmisiä suurin osa, tipahtanut
tähän loukkuun. Odotan nyt sitten sitä,
jotta tässä sekä hallituksen puolelta
ollaan myötämielisiä että ay-liikkeen
puolelta aktiivisia siinä mielessä, että tässä pyritään
semmoiseen neuvotteluratkaisuun, jolla saadaan tämä ed.
Virtasen ajatus, joka on vastalauseessa todettu, pysyväksi
ratkaisuksi sillä tavalla, jotta enimmäiskestoa
ei tässä olisi olemassa.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Ensiksikin kannatan ed. Virtasen tekemää ehdotusta.
Työttömyysetuuden maksaminen tietyille aloille
sääolojen takia on sellainen asia, että siihen
haluan puuttua hieman tarkemmin. Tässä on kyse
rakennusalan ja metsätyöalan niin sanotuista pakkaspäivistä,
jolloin kovien pakkasten takia työnteko ei ole mahdollista.
Tästä asiasta ed. Soininvaara on julkisuudessa
antanut käsittämättömiä lausuntoja
ja sekoittanut keskenään sellaiset asiat, joilla
ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
Viittaan naisaloilla työnantajille maksettavaan raskausajan
korvaukseen. On sinänsä tärkeä asia
edistää naisten ja miesten tasa-arvoa työelämässä,
niin pitää ollakin. Kuitenkaan tämä asia
ei liity mitenkään joittenkin alojen pakkaskorvauksiin.
Muistutan, että sovitellun työttömyysetuuden maksaminen
sääesteen perusteella rakennus- ja metsätyöalalla
on ehdotus, joka perustuu työmarkkinajärjestöjen
vuoden 2002 syksyllä tekemään tulopoliittiseen
kokonaisratkaisuun. Valiokunta pitää ehdotusta
hyväksyttävänä, mutta pitää perusteltuna,
että jatkossa tarkastellaan sääesteitten
soveltamisen laajentamista koskemaan myös muita toimialoja.
Julkisuudessa palvelualat ja rakennusala on asetettu vastakkain.
Tämä ei ole mielestäni oikein. Metsätyöala
ja rakennusala ovat raskaita aloja, joilla ollaan säitten
armoilla. Niiden, jotka haluavat laittaa työntekijät
metsään ja rakennuksille 30 asteen pakkasilla,
sitä on syytä miettiä. Metsureilla nyt
ei niitä sisätöitä ole, mutta
rakennuksillakaan harvemmin sitä siistiä sisätyötä löytyy.
Pitää olla lämmöt päällä,
että löytyy lämpöisiä töitä.
Palvelualalla on paljon riskejä ja työ on raskasta.
Nekin alat tarvitsevat soviteltuja etuja, mutta se ei voi olla toisilta
aloilta pois, esimerkiksi pakkaspäivistä. Rakennuksillahan
ei voi esimerkiksi hitsata yli 20 asteen pakkasessa. Siellä on
monia muitakin määräyksiä, minkä takia
ei voi tehdä töitä.
Olemme tekemisissä periaatteellisesti erittäin tärkeän,
työelämää koskevan asian kanssa.
Ne ilmaisut, joilla näitä asioita on julkisuudessa
käsitelty, eivät aivan vastaa asian vaatimaa vakavuutta
ja asiallisuutta. Termi "periaatteellinen sikailu" saattaa sopia
johonkin muuhun yhteyteen, mutta tuskin tähän
yhteyteen.
Tämä keskustelu nostaa laajemminkin esille kysymyksen
työehtojen toimivuudesta, työturvallisuudesta.
Toivon tälle esitykselle menestystä ja vielä enemmän
sitä, että tärkeät työelämän kysymykset
nousevat nykyistä enemmän esille tässä salissa.
Täällä näihin asioihin saadaan
muutos, jos yhteistä tahtoa löytyy. Kolmikannassa
on päätetty monista kannatettavista asioista,
millä on parannettu tämän maan palkansaajien
työehtoja ja työturvallisuutta. Olen ainakin itse
sitä kannattamassa jatkossakin.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! On hyvä, että työlainsäädäntö on
kehittynyt, ja on hyvä, että metsätyöntekijöille
ja rakennustyöntekijöille on tällaiset
pakkasrajat aikoinaan saatu aikaiseksi ja, että he saavat
myöskin korvausta. Mielestäni on täysin
käsittämätöntä se kateus, mitä ed.
Soininvaara tässä yrittää tuoda
esille, että jollakin tavalla metsätyöläisten
tai rakennustyöläisten vika olisi se, että nämä niin
sanotut töihin kutsuttavat terassitarjoilijat eivät
saa sadepäivistä korvausta. Mielestäni
vaatimus pitäisi asettaa niinpäin, että näille
erittäin heikoilla työehdoilla työskenteleville
pätkätyöläisille — terassitarjoilijoille,
töihin kutsuttaville työntekijöille — maksettaisiin
korvaus. Näinpäin pitäisi vaatia se esitys
eikä niin, että on "periaatteellista sikailua",
että maksetaan metsätyöläisille
tai rakennustyöläisille pakkaskorvaukset työttömyysturvasta.
Näinhän lehtitietojen mukaan ed. Soininvaara asian
ilmaisi.
Mielestäni työsopimuslaissa ja työehtosopimuksissa
on suuri puute nimenomaan näitten lyhytaikaisten pätkätyöläisten
työehdoissa ja -eduissa. Vihreät kannattavat
matalapalkka-alojen töitten lisäämistä.
Tässä on tyypillinen esimerkki matalapalkka-aloista,
pätkätyöläisistä, joitten
työehdot eivät kestä kyllä tänä päivänä oikeastaan
minkäänlaisia vertailuja. Te nimenomaan olette
ajamassa linjaa, että näitä matalapalkkaisia
töitä pitäisi lisätä.
Me lähdemme siitä, että kun ihminen tekee
työtä, hän saa työstä sellaisen
palkan, että sillä tulee toimeen. Tässä on minun
mielestäni meillä vihreitten kanssa hyvin suuri
ja olennainen ero, kun katsotaan tätä työllistämisasiaa.
Aikoinaan, kun pakkasrajat tulivat metsätöihin
ja rakennustöihin, sehän lähti siitä,
että teräs ei kestänyt kovassa pakkasessa
ja piti nostureita ja muita varjella eikä niitä voitu
käyttää kovassa pakkasessa. Toissijaisena
tuli vasta jälkeenpäin sitten ihmisten suojelu,
mikä sinänsä on hyvä, että se
on viimeinkin tullut. Jokainen, joka kokeilee työtä kovassa
pakkasessa, vallankin urakkatyötä, jota esimerkiksi
metsätyöt kaikki lähes poikkeuksetta
ovat, voi kuvitella, mitä se leivän ansaitseminen
siellä paksun lumen ja kovan pakkasen keskellä on.
Näin ollen tältä osin tämä laki on
kunnossa.
Mutta sen minä myönnän edelleenkin,
että näitten pätkätyöläisten
asia ei tällä lailla tule kuntoon. Siihen pitäisi
mielestäni nyt eduskunnan keskittyä. Kun ammattiliitot
eivät ole pystyneet sitä sopimaan ja saamaan,
niin eduskunnan pitää painostaa hallitusta, että sellainen
muutos tulisi, että pätkätyöläisten
asiat tulisivat kuntoon. Siellä on todella paljon korjattavaa,
sillä eihän tällaisilla töihin
kutsuttavilla henkilöillä, mitä pääasiassa
nämä terassilla toimivat tarjoilijatkin ovat, käytännössä ole
oikeastaan minkäänlaisia työntekijän
oikeuksia. Jos aurinko paistaa, työnantaja ilmoittaa, että tullaan
töihin. Kun aurinko menee pilveen ja rupeaa satamaan: "Menkää kotio." Siis
eihän työehdot voi olla tällaiset. Minä tiedän eräitä muitakin
tämmöisiä töihin kutsuttavia työntekijöitä,
työsopimuksia. Se on vaan niin, että kun työstä on
kova pula, ihmiset joutuvat hyväksymään
melkein minkälaiset ehdot hyvänsä. Tässä suhteessa
työsopimuslakia tulisi tiukentaa, että työntekijöillä olisi
jotain oikeuksia ja myöskin oikeuksia normaaliin, inhimilliseen perhe-elämään,
mikä tällaiselta työhön kutsuttavalta
henkilöltä käytännössä puuttuu.
Vasemmistoliiton vastalauseessa esitetään
sovitellun päivärahan enimmäiskeston
poistamista. Minun mielestäni tämä olisi
välttämätöntä, että enimmäiskesto
poistettaisiin, koska se olisi oikeaan suuntaan menevä parannus.
Herra puhemies! Kannatan ed. Virtasen tekemää pohjaesitystä.
Osmo Soininvaara /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tarjoilijoiden, jotka siis sään
mukaan kutsutaan töihin tai ei kutsuta töihin,
tilanne varmaan on huono. Haluaisin juuri sen takia kysyä,
miksi tämä rakennusmiesten ja metsämiesten
sinänsä ehkä oikeutettu etu pannaan juuri
näitten henkilöiden maksettavaksi. Miksi sitä ei
rahoiteta alan sisältä, niin kuin se aivan hyvin
olisi voitu tehdä? Miksi valittiin tämä tie,
että pannaan nämä säälittävässä asemassa olevat
maksamaan näitten rakennusmiesten etuja? (Ed. O. Ojala:
Se on kolmikantayhteistyön tulos, ei meidän!)
Miksi rakennusmiehet eivät maksa sitä itse?
Satu Hassi /vihr (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kuoppa sekoitti nyt monta asiaa. Kun
vihreät ovat puhuneet siitä, että pitäisi
olla mahdollisuus yhdistää joustavasti työttömyysturva
ja muut sosiaaliturvan muodot ja myöskin matalapalkkainen
työ, pätkätyöt, niin ed. Kuoppa
kääntää sen niinpäin,
että ikään kuin meidän tavoitteemme
olisi, että palkat laskisivat. Me ajamme sitä,
että mieluummin työ jopa matalalla palkalla kuin
täystyöttömyys. Tämä on
vihreiden sosiaalipoliittisen ja veropoliittisten tavoitteiden idea.
Toiseksi, varmasti on aivan totta, mitä ed. Kuoppa sanoi
näistä pakkaspäivistä, mutta
miksi sama etuus ei sitten koske muita aloja, joita vaivaa tämä ongelma,
ja miksi, kun yhdellä alalla tämä ongelma
ratkaistaan, kaikki alat pannaan maksajiksi?
Esa Lahtela /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Soininvaaralle voisi todeta, jotta
ei pidä sotkea kaikkia asioita ihan niin kuin melalla.
Tässä nimittäin ne terasseille ravintoloihin
kutsuttavat työntekijät tulevat päiväksi
tai joksikin päiväksi. Samoin on metsureilla muuten,
rakennusmiehillä, ei heille maksa kukaan niistä päivistä mitään,
jos he ovat päiväksi kahdeksi kutsuttavia tai
silloin tällöin. Kyse on siitä, jotta
näillä metsureilla ja rakennusmiehillä on
vähän pitempi työsuhde. Vastaava systeemi pitäisi
tehdä ravintolapuolella myös niille, joilla on
vähän pidempi työsuhde, jotta voidaan
erottaa oikea työpäivä ja oikea lomautuspäivä.
Ne pitäisi saada samaan asemaan. Ymmärsin, että valiokunnalla
oli hyvää tahtoa sen tyyppiseen ajatteluun lähteäkin.
Outi Ojala /vas (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun ed. Soininvaara kritisoi, miksi tämä on
laitettu nyt sitten niin, kuten hän antoi ymmärtää nimenomaan,
että terassiravintolassa työskentelevät
maksaisivat laskun tästä, tämän
maksavat kaikki palkansaajat; siltä osin hän on
oikeassa, mutta eivät vain pelkästään
nämä matalapalkkaiset. Mutta tämä on
kolmikantaratkaisu, ed. Soininvaara, ja se ei ole ollut vasemmistoliiton
päätös, vaan tämä on
kolmikantaisesti ratkaistu.
Mutta minä edelleen ihmettelen, että myöskään
ed. Hassi ei suostunut ymmärtämään
sitä perusasiaa, mistä on kysymys: työsuojelumääräyksistä.
Haluatteko te ehdoin tahdoin olla rikkomassa työsuojelumääräyksiä?
(Ed. Hassi: Ei todellakaan!) — No, mutta totta kai: siis
on kysymys siitä, että työsuojeluolosuhteet
ovat sellaiset esimerkiksi nyt pakkasen takia. — Ne voivat
olla yhtä hyvin vaikka sen takia, että kattila
esimerkiksi työpaikalla on sellainen, että sen
lähellä ei saa olla, jolloin ihminen voi olla
työpaikalla ja saa täyden palkan, mutta rakennuksilla
ei makseta palkkaa, jos ei voi pakkasen takia tehdä töitä. Tämä on
nyt teidän mielestänne aivan mahdotonta. Tässä on
työsuojeluperusta, jonka takia minä nimenomaan
nyt näen, että tämä pitää huolehtia.
Keskitytään sitten siihen, miten voidaan jatkossa
huolehtia, niin kuin ed. Kuoppa täällä totesi,
niiden alojen osalta, joiden työ katkeaa jonkun muun syyn
takia kuin työsuojeluperusteiden takia. Tässä suhteessa
terassiravintolatyöntekijät ovat yksi esimerkki,
ja niitä löytyy muita, mutta lähtökohta
on eri syyt, miksi työtä ei voi tehdä kuin
tässä tapauksessa, jolloin on työsuojeluperuste.
Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On monia asioita, missä työntekijät
yhteisvastuullisesti kantavat vastuuta, eivätkä välttämättä läheskään
kaikki saa niitä korvauksia. Paperityöläisetkään
eivät saa tästä korvauksia, vaikka maksavat
ilmeisesti vielä vähän suurempiakin maksuja
kuin terassityöläiset, koska heitä ei
koske tämä, mutta en minä näe
mitään syytä itkeä sitä,
että metsätyöläiset ja rakennustyöläiset
saavat tästä korvauksen.
Minua huolestuttaa vain se, että työhön
kutsuttavat terassityöntekijät, tarjoilijat, ovat
niin huonossa asemassa ja yleensä niin huonosti palkattuja,
ja näistä ongelmista ei ed. Soininvaara eikä moni
muukaan kanna mitään huolta. Siinä se
ongelma on, ja työsopimuslakia pitäisi korjata niiltä osin,
että heidän etunsa olisivat paremmat kuin tänä päivänä ovat.
Jyrki Kasvi /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Yritin äsken ymmärtää ed.
Kuopan ja hänen kollegojensa logiikkaa, ja mikäli ymmärsin
oikein, niin naisvaltaisella alalla ei hänen mielestään
saisi olla samoja sääetuja kuin miesvaltaisella
alalla ja on parempi pitää ihmiset matalalla työttömyyspäivärahalla
kuin matalapalkkaisessa työssä. Sitä minä en
kyllä ymmärrä, miksi tosiaan kaikki alat
joutuvat maksamaan yhden alan edut, vaikka ne eivät itse
pysty näistä vastaavista eduista nauttimaan.
Lopuksi ihan vielä kommentti tästä kolmikantaisuudesta,
mihin näissäkin repliikeissä on viitattu.
Tietääkseni paavi on ainoa, joka joidenkin mielestä on
erehtymätön. Nyt olemme löytäneet jonkin,
joka on paaviakin parempi: kolmikantainen neuvottelutulos.
Outi Ojala /vas (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kasvin puheenvuoroon oli pakko puuttua,
koska hän nyt vääristeli aivan tarkoituksellisesti
niitä näkökohtia, joita me olemme täältä esittäneet.
Me emme ole missään vaiheessa sanoneet sitä,
etteikö pitäisi korjata niiden naisvaltaisten
alojen etuisuuksia, joilla on ongelmia. Me olemme valmiita keskusteluihin, ja
pidetään vaikka seminaari, ed. Soininvaara, kerätään
kaikki naisvaltaisten alojen sosiaaliturvaetuuksiin ja muihin liittyvät
ongelmat yhteen. Minä olen valmis, ed. Soininvaara, siihen.
Mutta te haluatte nyt olla estämässä sen,
että rakennusmiehet saisivat korvauksen, vaikka pakkastalvi on
tulossa eteen. (Ed. Tiusasen välihuuto) — On siellä myöskin
naisia, vaikka niitä on vähemmän. — Te
haluatte nyt estää tämän etuuden
saamisen.
Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan ehdottomasti korjata sen, että olisin
naisvaltaisia aloja tai naisia vastaan tässä,
päinvastoin. Näen todella suuren ongelman siinä,
että naisvaltaisilla aloilla ei ole ollut ilmeisesti riittävästi
neuvotteluvoimaa, ja silloin kun näillä aloilla
ei ole neuvotteluvoimaa, silloin eduskunnan ja hallituksen pitää hoitaa asia
niin, että tulee kohtuulliset työehdot naisvaltaisillekin
aloille. Ei tässä ole minun mielestäni nais-
tai mieskysymys; tässä on kysymys siitä, että luonnonolosuhteet
ja työsuojelumääräykset estävät
kovalla pakkasella työnteon ja siitä annetaan
korvausta.
Marjaana Koskinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kasville vaan sen verran, että tämä töihin
kutsuttavien ja työvoiman vuokrauksen ongelma koskettaa
pitkälti palvelualoja. Tämä on tietenkin
se lähtökohta, mitä pitäisi
ensimmäiseksi korjata, ja minä olen nähnyt
tämän lain yhteydessä sen, että soviteltu
päiväraha on se, joka on kaikkein tärkein
hyväksyä tämän lain yhteydessä,
koska jos me emme sitä hyväksy, niin nämä ihmiset
joutuvat turvautumaan toimeentulotukeen. Tämä on
ollut määräaikainen laki aikaisemmin,
ja nyt tätä määräaikaa jatketaan.
Kyllä tässä kohtaa voisi sanoa ed. Kasville,
että Herra Kaikkitietävä on joku muu
kuin me kollegat täällä.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tuntuu siltä, että eduskunta
ja kolmikanta voi säätää kaiken
kohdalleen, mutta ilmoja se ei pysty näköjään
valitsemaan eikä ratkaisemaan. Tältä osin
näyttää nyt, että todellinen
totuus tulee julki siinä, että vihreä eduskuntaryhmä on kaikissa
asioissa ollut etunenässä syyttämässä väkeä oikealta
ja vasemmalta, mutta tässä vaiheessa näyttää siltä,
että viholliset ovat löytyneet vain miesten joukosta
ja nekin tuolta vasemmalta rintamalta. Haluaisin tietysti liittyä siihen joukkoon,
niin että onhan tässä vastustusvoimaa olemassa,
jos syytöksiä löytyy. Sen osalta erinomaisen
hyvin tähän mietintöön katsoen
ja liittyen tässä sisältökin
on nähtävissä. Tulevaisuuden kilpailuyhteiskunnassa
entistä enempi on pätkätöitä hyväksyttävä,
muuta mahdollisuutta ei ole tätä työllisyys-
ja elättämiskysymystä saattaa tässä yhteiskunnassa
järjestykseen. Mitä tulee rakennusmiesten ja metsätyömiesten
ja monen muunkin osalta, niin pakkanen on vain semmoinen este, että vehkeet
eivät kestä eikä toimi.
Mutta se, mitä tässä olin jo sanomassa,
on, että pidän aika erikoisena ihmeenä,
että työnantajan ja yrittäjän
näkökulmaa ei tule missään esille.
Ei se monitoimikone taikka ajokone voi toimia, jos pakkasta on 30
astetta. Se pysähtyy urakoitsijaltakin. Kukaan ei puhu
siitä, miten tämä urakoitsijalle pitäisi
korvata. Ehkä se siinä hinnoittelussa on mahdollista
ollut ottaa huomioon, mutta sekään ei nykyisin
näin toimi. Kyllä se urakoitsija ja työntekijä on
samassa liemessä ja samassa joukossa tässä asiassa.
Nyt pitää nähdä niin kuin vähän
suurempana kysymyksenä, eikä vain pelkkänä terassitarjoilijan
näkökulmana tämä asia. Mutta
pidän aika ihmeenä, että kun ennen vaaleja
kokoomus on suuri yrittäjäpuolue, niin yrittäjäpuoleen
edustajia ei salissa näy ketään muita kuin
ed. Vielma ahkerana edustajana, ja tältä osin tätä yrittäjän
näkökulmaa ei haluta edes nähdäkään,
olipa kysymys sitten ravintolanpitäjästä tai koneyrittäjästä.
Toivoisin, että sitäkin näköalaa voitaisiin
tässä nostaa enemmän esille.
Merikukka Forsius /vihr:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Soininvaaran puheenvuorossaan
tekemää ehdotusta, siis tämän
vastalauseen 1 mukaisesti.
Ed. Kuopalle olisin halunnut sanoa, että ei tässä ole
kysymys mistään vastakkainasettelusta, vaan juuri
päinvastaisesta: tasa-arvoisesta kohtelusta eri alojen
kesken.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Aloittaisin hieman näistä sääolosuhteista.
Kun puhutaan säästä, niin tietysti voi
olla auringonpaistetta, voi olla pilvistä, voi olla sadetta,
voi olla kylmää, voi olla kuumaa. Silloin jos
työntekijä työskentelee sellaisissa olosuhteissa,
että lämpötila kohoaa liian korkeaksi
siten, että hänen terveytensä uhkaa vaarantua,
niin hänen työssään on työnantajan järjestettävä taukoja. — Ed.
Soininvaara, olisi hyvä, jos te kuuntelisitte nyt, kun
te olette ollut ministerinäkin ja te ette tunnu ymmärtävän
tätä työsuojeluperustetta, joka täällä on. — Eli
jos on liian kuumat olosuhteet työpaikalla, niin työnantajan
on järjestettävä niin, että työntekijä voi
pitää taukoja ja mennä sieltä kuumasta
työyhteisöstä pois, niin että hän
saa vilvoitella, ja palkka juoksee. Se on tietysti aivan oikein,
työantajan pitää huolehtia, että työolosuhteet
ovat sellaiset, että työtä voidaan tehdä.
Näissä tapauksissa työtä on
siis. Ei ole kysymys siitä, että olisi työpulaa,
työtä on. Sää vain saattaa olla
tai olosuhteet vaikeat.
No, sitten toinen asia on se, että on kylmää. Jos
meillä on pakkastalvi ja 30 astetta pakkasta, niin siinä ei
paljoa tauko auta. Tietenkin voitaisiin ajatella, että menee
lämmittelemään, mutta kuinka kauan pysyy
vasara kädessä tai jokin muu kädessä 30
asteen pakkasessa, vaikka kävisi kerran tunnissa vähän
lämmittelemässä muualla. Tietenkin jos
työnantaja pystyy järjestämään
työolosuhteet, niin kuin täällä todettiin,
että on esimerkiksi katetusta rakennuksesta tai muusta
kysymys ja sinne saadaan lämmittimiä ja muita, työtä voidaan
jatkaa. Se on kai aivan selvää, että tänä päivänä esimerkiksi
rakennusurakoitsijoilla ja muilla vastaavilla varmasti on niin kiire
saada rakennukset kuntoon, että ei luppopäiviä pidetä, jos
ei ole siihen syytä.
Eli koska tässä suhteessa kysymys on nimenomaan
siitä, että työntekijästä johtumattomista syistä ja
siitä syystä, että työtä kyllä on
tarjolla mutta työtä ei voida luonnonolosuhteiden
takia tehdä, pidän tätä ratkaisua
perusteltuna ja viittaan vielä siihen, että se
on osa nyt voimassaolevaa tulopoliittista sopimusta siinä mielessä,
että silloin, kun tämä sopimus tehtiin,
niin päätettiin asettaa tämä työryhmä,
joka on nyt sitten tehnyt tämän esityksensä.
Se on tietysti katsonut vain tästä näkökulmasta
tätä asiaa. Minusta se on huono asia, en sitä halua
ollenkaan kiistää.
Olen aivan samaa mieltä, että on myös
muita, joiden työ sitten taas vaarantuu tai sitä ei
voi tehdä tai joille ei ole työtä, kun
on huono sää, ja heihin täytyy kiinnittää huomiota.
Mutta tämä on nyt nimenomaan se tehtäväksianto
ja sen toteuttaminen, mitä tupossa sovittiin. Sen takia
mielestäni on nyt perusteltua, että se toteutetaan
tässä vaiheessa. Valiokunta olisi tietenkin voinut omassa
mietinnössään, kun se on kuitenkin kirjannut
tänne sen, että se pitää perusteltuna
jatkossa tarkastella sääesteiden soveltamisen
laajentamista koskemaan myös muita toimialoja, voinut vaikka
ponnella tätä vauhdittaa, jos se pitää sitä niin
tärkeänä, mutta näin ei tapahtunut.
No, joka tapauksessa tämä asia nyt näyttää menevän
läpi, ja olen todella pahoillani siitä, että vihreät
ovat nyt vastustamassa sitä, että jotkut voivat
saada, sen takia että jotkut muut eri syystä eivät
voi saada. Huomautan: eri syystä. Jos näin ajatellaan,
niin mehän emme saisi oikeastaan mitään
lakia täällä koskaan lävitse,
koska yleensä aina tahtoo jäädä niitä väliinputoajia.
Muistatte varmaan, kun ed. Stenius-Kaukonen aikoinaan hyvin ansiokkaasti
yritti aina paikata lakeja ja etsiä näitä väliinputoajia
ja korjata heidän asemaansa. Mutta se, että nyt
jää joku ryhmä, ja se on nyt naisvaltainen
ryhmä valitettavasti, annettavasta etuudesta pois, ei minusta
se oikeuta sitä, että nyt emme hyväksyisi
tätä.
Toinen asia on sovitellun päivärahan enimmäiskesto.
Aivan kuten täällä on monissa puheenvuoroissa
tullut ilmi, niin tämä jos mikä nyt sitten
on kuitenkin naisten kannalta ja matalapalkka-alojen naisten kannalta
tärkeä asia. Mutta tämä on tietysti
onnetonta jälleen kerran siitä syystä,
että tätä jatketaan nyt taas vain vuodella ja
tämä on taas pöydässä,
kun ensi vuonna käydään tupokeskusteluja,
ja näinhän tätä on pyöritetty
vuosi toisensa jälkeen eteenpäin. Nyt valitettavasti
tämäkään hallitus ei tämän
parempaan kyennyt. Eivät kyenneet edeltäjänsäkään,
joissa me olimme mukana, mutta muistutan vain siitä, että vasemmistoliitto
piti tätä asiaa esillä myös hallituksessa
ollessaan eli kyllä yritimme saada sitä eteenpäin,
mutta se ei mennyt. Se parannus nyt toki on, ja se on myönnettävä,
että ikääntyneiden kohdalla tämä asia
ratkaistaan pysyvästi mutta ei nuorempien kohdalla.
Arvoisa puhemies! Todellakin toivon, että myös
mietittäisiin vielä eduskunnassa sitä,
onko järkeä siinä, että joka
vuosi tätä sovitellun päivärahan
enimmäiskestoa täällä puidaan.
Eikö voitaisi nyt kerta kaikkiaan tämä ongelma
poistaa?
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä puhtaasti työsuojelusta
lähtenyt lainsäädäntö,
joka siis turvaa työntekijöiden oikeuden olla
tekemättä vaarallisissa kylmäolosuhteissa työtä,
on nyt laajentunut naisnäkökulmaan tai tasa-arvokeskusteluun.
Hyvä tietysti näin, mutta tämä on
aika virtuaalista. Nimenomaan, niin kuin ed. Soininvaarakin sanoi,
taloudellisesti on kyllä hyvin vähästä kysymys,
kun tämä taloudellinen rasite, joka sinänsä on
aika pieni summa, jaetaan kaikille työntekijäryhmille.
Kysymys on siis enemmän periaatteesta tietenkin.
Mitä tulee periaatteeseen ja käytäntöön,
tietysti pitäisi jatkaa nimenomaan niin, että esimerkiksi
lasten syntymiseen liittyvät taloudelliset rasitteet pitäisi
jakaa laajemmin kuin siten, että ne nyt tulevat käytännössä ainoastaan
ennen muuta äidin työnantajan kannettavaksi. Toisaalta
myös ennenaikaiseen eläköitymiseen liittyvät
työnantajan rasitteet pitäisi myöskin
laajemmin jakaa. Siitä häviäisi kyllä yksi
este, jonka vuoksi ihmiset eivät pääse
asiallisesti työkyvyttömyyseläkkeelle.
Se on yksi tekijä, joka tässä on mukana.
Kaiken kaikkiaan nyt on kysymys siis tietysti käytännön
asiasta, joka pitää saada kuntoon, ja tämä on
yksi aivan hyväksyttävä tapa viedä tämä asia
eteenpäin, joka nyt tällä hetkellä on
periaatteessa tämän keskustelun pohjana. Sitä,
mikä on vastalauseessa 2 esitetty näkökulma,
pitää tietysti tukea.
Lopuksi, puhemies, ei pidä nostaa käsiä ylös silloin,
kun puhutaan pätkätyöstä. On
tarpeen myöskin yhteiskunnallinen painostus ja poliittinen
toiminta sen puolesta, ettei ihmisiä ajeta koko ajan sellaiseen
rakoon, jossa he eivät tule taloudellisesti toimeen.
Satu Hassi /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Outi Ojala varmaankin täysin
tietoisesti ja mielestäni aivan moraalittomasti vääristeli
sitä, mitä vihreät tässä ovat
esittämässä. Me emme esitä sitä,
että ihmiset pakotetaan pakkasella töihin. Senhän
estää muu lainsäädäntö,
minkä ed. Ojala varmasti tietää aivan
hyvin, joka näköjään on jo poistunut
salista.
Ed. Ojala vetosi siihen, että eräillä aloilla,
jos työsuojelusyistä joudutaan pitämään
taukoja, näin tehdään ja palkka juoksee.
Tämähän on ihan eri järjestely,
jos palkka juoksee. Jos näillä aloilla, mistä nyt
on kyse, sovittaisiin tuponeuvotteluissa tästä,
että pakkaspäivinä palkka juoksee, meillä ei
olisi mitään sitä vastaan silloin, jos
ala maksaisi sen itse. Tässä on kysymys siitä,
että alalla voidaan pitää palkattomia
päiviä ja kaikki alat kokonaisuutena maksavat
työttömyysturvajärjestelmän
kautta. Sitä me tässä olemme protestoimassa.
Kun ed. Tiusanen totesi, että tämä kustannus
nyt muille aloille on pieni, haluaisin vaan huomauttaa, että naisvaltaiset
alat maksavat paljon muutakin. Ne maksavat muun muassa ne kustannukset,
mitä vanhemmuudesta aiheutuu työnantajille. Kyllä kaiken
kaikkiaan naisvaltaisilla aloilla muiden alojen subventoimisen taakkaa
on aika paljon.
Se on sinänsä todella hyvä asia,
että tässä keskustelussa monetkin puhujat
ovat todenneet, että nämä ovat ongelmia.
Toivottavasti nämä asiat nyt sitten jossain vaiheessa
myöskin korjaantuvat. Mielestäni tämä,
että tällaista kuin tämä lakiesitys
sovitaan kolmikantaneuvotteluissa, kertoo nyt muun muassa sen, että se
on aivan liian miesvaltainen porukka, joka kolmikannassa asioita sopii.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Minusta tämä hallituksen
esitys on ihan paikallaan. Näin vanhana työnantajana,
kun yli 30 vuotta olen ollut työnantajana ja lähinnä asfaltti-
ja rakennusalan työnantajana, tunnen sääolosuhteet
erittäin hyvin. Rakennuspuolella ei ole mitään
ongelmia ollut. Työnantaja on maksanut täyden
palkan mutta tuotantopalkkiota ei. Samoin asfalttipuolella oli sellainen
tilanne, että työntekijät jopa odottivat,
kun oli oikein pitkä hellekausi, että alkaa sataa,
että päästään ryyppäämään.
Työmailla silloin, kun satoi ja oltiin valtion hommissa
ympäri Suomea, porukka tiesi, että nyt on vapaapäivä ja
täydellä palkalla ilman tuotantopalkkiota. Työmailla
tämä ei ole ongelma. Normaali työnantaja
hinnoittelee urakkansa niin, että on varaa maksaa täysi
palkka työntekijöille. Se on huono työnantaja,
jos tällaiseen suostuu, että pitää työttömyyskassalta
apua hakea.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Hassille toteaisin, kun hän
viittasi puheenvuorooni, että todellakin tämä rahasumma
on pieni. Näinhän on, ed. Soininvaarakin sen totesi. Itse
todella viittasin tähän, että lasten
syntymiseen liittyvät taloudelliset rasitukset jakaantuvat epäoikeudenmukaisesti
sillä tavalla, että ne ovat äidin työnantajan
harteilla pääsääntöisesti
ja käytännössä voimakkaimmin.
Ne pitäisi todella jakaa, ja tästä olemme
yhtä mieltä. Edelleenkin myöskin eläkepuolella
on, kun eläkkeelle siirrytään, sama tilanne.
Yleensäkin nyt on 10—15 vuotta jatkunut se tilanne,
että nostetaan vain aina kädet pystyyn, kun tulee
talouselämän puolelta, työnantajapuolelta,
vaatimuksia. Pyritään aina vain sopeutumaan eli
työntekijöitä sopeutetaan jatkuvasti. Nyt
olemme tilanteessa, että sekä miesvaltaisesta
Paperiliitosta että myös muista, esimerkiksi Elisan
työntekijöiden joukosta taikka Toimihenkilöunionista,
syntyy nimenomaan vastustusta näissä kysymyksissä.
Ihmiset pistävät hanttiin näissä asioissa.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Hassille sanoisin, että PAMissa
ja ravintola-alalla varmasti päättävät
elimet ovat naisvoittoisia, niin tiedän, ja puheenjohtajakin
on naishenkilö, että kyllä siellä naiset
puntaroivat, mitä sillä alalla tehdään
ja minkälaisia vaatimuksia työnantajalle esitetään.
Ehkä se ei näissä priorisoinneissa ole
ollut sitten niin kärjessä, kun siellä on
monia muita ongelmia: pätkätyö, harmaan
työvoiman käyttö ja sellainen. Kyllä siinä liitossa
naiset päättää eikä miehet.
Ed. Kuosmanen täällä kertoi, että työmiehet ryyppäsivät
sadesäällä. No, työnantajan
ei tarvitse odottaa sadesäätäkään,
se voi ryypätä koko ajan. (Naurua)
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Kun täällä on keskusteltu
asiasta, minusta on tehty aika lailla vääriä rinnastuksia,
kun on rinnastettu metsuria ja tarjoilijaa. Olen melko varma, että kenelläkään
puhujalla ei ole ollut oikein kunnolla kirves kädessä eikä tarjotin
kädessä, kun näitä asioita verrataan
keskenään.
Suomi on elänyt kautta historiansa metsästä. Minä olen
itse pohjoisen poikia, ja 30 asteen pakkanen ei ole rajoittanut
metsätöitä. Vihreätä kultaa
ajettiin kasoihin ja pitkin Ounasjokea Kemiin ja sieltä teollisuudelle.
Ei silloin tällaisia sääntöjä ollut
työnantajan ja työntekijän, isännän
ja työntekijän, välillä. Kyllä siellä sulassa
sovussa sovittiin, milloin hakataan ja kuinka suurella pakkasella
metsään mennään vai eikö mennä.
Tässä on hyvin keskeinen asia minusta se,
että tähän saliin tuodaan tarpeettomasti
muutoinkin vastakkainasetteluja ja juuri tämänkin
asian osalta. Periaatteessa kyllä hyvä työnantaja
ja hyvä työntekijä pystyvät
ilman meidän päätöksiämme sopimaan,
milloin metsään mennään ja milloin puuta
hakataan ja töitä tehdään. Jos
katsotaan rakennustyömaita, joita olen 30 vuotta katsellut, systeemi
on pelannut erittäin hyvin. Jos on 20 astetta pakkasta,
sinne ei mennä silloin, koska työtä ei
pysty tekemään, koneet eivät pelaa ja
ihmiset eivät pysty ulkona työskentelemään.
Summa summarum, haluan vain sanoa, kun puhutaan kolmikannasta:
Tämä on tyypillinen esimerkki siitä,
että tälle tasolle tuodaan asioita, jotka pitäisi
pystyä sopimaan työnantajan ja työntekijän.
Ed. Eero Akaan-Penttilä merkitään
läsnä olevaksi.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Vielmalle voisi todeta, jotta ennen
olivat jätkät rautaa mutta tänä päivänä metsäkoneetkin ovat
niin huonoa rautaa, että ne kuulemma hajoavat. Kun pakkanen
menee yli 30 asteen, siellä kuulemma pimahtelevat poikki
puomit ja letkut ja öljyt menevät sinne kankaalle.
Sen takia ilmeisesti tämä tekniikka on nyt huonompaa
kuin ennen hevosaikana. Nimittäin hevoset pystyivät vielä kulkemaan
metsässä ja vetämään
puuta, ja ihmiset kestivät, jätkät olivat
kovempia silloin. Nyt me elämme tätä aikaa
ja pitäisi ottaa huomioon tämän ajan
olosuhteet.
Ed. Hassilta ja vihreiltä voisi kysyä niinpäin tämän
homman, että kun siellä on asetettu nyt kyseenalaiseksi
ja tehty epätasa-arvoiseksi, että naiset maksavat
miehille jotakin kompensaatiota, korvauksia siitä, kun
ei pysty pakkasella tekemään töitä,
eivät kai vihreät, kun tässä on
sovitellun päivärahan enimmäiskesto ja
sitä saavat naiset, ole nyt esittämässä,
että tämä pitäisi nyt kanssa
tyssätä, kun miehet maksavat tässä sen kuitenkin,
koska pääsääntöisesti
ne ovat kaikki naisia, jotka tässä nyt tipahtaisivat
loukkuun, ja nyt miehet ovat sitä mieltä, ettei
niitä naisia pidä pudottaa mihinkään
loukkuun.
Tähän liittyen vielä yksi juttu,
jota ei ole tuotu esille: sääpäivistä puheen
ollen tämmöiset myrskypäivät.
Kalastajilla on nimittäin semmoisia päiviä,
joina voi tulla kanssa tällaisia työturvallisuusesteitä sen
takia, ettei merelle uskalla mennä tai järville.
Tämä kysymys pitää sitten aikanaan myös
käsitellä, miten näiden palkanmenetysten osalta
menetellään, onko mahdollista saada sitten työttömyyskorvausta,
jos myrsky jatkuu syksyllä useamman päivän.
Yleiskeskustelu päättyy.