1) Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomus vuodelta 2003
jatkuu:
Risto Kuisma /sd:
Arvoisa puhemies! Oikeusasiamiesinstituutio on tärkeä olla
olemassa, ja sen olemassaolo on eduskunnan kannaltakin hyvä,
vaikka siinä on paljon puutteita, joista joihinkin haluan
puuttua. Kansalaiset aika usein ainakin minulle kirjoittavat myös
semmoisissa tyytymättömyystapauksissa, joissa
he eivät ole tyytyväisiä oikeusasiamiehen
toimintaan, ja esittävät erilaisia moitteita.
Usein niiden taustalla ehkä on myös
se, ettei ymmärretä näitä oikeusasiamiehen
ratkaisuja eikä varsinkaan niiden perusteluja. Myös
aika yleisesti moititaan sitä, että kanteluihin
vastaus ja se ratkaisu viipyy pitkään. Pientä parannustahan
siinä on tapahtunut, niin kuin kertomus osoittaa.
Toisaalta eduskunnassa on tässä salissa ehkä aika
huono moittia hitaudesta oikeusasiamiehen virastoa, kun me täällä,
eduskunta, käsittelemme nyt vasta vuoden 2003 kertomusta
ja se oli valmis jo 2004. Ymmärrän hyvin itsekin
perustuslakivaliokunnan entisenä jäsenenä ja
nykyisenä varajäsenenä, että valiokunnassa
on ollut ruuhkaa lakiesitysten kanssa, mutta siitä huolimatta,
jos on tämmöinen tehtävä, niin
kuin perustuslakivaliokunnalla on, niin kyllä se pitäisi
joutuisammin hoitaa, tai, jos siihen ei riitä aikaa, sitten
ehkä tätä menettelytapaa muuttaa. Ei
anna hyvää kuvaa, jos vuonna 2006 käsitellään
vuoden 2003 kertomusta.
Tärkeää kansalaisille on se, että vastaus
tulee mahdollisimman nopeasti, mutta ei sen kustannuksella, ettei
asioita kunnolla tutkita. Monta kertaa kantelujen vastaukset ovat
vaikeaselkoisia, ja kun kansalaiset ottavat yhteyttä, niin
taustalla on se, että he eivät ymmärrä,
mikä se ratkaisu on, ja varsinkaan, minkä takia
asiaa ei voida korjata tai asiassa ei ole tapahtunut virhettä.
Ilmeisesti tähän jonkun verran on kiinnitettykin
jo huomiota, mutta edelleen toivoisi, että tähän
vastausten sisältöön ja kieliasuun ...
(Hälinää)
Puhemies:
(koputtaa)
Pyydän edustajia keskittymään istuntoon
ja siirtämään palaverit salin ulkopuolelle.
... jotta tavallinen kansalainen, jolla ei ole juristin koulutusta,
ymmärtäisi vastauksen perusteet, tulisi kiinnittää entistä parempaa
huomiota. Siis myös monta kertaa, kun itse tutkii vastauksia,
joihin ollaan tyytymättömiä, huomaa,
että nämä tutkimukset ja selvitykset,
joita oikeusasiamies tekee, ovat aika muodollisia. Nehän
ovat sellaisia pääasiassa, että pyydetään
sitten niiltä asianomaisilta viranomaisilta, joihin tämä moite
kohdistuu, selityksiä. Yleensähän nämä selitykset
tietysti ovat sellaisia, joissa viranomainen ja virkamies puolustavat
menettelyä.
Ehkä pitäisi lisätä mahdollisuuksia
ja resursseja siihen, että ainakin vähän
laajemmin oikeusasiamiehen virasto voisi tutkia myös kantelujen sisältöä ja
tosiasioita. Nythän siellä on, onko yksi vai kaksi
tarkastajaa, jotka voivat tämmöistä tehdä,
ja se on erittäin pieni työvoima, jos ajatellaan,
että kanteluja tulee vuosittain tuhansissa liikkuva määrä.
No, tämä edellyttäisi sitä,
että voimavaroja lisättäisiin. Silloin
ehkä hieman nopeammin saataisiin vastauksia ja ehkä pystyttäisiin
myös tähän muuhun kuin muodolliseen tutkintaan
eli semmoiseen tutkintaan, jota virasto itse tekisi.
Kaiken kaikkiaan kansalaisten tyytymättömyys
laillisuusvalvontaan on suurta. Ainakin ne 12 vuotta, kun itse olen
ollut eduskunnassa, jatkuvasti niitä valituksia saa ja
tyytymättömyyttä. Parhaillaankin luen
sellaista sadan paperin nippua, joka on ollut oikeusasiamiehessä ja
monessa muussa virastossa. Varmasti sillekään
ei voi mitään tehdä, mutta kun ihminen
oli sitkeä, niin lupasin, että luen sen läpi,
ja huomasin, että kanteluita sinänsä on
käsitelty aika perusteellisesti, mutta jäi se
kuva, että hyvin muodollisella perusteella. Ennen kaikkea
sitten se vastaus ei ole mennyt perille kantelun tekijälle.
Hän kokee, että hän ei ole saanut asiallisesti
oikeata vastausta. Joskus aikaisemmin on esitetty tässä salissa,
minäkin olen esittänyt ja ehkä eräät
muutkin edustajat, että eräs ratkaisu voimavarojen
lisäämiseksihän olisi se, että oikeusasiamiehen
ja oikeuskanslerin tehtävät yhdistettäisiin
siltä osin ainakin kuin kysymys on tästä laillisuusvalvonnasta. Oikeuskanslerillahan
on myös muita tehtäviä, jotka tietysti
sille instituutiolle jäisivät. Tätäkin minusta
kannattaisi tutkia.
Oikeusasiamiesinstituutiohan on syntynyt Pohjoismaissa ja on
siinä mielessä ollut hyvä, että sitä on
lainattu ympäri maailmaa, mutta ei se niin hyvä ole,
ettei sitä kannattaisi vielä kehittää.
Eräs kysymys voisi olla se, että kun kyseessä on eduskunnan
oikeusasiamies ja hän fyysisesti toimii samoissa tiloissa
kuin eduskunta, saataisiin tätä yhteyttä todellisen
eduskunnan toimintaan läheisemmäksi. Nythän
se käytännössä on hyvin etäistä,
oikeastaan ainut yhteys on tämä kertomus virallisella
tasolla, ja sikäli kuin itse olen kokenut perustuslakivaliokunnan
jäsenenä ja kansanedustajana, niin ei se epävirallisellakaan
tasolla, tietysti omasta aktiivisuudesta riippuen, ole kovin paljon
parempaa. Tässäkin suhteessa voisi miettiä,
että eduskunta muulla tavalla osallistuisi tähän
oikeusasiamiehen työhön tai olisi sen taustalla
muutenkin kuin tämän muodollisen kertomuksen osalta.
Esimerkiksi voisi ajatella, että olisi joku neuvoa-antava
elin tai joku elin, jossa eduskunnan ja kansanedustajien näkemykset
paremmin heijastuisivat oikeusasiamiehelle ja sille virastolle.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen aikaisemminkin oikeuskanslerin ja oikeusasiamiehen
kertomusten käsittelyn yhteydessä kiinnittänyt
huomiota siihen, että ihan yhtä tärkeää kuin
on se, mitä on ylös kirjoitettu, on se, mikä on
jäänyt kirjoittamatta. Nyt, arvoisa puhemies, kiinnitän
erääseen sellaiseen tapaukseen huomiota, missä,
siis kun peilataan laillisuusvalvonnassa sitä, mitä eduskunta on tehnyt ja mitä
on
odotettu tapahtuvan, on jäänyt tämä jälkimmäinen
kertomatta, pois kokonaan. Sitaatti mietinnöstä:
"Tuomioistuimen poliisille (1 840) ja tullille (173)
myöntämien telekuuntelulupien määrät ovat
selkeästi nousseet edellisvuodesta (1 468 ja 123).
Sen sijaan poliisille myönnettyjen televalvontalupien määrä (1 848)
on jonkin verran edellisvuodesta (2 215) laskenut kun taas
tullin vastaavat luvut vähän lisääntyneet
edellisvuoteen verrattuna (390 ja 254). Kertomuksesta käy ilmi,
että edellisvuosien telekuuntelulupien ja televalvontalupien
määrät ovat tosiasiassa olleet suuremmat
kuin mitä aiemmin on ilmoitettu. Tämä johtuu
siitä, että ns. jatkolupia ei ollut erikseen tilastoitu.
Apulaisoikeusasiamies edellytti, että asia on saatettava
kuntoon, koska se on uskottavan valvonnan kannalta perusedellytys."
Arvoisa puhemies! Juuri silloin, kun eduskunta näitä oikeuksia
myönsi, keskeinen keskustelun kohde valiokunnassa oli nimenomaan
se, että kun poliisi haluaa näitä valtuuksia,
lupia, ja tuomioistuimelle tämän pyrkimyksensä saattaa
tiedoksi, olennaista on se, millä tavalla tuomioistuimet
suhtautuvat tähän pyrkimykseen ja onko olemassa
sellaisia tapauksia, että tuomioistuin harkitsee, että perustelut
eivät ole riittäviä, että lupa myönnettäisiin.
Aivan erikoisesti eduskunta kiinnitti huomiota siihen, että tilastoista
pitää näkyä se, onko hylätty,
jätetty myöntämättä,
näitä lupia. Mitenkä, arvoisa puhemies,
onkaan käynyt? Siitä vaietaan nyt aivan kokonaan
laillisuusvalvonnan yhteydessä. Se on ohitettu aivan kokonaan
koko asiassa. Se voi tietysti kieliä siitä, että kaikki
luvat on myönnetty, mitä on pyydetty. Mutta olisi
ihan reilua todeta se näin sen takia, että sehän
osoittaa sitten, jos kaikki on oikein, sitä, että poliisilla
on erinomaisen korkea harkinta ja tullilla erittäin hyvä harkintakyky
toimenpiteissään. Mutta olisi mielenkiintoista,
että edes silloin, kun mietintöä tehdään,
siinä yhteydessä kiinnitettäisiin tällaiseen
asiaan huomiota ainakin nyt jatkossa.
Raimo Vistbacka /ps:
Puhemies! Ihan pitkälle voin yhtyä siihen,
mitä ed. Pulliainen sanoi, mutta itse olisin vielä tuonut
esille ne seikat, joita tästä perustuslakivaliokunnan
mietinnöstä käy ilmi, lähinnä sen,
että toivoisin, että eduskunnan oikeusasiamiehen
toimistossa kiinnitettäisiin yhä enemmän
huomiota siihen, että on riittävät resurssit
virkamiehillä tehdä niitä tehtäviä,
jotka niihin kanteluihin liittyvät, ja sen kautta jollakin tavoin
saattaa myös valtioneuvoston tietoon sen, että määrärahat
eivät ole riittäviä.
Toinen seikka: Myöskin asianomaisen vuoden kertomuksessa
on viitattu määrätyiltä osin sosiaalipalveluihin,
ja haluan korostaa sitä, että vaikka eduskunnan
oikeusasiamies apulaisoikeusasiamiehenä ollessaan kiinnitti
ansiokkaasti huomiota siihen, että on sama, onko määrärahoja vai
ei, kun on kyse subjektiivisesta oikeudesta, niin joskus tuntuu
siltä, että kannattaisi ehkä laillisuusvalvojien
seurata sitä, että jos ei ole subjektiivisia oikeuksia,
niin silloin ihmisiä kohdellaan hyvin eri tavoin riippuen
kunnan taloudellisesta tilanteesta eli ihmiset eivät ole
tasavertaisia lain edessä. Minusta on laillisuusvalvojien
tehtävä pyrkiä nimenomaan siihen, että kansalaiset
saisivat sen kohtelun, mitä perustuslaki määrittelee.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pulliainen avasi keskustelua poliisin
telekuuntelusta ja sen valvonnasta. Me kaikki tiedämme kuitenkin
sen, että jo tämän lyhyen ajan, minkä tätä televalvontaa
ja -kuuntelua on Suomessa toteutettu, sillä on ollut merkittävä positiivinen
vaikutus törkeiden rikosten selvittämiseen, jotka muuten
mahdollisesti olisivat jääneet kokonaan pimeiksi,
ja sillä on saatu ammattimaista rikollisuutta tietenkin
osin säikkymään, mutta valitettavasti
myöskin menemään maan alle. Myöskin
rikollisjärjestöt tänä päivänä tietävät
nämä kuuntelumenetelmät ja käyttävät
erilaisia prepaid-liittymiä ynnä muita vastaavia
menetelmiä välttyäkseen tältä kuuntelulta.
Pääsääntöisesti
asia on kuitenkin niin, että se on ollut hyvä tutkintamenetelmä poliisille,
ja kokeneet rikoskomisariot ja tutkinnanjohtajat, jotka tekevät
oikeudelle näitä hakemuksia, miettivät
tietenkin hyvin tarkkaan sen, onko tästä telekuuntelusta
muun tutkinnan ohella ratkaisevaa lisäarvoa, koska siinä puututaan
kansalaisten perusoikeuksiin, ja näin on ymmärtääkseni
pitkälle tehty. Se on johtanut myöskin siihen,
että hyvin harvoin, erittäin harvoin,
käräjäoikeudet ovat tyrmänneet
näitä tutkinnanjohtajien tekemiä hakemuksia,
koska hakemukset ovat olleet hyviä ja niissä on
hyvin perusteltu, minkä takia tämä telekuuntelu
tässä tapauksessa on erittäin tärkeä rikoksen
selvittämisen osalta.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Uskon, että ed. Pulliainen
otti tämän telekuunteluongelman esille myönteisessä valossa.
Mutta kun tiedän, että siitä halutaan
käydä keskustelua joissakin piireissä myöskin
kielteisessä valossa, niin tuleepa esimerkkinä mieleen viime
kaudelta, että kun lakivaliokunta kysyi, montako lupaa
on myönnetty, montako niistä on johtanut rikoksen
selvittämiseen ja montako on selvinnyt siinä ohessa
sellaisia rötöksiä, mihin ei ole tätä kuuntelulupaa
myönnetty, vaan tulos on saatu näiden myönnettyjen
lupien sivussa oheistuotteena, niin kyllä minua jäi
ihmeesti ihmetyttämään se, että jotkut
kansanedustajat silloin kantoivat huolta siitä, että on
selvitetty rikoksia sellaisen telekuuntelun avulla, mihin ei ole
lupaa myönnettykään. On tämä kyllä ihmeellistä menettelytapaa,
että aletaan pohtia sitä. Hyvä, ettei niitä anteeksi
annettu, kun ne on toissijaisin perustein selvitetty. Näin
nähden uskon, että ed. Pulliainen ei tarkoittanut
tätä joukkoa, mutta haluaisin edelleenkin korostaa
sitä, että kun tavoin tai toisin selvitetään
rikos, niin se on aina selvitetty ja se on oikein. Siltä pohjalta
vieläkin sanoisin, että jos rehellisiä puheluita
kuunnellaan, poliisi kuuntelee, liekö tuossa mitään
pahaa, koska sen osalta ei pidä puhua semmoista, mitä ei
kärsisi muittenkin kuulla, jos se on kerran rehellistä se
asia.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Sekä ed. Petri Salo että ed.
Seppo Lahtela kumpikin mainitsivat nyt sen, että näitä hakemuksia ei
ole kaikkia hyväksytty. Se on siis käynyt lakivaliokunnassa
selville.
Arvoisa puhemies! Juuri tätähän silloin,
kun näitä lainkäsittelyjä täällä vietiin
läpi, haluttiin, sitä että se läpinäkyvyys
näkyy myöskin siinä laillisuusseurannassa,
ja nyt se siis on jäänyt pois. Se on kyllä teillä valiokunnassa
ollut, mutta se on poissa siitä asiakirjasta, joka on täällä isossa
salissa. Minusta olisi vaan hyvä noudattaa eduskunnan omaa
tahtoa ja tämmöinen yksityiskohta hoitaa kuntoon.
Keskustelu päättyy.