Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vaikka nyt käsittelemme työaikapankkiin
liittyviä lainsäädännöllisiä kysymyksiä,
on kysymys enemmänkin siitä, kuinka joustavasti
työorganisaatio toimii. Työaikapankki sopii työhön,
jossa on huippukausia ja välillä hiljaisempia
kausia. Yritysten osalta kysyntä vaihtelee vuodenajasta ja
toimialasta riippuen. Tämän takia työt
pitäisi ajallisesti sijoittaa kysynnän mukaisesti.
Monissa yrityksissä työajoissa tapahtuva jousto
olisi välttämätöntä.
Työaikapankkia ei voida hyödyntää työorganisaatiossa,
jossa vallitsee huono ilmapiiri työntekijöiden
välillä sekä työnantajien ja
työntekijöiden välillä. Kun
keskinäinen luottamus ei toimi, on vaikeaa sopia työn
uudelleenjärjestelyistä, koska kaikki vahtivat
toistensa perään.
Arvoisa puhemies! Toistaiseksi näyttää siltä, että työaikapankkia
käyttävät muita useammin toimihenkilöt,
joilla on korkeampi koulutus ja säännöllinen
päivätyö. Niin sanottujen työntekijöiden
puolella ei haluta erillisiä työaikajärjestelyjä,
vaan sitoudutaan normaaliin työaikaan tai sitten palkalliseen
ylityöhön.
Perheiden kannalta työaikapankki voi toimia hyvinkin.
Normaalista poikkeava työaika pakottaa työssä olevat
vanhemmat sopeuttamaan elämänrytminsä lasten
tarpeiden mukaan. Vanhempien työelämä on
usein jo valmiiksi organisoitu normaalista työajasta poikkeavasti,
joten he ovat ehkä valmiimpia käyttämään
työaikapankkia hyväkseen.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys laiksi työttömyysturvalain
muuttamisesta on laadittu samaan tapaan kuin jo aiemmin lukuisat
työttömyysturvalain heikennykset. Lähtökohtana
on ajattelu, josta tässä ed. Virtanen edellisen
työjärjestyksen kohdan yhteydessä myös
puhui, että työtön tai lomautettu etsii
aina kuumeisesti porsaanreikiä saadakseen jotakin ylimääräistä hyötyä työttömyydestään.
Tämä ajattelu näyttää siivittävän sosiaali-
ja terveysministeriön näillä asioilla
saivartelevia virkamiehiä. Lakiin syntyy uusia ja uusia
rönsyjä, ja se käy sen myötä aina
vaikeaselkoisemmaksi ja ristiriitaisemmaksi.
Työttömyysturvalain tulisi tarkoituksensa puolesta
olla vakuutuslaki työttömyysajan toimeentulon
varmistamiseksi. Mutta kun sitä lukee ja yrittää soveltaa,
vakuuttuu, että valtaosa lain pykälistä ja
momenteista on säädetty, jotta työttömyysturvaa
ei tarvitsisi maksaa lainkaan tai sitä voitaisiin eri tavoin
määrän tai keston perusteella rajoittaa.
Jos miettii, mihin tuota lakia vertaisi kaikkine muutoksineen ja
rönsyineen, tulee ensimmäiseksi mieleen kattilallinen
ylikypsää spagettia. Se on takkuinen kasa, josta
ei saa repimälläkään selvää.
Siinä ei ole päätä eikä häntää.
Arvoisat edustajat, nyt hallitus on säätämässä lakiin
uusia rönsyjä pyrkiessään tekemään
tyhjäksi sen taloudellisen hyödyn, jonka työntekijä saa,
kun tallettaa tekemäänsä lisä-
tai ylityötä niin sanottuun työaikapankkiin.
Lakiesityksen perusteluissa ja myös sosiaali- ja terveysvaliokunnan
lausumassa asia on käännetty täysin päälaelleen.
Niissä puhutaan tavoitteesta helpottaa työaikapankkien
käyttöönottoa. Kun luen huolella lakiesityksen
sisällön ja perustelut, en voi väistää johtopäätöstä,
että tällä työttömyysturvalain muutoksella
ensinnäkin heikennetään työttömyysturvaa,
toiseksi viedään lomautetulta ja työttömäksi
joutuvalta se hyöty, jonka hän saisi tehtyään
lisä- ja ylityötä työaikapankkiin,
ja kolmanneksi tällä heikennetään
työaikapankkien vetovoimaa. Sitä en todellakaan
olisi uskonut tämän hallituksen haluavan, ainakaan
jos lukee hallituksen ohjelmaa ja siihen tehtyjä mainintoja työaikapankkien
ja erilaisten työaikamallien edistämisestä yrityksissä.
No, en ole kauhean murheellinen tästä, paitsi tietenkin
tästä työttömyysturvan heikennyksestä.
En ole koskaan ollut mikään työaikapankkien tai
joustojen markkinamies, mutta olen suhtautunut työaikapankkeihin
myönteisesti, jos työntekijät ovat katsoneet,
että työaikapankkiin säästetyt
työaika ja korvaukset sekä säästöjen
käyttö helpottavat henkilökohtaisten
työaikatarpeiden huomioimista ja työn ja perhe-elämän
yhteensovittamista. Toki tiedän entisen työni
perusteella — tein toimitsijatyötä, kenttätyötä ay-liikkeessä,
25 vuotta ja varsin läheltä olin myöskin
seuraamassa ja keskustelemassa ja neuvottelemassa näistä järjestelmistä — että tavallisimmin
aloite työaikapankin käyttöönotosta
on tullut työnantajapuolelta. Silloin ensisijaisia perusteita
ovat olleet toimitusten kireät aikataulut, kuormituksen jyrkät
heilahtelut, toisin sanoen tuotannon erilaiset tarpeet. Tiedän
myös, että monissa yrityksissä työaikapankkien
avulla on voitu välttää toistuvia lyhyitä lomautuksia
ja niihin liittyviä työttömyysturvan
maksatusviiveitä, paperisotaa. Toimeentulo on ollut ennustettavampaa,
kun on tiennyt, miten pitkälle työaikapankkiin
säästetyt työpäivät
ja normaali palkanmaksu ulottuvat ja miten pitkälle lomautusten
alkaminen lykkääntyy.
Nyt tässä lakiesityksessä ehdotetaan,
että kahden kuukauden kuluessa ennen lomautuksen alkamista
tai lomautuksen aikana työaikapankista maksettu rahakorvaus
estäisi työttömyysetuuden maksamisen
ajalle, jolle rahakorvaus jaksotetaan. Kyseessä on aivan
uusi säännös. Aiemmin eivät
työssäoloaikana nostetut rahakorvaukset ole vaikuttaneet
lomautusajan työttömyyskorvaukseen. Voitte kuvitella,
miten käy, jos yrityksessä on rinnakkain työntekijöitä,
joista toiset ovat vapaaehtoisen työaikapankin piirissä ja
toiset tekevät tarpeellisen lisä- ja ylityön
normaalein työaikalain mukaisin korvauksin. Työntekijä,
joka säästää lisä-
ja ylityöt ja rahakorvaukset työaikapankkiin ja
nostaa ne rahapulassaan tai työnantajan patistelemana ennen
lomautuksen alkua, menettää oikeuden jaksotuksen
ajalta työttömyyskorvaukseen, mutta työntekijä,
joka ei ole säästänyt työaikaa
ja korvauksia työaikapankkiin vaan ottanut ylityökorvaukset
normaalisti palkkajaksojen tahdissa, saa pitää ylityökorvaukset
ja saa ne myös mukaan päivärahan määrittelyn
perusteena olevaan palkkaan. Hän siis saa ylitöiden
korottamaa työttömyyskorvausta heti henkilökohtaisten
omavastuupäivien jälkeen, toisin kuin tämä tyhmä tallettaja.
Tässä hallitus kyllä opettaa oikein kädestä pitäen
työaikapankin ja työaikajoustojen turmiollisuutta.
Oletteko, näiden lakimuutosten puolustajat, miettineet
tätä puolta asiassa?
Edelleen, työntekijä, joka ei nosta talletuksiaan
rahakorvauksena vaan siirtää ne lomautusjakson
yli, hyötyy samalla tavalla kuin edellä kerrottu
perinteisen ylityön tekijä. Hän saa lomautuksen
ajalta täyden työttömyyskorvauksen vähentämättömänä ja
pitää vapaat haluamanaan aikana liittäen
ne lomiin tai tasaamisvapaisiin.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
kiinnitti lausunnossaan huomiota myös työaikapankkien
vaikutuksiin niin sanottuun soviteltuun työttömyyspäivärahaan.
Me tiedämme, miten heikko on soviteltua päivärahaa
saavien asema. Työ on normaalisti osa-aikaista ja koostuu
lyhytkestoisista pätkätöistä.
Työaikapankkeja sovelletaan normaalisti vain pitkään
soviteltua päivärahaa saaville osa-aikatyöntekijöille.
Omasta kokemuksesta tiedän, että tällaisia
on käytössä muun muassa elektroniikkateollisuuden
alihankkijayrityksissä, joissa ei siis kyetä tarjoamaan
täyttä työtä vaan ainoastaan
osa-aikatyötä tai sitten lyhyitä työperiodeja,
ja näissä nämä muutokset, joita
tässä esitetään, johtavat kyllä aivan
kohtuuttomaan lopputulokseen. Heidän kannaltaan lakiesitys
johtaisi käytännössä käsittämättömään
ja työn tekemisen mielekkyyden kannalta täysin
järjettömään tilanteeseen. Palkkatulon
ja työttömyyskorvauksen sovittelussa olisivat
huomioon otettavaa tuloa sekä työaikapankkiin
säästettynä oleva aika että sieltä nostetut
ansiot pidetyltä vapaa-ajalta maksettu palkka mukaan lukien,
ja tämä sovittelu tapahtuisi jopa moneen kertaan
saman karttuman osalta. Tämä heikentäisi
merkittävästi työaikapankkia käyttävien
mahdollisuutta saada ylipäätään
soviteltua päivärahaa. Toki se lisäisi
myös byrokratiaa ja tulee aivan väistämättä lisäämään myös
työttömyyspäivärahojen käsittelyaikoja, ja
tietenkin tämä vähentäisi ilman
muuta entisestään pätkätöiden
vastaanottamisen ja tekemisen kannattavuutta, aivan toisin kuin
hallitus kannustavuuspuheissaan kuvittelee.
Tämän lakiesityksen työaikapankkia
koskevat säädökset ovat perin epäonnistuneita,
ristiriitaisia, eriarvoisuutta lisääviä ja
vielä kaiken lisäksi epäselviä.
Näistä syistä johtuen olemme opposition
voimin ehdottaneet työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa,
että lakiehdotuksen 3 luvun 6 §:n 3 ja
4 momentit sekä 4 luvun 4 §:n 1 momentti poistetaan
eli nämä kohdat, joissa tästä työaikapankkien
ja työttömyysturvan suhteesta säädetään,
ja varaan tätä varten mahdollisuuden tehdä muutokset
lain yksityiskohtaisessa käsittelyssä valiokunnan
lausunnon eriävän mielipiteen mukaisina.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Arja Karhuvaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! En ota kantaa nyt tähän
soviteltuun päivärahaan enkä siitä aiheutuvaan
aika isoon kysymysmerkkiin nimenomaan matalapalkkaisten naisten
kohdalla tämän lain kohdalla. Muuten olen sitä mieltä,
että tämä laki on erittäin tervetullut.
Tämä on kahdestakin eri syystä tervetullut.
Julkisen sektorin kilpailu tulevaisuudessa työntekijöistä kiihtyy
sitä mukaa kuin työvoima tällä hetkellä eläköityy
ja työaikajoustot, lomajoustot ja perheen ja työelämän
yhteensovittaminen nousevat entistäkin suuremmaksi kilpailuvaltiksi
julkisen sektorin työpaikoilla.
Toinen asia, minkä vuoksi pidän lakiehdotusta
erittäin tarpeellisena, on se, että me saamme osaltaan
jo vanhuseläkkeelle jääneitä ihmisiä takaisin
työelämän piiriin. Tuntuu aivan hölmöltä, että noin
50 vuoden ikäisenä omalta työuraltaan kyseisten
säädösten jälkeen muun työvoiman käyttöön
siirtyvä työntekijä jäisi vielä täydessä työkunnossa
pyörittelemään peukaloitaan. Näin tapahtuu
nimenomaan Puolustusvoimien, Rajavartioston ja muutaman muun ammattiryhmän kohdalla.
Ja nyt pidän erittäin hyvänä uudistuksena
sitä, että tällä lainsäädännöllä saadaan
aktivoitua nämä kyseiset ihmiset entistä paremmin työelämän
piiriin. Heillä on kuitenkin vielä noin 20 vuotta
yhteiskunnalle hyödyllistä työikää käytettävissään.
Yleiskeskustelu päättyi.