15) Hallituksen esitys vuoden 2007 neljänneksi lisätalousarvioksi Hallituksen esitys vuoden
2007 neljännen lisätalousarvioesityksen
(HE 131/2007 vp) täydentämisestä
Hannes Manninen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallituksen neljännen lisätalousarvion
ja sitä täydentävän esityksen
mukaan tuloarviot kasvavat noin 1,6 miljardia euroa ja määrärahoihin
ilman nettokuoletuksia velanhallintaan tulee noin 170 miljoonan
euron vähennys. Nettokuoletukseen ja velanhallintaan tulee
lisäystä noin vajaat 1,8 miljoonaa euroa. Merkittävin
tuloerien kasvu on tulovero, noin miljardi, ennen kaikkea yhteisöveron
hyvän kasvun vuoksi. Autoveron arvioidaan puolestaan alenevan
192 miljoonaa euroa pääosin ensi vuoden alussa
tapahtuvan veronalennuksen vuoksi, koska autojen ostoa siirretään
ensi vuodelle.
Valtiovarainvaliokunnan käsittelyssä on lisätty
ilman nettokuoletuksia ja velanhallintaa kaikkiaan 24,33 miljoonaa,
joista mainitsen lyhyesti seuraavaa:
Kuntien harkinnanvaraisia avustuksia lisättiin 2 miljoonalla
eurolla. Katsoimme, että koska vuosikatteeltaan negatiivisten
kuntien määrä oli vielä 79,
vaikkakin se on huomattavan vahvassa laskussa, niin tarvitaan tuo
lisäys.
Toiseksi erityisenä kohteena tässä lisätalousarviossa
olivat infrastruktuuriin tarvittavat menot. Perustienpitoon on varattu
kaikkiaan nyt 18 miljoonaa euroa, josta valiokunta lisäsi
15,5 miljoonaa. Tällä on tarkoitus parantaa turvallisuutta ennen
kaikkea rakentamalla kevyen liikenteen väyliä teemaohjelman
mukaisesti ja rakentamalla myös pieniä alueellisia
turvallisuutta lisääviä investointeja.
Perusradanpitoon varataan 9 miljoonaa euroa, josta valiokunnassa
lisättiin 6,5 miljoonaa. Tarkoituksena on, että tämä käytetään
rautateiden tasoristeysten poistamiseen, sillä meillä on
Suomessa noin 3 700 tasoristeystä, joista vain
750 on varustettu turvalaittein. Vuosittain tapahtuu 50 tasoristeysonnettomuutta,
mikä on
suhteellisesti neljä kertaa enemmän kuin muissa
Pohjoismaissa, joten on suuri tarve tasoristeysten turvallisuuden
parantamiseen.
Valiokunta kiinnittää mietinnössään
myöskin huomiota merenkulun väylämaksujen
ylikatteisuuteen, kun samanaikaisesti on vielä aloittamatta
kahdeksan hanketta sisältävä meri- ja
sisävesiväylien turvallisuuden parantamishanke.
Nettokuoletusten ja velanhallinnan momentilta vähennetään
54,33 miljoonaa euroa, jolloin momentin lisäykseksi jää 1 720 197 000 euroa. Tämä
ja
aiemmat budjetit ja lisäbudjetit huomioiden velkaa lyhennetään
kuluvana vuonna noin 3 miljardilla eurolla.
Lopuksi haluan todeta, että valiokunta korostaa perustuslain
84 §:n velvoitetta budjetin täydellisyysperiaatteesta
ja katsoo, että esimerkiksi poliisitoimelle Schengen-tietojärjestelmästä aiheutuvat
menot ovat olleet tiedossa jo varsinaista budjettia laadittaessa.
Arvoisa puhemies! Edellä olevan johdosta valtiovarainvaliokunta
ehdottaa, että ehdotus vuoden 2007 neljänneksi
lisätalousarvioksi hyväksytään
valiokunnan esittämin muutoksin ja että lisätalousarvioaloitteet
24—40/2007 hylätään
ja että lisätalousarviota sovelletaan 10. päivästä joulukuuta
2007 alkaen.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Työttömyys vähenee,
ja näin säästyy 120 miljoonaa euroa lisää.
Velkaa lyhennetään ennätystahdissa, hyvä niinkin.
Budjetti oli viritetty tälle vuodelle 160 miljoonan euron
ylijäämätasoon. Nyt tiedämme,
että ylijäämää kertyy
3 000 miljoonaa euroa, siis 3 miljardia.
Lyhyt katsaus Helsingin Sanomia 3.10. lainaten Suomen talouden
tila ja ennen kaikkea valtiontalouden tilaa. Lainaan: "Suomen julkisen
talouden ylijäämä nousee euroalueen säännöillä laskettuna
tänä vuonna 4,4 prosenttiin bruttokansantuotteesta,
joka on euromaista selvästi korkein lukema. Keskiarvo euroalueella
on miinus 1,6 prosenttia. Suomen ylijäämä on
yli kaksinkertainen verrattuna siihen 1,5—2 prosenttiin, joka
viime vuoden budjetissa todettiin tavoitteeksi ikääntymisen
aiheuttamien ongelmien hoitamiseen."
Tämä on kova luku: "Suomen EU:lle tekemän vakausohjelman
mukaan ylijäämä tulee neljän vuoden
aikana nousemaan 2,5 prosenttiin bkt:sta. Velan suhde kokonaistuotantoon
laskee samana aikana ’hitaasti alle 35 prosentin’.
Ylijäämä on siis tänä vuonna
4,4 prosenttia ja velkasuhde enää 29 prosenttia.
Merkit viittaavat siihen, että ensi vuosikin on valtiontaloudelle
hyvä."
Tässä on se lankku, jolta ponnistetaan. Olisi varaa
tehdä vähän parempaakin politiikkaa suoraan
sanottuna.
Kiinnitän huomiota myöskin näihin
tuloarvioihin. Tässä Helsingin Sanomien artikkelissa
on hyvät graafit, joilla esitetään, mitenkä systemaattisesti
tulot ovat aliarvioituja vuoden 2000 alkupuolelta saakka. Käytän
tästä lisätalousarviosta yhden esimerkin:
Korkotuloarvio oli tälle vuodelle 100 miljoonaa euroa.
Nyt sitä korjataan 80 miljoonalla, eli siis arvio on mennyt
80 prosenttia pieleen. Minkälaisella ammattitaidolla näitä mahdetaan
arvioida? Kun 2006 tilinpäätöksen mukaan
korkotuloja kertyi valtion kassavaroista valtiolle 135 miljoonaa
euroa, niin tälle vuodelle arvio oli 100 miljoonaa. Nyt,
kun se korjataan 180 miljoonaan, niin ensi vuoden talousarvioon, hyvät
kollegat, hallitus esittää, että korkoja
kertyy huikeat 130 miljoonaa euroa, joka siis on 5 miljoonaa
euroa vähemmän kuin vuonna 2006 tilinpäätöksen
mukaan on kertynyt. Talous on vahvistunut ja korot ovat nousseet.
(Ed. Pulliainen: Joku puhaltaa rahaa!) Joko tässä vedetään eduskuntaa
ihan kölin alta, tai sitten ne henkilöt, jotka
tekevät tämmöisiä arvioita,
eivät ole olleet näillä luentotunneilla
yliopistossa, niiltä on jäänyt joku kurssi
suorittamatta. Tämä on aika systemaattista, että eduskunnalle
hallituksesta riippumatta tulee tämmöisiä esityksiä,
joissa tarkoituksella, tietoisesti tuloja aliarvioidaan.
Herra puhemies! Jotain vielä vähän
tästä meidän vastalauseestamme. Olemme
huolissamme tieverkkomme heikosta kunnosta, liikenneturvallisuudesta
ja elinkeinoelämän kilpailukyvystä, muun
muassa puun saannin turvaamisesta. Ylläpitovelkaa on kertynyt
asiantuntijoitten mukaan jo 1,4 miljardia, ja valtiontalous on ennätyksellisen
vahva. Nyt tämä kevyen liikenteen väyläinvestointi,
jota tässä eduskunnan päätöksellä nostetaan
15,5 miljoonalla, ei riitä kovinkaan pitkälle,
kun kevyen liikenteen väylien rakentamistarve on 5 000
kilometriä. Nykyresursseilla tehdään
100 kilometriä vuodessa. Näin ollen tarve tyydyttyy
50 vuoden aikana.
Puhumme myös usein rautateiden turvallisuusvajeesta.
No nyt, hyvä niin, tehdään askel oikeaan
suuntaan, 6,5 miljoonaa lisää. Mutta, aivan niin
kuin puheenjohtaja Manninen totesi, kun 3 000 tasoristeystä odottaa
vielä poistamista, niin tästä pitää ottaa
ihan oma ohjelma.
Ja kolmantena kohtana olemme huolissamme merenkulunkin turvallisuudesta,
ja siellä kun mälli käy, niin se on tosi
iso mälli. Meillä on sukanvarressa rahaa, koska
väylämaksuja on peritty ylikatteella. Meillä on
15 miljoonaa sukanvarressa, otetaan ne käyttöön,
ja jos perustuslakivaliokunta on linjannut tämän
veronluonteiseksi maksuksi, niin pitää toimia
niin kuin on tarkoitettu, ei niin kuin on kirjoitettu. Eli teemaohjelmat pitää toteuttaa.
Siinä on kysymys merenkulun turvallisuudesta.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Valtiovarainministeriö on toistuvasti
vuodesta toiseen aliarvioinut valtion tulot ja sitä myöten myöskin
tavallaan vienyt eduskunnan budjettivaltaa. Tämän
vuoden tuloverokertymä on toisen ja neljännen
lisäbudjetin osalta 1 377 miljoonaa euroa enemmän
kuin budjetissa arvioitiin, ja jos oikein muistan, niin ensimmäisessä lisäbudjetissa
tammikuussa tuloveroarvio kasvoi 200 miljoonalla eurolla arvioidusta.
Elikkä noin 1,5 miljardia enemmän on kertynyt
tuloveroja kuin arvioitiin, ja se on yli 10 prosenttia koko tuloveromäärästä.
Minun mielestäni se on aika mahtava virhearviointi kyllä jo.
On selvää, että mieluummin näin
päin, että tuloveroja tulee enemmän kuin
vähemmän, mutta kyllä tässä tätä varovaisuuskerrointa
on aika surutta käytetty. Tätä taustaa
vasten valtiovarainministeri Kataisen puheet siitä, että meillä ei
ole varaa pysyväisluontoisiin menojen lisäyksiin
... Jos mikä on pysyvää, niin tulovero
on pysyvää. Ainoastaan suurtyöttömyys
voi viedä tuloverokertymät alaspäin.
Näin ollen täytyy kyllä sanoa, että ne
perustelut, joilla vasemmiston esityksiä joittenkin menojen
lisäyksistä on täällä torjuttu, eivät
ole olleet kovin kestäviä.
Herra puhemies! Valtio maksaa tänä vuonna valtionvelkaa
kolmella miljardilla eurolla pois. On tietenkin selvää,
että jos kerta rahaa on paljon, niin on hyvä maksaa
valtionvelkaakin pois, mutta ei se voi tapahtua niin, että se
tehdään välttämättömien
tarpeiden kustannuksella.
Täällä ed. Saarinen jo kertoi näistä liikennehankkeista.
Myös vasemmistoliiton vastalauseessa tähän
neljänteen lisäbudjettiin sisältyy lisärahoitusta
liikennehankkeisiin: tiehallinnolle perustienpitoon, ratahallintoon
ja myöskin joukkoliikenteen palvelujen ostamiseen.
Lisäksi meidän mielestämme kunnat
on ajettu kohtuuttomaan ahdinkoon. Erityisesti Lapin alueen kunnille
tarvittaisiin lisää rahaa ja myöskin muualla
maassa on kuntia, jotka ovat suurissa taloudellisissa vaikeuksissa.
Näin ollen kuntien harkinnanvaraisia valtionosuuksia tulisi
korottaa tuntuvasti enemmän kuin hallitus nyt esittää. Kunnathan
ne palvelut tuottavat, ja palveluistahan tässä ennen
kaikkea on kysymys.
Lisäksi meitä ihmetyttää suuresti
se, että työllistämis- ja koulutustoimista
ollaan vähentämässä 4 300 000 äkillisten
rakennemuutosten tukeen tarkennetusta rahasta. Kun viime viikkojen
aikana on kuunnellut näitä rakennemuutosilmoituksia
eri puolilta Suomea, niin tuntuisi siltä, että päinvastoin
tähän tulisi lisätä entisestään
rahaa eikä vähentää.
Tulemme esittämään lisäbudjetin
yksityiskohtaisessa käsittelyssä vastalauseen
mukaiset muutosehdotukset.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Lyhyesti ensinnäkin on todettava,
että eduskunnan budjettivallan kannalta täällä käydään
näköjään joka syksy suurin piirtein
saman sisältöinen keskustelu nimenomaan siitä,
millä tavalla budjetin täydellisyysperiaate ja
budjetin tulot ovat eduskunnan käytettävissä sen
päättäessä menoista ja kantaessaan
tietysti edustuksellisen demokratian vastuuta tasavallan ja kansanvallan
asioista. Tältä osin täytyy sanoa, että tämä lisäbudjetti
on todella kritiikin arvoinen siinä, että ei voi
kuvitella, etteikö näitä tuloja olisi
ollut aikaisemmin saatettavissa myöskin eduskunnan tietoon
ja että olisi voitu myöskin arvioida aikaisemmin
aidosti, millä tavalla eduskunta budjettivaltansa osalta haluaa
toimia.
Itse asiassa tällä lisätalousarviolla
hallituspuolueet ikään kuin pehmentävät
sitä painetta, jonka ensi vuoden talousarvion ahdistavat
kehykset niille aiheuttavat, ja tällä tavalla
sinänsä tärkeiden infran teemarahoitushankkeiden
osalta ikään kuin puretaan ensi vuoden talousarvion paineita.
Itse asiassa minusta on nyt tärkeää kyllä jatkossa
kiinnittää huomiota siihen, että eduskunta todella
oikeasti pystyy talousarvion käsittelyllä, budjettikäsittelyllä,
linjaamaan tulevia päätöksiä,
ei niin, että leikitään näillä momenteilla.
Otetaan vuoden 2002 ministeri Kataisen oppi-isän ministeri
Niinistön syksy. Silloin eduskunta viimeisessä lisäbudjetissaan
siirsi VR:n tuloutusta VR:n hyväksi. Se oli suuri, merkittävä poliittinen
päätös. Nyt täällä valtiovarainvaliokunta
liikennejaoston johdolla laittaa väylämaksuja
väylänpitoon.
Kyllä pitäisi ehkä aidosti päästä pohtimaan
vakaussopimuksen isoja linjoja siinä, millä tavalla kasvupanostukset
todella tukevat maan kilpailukykyä, työllisyyttä ja
oikeudenmukaista kasvua, millä tavalla todella infrapuolella
niitä rakenteellisia jälkeenjääneisyyksiä turvallisuus-
ja aluekehityksen takaamiseksi saadaan etenemään,
tai oikeasti pohtia niitä arvovalintoja, joita talousarvion
yhteydessä eduskunnan budjettivaltaa käyttävä eduskunta
todella, ja valtiovarainvaliokunta, oikeasti käyttää syrjäytymisen
estämiseksi ja sosiaalisen turvallisuuden lisäämiseksi
maassa, ja pohtia, millä tavalla uskalletaan puhua oikeudenmukaisesta
veropolitiikasta ja siitä, millä tavalla esimerkiksi
budjetin sisällöllä tehdään
oikeita arvovalintoja.
Esimerkiksi tämä tulovero- ja arvonlisäverokertymä sosialidemokraattien
ensi vuoden vaihtoehtolinjauksessa mahdollistaa muun muassa perusvähennyksen
nostamisen kunnallisverotuksessa ja aidosti jakaa tältä osin
myöskin sosiaalista oikeudenmukaisuutta.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ihan muutamaan kohtaan tässä,
mihinkä valtiovarainvaliokunta on lisännyt rahaa.
Eli vaikka kuntien talous onkin koko maan tasolla parantunut, niin
noitten negatiivisen vuosikatteen kuntien määrä on
ollut kuitenkin kohtuullisen suuri, 80 viime vuonna, ja sen vuoksi
on ihan hyvä, että sinne tulee tuo 3,5 miljoonan
euron lisäys kuntien avustamiseksi.
Perustienpidon lisäystä, kun laitetaan kevyen liikenteen
turvallisuutta parantaviin hankkeisiin ja joihinkin pieniin alueellisiin
investointeihin lisärahaa 15,5 miljoonaa euroa, pidän
erittäin hyvänä. Tämä rahoitushan
liittyy tuohon edellisellä hallituskaudella aloitettuun
teemahankkeeseen, jolla parannetaan koulumatkojen olosuhteita maaseututaajamissa,
ja täälläkin läsnä olevista edustajista
Rajamäki ja Manninen ainakin olivat tuossa infratyöryhmässä silloin
saamassa liikkeelle tätä teemahanketta. Se on
mielestäni erittäin hyvä hanke. Toivon,
että nyt vihdoin ja viimein monen vuoden siirron jälkeen
myös Joroisten taajamahanke sieltä rahansa löytäisi.
Monet lapsiperheitten vanhemmat ovat ottaneet yhteyttä tässä asiassa
liikenneturvallisuuteen liittyen, ja siellä ovat myös
lapset ja nuoret saaneet olla ideoimassa vähän
sitä, miten liikenneturvallisuutta voitaisiin parantaa
koulun ympäristössä keskustaajamassa.
Myös perusradanpitoon esitetään 6,5
miljoonan euron lisäystä tasoristeysten poistamiseen tuon
sisällä olevan 2,5 miljoonan euron lisäksi. Tämäkin
on tarpeeseen. Tavoitemäärä on tietysti aina
paljon suurempi, kun niitä tasoristeyksiä riittää,
mutta tämä lisää osaltaan liikenneturvallisuutta
radoille.
Neljäntenä asiana, jonka haluan nostaa esiin, on
tuolla ympäristöministeriön sisällä tuo 500 000
euroa, jota käytetään rakentamiseen liittyvien
taustaselvitysten ja laskelmien tekemiseen rakennusten energiatehokkuuden
parantamiseksi ja uusiutuvien energianlähteiden lisäämiseksi.
Näitä apuvälineitä ihmiset todella
kaipaavat, kun he miettivät rakentamistaan. Toivon, että niitä tulee
nettiin, ja toivon, että yleensä energianeuvontaan
saadaan hivenen lisää rahaa. Tätä todella
tarvitaan.
Keskustelun nopeatahtinen osuus päättyi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiinnitän huomiota vain yhteen myönteiseen
asiaan, jossa on oltu veitsen terällä sanan varsinaisessa
mielessä.
Pääluokka on 30. Momentille 30.40.42 petoeläinten
aiheuttamien vahinkojen korvaamiseen on ehdotettu toista miljoonaa
euroa lisää varallisuutta käytettäväksi.
Se tulee vihonviimeisellä hetkellä monessa mielessä.
Nimittäin ensinnäkin sillä tavalla, että jos
nyt tätä lisävarallisuutta ei tähän
tarkoitukseen olisi tulossa, niin sehän olisi jo merkinnyt
sitä, että tämän kuluvan vuoden
jälkipuoliskon korvaukset olisi siirretty ensi vuodelle
maksettavaksi ensi vuoden määrärahasta,
ja siinä on otettava huomioon, mitä tällä itse
rintamalla on tapahtunut, kun se porotalous on muutenkin ollut erittäin
suurissa taloudellisissa vaikeuksissa ja aivan erikoisesti vielä nyt
sitten Enontekiön, käsivarren paliskunnat ovat
olleet suurissa taloudellisissa vaikeuksissa. Siihen on monenlaisia
syitä, siinä on laidunten tila ja talvehtimisolosuhteet,
mutta siinä on myöskin ahmakantatilanne. Nimittäin
Suomen ahmakanta on tällä hetkellä käytännössä se
yhteinen kanta, joka on Ruotsin ja Norjan kanssa, ja ne ahmat sattuvat
nyt asuttumaan sitä käsivarren aluetta.
Se, että nämä vahinkomäärät
ovat niin suuria kuin ne tässä osoittautuvat olevan,
on tavallaan bagatelli juttu sen takia, että joka tapauksessa ruoka
niille ahmoille on hankittava, ostettava. Siinä mielessä olkoon
tuo luku oikein taikka väärin, se on joka tapauksessa
se hinta, joka on maksettava. Se hinta on siinä mielessä tärkeä,
että jos ei niitä poroja sillä alueella
ole, ei niillä ahmoillakaan ole ruokaa, ja taas se porotalous
on kiinni siitä, että se jollakin tavalla kannattaa
itse itsensä näitten tukien höystämänä,
elikkä tässä on semmoinen kierre, jossa
se kokonaisuus ratkaisee, ja sillä tavalla ei passaa niuhottaa
näitten vahinkolukujen kanssa vaan maksaa reilusti laskut,
mitä siitä seuraa.
Tämän lisäksihän meillä on
jokunen ahma tuolla Kainuun eteläosissa ja Pohjois-Karjalan puolessa
ja sitten ne puolenkymmentä ahmaa, jotka on sieltä käsivarren
alueelta Suomenselän alueelle siirretty, mutta kun niillä on
se kiusallinen yksityiskohta, että ne ovat kaikki samaa
sukupuolta, niin lisääntymisessä on pikkusen
teknisiä vaikeuksia.
Pekka Ravi /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edelliset puhujat ovat aika monet vähän
kriittisesti arvioineet tällaista varovaisen miehen budjetinlaadintaperiaatetta,
ja varmaan siinä kritiikin aihetta vähän
onkin. Mutta aivan samoin kuin monet ovat todenneet, on tietysti
parempi niin, että ei ainakaan tuloja yliarvioida ja menoja
aliarvioida, koska silloin jouduttaisiin tietysti hyvin ikävään
tilanteeseen. Meillähän on kuntasektorilla aika
monessakin tapauksessa varsin kiusallisia esimerkkejä tähän
suuntaan tapahtuvasta budjetinlaadintaerheestä.
Mutta kun eduskunta aivan lähiaikoina saa pääministerin
ilmoituksen valtiontalouden tulevaisuuden kehitysnäkymistä,
niin siinä yhteydessä varmasti on mahdollista
sitten ottaa kantaa todella siihen, miltä tuo taloudellinen
kehitys vähän pitemmällä tähtäimellä näyttää.
Minä ainakin itse odotan siltä keskustelulta semmoista
analyyttista otetta.
Mutta sitten ihan muutamaan kohtaan tässä mietinnössä.
Ensimmäiseksi haluaisin kiinnittää huomiota tuohon
kuntien harkinnanvaraisen rahoitusavustuksen nostoon, johonka valiokunta
siis esittää 2 miljoonaa euroa lisää,
ja erityisesti tuohon perusteluosaan, jossa todetaan nimenomaan
kuntatalouden yleinen eriytymiskehitys, mutta ennen kaikkea se,
että avustus kytketään entistä selkeämmin
rakenteelliseen kehittymiseen ja palvelutuotannon uudistamisprosesseihin,
mikä on hyvä asia. Näissä myöntämisperusteissa
on tapahtunut vuosien mittaan minusta hyvin paljon positiivista
kehitystä, ja avustukset kohdentuvat nyt paremmin kuin
aikaisemmin.
Toinen asia ovat nämä infraan, sekä tieinfraan että myöskin
ratainfraan, kohdistuvat merkittävät panostukset.
Minä en oikein, arvoisa puhemies, ymmärtänyt
sitä ed. Rajamäen äskeisessä puheenvuorossaan
esittämää kritiikkiä, jossa
hän asetti tässä lisäbudjetin
kautta tulevat panostukset jollakin tapaa vähäarvoisemmiksi
kuin jos ne olisivat tulleet ensi vuoden talousarviossa. (Ed. Pulliainen:
Hän varmasti tarkoittaa sitä, että ne
menevät pohjiin, jos ne eivät ole varsinaisessa!) — Minä ehkä en
sitten aivan ymmärtänyt, mitä hän
tarkoitti, mutta hän sanoikin sen ehkä hieman
huolimattomasti.
Minusta on erinomaisen hyvä asia, että tässä saadaan
todella merkittävät parannukset ja lisäykset
erittäin tärkeään asiaan. Nimenomaan
tiepuolella nämä kevyen liikenteen väylien
rakentamiset ja liikenneturvallisuuden alueellisiin hankkeisiin
panostaminen ovat erittäin tärkeitä asioita,
ja varsinkin alueellisella puolella tällä panostuksella
voidaan toteuttaa sellaisia hankkeita, jotka aivan varmasti muuten
jäisivät toteuttamatta.
Sitten tähän perusradanpidon määrärahalisäykseen,
joka oli siis 6,5 miljoonaa euroa. On erittäin tärkeätä,
että näitä tasoristeyksiä pystytään nyt
hieman nopeammalla aikataululla poistamaan. Paitsi että sillä voidaan
merkittävästi parantaa liikenneturvallisuutta,
sillä voidaan parantaa myöskin nimetyillä rataosuuksilla
junaliikennöimisen nopeutta ja erityisesti Joensuusta tänne etelään
suuntautuvalla radalla pystytään edes pieneltä osin
paikkaamaan sitä puutetta, joka on olemassa ainakin nyt
väliaikaisesti poistuneen yöjunayhteyden vuoksi.
Siinä mielessä se on erittäin hyvä asia,
ja sitä on tervehdittävä täydellä tyydytyksellä.
Jari Koskinen /kok:
Puhemies! Muutamat asiat ovat pysyviä, kun puhutaan
eduskunnassa budjetista ja lisätalousarviosta. Aina on
niitä, jotka ovat sitä mieltä, että valtiovarainministeriö systemaattisesti
aliarvioi seuraavan vuoden tai seuraavien vuosien verotulot. No,
en tiedä, tiesikö ed. Rajamäki yli vuosi
sitten elokuussa hyväksyessään hallituksessaan
vuoden 2007 talousarviota, että Suomen taloudella menee
näin hyvin, että voidaan verotuloarviota korottaa
ylöspäin. Ehkä ei tiennyt, tai ainakaan
en missään nähnyt, että hän
olisi näin sanonut. Jos verrataan eri tutkimuslaitoksia
ja valtiovarainministeriötä, niin kyllä valtiovarainministeriöllä on
ollut yleensä aika hyvä osumatarkkuus siitä,
miten talous tulee kehittymään, ja sen pohjaltahan
niitä arvioita tehdään, niin että siinä mielessä se
kritiikki menee ehkä osittain ohitse.
Toinen pysyvä aihe on se — ja kaikki ovat
samaa mieltä siitä — että panostukset
infrastruktuuriin ovat aina riittämättömät,
puhutaan sitten teitten kunnosta tai ratojen kunnosta tai mistä tahansa.
Näillä lisäyksillä, mitä eduskunta
nyt tähän lisätalousarvioon teki, saadaan
taas muutamia hankkeita vietyä vähän
eteenpäin. Ne eivät tietystikään
mitään isoja asioita ratkaise, mutta pikkuhiljaa
kuitenkin saadaan asioita vähän paremmalle tolalle,
ja siinä mielessä on hyvä, että kevyen
liikenteen väylähankkeita on ympäri Suomea,
ja tästä varmaan jokaiseen tiepiiriin riittää rahaa
muutamalle hankkeelle.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa puhemies! Varovaisen miehen ja varovaisen naisen periaatteilla
tehty lisätalousarvioesitys on kyllä perusteltu
kaikkine sisältöineen. Nämä lisäykset,
joita on infrahankkeisiin tehty, ovat hyvin tärkeitä,
ja perustelut näissä osuvat kyllä hyvin
kohdalleen.
Haluaisin nostaa esille tästä esityksestä petoeläinvahinkojen
korvaamisasian, saman, minkä ed. Pulliainen nosti tuossa
omassa puheenvuorossaan esille. Pidän erinomaisen hyvänä,
että valiokunta on kuulemisen ja saadun selvityksen perusteella
todennut, että määräraha on
riittämätön ja siihen momentille tarvitaan
lisäys. Tämä 330 000 euron lisäys
tulee todella tarpeeseen, ja olen samaa mieltä, että se
tulee viimeisellä hetkellä.
Nämä perustelut petoeläinten aiheuttamien vahinkokertymien
lisääntymisestä johtuvista korvauksista
kertovat siitä, että muun muassa porovahinkojen
kasvu on ollut kuluvan vuoden aikana kohtuullisen voimakasta. Se
taso, joka korvauksissa on tähän asti ollut, on
ollut riittämätön. Kun katsoo ensi vuoden
talousarvioesitystä, niin tietysti tilanteen mukaan meidän
tulee seurata myös ensi vuoden korvausmäärien
kehittymistä.
On tärkeää, että yleisen
hyväksyttävyyden kannalta pidetään
toisaalta petoeläinkanta kohtuullisena, mutta petoeläinkorvaukset
tulee noin järjestelmän puitteissa maksaa täysisuuruisina, täysimääräisinä,
ja korvaukset tulee myös maksaa ajallaan. Kyse on elinkeinotoiminnasta
ja siitä aiheutuneista haitoista, niiden korvaamisesta, ja
siksi on tärkeää, että järjestelmä yleisen
uskottavuuden ja toisaalta petoeläinpolitiikan hyväksyttävyyden
kannalta toimii. Siksi koen, että tämä valiokunnan
tekemä lisäysesitys tässä kohtaa
on oikeanlainen ja kertoo siitä linjasta, että meillä halutaan
pitää myös kiinni siitä, että petoeläinvahinkojen
korvaaminen jatkossakin tullaan tekemään järjestelmän
mukaan täysimääräisenä ja
oikea-aikaisesti.
Tätä seurantaa varmasti joudutaan tekemään tämän
asian osalta jatkossakin niin, että tältä osin emme
vaikeuta tämän elinkeinon harjoittamista, toisaalta
poroelinkeinon lisäksi myös osittain maatalouselinkeinon
harjoittamista, jossa vahinkoja myös syntyy. Siitä valiokunnalle
kiitokset.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Todella 3 000 miljoonaa euroa tänä vuonna
valtionvelan lyhentämiseen on paljon. Itse olen sitä mieltä, että siitä olisi
riittänyt kyllä ottaa rahaa enemmänkin
perustienpitoon ja Ratahallintokeskuksen menoihin ja vähemmän
sitten olisi pitänyt kohdistaa tähän
valtionvelan lyhentämiseen. Kaikkein isoin ongelma on edelleenkin
kuntatalous, ja siihen olisin toivonut enemmän ymmärrystä valtiovarainvaliokunnassa,
jolla on kuitenkin, voisi sanoa, kassakaapin avaimet, ja näin
ollen se olisi pystynyt autonomisesti tekemään eduskunnan
enemmistön tuella kyllä ratkaisuja näissä asioissa.
Mutta hyvä asia, minkä täällä haluan
vielä positiivisena todeta valtiovarainvaliokunnan työstä ja
mietinnöstä, on todella tämä petoeläinvahinkokysymys
ja sen parempi hallinta. Se on hyvä, ja aivan varmasti,
niin kuin täällä ed. Pulliainen totesi,
se on viime hetkellä tähän päästy
nyt lisäämään. Toivon mukaan
tämä auttaa myös siihen, että petoviha
ei olisi niin suuri eikä tuottaisi niin suuria tappioita
susi-, karhu-, ilves- ja ahmakannoille kuin viime aikoina on tapahtunut.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin haluan kiittää ed.
Pulliaista, että hän, kuten aina ennenkin, on
johdonmukaisesti edustanut sitä linjaa, että jos
ja kun suojellaan ja pitää suojella, niin laskut
on maksettava. Se on oikea periaate.
Sitten mitä tulee tähän eduskunnan
budjettivaltaan, haluan todeta sen, kun täällä on
sanottu, että varovainen tuloarvio vie eduskunnalta budjettivaltaa,
että tänä päivänä tilanne
ei kyllä ole näin. Sen jälkeen kun kehykset
on hyväksytty, niin meillähän on menokehykset
eikä tulokehykset. Me elämme menokehysten varassa,
ja menokehyksiin eivät vaikuta tulokehykset, lukuun ottamatta
valtionyhtiöiden osakkeiden myyntiä tietyn rajan
yli. Näin ollen on väärin ja virheellistä väittää,
että eduskunnalta olisi viety budjettivaltaa, vaikka tuloarvio
olisikin ollut hiukan varovainen.
Marjo Matikainen-Kallström /kok:
Arvoisa puhemies! Kiinteistöjen energiankulutus on lähes
30 prosenttia energian loppukulutuksesta Suomessa. Suurin lämmitysenergian
kuluttajaryhmä ovat pientalot, joiden osuus lämmitysenergian
kulutuksesta on noin kolmasosa. Suomessa omakotitaloissa on 300 000
vanhaa öljykattilaa, 200 000 taloa lämpiää vesikiertoisella sähkölämmityksellä ja
500 000 suoralla sähkölämmityksellä.
Kärjistetysti voisi sanoa, että Suomessa on miljoona
väärin lämmitettyä pientaloa.
Tällä ei ole tarkoitus syyllistää näiden
talojen omistajia vaan saada valtio tukemaan uudistuksia. Lämmitysjärjestelmät
on rakennettu aikana, jolloin emme paremmasta tienneet. Nyt tiedämme,
ja toisaalta myöskin tervehdin ilolla sitä, että hallitus
nyt todella satsaa tähän tutkimukseen ja selvittää,
mitkä ovat käytännössä ne
oikeat ohjauskeinot saada rakennusten energiankulutusta alemmaksi.
Ruotsissa jo joka neljännessä asuintalossa
on jonkinlainen lämpöpumppu. Maa-, järvi-
ja ilmalämpöpumppuja on jo yli puolessa miljoonassa ruotsalaisessa
pientalossa. Norjassa lämpöpumppuja asennetaan
jopa 70 000 kappaleen vuosivauhtia. Suomessa lämpöpumppuja
on yhteensä vain 50 000 ja ero Ruotsiin kasvaa
koko ajan. Kun lämmitysjärjestelmää vaihdetaan
tai rakennetaan uutta taloa, niin seitsemän ruotsalaista kymmenestä valitsee
lämpöpumpun. Euroopassa lämpöpumppujen
myynti on räjähtänyt 45 prosentin kasvuvauhtiin
vuonna 2006.
Suomen valtion tuleekin tukea nykyistä enemmän
kansalaisten oikean suuntaista toimintaa, esimerkiksi juuri kotitalouksien
lämmitysjärjestelmien uudistuksia. Mikä tahansa
energiansäästöön tähtäävä toimenpide
tulee palkita. Johonkin tiettyyn teknologiaan sidotut tuet sen sijaan
vääristävät tilannetta. Energiansäästöön
perustuvien tukien laajempi myöntäminen kotitalouksille
olisi osoitus uuden hallituksen modernista politiikasta myös
energia- ja ympäristökysymyksissä.
Ongelma ei ole pelkästään pientaloissa,
vaan se on myös kerrostaloissa kaupunkialueella, jolla
voidaan uusiin sekä vanhoihin kerrostaloihin miettiä uudenlaisia
keinoja energian säästämiseen ja siihen,
miten sitä ilmaa ja lämpöä kierrätetään
kerrostalojen sisällä.
Toivon, että tällä hallituksen lisäsatsauksella nimenomaan
tähän selvittämiseen, tutkimukseen ja
ohjauskeinojen keksimiseen todella saadaan oikean suuntaisia ratkaisuja
jatkossa.
Keskustelu päättyi.