2) Hallituksen esitys laiksi kuntalain muuttamisesta
Tapani Tölli /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä kuntalain
muuttamisesta tärkeimpänä asiana on se,
että siinä säädetään
peruspalveluohjelmamenettelystä. Lisäksi siinä ehdotetaan
säädettäväksi liikelaitoskuntayhtymän
johtokunnan tehtävistä kuntayhtymän hallituksen
korvaavana toimielimenä sekä muutoksenhausta
liikelaitoksen johtokunnan päätöksiin.
Lisäksi ehdotetaan muutettavaksi eräitä kuntalain
säännöksiä sen vuoksi, että kunnallishallintoa
ja -taloutta koskevat tehtävät siirretään
sisäasiainministeriön toimialalta valtiovarainministeriölle.
Arvoisa puhemies! Valiokunta on perusteellisesti käsitellyt
lakiesitystä ja pitää lakiehdotusta hyvin
tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena ja yksimielisesti puoltaa
lakiehdotuksen hyväksymistä pienin muutosehdotuksin.
Valiokunta toteaa, että peruspalveluohjelma on jo tähän
mennessä saanut vakiintuneen aseman. Peruspalveluohjelmamenettely
on myös jatkuvasti kehittynyt antaen yhä kokonaisvaltaisemman
ja systemaattisemman kuvan kuntien mahdollisuuksista järjestää peruspalveluja.
Ohjelmassa on voitu myös entistä paremmin ottaa huomioon
kuntasektorin tehtävien ja käytettävissä olevien
voimavarojen suhde.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan peruspalveluohjelman
lakisääteistämistä. Tätä asiaa
ennakoidaan vuoden 2006 valtiopäivillä hyväksytyssä laissa
kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta. Peruspalveluohjelmamenettelyllä tarkoitetaan
osana valtion talousarvion valmistelua sekä osana kuntien
ja valtion välistä neuvottelumenettelyä laadittavaa
peruspalveluohjelmaa ja peruspalvelubudjettia. Peruspalveluohjelmassa
arvioidaan kuntien toimintaympäristön muutokset, kuntatalouden
kehitys ja kuntien tehtävien muutokset sekä tehdään
ohjelma tulojen ja menojen tasapainottamisen edellyttämistä toimenpiteistä. Kuntataloutta
arvioidaan kokonaisuudessaan osana julkista taloutta ja kuntaryhmittäin.
Lisäksi peruspalveluohjelmassa tarkastellaan kuntien lakisääteisten
tehtävien rahoitustarvetta, kehittämistä ja
tuottavuuden lisäämistä.
Peruspalvelubudjetissa puolestaan arvioidaan valtion talousarvioesityksen
laadinnan yhteydessä kuntatalouden kehitys sekä valtion
talousarvioesityksen vaikutukset kuntien tuloihin ja menoihin. Peruspalveluohjelman
ja -budjetin laatii valtiovarainministeriö yhdessä sosiaali-
ja terveysministeriön, opetusministeriön ja tarvittaessa
muidenkin ministeriöiden kanssa. Todettakoon, että Suomen
Kuntaliitto osallistuu pysyvänä asiantuntijana
peruspalveluohjelmamenettelyyn.
Tämän tärkeän peruspalveluohjelmamenettelyn
lakisääteistäminen merkitsee myös
sitä, että nykyisen kunnallistalouden ja -hallinnon
neuvottelukunnan tehtävistä perussäännökset
on tarpeen ottaa lain tasolle. Neuvottelukunnalle säädetään
peruspalveluohjelmaan liittyen valmistelutehtävä.
Valiokunta tähdentääkin neuvottelukunnan
työn merkitystä sekä valtion ja kuntasektorin
yhteisen näkemyksen muodostumisen tärkeyttä koko
peruspalveluohjelmamenettelyn toimivuuden kannalta.
Peruspalveluohjelman laadinta osana valtiontalouden kehysmenettelyä on
lisännyt ohjelman uskottavuutta ja sen sitovuutta. Kuitenkaan
se ei tähän mennessä ole täysin
sitouttanut tai ohjannut ministeriöitä noudattamaan
ohjelman linjauksia. Tässä suhteessa tilanne on
kuitenkin pikkuhiljaa parantunut. Hallintovaliokunta tähdentää sitä,
että nyt säädettävä peruspalveluohjelmamenettelyä koskeva
kuntalain säännös on ministeriöitä sitova.
Sen pohjalta on arvioitava kuntien tehtäviä, rahoitusasemaa
ja kuntatalouden rahoitusedellytyksiä. Valiokunta korostaa, että peruspalveluohjelma
on ensisijainen suhteessa hallinnonalakohtaisiin kehittämissuunnitelmiin.
Peruspalveluohjelma ja lakisääteiset kehittämisohjelmat
on sovitettava yhteen tästä lähtökohdasta
valtiotalouden kehysmenettelyssä.
Arvoisa puhemies! Lakiehdotuksen 8 §:n 2 momenttiin
sisältyy virke, jonka mukaan peruspalveluohjelmassa kuntataloutta
arvioidaan kokonaisuutena, osana julkista taloutta ja kuntaryhmittäin.
Selvyyden vuoksi valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että sanamuoto "osana julkista taloutta" ei tarkoita
kuntatalouden alisteista asemaa julkisen talouden tai valtiontalouden
tavoitteisiin nähden. Kysymys on siitä, että kuntatalous
on osa julkista taloutta eikä julkisen talouden kehityksen
arviointia voida tehdä ilman kuntataloutta.
Peruspalveluohjelmamenettelyyn liittyy luonnollisesti kysymys
rahoitusperiaatteesta, jota hallituksen esitykseen sisältyvä sääntely
osaltaan ilmentää, vaikka sinänsä rahoitusperiaatteen
käsitettä ei laissa mainitakaan. Rahoitusperiaatteestahan
on viime aikoina paljonkin keskusteltu.
Arvoisa puhemies! Kuntien itsehallinto, kuntien suhde valtioon
sekä kuntalaisen asema kunnassa ovat saaneet aikaisempaa
vahvemman ja täsmällisemmän oikeudellisen
perustan viimeisimmässä, vuoden 2000 perustuslakiuudistuksessa.
Rahoitusperiaatteesta ei perustuslaissa kuitenkaan ole nimenomaisia
säännöksiä. Rahoitusperiaate
todetaan nykyisin lain tasolla Euroopan paikallisen itsehallinnon
peruskirjan 9 artiklan 2 kohdassa, jota on usein lainattu, ja se
kuuluu näin: "Paikallisviranomaisten taloudellisten voimavarojen
tulee olla riittävät suhteessa niihin velvoitteisiin,
jotka niille on annettu perustuslaissa ja muussa laissa."
Rahoitusperiaate on ollut esillä perusoikeusuudistusta
koskeneessa hallituksen esityksessä ja siitä annetussa
perustuslakivaliokunnan mietinnössä. Mainituissa
asiakirjoissa on korostettu, että kuntien tehtävistä säädettäessä tulee
myös huolehtia kuntien tosiasiallisista edellytyksistä suoriutua
tehtävistään.
Hallintovaliokunta pitää erittäin
tärkeänä sitä, että oikeusministeriössä käynnistyneessä perustuslain
toimivuuden selvittämistä ja mahdollisten muutostarpeiden
arviointia koskevassa hankkeessa selvitetään
ja arvioidaan rahoitusperiaate, mukaan lukien myös
kunnallisen itsehallinnon toteutumiseen liittyvät
kysymykset.
Arvoisa puhemies! Otto-oikeudesta valiokunta toteaa, että oikaisuvaatimusta
koskevan lakiehdotuksen 89 §:n tarkoituksena on sovittaa yhteen
oikaisuvaatimussäännökset liikelaitoksen
johtokunnan lakisääteisen päätösvallan
kanssa. Johtokunnan lakisääteisiä tehtäviä koskevista päätöksistä kunnanhallituksella
ei ole otto-oikeutta. Kuntalain 89 §:n esillä oleva
säätelyehdotus merkitsee oikaisu- ja otto-oikeusteiden
yhdenmukaistamista.
Valiokunta, niin kuin alussa totesin, yksimielisesti ehdottaa
tämän lakiehdotuksen hyväksymistä pienellä muutoksella
8 b §:ään.
Ed. Kimmo Sasi merkittiin läsnä olevaksi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan arvoisa puheenjohtaja esitteli
jo tämän yksimielisen mietinnön. Kiinnitän
vaan yhteen asiaan huomion: Kylläpä on tarpeellista
kehittää kunnallisten liikelaitosten hallinnointia
ja saattaa ne jonkinlaiseen järjestykseen. Jos ajatellaan
sellaista viitteellistä tilannetta, että henkilö on
ollut kunnanvaltuutettuna tuommoisessa keskikokoisessa kunnassa
nykysysteemillä, jossa on liikelaitostettu lähes
kaikki, niin jos hän sitten siirtyy merkittävän
liikelaitoksen toimitusjohtajaksi, niin hänen valtansa
kuntayhteisön sisässä lisääntyy
rajattomasti, lähestulkoon. Otetaan esimerkkinä Oulun
kaupunki, jossa tilanne on se, että ei riitä enää päätettävää valtuustolle,
vaikka valtuusto on koolla vain kerran kuukaudessa, elikkä on
tämmöisiä pilipalivaltuustoja, ja siinä katsannossa
tässä on puututtu johonkin. Pitäisi puuttua
paljon, paljon enempään, kun puhutaan kunnallisesta
itsehallinnosta ja demokratiasta yhtä aikaa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä mietinnössä on
itse asiassa puututtu varsinaiseen villakoiran ytimeen ainakin siinä kohdassa, kun
täällä todetaan: "Selvyyden vuoksi valiokunta
kiinnittää erityistä huomiota siihen,
ettei sanamuoto ’osana julkista taloutta’ tarkoita
kuntatalouden alisteista asemaa julkisen talouden tai valtion talouden
tavoitteisiin nähden. Kysymys on siitä, että kuntatalous
on osa julkista taloutta eikä julkisen talouden kehityksen
arviointia voida tehdä ilman kuntataloutta." Näinhän
se on.
Tältä pohjalta tulee tietysti kysyneeksi,
koska tässä salissa oikeasti arvioidaan kuntatalouden
ja valtiontalouden keskinäinen suhde. Niiden viiden vuoden
ajalta, jotka minä olen tässä salissa istunut,
täällä on lähinnä keskitytty
tältä osin joko arvostelemaan menneitä hallituksia
tai kehumaan nykyisiä hallituksia, kukin asemastaan riippuen
ja välillä asemaa vaihdellenkin, mutta sitä keskustelua,
kantaako valtiontalous toisaalta tai kuntatalous toisaalta riittävästi
vastuuta niistä ihmisten peruspalveluista, ei ole oikeasti
käyty.
Minusta tätä välillä käsittämätöntä jähnäystä, jota
täällä kuntataloudesta yleensä käydään,
kuten nyt seuraavan asian kohdallakin tullaan käymään,
saattaisi helpottaa merkittävästi ja saattaisi
jopa helpottaa kuntien ja niissä asuvien ihmisten asemaakin,
jos me tekisimme itsellemme selväksi, mikä se
valtion todellinen vastuu on ja mikä on kuntien todellinen
vastuu, ja samalla muistaisimme sen, että kokonaisvastuu
on kuitenkin yksi kokonaisuus.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen tapansa mukaan onnistui minut nostamaan
ylös tästä pulpetista. Hän sanoi
Oulun esimerkiksi siitä, että siellä nyt
on pilipalivaltuusto, kun kaikki menee liikelaitoksille. Eihän se
nyt ihan näin ole. Minä mieluummin olisin huolissani
kuntataloudessa niistä monista, lukemattomista kuntayhtymistä,
joissa luottamusmiehet istuvat eivätkä tiedä tuon
hölökäsen pölläystä,
mitä päättävät, kuin
siitä, että kuntien liikelaitoksia kuitenkin nyt
johdetaan ihan yritystoiminnalle kuuluvin periaattein.
Mutta tästä peruspalvelubudjetista, mitä tässä lakiesityksessä nyt
edellytetään, olisin kysynyt taikka toivonut ainakin
ja kysynytkin, että toivottavasti se nyt merkitsee sitä,
että jatkossa ei enää valtio lisää uusia
peruspalveluvaatimuksia kunnille ilman, että se antaa rahaa.
Näinhän on koko 90-luku tehty, kun sosialidemokraatit
ovat olleet vallassa. Kunnat ovat saaneet uusia tehtäviä, mutta
niiden perässä ei ole tullut rahaa. Ja toivottavasti
tähän nyt tulee muutos niin, että jos
uusia subjektiivisia oikeuksia luodaan ja edellytetään, että kunta
ne myös hoitaa, niin samalla myös pannaan perään
rahapussi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minun täytyy pyytää anteeksi
kaikilta demarikansanedustajilta, että minä jälleen
provosoin ed. Ukkolan haukkumaan teidät pystyyn.
Arvoisa puhemies! Jälleen kerran saatiin näyttö myöskin
siitä, kuinka ed. Ukkolan kanssa meillä ei ole
politiikassa mitään yhteistä sisältöä. Me
näemme kaiken eri tavalla, ja demokratiakäsityksen
suhteen me olemme jatkumon äärimmäisistä päistä.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä minusta tuo ed. Pulliainen
on ihana, kun hän on niin suorasukainen ja loukkaamatta
ketään hän sanoo, mitä ajattelee.
Mutta haluan kyllä ed. Ukkolalle sanoa, että niin
kauan kuin muistan 90-luvun alusta, joka ikinen puolue on ollut
hallitusvastuussa vuorollaan. Se sama tilanne kunta—valtio-suhteen
kissa—hiiri-leikissä on jatkunut. Ei ole ollut
parempaa se aika, kun kokoomus oli valtiovarainministerin salkun
haltijana, eikä voi yhtä puoluetta syyttää.
Nyt on katsottava, kuinka tämä hallitus selviää siitä vastuusta, jonka
se suuriäänisesti ilmoittaa kantavansa. Seuraava
asiakohta osoittaa meille sen, että tämä hallitus
on jatkamassa kuntakentän kuristamista niin, että kuntien
edellytykset peruspalveluiden tuottamiseen edelleen heikkenevät.
Toinen varapuhemies:
Muistutan, että tässä kohtaa oli
kysymys kuntalain muuttamisesta.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Helppo yhtyä edellisen puhujan näkemyksiin.
Haluan juuri korostaa sitä ed. Ukkolallekin, että kun
me seuraavaa asiaa käsittelemme, niin me siellä jälleen
heikennämme tätä kuntien tilannetta.
(Eduskunnasta: Emme heikennä!) — Kyllä,
jos nämä prosenttiosuudet muuttuvat. Tulette sen
kohta näkemään.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Siitä on seitsemän vuotta,
kun olen itse kunnallishallinnossa ollut mukana, sen jälkeen
pelkkänä veronmaksajana ja sivustakatsojana, mutta
käsitykseni on kyllä saman tyyppinen kunnallisen
itsehallinnon muuttumisesta kuin ed. Pulliaisellakin.
Esimerkiksi meillä Kuusankosken—Kouvolan alueella
kansanterveystyön luovuttaminen yksityiselle palveluntuottajalle
taikka kunnan ulkopuoliselle toimielimelle, konserniyhtiöiden jatkuva
määrän lisääntyminen
ja kuntien päätöksenteon väheneminen
ovat ihan täysin käytännössä tapahtunutta.
Sitten kuitenkin se raha, mikä kunnilla on käytettävissä,
johonka valtionhallinnon puolelta voidaan vaikuttaa, on tietysti mietittävä sillä
tavoin,
miten kunta sen rahan käyttää. Ehkä tähänkin
olisi syytä puuttua, miten kunnat sen käytettävissä olevan
rahan ohjaavat. Tämä keskustelu tarvitsisi kyllä ihan
perin juurin käydä uudelleen.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Täällä mietinnössä on
mielenkiintoisesti valiokunta ottanut kyllä esille tämän
perustuslain viime vuosikymmenellä tehdyn uudistuksen ja
sen yhteydessä sen ensimmäisen vaiheen 93—94, kun
valiokunta toteaa, että silloin asiakirjoissa korostettiin,
että kuntien tehtävistä säädettäessä tulee
myös huolehtia kuntien tosiasiallisista edellytyksistä suoriutua
tehtävistään. Nyt hallintovaliokunta
toteaa, että se pitää erittäin
tärkeänä, että käynnistyneessä perustuslain
toimivuuden selvittämistä ja muutostarpeitten
arviointia koskevassa hankkeessa selvitetään ja
arvioidaan rahoitusperiaate mukaan lukien myös kunnallisen
itsehallinnon toteutumiseen liittyviä kysymyksiä. Tämä on
tavattoman tärkeää, ja olisi toivonut, että hallintovaliokunta
olisi tarjonnut pontta jopa tästä rahoitusperiaatteesta,
eli jos tehtäviä annetaan, niin myös
valtio vastaa omasta rahoitusosuudestaan. On ihan totta, niin kuin
ed. Hiltunen totesi, että kaikenlaiset hallitukset ovat
tässä luistaneet aina. Valtiontalous on mennyt
edelle. Kuntatalous on kärsinyt. Näin tapahtuu
tänäkin päivänä ja
tästä eteenpäin.
Yleiskeskustelu päättyi.