4) Hallituksen esitys rikoksen johdosta tapahtuvasta luovuttamisesta
Euroopan unionin ja Amerikan yhdysvaltojen välillä tehdyn
sopimuksen, Suomen ja Amerikan yhdysvaltojen allekirjoittamaan luovutussopimukseen
tehdyn pöytäkirjan, Euroopan unionin ja Amerikan
yhdysvaltojen välillä keskinäisestä oikeusavusta
tehdyn sopimuksen sekä Suomen ja Amerikan yhdysvaltojen
välillä tietyistä keskinäiseen
oikeusapuun rikosasioissa liittyvistä näkökohdista
tehdyn sopimuksen hyväksymisestä ja
laeiksi niiden lainsäädännön alaan
kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
Heidi Hautala /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lakivaliokunnan mietintö koskee pitkään
vireillä ollutta asiaa ja melko monimutkaista sopimuskokonaisuutta,
sen hyväksymistä ja voimaansaattamista. Tähän
sopimuskokonaisuuteen sisältyvät ensiksikin Euroopan
unionin ja Amerikan Yhdysvaltojen välillä tehdyt sopimukset
rikoksen johdosta tapahtuvasta luovuttamisesta sekä keskinäisestä oikeusavusta rikosasioissa.
Lisäksi samaan kokonaisuuteen kuuluvat näihin
sopimuksiin liittyvät Suomen ja Amerikan Yhdysvaltojen
välillä tehty kahdenvälinen pöytäkirja
ja sopimus.
Luovuttamista koskevalla sopimuksella laajennetaan luovuttamiskelpoisten
rikosten alaa nykyisin voimassa olevaan sopimukseen verrattuna.
Lisäksi sopimuksella yksinkertaistetaan menettelyä luovuttamispyyntöjen
ja niihin liittyvien asiakirjojen toimittamisessa. Oikeusapua koskeva
sopimus sisältää puolestaan määräyksiä muun
muassa pankkitietoihin liittyvästä oikeusavusta,
yhteisistä tutkintaryhmistä, videoneuvottelusta
ja oikeusapupyyntöjen toimittamisesta. Lisäksi
sopimuksessa määrätään
oikeusapumenettelyssä saatujen henkilötietojen
käyttämisestä. Lakivaliokunta on mietinnössään
puoltanut sopimuksen ja niiden voimaansaattamislakien hyväksymistä.
Lakivaliokunnan mietinnössä on erityisen huomion
kohteena ollut kuolemanrangaistus. Koska eräissä USA:n
osavaltioissa on käytössä kuolemanrangaistus,
lakivaliokunta on arvioinut luovuttamista koskevien sopimusten hyväksyttävyyttä erityisesti
tältä kannalta. Tässä suhteessa on
keskeistä todeta, että hallituksen esityksessä tarkoitettu
sopimuskokonaisuus ei mitenkään muuta oikeustilaa
kuolemanrangaistukseen suhtautumisen osalta nykyiseen verrattuna.
Euroopan unionin ja Yhdysvaltojen välisen luovuttamissopimuksen
ja siihen liittyvän Suomen ja USA:n välisen pöytäkirjan
määräyksistä nimittäin
seuraa, että myös tulevaisuudessa tältä osin sovelletaan
Suomen ja USA:n välillä vuonna 1976 tehdyn luovuttamissopimuksen
9 artiklaa. Sen mukaan luovuttamisesta voidaan kieltäytyä, jollei
luovuttamista pyytävä valtio anna pyynnön
vastaanottaneen valtion riittäviksi katsomia takeita siitä,
että kuolemanrangaistusta ei määrätä tai
mikäli määrätään,
sitä ei panna sellaisena täytäntöön.
Lakivaliokunta on mietinnössään erityisesti korostanut
sitä perustuslakivaliokunnan lausunnosta ilmenevää seikkaa,
että perustuslain säännöksistä johtuen
henkilöä ei missään tapauksessa
saa luovuttaa Suomesta Yhdysvaltoihin, jos häntä sen
johdosta uhkaa kuolemanrangaistukseen tuomitseminen. Henkilöä ei
voi siis luovuttaa Suomesta USA:han, jos häntä uhkaa
kuolemanrangaistukseen tuomitseminen, vaikka USA sitoutuisikin siihen,
että tuomittua kuolemanrangaistusta ei panna täytäntöön.
Arvoisa puhemies! Jotta tämä tiukka suhtautuminen
kuolemanrangaistuksen uhkaan näkyisi myös voimassa
olevasta luovuttamislainsäädännöstä,
lakivaliokunnan mietintöön sisältyy uusi lakiehdotus.
Valiokunta ehdottaa, että rikoksen johdosta tapahtuvasta
luovuttamisesta annetusta laista kumotaan säännös,
jonka mukaan luovuttamispyyntöön suostuttaessa
on asetettava ehto, että luovutetulle henkilölle
tuomittua kuolemanrangaistusta ei saa panna täytäntöön.
Muutosehdotus perustuu siihen, että lakivaliokunnan mielestä tilanteessa,
jossa henkilölle on tuomittu kuolemanrangaistus, hänen
luovuttamiseensa ei perustuslaista johtuvien vaatimusten vuoksi
voida suostua edes asettamalla ehto siitä, että kuolemanrangaistusta
ei panna täytäntöön. Lakivaliokunta
on katsonut, että luovuttamiseen suostuminen tällaisessa
tapauksessa edellyttää sitä, että kuolemanrangaistus
on sitovasti muunnettu muuksi rangaistukseksi jo ennen luovuttamista koskevan
päätöksen tekemistä. Jos näin
ei ole tehty, Suomen viranomaisten on kieltäydyttävä luovuttamisesta.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Haluaisin kiinnittää erityisesti
yhteen asiaan huomiota. Käsittelyn yhteydessä lakivaliokunnan mietintöön
kirjattiin ne säännökset, jotka koskevat
edelleen luovuttamista eli sitä, millä perusteella
Yhdysvallat voi edelleen luovuttaa Suomen sinne luovuttamia henkilöitä,
ja vuoden 76 luovutussopimuksen mukaisesti edelleen on voimassa
se periaate, että toiselle valtiolle ei voi luovuttaa,
jos me luovutamme Yhdysvaltoihin rikoksen vuoksi ihmisiä.
Miksi tämä on erittäin tärkeätä,
että tämä nostettiin esille? Tämä kysymys
ei noussut mitenkään vahvasti kuin vasta loppuvaiheessa,
mutta tiedämme, että Yhdysvallat käyttää tukikohtiaan muun
muassa Guantánamossa, jonkun verran ilmeisesti Afganistanissa,
kidutukseen ja on luovuttanut Egyptiin rikoksista epäiltyjä,
paikoissa, joissa hyväksytään kidutus.
Yhdysvaltain maaperällähän ei hyväksytä kidutusta,
mutta Yhdysvallat on hyväksynyt politiikan, että vankeja
voidaan kuljettaa sellaisiin maihin tai viedä sellaisiin
tukikohtiin, joissa Yhdysvaltain lainsäädäntö ei
ole voimassa, ja siellä pyrkiä puristamaan näitä tärkeitä tietoja.
On hyvä, että tämä nyt nostettiin
esille, ja kyllähän on selvää,
että tämän meidän lainsäädäntömme
perusteella henkilöä ei voi luovuttaa toiselle
valtiolle. Se on täysin päivänselvää.
On kysymys siitä, että Yhdysvallat myös
siirtää tukikohtiinsa vankeja, ei luovuta varsinaisesti
toiselle maalle, mutta siirtää toisen maan maaperälle, ja
tämän haluan nostaa esille, että tämä sisältää nähdäkseni — ja
siksi lakivaliokunta halusi nostaa tämän kohdan
voimallisesti esille — juuri sen, että emme katso,
että Suomesta luovutettuja henkilöitä voisi
viedä pois myöskään Yhdysvaltain
maaperältä. Tämä on minun mielestäni
tärkeää, koska laajasti on kritisoitu
Yhdysvaltoja siitä, että se toimii kansainvälisen
oikeuden vastaisesti.
On minun mielestäni hyvä ja tärkeätä,
että eduskuntakäsittelyssä, vaikka tämä luovutussopimus
ei muuta aikaisempia pykäliä edelleen luovuttamisen
osalta, me nostamme tämän kysymyksen esille ja
selvästi viestitämme, että me katsomme
niin, että kansainvälisiä oikeuksia pitää noudattaa
ja toisen maan maaperällä oleviin sotilastukikohtiin
ei voi luovuttaa Suomesta luovutettuja henkilöitä.
Tämä on iso kysymys sen vuoksi, että esimerkiksi
Yhdysvaltain presidentti George W. Bush on lähtenyt siitä,
että Cia voi kiduttaa vankeja, kunhan ei tee sitä Yhdysvaltain
maaperällä.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä asia, jonka ed. Arhinmäki
otti äsken esiin, on todellakin hyvin tärkeä,
ja sen merkitystä kuvaa myöskin se, että kun
tätä asiaa eli EU:n ja Yhdysvaltojen välisiä luovutussopimuksia
käsiteltiin jo edellisessä eduskunnassa, koska
tämä alkuperäinen hallituksen esityshän
on siis vuoden 2005 valtiopäiviltä, niin lakivaliokunta tuolloin
pyysi ulkoministeriöltä selvityksen näistä epäillyistä Cia:n
kauttakulkulennoista ja salaisista vankiloista Euroopan unionin
alueella.
On tietysti niin, että tämä asia
nousi varsinaisesti esiin sen takia, että Euroopan neuvostossa edustaja
Dick Marty teki yleiskokoukselle vuoden 2006 alussa raportin, jonka
mukaan ilmeni, että on vahvoja epäilyksiä salaisten
vankiloiden olemassaolosta, mutta ei vedenpitävää näyttöä. Valitettavasti
tämänkään jälkeen tietyt
EU-maat eivät ole sitovasti halunneet osoittaa, etteikö tämä olisi
voinut todellakin tapahtua jopa Euroopan unionin nykyisissä jäsenmaissa,
ja erityisesti mielestäni mielenkiinto on tässä kohdistunut
Romanian ja Puolan kaltaisiin jäsenmaihin.
Mutta lakivaliokunta haluaa tällä osoittaa,
että Suomen tulee kaikissa oloissa puolustaa kansainvälistä oikeutta,
ja tämän takia myöskin tämä ed. Arhinmäen
mainitsema asia on kirjattu mietintöön.
Yleiskeskustelu päättyi.