6) Hallituksen esitys laeiksi maatalouden rakennetuista, valtakunnallisen
maaseudun kehittämisen ja tutkimuksen sekä maa- ja
elintarviketalouden tutkimuksen rahoituksesta sekä eräiden
maaseudun kehittämiseen liittyvien lakien muuttamisesta
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tällä paikalla pitäisi
juuri nyt esiintyä valiokunnan puheenjohtajan ed. Lepän,
mutta näinpä ei ole sen takia, että hänellä on
force majeure ja hän on toisaalla. Myöskin pitäisi
olla ministeri Anttilan täällä, mutta
hän on Oulunsalossa parasta aikaa esiintymässä,
elikkä hänelläkin on force majeure. Niinpä sitten
sovimme, arvoisa puhemies, että 20 vuotta maatalousvaliokunnassa
kupanneena esittelen pikkuisen tätä mietintöä.
Tämä mietintö on yksimielinen, ja
se on melkoinen suoritus. Nimittäin tämä oli
harvinaisen hankala asia valiokunnalle käsiteltäväksi,
ja siihen erinomaisen tärkeä syy oli se, että kun
tämä on puitelaki, jossa annetaan asetuksella
valtuuksia säätää lähestulkoon
kaikesta mahdollisesta, ja kun asetustekstiä, joka olisi
plus-miinus-lopullinen, ei ollut ministeriössä valmiina,
vain eräänlainen luonnoksen luonnoksen luonnos,
niin siitä oli seurauksena sitten se, että valiokunnan
täytyi ottaa potentiaalinen valta käyttöönsä.
Samalla kun oltiin melkein kaikessa varsinaisessa lakitekstissä hallituksen
esityksen kannalla, niin että siihen tehtiin perustuslakivaliokunnan
ehdottamat muutokset, niin sitten muuten käytiin koko potentiaalinen
asetusteksti, jolla varsinaisesti tästä rakennetukipaketista
säädetään, sitten kerta kaikkiaan
läpi ja neuvoteltiin ministerin kanssa aina sopivin väliajoin
siitä, miltä tämä nyt kuulostaa,
ja sitten kaikki tämä kokonaisuus merkittiin tänne
yleisperusteluihin. Tämä on varsin poikkeuksellinen
menettely, koska tässä eräällä tavalla
liikutaan harmaalla alueella, mutta se harmaa alue syntyy siitä,
että ministeriössä ei tämä asia
ollut edennyt siinä vauhdissa kuin tässä Manner-Suomen
maaseudun kehittämisohjelmaan perustuvassa maatalouden
rakennetukiratkaisussa pitäisi päätyä.
Että näin.
Erittäin merkittävänä pidän
sitä, että opposition kanssa päästiin
neuvottelemalla yksimielisyyteen kaikesta, niin että vastalausetta
ei ole. Tämä merkitsee myöskin sitä,
että yhteistyö jatkuu katkeraan loppuun saakka,
siihen pisteeseen saakka, kunnes on valvottu, että asetusteksti
on sen mukainen, mikä täällä on
nyt sitten käsittelyssä.
Erittäin merkittävä muutos tässä kokonaisuudessa
tulee olemaan se, että valiokunta on päätynyt
siitä valmistelusta, joka ministeriössä oli
ollut, poikkeavaan ratkaisuun elikkä kaksiportaiseen hakumenettelyyn.
Arvoisa puhemies! Kaikilla on tiedossa se, että maatalouden
alalla tarvitaan erittäin merkittävää byrokratian
purkua, oikein roppakaupalla. Tätä varten on selvityshenkilö Kai
Suomela työssä, ja nyt sitten ei olisi oikein
sopinut tähän se, että rakennetaan sellainen
byrokratiamenettely, jossa nimenomaan kustannuspuolella on sellaiset
pelot olemassa, että rahat menevät eikä mitään
tulosta tule.
Tässähän taustamuuttuja on se, että kun
ennen vanhaan on ehdot täyttävä hakemus
ollut sisällä, se on täyttänyt
lain ehdot, niin rahat ovat tulleet, elikkä se on siis
ollut hallinnollinen päätös vaan. Mutta
nytpä, kun rahat eivät riitäkään,
niin nyt ei enää sillä mallilla voida
edetä, vaan kysymys on silloin valinnasta, ja tässä nimenomaan
valiokunta päätyi siihen, että on kysymys
valinnasta eikä etusijaisjärjestyksestä.
Siinä on hyvin selvä uudelleenarviointi tapahtunut,
ja se tapahtuu siis kaksiportaisella menettelytavalla.
Hyvin tärkeä asia tässä kokonaisuudessa
oli se, kun katsotaan nuorten tuottajien aloitustukea ja sitten
maatalouden rakennetukea, mikä on näitten keskinäinen
suhde, ja se on silloin se, että nuorten tuottajien aloitustuki
menee ykköskategoriaan ja sitten rakennetuet muutoin tavallaan kakkoskategoriaan.
Sitten siinä suhteessa, mikä on yrittäjätulo-odottama
tässä, käytiin opposition kanssa neuvottelut
ja päädyttiin kirjaamaan se aivan erikoisesti
ylös, että nuorten tuottajien aloitustuessa kolmen
ensimmäisen vuoden aikana se minimiraja on 10 000
euroa ja muissa 15 000 euroa, koska lähdetään
siitä, että kun on sukupolvenvaihdos tapahtunut,
niin on vähän hankalaa heti raappasta se yrittäjätulo
niin korkeaksi, ja se silloin saattaa muodostua esteeksi.
Edelleen sitten kaikkeen, mikä koskee yksikkökokoja
jnp., puututtiin ja päästiin ohjeellisesti siten,
kuin mietinnöstä käy ilmi, yksimielisyyteen.
Tämä kokonaisuus siis koskee vuosina 2007—2013
rakennetukia, joissa ideana on sen maatalouden harjoittamisen rakenteen
ja kannattavuuden edistäminen. Se on kaiken taustalla. Mutta
siinä arvioidaan silloin kokonaisuuksia nyt sen kannan
mukaan, mikä valiokunnassa omaksuttiin.
Että tältä pohjalta.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Tuossa edellä ed. Pulliainen käsitteli
jo hyvin monia kohtia tästä lakiesityksestä,
ja itsekin puutun ihan yksittäisiin asioihin.
Eli todella melkoinen urakka valiokunnalla oli tätä mietintöä kasattaessa,
ja keskeisiä tavoitteita tietysti tällä lakiesityksellä todella
on, niin kuin nimikin sanoo, parantaa maatalouden toimintaedellytyksiä ja
nostaa kilpailukykyä. Sitä kautta sitten toivottavasti
ja tämänkin lain myötä pystytään
paremmin turvaamaan maatalouselinkeinon harjoittamisen jatkaminen
ja jatkuminen tässä maassa, ja sillä tietysti
on heijastuksia huoltovarmuuteen ja ennen kaikkea kotimaisten turvallisten
elintarvikkeitten saatavuuteen.
Niin kuin tuossa edellisessä puheenvuorossa viitattiin,
niin tämän lakiuudistuksen vauhdittamiseen on
merkittävästi vaikuttanut se, että tämänhetkinen
käytäntö on ollut automaatio ja nämä tukien
rahoitukseen käytettävissä olevat varat
ovat olleet riittämättömiä.
Investointikoot ovat kasvaneet, ja hakemusten määrä on
kasvanut koko ajan samalla, eli tilanne on ollut kestämätön.
Tietysti myös tämän myötä ovat
hakemukset ruuhkautuneet. Yrittäjän kannalta myös se
on ollut kestämätöntä, että nämä päätökset ovat,
totta kai, viivästyneet. Toisaalta on tiedetty tosiaan,
että kun tietyt edellytykset ovat voimassa, rahaa tulee,
mutta milloin. Eli monia syitä on tähän
uudistukseen.
Jatkossa tuen hakeminen muuttuu ja myöntäminen
uudistuu ja tämä päätösprosessi
on kaksivaiheinen. Valiokunta näin esittää.
Nimittäin asiantuntijakuulemisessa tuli esille, että jos
alkuperäisen esityksen mukaan toimittaisiin, niin ne paperit,
joita tähän hakemukseen tarvitaan, ja luvat olisivat
tietyissä tapauksissa euromäärältään
jo varsin merkittävät ja tätä kautta
tietysti myös riski kasvaisi, koska ei ennalta tiedettäisi,
johtaako tämä positiiviseen päätökseen.
Eli valiokunta esittää, että olisi
ensin tämmöinen ehdollinen rahoituslupaus. Tiettyjä papereita,
totta kai, ja hakemus vaadittaisiin, mutta sitten toisessa vaiheessa
työ- ja elinkeinokeskuksen esittelijät tekisivät
tämän lopullisen päätöksen,
jossa näiden hakemusten tulee olla täydennettyinä.
Totta kai tämä päätösprosessi,
jossa joudutaan panemaan näitä rakennetukiin liittyviä investointeja
tärkeysjärjestykseen, edellyttää,
että esittelijät ovat riittävän
koulutuksen saaneet ja myös ohjeistus on riittävän
tarkka.
Sitten siihen asiaan, josta eniten keskustelua oli loppuvaiheessa
hallituspuolueitten ja opposition välillä, eli
lain 8 §:n 2 momenttiin: "Tuen myöntämisen
edellytyksenä on, että hakijalla on tuen kohteena
olevaa yritystoimintaa koskeva riittävä ammattitaito.
Lisäksi edellytyksenä on, että tuen kohteena
olevalla yritystoiminnalla on olennaista merkitystä hakijan
toimeentulon kannalta. Tällöin tarkastellaan yritystoiminnasta saatavien
tulojen osuutta hakijan vuosittaisista kokonaistuloista."
Kuten ed. Pulliainen totesi, niin tästä päästiin yksimielisyyteen,
mutta toki valiokunnassa varmasti kävi selville, että meille
olisivat sopineet hiukan korkeammatkin summat. Tässä nämä ovat
entiset ja toki perusteltuja, ja niin kuin tiedämme, tämä on
puitelaki, ja sitten asetuksella nämä lopullisesti
määrätään, mutta varmasti
valiokunnan mietintö on vahva viesti myös, kun tämä asetus
aikanaan tulee.
Kaiken kaikkiaan tietysti sitten, kun näitä päätöksiä tehdään,
siinä, ketkä sitten aina hakukerralla saavat nämä positiiviset
investointipäätökset — tässähän
eroteltiin tosiaan tavallaan nämä nuoren viljelijän
aloitustuet — tietysti alueellisuus on yksi keskeinen tekijä,
eri tuotantosuunnat ja sitten näitten investointien tuen
kysyntä. Eli varmasti on eroavaisuuksia eikä juuri
kaikki mene yksi yhteen valtakunnan eri puolilla, mutta toivottavasti
mahdollisimman suuri tasapuolisuus kuitenkin saadaan aikaiseksi.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Käsittelyssä on varsin tärkeä lakipaketti
maatalouden rakennetuista ja maaseudun kehittämisestä.
Täällä jo kuultiin tätä ylistystä tälle
maa- ja metsätalousvaliokunnan mietinnölle. (Ed.
Pulliainen: Ei se nyt ylistystä ollut!) Ihan noin voimakkaita
kehuja ei kyllä voi antaa tälle mietinnölle,
tai mietintö on sinänsä hienosti laadittu, mutta
ei sisällölle. Tämä on nimittäin
loppujen lopuksi hyvin karua kohtelua maataloudelle ja Suomen maaseudulle.
Tällä lainsäädännöllä hoidetaan
asia sillä tavalla, että kun edes nykyinen hallitus
ei halua antaa rahoitusta maatalouden kehittämiseen, niin
se rahanpuutteen räikeä näkyvyys häivytetään
säätämällä laki, jolla
tehdään hakeminen ja rahan myöntäminen
ja sen käyttö mahdollisimman hankalaksi. Tämä tuli
erittäin kirkkaasti esille, kun valiokunnassa kuultiin
kentän ääntä eli eräiden
te-keskusten maaseutuosastojen johtajien kantaa tähän
lakipakettiin.
Ymmärrän sen, että Euroopan unionin
maatalouspolitiikka on sopimatonta Suomen oloihin monella tavalla,
ja ymmärrän senkin, että meitä sitovat
EU:n valtiontukisäännöt ja näin
ollen liikkumarajat ovat aika ahtaat maatalouden ja maaseudun kehittämisen
tukemisessa. Mutta sitä en ymmärrä, että rahanpuutteen
takia kansallisesti ajetaan niin ahtaalle kuin tässä on
nyt tehty lakipykälien avulla.
Herra puhemies! Tässä lakipaketissa on yhteensä noin
200 pykälää, joilla säädellään
näissä eri laeissa maatalouden rakennetukia ja
maaseudun kehittämistä. Tässä peruslaissa
on 70 pykälää, ja näissä muissa
laeissa, joista ainakin yksi on erittäin tärkeä,
on vielä paljon pykäliä lisäksi; laskin,
että yhteensä noin 200.
Viime vuonna, suunnilleen tasan vuosi sitten, käsiteltiin
tässä salissa lakia valtion avustuksesta yritystoiminnan
kehittämiseksi, ja tuossa lakipaketissa oli 35 pykälää.
Maatalousyrittäjiä ahdistetaan 200 pykälällä,
tavallisia muita yrittäjiä 35 pykälällä.
Saattaa olla, että maatila on tien toisella puolella, vastapuolella
on puusepänliike. Toisen yrittämistä kehitetään
niin sanotusti 35 pykälällä, kun toisen
parillasadalla. Tämä on oikeastaan maatalouspolitiikan
byrokratiaa, maatalouden ja maanviljelijöitten tämmöistä simputtamista
pitkälti, ja tähän nykyinenkin hallitus
vain on alistunut, ja tällaista lakipakettia nyt käsittelemme.
Kuitenkin totean, että tämä vuosi
sitten hyväksytty laki valtionavustuksesta yritystoiminnan kehittämiseksi
on samojen EU:n valtiontukisääntöjen
alaista. Rahanpuute sillä puolella ei ilmeisesti ole niinkään
este. Niin ainakin ministeri Pekkarinen on aina meille vakuuttanut,
että rahaa on vaikka kuinka paljon joka paikkaan ja sitä mielellään
jaetaan, mutta maatalouden puolella on tilanne siis päinvastainen.
Tämä on ikävä todeta, mutta
jonkun on todettava, kun valiokunnan mietintö on yksimielinen
eikä sinne ole näitä asioita kirjattu.
Herra puhemies! Tähän käsittelyssä olevaan lakipakettiin,
oikeastaan tähän päälakiin eli
1. lakiin, valiokunta sai aika terävää palautetta
todellakin te-keskusten maaseutuosastojen johtajilta, jotka tämän
lainsäädännön soveltavat käytäntöön
yhdessä viljelijöiden, maaseutuyrittäjien, kanssa,
ja sitä ei ollut kyllä mitään
herkkua kuunnella, miten tämä laki toimii. Mutta
vaikka tämä kritiikki oli erittäin ankaraa,
niin maa- ja metsätalousvaliokunta ei muuttanut yhtään
pykälää, joista esimerkiksi Etelä-Pohjanmaan
te-keskuksen osastopäällikkö Ängeslevä esitti
kritiikkinsä. Hän käsitteli useita pykäliä.
Ensin hän totesi, että asioiden eriyttäminen
kahteen lakiin on positiivinen asia. Sitten hän etsi näitä ongelmia
ja löysi niitä monista pykälistä.
Muutaman mainitsen.
Ensinnäkin tämä tuen myönnön
edellytysten täyttyminen eli 8 § on ehdottomassa
muodossa edelleen valiokunnan mietinnön mukaankin ja aiheuttaa
ongelmia viljelijöille ja soveltaville viranomaisille,
joille ei ole jätetty harkintavaltaa. Tämä johtuu
tietysti siitä, että säästetään
niitä rahoja, siitä lähinnä.
Eli lain mukaan asiakirjoja ei voida täydentää haun
jälkeen. Tämä kaksivaiheisuus, jonka
valiokunta kirjoitti perusteluihin, on tietysti positiivinen asia,
mutta kun pykälä on erilainen, niin on hieman
kyseenalaista, miten sitten voidaan asetuksella poiketa lain pykälistä.
Sitten tuen saajaa koskevat edellytykset ovat tiukat ja aiheuttavat
ongelmia. Edelleen tuettavaa toimenpidettä koskevien edellytysten
kohdalla kentän ääni oli, että 1
momentti on kohtuuton. Muutosta ei kuitenkaan valiokunnassa tehty,
eli kun hakemus on jätetty viranomaisille, niin hanke pitäisi
voida aloittaa yrittäjän omalla vastuulla. Mutta
pykälä on yksiselitteinen, näin ei voida
tehdä. Esimerkiksi yritystukilain puolella, josta mainitsin,
tämä on mahdollista. Miksi se ei ole maatalouden
puolella?
14 §:ssä on myöntämisvaltuus
ja määräraha kirjattu niin, että jos
jompaakumpaa ei ole, niin silloin ei myöskään
tukea voida myöntää. No, se on aika selvä asia,
mutta se on juuri se peruskysymys, josta varmaan valtiovarainministeriö kovasti
iloitsee.
Sitten tämä tuettavien toimenpiteiden etusijajärjestys:
Siitä tuli varsin voimakasta kritiikkiä, nimenomaan
sijainnin ja alueeseen liittyvien näkökohtien
jättämisestä huomioon ottamatta. Siihen
olisi ollut valiokunnan syytä tehdä pykälämuutos.
Herra puhemies! Toimenpiteen suoritusaika sai kritiikkiä.
Todettiin muun muassa, että jos ja kun työ on toteutettu asianmukaisesti,
jatkoaika tai maksatushakemuksen kohtuullinen
myöhästyminen ei saisi estää tuen
maksamista. Nyt kuitenkin on tällainen
lähes simputuspykälä tämä 21 §.
Korkotukilainan nostamisen osalta tuli kritiikkiä,
tukihakemuksen arvioinnin osalta myös. Investointituen
maksamisessa tämä kuittirumba jäi valiokunnan
mietinnön pykälään, niin kuin
se oli hallituksen esityksessäkin. Ei yritystukilaissa
ole tällaisia vaatimuksia. Maatalouden osalta kuittipeliä pitää käydä ja
se on monessa tapauksessa varsin työlästä ja
jopa kohtuutonta. Kyllä rakennustarkastajan tai te-keskuksen
hyväksymän tarkastajan todistuksen pitäisi
riittää.
Herra puhemies! Kun asetus, jonka luonnos on ollut liikkeellä ja
joka on varsin karua luettavaa tämän suurtilalinjan
näkökulmasta, jota hallitus aikoo ajaa voimalla
eteenpäin, ei voi olla lain nimenomaisten määräyksien
vastainen miltään osin, niin sen varaan ei voi
jättää niin paljon asioita kuin täällä aikaisemmissa
puheenvuoroissa annettiin ymmärtää. Laki
on laki, ja asetus ei voi olla ristiriidassa lain säädösten kanssa.
Arvoisa puhemies! Ikävä on todeta, että tämä lakipaketti
ei ole suomalaisen maatalouden edun mukainen, vaan se on byrokraattinen,
lisää vaikeuksia, ja kun määrärahat
ovat riittämättömät ja EU lisää ongelmia
suomalaiselle maataloudelle ja maaseudun kehittämiselle,
niin ei tästä voi antaa mitään
kiitosta. Olen maa- ja metsätalousvaliokunnassa varajäsen
ja kuuntelin muutaman asiantuntijalausunnon, mutta pöytään
en olisi mahtunut päätöksenteon yhteydessä,
joten toin nyt asiat, niin kuin ne täältä olen
ymmärtänyt ja lukenut, mutta en ole tehnyt muutosesityksiä pöydälle.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Noinkin voidaan asiakirjoja lukea. Totean
vaan pykälien määrän osalta, että suurin
osa näistä 200 pykälästä ohjaa
pankkimaailmaa ja virkamiehiä näitä rahavirtoja
varten, rahoituspäätöksiä jnp.
elikkä on sitä byrokratian pyörittämistä.
Sen suhteen ed. Kankaanniemi on aivan oikeassa.
Mutta siitä Etelä-Pohjanmaan elinkeinokeskuksen
lausunnosta se kaikkein keskeisin asia, kaksivaiheisuus, otettiin
ja siltä pohjalta rakennettiin koko juttu uudestaan tavalla,
joka on sopusoinnussa itse lain kanssa, koska se on siinä kuvassa
mukana. Muutoinkin katsottiin, että se ohjeistus, mikä tehtiin,
muuttaa sen, mikä tässä tilanteessa,
kun rahat eivät kaikkeen riitä, voidaan ottaa
huomioon. Se nähdään sitten, kun asetus
on olemassa.
Anne Kalmari /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tästä kaksivaiheisuudesta. Tämä nimenomaan
vähentää sitä byrokratiaa, mitä me
olemme sitoutuneet vähentämään
hallitusohjelmassakin, ja Sirkka-Liisa Anttila on nimittänyt
oikein selvitysmiehen tätä karsimaan. Tämä tulee
vähentämään sitä nimenomaan
niin, että siinä ensimmäisessä vaiheessa
ei tarvitse sitä valtavaa paperisotaa käydä ja
kymmenientuhansien liitevaatimuksia täyttää,
vaan katsotaan, onko edellytyksiä toiselle hakukierrokselle. Tämä vähentää työtä ainakin
hakijapuolella, toivottavasti myös siellä te-keskuksissa.
Myös haluaisin ed. Kankaanniemelle huomauttaa, että juuri
keväällä lisäsimme 100 miljoonaa
euroa Makera-rahaan ja tulevina vuosina tulee 30 miljoonaa vuosittain.
Itse asiassa rahoista tulee olemaan puutetta, mutta lisäys
on joka tapauksessa huomattava.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Pulliaiselle totean, että kyllä siellä yrityspuolella
muualla, siis niin sanotulla tavallisella yrityspuolella, ovat samalla lailla
pankit ja viranomaiset mukana, mutta ei siellä sillä lailla
yrittäjää ahdisteta kuin maatalousyrittäjää tässä lainsäädännössä.
Mitä tulee tähän kaksivaiheisuuteen,
se on positiivinen asia. Se kieltämättä pienentää jonkin verran
byrokratiaa, mutta ei se muuta kuitenkaan näitä monia
ongelmia, joita tuli esille, vaikka ed. Pulliainen luokitteli sen
kaikkein tärkeimmäksi. Se saattaa olla, mutta
tänne jäi tavattoman monta erittäin ikävää,
ahdistavaa, maatalousyrittäjän henkisiäkin
voimavaroja kuluttavaa kohtaa, jotka lamauttavat maaseudun ja maatalouden
kehittämistä.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllähän tässä olennaista kuitenkin
on se, millä tavalla maatilatalouden ja maaseudun kehittämisessä osaamme
myöskin priorisoida ja painottaa nuorille päätoimisille,
tilojaan kehittämään pyrkiville sitä tukea,
jonka he ansaitsevat näinä aikoina. Tämä on
erittäin tärkeätä tässä lainsäädännössä.
Jonkun verran, täytyy sanoa, kun halutaan niin monia
tahoja miellyttää, myös muun muassa virkamiesviljelijöitä,
tilansa ulkopuolella toimivia, tässä ehkä on
tehty huonoja kompromisseja. Tämä tuloraja on
siinä mielessä myös tärkeä,
ettei se johda siihen, että nuoret päätoimiset
joutuvat kärsimään, sanotaan, valtion
tai kunnan palveluksessa olevien sivutoimisten viljelijöiden
takia. Minusta tässä olisi tarvittu rehellisyyttä näitten
tulorajojen osalta ehkä enemmän, ja hallitus saattoi
olla tässä oikeammalla tiellä kuin jossain vaiheessa
valiokunnan enemmistö.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vielä ed. Kankaanniemen puheenvuoroon.
Muun muassa ed. Kankaanniemi toi esille sen, miksi investointia
ei voi aloittaa huolimatta päätöksen
viipymisestä, koska sitten aikanaan päätös
joka tapauksessa tulee ja on positiivinen, siis miksi tätä aloittamista
ei ole mahdollistettu. Selkeästi tuotiin esille, että komissio sitä ei
hyväksy.
Kaiken kaikkiaan kuitenkin haluan myös todeta, että valiokunnan
tahto täällä ilmenee myös sillä tavalla
tähän byrokratiaan nähden, jota tietysti
on liikaa tälläkin hetkellä kaiken kaikkiaan myös
maatalousyritystoiminnassa, että kyllä muun muassa
näitten kuittien kiikutukseen ja tämän
suuntaiseen asiaan hyvin voimakkaasti kiinnitetään
huomiota ja tahtotila on, että tätä joutavaa
byrokratiaa vähennetään.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tämä asia oli myös
ympäristövaliokunnassa lausunnolla, ja valiokunta
käsitteli aika perusteellisesti tätä asiaa.
Tässähän on tärkeä ympäristöulottuvuus.
(Ed. Pulliainen: Ja se otettiin huomioon!) — Tulenkin siihen,
ed. Pulliainen. — Nimenomaan otettiin huomioon yhdessä kohdassa:
1. lakiehdotus, Laki maatalouden rakennetuista, 1 §, Lain
tavoitteet. Varmasti halusitte tuolla välihuudolla painottaa
sitä, että se tapa, miten se otettiin huomioon,
oli tärkeä, eli siihen 1 §:ään,
joka tietysti on tärkein pykälä, Lain
tavoitteet, on otettu tämä kestävän
kehityksen periaatteiden noudattaminen mukaan, ja tämä on — kiitoksia
teidän kauttanne koko valiokunnalle, ja muiden, jotka ovat
paikalla — hyvä asia.
Kiinnitimme huomiota myös 15 §:ään,
jossa on kysymys siitä, mikä on rakennetuen ensisijaisuusjärjestys
ja millä tavalla eri asiat otetaan siinä pykälässä huomioon.
Pykälässä toki on lueteltu myös
asioita, kuten eläinten hyvinvointi, joka on tietysti erittäin
tärkeä asia, ja luonnonvarojen kestävä käyttö tässä 2
momentin 3 kohdassa. Siihen olisimme halunneet ottaa myös
ympäristönsuojelun mukaan ja teimme tästä esityksen.
Se ei päässyt sitten lopulliseen mietintöön
ja lakitekstiin. Tältä osin voi tietysti olla
hivenen pettynyt. Muulla tavoin te olette tätä tuettavien
toimenpiteiden valintaa koskevaa pykälää muuttaneet.
Mutta kokonaisuutena tuo kuuleminen oli mielenkiintoinen. MTK:n,
Maataloustuottajien keskusliiton, asiantuntija viittasi omassa puheenvuorossaan
siihen, että suomalaisessa maataloudessa ei ole sellaisia
tuotantoyksiköitä, joissa ei tunnettaisi eläimiä nimeltä,
niin kuin hän taisi sanoa. Kuitenkaan tuo eläinten
hyvinvointi ja suuret yksiköt eivät kävele
Suomessakaan käsi kädessä tai tassu tassussa,
miten vaan, koska viimeaikaiset tiedot, joista viime viikon torstaina
täällä myös keskusteltiin kyselytunnin
yhteydessä, puhuvat toista. Siinä mielessä tämä rakennetukien
tuettavan toimenpiteen etujärjestys ja siinä pykälässä oleva
eläinten hyvinvointi on tietysti tärkeä asia.
Tähän eläinten hyvinvointiinkin liittyen
kysyisin arvoisilta maa- ja metsätalousvaliokunnan jäseniltä — ed.
Pulliainen tietänee tämän varmasti myös
ehkä parhaiten, kun esitteli mietinnön — siitä,
kun 31 §:ään on lisätty tämä:
"Maatilakäyntiä ei saa suorittaa kotirauhan piiriin
kuuluvissa tiloissa." (Ed. Pulliainen: Perustuslakivaliokunta!) — Se
oli perustuslakivaliokunnan huomio. — Kysyisin näistä sikaloista
ja kanaloista, joihin ovat Oikeutta eläimille -yhdistyksen
jäsenet tehneet näitä käyntejä,
kuvanneet, videoineet tilanteita kertomansa mukaan, ja videot on
myös sitten näytetty kaikelle kansalle televisiossa.
Kuuluvatko nämä kanalat ja sikalat sitten myös
kotirauhan piiriin kuuluviin tiloihin? Oliko tästä asiasta
keskustelua valiokunnassa?
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Juuri tästä asiasta ei ollut keskustelua.
Tämä ei ollut akuutti millään
tavalla. Me olemme käyneet valiokunnassa nämä asiat
moneen moneen kertaan näitten viime vuosien aikana läpi,
käyneet nämä tarkastusmenettelyt, ja erikoisen
tärkeitä ovat juuri ne näkökohdat,
jotka perustuslakivaliokunta on tuonut esille, ja niitten mukaan
on toimittu. Mutta nyt näissä tapauksissahan,
kaikissa missä aihetta on ollut, on tehty salamatarkastukset
joka paikkaan, ja myöskin nämä tilat
ovat käyneet tarkastamassa eri henkilöt kuin ne,
jotka ovat olleet rutiinitarkastuksissa mukana, ja on samalla kerätty
kaikki materiaali, mitä on tarkastuksista tältä vuodelta
olemassa, niin että nämä tulevat perusteelliseen
selvitykseen.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ensin aivan aluksi ed. Tiusaselle pieni
eläinanatomian opetus. Tehotuotannossa olevilla hyötyeläimillä ei
millään ole tassuja, ne ovat joko sorkkia tai
kavioita. No, se siitä. (Ed. Tiusanen: On niitä tassujakin!)
Mutta yleensä maatalouspolitiikkaan koko tässä EU:n
alueella, niin kyllä kai se näin talonpojan edustajana
valitettavasti pitää todeta, että on
turha narista, kun on vetelät housussa. Me olemme todella
niin ankarassa komissiosta ja yleisestä eurooppalaisesta
maatalouspolitiikasta johtuvassa ansassa, suomalaiset talonpojat
ja koko suomalainen maatalouspolitiikka, että meillä on
hyvin vähän siinä liikkumavaraa. Niin kuin
ed. Kähkönen tuossa oikaisi, esimerkiksi tämä,
että ei saa aloittaa sen jälkeen, kun on anomuksen
heittänyt, ennen kuin päätös
tulee, oli puhtaasti komission määräys.
Sitten tämä byrokratia, mitä tähän
hommaan on saatu sopimaan kaikkinensa koko maatalouspolitiikkaan
ja tähänkin lakiin, niin kuin ed. Kankaanniemi
tuossa puheessaan hyvin ansiokkaasti julki toi, lähentelee
simputusta, kerta kaikkiaan. Ei voi välttyä ajatukselta,
etteikö täällä näitä maatalouspykäliä,
lakitekstejä tekevällä porukalla olisi
jonkunlainen keskinäinen kilpailu siitä, kuka
keksii viheliäisimmän koukun, kuka keksii ovelimman
lain ja lisäbyrokratian pykälän tähän maataloushallintoon,
niin se tulee siitä pikkujoulussa jonkinlaisen ekstrapalkinnon
saamaan. Muuten tätä innovatiivisuutta ei voi
käsittää eikä ymmärtää.
Jonkunlainen kilpailu heillä pitää olla.
Esimerkiksi tässä meidän lakiluonnoksessamme
oli semmoinenkin vaatimus, että jos tila omistetaan puoliksi
puolisoiden kesken — siitä ed. Kalmarin aloitteesta poistettiin se avio-sana —
että jos
puolisot keskenään omistavat tilan, niin silloin
molemmilla hakijoilla täytyy olla maatalouskoulutus. Arvoisa
puhemies! Eikö tässä jo silloin maataloushallinto
puutu ihmisten rakkauselämään? Se ei
kerta kaikkiaan voi olla näin. Tämän
me valiokunnassa yksimielisesti poistimme, että tätä vaatimusta
ei voida hyväksyä.
No, tämä oli hyvä asia, että saatiin
nämä nuoret siinä etusijalle, ehdottomasti.
Nuorissa on tulevaisuus, ja alalle pitää pystyä saamaan
nuoria. Sukupolvenvaihdoksia pitää aktivoida,
mutta toki muutakin investointitoimintaa on maatiloilla tehtävä.
Meidän on huolehdittava rahan riittävyydestä.
No sitten yksi asia, joka oli minun mielestäni hyvin
merkittävä valiokunnan yksimielinen kannanotto
tähän varainsiirtoveroasiaan maatilakaupan yhteydessä ja
tiluskauppojen yhteydessä: Nythän on niin, että jos
tilaa kehittää ostamalla lisää maata
ja saa siihen yhteiskunnan tukea, joko korkotukea tai avustusta,
niin silloin automaattisesti vapautuu varainsiirtoverosta. Mutta jos
taas isännät tekevät sen vapaaehtoisella
kaupalla ilman yhteiskunnan tukea, silloin joutuu maksamaan varainsiirtoveron.
Valiokunta otti tähän kantaa, että tämä varainsiirtoveropakko
pitää poistaa, jos tilusjärjestelyitä tehdään
nimenomaan tämän tuottavuuden parantamiseksi ja
logistiikan ja tehokkuuden parantamiseksi. Tämä on
siellä meillä tekstissä yksimielisenä valiokunnan
kannanottona. Tämä ei tietenkään
toteudu, ellei tehdä verolakiin muutosta, ja siinä mielessä meidän
pitää, valiokunnan jäsenten, olla tässä asiassa
aktiivisia ja painostaa ministeriötä, että tämmöinen
pieni maatalouden rakennemuutosta tukeva ja valtiontaloudelle merkityksetön
tulo poistetaan ja tehdään se laki, että varainsiirtoverosta
vapautuvat ne, jotka tekevät tilusjärjestelyjä vapaaehtoisesti.
Tässä tärkeimmät, mitä minä halusin
tänään sanoa.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Vilkunalle tästä tassusta: ilmeisesti
supilla on tassu, mutta en tietenkään väitä,
että supia kanaloissa tai sikaloissa pidetään,
mutta se on tuotantoeläin.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Luettelen ihan vielä kertaalleen
lyhyesti näitä positiivisia asioita, joita tässä valiokunnan
mietinnössä saimme nostettua. Ja toisin kuin tässä esimerkiksi
ed. Kankaanniemi epäili, että ei voi jättää lakitekstissä mainitsematta
ja todeta vain mietinnössä tiettyjä asioita,
että ne eivät pian tapahdukaan käytännössä,
niin voin ihan kertoa, että siellä kentällä nämä mietinnön
rajat esimerkiksi ovat jo neuvonnassa arkipäivää.
Tuossa tulikin jo kerrottua, että molempien puolisoiden
ammattitaitovaatimus poistui. Se voi kuulostaa yksittäisenä asiana
pieneltä, mutta näin maajussillekin voidaan ottaa
morsian, joka ei ole käynyt välttämättä Tarvaalan
maatalousoppilaitosta, ja sillä toki on iso merkitys, että saamme emäntiä sinne
maaseudulle ja isäntiä.
Tämä byrokratian karsimisohjelma, kaksiportainen
haku, tulikin tuossa jo mainittua. Ja vielä haluan senkin
selventää, että valtion tuissa näitä kuitteja
ei tarvitse, ainoastaan kiitos tämän EU-byrokratian
EU-puolella sitten maksatuksissa kuitit täytyy olla.
Etusijaisjärjestys oli kauhean kuuloinen asia, ja niinpä nyt
meidän valintakriteeristömme, mitä tänne
ohjeistuksiin jäi, on hyvin paljon lievempi kuin tämä etusijaisjärjestys
silloin ensi alkuun oli. Ja erittäin ylpeä ja
iloinen olen siitä, että nämä kokoyksikkörajat
eivät nyt enää sulje pois pienempiä kotieläintiloja.
On käyty keskustelua tästä eläinten
hyvinvoinnista, ja on aivan ratkaisevaa, että viljelijä voi
rakentaa sen kokoisen tuotantoyksikön, jossa hän
jaksaa toimia niitten eläintensä kanssa. Useinhan
nämä eläinsuojelurikkomukset ovat nimenomaan
seurausta siitä, että siellä tilalla
ei henkisesti voida enää hyvin. Eli ei pidä olla
tehotuotannon linjoilla.
Toinen tärkeä asia oli nämä tulorajavaatimukset,
joista tässä on hieman keskusteltukin jo, ja nimenomaan,
koska on aloittajan elämä hyvin usein tiukkaa
monta vuotta sen aloittamisen jälkeen, niin on kohtuullista,
että tämä tulorajavaatimus tiputettiin
10 000 euroon. Ja samaten investoinnissa se on 15 000
euroa, mikä tavallaan takaa sen, että sitten katsotaan,
että se rakennekehitys jollain lailla etenee. Ei ole kyse
ihan niin sanotusta harrasteluviljelystä.
Mitä miinuksia ...
Puhemies:
Nyt pitäisi sääntöjemme
mukaan siirtyä tänne puhujakorokkeelle. On 3:kin
minuuttia jo mennyt.
Minulla on niin lyhkäsesti asiaa, että jos vaan
sanon, että miinuksena minun mielestäni tähän
jäi se, että aloittaa ei voi ennen kuin tukipäätös
on tehty. Ja toinen erittäin vakava miinus on se, että ensi
vuonna meillä menevät viimevuotisiin rästeihin
vuoden 2008 Makera-rahat lähes kaikki, ja niinpä investointitukia
C-alueella ei voi ehkä aukaista. Toivon lisää rahaa
sitten, kun siitä on keskustelu.
Puhemies:
Toivon seuraavaksi vähän lyhyempää kuin
3,5 minuutin puheenvuoroa sieltä paikalta.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Tämä aviopuolison muuttaminen
puolisoksi oli tietysti nykyaikaa, että avopuoliso ja samaa
sukupuolta olevakin voidaan näin sitten viedä lakiin
tai hyväksyä se ammattitaito, joka on vain toisella.
Mutta siinä sanamuoto jäi kyllä sellaiseksi,
että jos kaksi veljestä tai sisarusta viljelee, niin
nyt tarkkaan ottaen tämän mukaan heiltä vaaditaan
molemmilta tämä ammattitaito.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Varmuuden vuoksi tulen tänne puhujakorokkeelle
käyttääkseni eräänlaisen
kokoavan vastauspuheenvuoron.
Ensinnäkin ed. Kankaanniemelle: Siis kaikki se kritiikki,
mitä te nyt esitätte, on ihan hyvä. Byrokratiaa
on, ja sitä on hillittömästi. Yritystukiin kun
verrataan, niin tässähän on ihan kokonaan
eri asiasta kysymys, koska yrityspuolella ei ole EU:n yhteistä yritysjärjestelmää
muuta
kuin laajojen puitteitten osalta. Tässä on yhteinen
maatalouspolitiikka, ja sitten on eri asia, käytetäänkö EU-tukia
vai käytetäänkö kansallisia
tukia. Ja juuri ed. Kalmari kertoi sen kuittien osalta, mitenkä ne
jakautuvat, ja se on selvitetty täällä mietinnössä.
Ja sitten se homman aloittaminen, käynnistäminen,
johtuu EU-säädöksistä ihan kokonaan.
Te olitte paikalla silloin, kun sitä käsiteltiin.
Kiitos siitä, että olitte varajäsenenä paikalla.
Sitten ed. Tiusaselle: Mietinnön sivulla 4 käsitellään
tätä ympäristövaliokunnan kannanottoa. Ensinnäkin
sanotaan: "Maatalouden ympäristötoimenpiteistä säädetään
erillisessä laissa, jonka välittömänä tavoitteena
on viljelymenetelmiin sekä maatilan maan käyttöön
vaikuttaminen." Tämä on keskeinen ero myös
lain tavoitteista ja toimenpiteistä säädettäessä.
Ja sitten sanotaan sivulla 5 juuri teidän laatimaanne lausuntoon
viitaten: "Valiokunta korostaa lisäksi sitä, että ympäristönsuojelullisia
investointitukipäätöksiä tehtäessä toimenpiteiden
tuottavuusvaikutuksia tulee arvioida ympäristönsuojelun
näkökohdista." Tästä aivan erikoisesti
kannettiin huolta, mitenkä tämä, mikä sitten
säädetään viime kädessä asetuksella,
millä tavalla tämä on niin pitkälle saakka
tekninen. Lähdetään siitä ykköspykälästä ja
sitten mennään sinne toteutuspäätökseen,
niin että kyllä tämä pitäisi
olla nyt niin hyvin otettu huomioon, kun mahdollista. Tästä erityisesti kannettiin
huolta.
Sitten ihan tämmöinen pikku kommentti tuonne
ministeriön virkamieskuntaan, joka näitä valmistelee,
niin kuin heidän tehtäviinsä kuuluu. Kyllä tämä puolisoitten
ammattitaitoa koskeva vaatimusosio oli uskomattoman, mitenkä sanoisin,
persoonallisella mielikuvituksella rakennettu malli. Elikkä nyt
ohjataan rakastumista. Tietysti voidaan lähteä siitä,
että maatalouden harjoittaminen on sen verran kova homma,
että rakastumisella sinänsä ei ole merkitystä,
esimerkiksi, että ei kerta kaikkiaan rakastamiseen jää aikaa.
Silloin tietysti voidaan kumpaakin käsitellä niin
kuin yhtäläisesti, että molemmilla pitää olla
se ammattitaitovaatimus osoitettuna. Mutta jos tähän
otetaan tämmöinen inhimillinen aspekti edes jossakin
katsannossa huomioon, sitten voidaan jopa ehdottaa eduskunnan edellyttämäksi
ponneksi, että tilanteissa, joissa puolisot yhdessä hakevat
nuoren viljelijän aloitustukea, tulee vain toisen heistä täyttää ammattitaitoa
koskevat vaatimukset, mikäli Euroopan yhteiset säännökset
eivät muuta edellytä. Tämäkin
on jännä loppukaneetti, joka oli pakko ihan laittaa tänne
mukaan.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä käsillä oleva
lakikokonaisuus on hyvin moniulotteinen, ja voi sanoa, että tarkkojen kantojen
ottaminen on vaikeaa vertaamatta samalla sitten alempiasteisia säädöksiä.
Mutta kokonaisuutena kyllä näyttää siltä,
että maa- ja metsätalousvaliokunta on totta kai
tehnyt erittäin mittavan työn ja käsitellyt
tuota lakiesitystä erinomaisen hyvin ja maatilatalouden
toimintaedellytysten kannalta aivan oikein, mitä tässä edustajat
Pulliainen ja Kalmari muun muassa ovat monessa puheenvuorossa todistaneet.
Toivottavaa tietysti on nyt sitten jatkossa tehtäessä asetusta
lopulliseen muotoon, että maa- ja metsätalousministeri
ja valiokunta pitävät ohjat hyvin tiukasti käsissään,
ettei ministeriön — kunnioituksella sanottuna — virkamieskunnan tällainen
käytännön elämästä etäällä oleva
byrokraattisuus pääse liikaa lävitse.
Riskinähän tässä kaiken kaikkiaan
on se, että nuo säädökset ovat enemmän
rajoittavia kuin kehittäviä.
Jatkossa on sitten erittäin suuria kysymyksiä, muun
muassa tämä, onko meillä rahaa riittävästi käytettävissä maatilatalouden
investointeihin. On aivan pöyristyttävä tieto,
jos todella pitää paikkansa tämä,
mitä ed. Kalmari totesi, että C-alueen investointitukiin
ensi vuonna ei olisi käytännössä rahaa,
uutta rahaa, lainkaan. Täysin pöyristyttävä tieto.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
maatalouden rakennetukilakiesitys on äärimmäisen
haastava ottaen huomioon tämän Euroopan unionin
maatalouspolitiikan jo muutenkin mielettömän monimutkaisuuden
ja sitten tietenkin sen, että näihin maatalouden
rakennetukiin varattuja rahoja on todella liian vähän.
Sitten kun sorvaa tästä lakiesityksestä vielä hyvän
mietinnön, niin kyllä minä pidän
oikeana sitä ed. Pulliaisen kantaa siitä, että tämä oli
vaikea asia. Se oli justiinsa näin, että se oli äärimmäisen
vaikea, erittäin haastava ja ennen kaikkea kun valiokunta
pääsi yksimieliseen mietintöön,
niin annan sille erittäin suuren arvon, eikä ed.
Pulliaisen työ tämän mietinnön yksimieliseksi
aikaansaamiseksi ollut suinkaan vähäinen. Hän
kyllä oli erittäin hyvä, kokoava voima
käsittelyn aikana. Siitä erilliset kiitokset.
Tätä lakia sovelletaan Euroopan unionin osaksi
rahoittamiin tai kokonaan kansallisin varoin rahoitettaviin kohteisiin
ja hankkeisiin. On syytä muistaa, että monesti
ihmiset kuvittelevat, että Suomi saa tehdä omilla
varoillaan mitä mieli tekee, mutta tässä asiassa
ikävä kyllä se ei vaan niin ole, koska
kysymys on yhteisestä maatalouspolitiikasta ja siinä pitää mennä sitten koko
Euroopassa yhteisin liikennesäännöin, mikä nimenomaan
on se vaikea pykälä, kun elämme täällä äärimmäisen
pohjoisessa, pohjoisimpana maatalousmaana koko Euroopan unionin
alueella.
Lain tarkoituksena on tukea maatalouden rakenteen muutosta.
Tukea saa lain mukaan joko maataloustuotannon toiminnan aloittava
viljelijä, nuori viljelijä tai sitten jo viljelyä harjoittava henkilö,
toimintansa kehittämiseen. Tavoitteena on tukea maatalouden
rakennekehitystä, ja tavoite on Suomessa äärimmäisen
vaativa ottaen huomioon nykyisten viljelijöiden ikärakenteen.
On äärimmäisen tärkeää,
että saadaan tämä positiivinen rakennetukikehitys
käyntiin niin, että nuoria viljelijöitä saataisiin
mukaan, koska ilman sitä viljelytoimintaa Suomessa myös
kotimainen elintarviketuotanto on uhanalainen, ja se on sitten taas
jo paljon isompi juttu.
Valitettavasti, kuten alussa sanoin, myönnettävää tukea
on rajallinen määrä ja tästä johtuen tuen
jakoperusteiden oikeudenmukaiseksi saaminen on äärimmäisen
haastavaa. Suomessa se on vielä senkin takia erittäin
vaikeaa, koska täällä ovat nämä kolmen,
A-, B- ja C-alueen, tilat, jotka oikeastaan toimivat kaikki hieman
eri ilmasto-olosuhteissa, ja näitä sitten pitäisi
kohdella hakumenettelyssä ihan perustuslakimme mukaan tasapuolisesti.
Lainlaatijalle ja eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunnalle
näissä olosuhteissa lain laatiminen ja mietinnön
laatiminen on äärimmäisen vaikea tehtävä.
Mutta mielestäni tässä onnistuttiin,
vaikka oppositio on antanut erittäin kummallista kuvaa
tässä keskustelussa. Siitä huolimatta
pidän onnistumista vähintään kohtuullisena.
Tiedän, että ed. Kankaanniemi on kanssani asiassa
vahvasti eri mieltä, mutta ottaen huomioon vaikeat lähtökohdat
pidän onnistumista kohtuullisena, kuten sanoin.
Tukea haettaessa ei toimenpidettä voi aloittaa ennen
rahoituspäätöstä. Tämä pykälähän nosti
jonkun verran keskustelua. Tähän asti ollut menettely,
että voitaisiin aloittaa etukäteen, ei nyt komissiolta
tiedustelun kannankaan mukaan enää ole mahdollista,
ja sen tietysti siltä pohjalta ymmärtää,
että kun ollaan yhteistä maatalouspolitiikkaa
harjoittamassa, niin siinä sen ehtoja tulee myös
noudattaa. Tätä todellakin on kysytty komissiolta,
ja vastaus on yksiselitteisen selkeä: etukäteen
aloituslupaa ei tule, jos aikoo rahaa saada investointituista. Haku
tapahtuu kaksi kertaa vuodessa, ja haku toteutetaan kaksivaiheisena.
Ensin tutkitaan tuen saannin edellytykset, toisessa vaiheessa viranomainen
tekisi ehdollisen lupauksen, joiden perusteella sitten viljelijä toimittaa
tarkemmat suunnitelmat, ja niiden perusteella tehdään
sitten aikanaan rahoituspäätös.
Kuten mietinnössä korostetaan, kun kaksi kertaa
vuodessa haku on, niin se tarkoittaa myös sitä,
että viranomaisilta tämä vaatii ripeää toimintaa,
etteivät nämä hakemukset pääse
kasautumaan sinne te-keskuksen pöydille ja jarruta sitä kautta
rakenteellista muutosta, jota maatalous nimenomaan vaatii. Nuorten
viljelijöiden hakemuksille valiokunta mietinnössään
antaa etusijan, mikä on äärimmäisen
tärkeää nimenomaan sukupolvenvaihdosten
takia. Kuten äsken totesin, niin nykyinen viljelijäjoukko
alkaa olla ikääntynyttä, ja tähän
kehitykseen voimme vastata vain sillä, että tuemme
positiivisesti viljelijöiden sukupolvenvaihdoksia. Paljon
keskusteltuun lain pykälään siitä,
tuleeko molemmilla puolisoilla olla ammattitaitovaatimus, valiokunta
otti vahvasti kantaa nimenomaan niin, että vain toiselta
puolisolta se vaaditaan. Valiokunta keskusteli tästä asiasta
pitkään, ja on todellakin niin, että ei
tällaisella lain pykälällä saa
ihmisten käyttäytymistä mennä rajaamaan.
Kyllä siinä yrityksessä, kun ammattitaito
löytyy toiselta osapuolelta, on syytä olettaa,
että se tieto leviää myös toisen
puolison tietoon käytävissä keskusteluissa.
Siihenhän yleensä puolisolla on runsaasti aikaa
varattuna, toivon mukaan vuosia, vuosia eteenpäin.
Valiokunta kiinnitti aivan oikein huomiota byrokratian mahdollisimman
suureen karsimiseen, ja vain yli 500 000 euron hankkeilta
vaaditaan tarkka selvitys hankkeen toteuttamisesta ja siihen liittyvistä asiakirjoista.
Tämä mielestäni on äärimmäisen
tärkeää, koska onhan maatalouden puolella
parhaillaan menossa tämä byrokratian vähentämistutkimus,
jonka perusteella voidaan sitten tulevaisuudessa todeta, että niistä sadoista,
sadoista hakemuksista päästäisiin vaikka
muutamiin kymmeniin. Se olisi jo hyvä saavutus. Tulorajavaatimus
nuorille viljelijöille asetettiin 10 000 euroon,
ja investointitukea haettaessa jo toimivalle viljelijälle
se on sitten 15 000.
Sitten yksi asia, arvoisa herra puhemies:
Tämän valiokunnan kannan mukaan maataloustuotannon
kokoyksikkövaatimus asetettiin 30 kokoyksikköön,
joka on myös Suomen pienten perheviljelmien kannalta äärimmäisen
tärkeä, että voidaan jatkaa tätä perhemaatalouteen
perustuvaa viljelymenettelyä. Emme pärjää eurooppalaiselle
maataloudelle, joka perustuu selkeästi teolliseen tuotantoon,
mutta tämä suomalainen, mielestäni oikea
tapa viljellä ja harjoittaa maataloutta on terve tapa.
Niissä maissa, joissa on menty suuriin teollisiin tuotantoyksiköihin,
ovat myös suurimmat ongelmat, jotka liittyvät
muun muassa eläinten elinolosuhteisiin ja ennen kaikkea
eläinten terveyteen.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Vielä tuohon keskusteluun ympäristövaliokunnan
lausunnosta. Kun maa- ja metsätalousvaliokunta vastaa ikään
kuin meidän esityksiimme perusteluissaan toteamalla, että laatu
on se termi, mitä käytetään
kestävän luonnonvarojen käytön suhteen
ympäristönsuojelun tavoitteet huomioiden, niin
kuitenkin onneksi tähän 1 §:ään
on tuotu tämä kestävän kehityksen
käsite mukaan. Kiitos siitä.
Mutta kun juuri siihen 15 §:ään ympäristövaliokunta
kuitenkin esitti selkeästi tämän ympäristönsuojelutavoitteen
määritelmää mukaan, niin siteeraan
sen kohdan lausunnosta: "Valiokunta katsoo, että kun perusteluissakin
todetaan, että tukea voidaan myöntää ratkaisuihin,
jotka säästävät energiaa, tehostavat
sivutuotteiden käsittelyä tai edistävät
muutoin ympäristönsuojelua tuotantotoiminnassa,
tulisi myös asianomaisiin pykäliin, kuten 15 §:n
2 momentin 3 kohtaan, lisätä maininta ympäristönsuojelutavoitteesta."
Näin ollen ehkä juuri tuossa tavoitteen määrittelyssä tähän
valintajärjestykseen, millä voidaan tuottavia
toimenpiteitä sitten tukea, oli meillä se ajatus,
että se selkeästi sanotaan siinä monien
muiden hyvien asioiden vuoksi, jotka voidaan ottaa huomioon.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Ed. Pulliaiselle pari huomiota.
Ensinnäkin rakastaa voi missä tahansa ajasta ja
paikasta riippumatta, mutta toki rakkauden hedelmien (Ed. Pulliainen:
Asiantuntija puhuu!) aikaansaaminen vaatii aikaa ja läheisyyttä.
Sitten toinen huomio: Yritysten valtionavustusta koskevan lain
1 §:n 2 momentissa edellytetään, että noudatetaan
kilpailunäkökohtia sekä Euroopan yhteisön
ja kansallisen alueen rakennepolitiikan tavoitteita, ja siitä huolimatta 16 §:ssä
sanotaan,
että kirjallinen hakemus avustuksen saamiseksi on toimitettava
ennen hankkeen aloittamista työvoima- ja elinkeinokeskukseen.
Siis samoja säädöksiä on noudatettava, mutta
siitä huolimatta saa aloittaa ennen kuin tuki on myönnetty.
Kolmas asia, johon kiinnitän vielä huomiota: Perustuslakivaliokunta
antoi viidestä eri pykälästä huomautuksen,
ja maa- ja metsätalousvaliokunta neljä niistä selitteli
pois ja päätti, että ei muuteta perustuslakivaliokunnan
esittämällä tavalla näitä pykäliä.
Tämäkin kertoo siitä, että aikamoista
peliä pelataan suomalaisen maatalouden osalta, kun perustuslakivaliokunnankaan huomioita
ei oteta huomioon. Päätösvalta on siis Brysselissä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ed. Tiusaselle vastauksena,
että tämä luettiin moneen kertaan, mitä te
valiokunnasta ehdotitte, ja pyydettiin, että se tulee sillä tavalla mukaan,
että se vaikuttaa koko tähän lainsäädäntöön.
Sen takia se on kirjoitettu näin. Siis asiantuntijat sanoivat,
että näin se menee kollektiivisesti jokaiseen
erillislakiinkin.
Sitten ed. Kankaanniemelle: Me nyt luemme tätä raamattua
kyllä eri tavalla, ja sille ei nyt voi mitään.
Se jää ikuiseksi arvoitukseksi, mitä mieltä me
olemme lainsäädännöstä ylipäätäänkin.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Lyhyesti. Jäi sanomatta vielä se,
että valiokunnan puheenjohtaja Jari Leppä teki
tämän mietinnön sorvaamisessa, ennen
kaikkea tämän vaikean paketin kokoamisessa, yhdessä muiden
valiokunnan jäsenten kanssa ja varapuheenjohtaja Hemmilän
ja valiokuntavastaavien kanssa erittäin ison työn,
ja siitä pitää antaa myös kiitos, koska
vain sillä hyvällä yhteistyöllä voitiin
päästä näin kohtuullisen hyvään
lopputulokseen. Totta kai siitä aina voi kritiikkiä esittää,
mutta mielestäni se yksi päämäärä on
tässä tärkein, ja myös kaikki
suomalaiset ymmärtääkseni tätä tukevat. Suomalaisen
maatalouden tuotannosta on pidettävä kiinni, että turvaamme
kotimaisen elintarviketalouden ja ennen kaikkea pidämme
kiinni siitä elintärkeästä huoltovarmuudesta.
Yleiskeskustelu päättyi.