6) Hallituksen esitys laeiksi maantielain ja ratalain muuttamisesta
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä esitetään
muutettavaksi muun muassa maantielain säännöksiä.
Kun luin hallituksen esitystä, muistui mieleen se tilanne,
joka liikenne- ja viestintävaliokunnassa oli silloin, kun
nykyistä maantielakia säädettiin, jolloin
nimenomaan puhuttiin ilmoittelusta ja ohjeistuksesta, esimerkiksi
kesäteatteriviitoituksesta ja muusta vastaavasta. Silloin
valiokunta yksimielisesti muun muassa perusteluissa totesi, että sellainen
tulisi sallia. Nyt näyttää siltä,
että hallitus on lähtenyt ilmeisesti Tiehallinnon
haluamaan suuntaan, koska Tiehallinto ei ole halunnut oikein voimakkaasti
noudattaa sitä tahtoa, mikä eduskunnalla oli liikenne-
ja viestintävaliokunnan kannanoton mukaisesti.
Toivoisin, kun valiokunta nyt käsittelee tätä uutta
hallituksen esitystä, että se kävisi
läpi sen mietinnön, joka silloin aikoinaan laadittiin
maantielain yhteydessä, koska siinä otetaan huomioon se
tosiasiallinen tilanne, mikä tuolla syrjäseuduilla
esimerkiksi kesäisin tilapäisten kesänäytelmien
taikka muitten vastaavien tapahtumien osalta on.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Oikeastaan ed. Vistbacka kajosi samaan asiaan.
Varsinkin nyt, kun meillä on tämä Tarastin
työryhmän päätöskin
tai jonkunlainen ehdotus tulossa, niin monet kaupungit esimerkiksi
mainostamisessa, Turku etunenässä, ovat menneet
siihen, että jopa demokratiaa tavallaan halveksien ovat ruvenneet
vaatimaan maksua siitä, että mainostetaan kaupungin
alueella. Maantiemainonta Tiehallinnon ja muun suhteen on ollut
yllättävänkin sallittua siinä mielessä vaalien
aikana, että se ei aiheuta häiriötä ja,
voisiko sanoa, köyhemmilläkin ehdokkailla on ollut
helppo mainostaa jossain määrin näillä alueilla.
Mutta nyt, kun minä luen tätä, niin
en näe ollenkaan selkeätä kannanottoa.
Minä oikeastaan näen vaan sen, jopa törkeän
suuntaisen vihjauksen tässä, että nyt
kun Tarastin työryhmän myötäkin
rahaa saa panna palamaan melkein vaikka kuinka paljon mainontaan,
niin tässä ikään kuin kiristetäänkin
tätä aidon demokratian mahdollistamaa juttua,
että saisi mainostaa vapaammin vaalien alla, mikä kuuluu
minun mielestäni demokratiaan ja siihen karnevaalihenkeen
ja siihen, että innostetaan ihmisiä mukaan näissä asioissa.
Miten tämän kaltaisia ehdotuksia? Kuka näitä oikein
kansanedustajissa ... Onko esimerkiksi kokoomuksenkin ainoa linja
se, että kaikki, mikä maksaa, on sallittua tai
oikeastaan satsataan vaan siihen? Mutta sitten kun on olemassa tämmöisiä asioita
kuin tienvarsimainonta, jonka on Tiehallinto sallinut, niin ikään
kuin sekin pannaan mahdottomaksi, ettei enää voi
köyhempi mainostaa edes tässä maassa
vapaammin, vaan sekin viedään siltä pois.
Jotenkin tuntuu, että kun mediassa todistetaan ja puhutaan
sen puolesta, että demokratiaa on kehitettävä,
niin toisella kädellä koko ajan vedetään
ruksia vanhojenkin toimineitten, parempien juttujen ylitse. Tämä on
yksi esimerkki siitä vaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Muistan elävästi sen keskustelun,
mikä liikennevaliokunnassa aikoinaan käytiin tästä tienvarsimainosasiasta.
Ainut argumentti, mikä toisinajattelijoilla saattoi olla
positiivisessa hengessä löydettävissä,
kun oikein tarkkaan katsoi, oli liikenneturvallisuusnäkökohta.
En voi kyllä ymmärtää, että jos
muutamaksi viikoksi ilmestyy peräkylän tienvarteen
yksi ainut kyltti "Kesäteatteri elää",
se voi aiheuttaa mitään muuta kuin että ihmiset
hihkaa, että "Eläköön, täällä on
teatteria", mutta tuskin kukaan ajaa silloin puskaan kuitenkaan.
Tässä katsannossa minä toivoisin todellakin,
että se vanha mietintö kaivettaisiin esiin ja otettaisiin
nyt järki mukaan tässä asiassa.
Juha Korkeaoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Jälleen voin yhtyä ed.
Pulliaisen näkemykseen ja myös ed. Pertti Virtasen
näkemykseen koskien tätä tienvarsimainontaa.
On nimittäin kyllä niin, että ne hajuttomat
ja mauttomat Tielaitoksen sallimat, maaseutuelinkeinotoimintaa kuvaavat
ja sinne ohjaavat kyltit eivät todellakaan riitä tämmöisen
elävän maaseutuelinkeinotoiminnan viitoiksi ja
mainoksiksi. Kyllä tässä suhteessa Suomi
on nyt oikein byrokraattien byrokraattimaaksi tulossa, kun tällaista
toimintaa ruvetaan säätelemään
niin yksityiskohtaisesti kuin nyt ollaan tekemässä.
Eli kyllä tässä mielestäni liikenneturvallisuutta
yhtään vaarantamatta voidaan sallia paljon enemmän
vapauksia kuin näyttäisi olevan tämän
lain tarkoitus. Se vanha valiokunnan mietintö, jossa, niin
kuin muistan, tähän kiinnitettiin huomiota, on
syytä kaivaa kyllä esiin.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä edellä kollegat
ovat käyttäneet jo puheenvuoron tästä aiheesta,
josta on aivan liian vähän keskusteltu, että me
puhdistamme tienvarret sellaisista opasteista, viitoista, joilla
on monta kertaa erityisesti maaseutualueella sille pienelle yritykselle,
pienelle toimijalle hyvin tärkeä käytännön
hyöty ihan opasteenakin.
Tässä mielessä ajattelen, että tämän
hallituksen esityksen yhteydessä on kyllä hyvä,
jos tätä asiaa tarkastellaan monipuolisemmin.
Tässä viitattiin jo vaali-ilmoitteluunkin, mutta
erityisesti kuitenkin näkisin nyt tämän
pienen yritystoiminnan hyödyn ja edun, koska on äärimmäisen
harmillista, että esimerkiksi Pohjois-Suomessa, voidaan
sanoa, on kymmeniä, satoja kilometrejä puhdistettu
tienvarsia, ja minä uskon, että tällä ei ole
saavutettu edes liikenneturvallisuuden näkökulmasta
mitään erityistä hyötyä.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä on käytetty
hyviä puheenvuoroja liittyen maaseutuyrittäjyyteen,
maaseutumatkailuyrittäjyyteen. Nämä tienvarsimainokset
liittyvät kyllä olennaiselta osaltaan elinkeinotoimintaan.
Meillä Pohjois-Suomessa, niin kuin ed. Karjula totesi,
muun muassa Lapissa parasta aikaa on käynnissä näiden
niin sanottujen luvattomien kylttien poistaminen. Tiehallinto on
lähettänyt hyvinkin tiukalla aikataululla 450
poistokehotusta. Mikäli tätä ei noudateta,
niin sitten ne tullaan poistamaan ja kustannukset siitä sitten
laskutetaan yrittäjiltä.
Toisaalta täytyy Tiehallinnon puolelta sanoa, että sehän
noudattaa siinä lakia, eli on säädetty laki
ja sitä sitten tulkitaan tällä tavalla.
Mikäli halutaan, että lainsäädännöllä tämä asia
hoidetaan, niin se on tietysti tämän talon asia
hoitaa se kuntoon, ja on hyvä tätä keskustelua
kuulla ja ottaa tästä evästystä,
kun tätä asiaa nyt sitten täällä aletaan
tarkemmin käsitellä. Mutta täällä se
myös voidaan korjata, missä se laki on 2006 säädetty.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Minäkin yhdyn pitkälti niihin
puheenvuoroihin, mitä täällä kollegat
ovat asiasta puhuneet.
Liikenneturvallisuuden kannalta tällaiset mainokset
eivät ole kovinkaan oleellinen asia. Jos me mietimme liikenneturvallisuuden
parantamismahdollisuuksia ja sitä, mitkä ovat
niitä turvallisuusriskejä, niin niitä ovat
esimerkiksi nuorten ylisuuret ajonopeudet ja joillain tällaisilla mainoksilla
ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa.
Meidän liikennekulttuurimme pitää sisällään
turvallisuusriskejä. En voi ymmärtää sitä,
että mainokset olisivat kovin oleellinen osa liikenneturvallisuuskeskustelua.
Toinen asia, joka tulee silloin tällöin tässä yhteydessä esiin,
on se, että meillä ei ole yhtenäistä käytäntöä Suomessa
ja on vaikea luoda yhtenäistä käytäntöä.
Olisi kuitenkin reilua, että erilaisia mainostajia kohdeltaisiin
mahdollisimman tasapuolisesti. Täällä on
viitattu tulkintoihin, ja silloin kun tulkinta on laaja ja lavea,
voi olla jonkun kunnan tai tiepiirin rajan toisella puolella hyvin
epäoikeudenmukaista käytäntöä.
Tässä minusta pitäisi hakea myöskin
tämmöistä reilua, tasapuolista kohtelua
alan toimijoille.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tästä turvallisuudesta,
liikenneturvallisuudesta, kun puhutaan, Tampereen kaupunki on siitä surullisen
kuuluisa. Kaikki argumentit virkamiehistöstä ja
muualta viittaavat siihen, että autojen nopeus on saatava
kymmeneen tai mieluummin autot seisovat paikallaan. Sitten tietysti
joku lapsi voi juosta seisovaa autoakin päin ja lyödä päänsä, jollei
ole kypärää ja avaruuspukua ja muuta
vastaavaa. Eli on ihan hölmöilyä Suomessa
tämä, voisiko sanoa, liikennepoliittinen turvallisuuskeskustelu,
kun se menee näihin autojen nopeuksiin.
Päinvastoin, apinakokeissa tai sanotaanko simpanssikokeissa,
jotka varmaan liittyvät suomalaiseen ajotaitoon maaseudulla
pitkältikin, siis nyt puhun turruttavasta ajamisesta maaseudulla,
vauhti on hyvin suggeroiva tekijä, ja alan ihmisenä voin
sanoa, että tärkeimpiä juttuja, mitkä rikkovat
sen, kun ajaa pitkää matkaa, on, että tulee
joku kiinnostava mielenkiintoinen mainos, vaikka komea vaalimainos
tienvarressa, niin huomio kiintyy taas johonkin muuhunkin. Eli ihminen
havahtuu, herää, että tuolla on joku
mukava yritys tai jotain tämmöistä.
Suomalaisessa tiekulttuurissa mieluumminkin mielenkiintoiset,
yllättävät tapahtumat tienvarrella, kun
muuta ei tapahdu, muutakin kuin että kun orava juoksee
ja sitten se juoksee taas takaisin, ovat liian harvinaisia nykyään.
Meidän on kokonaan lopetettava hyväksymästä näitä turvallisuuskannanottoja
tämmöisissä asioissa silloin, kun ne
vetoavat suunnilleen joihinkin alkeellisiin äidinvaistoihin,
että aina on tärkeätä, kun — no
niin, ymmärrätte kyllä tämän
asian.
Eli muuten, aivan kuten ed. Karjula sanoi, keskustelun voisi
avata monesta muustakin asiasta, mutta tässä asiassa
varsinkin se pitäisi avata, ja tämä liittyy
kiinteästi siihen demokratiaan, koko Suomen tavallaan avaamiseen
taas ihmisyydelle ja sille, että me teemme jotain, mitä me
itse haluamme, ja tuemme niitä pieniä ja mikroyrityksiä ja
niitten mielenkiintoista, luovaa innovaatiota siellä tienvarsilla
ja mitä ne ovat keksineetkään, eikä missään
nimessä toimita näin päinvastaisesti
jopa sille, mistä hallitus on antanut kannanottoja tai
mitä ihmeitä siitä, mitä on
tämä luovuus ja innovatiivisuus. Tämä ei
ainakaan ole sitä, eikä turvallisuutta.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä on tullut
hyviä kommentteja. Muistan myös itse, kun valiokunnassa
tätä keskustelua käytiin, ja täytyy
todeta, että kyllä oli outoa se byrokratia ja
se, millä ihmeellisellä tavalla meitä ohjattiin,
että tällaista oltiin läpi viemässä.
Matkailu on keskeinen tulevaisuuden elinkeino varmasti Suomessa.
Suomi on harvaanasuttu maa, ja siltä osin en usko, että sellaista
viidakkoa syntyy tuonne maanteitten varsiin, että se olisi
haitaksi liikenteelle, päinvastoin. Siellä joudutaan
etsimään, katsomaan, mistä löydetään
se kohde, mihin ollaan menossa.
Minusta tyyppiesimerkki oli aikoinaan, kun tuolla omalla kulmallani
taistelimme Lappeen raviradan kyltistä, ja sitä käytiin
lähes kymmenen vuotta eri tahojen kautta, että saatiin
se ensimmäiseen risteykseen, mistä tullaan kaupunkiin. Monet
hevosmiehet ajoivat ohi ja vetivät siellä torin
kautta hevosensa sitten vasta sinne hevosradalle. Tämä oli
sitä liikenneturvallisuutta. Toivon, että tätä avataan
uudelleen ja saadaan järkevälle pohjalle tämä säädäntö.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Täytyy kyllä valitettavasti
todeta se, että Tiehallinnolla on ollut täysin
käsittämätön tulkinta, joka
on poikennut täysin siitä, mikä oli eduskunnan
tahto silloin, kun viime kerralla maantielaki hyväksyttiin.
Itse olen ollut valiokunnassa muovaamassa niitä perusteluja
nimenomaan tilapäisten opasteiden osalta. Kyse ei ole esimerkiksi
jossakin kesäteatterin opasteiden poistamisessa enää ollut
mistään liikenneturvallisuuskysymyksestä,
vaan päinvastoin sillä on vaikeutettu, aiheutettu
lisää liikenneturvallisuusongelmia, kun ulkopaikkakuntalainen
on lähtenyt etsimään sitä kesäteatteria
ja ruvennut tekemään siellä tiellä U-käännöksiä jne.
Sehän se vasta liikenneturvallisuuskysymys on. Minä toivon
todella, että liikennevaliokunta tutustuu siihen viimekertaiseen
valiokunnan mietintöön ja eduskunnan tahtoon ja
sen mukaisesti myöskin tämän hallituksen
esityksen yhteydessä toimitaan.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Pienyrittäjien tievarsiin laittamat
mainoskyltit ovat välttämättömiä,
jotta kulkija osaa pysähtyä palvelun saadakseen.
Miten se muuten järjestyisi? Minusta esimerkiksi Lapissa
meillä on se todellinen tilanne yhä, että vaikka
matkailijamäärät rajusti kasvavat, on
liian vähän ja liian harvassa niitä mainoksia
siellä, että käykääpä meillä kahvilla
tai ostamassa lappilaista alkuperäistuotetta. Minä pidän
täydellisenä nipottamisena tällaista
yritystä poistaa ne sieltä ja tuoda joku standardimalli,
joka maksaa paljon, sen tilalle. Totta kai niitten mainoksien pitää olla
asiallisia. Saavat ne silti olla omaperäisiä.
Se ei ole mikään todellinen ongelma.
Enempi on ongelma se, että jättiyhtiöt
voivat laittaa sinne tiealueen ulkopuolelle jättimäisen kokoisia
mainoksia. Kun ne ovat siellä tiealueen ulkopuolella, ne
saavat siellä olla jopa sata kilometriä ja enemmänkin
siitä kohteestaan, ja kun niitä kääntyy
katsomaan, niin se on minusta enemmän liikenneturvallisuusongelma.
Kyllä tässä nyt ammutaan tykillä hyttysiä.
Ne ovat pieniä yrittäjiä, ja tämä on
monelle sitten aika kohtalonkysymys. Miten siellä saa asiakkaita,
jos ei saa mainostaa?
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Tääl on piretty erinomaasia
puheenvuoroja. Musta tuntuu, että me ollahan kaikki samaa
mieltä. Totuushan on näin, että tieturvallisuutehen
näillä kylteillä ei oo mitään
nekatiivista tekemistä, jos niitä siellä on,
päinvastoon turvallisuus lisääntyy ja
ihmiset pysyy valppaana autossa, tuloo virikkeitä ja ennen
kaikkea pysyy hereellä, kun aina sillon tällön
on tienvarsimainoksia. Ja pitää ottaa huomiohon
se seikka, että Suomi on erittäin harvahan asuttu
maa, ja pyritähän siihen, että Suomi pysyy
asuttuna, joka kolokko elävänä. Yrittäjiä on
todella paljon niin Länsi-Lapissa ku Itä-Lapissa,
on Itä-Suomessa, jopa Pohjanmaalta löytyy. Olis
hyväksi, että siellä sais olla asianmukaase
kyltit, oli sitten kysymys firmoista tai kesätapahtumista.
Mä luulen, jotta tämä sali on nyt tänä päivänä luonu
sellahen pohjan valiokunnille ja lainsäätäjille,
että tästä se lähtöö käymään.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Olen samaa mieltä kuin ed.
Mieto siinä, että niiden kylttien pitää olla
asianmukaisia, ja sitten on myöskin niin, että ei
varmasti olisi haitaksi, jos alueen kunta jollakin tavalla voisi
tukea tämän informaation toteuttamista sillä tavalla,
että siellä olisivat myöskin sen tyyppisiä ne
ilmoitukset, että ne olisivat luettavissa informatiivisina
ja mieluummin muita kuin kaatumassa olevia, vanhaan pahviin maalattuja
sanoja ja numeroita.
Kun ed. Tennilä kiinnitti huomiota siihen, että suuret,
kalliilla rahalla hankitut, voisi sanoa, maisemamainokset ovat sallittuja
ja niihin ei juuri kritiikkiä kiinnitetä, niin
tämä on epäkohta. Niitä suuria,
usein koko maisemaan vaikuttavia mainoksia, suurien firmojen informaatioita,
kyllä pitäisi katsoa entistä tarkemmin,
mikä paikka on sovelias tällaiseen mainontaan,
millä tavalla se vaikuttaa ympäristöön
kaiken kaikkiaan. Ne vaikuttavat erittäin voimakkaasti.
Puhemies! Tässä on myös kysymys ratalain muuttamisesta.
Kiinnitän lyhyesti huomiota siihen, että kun nyt
siirrytään tilanteeseen, jossa hallituksen esityksen
mukaan voidaan moottorikelkoille antaa lupa ylittää rautatie,
niin tämän tyyppinen luvan antaminen vaatii todellakin
harkintaa ja myöskin merkintöjä ja yleistä tiedottamista,
jotta onnettomuuksilta vältytään.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä edustajat
Vistbacka ja Paajanen kertoivat, että viime eduskuntakaudella
liikennevaliokunta käsitteli näitä merkintöjä,
että jos on kesätapahtumia, missä kohdassa
ne ovat ja mistä sinne pääsee. Siellä oli
kyllä henki se, että näitä sallittaisiin
juuri tästä syystä, että ihmiset
tietävät, mihinkä menevät, eivätkä siellä seikkaile
tiellä ja jarruttele ja hiljentele liikenteen seassa. Minä ihmettelen,
miten se näin on sitten lipsahtanut, että eduskunnan
ja valiokunnan tahtoa ei ole tässä noudatettu.
Toivotaan, että nyt tässä noudatetaan,
niin kuin täällä ed. Mieto kertoi, että tässäkin
salissa on tahto, että tähän suuntaan
edetään.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minun oma tulkintani vallitsevasta oikeustilasta on
kerta kaikkiaan se, että sillä perusteella, mitä eduskunta
mietinnössään totesi — se valiokunnassa
aikoinaan muokattiin — vaatii aika kovaa kanttia tiehallinnon
viranomaisilta mennä niitä mainoskylttejä poistamaan.
No, nyt ei vaan kukaan ole lähtenyt siitä rettelöimään
ja viemään sitä oikeuteen, mutta nyt
on korkein aika tehdä sillä tavalla, että valiokunta
kerta kaikkiaan laittaa tämän pykälään,
niin se on niin selvä peli, ettei siinä voi nikotella
mitään.
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! Anteeksi, kun ei ollut mahdollisuutta olla
mukana tässä keskustelussa heti alusta alkaen.
Ed. Kasvin kanssa isännöimme Quebecin parlamentin puhemiestä juuri äsken.
Todellakin tämä keskustelu on erittäin
tarpeellinen, ja tästä on tullut myöskin
maaseutuyrittäjiltä aika paljon palautetta siltä osin,
että he kokevat tilanteensa eriarvoiseksi, esimerkiksi
nämä maaseutumatkailuyrittäjät,
jotka eivät pysty tienvarsimainontaa käyttämään
hyödyksi ja ilmoittamaan omista palveluistaan. Minun mielestäni, kunhan
nämä ilmoitukset ja kyltit ovat asianmukaisia
ja siistejä, pitäisi mahdollistaa se, että esimerkiksi
maaseutumatkailuyrittäjillä olisi mahdollisuus
ilmoittaa omista palveluksistaan, plus sitten nämä kesätapahtumakyltit.
Nämähän päinvastoin, voi sanoa,
elävöittävät tienvarsiamme, kunhan
ne eivät häiritse liikennettä siellä.
(Ed. Pulliainen: Nimenomaan, siitä on kysymys!)
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Vielä tähän kansanläheiseen
asiaan pari näkökulmaa. Mielestäni tässä on
kaksi kategoriaa myöskin: mainokset maaseudulla, mainokset
taajamissa. Jos katsomme taajamamainontaa, niin siellä on tapetoitu
milloin minkäkinlaisilla katseenvangitsijoilla autoilijoitten
huomiokykyä, ja pidän sitä taajamaliikenteen
kannalta jossakin määrin liikenneturvallisuutta
huonontavana, koska se on niin massiivista ja sillä kerta
kaikkiaan tullaan melkein autoon sisään. Sen sijaan
maaseudulla tilanne on ihan toisin. Liikenneturvallisuushan paranee,
jos autoilija huomaa ajoissa, missä olisi joku mielekäs
tauonpitopaikka. Varsinkin tällaisessa pitkien etäisyyksien
maassa usein ajetaan turhankin kauan yhtä kyytiä,
ja silloin liikenneturvallisuus huononee. Olisi toivottavaa, että autoilijat
pitäisivät taukoja. Ammattimaisen liikenteen osaltahan
tästä on säädetty oikein lailla, mutta
henkilöautopuolella näin ei ole.
Mitä sitten voisi toivoa taajama-alueen ulkopuolella
olevilta mainoksilta, on, että ne olisivat kuitenkin hyvällä maulla
tehtyjä ja siistejä, ettei niitä yhdistetä roskaamiseen,
ja näin varmaan sitten asianmukainen yrittäjä toimiikin;
hänellä on intressi toimia sillä tavalla,
koska huono, epäsiisti mainos ei ole kovin puoleensavetävä.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On erittäin helppo yhtyä siihen
keskustelun yleiseen henkeen, mikä tässä salissa
nyt tämän asian osalta on tehty liittyen nimenomaan tähän
tienvarsiopastukseen ja -mainontaan. Täytyy muistaa,
että maantielaki tukee infran lisäksi myös
alueen elinkeinotoimintaa, ja on totta, että Tiehallinto
ainakin tänä päivänä näyttää kieltämättä harjoittavan
hyvinkin tylyä ja kategorista toimintatapaa tienvarsiopastuksen
osalta. Onkin täysin välttämätöntä,
kuten muun muassa ed. Pulliainen totesi, muuttaa nyt säädöksiä,
lakia ja asetusta niin, että Tiehallinnolle määritellään
selkeästi toimintamahdollisuudet, tavat ja säädökset
näitten tienvarsiopastuksien osalta.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Oikeastaan edellinen edustaja alkoi puhua
siitä asiasta, että kun tästäkin
tehdään rahastusta, kun kaikki niin kuin tavallaan
rajoitetaan tällä sektorilla, niin silloinhan
ainoastaan toteutuu taas tämän hallituksen politiikka,
että kaikki on saatava rahastettavaksi ja estettävä demokratian
toteutuminen, jos siihen ei ole varaa, ja se muistuttaa vanhaa käytäntöä.
Tässähän, jos me menemme vielä siihen,
että löystytettäisiin nyt sitten tätä jotenkin
esteettisesti, mikä mainos on siisti, kun me poliittiset
päättäjät nyt, kun ajatellaan,
miten media kohtelee tänä päivänä kansanedustajia
tai oikeastaan kansaa, koska mehän edustamme sitä kansaa,
olemme melkein lainsuojattomia täällä,
niin silloinhan poliittisten vaalien aikana kuka tahansa virkamies,
puoskari, riippuen jonkun kunnan tai kaupungin voimasuhteista, voi
päättää, että tuo on
epäsiisti ja tuo täytyy poistaa, ja kaikki ymmärtävät,
mihin suohon siinä joudutaan. Ainoa keino on tehdä sen
kaltainen selkeä päätös, että väliaikaisesti
vaalien, karnevaalien aikana tämmöiset sallitaan.
Onhan esimerkiksi ryyppäämisen suhteen Tampereen
kaupunki sallinut sen, että meillä on kaljateltta
jatkuvasti koko kesän ja se rähinä saa
jatkua keskustassa, mutta vaalimainokset ovat epäsiistejä,
vaikka ne poistetaan aina melkein heti, jos ne eivät ole
oikeilla paikoilla niissä telineissä.
Tämä on tavallaan meidän omaa yhteiskuntaamme
vaivaava järjettömyys, joka pahenee koko ajan,
ellei nyt tässä, kun eduskunta selkeästi
osoittaa tahtoa sen suhteen, että tämä on
järjetön laki, jossain vaiheessa pistetä ja
vihelletä tätä peliä poikki,
ja tässä on se kohta, koska tämä jos mikä on
järjetön tässä muodossa.
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Nostaisin tästä erittäin
hyvästä keskustelusta esille mielestäni
tosi ansiokkaan ed. Saarisen puheenvuoron tästä taajamien
ja maaseutualueitten tasapuolisesta kohtelusta. Tässä oman yrityksen
mainonta-asiassa on minuun ollut yh-teydessä pohjoissavolainen
maatilamyyjä-yrittäjä Topi Laitinen,
ja hän käy parhaillaankin erittäin tiukkaa
kädenvääntöä viranomaisten
kanssa tässä, minkälainen oman yrityksen
mainonta on sallittua ja mikä ei. Jotenkin tuntuu epäreilulta, että tosiaan
taajamien läheisyydessä isot liikeyritykset ja
huoltamoyritykset saavat mainostaa hyvinkin näkyvästi,
kirkkaasti ja räikeästi, mutta tienvarsipellolla
aivan asiallinen oman yrityksen mainostaminen ei olisikaan sitten
enää sallittua. En oikein voisi kuvitella, että tähän
samaan muottiin menisivät nämä kyseiset
isot ketjuyritykset, että ne hyvin värittömästi
ja ilman oman brändinsä muotoilun mukaisia ilmoituksia
suostuisivat omaa toimintaansa mainostamaan, mutta tämmöiseen
muottiin yritetään sitten haja-asutusalueilla
toimivat yrittäjät panna. Kyllä se omaleimaisuus
täytyy sallia myös haja-asutusalueitten ihmisille,
ja tämmöisestä tiukasta muotoon panemisesta
kärsivät juuri mainitsemani maatilamyymälät,
muut suoramyyntipalvelujen tarjoajat, pienyrittäjät
ja taiteilijat, joita onneksi myös Kehä kolmosen
ulkopuolella vielä elää.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti. Ed. Saarinen otti tärkeän
asian esille, että pitää ny kuitenki
hivenen kattoa järjen poikasellaki tätä asiaa.
Nimittäin taajaman ulkopuolella onhan aivan luonnollista,
että tuolla isoilla mettätaipaleilla jnp. se on
elävöittävää, että siellä on
tienvarsimainoksia, ja ne ovat jopa hyväksyttäviä ja
sallittujakin, mutta sitten taajaman sisäpuolella kyllä on
tarpeheksi jo ja lainsäätäjäkin
on kattonut tarkasti, jotta mihinkä annetahan ja mihinkä on
soveliasta, jotta jos sinne rupiaa tulemahan niitä joka
ikisehen pienehen pätkähän tienvarrelle,
niin sehän on jo turvallisuusriski, että otetahan
niin kuin maalaisjärki kätehen näis, niin
hyvin menöö.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Olen pitkälti samaa mieltä täällä esiintyneen
yksimielisen kansanedustajajoukon kanssa tästä tienvarsimainonnasta,
mutta kun luin tätä hallituksen esitystä ja
pykälien yksityiskohtaista perustelua, niin tämä 52 § ja
siinä nimenomaan tämän lisäyksen
"ellei lausunnon pyytäminen ole ilmeisen tarpeetonta" selittäminen
mielestäni yksityiskohtaisissa perusteluissa jää kyllä aika
epäselväksi. Sen vuoksi varmasti todellakin tällä valiokunnan mietinnöllä on
merkitystä sille, millä tavalla tätä pykälää aiotaan
tulkita käytännössä, missä tapauksessa
esimerkiksi tämä lausunnon pyytäminen on
ilmeisen tarpeetonta, milloin se taas sitä ei ole.
Keskustelu päättyi.