7) Hallituksen esitys laeiksi julkisista hankinnoista annetun
lain, vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla
toimivien yksiköiden hankinnoista annetun lain ja markkinaoikeuslain
muuttamisesta
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä 190
näiltä valtiopäiviltä käsitellään
montaa asiaa. Siinä muun muassa ehdotetaan muutettavaksi
julkisista hankinnoista annettua lakia ja vesi- ja energiahuollon,
liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden
hankinnoista annettua lakia.
Tässä esityksessä ehdotetaan muun
muassa kansallisten kynnysarvojen kaksinkertaistamista eduskunnan
hankintalakiselonteosta antaman kannanoton mukaisesti muutoin mutta
rakennusurakoiden ja käyttöoikeusurakoiden kynnysarvoa
ehdotetaan nostettavaksi vähemmän, 100 000
eurosta 150 000 euroon. Puutun tässä puheenvuorossani
lähinnä vain kuntien hankintaosaamisen tärkeyteen.
Arvoisa puhemies! Huutolaisuus on tullut mieleeni kuunnellessani
monen kunnan vanhustenhoivan kilpailutusta. Eri puolilla maata toteutuu
se pelko, jonka toin esille muun muassa viime keväänä täällä eduskunnassa
hankintalain selontekokeskustelussa. Kuntalaiset, tässä tapauksessa
vanhukset, kärsivät siitä, että kunnissa
ei osata palvelujen kilpailuttamista. Erään tuoreen uutisen
mukaan eräässä eteläsuomalaisessa
kunnassa vanhusten laitoshoitopaikkoja on kilpailutettu niin, että tarjottava
laitoshoito on voinut kaukaisimmillaan sijaita 120 kilometrin päässä kotikunnasta.
Tämän kilpailutuksen voitti kaksi yritystä,
joiden hoitopaikkoja ei ole vielä edes rakennettu. Miten
on voitu arvioida näitten hoivapaikkojen laatua? Ei mitenkään,
sillä olemattomasta ei voi olla kuin kauniita lupauksia.
Tällä hetkellä siis sosiaali- ja
terveyspalveluilla on muita palveluhankintoja korkeampi 50 000 euron
kynnysarvo, jonka alle jääviin hankintoihin ei
sovelleta hankintalakia. Isojen hankintayksiköiden hankinnoissa
tuokin kynnysarvo täyttyy varsin nopeasti, ja siksi kynnysarvo
tuplataan eduskunnan vaatimuksesta 100 000 euroon tämän
lakiesityksen tullessa voimaan. Tämä auttaa osaltaan
tilannetta mutta ei poista sitä tosiasiaa, että kunnat
kaipaavat kipeästi hankintaosaamista.
Kilpailuttaminen vanhusten laitoshoidossakin on aivan hyvä asia,
kun se osataan oikein, sillä parhaimmillaan se luo kodinomaisia
hoitoyksiköitä, tukee paikallista yrittäjyyttä ja
tuo kuntaan verotuloja. Mutta jos tavoitteena ei ole mahdollisimman
hyvä ja kodinomainen hoito ja jos tarjouspyynnöissä ja
saatujen tarjousten vertailussa ei osata painottaa oikeita hoivan
laatuun vaikuttavia tekijöitä, voi tuloksena olla
aivan muuta kuin vanhusten hyvää hoitoa. Valitettavan
usein kilpailutuksen voittavatkin isot monikansalliset yritykset,
jotka rakentavat valtavia laitoksia. Pahimmillaan kunnan laitoshoitoa
vaativat vanhukset siirretään niin kauaksi omaisistaan,
että normaali kanssakäyminen on mahdotonta. (Ed.
Pulliainen: Täsmälleen näin!)
Niin kuntakenttä kuin koko sosiaali- ja terveyspalvelujen
järjestäminenkin ovat myllerryksessä.
Moni asia kaipaa varmasti virtaviivaistamista, jotta veroeuromme
eivät kuluisi byrokratian ylläpitoon vaan nykyistä isompi
osa ohjautuisi suoraan kuntalaisten palveluiden tuottamiseen. Siis
hallinnon rakenteita on virtaviivaistettava mutta ei itse palveluita.
Palveluissa tarvitaan tulevaisuudessa yhä enemmän
vaihtoehtoja, sillä myös jokainen vammainen tai
vanhus on oma yksilönsä tarpeineen ja elämäntilanteineen.
Suurin vanhusten kaltoinkohtelua aiheuttava ongelma yhteiskunnassa
on asenneongelma. Asennevammaa pahentaa tiedon puute. Mitä ei
tiedetä, sitä ei nähdä. Siksi
resursointi niin kotona kuin laitoksissakin tapahtuvaan hoivaan
on alimitoitettua.
Kuntiin tarvitaankin lisää vanhusosaamista. Gerontologista
ja geriatrista osaamista tarvitsevat lisää vanhustenhoivaan
suoraan osallistuvat ja palveluja tarjoavat, mutta yhtä paljon
tätä ikääntymisen erikoisosaamista
kaivataan kuntien päätöksenteon tasolla
luottamus- ja virkamiesjohtoon. Juhlapuheiden sijasta tarvittaisiin tekoja,
jotka perustuvat tuoreeseen tietoon ikääntymisestä ja
oman kunnan ikäihmisten tarpeista. Edelliseen apua löytyy
muun muassa ammattikorkeakouluista ja yliopistoista, ja jälkimmäisessä oiva
tiedonlähde on kunnan vanhusneuvosto.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä hankintalaista
on kiinnitetty erityisen suurta huomiota näihin suuriin
hankintoihin, niin kuin ed. Heikkinen omassa puheenvuorossaan sanoi.
Itse haluaisin painottaa myös pieniä hankintoja.
Tästä julkisesta kilpailusta: Se 15 000
euroa on aika pikkuinen homma, se on tänä päivänä vähän
parempi kuin normaali kunnanjohtajan kuukausipalkka. Jos tämän
tyyppiset asiat joudutaan aina kilpailuttamaan, niin näkisin,
että se ei ole myöskään kunnan
voimavarojen käytön kannalta tarpeellista. Voitaisiin
pieniä asioita ihan tilata vaan ilman tällaista
julkista kilpailuttamista. Paljon puhutaan lähiruuasta
koulussa ja tämän tyyppisistä asioista.
Pienessä kunnassa lähiruuan tilaaminen olisi aika
helppoa, kun se voitaisiin vaan tehdä eikä tämmöistä turhanpäiväistä kilpailuttamista
aina tarvitsisi tehdä.
Kilpailuttamisen ongelmahan on se, että kuntapuolella
niin kuin valtiollakin kilpailutusta ei hallita siellä niin
sanotusti pyytäjän puolella. Kyllä tarjouksen
tekijät osaavat kilpailla, mutta julkisella puolella kuntasektorilla
ei tämä kilpailuttaminen toimi, koska toisten
rahoilla on aina helppo kilpailla, mutta kun omat rahat laitetaan likoon,
niin kilpailuttaminen onnistuu välittömästi.
Tämä on minusta se suuri ongelma.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Olen samaa mieltä kuin ed.
Heikkinen tuossa omassa puheenvuorossaan ja luulen, että olen juuri
tuon saman kunnan tilannetta vanhustenhoidon hankinnan osalta myös
seurannut.
Kyllä siinä mielessä tietysti tätä esitystä tulee tervehtiä ilolla,
että nimenomaan näiden sosiaali- ja terveyspalveluhankintojen
ja myös koulutuspalveluhankintojen osalta nyt ollaan korottamassa
tätä kansallista kynnysarvoa 50 000 eurosta
100 000 euroon. Kyllähän tästä ongelmasta paljon
puhuttiin silloin, kun tätä lakia aikanaan säädettiin,
ja silloin jo esitettiin tätä korkeampaa kynnysarvoa,
mutta jostakin syystä sitten ei silloin vielä riittävän
laajasti ymmärretty tätä ongelmaa.
Mutta todellakin edelleenkin meille voi tulla aivan näitä samoja
ongelmia, koska tämä kynnysarvo tähän
edelleenkin jää. Kyllä tässä kilpailuttamisessa
pitäisi pystyä nimenomaan silloin, kun puhutaan
niin herkistä asioista kuin esimerkiksi vanhustenhoidosta,
ihmisten hoidosta, näihin kriteereihin ottamaan myös
näitä inhimillisiä arvoja mukaan, esimerkiksi
se, miten kaukana omaisista nämä hoidettavat henkilöt
joutuvat elämään. Ja myös sitten
se tulee huomioida, että esimerkiksi vanhustenhoidossa
on hyvin tärkeää varsinkin dementoituneiden
henkilöiden kohdalla pysyvyys, että ei kilpailutilanteiden
vuoksi halvemman tarjouspyynnön tullessa heitellä ihmisiä paikasta
toiseen.
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Allekirjoitan täysin sen, mitä edellä ed.
Räsänen toi esille kilpailutuksen vaikeudesta,
inhimillisten mittareitten kilpailuttamiseen tuomisen vaikeudesta,
mutta ei se tehtävä mahdoton ole, jos halua ja
ymmärrystä löytyy. En suostu uskomaan,
että se mahdollista on, että kilpailuttamistilanteessa
pystyttäisiin katsomaan pelkästään euroja,
koska tämä inhimillinen puoli ei ole siis pelkästään
inhimillisyysasia, vaan tämmöinen vanhusten kunnioittaminen
siinä, että omaiset heidät pystyvät
tavoittamaan kutakuinkin päivittäin, vaikuttaa
moneen muuhun asiaan ja saattaa itse asiassa lähitulevaisuudessa
tulla sitten ihan rahallisena säästönä eteen.
Eipä voi väheksyä myöskään
sitä lisäarvoa, mitä omaiset pystyvät tuottamaan
ensinnäkin vanhuksen elämäntilanteeseen
ja myöskin tietynlaisena apuna siinä arjen sujumisessa
siellä hoitolaitoksessa.
Mutta toiseen asiaan vielä lyhyesti: Äsken
puheenvuorossani mainitsin sen, että osaamista tarvitsevat
kunnat kilpailuttaessaan, mutta sitä osaamista ja ennen
kaikkea verkostoitumista tarvitsevat myös pienyrittäjät,
jotta he pystyvät vastaamaan näihin tarjouskilpailuihin,
ja peräänkuulutankin niitä tahoja, jotka
pystyvät tarjoamaan tätä osaamista. Varmasti
Kuntaliitto ja erityisesti myös Kunnallisalan kehittämissäätiö ovat
tarjonneet tänne kuntapuolelle paljon osaamista, ja toivon,
että sitä osataan ottaa vastaan. Mutta toivon myös,
että yrittäjäpuolella pystytään
kehittämään näitä verkostoja
eri puolilla Suomea.
Pentti Tiusanen /vas:
Herra puhemies! Tämä terveyden- ja sairaanhoidon
kilpailuttaminen, myös vanhusten hoivan ja hoidon kilpailuttaminen,
saattaa johtaa todella kummallisiin tilanteisiin, monopolien syntymiseen
ja siihen, että kuntasektorilla ei ole enää omaa
pelinappulaansa, ikään kuin omaa vaihtoehtoa näille
muille tarjoajille. Joillakin alueilla saattaa tietyllä osaamisen alueella
olla vain yksi toimija ja kunnalla ei ole enää omia
palveluja. Näin syntyy monopoleja.
Edelleenkin on huomattava se, että liikkeellä on
todellakin pörssiyhtiöitä, suuria yrityksiä, joilla
on aivan toisenlaisia mahdollisuuksia tarjota palveluja jopa alihintaan,
alimitoitettuun hintaan jonkun aikaa, jotta ne saavat kilpailijansa pois.
Edelleenkin on kysymys sitten toisaalta siitä, osataanko
tehdä tarjouspyyntö. Kun kunnat joka tapauksessa
kilpailuttavat, niin onko sitten taitoa tehdä sellainen
tarjouspyyntö, laatia sellainen tarjouspyyntö,
jolla saadaan sen tyyppisiä tarjouksia, joissa on huomioitu
tämä humaani näkökulma? Pelkillä euromäärillä ei
voida kuitenkaan operoida, koska terveydenhoidon, sairaanhoidon,
vanhustenhoivan paremmuutta ei voida katsoa vain sen mukaan, kuka
sitten halvimmalla tämän henkilön asiat
hoitaa. Silloin mentäisiin vanhaan yhteiskuntaan, jossa
oli syytinkiläisiä, jotka annettiin niille hoidettavaksi,
jotka kaikkein halvimmalla ottivat vastaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Oulun kaupunginvaltuusto kävi kolme
tuntia yksi minuuttia pitkän keskustelun vanhushuollosta
Oulun seudulla, ja kannustimena oli tälle keskustelulle
se, että oli kilpailutettu tämmöinen vanhushuolto-operaatio.
Henkilöiden, jotka olivat syntyneet Oulussa ja eläneet
ydinkeskustassa koko elämänsä ja joiden
omaiset kaikki olivat sieltä samalta alueelta, ydinkeskustasta
Oulusta, omaiset huutokaupattiin selvästi Oulun kaupungin
ulkopuolelle, ja näillä omaisilla ei ollut henkilöautoa
eikä ollut käytettävissä myöskään
julkista liikennevälinettä, elikkä vanhus
kaupungin toimesta syytinkiläiskulttuurin mukaisesti erotettiin
omista omaisistaan. (Ed. Rajamäki: Kuten 30-luvulla!) Ei
ihme, että keskustelu syntyi. Hyvä ottaa Oulu
esimerkiksi.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Heikkinen piti täällä erittäin
asiantuntevan ja hyvän puheenvuoron. Tämä kilpailutus sopii
aika heikosti sosiaalipalveluihin, koska toisinaan on käynyt
niin, että lasten- tai vanhustenhoitajat vaihtuvat yhdessä yössä,
ja kyllä se varmasti aiheuttaa ihan suoranaisia traumoja.
Pitäisi päästä siitä,
että liiaksi painotetaan jatkuvaa, liian tiuhaan tapahtuvaa
kilpailutusta, jossa hinnalla on niin suuri merkitys, ja unohdetaan
sitten hyvän hoidon jatkuvuus. Itse asiassa pitäisikin
painottaa kumppanuusperiaatetta. Toisinaanhan on erittäin
vaikeaa edes selvittää, mikä palveluntuottajista
olisi parempi, ja näitä palveluntuottajia on toisinaan
ratkaistu myös arvalla kunnissa.
Ed. Pakkanen tuossa nosti esiin tämän ruokakysymyksen.
Sekin on keskeinen, tärkeä kysymys, lähiruuan
suosiminen, luomuruuan suosiminen. Jos ei niin tiukkaan painotettaisi
vain hintaa, vaan katsottaisiin myös sitä ekologista
kuljetusmatkaa ja muutenkin tuotannon ekologisuutta, niin saisimme
ruokapuolellakin terveellisempää ruokaa.
Kaiken kaikkiaan kilpailutukseen liittyy niin paljon byrokratiaa,
että loppujen lopuksi se ei välttämättä tuo
kunnille säästöjä vaan kustannuksia
menee siihen, että palvelutuottajat vaihtuvat liian tiuhaan.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä on tärkeä kysymys,
ja halusin vielä käyttää toisen
puheenvuoron siksi, että jos markkinaoikeudessa käsitellään
yli 500 tapausta vuodessa, niin on syytä epäillä,
että Suomessa ei todellakaan osata kilpailuttaa. Niin tarjouksen
pyytäjät kuin tarjouksen tekijät tekevät
ilmeisesti tässä tapauksessa virheitä,
ja täällä on painotettu kuntasektorille
koulutuksen tarjoamista. Olisi tärkeä asia, miten
tarjous pyydetään, ja toisaalta, miten tarjouksia
tulkitaan. Ei voi olla pelkästään niin,
että hinta on se kriteeri. Siellä pitää myös kiinnittää huomiota
laatuun, toimintavarmuuteen, siihen, onko takuuasioista kysymys
tämän tyyppisissä asioissa, ja esille
ottamani asian, lähiruuan, kohdalla tämmöinen
toimintavarmuus ja laatu olisi sellainen asia, jota pitäisi
arvostaa entistä enemmän sen hinnan lisäksi.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Kyllähän tässä taustalla
on, että kuntatalous on nyt tiukilla. 2010 on vaje 850
miljoonaa euroa kuntataloudessa. Nyt kunnat ulkoistavat vanhustenhoitoaan
ja usein, niin kuin täällä on todettu,
ratkaisevat eurot; kuka halvimmalla hoitaa, sille annetaan. Sen
takiahan nyt kiireesti pitäisikin saada lakitasoinen normitus
näille asioille. Eiväthän kunnat itse
pysty sitä suorittamaan. Myös pitää huomioida,
että kunnat itsekin leikkaavat vanhustenhoidosta. Viimeinen
esimerkki täällä oli Helsingin ruokahuolto.
Se ontuu, ja vanhukset ovat tiukilla. Tämä ei
ole ainoastaan Helsinkiä koskeva, vaan ympäri
Suomea näitä ongelmia on, ja se on kyllä häpeä tälle
salille ja tälle maalle, että vanhuksia pidetään
tällaisessa olotilassa.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Ollessani viimeksi valittuna tänne,
käytin oikeastaan samoja sanoja kuin ed. Karimäki,
että kilpailuttamista ei pitäisi soveltaa aloille,
joille se ei sovi. Esimerkiksi tässä nyt ovat
oikeastaan nämä kaikki, vesi- ja energiahuolto.
Me olemme puhuneet paljon täällä, kuinka
sähkön hinnassa ... Nyt oikein Jyväskylässä,
tämä on välilause, Jyväskylän
yliopisto on todistanut, että ei nykyinen energialaki eikä hinnoittelu
ollenkaan palkitse sitä, että ihminen käyttää vähemmän
sähköä tai muuta, vaan se on hinnoiteltu
niin väärin, että nämä firmat
automaattisesti saavat välistä kaikki voittonsa,
eli kukaan ei ole puhunut myöskään, että vesihuoltoon
on tullut samanlaiset hinnoitteluperiaatteet. Nykyään
vedestä menee ihan älyttömät hinnat
pienissä mummonmökeissä ja muissa vastaavissa
ja kyse on justiin siitä, että periaatteessa kukaan
ei valvo tai tiedä, mikä oikea hinta on. Vielä ei
ole ollut edes tätä kilpailua. Ja nyt minä tulen
tähän kilpailuttamiseen.
Aikoinaan Roomassakin päädyttiin siihen, että kaikista
vaikeinta on tehdä päätöksiä,
ja sitten ennustajat ja papit, tämmöinen puoskariporukka,
saivat vallan sillä, että he jostain maksasta
katsoivat, mikä on fiksu päätös,
ja sitten päätettiin, että tehdään
näin. Nyt konsulttifirmat ovat tulleet jokaiseen kuntaan
ja käyvät näitä juttuja, tarjouksia
läpi. Oikeastaan konsulttifirmoja kukaan ei tutki, minkälaisia
suhteita niillä on näihin porukoihin, jotka tulevat
rahastamaan ihmisille elintärkeillä ja pakollisilla
asioilla. Tämä on vielä täysin
tutkimaton alue, mutta useimmiten konsulttifirmat tekevät
nämä päätökset eikä oikeastaan
mitään selkeää säännöstä ole
sille, kuinka nämä päätökset
tehdään. Eli koko tämän alan
kilpailuttamisessa on niin paljon mätää tai
hämäriä kohtia, että tästäkin
taas tarvittaisiin kunnon keskustelu oikein kunnon päättäjien
tasolla.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Jälleen erittäin tärkeä,
järkevä lakimuutoskokonaisuus. Ensinnäkin
henkilökohtaisesti pidän erittäin tärkeänä julkisten
hankintojen kynnysarvojen nostamista merkittävästi
ylemmälle tasolle kuin mitä nykylaki edellyttää.
Ed. Heikkinen kiinnitti huomiota, aivan oikein, hankintaosaamiseen.
Meidän on aivan välttämätöntä kiinnittää nimenomaan
hankintaosaamiseen erityistä huomiota. Olisikin ehkä hyvinkin
järkevää kohtuullisen pikaisesti varmistaa kilpailulainsäädännön
neuvontatoiminnan vakinaisuus.
Tuolla lakiesityksellä haetaan myös oikeusturvan
parantamista. Tämän vuoden alkupuolella käsittelyajat
muun muassa markkinaoikeudessa olivat keskimäärin
9 kuukautta, viime vuonna ilmeisesti jotain 14—15 kuukautta.
On aivan välttämätöntä nopeuttaa
tätä muutoksenhakuprosessia, valitusprosessia
kaiken kaikkiaan. Näkisin sillä tavalla, että markkinaoikeuden
käsittelyajoissa pitää päästä hyvinkin
lähelle 3:a kuukautta, ja toivon mukaan tällä lakiesityksellä nyt
sitten siihen suuntaan kaiken kaikkiaan päästään.
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä hetkeksi haluaisin puuttua
tuohon, kun tässä on nostettu laadun kilpailuttamisen mukaanoton
tärkeyttä. Hyviä yrityksiä varmasti kunnissa
ja organisaatioissa, jotka hankintoja tekevät ja kilpailutuksia
järjestävät, on. Esimerkiksi on voitu
edellyttää, nyt puhun esimerkiksi vanhusten laitoshoidosta,
että tällä hoitolaitoksella täytyy
olla laatukäsikirja. Mutta mitä se on? Pelkästään
vastauksena yrittäjä on voinut laittaa raksin
ruutuun, että laatukäsikirja on, myös
sellaisessa laitoksessa, jota ei edelleenkään
vielä ole rakennettu tai aloitettu rakentaa, mutta jossakin tämän
yrityksen toisaalla omistamassa hoivalaitoksessa laatukäsikirja
on olemassa. Myös tähän tulkintaan ja
pisteytykseen tarvittaisiin osaamista. Eihän voi olla samalla
viivalla paikka, jossa aidosti on laatu otettu huomioon hoivatyössä ja jossa
hyvää hoitoa tehdään ja jossa
se on dokumentoitu ja standardoitu laatukäsikirjan muotoon,
kuin sitten toinen paikka, joka pystyy raksin sormet ristissä ruutuun
laittamaan, että laatukäsikirja on, ja joka saa
laadusta samat pisteet. Myös tätä puolta
pitäisi pystyä avaamaan.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Nyt tämän sosiaali-
ja terveyspalvelujen kynnysarvon nostaminen 50 000 eurosta
100 000 euroon merkitsee sitä, että 70
hankintaa olisi siirtymässä vuosittain tämän
hankintalain soveltamisen ulkopuolelle kappalemääräisesti,
mutta käytännössä edelleen valtaosa
olisi tämän hankintalain soveltamisen sisällä.
Eli jos euromääräisesti katsotaan, niin
sosiaali- ja terveyspalveluhankinnoista vain 0,5 prosenttia on jäämässä tämän
lain soveltamisalan ulkopuolelle. Kyllä edelleenkin näihin
hankintapelisääntöihin huomion kiinnittäminen
ja niiden selkeyttäminen ja järkevöittäminen
on aivan ensiarvoisen tärkeää ja nimenomaan
asian katsominen asiakkaan tai potilaan näkökulmasta.
Tuntuu, että se on juuri se näkökulma,
joka jää kaikkein heikoimmalle näissä hankinnoissa
monissa paikoin. Varmasti on hyviäkin esimerkkejä,
mutta valitettavan paljon on tullut tietoon näitä huonoja
esimerkkejä, mistä olen huolestunut.
Totean vielä, että tiedän, että sosiaali-
ja terveysvaliokunta on erittäin työllistetty.
Mutta olisin kyllä toivonut, että lausuntoa sosiaali-
ja terveysvaliokunnalta olisi tähän pyydetty.
En ole asiasta nyt ennättänyt kenenkään
kanssa keskustella, mutta toivottavasti mietinnön antava
valiokunta voisi harkita sitä, että pyytää lausunnon
sosiaali- ja terveysvaliokunnalta.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Aivan kuin edellinenkin edustaja ja sitä edellinen totesivat,
niin tämä laatuhan on erittäin vaikea
ja hankala asia. Mutta esimerkiksi saimme juuri taas lehdistä lukea,
kuinka Espoossa oli jollekin firmalle annettu vanhusten ruokahuollon
hoitaminen ja siitä ei tullut sitten mitään.
Siellä oltiin ilman ruokaa päivätolkulla
ja kaikkea. Eli siis tämä kilpailuosaaminen, mitä sanoja
tässä nyt käytetään,
tai laadun takaaminen, sehän tulee yleensä sitä kautta,
että kunnat nostavat ensin hintoja, että saisivat
sitten kun lyövät lihoiksi tämän
palvelun, yrittäjiltä kunnon hinnan tai voisivat
kilpailuttaa, ja sitten nämä kunnan alan ihmiset
perustavat tai ovat jo perustaneet tai sukulaiset perustaneet jonkun
firman, jolla aletaan rahastaa, tehdään mahdollisesti
osakeyhtiö ja kaikkea muuta, vallataan koko maa ja Eurooppakin.
Näen vanhana yhteiskuntatieteilijänä tässä tämmöisen
valitettavan vanhanaikaisen kapitalismin yksinkertaisimman menetelmän
sille, että tämmöiset vesi, energia,
ruokahuolto, posti, kaikki mikä kuuluu tämmöisiin
peruspalveluihin, ovat niin varmoja rahastuskeinoja, että sitten
kun tätä aletaan hyödyntää niin,
että osakkeenomistajat saavat kaiken voiton, niin siellähän
on olemassa ainoana keinona se, että heikennetään
koko ajan palveluja. Postihan on syyllistynyt tähän
koko ajan. Palvelut eivät parane vaan heikkenevät
koko ajan, postit eivät tule perille asti. Päinvastoin
Posti on esimerkki siitä, kun mennään
tuonne maakuntiin, että täytyy saastuttaa aina
vaan enemmän ympäristöä, kun
täytyy hakea moottoroiduilla ajoneuvoilla sitten kaikki postinsa
jostain kauempaa ja vastaavaa. Eli taas kerran tämä kylmäverinen
tämän hallituksen harrastama bisnesajattelu on
kokonaan sitä vastaan, että meidän pitäisi
pelastaa maapallo, auttaa ilmastonsuojelussa ja kaikkea muuta. Tällä alueella
kaikissa näissä sekä hylätään
itse se asiakas että myös maaemo.
Pentti Tiusanen /vas:
Herra puhemies! Mitä ed. Räsänen
puhui potilaiden ja asiakkaiden oikeuksista, niin tämä hyvinvointiyhteiskunnan ikään
kuin hajauttaminen tällaisiin erilaisiin ostopalveluihin
ja yksityistämisiin on luonut uusia tilanteita muun muassa
potilasasiamiesjärjestelmän näkökulmasta.
Yhteiskunnan sairaaloissa, terveyskeskuksissa, hoitolaitoksissa
on yleensä potilasasiamies, joka on riippumaton muusta
toiminnasta, ammattilainen, usein sosiaalityöntekijä,
sosiaalihoitaja taikka sairaanhoitaja, joka itse ei osallistu varsinaiseen
hoitotyöhön. Nyt kuitenkin näissä yksityisissä laitoksissa,
minne on siirretty toimintoja, se saattaa olla vaikkapa omistajan
vaimo, joka ei välttämättä ole
ammattilainen, ei sosiaaliopintoja harrastanut tai muuta sen tyyppistä.
Tämä potilasasiamiehen asettaminen yksityisessä hoito-
ja hoivalaitoksessa on aivan määrittämätön
tila. Tämäkin olisi yksi asia, joka olisi syytä katsoa
ennemmin tai myöhemmin, mieluummin ennemmin.
Tätä, mitä ed. Räsänen
esitti, että asianomainen hallintovaliokunta ilmeisesti
pyytäisi lausunnon sosiaali- ja terveysvaliokunnalta, sopisi
kyllä kannattaa.
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Niin kuin tästäkin keskustelusta
käy ilmi, niin on aivan eri asia kilpailuttaa ja tehdä hankintapäätöksiä tämmöisistä
materiaalisista asioista,
vaikka kalusteista taikka sitten vedestä tai energiasta,
mutta sitä aitoa osaamista ja myöskin välittämisen
puolta tarvitaan sitten, kun kyse on palveluista ja erityisesti
kuntalaisia ja kunnan heikompiosaisia lähellä olevista
palveluista.
Kaiken kaikkiaan, puhemies, tämän keskustelun
pohjalta ja sen pohjalta, että nyt on viime aikoina paljonkin
keskusteltu tästä kuntien ja muitten organisaatioitten
hankintaosaamisesta, näen, että se on hyvin merkityksellinen
asia tässä kaiken muutoksen ja myllerryksen keskellä,
kun linjaamme ja seuraamme sitä, mitenkä me pystymme
tarjoamaan kuntalaisille hyviä palveluita ja mitenkä me
kansanedustuslaitoksena seuraamme ja ohjeistamme kuntia, mihinkä suuntaan osaamisessa
ja toiminnoissa kannattaisi ryhtyä. Tämän
kaiken pohjalta minun kyllä täytyy yhtyä ed.
Räsäsen toiveeseen, että mietinnön
antava valiokunta pyytäisi lausunnon myös sosiaali-
ja terveysvaliokunnalta.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä julkisten hankintojen
kehittyminen ja eteneminen monilta osin on jopa jumiutunut tämmöiseen
hintakilpailuun, ja jos ajatellaan tätä hankintalainsäädäntöä ja
siihenkin sisältyvää tavoitetta, niin
minä uskon, että enemmänkin on kysymys
siitä, millä tavalla me julkisia toimintoja sisällöllisesti
kehitämme. Tässä mielessä tämän
hankintaosaamisen määrittäminen eri tyyppisten
palvelujen osalta myös siinä vaiheessa, kun lähdetään
näitä hankintoja suorittamaan, on varmasti monissa
tapauksissa puutteellista. Jos ajatellaan tätä Helsingin
kaupungin vanhusten ruokahuollon esimerkkiä, niin kyllähän
se selvästi kertoo siitä, että tätä palvelun
sisältöä ei ole kokonaisuutena arvioitu,
niitä palveluun liittyviä kokonaisprosesseja,
vaan hyvin keskeinen määrittäjä varmastikin
on ollut se, että on löydetty nykyistä halvempi
ratkaisu. Kuitenkin kokonaisuutena julkispalvelukäytännöissä aivan
keskeistä on se, millä tavalla näitten
uudistuvien hankintakäytäntöjen avulla
parannetaan ja vahvistetaan palvelujen sisältöjä.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Sen verran vastaan vielä ed. Karjulan
innoittamana, kun hän sanoi, että voitaisiin todeta
niitä vaikutuksia. Kun esimerkiksi otetaan mediamaksu, niin
ei tarvitse kuin mennä blogeihin, niihin vähän
fiksumpiin blogeihin, tai sitten yleisönosastoihin, niin
näkee, että meillä on tuhansia opiskelijoita,
kymmeniätuhansia, jotka todistavat, että mediamaksu
on täysin järjetön, älytön,
mennään taas niihin mummoihin ja vanhuksiin, täysin
järjetön, koska se kohdistuu moninkertaisina heidän
eläkkeisiinsä ja palkkoihinsa ja opintorahoihinsa.
Jokaisen meistä pitäisi täällä tajuta,
että se on konkreetti esimerkki siitä, missä se
mediamaksu ei toimi. Jos ei tajua kansanedustajana, niin on väärässä paikassa.
Samalla lailla meillä on tarpeeksi näyttöä siitä,
että posti syrjäseuduilla sortaa suoraan sanoen
kansalaisoikeuksia koko ajan. Meillä on siitä kuinka
paljon tahansa näyttöä. Lukekaa maakuntalehtiä,
niin tiedätte, että se on totta.
Sitten kun mennään vanhustenhuoltoasioihin, niin
sieltäkin löytyy koko ajan. Tietysti nämä heikommalla
olevat ihmiset, on sitten mielenterveyspotilaasta tai vastaavasta
kyse tai vanhenevasta ihmisestä, eivät voi pitää puoliaan.
Sen takia täällä kansanedustuslaitoksessa
on kansanedustajia, että me tiedämme, että näitä ihmisiä on,
ja tehdään semmoisia lakeja, että otetaan kaikki
huomioon. Sen takia minusta tuntuu, että tämä on
jotenkin niin toivotonta, tämmöinen bisnesajattelu,
kova, raakamainen sanoilla pelaaminen sillä, että kilpailuttaja
osaa käännellä jonkun konsulttifirman
avustuksella sanoja, että tämä nyt sopii
tähän, kun tämä palvelee kaikkia,
tämä on hämmästyttävän
julmaa tässä nyky-yhteiskunnassa.
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Pertti Virtaselle tiedoksi, että kaikkien
edustajien ei tarvitse maakuntalehdistä lukea, mitenkä asiat
ja palvelut haja-asutusalueilla toteutuvat. Itse kuulun niitten
joukkoon, joittenka posti tulee noin puoli kaksi iltapäivällä.
Tämä ei suuresti häiritse ihmistä,
joka pystyy radiota kuuntelemaan ja hankkimaan esimerkiksi mobiilipalveluna
ajantasaista uutisvirtaa, mutta ymmärrän täysin
harmistuksen esimerkiksi eläkeläisasujien piireistä,
jotka odottavat sitä paikallista lehteä, josta
voivat esimerkiksi liikkeiden päivän tarjoukset
katsoa ja sitä kautta suunnata sen päivän
ohjelman ja sen, jos lähdetään ostoksille,
mihinkä liikkeisiin mennään. Kun on kyse pienistä rahoista,
silloin myös tämmöisillä asioilla
on merkitystä, minkä verran kahvipaketti jossakin
liikkeessä tänään maksaa. Tämä asioitten kirjo
ja merkitysten kirjo pitää meidänkin
kansanedustajien täällä tässä salissa
tietää.
Keskustelu päättyi.