8) Hallituksen esitys laeiksi yksityisestä terveydenhuollosta
annetun lain ja sairausvakuutuslain muuttamisesta
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt käsiteltävänä oleva
hallituksen esitys yksityisestä terveydenhuollosta annetun
lain ja sairausvakuutuslain muuttamisesta on perusteltu ja kannatettava.
Keskityn puheessani käsittelemään näistä jälkimmäistä.
Sairausvakuutuslain muuttaminen on näet korjaamassa
erästä vallitsevaa epäkohtaa, joka on
asettanut ihmiset eriarvoiseen asemaan eri puolilla Suomea. Sairausvakuutuslain
vielä voimassa oleva laintulkinta lähtee nimittäin
siitä, että odottavan äidin ennenaikaisen
synnytyksen oireilu ja lääkärin päätös
siirtää äiti terveydenhuollon toimintayksikön
eli tässä tapauksessa synnytyssairaalan läheisyyteen,
esimerkiksi Utsjoelta Rovaniemelle, ei ole ollut riittävä syy
yöpymiskorvausten maksamiseen odottavalle äidille
sairaalan lähellä vaikkapa potilashotellissa vietetyistä öistä.
Lapin sairaanhoitopiirin alueen synnytykset hoidetaan keskitetysti
Rovaniemellä Lapin keskussairaalassa. Sairaanhoitopiirin
maantieteellinen laajuus tarkoittaa sitä, että Lapin
synnyttäjät joutuvat matkustamaan useita satoja
kilometrejä Rovaniemelle synnyttämään.
Pisin matka Nuorgamista Rovaniemelle on liki 500 kilometriä. Vertailun
vuoksi helsinkiläinen synnyttäjä matkaisi
saman matkan aina Keski-Pohjanmaalle Kokkolaan asti. Lääkärien
suositus useimmiten on, että synnyttäjät
siirtyisivät Rovaniemelle hyvissä ajoin, että heidän
riskinsä synnytyksen käynnistymisestä matkalla
ambulanssissa tai pahimmassa tapauksessa taksissa ei olisi liian
suuri. Riskitapauksessa lääkäri määrää lähetteellä raskaana
olevan äidin siirtymään synnytyspaikan
lähelle.
Meillä pohjoisessa synnytyspaikan lähelle määrättävät
odottavat äidit asuvat usein Rovaniemellä Lapin
keskussairaalan potilashotellissa. Potilashotellissa yöpyminen
maksaa 35 euroa, mutta jos yöpymisiä on useita,
hinta on 30 euroa yöltä. Perhehuone maksaa 70
euroa yöltä. Potilashotellissa yöpyy
vuosittain arviolta 5—8 naista 1—10 yötä odottamassa
synnytyksen käynnistymistä. Kela maksaa sairausvakuutuslain
4 luvun 9 §:n perusteella yöpymisrahaa 20,18 euroa
vuorokaudessa, jos potilas on joutunut tutkimuksen, hoidon tai liikenneolosuhteiden
takia yöpymään matkalla. Yöpymisraha maksetaan,
jos potilas on yöpynyt hotellissa, matkustajakodissa tai
potilashotellissa.
Yöpymisrahan saamista varten tarvitaan selvitys siitä,
että yöpyminen on ollut tutkimuksen, hoidon tai
liikenneolosuhteiden vuoksi tarpeellista. Kela tulkitsee yöpymisrahaa
koskevaa sairausvakuutuslain 4 luvun 9 §:ää siten,
ettei se koske tilanteita, joissa vakuutettu odottaa synnytyksen
käynnistymistä ilman, että äidille
tai sikiölle tehtäisiin päivittäisiä kontrolli-
tai hoitotoimenpiteitä. Yöpymiskorvausta ei Kela
maksa myöskään siitä yöstä,
jolloin synnytys tapahtuu, koska yöpymisrahaa ei ole tarkoitettu
tutkimuksen- ja hoidonaikaisten yöpymiskustannusten korvaamiseen.
Lääkärin näkemys siitä,
että odottavan äidin tulisi olla sairaalassa tai
sairaalan lähettyvillä, ei ole siis ollut tarpeeksi
pätevä peruste yöpymiskorvauksien maksamiselle.
Tämä tilanne asettaa Suomen odottavat äidit
täysin eriarvoiseen asemaan riippuen heidän asuinpaikastaan.
Arvoisa puhemies! Nostin edellä ilmenneen epäkohdan
esille täällä eduskunnassa viime keväänä tekemässäni
kirjallisessa kysymyksessä. Sosiaali- ja terveysministeri
Liisa Hyssälä lupasi vastauksessaan, että asia
tullaan ministeriössä selvittämään.
Tehtyjen selvitysten jälkeen prosessi lain muuttamiseksi
saatiin ministeriössä ripeästi liikkeelle,
ja korjausehdotukset voimassa olevaan lakiin tulevat nyt eduskunnan
päätettäväksi.
Hallitus esittää sairausvakuutuslain yöpymisrahaa
koskevaa säännöstä muutettavaksi
siten, että odottaville äideille voidaan myöntää yöpymisrahaa
niistä öistä, jotka he lääkärin
määräyksen perusteella yöpyvät
synnytyspaikan lähettyvillä. Hallitus lähtee
siis esityksessään aivan oikein liikkeelle siitä,
ettei synnyttävien äitien yöpymisestä aiheutuneita
kustannuksia voi enää sysätä odottavien äitien
harteille. Tämä on mielestäni merkittävä odottavia äitejä koskeva periaatteellinen
kysymys, jossa lakia korjataan nyt olosuhdetekijän eli
asuinpaikan osalta tasa-arvoiseksi.
Arvoisa puhemies! Hallitukselle ja vastuuministeri Hyssälälle
on annettava iso kiitos nopeasta toiminnasta tämän
epäkohdan poistamiseksi.
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa herra puhemies! Tämä laki kulkee ministeriössä nimellä Lex
Seurujärvi. Haluan sanoa, että kyllä yksittäisenkin
edustajan aktiivisuus joskus palkitaan. Elikkä tässä nyt
on tällainen epäkohta, joka koski Lapin asukkaita,
mutta voi olla muuallakin näitä. Nyt saadaan samanlainen
kohtelu koko maassa, synnyttävien äitien oikeudenmukaisempi
kohtelu sairausvakuutuslain taholta, ja haluan tämän
puheenvuoron käyttää muistuttaakseni
tästä. Vai ei muka kansanedustajilla olisi vaikutusvaltaa?
On.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Toki voi kiittää ed. Seurujärveä ja
ministeri Hyssälää ulkopuolinenkin, ettei
mene ihan kahdenkeskiseksi. Mutta minusta yhtä hyvin voi
kiittää Ylen televisio-ohjelmaa, jossa dokumentoitiin
perheen tilanne Utsjoelta Rovaniemelle ja jonka ed. Seurujärvi
tuossa kuvasi. Itse olin ajatellut, että jos ei kukaan
muu tee, niin minä helsinkiläisenä teen
tästä lakimuutosehdotuksen.
Mutta, arvoisa puhemies, toiseen asiaan. Tämä sairaankuljetuslupakysymys
on hyvä, että esitetään täsmennyksiä luvan
myöntämisedellytyksiin ammattitaidosta, kalustosta
jne. Mutta tämä pitää sisällään
nyt sen tosiasian, että harkinnanvaraisuudesta luovutaan.
Lain perusteluissa kerrotaan, että on saattanut tulla ongelmia
paikallisella tasolla ja kuntatasolla tästä nykymenettelystä.
Helsinkiläisenä sanon, että ei ole ollut
ongelmia siinä harkinnassa, joka on lääninhallituksen
ja kunnallisen hallinnon ja pelastustoimen yhteistyönä tehty.
Toivon, että valiokuntakäsittelyssä nyt
erityisesti kiinnitetään huomiota valvontaan ja
turvallisuuden kannalta nimenomaan, mitkä ovat yh-teydet
ensihoitoon, miten kiireellinen ja kiireetön sairaankuljetus
tangeraavat toisiinsa. Siitä ei täällä lain
perusteluissa ole mainintaa. Minun mielestäni on vielä paljon
aukkoja tässä kysymyksessä, nimenomaan
se, miten toimitaan paikallistasolla. Valvira ei pysty muuta kuin
luvan myöntämisedellytykset tarkistamaan. Mutta kuinka
tämä kokonaisuus korvaa todella sitten turvallisen
sairaankuljetuksen, minusta se ei hahmotu tämän
lakiehdotuksen perusteluissa. Eduskunnalla on tässä vielä töitä.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin täytyy myös
Kainuun puolesta kiittää ministeriä ja
ed. Seurujärveä Lex Seurujärvestä.
Tämä koskee meitäkin tietyllä tavalla.
Mutta kun ministeri on paikan päällä,
niin tähän lakiin yksityisestä terveydenhuollosta
kaksi kysymyksenomaista kommenttia.
Luen täältä tekstiä. Sairaankuljetuspalvelujen tuottajalla
tulee jatkossa olla lupaviranomaisen hyväksymä vastaava
johtaja, jonka kelpoisuusedellytykset todetaan suurin piirtein niin,
että kelpoisuusehtojen pitää olla riittävät.
Kysymykseni kuuluu: Olisiko kuitenkin paikallaan määritellä näitä tämän
erittäin tärkeän henkilön kelpoisuusehtoja
hiukan tarkemmin?
Toinen kysymys koskee sitten näitä lupakriteereitä kaiken
kaikkiaan. Eli nykyisin tilanne on ollut läänien
kesken sairaankuljetuksen lupakriteerien osalta aika kirjavakin.
Kysynkin: Varmistetaanko tällä lakiesityksellä nyt
se, että sairaankuljetuksen lupakriteerit ovat samanlaiset
läpi koko maan?
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia todellakin ed. Seurujärvelle
erittäin aktiivisesta työstä tämän
synnyttäviä äitejä koskevan
epäkohdan korjaamiseksi.
On tunnustettava se tosiasia, että kaikki on toisin
Lapissa. Siellä esimerkiksi nämä välimatkat ovat
ihan toista, mitä me täällä etelämmässä tiedämme.
Mutta kuitenkin omassakin maakunnassani Pohjois-Savossa ja Ylä-Savossa
jostakin Vieremän perukoilta matkaa Kuopioon synnyttämään
yliopistolliseen sairaalaan kertyy helpostikin 200 kilometriä,
ja aivan samoin tämän lakimuutoksen myötä saamme
helpotusta tähän asiaan.
Sen verran puuttuisin ed. Seurujärven puheenvuoroon
hieman ehkä leikiten, kun te sanoitte, että pahin
tapaus, mitä voi sattua, on se, että äiti synnyttää taksissa.
Vielä pahempi tapaus on mielestäni se, että äiti
synnyttää henkilöautossa ja siinä on
kuskina hätääntynyt isä, taikka
vielä pahempi tilanne on se, että synnytys jostakin
syystä alkaakin kotona ja kotona ei ole ketään
toista.
Nyt toivonkin vain ja uskonkin, että kyllä Kelan
kautta tiedotus tästä yöpymisrahan muutoksesta,
jahka tämän saamme lainvoimaiseksi, sitten kiirii
kaikkien äitien tietoisuuteen, ja vielä pisteenä i:n
päälle muistutan siitä, että todellakaan
kaikilla äideillä ei niitä kyyditseviä isiä ole, vaan
on myös äitejä, jotka tulevat huolehtimaan sitten
tulevasta pienokaisestaan ja sen maailmaansaattamisestakin aika
yksin.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Todellakin, muun muassa Lapissa noiden valtateiden
varsilla on lukuisa joukko parkkipaikkoja, joissa lapsia on syntynyt,
on syntynyt ambulanssissa ja on syntynyt taksissa. On onneksi lähes
poikkeuksetta onnellisia tarinoita, mutta tiedetään
niissä olosuhteissa, että tilanne voisi olla myös
toisin. Siksi on hyvä, että tämä varautuminen
mahdollisiin synnytystilanteisiin ja etenkin tällaisissa
poikkeavissa tapauksissa nyt sitten lainsäädännöllä huomioidaan.
On aivan totta, mitä ed. Hiltunen totesi, että tämä asia
nousi esille Yleisradion tv-ohjelmasta. Itse asiassa toimittaja
Yleisradiosta laittoi minulle sähköpostia tästä asiasta — itse
en sitä ohjelmaa ollut nähnyt — ja sitä kautta
sitten asia lähti liikkeelle. Ed. Hiltusen ja monien muiden
edustajien kanssa täällä asiasta kävin
keskustelua, ja hyvin sympaattista, positiivista keskustelua kävimmekin.
Uskon, että tässä talossa on laaja joukko
edustajia, jotka ovat tyytyväisiä, että tällä tavalla
tämä asia nyt on menossa eteenpäin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä Lex Yle—Seurujärvi
on positiivinen asia tältä osin, mikä koskee
odottavia äitejä. Meillä on toisin tänään
tulossa sellaisia esityksiä hallitukselta, jotka eivät
sitä ole.
Mutta toinen asia, joka liittyy tähän kysymykseen,
mihin ed. Hiltunen jo ministerin suuntaan viittasi, nimittäin
nämä sairaankuljetusluvat: Kun ne nyt lisääntyvät
ja niiden myöntämisestä puuttuu harkinta,
eli aina on myönnettävä, jos edellytykset
täyttyvät, niin onko ministerillä mahdollisesti
kommentoitavaa siihen, miten kiireetön sairaanhoito tulee
järjestymään kunnissa ja sairaanhoitopiireissä?
Tuleeko tässä ongelmallinen tilanne ehkä tarjousten
hinnoittelun suhteen, ja miten kuntien järjestämä sairaankuljetus sitten
jaksaa? Kunnat kuitenkin joutuvat kantamaan vastuunsa hälytysajoneuvopuolesta
eli hälytysajoista ja onnettomuuksien hoitamisesta, ja kiireetön
potilaskuljetus sitten ilmeisesti varsin usein tulee tarjousten
kautta toteutetuksi. Onko ministerillä tähän
kommenttia? Se liittyy myös osittain tuohon aikaisempaan
asiaan, jota käsittelimme.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! On todellakin hyvä, että täällä kansanedustuslaitoksessa
käydään välillä keskustelua
näistä positiivisistakin asioista ja täällä todella
kansanedustajat saavat jotain aikaiseksi. Tämä on
hyvä esitys näiden muutosten osalta.
Jäin hieman miettimään ed. Timo Korhosen puheenvuorosta,
kun hän totesi, että nämä lupakriteerit
yhtenäistäisivät jatkossa käytäntöä sairaankuljetuksen
osalta ja luvan myöntämisen osalta. Eikö ole
päinvastoin, eikö tämä tuo nimenomaan
joustavuutta ja mahdollisuutta ottaa huomioon sairaankuljetuksen
erityispiirteet jatkossa? Tähän ehkä ministeriltä hieman
lisää tarkennusta, jos mahdollista.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu on osoittanut
sen, että Suomi tarvitsee Oy Yleisradio Ab:tä,
ja jotta se olisi mahdollista, se tarvitsee mediamaksua. Tämän vahvempaa
näyttöä mediamaksun oikeutukselle ei
voi juuri ajatellakaan. Ilmiselvästi myöskin Suomen
eduskuntalaitos on tarvinnut ed. Seurujärveä,
onneksi olkoon, ja näin nopeasti vielä, ettehän
te täällä kovin monta kymmentä vuotta
vielä ole ollut kansanedustajana.
Mutta kiinnitän vielä, arvoisa puhemies, huomiota
yhteen pikkuiseen näkökohtaan ministerin puheenvuorossa.
Oliko niin, että kellot eivät olleetkaan sosiaali-
ja terveysministeriössä kilkattaneet ilman Seurujärveä ja
Oy Yleisradio Ab:tä? Silloin kannattaa vähän
nokanvalkaisua harrastaa siinä suhteessa.
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Tämä sairaankuljetus tässä laissa
kuuluu ministeri Risikon vastuualueeseen, enkä siihen ota
kantaa, mutta tämä sairausvakuutuslaki, johon
ed. Seurujärven mainitsema asia liittyi, on vastuullani.
Sairausvakuutuslaissa on vielä tämänkin
jälkeen varmasti epäkohtia, joita vuosien mittaan
toivottavasti saadaan paikattua ja korjattua. Tämähän
vaatii aina rahoitusta, elikkä rahoitusta kun saadaan,
niin asioita saadaan eteenpäin. Mutta sairausvakuutus on
vakuutettujen ja työnantajien pääasiallisesti
rahoittamaa, ja näin ollen pitää aina
katsoa se, mihin yhteiskunnassa milloinkin on mahdollisuuksia. Sairausvakuutusta
on tällä vaalikaudella kyetty parantamaan muun
muassa tältä osin, mutta sitten esimerkiksi hammashuollon
osalta.
Keskustelu päättyi.