9) Hallituksen esitys laeiksi vammaisetuuksista annetun lain
sekä sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun
lain 7 c ja 10 b §:n muuttamisesta
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa herra puhemies! Tässä laissa on tärkeä kohta.
Siellä esityksestä luette sanan "veteraanilisä".
Hallitushan päätti budjettiriihessä ensi
vuonna tulevasta veteraanietuudesta elikkä erityisestä veteraanilisästä. Tämä veteraanilisä
on
ollut veteraanijärjestöjen yhteisenä toiveena
ja tavoitteena. Tämä parantaa pienituloisten veteraanien
taloudellisia mahdollisuuksia hankkia kotona asumista tukevia palveluja,
tukipalveluja. Kun ajattelemme, että rintamaveteraanien
keski-ikä on 86 vuotta, niin varmasti näille palveluille
siellä kotona on paljon käyttöä.
Meillähän on hallituksen ohjelmassa, että erityisesti
huolehditaan veteraanien ja sotainvalidien riittävistä kotipalveluista.
Tavoitteena on myöskin sekä veteraanien että puolisoiden
kotona selviytymistä helpottaa. Nyt sitten ne kotona olevat
veteraanit, joiden toimintakyky on heikentynyt ja avun tarve on
erityiskustannusten perusteella sellainen, että heidät
on oikeutettu saamaan hoitotukea, voivat saada myöskin
sitten tätä veteraanilisää.
Meillähän ylimääräistä rintamalisää saavat
ovat rintamaveteraaneista pienituloisimpia. Arvioiden mukaan 6 290
ylimääräistä rintamalisää saavaa
on tässä ryhmässä, ja heille maksetaan
sitten korotettua tai ylintä hoitotukea, ja he kuuluvat
tämän nyt tulevan veteraanilisän piiriin.
Tämä lisä on suuruudeltaan 50 euroa
kuukaudessa, ja sitä maksetaan ensimmäisen kerran
ensi vuoden syyskuussa, ja sitä alettaisiin maksaa myöskin
laitoshoitoon joutuvalle tai laitoksessa jo olevalle veteraanille.
Tätä maksetaan ilman erillistä hakemusta.
Kansaneläkelaitoksella on tarvittavat tiedot tämän
lisän maksamiselle, ja tällöin veteraanien
itse ei tarvitse hakea tätä etuutta. Olen varma,
että tämä tulee tuiki tarpeeseen näille
pienituloisille rintamaveteraaneille, ja uskon, että tässä on
hallituksen ja eduskunnan puolelta yhteinen tahto, että haluamme
näin olla näitä palveluja tukemassa.
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Mitä ministeri Hyssälä edellä mainitsi
veteraanien tilanteen parantamisesta, mikä pohjautuu veteraanien
omiin toiveisiin, tervehdimme todellakin ilolla.
Itse kiinnittäisin toiseen asiaan huomiota tässä puheenvuorossani,
nimittäin vammaisetuuksien laitoshoitorajoitusten poistoon.
Lakiesityksen myötä vammaisetuuksia voitaisiin
maksaa yhtäläisesti niin avo- kuin laitoshoidon
asukkaille. Tämä laitoshoitorajoituksen poistaminen
vammaisetuuksista saattaa siten julkisessa laitoshoidossa olevat
yhdenvertaiseen asemaan yksityisissä laitoksissa hoidettavien
kanssa. Tätä myöten sitten vammaisetuuksien
erilainen maksukäytäntö ei ole enää ohjaamassa
hoitopaikan tarjontaa ja valintaa.
Toinen asia, arvoisa puhemies: Myöskään
laitoshoidon jatkuvuudella ei olisi enää merkitystä vammaisetuuksien
maksamisen kannalta, ja tämä puolestaan helpottaisi
erityisesti intervalli- ja vuorohoidossa olevien asiakkaiden tilannetta, kun
enää ei tarvitsisi omaisen tai itse vammaisetuutta
nauttivan niin tarkasti seurata, kuinka monta päivää kuukaudesta
hän on kotihoidossa ja kuinka monta päivää laitoshoidossa.
Tämä on käytännön ongelma,
mikä tämän lakiesityksen myötä poistuu,
ja varmasti monen niin omaisen, vammaisen kuin hoitolaitoksessa
tai muutoin vammaisten asioita ajavien elämää helpottaa.
Tämänkin halusin tässä yhteydessä nostaa esiin.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
192 on erittäin tervetullut veteraaneille, ja erityisesti
siinä se kohta, että tätä tukea,
lisämaksua, mitä heille sitten tulee, ei tarvitse
erikseen hakea. Keski-ikä veteraaneilla alkaa olla jo 86
vuotta, niin kuin tässä esityksessä on
kerrottu, ja se on heille suuri etu, että se tulee niin
sanotusti kuin manulle illallinen ilman erityistoimenpidettä.
Haluaisinkin kiinnittää huomiota siihen, mitä lähitulevaisuudessa
sitten, muutamien vuosien kuluttua, kun tämä veteraanisukupolvi
keskuudestamme jää pois, mitä sitten
näille rahoille tehdään, mille ryhmälle tämä vastaava
raha sitten kohdennetaan, ja haluaisin siitä kuulla ministerin
näkemyksen.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Sinänsä tämähän
tulee tietysti aika hitaasti ja myöhään,
nämä lisät, ottaen huomioon, että veteraanijoukko
pienenee ja on pienentynyt. Tietysti parempi nyt kuin ei koskaan,
se on selvä. Mutta samalla kun ministeri on saanut tällaisen
sinänsä hyvän esityksen saliin, olisi
mielestäni hyvä miettiä myös
omaishoitajakysymyksiä ja niiden ongelmien ratkaisua, koska
se koskee myös veteraanisukupolvea, mutta se koskee myös
kaikkia muitakin ikääntyneitä, huonokuntoisia
ja yleensäkin vammautuneita ihmisiä laajasti tässä maassa.
Ymmärrän, että sosiaali- ja terveysministeriössä on
nämä ongelmat tiedostettu, mutta suurimpien ongelmien,
kuten esimerkiksi alhaisten eläkkeiden ongelman, ratkaisu
taikka omaishoitajakysymyksen ratkaiseminen, nimenomaan omaishoitotuki,
ettei se mene vaan veroihin, odottaa edelleen tekijäänsä.
Mutta on sinänsä hienoa, että on
menty eteenpäin tässä asiassa. Useammankin
hallituksen aikana olisi jo voitu tehdä se.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt pitää melekein kuiskutellen
puhua. Kyllä täytyy sanoa, jotta kun meidän
veteraaniin keski-ikä tosiaan on se 86 vuotta, hupenoo
nopiaa tahtia, niin kyllähän me nyt voirahan sanoa,
että täs vaihees totta kai on hienoa, jotta niiren
elinoloja kohennetaan, mutta häpiäksi voirahan
sanoa, että meirän keskuuresta on paljo jo pois
sellaasia veteraaneja, joillekka se aikoonansa olisi kuulunu, ja sitten
jos otetahan viel huomiohon se, mitä tosiaan teherähän
sitten, ku veteraaneista aika jättää, sillä,
mitä on tavallaan veteraanienkin omistuksessa, jotta täytyy
sanoa, että hoiretahan nämä itsenäisyyren
ylläpitäjät, jokka säilytti
tämän itsenäisyyren meillä suomalaasilla
täällä, että me saarahan vapaasti
hengittää. Piretähän niistä loppuhun
asti huoli.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Veteraanilisä, 50 euroa kuukaudessa,
on erittäin hyvä asia ja kannatettava. Sitä maksettaisiin
arviolta noin 6 500 ylimääräistä rintamalisää saavalle.
Tässä esityksessä on erittäin
hyvä asia, että sitä saa niin laitoshoidossa
kuin kotona oleva veteraani.
Aivan samaa mieltä olen kuin ed. Tiusanen siitä,
että ne veteraanit, jotka ovat kotona, ansaitsevat kyllä kaiken
mahdollisen avun ja tuen sinne kotiinsa. Varmasti tätä asiaa
kannattaa kehitellä ja parantaa.
Osittain kunnissakin on erilaisia käytäntöjä. Monissa
kunnissa hoidetaan ihan viimeisen päälle kaikki
asiat kuntoon, mutta ei vielä kaikissa kunnissa. Omasta
kunnastani voin kertoa sen verran, Tuusulasta, että me
hoidamme veteraanit erittäin hyvin. He saavat hammashuollon,
jalkahoidon, saavat siivouspalvelua, kotihoitoa, pääsevät
kuntoutukseen aina, kun hakeutuvat jne. Toivoisin, että yhtä hyvää palvelua
veteraanit saisivat kaikissa Suomen kunnissa.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä on hyvä lakiesitys
ja tuo lisää mahdollisuuksia veteraaneille. Heillä on
korkea keski-ikä, niin kuin täällä on
todettu. Sillä lailla vaan eivät vieläkään
oikein ole kumminkaan asiat niin kuin niiden kuuluisi olla mielestäni.
Tässä taannoin otti eräs veteraanin
omaishoitaja ja veteraani yhteyttä ja kertoi, että veteraani olisi
halunnut lähteä kuntoutukseen kodin ulkopuolelle
ja olisi pitänyt olla sitten tämä omaishoitaja
mukana siinä matkalla, että pystyy veteraani olemaan
siellä kuntoutuksessa. Tälle omaishoitajalle ei
myönnetty avustusta, vaikka tämä veteraani
olisi halunnut lähteä vielä niillä viimeisillä voimillaan,
jos näin voi sanoa. Kyllä pitäisi kaikki
heidän toiveensa täyttää. Niin
kuin täällä on kerrottu, he ovat tehneet
erittäin kunniakkaan työn puolustaessaan Suomea,
ja koko ajan vähenee se väki ja kustannukset pienenevät
dramaattisesti. Ei pitäisi enää säästellä silloin
näissä, mitä nämä veteraanit
toivovat.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Edelliseen edustajaan ja muihinkin on helppo
yhtyä, että väki vähenee ja
voisi ... (Eduskunnasta: Ei pidot parane!) — Anteeksi puhemies,
sopimatonta huumoria taustalta, tai ainakin olin kuulevinani. Asiaan. — Kuitenkin
ainakin päätellä voisi, että tässä ovat
sitten veteraaneistakin hengissä ne, jotka ovat saaneet
sitten parempaa hoitoa rahalla ja ehkä muillakin sukulaisuussuhteilla.
Toki varmaan muitakin on hoidossa, mutta sen ei saa antaa hämätä siinä,
että tämä on tavallaan viimeinen mahdollisuutta,
viimeiset ajat kansakunnalla osoittaa se kunniavelka. Vaikka hiljakseen
ja pikkuhiljaa parannuksia tälle alueelle on tullut, niin
voisi — vaikka tässäkin on hyvää — ne
näkemykset, joita aikoinaan on ollut kunnollisesta, todella
kattavasta sotaveteraanien hoidosta, ja jos vielä uskaltaisi
kuntoutuksestakin puhua, laittaa kaikki vaan peliin ja kehiin. Koska
muuten nämä määrärahat
ovat tietyistä syistä itsestään
ja automaattisesti vähentyneet, niin tässä ei
kannata enää mitään muuta kuin osoittaa
se, onpa hallitus sitten minkälainen tahansa, kuinka tärkeästä,
syvästä ja kunnioitettavasta asiasta on kyse ollut.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys on monelta osin
kannatettava, ja tällainen pieni ylimääräinen
50 euroakin näille veteraaneille, joille maksetaan ylimääräistä rintamalisää,
on varmasti tervetullut.
Mutta kaiken kaikkiaan veteraanirahoista ainakin omalla seudulla
voi sanoa sen, että jos heinäkuussa kuntoutusmäärärahat
loppuvat, niin kyllä silloin jossakin on vikaa. Eli niin
kuin täällä on tullut esille, tämä on
nopeasti pienenevä joukko ja keski-ikä on 86—87
vuotta. Ne rahat kyllä varmasti tästä yhteiskunnasta
löytyvät, että jokaiselle veteraanille
voidaan järjestää kunnon kuntoutus avokuntoutuksena
lähinnä, koska laitoskuntoutuksiin hyvin harva
enää jaksaa osallistua.
Mutta eräs minun mielestäni suuri ongelma
on tämä työkyvyttömyysaste prosenteissa,
joka on perusteena määrättyihin kuntoutuksiin.
Kyllä pitäisi kaikista tällaisista prosenttiluvuista
päästä eroon. Se on häpeä minun
mielestäni.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Niin kuin täällä on
todettu, tässä hallituksen esityksessä on
hyvää ennen muuta se, että hallituksen
esityksen perusteella eläkettä saavan korotettua
ja ylintä hoitotukea alettaisiin maksaa 50 euron suuruisella
veteraanilisällä korotettuna eläkkeensaajille,
joille maksetaan ylimääräistä rintamalisää.
Tämä on ihan oikein, ja tällainen on
kannatettavaa.
Mitä muuten tulee tähän esitykseen,
joka ei paperina ole kovin laaja, niin tässä on
kuitenkin pääpaino vähän muualla
kuin näiden veteraanietuuksien korottamisessa. Tämä jatkaa
sitä kehityshanketta, joka hallituksella on ollut, jossa laitoshoidon
ja avohuollon välistä maksupolitiikkaa pyritään
sillä tavalla uudistamaan, että sellaisen erilainen
tarpeettoman kikkailun tarve, jolla pyrittäisiin pääsemään
sitten mahdollisimman edulliseen lopputulokseen, vähenee
ja pyritään saamaan aikaan sellainen maksusysteemi,
jossa sitten hoidon antaminen ja hoitopaikka määräytyvät
yksinomaan hoidon tarpeen mukaan eivätkä näillä maksuilla
kikkailemisen perusteella.
Esityksellä pyritään siis poistamaan
eräänlainen kikkailun tarve, joka syntyy, kun
laitoshoitoa vaativia ihmisiä on saatettu pitää avohoidossa
siksi, että laitoshoito karsii joitakin etuuksia, jotka
avohoidossa olevalle tulevat. Tällainen vastaava kikkailun
vähentämiseen tähtäävä uudistus
tehtiin hallituksen toimesta aikaisemmin, kun päätettiin
siitä, että laitoshoidon jatkuminen yli 3 kuukauden
ajan ei enää vähennä kansaneläkkeen
suuruutta. Tietysti voi kysyä, kannustaako tämä uudistus
nyt sitten ihmisiä valitsemaan laitoshoidon, vaikka yleinen
suuntaushan meillä hoitosuosituksissa on täsmälleen
päinvastainen. Mutta ei tämä tietysti
siihen tähtää, vaan siihen, että hoitopaikka
on se, mikä hoidon kannalta on paras mahdollinen.
Kun tätä kikkailua pyritään
vähentämään, niin tästä seuraa
sitten se — kun tähän lisätään
se, että tämä muutos pyritään
tekemään kustannusneutraalisti niin, ettei yhteiskunnan
tai valtion rahaa jouduta pistämään enempää ihmisten
hoitamiseen kuin aikaisemminkaan — että tämä hoitomaksu
nousee nyt joillakin henkilöillä siitä,
mitä se aikaisemmin oli.
Tämä kansaneläkkeen pienenemisen
poistaminenhan merkitsi sitä, että kun aikaisemmin
laitoshoidossa olevan maksu voi olla enintään
80 prosenttia henkilön tuloista, niin vuodesta 2008 lähtien
tämä maksu voi olla enintään
82 prosenttia henkilön tuloista, ja nyt vastaavasti tämän
uudistuksen johdosta, josta tulee siis kustannuksia, asiakasmaksuja
korotetaan niin, että ne ovat enintään
85 prosenttia laitoshoidossa olevan henkilön nettotuloista.
Näin siis esimerkiksi 1 000 euroa kuussa nettona
saavan henkilön laitoshoidossa se asiakasmaksu nousee 30
euroa kuukaudessa, mikä voi olla merkittävä nousu,
mutta tämä maksun korotus johtuu siitä,
että näistä erilaisista leikkauksista
pyritään pääsemään
irti ja tätä kikkailun tarvetta vähentämään.
Olisi tietysti hyvä, jos tällaiset uudistukset voitaisiin
tehdä niin, että se raha, joka menee tähän
systeemin johdonmukaisuuden kehittämiseen, otettaisiin
jostakin muusta kuin tämän laitoshoidon maksuprosentin
ja sitä kautta maksujen korottamisesta. Hyvä on,
että kikkailu vähenee, mutta rahoitus olisi pitänyt
hakea kuitenkin jostakin muualta, ettei näitä maksuja
jouduta korottamaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Totean lyhyesti, että ed. Kantola
esitti ydinkohdan niistä näkökohdista,
jotka ajattelin tuoda esille. Haluan lisätä tähän
rahavirta-asiaan yhden näkökohdan, että kaikki
tehdään tietysti sellaisena aikana, että siellä taustalla
piilee se, että valtio ottaa 13 miljardia velkaa ensi vuonnakin. Tämä tarkoittaa
sitä, että olisi ollut hirmuisen reilua, että tämän
laatuiset asiat olisi tehty aikana, jolloinka ei olisi tämän
laatuista taustatodellisuutta. Sitten menetellään
juuri niin kuin ed. Kantola äsken totesi. Yleisesti ottaenhan
tämä on tietysti positiivinen asia.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Täs edustajakolleegat Kantola ja
Pulliaanen sai virittäytymähän pienen
keskustelun sen suhteen, mitä Kantola otti asianmukaisesti
ja ansiokkaasti esille. Kymmenen kertaa oli kikkailun makua siinä, mutta
se kiemura meni oikiahan kohtahan. Mutta ed. Pulliaanen toi tämän
ydinkysymyksen esille, että kun ensi vuonna otetahan 13
miljardia jälleen valtionvelekaa, eli me eletähän
suossa, pitää muistaa, jotta jostakin nämä maksetaan,
mutta toisaalta, miksei hyvinä aikoona voida teherä tiettyjä pelisääntöjä juuri
näiren maksujen estämiseksi tai nostamiseksi.
Silloin, kun on kylymät housuus, se on niin kuin jäläkiviisautta.
Mutta toivotahan, jotta ajat paranoo ja suomalaasekki pysyy hengissä.
Eli vaikka 13 miljardia velekaa otetaan, niin siitä huolimatta
pystytään hommat hoitamaan.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Sillä, että hoitomaksuja
korotetaan, kerätään 62, 2 miljoonaa
euroa valtion kassaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että tämä asia
nyt tulee esille. Tosin ministeri Hyssälä tässä vaiheessa
on poistunut, kun alamme puhua tämän esityksen
kielteisistä puolista. Tätä 50 euron
lisäähän kovasti kaikki aikaisemmat puheenvuorot
tukivat, niin kuin pitääkin.
Mutta tämä laitoshoitomaksun nousu koskee kaikkia
laitoshoidossa olevien asiakasmaksuja. Näin ollen se on
merkitykseltään tietysti paljon suurempi, laajempi.
Tämä 50 euroa koskee runsasta 6 000:ta
ihmistä. Tässä mielessä tämä on kokoluokaltaan
pienempi, mutta positiivinen asia ja tietysti myöskin tästä ikään
kuin kunniavelkanäkökulmasta merkittävä.
Kaiken kaikkiaan nämä laitoshoitomaksujen korotukset
ovat kielteisiä asioita. Kun ed. Mieto viittasi siihen,
että jostakin ne rahat on saatava, on tietysti huono linjaus
se, että ne otetaan sitten vaikkapa pitkäaikaissairailta
heidän maksamistaan asiakasmaksuista.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen on tietysti aivan oikeassa
siinä, että nyt ei ole erityisen hyvä aika
lisätä julkisia kustannuksia, mutta siitä huolimatta
pidän tärkeänä, että nostetaan
esiin myös kysymys asiakasmaksujen nostamisesta. Tämän
hallituksen aikanahan on tehty sellaista politiikkaa, että asiakasmaksuja
on korotettu, ja silloin se aina johtaa siihen, että se,
joka on sairas, maksaa vähän enemmän
omasta hoidostaan, on sitten laitoshoidosta tai muusta kysymys,
ja sen, joka on terve, verotusta kevennetään ja
hän pääsee entistä helpommalla.
Tämä asiakasmaksujen korottaminen liittyy laajempaan
poliittiseen kysymykseen, millä tavalla yhteisvastuuta
ja tällaista universaaliperiaatetta meidän yhteiskunnassamme
kehitetään.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ei ole mitään huomauttamista
ed. Kantolan äskeisen johtopäätöksen
suhteen.
Keskustelu päättyi.