13) Hallituksen esitys laeiksi kuluttajansuojalain 7 luvun, rikoslain
36 luvun 6 §:n ja korkolain 4 §:n muuttamisesta
Jouko Skinnari /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On nyt hyvä, että ollaan
tässä vaiheessa, jossa talousvaliokunnan mietintö on eduskunnan
täysistunnossa. Vuonna 2006 eduskunnan täysistunto
yksimielisesti hyväksyi ponnen, jossa edellytettiin sitä,
että tämän tyyppinen hallituksen esitys
tuodaan eduskuntaan, mutta silloin siinä ponnessa oli myös
se, että tässä pitäisi olla
tämän rekisteröinnin, joka nyt sitten
on vielä erillisen toimikunnan selvitettävänä,
mukana tässä käsittelyssä lakialoitteen
muodossa.
Kuluttajaviraston keräämien tietojen mukaan pikavippejä tarjotaan
74 markkinointinimellä ja joillakin yhtiöillä on
tällaisia useampia. Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2008
uusia pikavippiluottoja myönnettiin 188 miljoonaa euroa,
yhteensä yli miljoona kappaletta. Toisin sanoen määrällisesti
ollaan isoissa luvuissa, vaikka pankkibisneksen osalta tämä tietysti
ei mittakaavallisesti ole paljon, mutta ottaen huomioon, missä olosuhteissa
tämä tapahtuu, näiden ihmisten tulojen
ja menojen osalta kysymys on sillä hetkellä ja
muutoinkin suuresta asiasta.
Keskimääräinen pikavippi oli vuoden
loppupuolella 204 euroa, kun se vuoden alussa oli 159 euroa. Vipin
takaisinmaksuaika oli 28 päivää ja kulut
keskimäärin 23 prosenttia lainapääomasta. Pikavippialan
50 yrityksen luottokanta oli vuoden lopussa yhteensä 28
miljoonaa euroa. Tämä kuvastaa sitä tilannetta,
jota talousvaliokuntakin on viime vuosina seurannut ja omalta osaltaan
lakialoitteittenkin muodossa kiirehtinyt kyseisen ponnen lisäksi.
Kulutusluotoista aiheutuneet yksipuoliset tuomiot ovat lisääntyneet
lähes 12 prosenttia, noin 24 000 kappaleella.
Maksuhäiriöt painottuvat edelleen nuorille, 18—24-vuotiaille.
Ne ovat noin 36 prosenttia tästä kokonaissummasta.
Todellinen vuosikorko on tässä tämä yksi
tärkeä asia, ja se saadaan laskemalla luottokorko
ja muut luoton johdosta perittävät maksut vuosikorkona
luoton määrälle lyhennykset huomioon
ottaen. Todellisen vuosikoron ilmoittamisvelvollisuus antaa kuluttajalle
mahdollisuuden vertailla erilaisia luottoja keskenään
asiallisiin tietoihin perustuen. Valiokunta toteaa, että laki
ei estä vastaisuudessakaan luotonantajaa ilmoittamasta luoton
kustannuksia myös euromääräisesti.
Tunnistaminen tässä laissa tapahtuu siten,
että luotonantajan on todennettava luottoa hakevan henkilöllisyys
huolellisesti ennen kulutusluottosopimuksen tekemistä.
Jos henkilöllisyys todennetaan sähköisesti,
todentamisessa on käytettävä laissa säädetyt
vaatimukset täyttävää tunnistamismenetelmää.
Lain mukaan, jos kulutusluottoa haetaan ja se myönnetään
kello 23 ja 7:n välisenä aikana, varat saa suorittaa
kuluttajalle vasta kello 7:n jälkeen. Säännöksen
soveltaminen edellyttää, että sekä kulutusluoton
hakeminen että sen myöntäminen tapahtuvat
samana yönä tuona aikana. Sääntely
ei estä luotollista asiointia esimerkiksi verkkokaupassa
taikka luottokortin tililuoton käyttöä.
Tähän kohtaan sisältyy vastalauseessa muutosehdotus,
jossa tämä asia esitetään päinvastoin.
Sopimukseen perustuvaa korkeampaa viivästyskorkoa on
maksettava saman perusteen mukaan kuin ennen eräpäivää enintään
180 vuorokauden ajan velan erääntymisestä kokonaisuudessaan
taikka ennen tuon ajan päättymistä annettavaan
tuomioistuimen tuomion antamiseen.
Kulutusluottosäännösten noudattamisen
valvonta kuuluu kuluttaja-asiamiehelle, Kuluttajavirastolle ja sen
alaisina aluehallintoviranomaisina lääninhallituksille.
Finanssivalvonta toimii valvojana silloin, kun kulutusluoton antaja
on luottolaitos.
Talousvaliokunnan käsittelyssä kiinnitettiin kovasti
huomiota siihen, että kun on toimikunta, joka on tätä varten
asetettu ja jonka määräaika päättyy
tämän kuun lopussa, niin kokonaisuudistus, jonka
osa tämä nyt sitten on, mahdollisimman pikaisesti
saataisiin käytännössä lakien muotoon,
ja sen takia talousvaliokunnan mietinnössä on
esitetty eduskunnankin hyväksyttäväksi
lausuma: "Eduskunta edellyttää, että hallitus antaa
vielä tällä vaalikaudella esityksen lainsäädännöksi,
jolla säädetään kulutusluottojen
myöntäminen rekisteröintiä edellyttäväksi
elinkeinoksi ja näin helpotetaan viranomaisten mahdollisuuksia
valvoa pikaluottojen ja muiden kulutusluottojen tarjoajien toimintaa
sekä puuttua lain vastaiseen toimintaan sanktioiden avulla
muun muassa poistamalla kulutusluottojen tarjoaja rekisteristä.
Valmisteltavalla lainsäädännöllä on pyrittävä turvaamaan
myös se, että kulutusluottojen tarjoajilla on
riittävä ammattitaito ja että he ovat
luotettavia."
Tämä oli talousvaliokunnan enemmistön
kanta, ja varmasti tässä seuraavassa keskustelussa tulee
esille myös sitten vastalauseen jättäjien kanta.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa puhemies! Talouslaman aikana maksuvaikeudet ihmisillä kasvavat,
ja näistä ongelmista, jotka pikavipeistä johtuvat,
on jo nyt tilastoitua tietoa siitä ihmismäärästä ja
niistä seurauksista. Ongelmia tulee tietysti lainansaannin
helppoudesta, mutta myöskin siitä, että pankkien
ehtoja on tiukennettu.
Toimiala on toinen, mikä tässä kasvaa
villisti. Meillä ei kukaan tiedä, kuinka monta
yritystä tällä hetkellä tarjoaa
näitä pikavippejä, ja näiden määrä on
viime vuosina aika reilusti lisääntynyt. Meillä ei
myöskään ole tiedossa näiden
yritysten taustoja, jotka pikavippejä tarjoavat. Myös
valvonta on näin ollen ainoastaan kuluttajaviranomaisilla,
ei siellä puolella, missä yleensä valvotaan
rahoista vastaavia elikkä pankkeja. Myöskään
järjestäytyminen näiden yritysten osalta
ei ole niin pitkällä kuin monessa muussa, jotta
se oma valvonta tai muu tämmöinen koordinointi toimisi,
sillä vain 10 prosenttia näistä yrityksistä on
missään yhdistyksensä alaisessa toiminnassa mukana.
Suomessa lainsäädäntöä on
siis muutettu ja parannettu askel askeleelta hieman perässä laahaten,
ja nyt mennään muutamia erittäin merkittäviä askeleita
eteenpäin. Muun muassa vuosikoron ilmoittamisvelvollisuus
on tietenkin se yksi suurimmista, niin että ihmisillä on
mahdollisuus oikeasti tietää, kuinka paljon he
tulevat tulevaisuudessa maksamaan ja mikä on se vuosikorko verrattuna
eri yritysten lainoihin ja myöskin se, mikä tulee
sitten olemaan näitten lainan sivukulujen osuus, kun sen
pitää olla tässä yhteydessä vuosikoron
ilmoittamisen kanssa. Tähän tulee myös
esitys korkokatosta, jotta voisi myöskin sille laittaa
limiitin, että mahdollisuus ei ole pyytää kuinka
suurta korkoa tahansa.
Hyvään suuntaan on menty myös aikarajojen osalta,
niin että lainaa ei makseta tilille yöaikana kello
23 ja 07:n välillä. Tähän olisimme
halunneet myös esityksen, että lainaa ei voi anoa
eikä myöntää sinä aikana,
koska näistä yöllisistä kännipuheluista
on varmaankin monella tullut ikävät yllätykset
aamulla, kun sitten on huomannut lainaa ottaneensa. Henkilöllisyyden
todentamisvelvollisuus on erittäin hyvä uudistus,
jolloinka toisen nimiin ei voi kenenkään toisen
puhelimella soittamalla muun muassa tehdä laina-anomusta.
Pikavippien markkinointi ja mainonta jää vielä aivan
vaiheeseen, mihin olisimme toivoneet tai olisin ainakin henkilökohtaisesti
toivonut myöskin pelisääntöjä,
koska tällä hetkellä siitä on
annettu kuluttajaviranomaisten puolelta huomautuksia, joiden mukaan
yritykset ovat jonkun verran tilannetta parantaneet, mutta siihenkin
jotkut pelisäännöt olisi hyvä saada.
Viivästyskoron osalta tämä 180 vuorokauden
aikaraja on tietenkin myös hyvä esitys parannuksista.
Suurin kysymys, joka jäi vaiheeseen, ja jonka parissa
työryhmä on yhä edelleen työskentelemässä,
on tämä luvanvaraisuus tai vähintäänkin rekisteröinti
näiden yritysten kohdalla, jonka mukaan myöskin
valvonta tulisi Finanssivalvonnalle tai jollekin muulle, mutta oletettavasti
Finanssivalvonnalle. Olisimme halunneet jo tässä vaiheessa
ainakin rekisteröintivelvollisuuden, jolloinka meillä olisi
tiedossa toimijoiden taustat ja edes niiden toimijoiden määrä,
jotka Suomen markkinoilla näitä lainoja tarjoavat.
Kun tilanne on villi, meillä on ihmisiä, jotka
tarvitsevat akuutisti rahaa taloustilanteensa heikkenemisen myötä.
Meillä on tilanne, jossa, kun yritykset markkinoivat ja
myyvät lainaa 200—1 500 prosentin koroilla,
on vaarana myöskin harmaat markkinat, se epävirallinen
osuus, minkä kautta pelkona on myöskin rahanpesu
ja muut hyvin ikävät toiminnat. Siksi toivomme
pikaista uudistusta jo tähänkin hyvään
osuuteen, pikavippien markkinointiin.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa puhemies! Kumpi on tärkeämpää,
pikaluottoyhtiöiden huikeat voitot liiketoimintavapauden
nimissä vai yhteiskunnan tehtävä huolehtia
jäsenistään, jotka eivät pysty
huolehtimaan itsestään, kyseltiin Apu-lehdessä syyskuussa.
Mielestäni hyvä kysymys ja ainakin omalta osaltani
vastaus on helppo.
Pikaluotto on meidän luottomarkkinoillamme vielä sangen
tuore ilmiö. Ensimmäiset pikalainafirmat aloittivat
toimintansa Suomessa vuonna 2005, ja tänä päivänä näitä yrityksiä on
jo useita kymmeniä, kuten ed. Skinnari totesi. Ed. Skinnari
kävi myöskin edellä hyvin läpi
pikaluottotoiminnan nykyistä laajuutta. Pikaluoton helppo saatavuus
ja huiman korkeat lainakustannukset ovat ehtineet saattaa jo varsin
monen kansalaisen suuriin talousvaikeuksiin ja ylivelkaantumiseen.
Pikaluottoja ovat käyttäneet erityisesti pienituloiset
kuluttajat, varsinkin nuoret kuluttajat, joiden oman talouden hallinta
on vaikeutunut. Seurauksena onkin monesti ollut lainakierre, josta
ei ole ulospääsyä.
Pikaluottotoiminta kuuluu kuluttajansuojalainsäädännön
piiriin. Mielestäni yhtenä keskeisenä epäkohtana
pikaluotoissa onkin ollut se, että kuluttajansuojalain
säännökset todellisen vuosikoron ilmoittamisesta
ja kirjallisesta luottosopimuksesta eivät ole koskeneet
alle 3 kuukauden pituisia luottoja, jollaisista pikavipeissä on
kysymys. Nyt tämä epäkohta tullaan korjaamaan
ja muitakin parannuksia tehdään. Näitä ed.
Paatero edellä kävi hyvin läpi. Mutta
ongelmia jää edelleen.
Minun mielestäni pikaluottotoiminnan pitäisi ehdottomasti
kuulua rahoitusvalvonnan piiriin. Finanssikriisin seurauksena meillä valvontaa
tullaan kiristämään. Pikaluottotoiminta
ei tietenkään ole ollut aiheuttamassa finanssikriisiä,
mutta se on ollut aiheuttamassa monia henkilökohtaisia
kriisejä. Joissakin Euroopan unionin maissa, joissa pikaluottotoimintaa
esiintyy, se katsotaan luottolaitostoiminnaksi ja sellaisena pankkitoimilupaa
edellyttäväksi. Joissakin taas edelly-tetään
erillistä toimilupaa tai rekisteröintiä.
Toki on myös Suomen kaltaisia maita, joissa ei edellytetä rekisteröintiä eikä toimilupaa.
Mielestäni on perusteltua, että pikaluottotoiminta
tulee Finanssivalvonnan piiriin ja että se edellyttää toimilupaa.
On myös tärkeää, että pikaluottoyritykset
noudattavat samoja menettelytapoja kuin muutkin Finanssivalvonnan
piirissä olevat luottolaitokset. Näitä menettelyjä ovat muun
muassa luottoasiakkaan maksukyvyn selvittäminen sekä luottojen
vastuullinen markkinointi siten, että asiakkaiden liiallista
velkaantumista pyritään välttämään.
Arvoisa puhemies! Pidän huolestuttavana sitä,
että hallitus on ensi vuoden budjettiehdotuksessaan leikkaamassa
velkaneuvonnan määrärahoja. Mikäli
pyrimme siihen, että kansalaiset ymmärtävät
ja hallitsevat paremmin omaa talouttaan, meidän päinvastoin
pitäisi lisätä voimavaroja talous- ja
velkaneuvonnalle.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Hallitus esittää nyt muutoksia
lakeihin, joilla on vaikutusta niin sanottujen pikavippien myöntämiseen.
Lainmuutoksella varmistetaan, että nämä pikavippifirmat
saadaan rekisteröityä. Finanssivalvonnan mukaan
viranomaiset tunnistavat tällä hetkellä noin
nelisenkymmentä pikavippifirmaa, mutta tosiasiassa näitä yrityksiä lienee
80 ja vieläkin enemmän. Tämmöinen
arvio on olemassa. Viranomaiset ovat olleet löperöitä,
kun eivät ole tällaista toimintaa ryhtyneet valvomaan.
On hyvä, että tällainen toiminta saadaan
vihdoin rekisteröityä.
Hallituksen esityksessä on kuitenkin huomattavasti
puutteita sekä ongelmia. Hallituksen lakiesitykset eivät
tilannetta korjaa, esimerkiksi koronkiskonnan määritelmän
osalta tilannetta vain pahentavat. Pikaluottoja ottavat ihmiset
ovat pääasiassa hädänalaisessa
ja heikossa tilanteessa, koska he joutuvat turvautumaan kohtuuttomia
korkoja kiskovien yritysten tarjoamiin luottoihin. Useisiin satoihin
prosentteihin kohoavat korot ovat nykylainsäädännön
valossa rikoksia. Tällaiset lainat ovat koronkiskontaa.
Suomen hallitus esittää nyt, että koronkiskonnan
kriminalisoivaa lakia muutettaisiin niin, että koronkiskontaa
määriteltäessä ei verrattaisi
kerätyn koron todellisia vuosikorkoja tavanomaisten pankkitalletusten
vuosikorkoihin. Näin koronkiskonnan määritelmää heikennetään
ja mahdollistetaan poikkeuksellisen suurien korkojen kerääminen,
kunhan vain niitä perustellaan myöntäjän korkealla
riskillä. Tämä heikentää erityisesti
hädänalaisessa tilassa olevien lainansaajien oikeudellista
asemaa.
Arvoisa puhemies! Hallitus esittää myös,
että pikavippien solmiminen myös yöaikaan
voisi jatkua 23—7:n välillä. Rahat olisi
nostettavissa vasta aamulla. Tämä parannus on
vain pieni parannus eikä poista ongelmaa, jossa päihteitten
vaikutuksen alaisena hankitaan yöllä rahaa. Edelleen
voidaan vipata kaverilta ja maksaa vippi takaisin heti aamulla nostettavissa
olevien pikavippirahojen turvin. Myöskään
korkokattoa ei hallituksen esityksessä määrätä näille
pikavipeille.
Vasemmistoliiton kanta on, että ihmisten hädänalaista
tilaa hyväksikäyttävien pikavippifirmojen
toimintaa on suitsittava niin, että koronkiskontaa ei voida
harjoittaa. Teemme tästä esityksen. Muun muassa
talousvaliokunnan mietintöön esittämäni
vastalauseen mukaan korkokaton alle 3 kuukauden mittaisille luotoille
pitäisi olla viitekorko lisättynä 7 prosenttiyksiköllä. Tämä korkokatto
olisi tehokas keino estää hädänalaisten
ihmisten riistämistä kohtuuttomilla koroilla.
Valitettavasti vain korkokattoa ei hallitus tahdo asettaa.
Arvoisa puhemies! Tämä pikavippi-ilmiö valitettavasti
kertoo sen tosiasian, että maassa on paljon ihmisiä,
työttömiä ja vähävaraisia,
jotka joutuvat näitten koronkiskurien uhreiksi. Valitettavasti
on totta, että suurimmat velkasummat ovat pikavipeillä kohonneet
jopa yli 200 000 euroon. Totta on myös se, että ihmiset
joutuvat ottamaan jopa syömävelkaa pikavipeillä.
Nämä kulut tulevat tavalla tai toisella yhteiskunnan maksettaviksi,
kun ihmisten luottotiedot menevät. He eivät ehkä saa
enää töitä, heidän
asemansa edelleen heikkenee. Ihmisten syrjäytyminen aiheuttaa
yhteiskunnalle moninkertaiset kustannukset suhteessa pikavipeillä ja
koronkiskonnalla hankittuihin firmojen voittoihin.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! On tärkeää ja
hyvä, että jonkinlaista lainsäädäntöä tähän
ehkä pohjoismaiseen ilmiöön pikavipeistä ollaan
hallituksen esityksen myötä saamassa.
Talousvaliokunta on lausunnossaan tätä kehunut
niiltä osin, kuin aihetta on, mutta myös edellyttänyt
sitä, että jatkotoimenpiteitä saataisiin
nopeasti. Kiitos ministerille, että olette nyt paikalla ja
kerrotte myös siitä, mitä valmistelua
on menossa, niin kuin virkamiehenne on meille valiokunnassa kertonut.
Järkyttäviä ihmiskohtaloita — emme
ole tavanneet näitä velallisia, mutta velkaneuvonnan
ja asiantuntijoiden kautta olemme saaneet kuulla, että laina,
ehkä aluksi pieni, on lähtenyt kumuloitumaan.
Vaikeaksi asian tekee se, että velka voidaan Suomessa ulosmitata
viidentoista vuoden ajan.
Asiantuntija, joka tekee töitä sosiaalisen
luototuksen asiakkaiden kanssa, kertoo, että tämä ei kosketa
vain niitä nuoria, joista usein kuvitellaan, että tekstarilla
helposti pikavippiä ottavat vaikkapa öiseen aikaan,
vaan hän on kohdannut useampia eläkeläisiä,
joilta oli jo asunto menossa, kun pikavippien kuukausieristä kertyi
liian suuri määrä ja vuokrat oli jätettävä maksamatta. 1980-luvulla
syntyneitä nuoria aikuisia hän on tavannut paljon,
ja sitten tulee nuoria, jotka eivät kerta kaikkiaan ole
edes ajatelleet, miten pikavippien kustannukset tulevat kehittymään,
kun kahden viikon maksuaika meneekin umpeen. On tullut vastaan nuoria
ihmisiä, jotka ovat heränneet ajatukseen, että ei
ehkä kannata enää mennä töihin
tai edes yrittää löytää töitä,
koska ulosotto vie jo kaiken. Keski-ikäisiä niin
sanottuja tavallisia perheenjäseniä on löytynyt
pikavippien ottajista silloin, kun perheenjäsen sairastuu,
tulee lomautus, avio-, avoero tai hautajaiskustannuksia, jotka ovat
jotenkin yllättäviä menoja, ja silloin pikavippiä otetaan,
koska raha ei riitä normaalielämän yhtään
ylittävään menoon.
Näistähän pikavipeissä se
markkina muodostuukin, kun tulee yllättäviä pieniä menoja,
ja varmasti osa siellä toimii jo hyvin, mutta myös
niitä ihmetellään, mistä se
markkina syntyy. Kun jo neljä viidestä takaisin
maksavasta riittää varsin hyvin bisnestoiminnan
pitämiseen, niin jonkinlaista asiakkaan hyväksikäyttöähän
siinä silloin on, ja nyt tulee lainsäätäjänä meidän
harkita se tasapaino, että on toisaalta bisnesmahdollisuus
ja asiakkaille kulutusluottoja, mutta myös sitten toisaalta
kohtuuden nimissä tämä kansalaisten hyväksikäyttö tai
heidän palvelunsa niin, että säännöt
ovat kuitenkin kohtuullisia.
Me talousvaliokunnan sosialidemokraatit olemme jättäneet
vastalause-esityksen 1. Siihen ovat yhtyneet myös vasemmistoliiton
ja kristillisten edustaja. Esitämme vastalauseessa muutoksia
lakipykäliin, jotka löytyvät kirjallisen
vastalauseen liitteestä. Käyn niitä lyhyesti
vain läpi.
Hallituksen esitys esittää askeleen puoliksi
oikeaan suuntaan sen osalta, että öisin kello
23 ja 7:n välillä haettuja ja myönnettyjä kulutusluottojen
varoja ei saisi siirtää kuluttajalle ennen aamuseitsemää.
Tästä käytiin valiokunnassa keskustelua,
rohkeasti hallituspuolueiden jäsenet olivat siinä mukana,
onko järkeä siinä, että yöllä sitoudutaan
johonkin, joka aamulla vasta seitsemältä sitten
sinulle luovutetaan ja jota et voi enää sitten peruakaan,
elikkä se sitoutuminen tehdään kuitenkin
yöllä. Eikö olisi järkevää ottaa
koko askel oikeaan suuntaan ja säätää laki
niin, että kulutusluottoja ei myöskään
myönnettäisi yöllä kello 23 ja
7:n välisenä aikana? Jos sen aamulla saa, niin sen
aamulla varmaan kerkeää hakemaan. Näissähän
käsittelyaika ei ole mitenkään pitkä.
Puolikkaan askeleen sijasta kannattaisi ottaa kokonainen askel.
Jo minun nimelläni kulkeneessa lakialoitteessa vuodelta
2007 esitettiin näitten pikaluottoyhtiöiden rekisteröintiä ja
valvontaa, ja esitämme tässä vastalauseessa,
että rekisteröinti hoidettaisiin kuntoon. Tässä olisi
tämä ensimmäinen askel. Myös
valvontaa ja ehkä lupaehtoisuutta tulisi harkita. Mutta
ihmettelemme tätä, että aika pitkään
valmisteltua lakiesitystä ei kuitenkaan saatu vietyä niin
valmiiksi, että rekisteröinti olisi ollut hallituksen
esityksessä sisällä.
Kun Finanssivalvonnalta asiaa kysyy, niin ehkä työruuhka
ja muutenkin suurten pankkiongelmien kanssa tekeminen ei sitten
kovin kiinnostunutta vastaanottoa heiltä saa, että haluaisivat
lisätöitä, mutta minusta se ei ole meidän edustajien
syy sitten välttää, että eipäs
sitten tarvitse tämmöistä toimialaa rekisteröidä ollenkaan tai
sen toimintaa yrityspuolelta valvoa.
Se, että kuluttajatoiminta tällä hetkellä koettaa
tehdä ja tekee ihan ansiokasta työtä siinä, mitä pikavippiyritysmaailmassa
tapahtuu, on vain se toinen puoli eli se kuluttajan puoli. Mutta mitä tapahtuu
yrityksissä, sitä ei kukaan tiedä, ja muuten
ainakin markkinoilla maailmalla halutaan hieman tarkempaan syyniin
se, missä raha liikkuu ja miten se liikkuu. Se on aika
outoa, että näin villi markkina Suomessa on näin
pitkään saanut olla ja ilmeisesti vieläkin
sitten tämän eduskunnan käsittelyn jälkeen
saa jatkaa villisti toimintaansa.
Toivottavasti ministeriltä tulee pian kuitenkin vastaus,
että saisimme myös hallitusryhmät mukaan
siihen, että jonkinlaista rekisteröintiä ja
luvanvaraisuutta ja hallittua toimintaa myös yritykset
harjoittaisivat. Tähän rekisteröintiin
liittyvät sitten nämä kaksi muuta lakipykäläesitystä.
Teen esityksen, että vastalauseen 1 mukaiset lakipykälämuutokset
voitaisiin ottaa käsittelyn pohjaksi eduskunnan asiasta
päättäessä.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
esiteltykin jo esityksen keskeiset sisällöt, ei
kuitenkaan ehkä kaikkea, joten kertaan lyhyesti sen, mitä tuleman
pitää.
Hallituksen esityksen mukaan, jota nyt valiokuntakin esittää hyväksyttäväksi,
luoton todellinen vuosikorko on ilmoitettava myös pieniä,
lyhytaikaisia luottoja markkinoitaessa. Näin parannetaan
kuluttajan mahdollisuuksia saada asianmukaista tietoa pienten ja
lyhytaikaisten luottojen hinnasta ja verrata näitä tietoja
muitten luottojen hintaan. Aivan niin kuin täällä tuli
esille, jo vuonna 2006 sekä lakivaliokunta että talousvaliokunta
vaativat ja eduskunta ponnella tätä muutosta muun
muassa todellisten korkojen ilmoittamisesta. On aika liikuttavaa,
että siihen on nyt sitten herätty niilläkin
tahoilla, jotka olivat vastuussa vuonna 2006 tästä koko
operaatiosta. Silloin aktiviteetti oli kovinkin näkymätöntä siellä hallituksen
vastuun kantamisen puolella.
Sitten, kun katsotaan, mitä muuta tulee, niin pikaluottojen
ottamisen väärinkäytöksiin ollaan puuttumassa.
Pikaluottoja on otettu henkilöiden nimissä käyttämällä näiden
matkapuhelinta ja henkilötietoja. Tältä osin
hallitus esittää väärinkäytösten
vähentämiseksi, että lakiin lisätään säännös,
jonka mukaan luotonantajan on todennettava lainanhakijan henkilöllisyys
huolellisesti ennen luottosopimuksen tekemistä. Tämä esitys
on tullut valmistelussa esiin eikä siis ollut vielä eduskunnassa
vuonna 2006:kaan esillä.
Harkitsemattoman luotonannon vähentämiseksi
lakiin ehdotetaan lisättäväksi myös
säännös, jolla kielletään
kulutusluottosopimuksen nojalla myönnettävien
varojen välitön maksaminen kuluttajalle silloin,
kun luottoa haetaan ja se myönnetään
myöhään illalla ja yöllä.
Tämä siis koskee kaikkia kulutusluottoja. Sen
takia on päädytty tähän ratkaisuun,
että ei kielletä kuitenkaan toisenlaisten kulutusluottojen
osalta koko kauppatoimintaa. Jos osoittautuu, että tämä arvio
on väärä, mikään ei
estä tältäkin osin asiaan palaamasta.
Me tulemme huomattavasti viisaammiksi, kun tämä laki
nyt saadaan voimaan.
Rikoslain koronkiskontasäännöstä ajanmukaistetaan.
Tältä osin onkin jo hyvin esitelty asia, joten
en käy sitä kertaamaan.
Mutta sitten viimeisenä eikä suinkaan vähäisimpänä uudistuksena
haluan mainita korkolain uudistamisen, jolla rajoitetaan luotonantajan
oikeutta periä lakisääteistä viivästyskorkoa
korkeampaa korkoa silloin, kun kuluttaja on viivästynyt
kulutusluoton takaisinmaksussa. Tämä uudistus
tuli jo viime vaalikaudella velkaneuvojilta ympäri maan,
ja tein siitä lakialoitteen hyvissä ajoin viime
vaalikaudella sen saamatta kuitenkaan mitään vastakaikua,
ja nyt se on sitten tulossa hyväksytyksi. Tämä on
uudistuksen osa, josta velkaneuvojien piiristä on tullut
kaikista eniten palautetta, että tällä on
todella kiire.
Lisäksi oikeusministeriössä on loppusuoralla pikaluottoja
ja muita kulutusluottoja koskevan lainsäädännön
kokonaisuudistus. Valmisteilla on muun muassa lainsäädäntö,
jolla tehdään pikaluottojen ja muiden kulutusluottojen
tarjoamisesta rekisteröintiä edellyttävä elinkeino,
siis sekä pikaluottojen että muiden kulutusluottojen
tarjoamisesta.
Eikä tässä vielä kaikki.
Vastalauseessa esitetty pelkkä rekisteröinti ei
hallituksen mielestä tai toimikunnan toimeksiannon mielestä ole
riittävä, vaan tavoitteena on turvata se, että kulutusluottoja
voivat tarjota vain luotettavat ja ammattitaitoiset tahot ja että lainvastaisuuksiin
voidaan puuttua nykyistä tehokkaammin. Pelkkä rekisteröinti
ei tässä asiassa riitä.
Lisäksi on valmisteilla muita uudistuksia. Tässä samassa
työryhmässä, siis aikataululla tämän kuun
loppuun mennessä, tulee myös erinäisiä hyvään
luotonantotapaan liittyviä säännöksiä.
Ja, arvoisa puhemies, tässä ei vielä kaikki.
Oikeusministeriö on linjannut koko ylivelkaantumispolitiikkansa
nyt tarkkaan johdetuksi ja kaikkia eri asioita, myös ulosottoa
ja lainvalmistelua, yhdistäväksi, ja sen työn
nojalla on syntynyt näkemys siitä, että velkajärjestelylakia
täytyy uusia. Olen nimittänyt työryhmän,
joka kahdessa vaiheessa — ensimmäinen vaihe jo
tämän vuoden loppuun mennessä — katsoo
velkajärjestelylakia ja muun muassa velkajärjestelyn
pituutta, miltä osin edellytyksiä päästä velkajärjestelyyn ja
velkajärjestelyn pituutta voitaisiin muuttaa niin, että ihmiset
pääsevät nopeammin takaisin jaloilleen
siinä tilanteessa, kun he ovat päätyneet velkajärjestelyyn.
Aivan viimeiseksi: Täällä puhuttiin
jo viisaita velkaneuvonnasta ja erittäin viisaita puhui
muun muassa ed. Kumpula-Natri tästä, ketä kaikkia
tällä ylivelkaantuneiden joukossa, myös
pikaluotoilla velkaantuneiden joukossa on. Ei ole kysymys vain nuorista
miehistä. Tässä todellisuudessa se, että kunnat
hyvin epätasaisesti käyttävät mahdollisuutta
sosiaaliseen luototukseen, on käsittämätöntä.
TEM, siis työ- ja elinkeinoministeriö, kuluttajapoliittisen
ohjelman valvojana tällä hetkellä aktiivisesti
käy sekä sosiaali- ja terveysministeriön
että Kuntaliiton kanssa neuvotteluja ja ohjeistaa sitä,
että kunnat alkaisivat tässä ta-loudellisessa
tilanteessa aktiivisemmin tarjota sosiaalisia luottoja. Sosiaalinen
luotto on osoittautunut äärimmäisen pieniriskiseksi
kunnalle, ja se on se keino, jolla ihminen, joka on päätynyt esimerkiksi
kulutusluottojen kanssa kohtuuttomaan tilanteeseen, voi luotettavalla
ja kestävällä tavalla saada useinkin
asiansa kuntoon. Tältä osin siis kustannukset
kunnille eivät ole suuret. Kerran-naisvaikutukset
ovat itse asiassa positiiviset, vähentävät
kuntien menoja muualla.
Kysymys on järkevästä instrumentista,
jota jostain syystä kunnat käyttävät
hyvin vaihtelevasti. Se vaihtelevuus tuntuu ennen kaikkea korreloivan
joko intressin tai kiinnostuksen tai tietämyksen kanssa.
Olen iloinen, että työ- ja elinkeinoministeriö on
tältä osin aktivoitunut entisestäänkin
ja käynnissä on prosesseja tältä osin.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä nyt, että hallitus
on ottanut tämän asian kokonaisuutena ja esityksiä on
tulossa. Toivottavasti ne tulevat mahdollisimman nopeasti. On tietysti
kohtuuden nimessä todettava, että se osuus, joka
tästä erityisesti puuttuu, kuuluu valtiovarainministeriölle
ja ministeri Mari Kiviniemelle. Tässä suhteessa kyllä pitäisi
valtiovarainministeriönkin ja siihen liittyen myös
Finanssivalvonnan näissäkin asioissa ryhdistäytyä niin,
että tämä osuus rahoitusmarkkinoista,
jos nyt niin voidaan sanoa, saataisiin myös Suomessa järjestykseen,
koska minusta tämä asia on ollut meille kyllä tällainen
häpeäpilkku, joka nyt tässä kyllä korjaantuu,
mutta ei korjaannu kokonaisuudessaan. Monille nuorille ja monille
nuorten perheille nämä pikavipit ovat muodostuneet
ongelmaksi. Talous- ja velkaneuvonta on tämän
talousvaliokunnassa tuonut konkreettisesti esille, ja tässä suhteessa
myös sen asemaa tulee parantaa.
Miapetra Kumpula-Natri /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiitos ministerille. Kuulostaa hyvältä,
että kokonaisuudessa velkaantumista voidaan myös
hallituksen puolelta käsitellä, koska nämä ihmistarinat
ovat aika surullisia. Eivät aina; monesti saattaa olla
myös taloudellista osaamattomuutta, mutta joskus myös
sitä tilanteeseen ajautumisen mahdottomuutta. Jos ei nyt
lähipiirissä ole ketään, jolta
vipata, niin sitten vipataan vuosikoroilla, jotka ovat yli 1 000:ta
prosenttia. Kiitos siitä, että tämä laki laittaa
ne vertailtaviksi. Mutta harmillista on, että ei markkinoinnissa
sitten välttämättä kaikkia tietoja
tule niin tarkkaan katsottua läpi.
Viittasitte myös tuohon kuluttajan velkaneuvontaan.
On aika huolestuttavaa, että kun budjettikirjasta katsoo
ensi vuoden määrärahoja, niin kaikki,
mikä liittyy Kuluttajavirastoon tai velkaneuvontaan, on
aika isojen miinusten kohteena Temmin hallinnonalalla. Mikä käsitys
teillä on, voidaanko näillä melkein 20
prosentin leikkauksilla Kuluttajavirastosta, saman verran kuluttajajärjestöistä,
talousvelkaneuvonnasta 100 000 euroa pois (Puhemies: Minuutti!) — kaikissa
näissä on pientä miinusta — kattaa
tämä tarve, joka talouden tilanteen kiristyessä ehkä vaatisi
päinvastoin lisäresursseja.
Pertti Virtanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministerin selonteko kuulosti todella ansiokkaalta,
koska näillä alueilla jos missä heikoimpia
käytetään hyväksi. Promillerajoja
ollaan kyllä laskemassa älyttömyyksiin
jonkun autolla ajamisen kohdalla, mutta kun esimerkiksi tässä velkakierteeseen
joutumisessa useasti ovat kyseessä samantapaiset ihmiset
ja samat ihmiset kuin peliriippuvuudessa ja muissa, voisiko sanoa,
narkomanian muodoissa, niin kuulostaa todella hyvältä.
Mutta sen verran kysyisin kuitenkin, kun ministeri mainitsi
tässä tämän koron nousun lakkaamisen,
että kun aikoinaan ei kuunneltu sitä, kun ministeri
ehdotti tätä silloin ja nyt se on menossa läpi,
niin kuka tätä nyt vielä vastustaa. Onko
vielä niin bisneshenkistä poliittista näkemystä täällä meidän
joukossamme, että tämä ei menisi sittenkään
läpi, ja jos menee läpi, niin millä taholla tätä tässä hallituksessa
nyt sitten vastustetaan vielä?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa puhemies! Tiettävästi sitä ei
vastusta nyt kukaan. Päinvastoin, sen jälkeen, kun
tähän perehdyttiin, niin käsittääkseni
sekä valiokunnan vastaanotto että vastaanotto
muutenkin laajemmin on toivottanut tämän tervetulleeksi.
Ed. Kumpula-Natrin hyvään kysymykseen kuluttajaneuvonnasta:
Siellähän viime vaalikaudella lisäbudjetilla
reagoitiin tähän kuluttaja- ja velkaneuvontaan.
Nyt tosiaan tämä 100 000:n leikkaus on
siellä. Hallitus päätyi siihen, että etsitään
200 miljoonaa erinäisistä pienistäkin
lähteistä työllisyyden hoitoon. Valtion
budjetissa ei ole juurikaan mitään erityisen turhaa,
joten silloin jos priorisoidaan työllisyyden hoitoa yli
kaiken, niin tämmöisiä sinänsä ikäviä mutta
tässä tapauksessa suhteessa moniin muihin leikkauksiin pieniä leikkauksia
päädyttiin tekemään. Mutta se ei
kyllä sulje pois sitä ajatusta, että jos
vuoden varrella tilanne kriisiytyy, niin siihen on syytä sitten
palata uudelleen ja harkita, niin kuin viime vuonnakin.
Kuluttaja- ja velkaneuvontahan on myös kuntien vastuulla,
eli sehän ei ole kokonaan täällä valtion
budjetin momentilla. Kuluttajavelkaneuvojat ovat itse toivoneet,
että pidemmän päälle he pääsisivät
oikeusministeriön suojiin. Oikeusministeriö on
vastannut heille, että 2012 tai 2013 voisi olla se aika,
jolloin alamme neuvottelut siitä, että kuluttajaneuvonta
siirtyisi valtiolle ja lisäksi oikeusministeriöön.
Tässä pahassa tilanteessa, kun velkaneuvojien
on keskityttävä neuvontaan, ei ole mitään
järkeä aloittaa suurta organisaatiouudistusta,
vaan nyt on keskityttävä joka työtunti
käyttämään siihen, että ylivelkaantuneet saavat
apua.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Kiitos ministeri Braxille, joka on paikalla.
Pikkuisen kyllä tuota edelliselle hallitukselle antamaanne
moitetta ihmettelen siinä mielessä, että nyt
ollaan kuitenkin jo vuoden 2009 lopulla, tämäkin
hallituskausi on kestänyt jo varsin pitkään ja
näin tärkeää, polttavaa asiaa
on valmisteltu todella hitaasti. Vasta nytkin meillä on
tällainen aika lievä askel oikeaan suuntaan. Mutta
onneksi ministeri lupasi nopeasti uusia askelia, ja niitä toivon
todella mahdollisimman pian. Nythän maassa eletään
lamaa ja ihmisillä on suuri taloudellinen hätä.
Meillä on köyhyys kasvanut jatkuvasti ja tuloerot
ovat isot.
Pankkien menettely on tänä päivänä,
se että ne eivät halua köyhiä asiakkaikseen.
Köyhät on jätetty ovien ulkopuolelle,
ja vain ne, joilla on isoja summia ja paljon rahaa, ovat tervetulleita pankkeihin.
Näin ollen ei enää sitä vekselijärjestelmää käytännössä näissä suhteissa
ole, niin kuin ennen vanhaan. Me vanhat miehet muistamme, että vekseli
mentiin hakemaan, kun oli pikavipin tarvetta, siihen pantiin pitkittäin
ja poikittain nimi ja pankki vaati vähän edellisen
hoitoa, kun uutta otti. Tämä järjestelmä on
romutettu, kun pankit rupesivat tekemään rahaa
eivätkä palvele enää ihmisiä.
Tämä on tietysti sellainen kehitys, joka on tavattoman
huono, mutta tuskin siihen vanhaan nyt kovin nopeasti paluuta on.
Näitä pikavippifirmoja on todellakin syntynyt valtavat
määrät. Meille jaettiin talousvaliokunnassa
näitä listoja. Yhdestä laskin 55 ja toisessa on
74. Voi olla, että on samat omistajat, toiset eri nimellä.
Toiset markkinoivat vähän kauniimmilla lauseilla,
toiset vähän arkisemmilla. Täällä on myös
luettelo niistä mainoslauseista, millä näitä pikavippejä markkinoidaan.
Eli tämä on valtava ryväs ja siellä on
varmasti kaikenlaista yrittäjää. On ihan
rehellisiä, aitoja yrityksiä, mutta sitten on
varmasti myös sellaisia, jotka eivät välttämättä kaikilta
osin ihan päivänvaloa kestä. Näin
uskallan sanoa.
Korkein vuosikorko, mikä tässä listauksessa on,
on 1 115 prosenttia. Eli onko se kohtuullista, voi vain
kysyä. Ei se ole. Valtavan paljon on näitä monien
satojen prosenttien korkoja, eikä paljon muuta olekaan
todellisena vuosikorkona. Tämä on laillistettua
tai ilman lakia toimivaa ryöstöä ollut
viime aikoina. Nimenomaan tämä kohdistuu niihin
ihmisiin, jotka ovat kaikkein heikoimmassa asemassa tässä yhteiskunnassa.
Ei siinä velkaneuvontakaan paljon auta, jos rahaa ei ole.
Tilanne on todella huolestuttava, ja se on saanut jatkua jo useita
vuosia näin hallitsemattomana. Siksi on tärkeää,
että edes ensimmäinen askel on meillä käsittelyssä.
Tämä kierre, johon nämä ihmiset
ovat joutuneet, johtaa heidät lopulta sosiaalitoimistoon
eli yhteiskunta lopulta verovaroista maksaa heidän laskunsa
ja nämä valtavat, järjettömät,
edesvastuuttomat korot ja kulut, jotka tähän kokonaisuuteen
sisältyvät. Eli järjestelmä on
kyllä todella sairas.
Herra puhemies! Miten tässä nyt sitten päästään
eteenpäin? Tämä lakipaketti sisältää korkolain
muutoksen, kuluttajansuojalain muutoksen ja rikoslakiinkin muutoksen.
Kun tätä rikoslain kiskontapykälän
muutosta valiokunnassa asiantuntijalta kysyin, hän totesi,
että se on erittäin löysä eikä sillä juuri
mitään saada aikaiseksi. Eli siinä mielessä tällaista
rikoslain antamaa turvaa ei kiskonnan kohteeksi joutuvalle tällä pykälällä kovinkaan
merkittävästi paranneta. Onneksi se ei ole asianomistajarikos,
vaan yleisen syytteen alainen niin, että tähän
voidaan puuttua, ehkä. Olisikin hyvä, että niitä oikeustapauksia
tulisi, jos tämä menettely jatkuu entiseen tapaan,
niin kuin pahaa pelkään, tämän
lainmuutoshankkeen jälkeenkin. Eli kiskontapykälääkin
pitäisi vielä tarkistaa, että se olisi
todella toimiva.
Mitä tulee niihin toimenpiteisiin, joita ei tässä käsitellä,
valiokunnassa näiden pikavippifirmojen rekisteröintipakosta
keskusteltiin, mutta siihen ei vielä tässä paketissa
menty. Ministeri lupasi, että tämä tulee
myöhemmin ja on valmistelussa. Mikä tärkeintä,
ministeri totesi, että ei vain rekisteröinti,
vaan luvanvaraisuus on tulossa. Mielestäni on niin, että rekisteröinti
ei vielä riitä, pitää tehdä tästäkin
toiminnasta luvanvaraista. Meillä on monia paljon vähempimerkityksellisiä aloja,
joissa on luvanvaraisuus tänä päivänä.
Lupaan voidaan panna ehdot ja sanktiot ja valvontajärjestelmä.
Siihen pitää tällä alalla mennä mielestäni
mahdollisimman nopeasti.
Valvonta oli esillä jonkin verran valiokunnassakin,
mutta Finanssivalvonta ei ole halukas ottamaan sitä tehtäväkseen.
Valtiovarainministeriössä tuntui myös
olevan kovasti vastustusta tämän eteenpäinviemisen
osalta ja koko tämän järjestelmän
suhteen. Finanssivalvonta taisi todeta, että se valvoo
vaan niitä, jotka ottavat lainoja ja antavat lainoja, mutta
koska tässä vain annetaan lainoja, niin silloin
tämä ei kuulu sen alaan. Mutta ministeri varmasti
viisaasti osaa valtiovarainministeriön kanssa ja no, en
tiedä, onko TEM:llä tässä osuutta,
kuitenkin viedä tämän järjestelmän
siihen, että valvonta järjestetään,
onko se Finanssivalvonta vai joku muu, mutta ehkä se parhaiten
kuitenkin Finanssivalvonnalle sopisi. Eli valvonta on todella tärkeää järjestää.
Siitä nyt en ole ihan varma, kuinka moni näistä vippifirmoista
toimii esimerkiksi Tallinnassa tai muualla ulkomailla ja miten niitten
osalta valvonta voidaan järjestää, mutta
kaipa tämä ihana EU voisi tulla siinä vähän
avuksi. Tosin Pietari ei kuulu EU:hun, jos sieltäkin näitä hoidetaan,
ehkäpä ei.
Herra puhemies! Kiirehdin siis sitä, että päästään
tässä asiassa todellisiin vahvoihin toimenpiteisiin,
että tämä järjestelmä otetaan
haltuun niin, että sillä ei rahasteta köyhiä,
vaikeuksissa eläviä ihmisiä ja sitä kautta
yhteiskunnan laskua kasvateta, mikä nyt on menossa tässä tilanteessa,
kun maa makaa lamassa ja köyhyys lisääntyy
ja ihmisten hätä ja vaikeudet vain kasvavat.
Näillä saatesanoilla totean, että on
hyvä, että päästään
tämän verran eteenpäin, mutta lisää odotetaan.
Herra puhemies! Lopuksi kannatan ed. Kumpula-Natrin tekemää käsittelynpohjaehdotusta.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Netissä mainostetaan kulutusluottoja,
niin sanottuja pikavippejä, iskulauseella "Joustavaa rahoitusta arjen
menoihin". Mainos pitää paikkansa siltä osin,
että vippiä saa todella joustavasti. Ei tarvitse
muuta kuin täyttää sähköpostissa
tai kännykässä lainahakemus, niin joustava
rahoitus järjestyy arjen menoihin.
Vipeistä aiheutuneista maksuhäiriöistä tai
pitkäaikaisesta velkataakasta lainanantaja, yrittäjä, ei
asiakasta varoittele. Pikavipit ovat lainanottajalle suuri sudenkuoppa,
koska lainankorko on pöyristyttävän korkea.
Esimerkiksi 200 euron lainasta, joka otetaan 30 päiväksi,
korkoprosentti on 34, tai sitten, jos otetaan 200 euroa 14 päiväksi,
korkoprosentti on 20. Sitten tässäkin, minkä viimeksi
mainitsin, vuosikorko on 561 prosenttia.
Eli ehdottomasti tätä lakiesitystä on
vietävä vauhdilla eteenpäin, ja kannatan
myös tätä ed. Kumpula-Natrin vastalausetta
1 koskevaa ehdotusta. Haluaisin kiinnittää siihen
huomiota, että ei voi olla niin, että meillä ei
saada tätä valvontaa järjestymään.
Ei voi olla näin villiä liiketoimintaa, mihin
ei saada mitään kuria ja järjestystä. Toisaalta
haluaisin myös, että tähän mainontaan kiinnitetään
huomiota.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Täällä on monta
hyvää puheenvuoroa pidetty, jotka lähtevät
aina tämän pikavippaajan kannalta, ja se asia
on minusta nyt saanut siinä määrin perusteellista
valaistusta, että enpä nyt täydennä tätä puolta.
Mutta sen sijaan otan tähän yhteiskunnan näkökulman.
Nimittäin tässä tämänhetkisessä suomalaisessa
yhteiskunnassa valtion piikki on kahdella tavalla vaarassa.
Ensinnäkin harmaa talous ja talousrikollisuus ovat
vain kiihtymässä. Ei minkäänlaista
laantumista ole. Päinvastoin mopo tahtoo karata käsistä,
elikkä verotulokertymät tällä tavalla
ovat radikaalisti pienempiä kuin ne voisivat olla.
Toinen on, että sitten, kun nämä pikavippaajat ovat
ajautuneet täydelliseen umpikujaan, he ovat sosiaaliturvan
luukulla, elikkä jälleen pitäisi olla ne
rahat käytettävissä sieltä,
jotka menivät veronkierrossa, mutta nyt niitä ei
ole missään, elikkä tämä on
yhteiskunnalle kaksinkertainen katast-rofi.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Teen lakiesityksen pohjaksi vastalause 2:n
mukaisen esityksen, ja se on seuraava: "Luottosopimuksissa, jotka
ovat kestoltaan alle kolme kuukautta, velallisen on maksettava kohtuullisen
sopimuksen mukaista korkoa velan pääomalle ja
sopimuksen mukaisia kuluja, ei kuitenkaan yhteensä enempää kuin
korkolain 12 §:ssä tarkoitettu viitekorko korotettuna
7 prosenttiyksiköllä." Kannatan ed. Kumpula-Natrin
tekemää esitystä.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Kannatan myös ed. Matti Kankaan
vastalauseessa 2 äsken esittämää lakipykälän
muutosta käsittelyn pohjaksi.
Tässä puheenvuorossa haluan vielä hieman katsoa
sitä, kun ed. Pulliainen sanoi, että kun tässä pikavipin
yrittäjän näkökulmasta tätä asiaa miettii,
niin kyllä sinne joku houkutus mennä markkinoille
varmaan on, kun säätelyä ei ole, siis tämmöistä rekisteröitymistä ja
seurantaa yritystoimialalla ei ole. Säätelyä nyt
tulee jonkin verran noudatettavaksi, mutta kyllähän
siellä pyörivät suuret rahat. Kun katsoin
hallituksen esityksestä, jossa ilmenevät viime
vuoden luvut, niin kuluja näistä luotoista suomalaiset
asiakkaat maksoivat yli 44 miljoonaa vuoden 2008 aikana, mutta tätä ei
silti haluta valvoa liiketoimintana. Tämän vuoden
toisella neljänneksellä elikkä kolmessa
kuukaudessa tuosta huhtikuusta kesäkuuhun oli jo 15 miljoonaa
erilaisia kuluja maksettu. Tämä tarkoittaa tasaisella
vuosikertymällä yli 60:tä miljoonaa euroa
tänä vuonna. Kyllä siihen aika moni yritys
mahtuu bisnestä tekemään, jos tämä on
kulujen osuus.
Entä sitten, kun lähdetään
perinnöissä ja muissa korkoja kasvattelemaan ja
korko kasvaa eksponentiaalista vauhtia ylöspäin,
niin ei siinä ole kuluttaja pelkästään
helppoa sopimusta tehnyt, joka olisi sen lyhyen ajan auttanut, jos
se maksu ei onnistu ihan samassa ajassa takaisin maksaa.
Siitä myös velkaneuvonta oli huolissaan, että nämä pikavippiyritykset
eivät ole valmiita neuvottelemaan maksuvaikeuksista, kuten
yleensä pankeissa ollaan. Siellä kuitenkin vakiintuneessa
toiminnassa otetaan henkilö tarpeen tullen keskusteluun
ja voidaan sovitella, löytää ehkä maksuvapaita
kuukausia ja sitä kautta tehdään maksusuunnitelmia,
mutta täällä mieluummin otetaan se korko
sitten asiakkaan selkänahasta, ja näitä ongelmia,
joihin tässä keskustelussa on viitattu, löytyy.
Kasvutahti näyttää olevan noin 4—5:tä prosenttia
kolmen kuukauden aikana, ja jos tätä tahtia mennään,
niin miljoonia pyörii yhä enemmän.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kumpula-Natrin viimeisiin havaintoihin
on hyvä päättää, ja
onkin jännä nähdä, missä määrin
se, että nyt lain mukaan sitten täytyy näyttää se
todellinen korko, hillitsee tätä tahtia ja missä määrin
myös muut, muun muassa väärinkäytösten
kitkeminen, todellakin vähentävät tätä tahtia.
Merkittävästi suurempi filosofinen kysymys on
se, mihin täällä viitattiin toisaalta,
missä määrin on kysymys siitä,
että tämmöinen oman talouden hallinta
ja korkojen ymmärtäminen voi olla laajemmin ongelma
tai hukassa, ja näihin ei pelkästään
lainsäädännöllä pystytä puuttumaan.
Ed. Kankaanniemen ansiokkaaseen puheenvuoroon ensinnäkin
täsmennys, että anteeksi, jos puhuin epäselvästi.
En tietenkään tarkoita, etten omalta osaltani
ole tästä vaalikaudesta vastuussa. Vastasin valiokunnan
puheenjohtajan esitelmään, jonka hän
aloitti, että vuonna 2006 sitä ja tätä ja
nyt vasta tässä ollaan. Mutta sen sijaan, kun
ed. Kankaanniemi väitti, että tällä vaalikaudella
siltä osin, kun olen vastuussa, on tehty hidasta työtä,
niin minun on pakko sanoa, että tämä eduskunta,
sen puhemiehistö ja kaikki, ovat erittäin ansiokkaasti
vaatineet hallitukselta parempaa lainsäädännön
laatua. He ovat vaatineet sitä, että ei poliittisten
irtopinnojen keräämisen innossa tehdä lainsäädäntöä,
jota ei valmistella kaikkia osapuolia kuullen ja huolellisesti.
Ja silläkin uhalla, että saan jatkossakin joistain
muistakin projekteista täältä haukkuja,
että kesti 1,5 vuotta tai 2, niin otan mieluummin sen huolellisen
valmistelun tien kuin liityn siihen joukkoon, joka todella nopeasti
tekee asioita silloinkin, kun ne asiat ovat osoittautuneet vaikeiksi.
Ja nyt varsinkin on pakko myöntää, kun
täällä mainittiin muitakin ministeriöitä,
että joissain aika pitkään menee siihen,
että saa kaikki ministeriöt mukaan. Siis mielestäni
silti on parempi vaihtoehto, että juostaan kaikki ministeriöt
kasaan, saadaan hallituksen yhteinen esitys ja tehdään
se niin huolellisesti, että myöskään,
ja toivottavasti sen olette nähneet valiokunnassakin, alan
tahot eivät yritä enää täällä eduskunnassa
voimakkaasti kampittaa koko esitystä. Tämä valitettavasti
vie jonkin aikaa, enkä siis siltä osin katso,
että tällä vaalikaudella valmistelu on
ollut hidasta. Se on ollut sellaista, kuin paremman säätelyn
politiikkaohjelman ohjeiden mukaan kuuluu olla. Ja tämä jälkimmäinen
työryhmä, joka saa nyt siis tässä kuussa
työnsä loppuun, käynnistyi myöhemmin kuin
tämä ensimmäinen sen takia, että sen
kokoon juoksemiseen ja kaikkien tahojen mukaan saamiseen siihen,
että he lähtevät tosissaan kirjoittamaan
uutta tiukempaa lainsäädäntöä,
meni aikaa, eikä se ole mikään salaisuus.
Sitten vielä yksi tarkennus. Kun ed. Kankaanniemi puhui
luvasta, niin tarkkaan ottaen minä puhuin siitä,
että pelkkä rekisteröinti ei riitä.
Täytyy olla myös mahdollisuus poistaa sieltä rekisteristä,
jos ei täytä edellytyksiä. Juristien
korvassa lupa saattaa olla vielä jotakin raskaampaa ja
kalliimpaa. Siinä välissä on vaihtoehto,
että rekisteröinnille on edellytykset, ei siis
vaan, että sinne ilmoittaudutaan, vaan siinä rekisteröinnin
yhteydessä tarkastetaan, että edellytykset täyttyvät,
ja jos sitten myöhemmin jää kiinni uuden
tiukemman lainsäädännön mukaisesti
esimerkiksi hyvän luotonantotavan periaatteiden rikkomisesta tai
muista asioista, niin sitten rekisteristä poistetaan. Se
on hiukan asteeltaan kevyempää kuin varsinainen
lupamenettely, ja tältä osin työryhmä varmaankin
vielä harkitsee, kumpi näistä vaihtoehdoista
on järkevämpi, mutta ajatus, että pelkästään
vaan rekisteriin ilmoittaudutaan, siellä ollaan, eikä sitten
tapahdu mitään, se ei käsittääkseni
auta tässä ongelmassa mitään.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Kyllä vielä hiukan palaan
tähän aikatauluun, että kaksi ja puoli
vuotta on aika pitkä aika tällaisen näin
tärkeän asian valmistelulle, mutta ei nyt kiistellä siitä.
Kiitos ministerille, että esitys on nyt täällä ja
että jatkoa seuraa.
Tähän rekisteröinti- ja luvanvaraisuuskysymykseen:
Minusta se on kyllä hyvin vakava asia. Voisimme ehkä löytää hyviä esimerkkejä,
minkälaisia aloja meillä on luvanvaraisen toiminnan piirissä,
ja minä väittäisin, että tämä toiminta,
pikavippitoiminta, on kyllä paljon tärkeämpi
kuin moni muu, jotka nekin on arvioitu luvanvaraisuutta edellyttäviksi.
Lupaan voidaan panna ehdot, lupa voidaan perua, ja silloin ei saa
harjoittaa toimintaa. Tietysti ministeri voisi vielä vastata,
että jos rekisteristä poistetaan, niin onko se niin
kuin Asianajajaliitosta poistetaan, että sitten jatkaa
lakiasiaintoimistona, eli onko itse asiassa lupa kuitenkin tässä mielessä askeleen
pitemmälle menevä kuin että on vaan merkintä jossakin listassa.
Jos näin on ja siinä on todellakin sitten myös
kielto siitä, ettei saa harjoittaa sitä toimintaa,
jos on räikeästi rikkonut tai käyttänyt
huonoja, sopimattomia menettelyjä, niin siinä ollaan tietysti
sitten rajamailla, voinko siihen yhtyä. Mutta pahaa pelkään,
että tämä uudistus, mikä meillä nyt
on käsittelyssä, niin paljon kuin siellä onkin
hyvää, ei ole riittävä näin
tärkeässä asiassa.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Tuota rekisteröintiä voi
vaan pitää ensi askeleena, ja siinä nimenomaan
valvonta on mukana, mutta olettaisin, että rekisteröityessä jo jonkinlaisiin
toimintatapoihin ja selkeyksiin voisi sitoutua, mutta kyllä luvanvaraisuus
siinä suhteessa parempi olisi, mutta tällä hetkellä meillä ei ole
mitään. Ruotsissa toki rekisteröityminen
on, ja sielläkin näitä ongelmia on.
Ehkä kiittäisin tätä keskustelua
siitä, että onneksi kukaan ei viitannut EU-direktiiveihin
ja EU:n säätelyn odottamiseen, koska siihen on viittailtu
useamman vuoden ajan, että asiaa tullaan EU:ssa säätelemään,
ei tehdä Suomessa ensiksi jotain ja sen jälkeen
jotain muuta, mutta kun tämä pikavippi näyttää olevan
suomalainen ja pohjoismainen keksintö. Ehkä tekstiviestitoimintakulttuurin
edelläkävijöinä olimme siinä,
ja sen takia tässä ei nyt kannata odottaa maita,
joissa käytetään matkashekkejä ja
muuten pankkitoiminnan rahankäytössä ollaan
hyvin erilaisessa käteismäärässä verrattuna
sitten muihin elektronisiin rahoihin, niin kuin tätäkin
jollain lailla voidaan käsitellä. Sen takia minusta
Suomen kannattaa olla rohkeasti tässä säätelemässä omat markkinansa
ajoissa ja sitten soveltaa sitä tietoa ehkä EU:hun
päin, kun se valmistelee myös lisäsäätelyä.
Yleiskeskustelu päättyi.