8) Laki alkoholilain 21 ja 21 d §:n muuttamisesta
Jaana Pelkonen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lakialoitteessani siis ehdotan alkoholilainsäädäntöön
muutoksia, joilla lyhytaikainen, maksimissaan yhden päivän
mittainen, anniskelulupa voitaisiin myöntää helpotetulla
viranomaismenettelyllä silloin, kun se on välttämätöntä ruokakulttuurin
edistämiseksi. Erityisesti helpotettu viranomaismenettely
tulisi kysymykseen erilaisten pop-up-ravintoloiden yh-teydessä,
joiden suosio on maassamme kasvanut räjähdysmäisesti
viimeisen puolentoista vuoden aikana niin sanottujen ravintolapäivien
ansiosta.
Puhemies! Ravintolapäivä on neljästi
vuodessa järjestettävä yhden päivän
tapahtuma ruoka- ja kaupunkikulttuurin puolesta. Suomalaisten innovoiman
konseptin tarkoituksena on kannustaa ihmisiä perustamaan
ravintoloita yhden päivän ajaksi eri puolille
maatamme. Tapahtuma on levinnyt kymmeniin kaupunkeihin ja houkutellut mukaansa
kaikenikäisiä ihmisiä aina vauvoista vaareihin
ja jopa lemmikkieläimiin.
Ravintolapäivänä perustettujen ravintoloiden konseptissa
vain mielikuvitus on ollut rajana: kahvilan, ravintolan, kioskin,
katukeittiön tai muun kekseliään ruokapaikan
on voinut perustaa vaikkapa omaan kotiinsa. Muita suosittuja ravintolapaikkoja
ovat olleet muun muassa puistot, toimistot, rannat ja talojen sisäpihat.
Mukana on ollut jopa pyöräbaari ja leipäauto.
Ravintolapäivän ytimen ovat muodostaneet yhdessä tekeminen,
ruuasta nauttiminen ja ilonpito. Se on myös elävöittänyt
kaupunkejamme monin tavoin: ravintoloissa on voitu nauttia maukkaan
kotiruuan lisäksi erilaisista musiikkiesityksistä ja
performansseista.
Ravintolapäivän tärkeydestä kaupunkikulttuurille
kertoo muun muassa se, että ravintola-päivä voitti
viime vuonna Helsingin kulttuuriteko -palkinnon. Ravintolapäivä valikoitui
271:n eri ehdotuksen joukosta, ja se oli kaupunkilaisten ylivoimainen
suosikki lähes 900 äänellä. Voittajan
kaupunkilaisten ehdotusten pohjalta valitsi Helsingin kulttuuri-
ja kirjastolautakunta. Perusteluissa sanottiin ravintolapäivän
olevan jotain uutta ja yllättävää.
Sen sanottiin olevan kaupunkilaisten luomaa kulttuuria kaupunkilaisille. Ravintolapäivän
kerrottiin ottaneen kaupungin haltuunsa muuttaen puistoja, kadunkulmia,
huvimajoja ja olohuoneita ainutkertaisiksi elämyksiksi,
joissa pääosassa ovat ruokakulttuuri ja kaupunkilaiset
itse.
Arvoisa puhemies! Se, mikä mahdollistaisi tapahtumasta
vieläkin suuremman ja kannustaisi entistä laajemmin
mukaan yhteisten kotikaupunkiemme kehittämiseen, olisi
lakialoitteessani mainittu väliaikaisen poikkeusanniskeluluvan myöntämisen
helpottaminen nimenomaan ravintolapäivää varten
perustetuille pop-up-ravintoloille.
Tilapäisen poikkeusanniskeluluvan saannin helpottamisella
ei olisi tarkoitus missään nimessä kumota
alkoholin anniskelun valvontajärjestelmää tai
edesauttaa sen kiertämistä poikkeuksilla, vaan
aidolla tavalla edistää ruokakulttuuria ja elävöittää kaupunkikuvaa.
Ruokakulttuuriin painottuvilla ravintolapäivillä alkoholi
olisikin ainoastaan sivuosassa.
Lakialoitteen hyväksyminen tarkoittaisi myös uudenlaisen
yhteisöllisyyden ja yrittäjyyden edistämistä tämän
päivän Suomessa. Se olisi myös hieno
tapa lisätä maamme houkuttelevuutta turistien
silmissä. Ravintolapäivä osoittaa, ettei
kaiken kaupungeissa tapahtuvan tarvitse olla suurella budjetilla
järjestettyä tai kansainvälisesti brändättyä.
Kaupungeista viihtyisän tekevät sen erilaiset
asukkaat ja kaupunkilaisten kasvava yhteishenki. Tämän
uudenlaisen ajattelutavan toivon lakialoitteeni myötä vähitellen
tavoittavan myös meidät lainsäätäjät
ja muut viranomaiset.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Pop-up-ravintolat ovat kiva juttu,
ja ne edistävät vuoren varmasti ruokakulttuurien
tunnettuutta. Se on mukavaa toimintaa niin kauan aikaa kun mitään
vakavaa ei tapahdu. Ruuathan tehdään kotioloissa.
Päivä ravintoloitsijana ei tarkoita sitä,
että pitäisi olla kokin koulutus tai että pitäisi
olla voimassa oleva hygieniapassi. Kuka tahansa voi tehdä ruokaa
missä tahansa. Mutta kuka ottaa vastuun, jos asiakkaat
saavatkin ruokamyrkytyksen? Kenen on vastuu silloin, kun kaikki,
jotka käyvät tietyssä paikassa, joutuvat
sairaalahoitoon sen seurauksena, että ruuassa on ollut
jotakin sellaista, joka ei ole vatsalle sopinut?
Nyt tässä lakialoitteessa esitetään
anniskelulupaa yhdeksi päiväksi ilman alkopassia:
alkoholin anniskeluluvan antamista ilman, että pop-up-ravintoloissa
olisi vastaava ravintolapäällikkö tai että siellä olisi
joku, jolla on alkopassi, tai että siellä olisi
edes järjestysmiestä. Kun me tiedämme
suomalaisen juomakulttuurin olevan osaltaan räyhävodkan
juomista, pidän erittäin vastuuttomana esittää alkoholin
julkista tarjoilua ilman asianmukaisia lupia ja tarkastuksia, missä tuota
alkoholia tarjoillaan ja ennen kaikkea myydään.
Arvoisa herra puhemies! Tiedän, että joihinkin
ruokiin sopii valkoviini, joihinkin sopii punaviini, joihinkin olut,
tumma tai vaalea, tai likööri. Minkään
ruokakulttuurin edistäminen ei kuitenkaan edellytä alkoholitarjoilua.
Gastronomiassa tärkeintä on maku ja makujen harmonia. Ruuan
painikkeena myös raikas vesi on erittäin hyvä asia,
ja se takaa sen, että makunystyrät eivät
turru vaan mausta voidaan nauttia viimeiseen suupalaan saakka.
Arvoisa puhemies! Tässä puhuttiin myös
siitä, että nämä pop-up-ravintolat
ja ravintolapäivät ruokineen ja alkoholitarjoiluineen
edistäisivät yrittäjyyttä. Niinhän
edistäisivätkin, mutta minkälaista yrittäjyyttä?
En hämmästele ollenkaan, että kokoomuksessa
kannatetaan tällaista yrittäjyyttä, missä myydään
ruokaa tai viinaa missä tahansa ilman minkäänlaista
asiallista kuittia, saatikka että maksettaisiin veroja
niistä tuloista, mitä siitä saadaan.
Tätä kutsutaan harmaaksi taloudeksi. Ja täällä aivan
oikeasti, tässä salissa, esitetään
tällaista asiaa, että alkoholijuomia voitaisiin
myydä missä tahansa harmaan talouden voimilla.
Huh huh!
Arvoisa puhemies! Tätä lakialoitetta en voi missään
nimessä kannattaa.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Lyhyesti vielä lakialoitteeseeni
liittyen muutama tarkennus. Eli alkoholilainsäädäntö on
Suomessa tällä hetkellä erittäin
tiukkaa, eikä anniskelulupia voida sen vuoksi jakaa kuin
tietyt laissa määritellyt kriteerit omaaville
yrityksille tai yksityishenkilöille. Esimerkiksi pop-up-ravintoloille nämä kriteerit
ovat olleet monesti kovin hankalia, sillä anniskelulupa
on täytynyt osoittaa aina tiettyyn, tarkkaan määriteltyyn
paikkaan ja anniskelevien henkilöiden on täytynyt
täyttää monia pätevyysehtoja,
kuten riittävä ravitsemusalan koulutus. Lisäksi
anniskelulupahakemusten käsittelyyn on täytynyt
varata kuukausia aikaa, eikä tämä puolestaan
ole istunut ainakaan spontaanien ravintolapäivien luonteeseen.
Lakialoitteeni tarkoitus on siis joustavoittaa tätä lupakäytäntöä ainoastaan
tietyissä erityistapauksissa, eli pop-up-ravintoloiden
kohdalla. Siksi lakialoitteeseen on lisätty anniskeluluvan kriteerejä käsittelevän
kohdan jälkeen täysin uusi kohta, jonka mukaan:
"Lupaviranomainen voi poiketa edellä tässä lainkohdassa
mainituista edellytyksistä harkitessaan lyhytaikaista,
maksimissaan yhden päivän mittaista, ruokakulttuurin edistämiseksi
välttämätöntä anniskelulupaa."
Tämä helpottaisi lupaviranomaisten työtä ja toimisi
ravintolapäivän hengen mukaisesti. Mutta mitään
täysin vapaata anniskelupolitiikkaa lakialoite ei kuitenkaan
missään nimessä aja, vaan anniskeluluvat
tulisi edelleen hakea ja ne myönnettäisiin ainoastaan
hyvin perustelluista syistä. Ja se, mikä lakialoitteella
muuttuisi, olisi turhan byrokratian karsiutuminen, ja samalla laissa
tunnustettaisiin ruoka- ja juomakulttuurin erityislaatu ja otettaisiin
askel kohti eurooppalaisia juomatapoja.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Sitähän tässä juuri
tehtäisiin, otettaisiin askel kohti eurooppalaisia ruoka-
ja juomakulttuureita. Tarjottaisiin ruokaa ja juomaa ja otettaisiin
vähän taskuun siitä pikkuisen niin kuin
rahaa ilman minkäänlaista veronmaksua, ilman minkäänlaista
kuittia asiakkaalle. Tämä on juuri sitä taloutta, mitä on
tehty Kreikassa. Tämä on sitä taloutta, mitä on
tehty Espanjassa ja Portugalissa. Tämä on juuri
sitä toimintaa, minkä takia nyt koko Eurooppa
on pienessä lirissä ja nyt täytyy auttaa
sitten näitä valtioita sieltä ylös.
Kun tehdään töitä ilman kuittia,
pannaan rahat omaan taskuun, ei peritä veroja siitä,
ei saada yleishyödyllisiä veromarkkoja siitä:
tämä on juuri sitä toimintaa. Missään
nimessä tämänkaltaisia lakialoitteita
ei Suomen eduskunnassa voida koskaan hyväksyä.
Keskustelu päättyi.