3) Hallituksen esitys eduskunnalle voimalaitosverolaiksi sekä laeiksi
elinkeinotulon verottamisesta annetun lain 16 §:n
ja verotilistä annetun lain 1 §:n muuttamisesta
Lasse Männistö /kok:
Arvoisa puhemies! Meillä on käsittelyssä täällä hallituksen
esitys voimalaitosverosta, jolla kerättäisiin
kiinteistöverotuksessa 50 miljoonaa euroa vuosittain uusiutuvan
energian tuotantolaitoksilta, eli niin sanottu windfall-vero.
Ehkä aluksi voi pohtia tätä aikaa,
jota me elämme. On tietenkin kaikille selvää,
että valtion verotulot ovat vähentyneet ja julkinen
talous on epätasapainossa, ja siitä näkökulmasta
toki se, että valtion verotuloja pyritään
lisäämään, on ihan arvokas ja
kannatettava tavoite, mutta oikeastaan tämän esityksen
osalta näitä muita positiivisia puolia on aika
vaikea löytää. On nimittäin myös
niin, että tässä ajassa etenkin uusimman tutkimustiedon
valossa päästöjen vähentäminen on
asetettava keskiöön ja sitä kautta vihreä energiapolitiikka
varmasti kärsii, jos päästöttömiä energialähteitä ruvetaan
lisää verottamaan. Tässä verossa
kyse on nimenomaan pistemäisestä verosta päästöttömille
energiamuodoille. Oikeastaan kolme neljäsosaa veron tuotosta
kerättäisiin suomalaiselta vesivoimalta, ja voi
kysyä, mikä järki on päästöttömien
energialähteiden lisäverolla tässä ajassa.
Kolmanneksi voi nähdä, kun Suomen talous on
haasteiden keskellä, että erityisen olennaista ovat
suomalaiset työpaikat, investoinnit ja suomalaisen teollisuuden
kilpailukyky. Voi helposti nähdä, että tällainen
ylimääräinen lisävero päästöttömän
energiantuotannon osalta heikentää investointiympäristöä.
On selvää, että tämä poliittinen
viesti jollain tasolla vähentää halukkuutta investoida
päästöttömään
tuotantoon. Kun tämän päästökaupan
perusperiaate on nimenomaan tukea päästöttömiä energiamuotoja,
niin voi nähdä, että jollain tavalla
ristiriita tämän veron ja globaalin energia- ja
ilmastopolitiikan tavoitteiden välillä on selvä.
Sen lisäksi nyt käsittelyssä olevassa
esityksessä voimalaitosten rakennusten ja rakennelmien veron
perusteena ovat jälleenhankinta-arvot. Voi kysyä,
millä tavalla nämä oikein kuvaavat päästökaupasta
saatua niin sanottua ansiotonta voittoa eli onko tämän
veron peruste ylipäätään oikea.
Kolmanneksi tietenkin voi arvioida, mitkä ovat tämän
veron aiheuttamat haitat suhteessa sen hyötyihin. Esimerkiksi
Mankala-yhtiöiden osalta tämä lisäkustannus
siirtyy suoraan osakkaiden maksettavaksi. Esimerkiksi täällä Helsingissä voidaan
suoraan laskea, että pelkästään kunnallisen
energiayhtiön kautta lisämaksu helsinkiläisille
vuosittain on yli miljoona euroa joka ikinen vuosi. (Mauri Pekkarinen:
Helsingin siirtoverkko siirtyy muun maan maksettavaksi!)
Sen jälkeen voi päätyä vain
lopputulokseen, että kilpailukyky on asetettava keskiöön,
ja näen, että nyt itse asiassa energiapolitiikassa
kannattaisi ottaa juuri päinvastainen suunta, ei välttämättä pisteverojen
lisäämisen muodossa vaan pikemminkin niin, että tuettaisiin
päästötöntä, uusiutuvia
energialähteitä hyödyntävää energiapolitiikkaa.
Sen lisäksi toki toivon laajemminkin, että kaikki
uudet investoinnit päästöttömiin energialähteisiin
Suomessa muodostuvat kannattaviksi. Toivon, että yksikään
ydinvoimakeskustelussa viime aikoina esillä ollut hanke
ei ole puoluepoliittisen tai poliittisen arvioinnin kohteena, vaan
toivon, että niissä keskitytään
puhtaasti kustannusten ja tuottojen analyysiin, mikä ei
ole poliittinen kysymys vaan sijoittajien itsensä arvioitavissa.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Männistö käsittelikin
varsin perusteellisesti tätä voimalaitosveroa,
ja puutun vain kahteen erilliseen kohtaan tiiviisti. Ensimmäinen
on yrityselämän kilpailukyky ja toinen on tämä energiaomavaraisuuskeskustelu,
jota viime vuosina me olemme hyvin paljon käyneet.
Ensinnäkin tähän elinkeinoelämän
kilpailukykyyn: On usein sanottu, että yksi Suomen kilpailukyvyn
elementti on energia, kilpailukykyinen energian hinta, ja tässä tapauksessa
voi helposti sanoa, että mikäli tämän
tyylisiä muutoksia tehdään, niin se on
energiahintakysymys. Energian hinta nousee, ja jälleen
yksi kilpailukyvyn elementti on entistä haasteellisemmassa
tilanteessa.
Toinen erittäin tärkeä kilpailukyvyn
elementti on ollut meidän kehittämämme
Mankala-yhtiöt, eli teollisuus on myöskin omistanut
energiantuotantoa omalta taholta, ja sitten on saatu kustannuksen
mukaisesti ilman voittoa energiaa tästä omasta
tuotannosta, jolloin tuleekin hyvä kysymys, että mikä on
se ansioton voitto, jos tässä ei ole voittoa näitten
Mankala-yhtiöitten toimesta aikaisemminkaan tehty. Eli
silloin verot tulevat suoraan asiakkaiden maksettavaksi, suoraan
sekä kuluttajien puolelle että myöskin
yrityspuolelle. Tämä on yksi elementti taas, josta
keskustellaan, että paljonko meillä on tulevaisuudessa
Suomessa työpaikkoja verrattuna kenties joihinkin muihin
maihin, eli en pidä siinä suhteessa hyvänä uudistuksena,
kun keskusteltiin siitä, että nyt ei yhtään
lisää kustannuksia yritystoiminnalle ja ennen
kaikkea teollisuudelle, joka käyttää paljon energiaa.
Toinen teema, joka on ollut paljon esillä viime vuosina,
sekä tällä kaudella että viime
kaudella eduskunnassa, on energiaomavaraisuus. Sähkönkin
osalta energiaomavaraisuus tai sähkön omavaraisuus
on noin 75 prosenttia, jolloin täytyy kysyä, että lisäävätkö tai
heikentävätkö tämän
tyyliset verot, joita me ymmärrämme lähinnä valtiontalouden
näkökulmasta, investointihalukkuutta Suomeen.
Fortumhan on kärjekkäästi jopa sanonut,
että on ollut helpompi tai vakaampi toimintaympäristö naapurimaassa
investoida kuin Suomessa, ja se on aika huolestuttava viesti, että Suomea
ei pidetä vakaana investointiympäristönä.
Siinä suhteessa tämä on aika mielenkiintoinen,
ja minä olisin toivonut tämän tyylistä analyysia
myöskin tässä.
Tai toinen näkökulma, kun puhutaan, että ansiotonta
voittoa tässä verotetaan: Meillä samanaikaisesti
pitäisi uusia koko energiapuolen investoinnit, että ne
tehtäisiin uusiin, innovatiivisempiin energioihin Suomessa,
sanotaan vaikka jätteestä kultaa -konsepti, jossa
yhtenä tulee energiaa, sähköä.
Kuinka paljon se vähentää mahdollisuuksia
näiltä yrityksiltä tehdä tämän
tyylisiä uusia, ehkä vähän tulevaisuuteen
suuntautuviakin investointeja, jotka voisivat olla myöskin vientiasioita
sitten tulevaisuudessa? Eli jälleen kerran tämä vero
nostaa rahoituskustannuksia.
Siinä suhteessa pidän haastavana tätä esitystä, jonka
ymmärrän lähinnä vain niin,
että valtion puolella pitäisi saada verotuloja.
Mitkä ne käytännön vaikutukset,
kerrannaisvaikutukset vaikka työpaikkojen muodossa ja investointipäätösten
muodossa ovat — se ei välttämättä kuitenkaan
ole hyödyksi koko kansantaloudelle eikä myöskään
valtion verotuloille.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En ole hallituksen puolesta tätä asiaa
täällä vastaamassa ja en kaikin puolin
edes kannata tätä esitystä, mutta kyllä nyt on
ihan pakko korjata kahdessa edellisessä puheenvuorossa
esille tullut, minusta ihan perustavaa laatua oleva virheellinen
käsitys.
Edellä sanottiin, että tämä ei
niin kuin innosta investoijia tulemaan Suomeen ja investoimaan uusiutuviin
energialähteisiin. Edellisessä puheenvuorossa
sanottiin, että tämä vähentää investointihaluja
päästöttömiin vaihtoehtoihin.
Miten tämä niitä vähentää,
koska eihän tämä vero koske uusia investointeja
ollenkaan, ei sentinkään vertaa? Ei sentinkään
vertaa. Tämä koskee niitä vanhoja investointeja,
jotka ne vanhat investoijat ovat tehneet niihin ydinvoima- ja eräissä tapauksissa
vesivoimainvestointeihin, ei lainkaan uusia investointeja, jos uusi
investoija tänne tulee.
Tämän verran minusta hallitusta pitää puolustaa
ja kertoa, muistuttaa, mikä tämän sisältö on. Korostan:
minä en kannata kaikin osin tätä ja tulen
kohta kertomaan, miltä osin en kannata.
Harri Jaskari /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyllähän se tietysti
on myöskin niin, että Suomen kokoisessa markkinassa,
Suomen kokoisessa maassa ei nyt ihan hirvittävästi
näitä energiapuolen investoijia ole eikä suomalaisia
yrityksiä, että tänne ei ihan kuin sieniä sateella
niitä nouse. Jos katsotaan, että ne yhtiöt,
jotka toimivat, jotka ovat tehneet jo aikaisemmin investointia,
joutuvat niistä vanhoista investoinneista, jotka ovat vielä puhtaitten
energialähteiden investointeja, maksamaan nyt sitten jälkikäteen
veroa, niin kyllähän se ilman muuta houkuttaa
miettimään sitä, mihinkä ne
käytetään: käytettäisiinkö ne
investointeihin vai käytetäänkö ne
verojen maksuun. Ehkä tässä kuitenkin
jonkinlainen korrelaatio on myöskin vanhojen yhtiöiden
osalta.
Lasse Männistö /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Pekkariselle voi todeta, että oikeastaan
kahdesta suuntaa. Niin kuin puheenvuorossani totesin, mikäli
edustaja Pekkarinen sen tarkkaan kuunteli, tämän
veron antama poliittinen viesti vähentää halukkuutta
investoida päästöttömään
tuotantoon. Niin kuin varmasti kaikki tietävät,
investointipäätökset energiatuotantoon
ovat poikkeuksellisen pitkäaikaisia ja myös tuotot
niistä saadaan vasta vuosien kuluttua, joten tästä näkökulmasta
jatkuvuus ja ennustettavuus ovat niitä keskeisiä elementtejä, joilla
voimme tukea investointeja päästöttömään tuotantoon.
Sen lisäksi vero nostaisi yhtiöiden rahoituskustannuksia,
koska liiketoiminnan kannattavuus heikkenee tämän
veron takia, ja on aivan selvää, että jos
liiketoiminnan kannattavuus heikkenee, niin yleisellä tasolla
se silloin vähentää investointihalukkuutta.
Eli vaikka tämä vero kohdistuukin olemassa oleviin
laitoksiin, ei uusiin investointeihin, niin välillisesti
se kuitenkin vähentää investointihalukkuutta
uusiutuvaan energiatuotantoon, päästöttömään
energiatuotantoon, ja tämä on erittäin
huono viesti.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Poliittinen viesti, mikä se on? Ensinnäkin
poliittinen viesti on se, että tämä ei
koske uusia investointeja eikä vuoden, oliko se, 2004 jälkeen
tänne tehtyjä investointeja, ei edes ihan uusiakaan.
Kymmenen vuotta vanhoja ja tästä eteenpäin
olevia investointeja tämä vero ei koske. Kaiken
lisäksi tällä verolla kerätään
niitä rahoja — ja se on se toinen poliittinen
viesti — joilla rahoilla niitä, jotka investoivat
uusiutuviin, tuetaan, niitä uusiutuvia investointeja. Näinkinhän
tämän asian voi... Nyt minä vielä kolmannen kerran
korostan, että tässä on asioita, joita
en hyväksy kaikilta osin, mutta tämä perusprinsiippi, minä pidän
siitä kiinni, että yritän sanoa, niin kuin
minä koen tämän asian. Tässä puhujat
minun mielestäni vähän tulkitsevat väärin.
Jari Lindström /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Minä ymmärrän
hyvin tämän keskustelun, mutta metsäteollisuus
on viestittänyt tästä sillä lailla,
että metsäteollisuus haluaa nimenomaan kaupallistaa
näitä uusia biotalouden tuotteita, kehittää nykyisiä tehtaita,
ja sieltä on tullut tämmöistä viestiä,
että tämmöinen kotikutoinen lisätaakka
ei tähän kannusta vaan ajaa teollisuuden toimeliaisuutta
muille maille. Kyllä se on aika vahva viesti, ja sitä pitäisi
kyllä kuunnella. Siinä mielessä ymmärrän edustaja
Männistön ja edustaja Jaskarin huolen tästä aiheesta.
Itse jaan tämän huolen kyllä vahvasti.
Lasse Männistö /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On sinänsä ihan arvokasta, että edustaja
Pekkarinen täällä avoimesti toteaa, että häntä ei
huolestuta tämä esitys. On toki selvää,
että jos vaihtoehtona olisi ollut se, että näihin
uusimpiinkin laitoksiin kohdennetaan tällainen perusteeton
pistevero (Mauri Pekkarinen: Ei tietystikään!)
tai tuleviin investointeihin, niin se olisi ollut vielä mittaluokkaa
suurempi ongelma. Kysyisin ehkä vielä, minkä takia
sitten tällainen pistemäinen lisävero
nimenomaan päästöttömälle
energiatuotannolle, joka selvästi valuu näiden energiayhtiöiden
omistajien maksettavaksi ja sitä kautta heikentää kilpailukykyämme,
miksi näkisimme tämän nyt erityisen perusteltuna
tässä ajassa, jossa kilpailukyky on haasteiden
keskellä muutenkin. Minä en kerta kaikkiaan muita
kuin tämän valtion verotulojen lisäämisperusteen
tässä voi nähdä.
Harri Jaskari /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Pekkarinen selvitti näkökulmaa,
että pystytään tätä kautta
tekemään, uusia investointeja tukemaan. (Mauri Pekkarinen:
Ei se ole peruste!) Tämä on mielenkiintoinen näkökulma
tähän asiaan. Minä näen sen
enempi tällaisena, että onko vakaa toimintaympäristö investoida.
Yhtäkkiä voitaisiin jatkossa tehdä niin,
että kaikelle vanhalle toiminnalle voidaan yhtäkkiä lätkäistä jonkinlainen
vero, jotka on maksettu ja investoitu jo pitkän aikaa sitten
ja varsinkin, kun se liittyy puhtaaseen tuotantoon. Kysynkin edustaja
Pekkariselta myöskin sitä, että kun yksi
Suomen valtti kilpailukyvyssä ovat olleet juuri nämä Mankala-yhtiöt
eli itselle tuotettu sähkö, niin nyt tähän
väliin mennään myöskin. Onko
edustaja Pekkarinen myöskin sitä mieltä,
että itselle tuotettu sähkö pitää välissä mennä verottamaan?
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Ja kun kysyttiin, niin vastauspuheenvuoro, edustaja Pekkarinen.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minustahan nyt on jo tämä käynyt
täysin selväksi, että tämä hallituksen
esityshän täällä kaatuu, kun
te kerran vastustatte sitä. Totta kai saatte meistä siihen
ilman muuta kaverin. Se on ilman muuta selvää.
Kun täällä edustaja Männistö veti äsken
johtopäätöksen, että minä en
ole huolestunut teollisuudesta ja niin pois päin tai että mitä Mankalasta
ja niin pois päin, niin en kannata sitä, että Mankala-yhtiöille
tämä kohdentuu, en kannata sitä, että teollisuudelle
tämä kohdentuu. Mutta kumpikaan edustajista ei
ole millään tavalla käynyt sitä filosofiaa
läpi, mistä pohjimmiltaan koko tämä ilmiö tulee.
Kun päästökauppajärjestelmä syntyi,
näitten yhtiöitten kassaan alkoi virtaamaan miljoonittain
euroja sen seurauksena, että jotkut joutuivat maksamaan.
Ideahan tässä on, että sieltä vähän
otettaisiin ja käytettäisiin sitten niitten uusiutuvien
investointien tukemiseen ja rahoittamiseen. Mutta tähän
liittyy niitä huonoja... Minulla on kohta puheenvuoro.
Perustelen ne seikat, mitä minä en tässä hyväksy,
myöhemmin ja tarkemmin, mutta tässä perusasiassa
olen teidän tulkintanne kanssa kyllä todellakin
eri mieltä.
Kaj Turunen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä olen ihan samaa mieltä kuin
edustajat Männistö ja Jaskari tässä asiassa, mitä tulee
liittyen tähän kilpailukykyyn ja toimintaympäristöön.
Nämä ovat erittäin merkittäviä tekijöitä.
Mutta tähän filosofiaan. Siis Euroopan unionin
päästökaupallahan pyritään
ohjaamaan nimenomaan energiantuotantoa, päästöttömän energian
tuotantoa. Nimenomaan ohjaavuus on se avainsana. Ja sitten kun lätkäistään
sille teollisuudenalalle tai energiantuotantoalalle, joka toimii
päästöttömästi, tämmöinen
vero pelkästään sillä perusteella,
että se on päästötöntä,
(Mauri Pekkarinen: Ei!) niin tässä viedään
se ohjaavuusvaikutus kokonaan pois, ja tämä on
minun mielestäni se filosofia, joka kaikkien näitten
muitten negatiivisten asioitten päälle ei sovi
tähän. Mutta puheenvuorossa vähän
lisää siitä.
Risto Kalliorinne /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ettei edustaja Pekkarinen joudu yksin täällä puolustamaan
hallituksen esitystä, niin pyysin tämän
puheenvuoron. Nimittäin tässä salissa
taidan olla ensimmäinen hallituksen edustaja, joka uskaltaa
puolustaa hallituksen esitystä. Kyllähän
tämä logiikka on päivänselvä,
ja se menee juuri niin kuin edustaja Pekkarinen sanoi.
Siinä vaiheessa, kun päästökauppajärjestelmä EU:ssa
otettiin käyttöön, näiden vanhojen
vesivoima- ja ydinvoimalaitosten markkina-arvo ja tuottoarvo nousivat
radikaalisti, kun tämä toimintaympäristö muuttui.
Sen vuoksi on käynnistynyt keskustelu, pitäisikö näitä tästä EU-tasoisen
lainsäädännön muutoksesta aiheutuvasta markkina-arvon
ja tuotantoarvon kohoamisesta tulevia voittoja verottaa jotenkin
eli ottaa esimerkiksi uusiutuvien energioiden investointien rahoittamiseen,
näihin tukiin, näitä varoja, ja nyt niitä otetaan
yksi kymmenesosa siitä. Eli 500 miljoonaa ovat nämä ylimääräiset
voitot, ja nyt 50 miljoonaa otetaan muuhun käyttöön,
ja se ei kyllä uhkaa yhdenkään energiayhtiön
tulevia investointeja.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Ja ehkä tulee toinen hallituspuolueen kannatus. — Edustaja
Kuusisto.
Merja Kuusisto /sd(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Tämän hallituksen esityksen mukaan tämä vero
kohdistuu vain vanhoihin voimalaitoksiin, niin kuin Pekkarinen kertoikin,
ja se ei vaikuttaisi uuden sähkön tuotantokapasiteetin
investointipäätöksiin, joten kielteisiä vaikutuksia ei
olisi myöskään halukkuuteen investoida
uuteen päästöttömään
tuotantoon. Olisi äärettömän tärkeää,
että jossain vaiheessa keskusteltaisiin myös siitä,
miten me saamme tämän meidän sähköverkon
paremmaksi. Se vuotaa paikoitellen, ja sähkönsiirto
ei ole kauhean taloudellista eikä asianmukaista.
Harri Jaskari /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puheenjohtaja! Nyt aletaan ehkä pääsemään
sinne asian ytimeen. Sanotaan, että päästökaupasta
johtuen tehtiin myöskin tämä, että tehtiin
tällainen windfall-vero. Eiköhän silloin
pitäisi kuitenkin korjata sitä päästökauppaa
sellaisena virityksenä mieluummin. Jos me haluamme suunnata
jonkinlaiseen toimintaan eli päästöttömään
energiantuotantoon ja vähäpäästöiseen, niin
eikö pitäisi sitä tehdä eikä korjata
joitain muita osa-alueita, että joku on päässyt
hyötymään, kun on jo aikaisempina vuosina
ja vuosikymmeninä investoinut päästöttömään
voimalaan?
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Nyt sitten päästään taas
puhujalistaan.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Hallitus on luvannut, ettei se aiheuta kotimaiselle
teollisuudelle lisää rasitteita. Nyt kuitenkin
hallitus on tuomassa uuden rasitteen, jolla voi olla kohtalokkaat
seuraukset. Kotimaista, päästötöntä energiantuotantoa
rankaisevasta voimalaitosverosta tulisi mielestäni luopua.
Hallituksen kaavailema päästöttömälle
kotimaiselle tuotannolle kohdistettu voimalaitosvero on perusteeton.
Se heikentäisi kotimaisten toimijoiden investointiedellytyksiä ja
asemaa kansainvälisillä sähkömarkkinoilla.
Voimalaitosvero on lisäksi EU:n ilmastopolitiikan vastainen
ja kohtelee tuottajia epätasa-arvoisesti.
Esitetyllä voimalaitosverolla tavoitellaan päästökaupasta
aiheutuvan niin sanotun "lisätuoton" verottamista, kun
päästökaupan nimenomaisena tarkoituksena
on ollut päästöttömän
tuotannon tekeminen kannattavaksi fossiiliseen tuotantoon nähden.
Päästöttömyys veron perusteena
on näin ollen lähtökohtaisesti täysin
tavoitteiden vastainen.
Voimalaitosvero sotii kestävän energiapolitiikan
tärkeintä elementtiä, pitkäjännitteisyyttä vastaan.
Vero on vakava heikennys jo nyt vaikeasti ennustettavaan toimintaympäristöön,
ja se on ennakkoon jo vaikuttanut sijoittajien näkemykseen
Suomen maariskistä. Kohonnut riskitaso puolestaan nostaa
investointeihin vaadittavan lainarahan hintaa ja nostaa hankkeiden
kustannuksia. Siten esityksen perusteluissa esitetty väite,
ettei vero vaikuttaisi uusiin investointeihin, on täysin
perusteeton. Se voi jopa pahimmassa tapauksessa toimia investointien
esteenä.
Arvoisa puhemies! Voimalaitosvero rankaisisi erityisesti vesivoiman
tuottajia suhteettomasti. Monet suunnitellun veron piiriin kuuluvat
vesivoimalaitokset ovat vaihtaneet omistajaa vuoden 2004 jälkeen,
ja näissä yrityskaupoissa on huomioitu myös
päästökaupan vaikutukset. Siten monet,
usein pienet voimayhtiöt joutuvatkin veron myötä kaksinkertaisiksi
maksumiehiksi.
Vero kohdistuu myös ennen 2004 valmistuneeseen, teholtaan
yli 1 megawatin tuulivoimaan.
Voimalaitosvero voi olla erittäin vaarallinen ennakkotapaus
suomalaiseen teollisuuteen investointeja harkitsevien toimijoiden
näkökulmasta. On myös suuri riski, että EU-komissio
edellyttää myös kotimaisen yhteistuotannon,
siis sähkön ja lämmön yhteistuotannon, verottamista EU:n kilpailulainsäädännön
mukaisesti. Voi olla, että chp-voimalat tulevat verotuksen
piiriin nimenomaan kilpailuneutraliteettivaatimuksen johdosta.
Hallitusohjelmassa todettiin säädettäväksi windfall-vero
vesi- ja ydinvoimalle. On hälyttävää,
kuinka vähäisellä harkinnalla hallitus
riskeeraa myös muut tärkeimmät kotimaisen
päästöttömän tuotannon
lähteet. Mikäli tällainen kilpailuneutraliteettinäkemys
ja EU:n kautta tuleva määräys johtavat
siihen, että nämä muutkin — yhteistuotanto,
energiantuotanto — joutuvat verolle, niin tämä olisi
selvitettävä ennen kuin tätä hallituksen
esitystä viedään loppuun asti.
Yksi hallituksen tärkein tehtävä on
turvata yritysten vakaa ja kilpailukykyinen toimintaympäristö.
Esitetty voimalaitosvero on ristiriidassa tämän
tavoitteen kanssa.
Esitänkin, että hallitus vetäisi
tämän perusteettoman esityksen pois ja lopettaisi
kokonaan kaavailut päästöttömän
kotimaisen tuotannon verotuksesta.
Sauli Ahvenjärvi /kd:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
lakiesitys on valitettava esimerkki energiapolitiikasta, jonka ennustettavuus
ei ole kohdallaan. Energiakysymykset ovat erityisesti energiaintensiivisen
vientiteollisuutemme kannalta elintärkeitä. On
ehdottoman tärkeää, että vuosikymmenten
päähän ulottuvia investointeja tehtäessä erilaiset
epävarmuustekijät voidaan minimoida. Muuten käy
joko niin, että kannattavuuslaskelmat ovat liian pessimistisiä ja investoinnit
jäävät alimitoitetuiksi, tai niin, että laskelmat
ovat liian optimistisia ja matkan varrella törmätään
kannattavuusongelmiin. On toki selvää, että liiketoimintaan
aina sisältyy riski. Kaikkia epävarmuustekijöitä ei
koskaan pystytä eliminoimaan.
Arvoisa puhemies! Voimalaitosveron perusteluiksi siis mainitaan
voimalaitosten ansioton hyötyminen päästökaupasta
pohjoismaisilla sähkömarkkinoilla, ja kuten äskeisessä debatissa täällä todettiin,
monen teollisuusyrityksen kohdalla kyse päästöttömän
sähköenergian tuotannossa on oman energiatarpeen
tyydyttämisestä. Lakiesityksen yleisperusteluissa
todetaankin, että voimalaitosveron valmistelun lähtökohdaksi asetettiin
alun perin se, että teollisuuden omatuotanto- ja
osakkuussähköön ei kohdistettaisi veroa,
(Mauri Pekkarinen: Juuri näin!) mutta oikeudellisten, teknisten,
veron soveltamisalan rajauksiin ja EU:n valtiontukikysymyksiin liittyvien ongelmien
takia veroa ei voitu ottaa käyttöön tällaisen
rajauksen pohjalta. (Mauri Pekkarinen: Olisi voitu!) Näiden äsken
mainittujen teollisuusyritysten kohdalla voimalaitosvero on perusteeton
ja ennakoimaton lisärasite, joka heikentää näiden
yritysten tuotteiden hintakilpailukykyä markkinoilla.
Toinen periaatetasolla nurinkurinen piirre tässä esitetyssä verossa
on edustaja Männistönkin täällä esille
ottama piirre, että se kohdistuu nimenomaan päästöttömään
energiantuotantoon. Tämä tapaus näyttääkin
kaksinkertaiselta virheeltä. Päästökauppajärjestelmässä nähdään
virhe, jota nyt paikataan uudella järjestelmällä,
joka ei sekään ole virheetön, ja näistä virheistä näyttää jälkimmäinen
edellistä isommalta.
Arvoisa puhemies! Isojen teollisten investointien kannattavuuslaskelmissa
esiintyy termi "poliittinen riski". Sillä on hintansa.
Suomessa tulisi pyrkiä sellaiseen energiapolitiikkaan ja
lainsäädäntöön, jossa
poliittinen riski minimoituu. Toisin sanoen energiapolitiikan pitää olla
ennustettavaa. Erityisen tärkeää tämä on
nyt, kun vientiteollisuutemme kamppailee hintakilpailukykyongelmien
kanssa ja kun ollaan käynnistämässä isoja,
vuosikymmenten päähän ulottuvia investointeja
perusvoiman tuotantoon.
Arvoisa puhemies! Ainoa positiivinen piirre lakiesityksessä on
se, että veron taso on nyt selvästi alempi kuin
hallituksen alkuperäisissä kaavailuissa.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen voimalaitosveroa koskevan esityksen
taloudellisten vaikutusten arvioinnissa kerrotaan muun muassa, että kummankin
ydinvoimalaitostoimintaa harjoittavan yrityksen verorasitus olisi
noin 4—6 miljoonan euron luokkaa ja vesivoiman osalta summa
olisi jonkin verran pienempi, muutamista tuhansista jopa 2—3 miljoonaan
euroon asti. Verolla ei olisi kuulemma vaikutusta sähkön
tukkuhintaan, ja näin ollen vero jäisi rasittamaan
voimalaitosten omistajayritysten tulosta.
Toisaalta Energiateollisuus ry on antanut asiasta hieman toisenlaisen
lausunnon: "On todennäköistä, että voimalaitosvero
tulisi välillisesti nostamaan sähkön
hintaa lakiehdotuksen perusteluista poiketen. Tällöin
myös päästöttömän sähkön
hinta nousee."
Herra puhemies! Ympäristövaikutuksista esitys
toteaa, että verolla ei olisi kielteistä vaikutusta
halukkuudella investoida uuteen päästöttömään
tuotantoon. Kuitenkin esimerkiksi Energiateollisuus on kommentoinut
esitystä ihan suomen kielellä näin: "Kun
päästökaupan nimenomaisena tarkoituksena
on ollut päästöttömän tuotannon
tekeminen kannattavammaksi fossiiliseen tuotantoon nähden,
päästöttömyys veron perusteena
on jo lähtökohtaisesti täysin järjetön."
Metsäteollisuudesta on kuultu muun muassa seuraavaa:
"Metsäteollisuudessa halutaan kaupallistaa uusia biotalouden
tuotteita ja kehittää nykyisiä tehtaita.
Kotikutoinen lisätaakka ei tähän kannusta
vaan ajaa teollisuuden toimeliaisuutta muille maille." Siis muille
maille!
Yksi hallituksen tärkeimmistä tehtävistä on turvata
yritysten vakaa ja kilpailukykyinen toimintaympäristö,
eikö niin? Siksi olen perännyt energiapolitiikkaan
ennustettavuutta. Nyt voin toki ennustaa, nimittäin vaikeuksia
suomalaiselle teollisuudelle ja ennen kaikkea sen piirissä olevien
työpaikkojen määrälle, ja sellaiseen
ei tällä maalla ole varaa.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! 50-luvulla, 60-luvulla, 70-luvulla suomalaiset
energiayhtiöt investoivat muun muassa ydinvoimaan ja myös
vesivoimaan. Tehdessään näitä investointeja
ne eivät tehneet niitä sitä varten, että ne
sillä varautuisivat eurooppalaiseen päästökauppajärjestelmään,
joka alkoi vuonna 2005. Niillä investoinneilla olivat omat
perusteet.
Kiotosta lähtien prosessi maailmassa kulki siihen tapaan,
että eurooppalainen päästökauppajärjestelmä lähti
liikkeelle vuonna 2005. Käytännössä se
nosti nimenomaan päästöllisen — jota oli
valtaosa kumminkin jo tuotannosta vielä siinä vaiheessa — energian
hintaa erittäin merkittävästi ja sitä kautta
kaiken energian hintaa erittäin merkittävästi.
Siinä vaiheessa pahimmillaan päästöoikeuksien
hinta, siis tonnia kohti, taisi käydä yli 20 euron
tasossa, mikä käytännössä tarkoitti,
että niinä aikoina kuukaudessa tai vuositasolla
se hinnannousu oli todella merkittävää. Hinnannousu
perustui nimenomaan niiden kustannusten nousuun, joilla oli päästöjä ja
jotka joutuivat näistä päästöistään
maksamaan. Näiden kustannukset siis nousivat, ja se nosti
esimerkiksi sähkön hintaa kauttaaltaan kaikkien markkinoilla
olevien kannalta.
Käytännössä tämä hinnannousu
satoi suoraan näitten aikanaan vuosikymmeniä sitten
ydinvoimaa rakentaneitten ja myös vesivoimaa rakentaneitten
yhtiöitten laariin. Niille ei tullut sentinkään
uutta kustannusta, siis sentinkään uutta kustannusta.
Se satoi kaikki suoraan näitten yritysten laariin. Eri
maissa Euroopassa on eri tavoin, ei täsmälleen
samalla tavalla ymmärtääkseni mutta eri
tavoin puututtu tähän ilmiöön
näitten taakse jääneitten vuosien aikaan.
Suomessa tähän juttuun ei ole puututtu.
Täällä äsken yhdessä puheenvuorossa,
edustaja Lindströmin puheenvuorossa, tuli esille ajatus siitä,
että tämä merkittävästi
meillä hintaa nostaisi, jos tämä järjestely
menisi läpi. Siitä on hivenen vaikea uskoa, että se
kovin paljon nostaa, mutta en nyt käytä aikaa
sen enempää sen seikan selvittämiseen.
Tämähän koskee Fortumia ja Kemijoki-yhtiöitä ja
Teollisuuden Voimaa ja jonkun verran Pohjolan Voimaakin, ja kun
nämä yritykset otetaan pois, niin sitten kovin
paljon ei kovin monia muita, koska 1 megaan asti ei ole ollenkaan
veroa ja 10 megaan asti asteittain vero vasta nousee. Siis pieni
tuotanto on kokonaan, käytännössä kokonaan,
tämän veron piiristä pois. Näin
noin yleisesti ottaen.
Mitä tulee vielä toistamiseen siihen, innostaako
vai kannustaako tämä varsinkin niitä uusia
investoijia, jotka eivät ole näitä ydinvoimainvestoijia
olleet, innostaako nämä näitä vai
iskeekö se jotenkin päähän niitten
investointi-intoa, niin minun on äärettömän
vaikea ymmärtää, miten tämä vero
iskisi sellaisia investoreita jollakin tavalla päähän,
kun ne itse eivät tällä hetkellä kenties tuota
ollenkaan, tai jos ne tuottavat päästöllisiä, niin
nyt jos ne investoivat uusiutuvaan, se investointi on verotonta,
siihen ei ollenkaan liity veroa. Ja päinvastoin osiltaan
tämä rahoitus, mikä tätä kautta
tulee, on sitä rahaa, millä tuetaan sitä uusiutuvan
energian rakentamista tähän maahan. Näin
tämän järjestelmän kokonaisfilosofian
osalta.
Näiltä osin minä tavallaan sympatiseeraan
sitä perusajatusta, jolleka tämä hallituksen
esitys kaiken kaikkinensa rakentuu. Mutta minäkin olen huolissani
siitä, miten suomalaiseen teollisuuteen ja elinkeinoelämään,
mihin kaiken kaikkinensa tämä kohdistuu. Siinä mielessä se,
että ensinnäkin tämä Mankala-järjestely
on tässä mukana, siis että vero kohdistuu
myöskin Mankala-tuotantoon, on huono juttu, ja myöskin
ylipäänsä vientiteollisuuteen, sekin
on vähän huono juttu.
Näistä syistä, kun täällä kerran
hallituspuolueitten piirissä oli vahvaa ajattelua, että tämä pitää kaataa,
niin sellainen on ihan tervetullut ajatus. Ymmärrän
näin, että edustajat täällä,
jotka käyttivät puheenvuorot, ovat siinä määrin
vakavasti otettavia edustajia, että näin täällä sanoessaan
heillä on tavallaan vahva tuki omista eduskuntaryhmistään.
Kun näin on, niin on ilman muuta selvää,
että me olemme valmiita näistä syistä,
ei periaatteessa, en henkilökohtaisesti ainakaan periaatteessa
tätä vastusta, koska näen selvän
loogisen johdonmukaisen perusteen olemassa tälle menettelylle.
Minä, joka olen uusiutuvan puolesta ja rankasti ja vankasti,
olen sitä mieltä tässä mielessä,
tämä on ihan hyvä homma, uusiutuvia investointeja
ja niin pois päin.
Tässä on myöskin se pieni valuvika
vielä, joka jäi sanomatta, että tämä nyt
tulee koskemaan jo 2005 edeltävää tuotantoa.
Minusta oikea vuosiraja olisi ollut ensinnäkin vuosi 1998.
Toisaalta tämän veron mittakin on vähän
kyseenalainen sen takia, että nyt päästöoikeuden
hinta — minä en ole tarkistanut, mikä on
tänään päästöoikeuden hinta — taitaa
olla jo lähellä 5:tä euroa, 4—5
euroa, ehkä 5 euroa CO2-tonni, ja tämä on
toinen seikka, joka myöskin tämän veron
tasoon jonkun verran vaikuttaa.
Arvoisa puhemies! Olen 5 minuuttia käyttänyt.
Tähän tapaan problematisoin, ymmärrän
tämän filosofisen perustan, se on kestävä,
jolle tämä rakentuu. Tämä koskee
muutamia, joiden kassaan on tullut miljoonia tässä parhaimmillaan silloin,
kun päästöoikeuden hinta oli korkealla. Tämä esitys,
jolla periaatteessa pyritään rahoittamaan uusiutuvaa
energiaa, saamaan niitä investointeja liikkeelle, on sillä tavalla
hyvä, mutta sitten tähän sisältyy
muutama sellainen paha valuvika, joiden vuoksi tämä kyllä vaatii
myös erittäin kriittisen tarkastelun. Jos hallituksessa
on tällaista halua kaataa, niin esimerkiksi henkilökohtaisesti
ilman muuta sitten katson siitä samasta ikkunasta tätä,
näitten äsken sanottujen yksityiskohtien vuoksi.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa puhemies! EU:n päästökaupallahan
ohjataan päästöttömään
energiantuotantoon, ja nyt tällä hallituksen esityksellä puolestaan
aiotaan alkaa verottaa juuri tätä päästötöntä energiaa.
Ohjaavuus näihin puhtaisiin energiamuotoihin menetetään
likipitäen tyystin (Mauri Pekkarinen: Oi, oi, oi!) ja investointimahdollisuudet
menetetään, koska ennustettavuus Suomen energiapolitiikan
suunnasta katoaa. Toivottavasti edustaja Pekkarinen on sitten näiltä osin
oikeassa, kun on kerran eri mieltä, mutta minä uskon,
että näin tulee käymään.
Tekisi edes joskus mieli kehua tätä hallitusta, mutta
minun näkemykseni mukaan tämä nyt esillä oleva
esitys on kyllä todella luokaton, ja kaikki alan toimijat
tai suurin osa alan toimijoista kyllä vastustaa tätä.
Tässä pitäisi nyt ottaa esimerkkiä esimerkiksi
näistä kotiin tilattavien lehtien arvonlisäveron
nostamisesta tai autoverosta, mitkä taannoin toteutettiin,
miten niissä kävi. Lehtien tilausmäärät
romahtivat ja autokauppa likipitäen loppui, eli valtiolle
tulevat verot eivät juurikaan ole kasvaneet, mutta muu
ahdinko ja kaikennäköinen työttömyys
ovat sen myötä lisääntyneet.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Minun mielestäni edustaja
Pekkarinen kuvasi hyvin tämän filosofisen puolen
tähän. Se, mikä minuakin tässä huolestuttaa,
on Suomen teollisuuden kilpailukyky, kuinka monta kortta kamelin selkään
voidaan vielä laittaa lisää, kun koko
ajan tuotannollista puolta siirtyy rajojemme ulkopuolelle. Toinen
asia on tietysti tämä Mankala-periaate, ja jos
se tässä tulkitaan tuhoutuneeksi, niin kuitenkin
se, että teollisuus on voinut hajauttaa energiantuotantoaan
ja siten vähentää riskiä ja hyödyntää mittakaavaetua,
on Suomen teollisuuden kannalta se kysymysmerkki, jota jään
pohtimaan.
Risto Kalliorinne /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä ennakoitavuus on todella
tärkeää, ja jos kaksi yksittäistä asiaa,
jotka tätä energiapolitiikan ennakoitavuutta ovat
heilauttaneet 2000-luvun aikana, pitäisi mainita, niin
yksi on varmasti tämä 2000-luvun alussa tullut
päästökauppajärjestelmä,
joka oli uusi elementti ja jonka vaikutuksia oli aika mahdotontakin
tarkasti ennustaa, ja toinen on tietenkin tällä hetkellä menossa
oleva liuskekaasubuumi, joka on romahduttanut kivihiilen hinnan,
ja tätä kautta, kun kivihiilen hinta on tullut
alas, on myöskin metsähakkeen kilpailukyky kärsinyt
ja myös turpeen kilpailukyky kärsinyt. Nämä ovat
aiheuttaneet hyvin suuria vaikeuksia näitten ennakoitavuudessa,
ja esimerkiksi tällä hetkellä voimalaitosinvestointeja
on aika hankalaa tehdä, koska ei tiedä, minkälaisiksi
näitten raaka-aineiden hinnat tulevat muodostumaan.
Mutta päästökauppaa ja liuskekaasua
ei aiheuttanut mikään Suomen hallituksen yksittäinen poliittinen
päätös, vaan toimintaympäristö EU:n tasolla
ja globaalisti muuttui niin rajusti, mutta Suomen hallituksen ei
pidä siitä näin suuria muutoksia aiheuttaa.
Tämä windfall-vero on sitten mittakaavaltaan aivan
lilliputtisarjan asia verrattuna näihin kahteen muuhun,
mitkä äsken mainitsin. On ihan turha maalata sellaisia
kauhukuvia, että nyt teollisuus katoaa ja tämä romahduttaa
investointihalukkuuden ja syö työpaikat sun muut
vastaavat. Aivan varmasti energiateollisuuden raportissa mustamaalataan,
koska he pyrkivät lobbaamaan hallitusta ja ovat ihan hyvin
lobanneetkin, sillä 170 miljoonaa oli tarkoitus alun perin
kerätä tällä ja nyt kerätään
vain 50 miljoonaa. Tämän tuottotavoite on tipahtanut
alle kolmannekseen siitä alkuperäisestä,
eli on tähän viestiin reagoitu ja tätä tavoitettu
on muutettu. Tämä 50 miljoonaa nyt on semmoinen
raha tällä hetkellä, että energiateollisuuden
herroilla melkein Levin ruskareissuilla tipahtaa taskusta tämmöinen
raha, tämä on sen verran lilliputtiasia niissä taseissa
ja niissä tuotoissa. 1 000 miljardia annettiin
yhteensä verohelpotusta. Sen minä näen
kädenojennuksena ja sitä ei kyllä tämä windfall-vero
romuta ollenkaan.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä täytyy kyllä kysyä,
kun täällä väitetään,
että se ohjaavuus katoaa: mihinkä se ohjaavuus
katoaa tässä? Vuoden 2004 jälkeen, viimeisen
10 vuoden aikaan tapahtuneita investointeja vero ei koske lainkaan
eikä tästedespäin tapahtuvia investointeja
uusiutuviin. Sillä tavalla tämä tietysti
koskee, että tällä hallitus hankkii rahaa, jolla
tuetaan niitä uusiutuvia, mutta ei suinkaan rangaista.
Näin on tämän ohjaavuuden suhteen.
Mitä tulee siihen, että hallitus joillakin
asioilla heikentää ohjattavuutta, niin niitä kyllä hallituksella
on, ja niistä, arvoisa puhemies, hölmöin oli
se, että hallitus päätti tämän
vuoden alusta lähtien korottaa turpeen verotusta ja pudottaa suomalaisen
puun jo kertaalleen sille päätettyä muuttuvahintaista
tuotantotukea. Uusi järjestelmä romutettiin — ei
sitä nyt romutettu, mutta sitä heikennettiin radikaalisti,
niin paljon, että kivihiilestä tuli näitä kotimaisia
bioenergiavaihtoehtoja edullisempi vaihtoehto. Tämä on
epäjohdonmukaisuuden huippu, ja niin kuin sanottu, tähän esitykseenkin
liittyy ihan riittäviä ongelmia nimenomaan Mankalan
ja teollisuuden kannalta. Kernaasti voin niiltä osin yhtyä tähän
kritiikkiin, mutta en todellakaan siihen filosofiaan, jolle tämä perustuu.
Harri Jaskari /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puheenjohtaja! Edustaja Pekkarinenko on sitä mieltä,
että nyt kun annetaan signaali esimerkiksi teollisuudelle
tai energiantuottajille, että jälkikäteen
voidaan sitten ruveta tekemään veroa, niin sekö ei
heikennä toimintaympäristöä, että sanotaan,
että uusille investoinneille ei enää? Olisiko
mahdollista, että kenties 2025 tehdään näille
nykyisille taas samantyylinen juttu? Eikö se heikennä tätä ennustettavuutta
ja toimintaympäristöä teidän
mielestänne?
Edustaja Kalliorinteelle: Sanoitte, että nämä suurteollisuudessa
vain niin kuin rahat tippuvat ja putoavat. Kun katsoo teollisuuden
rakennetta, niin kyllä me olemme edelleenkin siinä tilanteessa,
että tämä koko teollisuus on ketjuuntunut
toisiinsa ja ne päätökset, investoidaanko
tänne vai johonkin muualle suurteollisuus, vaikuttavat myöskin
koko siihen alihankinta- ja osahankintaketjuun. Ei täällä ole
yksittäisiä toimijoita, vaan tämä on
kokonainen verkosto, ja silloin kun meidän veturiyritykset
päättävät kenties tehdä jotain muuta
ja mennä jonnekin muualle siksi, että me emme
ole vakaa toimintaympäristö, niin minä olisin
huolestunut niistä työpaikoista.
Risto Kalliorinne /vas(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Viittasin täällä siihen,
että kun suhteutetaan, niin muistaakseni Fortumin viime vuoden
tulos oli yli 1 000 miljoonaa euroa voitollinen. Siis kun
yhden yksittäisen yrityksen (Mauri Pekkarinen: Ne investoivat
Ruotsiin ja Venäjälle!) tulos on tällainen
ja siihen verrattuna tästä verosta nyt sitten
esimerkiksi Fortumille tietty siivu tulee, niin ei tämä todellakaan
kyllä romuta toimintaedellytyksiä, kuten täällä on
sanottu. Eli nämä rahat, jotka pyörivät
tässä energiateollisuudessa, ja ne voitot, jotka
siellä on tällä hetkellä saatu
nimenomaan näillä vanhoilla päästöttömillä voimalaitoksilla,
ovat ihan eri mittaluokassa kuin on tämä vero,
joka tänä päivänä on
täällä käsittelyssä.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Jaskari puhui ennakoimattomuudesta,
ja sitähän tässä oli kyllä.
Minä myönnän yhdeltä osalta.
Mikä se ennakoimattomuus oli? Ei Fortum, ei TVO, ei PVO,
ei Kemijoki tiennyt aikaisemmin, että yhtäkkiä heidän
kassaansa vierähtää yhteensä satoja miljoonia
euroja sen seurauksena, että Eurooppa käynnisti
päästökauppajärjestelmän
ilman, että heille tuli sentinkään kustannuksia.
Juuri näitten yhtiöitten kassavirta vahvistui
yhteensä jollakin sadalla miljoonalla eurolla. Tässä mielessä ennakoimattomuus
oli ihan totta.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Sitten puhujalistaan.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Tuossa on asiaa hyvin jo käyty lävitse,
ja itse olen kanssa teollisuuden osalta hyvin huolissani siitä,
kuinka tämä Mankala-periaate tulee tässä kärsimään.
Mankala-periaate on erittäin hieno yhteisinvestointijärjestelmä,
millä saadaan erilaisia voimalaitoksia rakennettua eri
puolille Suomea, ja todellakin periaatteen mukaan niistä ei voittoa
ole muodostunut. Tämä on varmaan yksi semmoinen
vahva asia. Hassi ei onnistunut tuolla EU:ssa tätä kaatamaan,
ja toivottavasti me emme itse täällä omilla
päätöksillä tätä Mankala-periaatetta
tule kaatamaan.
Kalliorinteelle näistä hallituksen omista
toimenpiteistä: Kyllä aika pitkälle menee
tämän turpeen verotuksen nelinkertaistaminen.
Yksi semmoinen asia, minkä olisi hallituksen toivonut tässä vaiheessa
tekevän, on tämän verotuksen poistaminen.
Tätä helpottamalla me olisimme saaneet kotimaisen
energian — meillä on noin 30 prosenttia, vain
ja ainoastaan, kotimaista energiaa kokonaisenergiasta — käyttöä nostettua.
Hakkeen tuki on sidottu siihen energiaan, turpeen verotukseen ja
turpeen hintaan, joten olisi saatu lisää hakettakin
liikenteeseen.
Kävin Etelä-Savon Sähkössä,
missä tehdään hakkeella sähköenergiaa.
Kivihiilen hinta oli siinä 9 euroa megawattitunti, suomalaisen
metsähakkeen hinta oli 21 euroa megawattitunti ja turpeen
hinta oli 22 euroa megawattitunti. Tämän vuoden
aikana sen turpeen hinta oli 34 prosenttia noussut. Toki siellä on
sateet, mutta tämän veron merkitys on kyllä ihan
kova.
Eli nykyhallitus on tukenut tällä omalla toiminnallaan
kivihiilen kannattavuuden parantumista. Nämä investoinnit,
mitä nyt sitten tehdään maakunnissa,
mistä tässä on puhuttu, ovat lähestulkoon
sitten näitä kivihiili-investointeja, ainakin
näissä kuntakohtaisissa investoinneissa.
Harri Jaskari /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tähän on pakko nyt kuitenkin
kommentoida. Me tiedämme tämän turpeen ja
puun tilanteen molemmat — olemme arvoisan edustajan kanssa
talousvaliokunnassa — mutta kun me tiedämme myöskin
sen, miten se muodostui. Eli se muodostui sitä kautta,
että sidottiin puu ja turve toisiinsa, että jos
toista muutetaan, niin toistakin täytyy muuttaa. Se oli
silloisen elinkeinoministeri Pekkarisen aikana, kun tämä muutos
tehtiin, ja EU-puolella ei ole mahdollista niin nopeasti saada.
Täytyy puhua se koko totuus tästä kysymyksestä,
miten se asia on.
Mutta tämä liittyy myöskin siihen
päästökauppakysymykseen. Eli nyt on mahdollista
tehdä todellakin saastuttavaa tuotantoa, ja me kohdistamme
tässä päästöttömään
tuotantoon verotusta. Kun Pekkarinen puhui yllätyksestä,
niin se oli suurempi yllätys, että saivat voittoja.
Mutta nämä yhtiöthän tällä hetkellä investoivat
sitten siihen uusiutuvaan. Annettaisiin heille mahdollisuus investoida,
kun heillä olisi rahaa, eikä oteta heiltä pois,
hallinnon kierrätykseen. Eikö tässä olisi paljon
parempi, järkevämpi näkökulma
suunnata kuin nyt yhtäkkiä sitten kierrätetään
tätä asiaa toista kautta?
Risto Kalliorinne /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Varmaan kotimaisen energian verotuet eivät
ole olleet tarpeeksi pitkäjänteisiä,
ja siinä mielessä siinä toiminnassa on parantamisen
varaa. Niitä verotukia, jotka on luotu, on liian lyhyin
vuosivälein hallituksesta riippuen muuteltu, ja tämä on
vaikeaa silloin, kun tehdään ratkaisuja, nimenomaan
voimalaitosratkaisuja, jotka vaikuttavat kymmeniä vuosia eteenpäin.
Tiedän tämän, kun Oulun Energiassa on
maailman suurin kaukolämpöturvevoimalaitos, joka
tällä hetkellä pohtii investointeja,
ja on hankala laskea, minkä polttoaineen varaan sen tekee.
Mutta kyllä turpeen asema johtuu muustakin kuin verotuksesta.
Se johtuu myös siitä, että liuskekaasubuumin
myötä kivihiilen hinta on romahtanut ja huonojen
sadekesien takia turpeen saatavuus on ollut erittäin heikkoa.
Esimerkkinä Oulu: kyllä on ostettu kaikki turve,
mikä on saatu, mutta edes rahalla sitä ei ole
saatu niin paljon, että se olisi talven yli turvallisesti
riittänyt, vaan on pitänyt ostaa kivihiiltä jatkeeksi.
Arto Pirttilahti /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallitushan voisi tehdä nopeasti
tähän päätöksiä eli
helpottaa turvetuotantoalueitten lupaprosesseja, jolloin saataisiin
uusia turvetuotantoalueita avattua ja sitä kautta siitä pinnasta
parempaa turvetta turveteollisuuden käyttöön.
Toinen: Turpeen veron laskeminen varmaan auttaisi myös
tässä meidän kotimaisuusasteessa. Tokihan
tässä on tämä kiikkulauta tehty,
niin kuin edustaja Jaskari sanoi, ja sen varmaan kaikki ymmärrämme
täällä. Mutta minä näen
nyt kuitenkin hallituksen osalta semmoisia nopeita toimenpiteitä,
ei mennä pelkästään sen päästökaupan
taakse. Emmekö me nyt kuitenkin täällä Suomessa
Suomen yrityselämän kilpailukykyä ajattele
ja niin kuin kotimaisen energian kautta?
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Sitten varsinainen puheenvuoro, edustaja Kuusisto.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä on ihan kommenttipuheenvuoro,
ei varsinainen puheenvuoro.
Mutta jos tässä nyt jonkun verran kumminkin tämän
hallituksen esityksen johdosta peritään yrityksiltä lisää verotuloa,
niin täytyy sitten kääntää se
lantti myös toisinpäin ja miettiä, miten
paljon kumminkin hallitus on nyt satsannut siihen, että yrityksillä olisi
riittävästi voimavaroja tehdä tutkimustyötä ja
kehittää muun muassa uudenlaista päästötöntä energiaa.
Minun mielestä tämä hallituksen esitys
on hyvä. Tosin aina on se vaara, että nämä lisäkustannukset,
mitä energiayhtiöille nyt tulee, sitten näkyvät
kuluttajan sähkölaskussa. Näinhän
varmasti tulee tapahtumaan, mutta minä toivon, että sillä suurella,
suurella rahamäärällä, mitä hallitus
on osoittanut tutkimustyöhön, saataisiin pian
myös joitain tuloksia.
Keskustelu päättyi.