3) Valtioneuvoston oikeuskanslerin kertomus oikeuskanslerin virkatoimista
ja lain noudattamista koskevista havainnoista vuodelta 2001
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa puhemies! Oikeuskanslerin kertomuksessa viime vuodelta
on kohdassa Sosiaali- ja terveyshallinto alakohta Sairaalan toiminta
ja potilasturvallisuus, eli kyseessä on kolme kantelua
yliopistollisen keskussairaalan thorax- ja verisuonikirurgian klinikan toiminnasta,
hallintokäytännöstä ja päätöksenteosta.
Kanteluissa oli muun ohella katsottu, että päätöksenteon
seurauksena klinikan potilasturvallisuus oli heikentynyt, potilasjonot
kasvaneet ja jonokuolemat lisääntyneet.
Kertomuksessa todetaan: "Kantelujen johdosta antamassaan päätöksessä oikeuskansleri
on, todettuaan asiassa hankitun laajan selvitys- ja lausuntoaineiston
pohjalta sairaalan sydänkirurgian kokonaistilanteen viimeaikaisen
kehityksen ja toteutetut tilannetta korjaavat toimenpiteet, painottanut
sitä, että sairaalan puheena olevan toimintayksikön
kuin myös muidenkin toimintayksiköiden toimivuutta
ja potilasturvallisuuden toteutumista tulee jatkuvasti riittävän
tehokkaasti seurata, ja mikäli tarvetta ilmenee, muun ohella
potilasjonojen osalta, sairaanhoitopiirin kuntayhtymän
hallituksen tulee ryhtyä asian edellyttämiin tilannetta
korjaaviin toimenpiteisiin suhteellisen nopeasti." Näin
siis oikeuskanslerin lausunnossa päätöksestä todetaan.
Jos nyt ajattelee tätä lausuntoa suhteessa
tilanteeseen tänä päivänä kentällä,
niin kun tässä oli kysymys nimenomaan kirurgien,
tällä kertaa thorax- ja verisuonikirurgian klinikan,
toiminnasta, niin tämän päivän
tilanne on se, että HUSin päätös
supistaa toimintaa koskee nimenomaan kipeimmin kirurgian toimialaa.
Tämä on erittäin huolestuttavaa tämän
lausunnon valossa, koska on vaikea ajatella, että tässä voitaisiin
toimia vaarantamatta potilasturvallisuutta, joka juuri on näissä kanteluissa
ollut pontimena. Paitsi että aikuisten puolella HUSissa
on toteutettu säästöjä, myöskin
lasten ja nuorten hoitoonpääsyn vaikeutuminen
on aivan ilmeistä. Myöskin siellä tilanne
koskee kirurgiaa, josta edellä oli puhetta, ja kyse on
lastenkirurgian osaston päiväkirurgisen yksikön
sulkemisesta, ja sairaanhoitosijoja on lehtitiedon mukaan jo suljettu
13. Tämä ei koske pelkästään
kirurgiaa, vaan myöskin lastenpsykiatriaa ja lastenneurologiaa.
Jos ajatellaan tätä lainsäädännön
kohtaa, niin kuitenkin lain mukaan julkisen vallan on turvattava,
sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään,
jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut
ja edistettävä väestön terveyttä.
Näin asia on perustuslaissa, sen 19 §:ssä,
kirjattu, ja tämä on tietysti lähtökohta
myöskin, uskon näin, tässä oikeuskanslerin
lausunnossa.
Arvoisa puhemies! Teimme viime vuonna leikkausjonoista, terveyspalvelujen
saatavuudesta, maaliskuussa välikysymyksen; silloin leikkausjonoissa
oli yli 140 000 potilasta. Silloin ministeri Soininvaaran vastauksesta
voidaan todeta, että se kyllä vähätteli
tätä välikysymystä ja vähätteli
myöskin tätä ongelmaa. Ministeri Soininvaaran
puheessa todetaan, että "Maamme terveydenhuollon kokonaiskuva
ei ole ollenkaan niin synkkä, kuin välikysymyksen
tekijät antavat ymmärtää - -".
Hän ilmeisesti jätti sanomatta, että se on
vielä synkempi. Hän sen sijaan totesi, että "hoitoon
pääsy on hyvää pohjoismaista
tasoa". No, tätäkin silmälläpitäen
tämä oikeuskanslerin lausunto näistä kanteluista
kyllä kertoo jostakin aivan muusta kuin siitä,
että meillä hoitoon pääsy olisi
hyvää pohjoismaista tasoa.
Edelleen tässä välikysymysvastauksessa
hallituksen puolelta todetaan, että "Sosiaali- ja terveysministeriön
tavoitteena on, että perusterveydenhuollossa lisätään
seudullista yhteistyötä siten, että terveyskeskukset
muodostaisivat toiminnallisia kokonaisuuksia, joissa työskentelisi pääsääntöisesti
12—18 lääkäriä", eli
pyritään suurempiin yksiköihin, jollaisesta
myöskin tässä HUS-piirissä nyt
on kysymys. On kysymys suuresta yksiköstä, kun
kaksi sairaanhoitopiiriä pantiin yhteen, ja näin
ollen siellä on suorastaan kriisiytynyt tämä palvelujen
saaminen ja palvelujen piiriin pääseminen. Oikeuskanslerin
lausunnossahan todettiin siis, että "sairaanhoitopiirin
kuntayhtymän hallituksen tulee ryhtyä asian edellyttämiin
tilannetta korjaaviin toimenpiteisiin suhteellisen nopeasti". Nyt
ainakin tuntuu siltä, että siellä jotain
ollaan tekemässä, mutta tällä välin saattaa
olla jo, että siellä jonoissa tapahtuu ikäviä asioita.
Kun välikysymys jätettiin edellisen vuoden maaliskuussa,
moneen otteeseen hallituksen taholta viitattiin tulevaan Kansalliseen
terveysprojektiin ja annettiin ymmärtää,
että kun se projekti toteutuu ja tulee voimaan, ongelmat
hyvin pikaisesti poistuvat, ja annettiin mielikuva ja lupaus siitä,
että ongelmiin tartutaan ja että kriisiytyminen
vältetään. Näin ei mielestäni
ole tapahtunut. Jos katsotaan myöskin budjettia ja ensi
vuoden rahoitusta — rahoituksestahan myöskin tässä HUSin
osalta on kysymys — se, mikä on esitys, on kyllä kovin
vaatimaton siihen nähden, mitä terveysprojekti
esitti, johon täällä eduskunnassa vedottiin
hyvin monia kertoja silloin, kun leikkausjonosta ja terveyspalveluista
puhuttiin. Jos puolta täyttää siitä,
mikä on terveysprojektin esitys, niin hyvä on,
mutta huoli on nyt todellakin siitä, että terveydenhuolto
ei saa riittävää rahoitusta ja, kuten
näissä kanteluissa todetaan, potilasturvallisuus
edelleen heikentyy ja jonot kasvavat ja jonokuolemat lisääntyvät.
Tämä on hyvin vakava asia Suomenmaassa, ja toivon,
että täällä voidaan käydä tästä tänään
tai myöhemmin asiallinen keskustelu, mitä eduskunta
tässä voisi tehdä.
Ed. Luhtanen merkitään
läsnä olevaksi.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Kun kävin eilen ja tänään
läpi valtioneuvoston oikeuskanslerin kertomusta vuodelta
2001, muistuivat sitaateissa sanottuna entisen elämän ajat
moneltakin osin, eli kuinka raadollista kuitenkin virkamiehen elämä monelta
osin on silloin, kun joutuu tekemään ratkaisuja
ja niitä sen jälkeen kanteluiden kautta Oikeuskanslerinvirastossa
muun muassa käsitellään.
Arvoisa puhemies! Otan muutamia asioita esille. Ensiksi lähden
alkupuolelta, sivulta 36, joka koskettaa lähinnä suurta
valiokuntaa eli sitä, kuinka nopeasti sinne asioita tuodaan.
Valiokunnassahan on muutaman kerran jouduttu kääntymään
jopa oikeuskanslerin puoleen siinä, että asioita
ei ole tuotu riittävän nopeasti tai, niin kuin perustuslaki
sanoo, viipymättä ei ole annettu ehdotusta eduskunnalle,
ja tässä on eräs ratkaisu siltä osin.
Mielestäni on ihan hyvä, että tähän kertomukseen
on otettu tämä, jolloin varmasti ministeriön
virkamiehet, kansliapäälliköt jne., käyvät
sen lävitse, ja tämä päätös
varmasti muistuttaa sitten siitä, mitä on voimassa
olemassa lainsäädäntö.
Tähän liittyen eräs asia, jossa eräs
kansalainen lähestyi minua. Oikeuskanslerin päätös muistaakseni
on vajaan kuukauden takaa, ja se koski Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen käännöksiä.
Mikäli nyt muistan oikein, se ratkaisu oli sangen lyhyt,
ja muistamani mukaan siinä todettiin, että lainsäädäntö ei
aseta määräaikoja, kuinka nopeasti nämä pitää kääntää suomen
kielelle. Näin muistan siinä ratkaisussa mainitun. Itse
jäin vain miettimään sitä, olisiko
mahdollista muuttaa Suomen lainsäädäntöä niin,
että nämä päätökset
käännettäisiin edes kohtuullisessa ajassa
suomen kielelle. Päätökset saattavat
koskettaa, myönnän sen, vain yksittäisiä kansalaisia, mutta
niillä saattaa olla yleisempääkin merkitystä.
Itse jäin vain miettimään sitä,
että siinä, mikäli muistan oikein, todella
oli näin, että kun ei ole lainsäädännöllä asetettu
määräaikaa, siihen ei sen johdosta haluttu
puuttua. Itse tiedän sen, että sivutoimisena näitä käännöksiä yritetään
eräänkin käräjätuomarin
toimesta tehdä, mutta ne käännökset
ovat viipyneet suhteettoman pitkään.
Arvoisa puhemies! Eräs asia, joka minulle jäi mieleen,
kun menin tätä kertomusta lävitse. Minä annan
kiitokset ja kunnian oikeuskanslerille nimenomaan siitä,
että niin pontevasti, minun mielestäni pontevasti,
on useissa eri kohdissa otettu esille asioiden viipyminen viranomaistahoissa. Täältä
voi
poimia sivuilta 78, 83, 87, 99 ja sitten 108, 109, 110 ja 115 näitä asioita,
joissa asiat ovat jopa oikeuskanslerin mielestä viipyneet
liian pitkään. Mielestäni se on hyvä.
Minä en tällä halua syyllistää virkamiehiä lainkaan,
että asiat viipyvät.
Eilen, kun menin erästä asiakirjanippua läpi
ja soittelin vakuutusoikeuteen ja tällaiseen lautakuntaan,
joka käsittelee Kelan asioita, tuli vain mieleen se, että vaikka
asiat ovat olleet jo eräänkin asian osalta kahdeksan
kuukautta, vieläkään ei ollut määrätty
edes esittelijää. Pidän hieman kohtuuttomana
sitä, että yksittäisen kansalaisen osalta
joku eläkeratkaisu tai joku muu yhdessä käsittelyssä kestää pitkälti
toista vuotta. Sitten kun otetaan huomioon se, että on
eri portaita, vaikka ei lähde edes korkeimpaan hallinto-oikeuteen
vaan pysähtyy vakuutusoikeuden ratkaisuun, niin siihenkin
on mennyt joskus jopa viisi vuotta. Tuntuvat ainakin näin
sivusta seuranneena ja joskus ihmisten asioita hoitaneena kohtuuttoman
pitkiltä ajoilta. Niin kuin äsken totesin, en halua
tällä syyllistää nimenomaan
virkamiehiä enkä myöskään
lautakunnan jäseniä taikka vakuutusoikeuden jäseniä,
vaan mielestäni meidän täällä eduskunnassa
ja erityisesti hallituksen pitäisi ymmärtää se
tilanne, että on kyse kuitenkin kansalaisten oikeusturvasta.
Eli pitäisi olla resursseja, että kansalaisten
asioita pystytään edes kohtuuajassa hoitamaan.
Näillä sivuilla, mitä totesin, on
erittäin mielenkiintoisia tapauksia ja ratkaisuja. Joskus
tuntuu siltä, kun menee lävitse näitä,
ettei huomaa, jos ei pysähdy ja mieti, kuinka tärkeitä nämä yksittäiselle
henkilölle ovat. Sen johdosta mielestäni on hyvä,
että tänne on nyt kerätty hyvinkin paljon nimenomaan
näitä asioita, joissa on puututtu tähän.
Sitten, arvoisa puhemies, eräs asia, joka jäi hieman
hymyilyttämään. Tämä on
sivulla 76. "Kysymykseen vastaaminen" on otsake. Itse jäin pikkasen
miettimään, kun en tunne tarkemmin tapausta, mutta
jos yleisesti ottaen poliisi on jossakin yhteydessä jonkin
asian luvannut selvittää, niin kuin tässä puhutaan
ajotavasta risteyksessä, niin jos näin vakavaksi
asia menee, voisin kauniisti sanoa, että kyllä silloin
on poliisin oikeusturva vähän heikoilla, jos siitä tehdään
kantelu ja se ratkaistaan ja sitten se on täällä vuosikirjassa. Mutta,
herra puhemies, myönnän sen, kun en tunne tarkemmin
tapausta, että saattaa olla, että kyseessä on
hieman vakavampikin asia kuin se, mikä tästä käy
ilmi.
Mutta sitten sivulle 116, jossa on selvitetty oikeuskanslerin
tehtävät ja mahdollisuudet puuttua tällä tavoin,
että itse ottaa käsiteltäväkseen jne.
Eli se, mihin ed. Hyssälä viittasi, mielestäni joko
oikeuskanslerin taikka eduskunnan oikeusasiamiehen olisi nyt otettava
itse käsiteltäväksi. Toivoisin, että voisitte
mahdollisesti keskustella, kumpi virasto lähtee viemään
sitä asiaa eteenpäin, minkä ed. Hyssälä täällä osittain
otti esille. Mielestäni on kohtuutonta, että johtava
helsinkiläinen luottamusmiespoliitikko julkisesti ottaa kantaa
siihen, että lääkäreitten on
etukäteen päätettävä,
ketä hoidetaan ja ketä ei hoideta. Mielestäni
tällaiseen järjestelmään, joka
meillä Suomessa on, jota kutsutaan pohjoismaiseksi hyvinvointivaltiosysteemiksi,
ei kuulu se, että etukäteen jo sanotaan ja arvioidaan,
ketä lähdetään hoitamaan ja
ketä ei. Jos se päätös tehdään — ja se
varmasti joudutaan tekemään, en ole asiantuntija
siinä — ei mielestäni pidä julkisesti
lähteä tällaisia julistamaan. Mitä HUSin
osalta julkisuudessa on ollut, mielestäni siinä puhutaan
jo niin vakavista asioista, että siihen kyllä laillisuusvalvojienkin
olisi mielestäni puututtava.
Siihen liittyen myöskin se, että olen erään
asian yhteydessä seurannut hyvinkin läheisesti,
mihin vastuu periaatteessa kaatuu, kun kukaan ei ota vastuuta, ei
ministeriö ota vastuuta, ei lääninhallitus
ota loppujen lopuksi vastuuta, eli nimenomaan terveyden- ja sairaudenhoidossa
se pitäisi mielestäni kerralla selvittää.
Ymmärtääkseni lopullinen vastuu tietysti
on ministeriössä, pitäisi olla, mutta
sen jälkeen lääninhallituksen asianomainen
virkamies ilmoittaa, että he hoitavat nämä asiat,
eikä kunnioita ministeriön päätöstä. Kun
ministeriö on asettanut kolmen hengen työryhmän
esimerkiksi, että on käytävä selvittämässä,
onko kunnassa hoidettu kyseinen asia kuntoon vanhustenhuoltoon liittyen,
niin lääninhallitus ei toteuta sitä vaan
toteaa, että ei kuulu ministeriölle. Mielestäni
jossakin vaiheessa tämä asia pitää selvittää ja
myöskin terveydenhuollon kokonaisvastuu. Mielestäni
on aika omituista, niin kuin totesin, että julkisesti sanotaan,
että pitää tehdä päätös
siitä, että joitakin ihmisiä hoidetaan taikka
ei. Karrikoiden voi sanoa, niin kuin eräs henkilö totesi,
että kun kierroksella on lääkäri, joka
osittain joutuu vastaamaan taloudesta, mutta hoitaa tietysti myös
omaa praktiikkaansa, niin siinä valitaan vain, että tätä hoidetaan,
tätä ei. Mielestäni se on niille ihmisille,
joilla ei ole varaa lähteä yksityishoitoon, ja
näitten ihmisten omaisille erityisesti, raskas paikka — kun
ei ole varaa lähteä yksityiselle puolelle. Toivoisin,
että Oikeuskanslerinvirastossa paneuduttaisiin tähän vastuukysymykseen.
Minun mielestäni se pitäisi selvittää.
Marjatta Vehkaoja /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Vistbacka tarttui puheensa lopussa hyvin
mielenkiintoisella tavalla aiheeseen potilaiden oikeudesta saada
hoitoa. Ehkä me tarvitsisimme Oikeuskanslerinvirastonkin
tulkintaa siihen, mitä esimerkiksi laki potilaan asemasta
ja oikeudesta oikein tarkoittaa. Nythän näissä HUSin
tapauksissa sitä on lähdetty tulkitsemaan nähdäkseni
niin, että siinä tehdään rajaa
kiireellisen ja ei-kiireellisen hoidontarpeen välillä.
Minä väitän, että priorisointikysymys
liittyy nimenomaan ja vain tähän. En usko, että ed.
Vistbacka haluaa tehdä tai pystyy tekemään
poliitikkona näitä ratkaisuja. Ei ole mitään
muuta mahdollisuutta, jos priorisoida pitää, kuin
että sen priorisoinnin tekevät asiantuntijat. Tätä asiaa
ollaan aikeissa korjata hoitotakuujärjestelmällä,
mutta valitettavasti se ei vielä ole voimassa.
Esko Helle /vas:
Arvoisa puhemies! Asialla, johon aion puuttua, ei ole tavallisen
kansalaisen kannalta oikeastaan mitään merkitystä,
toisin kuin niillä asioilla, joihin ed. Vistbacka edellä puuttui.
Oikeuskanslerin kertomuksessa puututaan Suomen Pankin johtokunnan
jäsenten nimittämiseen. Tiedämme, että tasavallan
presidentin virkanimitysoikeuksia on perustuslain myötä ja muutoinkin
viime vuosina vähennetty oleellisesti. Perustuslaki toteaa,
että "Suomen Pankki toimii eduskunnan takuulla ja hoidossa".
Perustuslakivaliokunta on useassa yhteydessä todennut, että eräs
tapa toteuttaa perustuslain "takuulla ja hoidossa" -sanontaa on
se, että eduskunnan valitsemat pankkivaltuutetut suorittavat
myös pankinjohtajien nimitykset. Tämä tulee
esiin kertomuksessa, ja se tuli esiin myös uuden perustuslain
säätämisen yhteydessä perustuslakivaliokunnan
mietinnössä, jossa toistettiin tämä kanta jälleen.
Sitä kautta toteaisin vielä ihan suorana lainauksena:
"Perustuslakivaliokunnan mielestä Euroopan keskuspankkijärjestelmän
kansanvaltaisuutta lisäisi, jos johtokunnan jäsenten
nimittäminen siirretään pankkivaltuustolle."
Mielestäni tämäntapainen uudistus tulisi
todella saada vireille. Mietinnön kanta tältä osin
niin perustuslain yhteydessä kuin muutenkin, perustuslakivaliokunnan
kanta, on ollut selkeä ja muistaakseni myös täysin
yksimielinen.
Valtioneuvoston oikeuskansleri Paavo Nikula
Arvoisa puhemies! Pyysin puheenvuoron tähän
väliin, vaikka keskustelu jatkuu, jotta voisin vastata
nyt esitettyihin näkökohtiin omalta kannaltani.
Sekä ed. Hyssälä että ed.
Vistbacka ottivat esille hyvin tärkeän kysymyksen
lääkehoidon riittävyydestä,
ja ed. Vehkaoja huomautti hankalasta jaosta lääketieteellisen
ammattitaidon ja ammattietiikan piirissä tapahtuvan päätöksenteon
ja hallinnollis-taloudellisen päätöksenteon
välillä. Tässä on hyvin suuri
ja vaikea kokonaisuus hallittavaksi esimerkiksi omasta näkökulmastani,
koska toimivalta käsittää vain oikeudellisesti arvioitavissa
olevat asiat.
Ed. Hyssälä siteerasi perusoikeussäännöstä, jossa
todetaan, että jokaisella on "lain mukaan" oikeus tiettyihin
palveluksiin. Juuri tämä "lain mukaan" merkitsee
sitä, että viime kädessä hallitus
ja eduskunta määrittelevät hoidon saannin edellytykset
ja tason. Varmasti tässä on laillisuusvalvonnan
näkökulmasta erittäin tärkeä alue, ja
meidän virastossamme jatkuvasti seurataan julkista keskustelua
myös näistä asioista. Tämä keskustelu
ja tässä annettu palaute, ikään
kuin toimeksianto, tullaan ottamaan erityisen vakavasti. Tällä tavoin
toivon mukaan tähän saadaan parannusta.
Oma kokonaisuutensa on sitten Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri,
joka saattaa olla hallinnollisesti niin vaikea, että sitä ei
millään pystytä hoitamaan nyt. Se on
osittain luottamushenkilöpohjainen, osittain ammattijohdon
varassa, ja on mahdollista, että tätä hallintomallia
joudutaan pohtimaan, onko se kaikkein paras mahdollinen.
Ed. Vistbacka otti esille kysymyksen eurooppalaisten tuomioiden
kääntämisestä. Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
ratkaisuja ei todella säännönmukaisesti
käännetä suomeksi, ja niiden käännettäväksi
saaminen olisi mitä tarpeellisinta. Silloin kun tätä kanteluasiaa
käsiteltiin, todettiin, että tämä on
kuitenkin lainsäädäntöasia ensi sijassa,
ja siihen ei sen vuoksi voitu tuossa ratkaisussamme puuttua. Olettaisin,
että ulkoasiainministeriön intressissä on
kuitenkin saada näitä tapauksia jatkuvasti käännettyä yhä enemmän. Suomi
on, ikävä kyllä, aika usein asianosaisena. Ihmisoikeustuomioistuimen
ratkaisuissa ja monissa muissa ratkaisuissa on hyvin tärkeitä ennakkopäätöksen
luontoisia ohjeita suomalaiseen oikeuskäytäntöön
ja oikeudenkäyttöön, niin että sikäli
tämä on aivan perusteltua.
Ed. Vistbacka otti myös esille viipymiskysymyksen,
joka on todella tärkeä. Rehellisyyden nimessä,
arvoisa puhemies, täytyy tunnustaa, että kyllä meidän
virastommekin asiakkaat moittivat siitä, että aikaa
kuluu ratkaisuihin. Tämä on yleinen ongelma hallinnossa,
niin kuin ed. Vistbackakin totesi. Varsinaisesti laillisuusvalvontakysymyksen ääreen
tullaan silloin, jos havaitaan viivyttelyä, niin kuin ed.
Vistbackan esille ottamassa tapauksessa oli laita.
Osa, hyvin suuri osa, kanteluratkaisuista on apulaisoikeuskanslerin
tai hänen varamiehensä ratkaisuja, joten en kaikilta
osin pysty kommentoimaan tätä keskustelua. Mikäli
edustajilla on tältä osin tarvetta saada lisätietoa,
toivon saavani siitä tiedon. Toimitamme tietysti kaiken
lisäaineiston, mitä on annettavissa, tänne
eduskuntaan.
Ed. Helle otti esille kysymyksen Suomen Pankin johtokunnan jäsenten
nimittämisestä. Hän muistutti perustuslakivaliokunnan
näkökannasta, että pankkivaltuuston tulisi
saada nimitystoimivalta. Tilanne on se, että varsinainen
pankkivaliokunta, eduskunnan talousvaliokunta, ei kuitenkaan tälle
asialle lämmennyt vaan pysytti nimitystoimivallan tasavallan
presidentillä. Nyt on mahdollisesti tulossa lainsäädäntömuutos,
jossa asia saa toisenlaisen ratkaisun.
Ehkä tässä yhteydessä on
hyvä muistaa se, että pankkivaltuusto on Suomen
Pankin toimielin. Se on osa Suomen Pankin julkista hallintokoneistoa.
Varsinainen eduskunnan valvova orgaani, joka on välittömästi
eduskunnan yhteydessä, on talousvaliokunta. Tietysti nimitysvallan
käyttö on olennaisen tärkeää eurooppalaisen
pankkijärjestelmän toteutumisen kannalta, mutta
päivittäinen seuranta, joka on mahdollista sekä pankkivaltuustolle
että talousvaliokunnalle — seurantakeskustelut
ja erilaiset siitä tehtävät johtopäätökset — on
kuitenkin sitä Suomen Pankin toiminnan valvontaa, jota
perustuslakia säädettäessä niin
hyvin viime vuosisadan alussa kuin nyt tätä uusinta
uudistusta tehtäessä pidettiin ensisijaisena eduskunnan
valvontatehtävänä.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Jatkan tätä kansalaisten
perusoikeuksien tarkasteluun liittyvää linjaa.
Kuten perustuslain 108 § toteaa, oikeuskanslerin
tehtävänä on valvoa perusoikeuksien ja
ihmisoikeuksien toteutumista. Kuten täällä jo
on tullut esille, tässä käsittelynalaisessa
valtioneuvoston oikeuskanslerin kertomuksessa tarkastellaan lukuisissa
kysymyksissä ja kanteluissa kansalaisten perusoikeuksien
toteutumista ennen kaikkea kuntien ja sosiaali- ja terveydenhuollon
osalta.
Kuten täällä todettiin, eräässä tapauksessa
on kysymys yliopistollisen sairaalan toiminnasta ja potilasturvallisuudesta,
ja päätöksessään oikeuskansleri
on korostanut paitsi kuntayhtymän hallituksen toimia myös
sosiaali- ja terveysministeriön ja lääninhallituksen
asemaa erikoissairaanhoidon valvonnassa. Asia on edelleen ajankohtainen.
Viime päivinä on ollut julkisuudessa hälyttäviä uutisia
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin päätöksistä supistaa
palveluja. Tiedämme kaikki, että kuntatalouden
vakavat ongelmat heijastuvat myös näissä päätöksissä. Siltikin
herää kysymys, onko perustuslakiamme ja kansalaisten
perusoikeuksia noudatettu näissä tapauksissa,
toisin sanoen, onko valtio laiminlyönyt velvollisuutensa
turvata oman rahoituksensa riittävyyden terveyspalvelujen
edellytysten luomisessa.
Tähän viittaa nimenomaan perustuslain 22 §, joka
säätää, että "Julkisen
vallan on turvattava perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutuminen",
ja mikäli oikein muistan, perusteluissa sanotaan, että mikäli
valtiovalta antaa kunnille tehtäviä, sen on myös
huolehdittava tosiasiallisten resurssien riittävyydestä.
Tämä on yksi peruskysymys. Toinen kysymys on perustuslain
19 §, jonka mukaan "Julkisen vallan on turvattava,
sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään,
jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut
ja edistettävä väestön terveyttä".
Arvoisa puhemies! Oikeutta subjektiiviseen palveluun ei voida
evätä oikeusasiamiehen aiemman päätöksen
mukaan rahanpuutteen vuoksi. Kunnat ja kuntayhtymät joutuvat
tässä hyvin vaikeaan ristituleen. Valtion vastuuta
siitä, miksi Pääkaupunkiseudun ihmiset
eivät saa nyt riittäviä peruspalveluja,
voi tarkastella pitemmältäkin ajalta. Kysymys
liittyy nimittäin monilta osin myös Helsingin
yliopistollisen keskussairaalan ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin
yhdistämiseen ja sen kuvailtuihin hyötyihin. Hallitus
esittäessään yhdistymistä ilmoitti
perusteiksi palvelujärjestelmän selkeyttämisen,
palvelujen laadun ja saatavuuden parantamisen sekä satojen
miljoonien kustannussäästöt. Säästöjä perusteltiin
suuruuden ekonomialla ja päällekkäisyyksien
karsimisella. Kuinka on käynyt? Ei säästöjä ole
syntynyt, ja kukaan ei hallitse tilannetta.
Uskooko hallitus vihdoin, että suuruuden ekonomia ei
toimi hallinnossa, ja ovatko hallituksen kuntien joukkoteurastussuunnitelmat
yhtä hataralla pohjalla kuin erikoissairaanhoidon linjanvedot?
Pääkaupunkiseudulla ja monissa muissakin kunnissa
on syntynyt kestämätön tilanne. Hallituksen
on ryhdyttävä toimenpiteisiin kansalaisten perusoikeuksien
turvaamiseksi. Hallituksellahan on toki paljon suunnitelmia, muun
muassa Kansallinen terveysprojekti, näiden varalle. Nyt on
vain kysyttävä, jääkö terveysohjelmakin
pelkäksi paperiksi, kun ensi vuoden budjettiin kuitenkaan
rahoja ei ole kuulunut. Hallituksen on otettava tilanteesta oma
vastuunsa ja tultava ulos kuorestaan. Ellei hallitus tee tätä vapaaehtoisesti,
eduskunnan on velvoitettava se siihen.
Keskustan eduskuntaryhmän mielestä Suomella
on varaa pitää huolta kansalaisistaan, kuten perustuslakikin
edellyttää. Se on meidän kunnia-asiamme,
ja vain sen jälkeen voimme puhua hyvinvointiyhteiskunnasta.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Herra puhemies! Samaan aiheeseen, josta täällä on
jo puhuttu edellisissä puheenvuoroissa, haluaisin myös
kiinnittää huomiota, elikkä siihen, mitä tarkoittaa
perustuslain säädös, että julkisen
vallan on turvattava riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut.
Kun olen ollut mukana näitä pykäliä säätämässä jo
ennen uutta perustuslakia 90-luvun puolivälissä,
tiedän, että tarkoitushan oli, että nämä perusoikeudet
todella merkitsevät totta, niillä on sisältö käytännössä.
Toivoisin, että oikeuskansleri tekisi jonkin erillisen
selvityksen juuri siitä, mitä tämä 19 § tarkoittaa,
että julkisen vallan on turvattava riittävät
sosiaali- ja terveyspalvelut, ja siihen selvitykseen myös
liittäisi sen selvityksen, mikä on valtion velvollisuus
osaltaan huolehtia kuntien rahoituksesta.
Minä en kyllä usko, että kaikkein
köyhimmät kunnat eniten laiminlyövät
näitä palveluja, päinvastoin sosiaali-
ja terveysvaliokunnan jäsenenä on tullut semmoinen
käsitys, että kaikkein rikkaimpien kuntien palvelut
ovat usein puutteellisimmat, koska esimerkiksi yksityisiä palveluja on
saatavissa. Tämä valtion rahoituksen turvaaminen
on mielestäni kansalaisten yhdenvertaisuuden kannalta kuitenkin
välttämätöntä, koska ei
voi olla niin, että riippuu siitä, missä kunnassa sattuu
asumaan, minkälaiset palvelut saa. On tietysti selvää,
että kunnat ovat erilaisia ja siinä mielessä palvelut
voivat jossain määrin poiketa toisistaan. Mutta
se ei tätä perusasiaa miksikään muuta.
Meillä on paljon samaa sairautta sairastavia ihmisiä,
jotka asuvat kaikissa Suomen eri kunnissa, ja usein näissä ei
millään tavalla sairauden hoito riipu siitä,
missä sattuu asumaan. Kansalaisten yhdenvertaisuuden turvaamiseksi nämä asiat
ovat erittäin tärkeitä varsinkin nyt, kun
tuntuu siltä, että terveydenhuollon palvelut luisuvat
alta.
Olen kuten edellinenkin puhuja sairaanhoitopiirin luottamustehtävissä.
Muistutukset ovat lisääntyneet ja kantelut erilaisiin
potilasvakuutuksia hoitaviin elimiin. Usein sieltä tulee
kuitenkin päätös, kuten Pirkanmaan sairaanhoitopiirin osalta
vastikään, että kun selvästi
puutteellinen, myöhästynyt hoito ei ollut aiheuttanut
pysyvää vahinkoa henkilön terveydelle,
sitten ei katsottu olevan mitään korvausvelvollisuutta.
Se nyt vielä olisi puuttunut, että olisi tullut
pysyvä vahinko. Ikävä kyllä,
näitäkin tilanteita on. Mutta kun henkilö päivystyksessä oli
viisi vuorokautta odottanut, ennen kuin oli saanut tarpeellisen
toimenpiteen, niin ei sitä kukaan yrittänyt väittää, että asia
olisi hyvin mennyt. Mutta tällaisia tilanteita meillä on
yhä enemmän, ja usein kysymys on juuri siitä,
että resurssit ovat riittämättömät, jotta
voitaisiin potilaat hoitaa, niin kuin kuuluisi, myöskin
silloin, kun kysymys ei ole ykköskiireellisistä potilaista.
Juuri se, että niin sanotut ei-kiireelliset potilaat hoidettaisiin
ajoissa, edistäisi koko terveydenhuollon toimintaa, parantaisi
ihmisten hyvinvointia ja oman käsitykseni mukaan olisi
omiaan juuri edesauttamaan niiden säästöjen
saamista, mitä nyt kissain ja koirain kanssa haetaan. Tämä terveydenhuollon
palveluista.
Toisena asiana puhun jälleen kerran työkyvyttömyyseläkeratkaisuista.
Tässäkin kertomuksessa on työkyvyttömyyseläkeratkaisuja
koskevia kohtia. Muun muassa täällä on
henkilön kantelu, jossa hän oli vuosia hakenut
työkyvyttömyyseläkettä ja aina
saanut hylkypäätöksen, kunnes lopulta
oli päässyt työkyvyn arvioon ja myöskin saanut
eläkkeen. Tässä apulaisoikeuskansleri esitti,
että olisi tarpeen juuri henkilöitä,
jotka ovat useita kielteisiä päätöksiä saaneet,
osoittaa jo aikaisemmin tutkimuksiin. Itse pidän tätä asiaa
juuri erittäin tärkeänä, olennaisena
kysymyksenä, koska tuntuu, että nämä,
jotka joutuvat valituskierteeseen, sieltä eivät
millään ulos pääse, ikään
kuin näistä ongelmista syntyisi arvovaltakysymys.
Esimerkiksi vakuutusoikeuden päätösten
taakse ei haluta mennä. Eläkelaitokset katsovat,
että ne eivät voi mennä vakuutusoikeuden päätöksen
taakse elikkä aikaisemmalle ajalle, vaikka selvitystä osoitetaan.
Nämä johtavat selviin oikeuden menetyksiin.
Vakuutusoikeutta koskeva lainsäädäntöhän
on eduskunnan käsittelyssä, mutta tällä hetkellä, kun
vakuutusoikeuden päätösten saaminen on viivästynyt
entisestään, mielestäni tämä on
niin vakava oikeusturvakysymys, että toivoisin, että myöskin
tässä asiassa oikeuskansleri voisi tehdä jonkinlaisen
erillisen selvityksen juuri näistä oikeusturva-asioista.
Itselläni ainakin näitä esimerkkitapauksia
on aivan liian paljon.
Perjantaina hallitus on antamassa esitystä, niin sanottua
tymä-esitystä, jossa varhaista kuntoutusta pyritään
edesauttamaan. Se on erittäin hyvä tavoite, mutta
edelleen jää tällaisia väliinputoajatilanteita
ja eräs sellainen on kuntoutuksen odotusajalta maksettava
kuntoutusraha. Harkinnanvarainen mahdollisuus kuntoutusrahan maksamiseen
on, mutta se edellyttää kuntoutuspäätöstä.
Mutta juuri se kuntoutuspäätöksen aikaansaaminen
vie aikaa, koska tutkimukset kestävät. Monet potilaat
ovat juuri esimerkiksi yliopistollisissa sairaaloissa, jotka täällä ovat
olleet esillä, tutkittavina, mutta siellä se tutkimus
kestää jo sen vuoksi, että ei ole riittävästi
resursseja, mutta ei pelkästään sen vuoksi,
vaan se on hidasta, aikaa vievää työtä,
kun ensin tutkitaan joku osa-alue ja todetaan, että tällä henkilöllä on
tässä näitä ongelmia, mutta
potilaiden ongelmat ovat usein hyvin moninaisia ja vaativat varsin
laajaa selvitystä. Sairauspäiväraha,
300 päivää, saattaa tulla täyteen,
koska tutkimuksia ei edes aloiteta riittävän ajoissa,
ja vaikka meillä on kuinka hyvät tavoitteet, että pitäisi
aloittaa ajoissa ja tällä uudellakin lainsäädännöllä sitä edistetään,
niin käytäntö ei aina toimi näin.
Sen vuoksi esimerkiksi odotusajalta maksettava kuntoutusraha
pitäisi voida myöskin maksaa jo silloin, kun hoito-
ja kuntoutussuunnitelmaa tehdään. Tällainen
säännös on TELin 4 §:n 7 momentissa,
joka koskee kuntoutustukea, mutta kuntoutustuki maksetaan työkyvyttömälle
ja kuntoutusraha voidaan maksaa työkykyiselle henkilölle,
ja nyt nämä momentit ovat erilaiset. Kun en enää muuta
keksi — olen yrittänyt hoitaa tätä asiaa,
voisi sanoa, kolme vuotta, olemme seminaareissa tästä joka
kerta puhuneet, ja luotin siihen, että tämä pieni
asia hoituisi nyt, kun tämä pykälä on
auki ja se tullaan esittämään,
mutta ei — vetoan nyt, että oikeuskansleri
vielä tämän TELin 4 k §:n katsoo,
että kun 4 §:n 7 momentissa, joka koskee kuntoutustukea,
on mahdollisuus hoito- ja kuntoutussuunnitelman ajalta maksaa kuntoutustukea, niin
yhdenvertaisuuden vuoksi — nyt
vetoan tähän yhdenvertaisuuteen — myöskin
kuntoutusrahaa voitaisiin vastaavalla tavalla maksaa varsinkin,
kun se vielä on harkinnanvarainen.
Liisa Hyssälä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Stenius-Kaukonen vetosi oikeuskansleriin
tästä selvityksen tekemisestä. Mielestäni
oikeuskansleri Nikula äsken jo antoi vastauksen, että oikeuskansleri
puuttuu asiaan, jos lakia sinänsä rikotaan, mutta
eduskunta ja hallitus ovat ne, jotka vastaavat tästä rahoitustasosta.
Ratkaisu ei suinkaan voi olla se, jota ministeri Perho on viime
aikoina kaupannut, että kiihdytetään
potilaitten hakeutumista hoitoon yksityispuolelle, sehän
lisää entisestään epätasa-arvoa
potilaiden kesken, vaan ratkaisun täytyy olla se, että hallitus
tuo tänne esitykset, ne, joita Kansallinen terveysprojekti
esitti rahoitukseen. Siinähän oli selkeä sabluuna
vuoteen 2007 mennessä, oli rahoitussuunnitelma, jota ei
kuitenkaan täällä toteuteta. Se ei budjettiriihessä toteutunut.
Mehän olemme luottaneet eduskunnassa siihen, että projekti
(Puhemies koputtaa) etenee ja sitä kautta saadaan parannuksia.
Näin ei tapahdu.
Marjatta Vehkaoja /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen samaa mieltä, että valtion
pitäisi sitä osuuttaan lisätä.
Nythän sosiaali- ja terveysvaliokunta on menestyksekkäästi tätä asian
puolta hoitanut, mutta valtiovarainministeriö on kuntien
toisesta päästä nyhtänyt sen melkein
pois, mitä me olemme aikaansaaneet.
Mutta erityisesti pyysin puheenvuoron ed. Stenius-Kaukosen puheenvuoron
siitä osasta, jossa hän puhui alueellisista eroista.
Olen vähän ihmettelemässä puheenvuoron
käyttäjien näkökulmia, kun he
unohtavat kokonaan, että eduskunta on ilmoittanut oman
tahtonsa ja halunnut tuoda sen esille jo 90-luvun alussa vähentäessään
normeja ja lisätessään uusliberalistiseen
aikaan sopivasti kunnallisen itsehallinnon määrää. Tästä tilanteestahan
nyt johtuu se, ettei ole edes nykylainsäädännöllä oikein
vaatia tai edellyttää yhdenvertaisuutta tässä suhteessa.
(Puhemies koputtaa) Eduskunta on päästänyt
tämän käsistään. Me
voimme sen myös ottaa uudelleen käsiimme.
Pekka Nousiainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Resurssikysymykseen muistutan vain, mikä oli
aikanaan valtion ja kuntien kustannusjako. Valtion vastuu sosiaali- ja
terveyspalveluista oli noin 44 prosenttia, mutta leikkausten jälkeen
tänä päivänähän
ollaan noin 23 prosentissa. Eli kyllä periaatteessa, vaikka
kunnallinen itsehallinto on kasvanut, joka tapauksessa valtion ja
kuntien vastuu on eriytynyt niin pitkälle, että tästä johtuu
hyvin pitkälle tämä kuntien kyky vastata
tähän haasteeseen.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Vehkaojalle toteaisin, että nyt
kun valtionosuuslainsäädäntö on
ollut lähes kymmenen vuotta voimassa, meidän on
tietysti syytä todeta, että tämä on
johtanut tietyiltä osin ei-toivottuihin tuloksiin ja ne
pitää korjata. On täysin selvää,
että eihän meidän täällä tarvitsisi
vedota oikeuskansleriin eikä kehenkään
muuhun. Eduskunnalla on mahdollisuus, jos me katsomme, että nämä lait
eivät meitä tyydytä eivätkä rahamäärät,
muuttaa niitä. Nämä ovat vähän
tällaisia hätähuutoja, kun asiat eivät
tunnu muuten hoituvan.
Vastaavalla tavalla ed. Hyssälälle voisin
todeta, että kyllä perusoikeuksien valvonta kuuluu
oikeuskanslerille. Sen vuoksi, niin hullulta kuin se toisaalta kuulostaakin,
meidän ei auta kuin vedota oikeuskansleriin, että hän
toteaisi, että meillä ei kaikki lainsäädäntö ole
perustuslakien mukaista.
Toinen varapuhemies:
Mennään puhujalistaan, siis valtioneuvoston
oikeuskanslerin kertomukseen vuodelta 2001.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ymmärsin, että tämäkin
asia, mistä edellä puhuttiin, kuuluu tähän
kertomukseen sinällään, koska kertomuksessa
puututaan juuri näihinkin asioihin. Tietysti näkökulma,
mitä tässä salissa on käyty
läpi, on vähän erilainen, mutta kuitenkin kysymys
on siitä, millä tavalla ihmiset saavat oikeutta.
Kysymys on yksilön näkökulmasta ja siitä,
toteutuvatko perusoikeudet, ja siinä mielessä minusta
tämä kuuluu kyllä oikeuskanslerinkin toimialaan.
Itse sen verran hämmennän tätä soppaa,
että voisi todeta sen, jotta kun nyt on puhuttu HUSin ongelmista,
niin jos katsotaan tämän alueen vaurautta ja verrataan
vaikka siihen maakuntaan, mistä itse olen, Pohjois-Karjalaan,
siellä on tilanne se, jotta meillä tulot keskimäärin
ovat 70—80 prosenttia koko maan tuloista henkilöverotuksen osalta
ja sairastuvuus on 1,4-kertainen. Siitä huolimatta ei tämmöisiä ongelmia
ole olemassa. Meillä on veroprosentti huomattavasti korkeampi.
Kyllä minä olen sitä mieltä kuitenkin
sen yksilön kannalta, että yksilön pitää saada
hoitoa. Nostakaa Helsingissä veroäyri samaksi,
mitä meillä on Pohjois-Karjalassa, niin rahaa
tulee huomattavasti enemmän. Täällä luvut
ovat varmaan toisin päin, elikkä täällä on
todennäköisesti maan keskiarvoon verrattuna vähintään
1,4-kertaiset tulot ja sairastuvuus on pienempi kuin maassa keskimäärin,
jolloin Helsingin ja Uudenmaan ongelmat on kyllä ratkaistu
eikä tarvitse jauhaa sitä, pitääkö valtion
rahoitusta panna lisää. Tämä on
vain tämmöinen korvessa kasvaneen maalaismiehen
näkemys.
Mutta sitten itse tähän kertomukseen suoraan: Joka
kerta on peräänkuulutettu sellaista ajatusta, joka
tässäkin on aiheellinen, pitääkö meillä olla kaksi
erillistä organisaatiota, oikeuskansleri ja eduskunnan
oikeusasiamies. Tosin kun on tätäkin lukenut,
tässä on aika hyvin tehty tehtäväjakoa
siinä mielessä, jotta semmoista päällekkäistyötä ei
tapahdu ja suhtkoht hyvin näköjään
nämä kantelut vaihtavat paikkaansa sillä tavalla,
jotta jos on mennyt vikapaikkaan, lähetetään
sitten toiseen paikkaan. Tässä on lukuina kuvattu
se tilanne. Mutta kun Suomessa on kuitenkin monia asioita pystytty
uudistamaan ja nämähän ovat sinällään
vanhoja jäänteitä, niin tämäkin
asia pitäisi uskaltaa katsoa uudelleen sillä tavalla,
saataisiinko aikaan yksi virasto, joka olisi semmoinen elin, jossa
olisi yksi päällikkö ja putkiorganisaatio,
että ei turhia organisaatioita olisi kahta rinnakkain.
Kun katsoo kanslerin kertomusta, tässähän
on sillä tavalla myönteisiä seikkoja
tämän kertomuksen osalta, jotta on käsitelty
enemmän asioita kuin on uusia tullut. Mutta yllättävän
paljon ihmiset kuitenkin vielä kokevat sillä tavalla,
jotta heitä on kohdeltu kaltoin, ja yllättävän
moni, kun täällä lukee tätä,
on saanut myös sellaisen ratkaisun, että on puututtu
asiaan ja otettu kantaa, ja sehän on pääasiakin
tässä.
Sitten itse kansalaisten oikeuden hakuun: Kyllä yhä edelleen
hirveän paljon on sellaista ajattelua, kun lukee kirjeitä,
sähköpostia, kuuntelee puhelimessa ihmisiä,
jotta siellä koetaan yhä edelleen, jotta ihmiset
eivät saa sitä oikeutta, jonka maalaisjärjellä kokisivat
itselleen suotavan. En tiedä, saadaanko sellaista tilannetta
ollenkaan aikaan, mutta muun muassa tänä päivänä oli
yhden henkilön soitto, joka ravisti hereille oikeastaan
tuossa päivällä ihan kokonaan, että miten näin
voi olla, ja todennäköisesti oikeuskansleri tulee
saamaan hänestä asiakkaan.
Tämä on semmoinen tapaus, jossa lainsäädäntö ei
ilmeisesti anna tälle ihmiselle hirveästi turvaa.
Hän on henkilö, joka on saanut vuonna 82 kansaneläkkeen,
mutta työkyvyttömyyseläke häneltä on
tyssätty eläkelaitoksen puolelta, ja hän
ei sitten ollut anonutkaan sitä sen jälkeen, ennen kuin
nyt sitten Eläketurvakeskus on lähettänyt kirjeen
vuonna 2001, että teillä on oikeus myös saada
tätä työkyvyttömyyseläkettä eläkelaitoksen
puolelta. Hän anoi sitten tätä, ja se
voidaan maksaa takautuvasti vain vuodelta, eli joskus 2000 kesäkuusta
asti tämä ihminen sai eläkkeen nyt takautuvasti.
Eläkepäätös on kuulemma tullut
ihan hiljattain. Tänään selvitin asiaa,
ja tämä ihminen, joka on ollut huono hoitamaan
omia asioitansa aina, jostakin syystä, jostakin synnynnäisestä vajavaisuudesta
johtuen, vaikka hänellä olisi ollut oikeus työkyvyttömyyseläkkeeseen vuodesta
85 lähtien, ei saa eläkettä, kun ei ole älynnyt
itse anoa eikä kukaan häntä ole viranomaisista
kehottanut anomaan. Häneltä jää viisitoista
vuotta työkyvyttömyyseläkettä saamatta, vaikka
hän on ollut työkyvytön.
Tämä on myös semmoinen oikeudenmukaisuuskysymys,
kuka siihen puuttuu yhteiskunnassa, kun kuitenkin oikeus ja kohtuus
olisi, että tämmöinen henkilö olisi
saanut eläkkeen vaikka takautuvasti sieltä asti,
mistä hänellä olisi ollut oikeus. Mutta
kun on jäänyt anomatta, niin eläkeyhtiö toteaa,
jotta heidän ei tarvitse kuin vuosi korjata taaksepäin
tätä eläkettä.
Sitten on paljon tapauksia, jotka kuuluvat oikeuskanslerin toimialaan:
lakimiesten toiminta, asianajajien toiminta. Etsin tästä kirjasta,
mutta en löytänyt, kuvausta yhdestä tapauksesta,
todennäköisesti se on sitten tämän
vuoden puolella, jossa oikeusasteessa asianajaja ei vaatinut päämiehensä eduksi
sitä, mitä olisi pitänyt vaatia. Tässä on
ollut hometalokauppa tuolla Enossa. Sarkkisten perhe osti vahingossa
semmoisen talon, joka oli täysin homeessa. Sitten he lähtivät hakemaan
korvauksia, ensinnäkin kaupan purkua, mutta siinä ei
onnistuttu, ja sitten korvauksia siitä vahingosta kaiken
kaikkiaan. Koskaan asianajaja ei oikeudessa vaatinut sitä,
ja nyt nämä ihmiset ovat peränneet oikeuttaan
hirvittävän monta vuotta saamatta sitä mistään.
Tietysti viimeinen luukku on sitten tulla Oikeuskanslerinviraston
tykö ja kysyä, miten asianajaja saadaan vastuuseen
teostaan.
Sen näkee aikanaan, mitä tapahtuu, mutta minusta
nämä kaksi esimerkkiä kuvaavat, että kuitenkin,
vaikka meillä on tehokas oikeusturva — tai sen
pitäisi olla tehokas — niin sieltä löytyy aukkoja,
joihin ihmiset tippuvat väliin, he eivät saa oikeutta,
ja viimeinen oljenkorsi sitten puuttua sillä tavalla näihin
ja hakea apua on joko eduskunnan oikeusasiamies tai oikeuskansleri.
Siinä työssä kyllä toivotan
oikeuskanslerille menestystä, koska tiedän, että ne
asiat ovat hyvin moninaisia ja monisäikeisiä.
Sehän tarkoittaa sitä, että pitää olla
oikeuskanslerillakin oikeudentunto kohdallaan sillä tavalla,
että vaikka jokin lakipykälä ei suoraan
sanoisi, niin hän näkee ja voi antaa lausunnon,
että joku asia on oikeus ja kohtuus ja sillä tavalla
pitäisi jatkossa menetellä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Hyvää keskustelua täällä on
käyty. Aika tavalla keskustelua ovat hallinneet nimenomaan
myös sairaanhoidon kysymykset, joita esimerkiksi sivulla
98 tässä asiakirjassa on. Sairaanhoito on kriisissä ja
erityissairaanhoito erityisesti, ja se on selvä. Tässä hiukan
puhuttiin HUS-piiristä ja Pääkaupunkiseudun
asioista. Uudenmaan ja Helsingin asioista voin todeta — oma
käsitykseni on siis se — että nämä ongelmat
ovat olleet jo muualla, mutta nyt kun ne ovat Pääkaupunkiseudulla,
ne nousevat paljon enemmän näkyviin, koska täällä on
paljon enemmän sellaisia ihmisiä, jotka yleensä ymmärtävät
valittaa, ja täällä on vaatimustaso kuitenkin
selvästi korkeampi. Nyt nämä ongelmat
tulevat vahvasti esille, mutta samanlaisia ongelmia on ollut vuosia
muualla.
Puhemies! Tosiaan, tämä vastuun asia, joka liittyy
myös täällä käytyyn
keskusteluun ja myöskin tähän oikeuskanslerin
vastaukseen sairaanhoidosta: Oma käsitykseni on se, että vastuunkantaja
ei ole muuta kuin ruohonjuuritasolla. Se tarkoittaa, että potilas
kokee sen hoitovirheenä, jatkuvana, elämänikäisenä vaivana,
huonontuneena hoitona, hoitoon pääsemättömyytenä,
ennenaikaisena kuolemana jne. Toisaalta, toiset vastuunkantajat
ovat hoitohenkilökunta, kun tulee riittämättömien
resurssien, työpaineen, huonon työilmapiirin,
väsymisen jne. tuloksena hoitovirhe, joka tietysti sen
hoitovirheen tekijän psyyke kuormittaa ehkä myöskin
koko loppuelämän. Se riippuu tietenkin hoitovirheen
laadusta. Nämä ihmiset sen kantavat, molemmat
osapuolet. Vastuuta ei kanna valtuusto, ei eduskunta, ei sairaanhoitopiirin
hallitus tai yhtymävaltuusto tai joku muu, kaupunginhallitus,
kunnanhallitus. Siellä ei tosiasiassa tätä vastuuta
kanneta, vaan se vastuu kannetaan tavallisen ihmisen elämässä, joko
potilaan tai sitten häntä epäonnistuneesti hoitaneen
henkilön kohdalla.
Sitten tämä mielenkiintoinen kysymys perustuslain
19 §:stä, niin kuin sitä täällä ed.
Nousiainen käsitteli: onko se valtiovalta vai kunta. Tästähän
oli myös seminaari, jonka puhemiesneuvosto järjesti.
Oikeusoppineet, perustuslakioppineet, analysoivat tilannetta, ja
ainakin sen tilanteen analyysin lopputulos oli nimenomaan tämä, mihinkä ed.
Nousiainen viittasi, että lopulta vastuu on valtiovallan.
Työkyvyttömyyseläkkeestä,
jota täällä itse kertomuksessa on myös
siis sivuttu ja myös viitattu siihen, että työkykyä pitäisi
arvioida silloin, kun toistuvasti tulee hylky: Kun itse jatkuvasti käsittelen
myös lääkärinä työkyvyttömyysanomuksia
ja hylkyjä, usein minulle tulee niitä, jotka on
jo kertaalleen hylätty. On aivan selvästi havaittavissa
se, että jos potilas kerran papereineen on poikennut kaidalta
tieltä sille tielle, että hänen hakemuksensa
hylätään, niin varsin loogisesti se hylätään
aina uudelleen. Mikä psyykkinen tai byrokraattinen tai
inhimillinen tekijä siinä takana onkaan hylkääjien
kannalta, se on eri asia, mutta näin yleensä on
tapahtumassa.
No, työkykyarvio: Silloin kun B-lausuntomenettely muutettiin
ja osa-aikaiset työkyvyttömyyslausunnot lopetettiin
ja tuli tämä kuntoutustuki tilalle, siinä vaiheessa
tuli tietysti työkyvyttömyyseläkkeen
ehdoksi jäljellä olevan työkyvyn arviointi.
Mutta käytännössä yksiköt,
esimerkiksi sairaanhoitopiireissä, joidenka pitäisi tämä suorittaa,
monesti eivät pysty siihen resurssien puutteen takia: ei
ole lääkäriä, virkaan ei saada
lääkäriä esimerkiksi tai muuten
tilanne ei toimi, on pitkät jonot toisaalta. Näin
ollen työkykyarvio jää usein käytännön
elämässä toteuttamatta. Tämä on
selkeä ongelma, joka liittyy lainsäädäntöön
omalla tavallaan.
Liisa Hyssälä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Tiusanen viittasi HUS-ongelmiin
ja totesi, että samanlaisia ongelmia on ollut muualla maassa.
Väittäisin kyllä, että ei ole
ollut. Nimittäin tämä arvojärjestys,
että HUS-piirissä vähennetään
aikuisten hoitoa, mutta ei niin paljon kuin lasten ja nuorten hoitoa, joka
dramaattisesti vähenee, kun osastoja pannaan kiinni ja
hoitoa siirretään ensi vuodelle, hakee kyllä vertaistaan,
saati sitten se, että HUS-piiri oli kasvattanut henkilökuntaansa
niin, että elokuun alussa työntekijöitä oli
1 000 enemmän kuin talousarvioon oli budjetoitu.
Kyllä nämä ongelmat ovat sitä suuruusluokkaa,
että varmasti muualta maasta niitä ei löydy,
mutta en kiellä, etteikö muualla ole myöskin
ollut suuria ongelmia.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä ed. Hyssälän
arvio sinänsä pitää paikkansa
siinä mielessä, että kun me puhumme miljoonapiiristä eli
suuresta piiristä, ongelmat varmasti myöskin korostuvat,
mutta ongelma luonteeltaan on ollut monissa sairaanhoitopiireissä,
muun muassa Etelä-Karjalan ja Kymenlaakson sairaanhoitopiireissä,
aivan samantapainen. Mutta se mielestäni, ed. Hyssälä, on
hyvä huomio, mihin hiukan viittasitte, että harvassa
sairaanhoitopiirissä puhutaan siitä, että on
liikaa etiikkaa ja liian vähän ekonomiaa lääkäreiden
toiminnassa. Se on aika yllättävää,
ja se on ikään kuin laadullinen alenema siitä,
mihin olemme aikaisemmin tottuneet.
Tarja Kautto /sd:
Arvoisa puhemies! Tietysti tässä vaiheessa,
kun on käsitteillä oikeuskanslerin kertomus, ajattelee,
että pitäisi puhua vain siitä vuodesta,
mihin kertomus osoittaa, mutta minun mielestäni se on kuitenkin
myös yleissanomaa siitä, mitä kuuluu
oikeuskanslerin virkatehtäviin ja liippaa myös
sillä tavalla hyvin pitkälle tähän,
miten perusoikeuksia voidaan lähteä tulkitsemaan
ja kuka vetää tarvittaessa rajat.
Täällä keskustelussa on voimakkaasti
noussut esille potilaiden oikeudet ja siinä tietysti ajankohtaisena
esimerkkinä HUS. Täällä on haluttu joissakin
puheenvuoroissa nähdä, että kun HUS muodostettiin
suurpiiriksi yhdistämällä Hyks ja Helsingin
ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri, ongelmat johtuisivat tästä suuresta
mallista, mikä sen myötä syntyi, ja siihen
liittyvästä ratkaisusta. Minun mielestäni
se on kyllä liian helppo selitysmalli asialle. Väitän,
että tilanne olisi ollut käsissä, vaikka
tätä yhdistämistä ei olisi tehty.
Tilanne olisi kärjistynyt nimenomaan Helsingin sairaanhoitopiirin
ja Hyksin osalta. Uudenmaan sairaanhoitopiirin rakenne on ollut
tietyllä tavalla erilainen, ja se ei olisi siinä niin
voimakkaasti näkynyt, mutta joka tapauksessa myös
Uudenmaan tilanne olisi kärjistynyt Hyksin toiminnan takia.
Minun mielestäni tässä keskustelussa
on myös liian pientä painoarvoa annettu sille,
mikä on sinänsä ollut synnyttämässä tätä ongelmaa.
Eli siinä on myöskin se, että väestömäärä on
koko ajan kasvanut tällä alueella. Ikärakenne
on nyt nimenomaan tällä alueella voimakkaasti
muuttunut, ja sillä on selvästi heijastus myöskin
siihen, minkälaisia palvelutarpeita syntyy. Toisaalta myöskin, jos
missä, tämmöisen yliopistosairaalan piirissä myös
erilaisten hoitomahdollisuuksien kasvu on lisääntynyt.
Samanaikaisesti lääkkeiden paraneminen, niiden
kalleus, hoitoteknologian kehittyminen ja sen tuomat uudet mahdollisuudet, yleensäkin
hoitojen muuttuminen, ovat aiheuttaneet kustannuspaineen, johon
ei varmasti ole osattu ainakaan tällä alueella
riittävästi varautua.
Toisaalta sanotaan, että HUS-ratkaisu sinänsä ei
olisi tuonut mitään hyvää. Jos
tarkastellaan kylmästi lukuja, niin itse asiassa hoito
per potilas ei ole kallistunut, vaan on päästy
säästöihin siinä mielessä,
että kulut eivät ole kasvaneet siinä mittasuhteessa,
mitä ne olisivat kasvaneet, jos olisi toimittu toisin.
Sitten täytyy myös muistaa, että kun
yhdistetään kolme tällaista suurta erillistä erikoissairaanhoidon
organisaatiota, niin ensinnäkin se on hyvin riippuvainen
siitä, mitä tapahtuu muiden hoitomuotojen osuudella
samanaikaisesti, ja myös siitä, kuinka nopeasti
taas pystytään toiminnallisia ratkaisuja tämmöisessä suuressa
yksikössä tekemään. Ei niitä tehdä sillä tavalla,
että huomenna tämä yksikkö muuttaa
sinne ja sinne ja rupeaa toimimaan näin ja näin. Täytyy
muistaa, että kyseinen yksikkö on itse asiassa
toiminnassa vasta toista vuotta. Ei ole pystytty vielä saamaan
niitä kaikkia toiminnallisia ratkaisuja aikaan, mitä on
suunnitteilla, mitkä on ajoitettu, että tullaan
tekemään, eikä sitä kautta ole
vielä ihan kypsä aika puhua kaikista niistä ratkaisumalleista.
Kokisin tämän tilanteen sillä tavalla,
että nyt koetellaan ehkä tämmöisen
suuren yksikön esimerkin avulla nimenomaan sitä,
onko kuntayhtymämalli, tämmöinen koko
hallinto-, talousmalli, oikea ja toimiva tänä päivänä.
Samanaikaisesti kun HUSia on kehitetty, aivan oikeasti kunnat ovat
pyytäneet, että lisää tehokkuutta,
ja HUSiin on ajettu lisää tehokkuutta. Kun nyt
sanotaan, ettei hoideta, että HUS ei pysty hoitamaan, niin
tällä hetkellä monella erikoisalalla
on itse asiassa se tilanne, että pystyttäisiin
hoitamaan paljon enemmän potilaita kuin mitä voidaan
tehdä, mutta kunnat ovat ilmoittaneet, että niillä ei
ole rahaa antaa hoitoa enempää. Eli rahat on loppu,
ja sairaala ei voi toimia ilman rahaa. Tässä on
tiukasti se, että kunnat ilmoittavat, että rahaa
ei ole, HUS vaatisi lisää rahaa. Tämä on
mahdoton yhtälö; potilaat haluavat hoitoa.
Itse asiassa tämä ei ole yksin jonkin sairaanhoitopiirin
ongelma, vaan tässä tullaan kyllä kieltämättä siihen
logiikkaan, onko kuntayhtymämalli oikea ja ovatko ne rahoitus-
ja taloussuhteet, mitkä vallitsevat kuntien ja sitten taas
sairaanhoitopiirien toimintamahdollisuuksien kohdalla, oikeat. (Ed.
Ihamäki: No, mikäs se malli on?) — Siinäpä se,
onko tämä malli se oikea ja mikä se malli
on. Minulla ei ole tällä hetkellä tietoa
siitä, mikä olisi sinänsä toimivampi
malli. (Ed. Ala-Nissilä: Kunnat joutuvat rikkomaan jotain
lakia, kun kerran on alijäämää!) — Kunnat joutuvat
rikkomaan jotakin lakia. Sanotaan, että ei myöskään
ole määritelty missään tarkkaan
sitä, minkälaista sen hoidon pitää tarkalleen
missäkin sairaudessa olla, vaan siinä joutuvat
nyt sitten lääkärit itse asiassa viime
kädessä tekemään sen ratkaisun,
koska ei minun mielestäni se myöskään
ole tietyllä tavalla luottamushenkilöiden asia.
Mutta tällä hetkellä luottamushenkilöt itsekin
joutuvat ottamaan siihen kantaa. Jos kunnan päättäjänä sanot,
että ei anneta rahaa, ja sen seurauksena jonot kasvavat
ja ihmiset eivät saa ajoissa hoitoa, niin silloin tavallaan
olet syyllinen siihen.
Minusta aivan oikein oikeuskansleri viittasi yhdessä puheenvuorossaan
siihen, että pitäisi miettiä sitä,
onko tämä nykyinen ratkaisumalli oikea vai pitääkö lähteä etsimään
jonkinlaista uutta toimivampaa mallia ja mikä se toimivampi malli
olisi. Siinä selvityksessä, joka keväällä oli paljon
esillä, puututtiin koko terveydenhuoltokentän
rakenteisiin. Olin itse ajatellut monia samoja asioita ja näin,
että siellä olisi ratkaisumalli. Pelkästään
erikoissairaanhoidon sisällä liikkumalla tämä ongelma
ei lähde ratkeamaan, vaan siinä täytyy
tarkastella koko terveydenhuoltojärjestelmää,
koko rakennetta, niin kuin niissä erilaisissa tarkasteluissa
oli tehty, ja liikkua siinä. Siitä voin sanoa,
että olen myöskin pettynyt, että ei ole
enemmän satsattu nyt niiden kaikkien hyvien asioiden toteuttamiseen,
mitä siinä on.
Mutta koko tämän kysymyksen yhteyteen liittyy
tosiaan tiiviisti se, ovatko kuntien vastuut tällä hetkellä oikeat,
onko valtion vastuu oikea, missä synkronissa kuntien itsehallinto
on sen kanssa, mitkä sen velvollisuudet ovat kuntalaisia kohtaan.
Toivoisin koko tähän problematiikkaan viisaiden
miesten vastauksia ja pohdintaa.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Perustuslain 108 §:n 1 momentin
mukaan oikeuskanslerin tehtävänä on "valvoa,
että tuomioistuimet ja muut viranomaiset sekä virkamiehet,
julkisyhteisön työntekijät ja muutkin
julkista tehtävää hoitaessaan noudattavat
lakia ja täyttävät velvollisuutensa".
Oikeuskanslerin valvontavalta on ulotettu koskemaan julkisyhteisöjen työntekijöitä
ja
muita julkista tehtävää hoitavia Suomen
hallitusmuodon muuttamista koskevalla lailla. Näin laissa
todetaan.
Me olemme nyt käsittelemässä oikeuskanslerin
kertomusta vuodelta 2001. Mielestäni tämä kertomus
antaa seikkaperäisen ja omalla tavallaan myöskin
hyvän kuvan siitä, miten kansalaiset joutuvat
myöskin omista oikeuksistaan laillisessa yhteiskunnassa
tänäkin päivänä, voisi
käyttää sanaa, taistelemaan. Eivät
kaikki, se on tietenkin pieni osa kansalaisista. Valtaosa on tyytyväisiä myöskin
niihin päätöksiin ja lainsäädäntöön,
mitä tässä talossa on päätetty,
mutta kaikki eivät saa oikeuksiaan, kuten kertomuksesta
ihan selkeästi käy ilmi. Erittäin merkittävänä,
niin kuin täällä on ollut nyt keskustelussa,
ovat potilasturvallisuuteen liittyvät kysymykset ja se, mitä sillä puolen
on tapahtunut. Täällä on jo useampaan
kertaan luettu perustuslain 19 §:ää,
miten se määrittelee ja millä tavalla
tavallisen kansalaisen sosiaali- ja terveyspalveluita ja terveyttä,
ja koko väestön terveyttä on edistettävä.
Tässä suhteessa varmasti on niin, että kansalaiset
eivät ole tasa-arvoisessa asemassa.
Ed. Kautto otti esille myöskin HUSin tilanteen ja sen,
että tämä malli ei ole nyt toiminut riittävän
hyvällä tavalla. En tiedä; itse olen
monta kertaa miettinyt sitä nimenomaan erikoissairaanhoidon
kohdalta, toteutuisivatko perusoikeudet paremmin, jos erikoissairaanhoito
olisi valtiovallan ohjauksessa eli kunnalliselta puolelta siirryttäisiin
siihen, että valtio vastaisi nimenomaan erikoissairaanhoidosta.
Se koskee, totta kai, myöskin Pääkaupunkiseutua,
mutta ennen kaikkea ajattelen tässä syrjäisiä seutuja,
pieniä kuntia, joissa tulee vaikeita sairaustapauksia ja
muuta. Siellä kustannukset nousevat kohtuuttoman korkeiksi
ja kansalaiset eivät ole, myöskään muut
kuntalaiset, tasavertaisia muiden kanssa, koska saattaa vakava sairaustapaus,
tehohoito, tuottaa kunnalle kohtuuttoman kovia kustannuksia. Tiedän,
että tähän on monta kertaa vastattu, että tähän
ei ole paluuta, kun täältä on pois lähdetty.
Mutta jos nyt ajatellaan julkista valtaa ja oikeudenmukaisuutta,
että se toteutuisi koko tasavallan alueella, en pitäisi
tätä ollenkaan huonona ratkaisuna. Minusta se
pitäisi vieläkin selvittää.
Kun itsekin toimin Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin
kuntayhtymän valtuuston puheenjohtajana, olen rohjennut
tätä sielläkin esittää.
Kyllä minä tiedän, että monet
kuntaihmiset sanovat, että ei missään
tapauksessa, että sitten vasta kävisi alueellisesti
heikosti, koska silloin valtiovallalla olisi helppo tehtävä sitten
esimerkiksi lopettaa erikoissairaanhoitoyksiköitä eri
puolilta maata. Mutta minusta siihenkin tämä talo
voi vaikuttaa säätämällä semmoisen
lainsäädännön, että jokaisessa
maakunnassa on erikoissairaanhoidon yksikkö ja sitä hoidetaan
sillä tavalla kuin laki ja säädökset
edellyttävät.
Mutta tähän suuruuskysymykseen, kun ed. Kautto
otti sen esille, miten toteutuvat kansalaisten oikeudet HUSissa.
Esimerkiksi, jos ajattelen omaa sairaanhoitopiiriäni, joka
on 200 000 asukkaan sairaanhoitopiiri, olen suhtkoht tyytyväinen
siellä, että on voitu potilaita hoitaa nyt, kun tämä terveysprojektikin
on lähtenyt matkaan. Tässä on kuntakohtaisia
eroja. Olen lukenut päivittäin lehdistä,
että vaikka nyt puolet pitäisi kuntienkin antaa
rahaa, että voidaan jonoja lyhentää, niin
toiset kunnat eivät anna. Oma kuntani Nurmo päätti
yksimielisesti antaa rahaa siihen, ja olemme myöskin tyytyväisiä,
jos tällä lisäpanostuksella voidaan sitä 250
potilaan jonoa, joka meidän kuntamme kohdalla on, lähteä purkamaan.
Minusta se on meistä päättäjistä myöskin kiinni
kuntatasolla, miten näihin kysymyksiin suhtaudutaan.
Herra puhemies! Ihan yhteen muuhun asiaan haluan kiinnittää huomiota
oikeuskanslerin kertomuksessa. Se on sivulla 38 kohdassa "Kirjalliset
lausunnot ja esitykset". Tämä lausunto koskee
pientä, mutta eräille ihmisille kuitenkin tärkeää asiaa.
Se on rukouspäiväjulistuksen antaminen. Tästä on
Tasavallan presidentin kanslia pyytänyt lausuntoa oikeuskanslerilta,
ja haluaisin tämän todeta eduskunnan pöytäkirjaan:
"Lausuntonaan oikeuskansleri esittää seuraavaa:
Olen 29.5.2001 antanut opetusministeriölle lausunnon
uskonnonvapauskomitean mietinnöstä. Lausunnossa,
josta ohessa seuraa jäljennös, olen käsitellyt
rukouspäiväjulistuksen antamista. Komitean mielestä ei
ole perusteltua, että tasavallan presidentti antaa rukouspäiväjulistuksen
ja että käytännön muuttaminen
ei edellyttäisi säännösmuutoksia.
Olen todennut, että komitean viimeksi mainittu kanta ei
vastaa omaa näkemystäni. Viittaan 23.11.2000 tasavallan
presidentin kanslialle antamaani lausuntoon" — tässä on myöskin
numero mainittu — "johon minulla ei ole lisättävää.
Kuten opetusministeriölle antamassani lausunnossa olen
todennut pitkän rukouspäiväjulistuskäytännön
muuttaminen on mielestäni asianmukaista tuoda julki nimenomaisella
uskonnonvapauslakiin (esim. voimaantulosäännökseen) otettavalla
säännöksellä. Jos tätä ei
pidetä mahdollisena, asiasta tulisi ainakin mainita lain
perusteluissa."
Tässä oikeuskanslerin näkemykseen
ainakin allekirjoittaneen on helppo yhtyä. Mikä merkitys näillä julistuksilla
sitten on, se on jokaisen arvioitavissa, mutta uskoisin juuri näin,
että tällä tavalla tulisi menetellä,
kuin oikeuskansleri on lausunnossaan todennut.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Muutamia huomioita täällä käydyn
keskustelun johdosta oikeuskanslerin kertomuksesta.
Ketä hoidetaan ja ketä ei ja kuinka pitkälle, kun
resurssit eivät kaikkeen riitä, on vaikea kysymys
ja tulee yhä vaikeammaksi tulevaisuudessa. Kuka vastaa,
hoitava lääkäri vai liittohallitus vai peruskunta
vai valtio? Ei tästä mitään
yksityiskohtaista lakia voi tehdä. Lääkäri
joutuu päättämään yksittäistapauksessa
sillä eettisellä perusteella, että jokaisen
on saatava asiaan kuuluvaa hoitoa, jos on mahdollista kohentaa potilaan
tilaa ja auttaa häntä hamaan kuolemaan asti. Tässä on
selvää, että potilaan perusturvallisuuden
tunnetta ja toivoa ei saa viedä. Mutta lääketiede
ja lääketieteen teknologia kehittyvät
valtavasti ja uusi maksaa hirveästi, eivätkä mahdollisesti
mitkään budjetit ennen pitkää riitä,
ja jos rahaa ei anneta, niin annapa siinä sitten viime
käden hoitoa. Jossakin saattaa tulla raja, ja kuka vastaa,
jos perusoikeudet eivät toteudu ja rahaa ei ole eikä tule?
Täällä on esitetty myös
kommentteja HUS-sairaalan kyvyttömyydestä hoitaa
kaikkia potilaita. HUS on hallinnollisesti valtavan suuri. Siihen
mentiin, kun luvattiin, että säästetään
yksi miljardi markkaa, ja saatiin aikaan mammutti, eikä sitten
lopulta säästetty yhtään mitään.
Ed. Kautto piti täällä liian helppona
väittää, että kaikki johtuu
suuruuden ongelmista. Mutta nyt tuntuu siltä, että hallinto
eikä toiminta eivätkä budjetit pysy käsissä.
Jatkossa ilmeisesti koko HUS on purettava, jos tämä kuntayhtymämalli
ei toimi.
Täällä käytiin myös
keskustelua Suomen Pankin johtajien nimittäjästä,
ja haluan puuttua siihen osioon Kelan osalta. Rinnakkaisesti Suomen Pankin
kanssa Kela on eduskunnan valvonnassa. Nykyisten säädösten
mukaan tasavallan presidentti nimittää johtajat,
jotka aikaisemmin muodostivat Kelan hallituksen. Kelan valtuutetut
antavat lausunnon ja ehdotuksen johtajaehdokkaista, joista sitten
tasavallan presidentti nimittää johtajat. Nyt
johtajat ovat itse asiassa menettäneet asemiaan, kun Kelaan
on uuden hallintolain mukaan muodostettu uusi ulkopuolinen hallitus, jonka
taas valtuutetut nimittävät. Kelan hallitus on
korkein toimeenpaneva elin, ja johtajat ovat sen alaisia. Entinen
hallitus on muovautunut johtoryhmäksi ja johtajat toimialajohtajiksi.
Tilanne on ristiriitainen, ja ilmeisesti uudelleenarvioinnin paikka
on edessä.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Toteaisin aluksi ed. Kautolle, että HUS-piirihän
synnytettiin hallituksen esityksestä viime vaalikaudella,
siis jo viime vaalikaudella. Sitä perusteltiin — olin
itse silloin sosiaali- ja terveysministeriössä — (Ed.
Ihamäki: Valiokunnassa!) — valiokunnassa, hyvä korjaus,
ed. Ihamäki — säästöillä ja
organisatorisilla parannuksilla. Mikä näistä on
toteutunut? Nythän joka vuosi HUS on ylittänyt
budjettinsa ja kunnat ovat kiltisti maksaneet. Mitä tulee
näihin organisatorisiin parannuksiin, niin ainakaan ne
tiedot, jotka kertovat henkilöstön 5 prosentin
lisäyksestä noin vaan, ilman että siellä tiedetään,
eivät kyllä kerro hyvää tästä organisatorisesta
parannuksesta.
Arvoisa puhemies! Täällä on keskusteltu
nyt sitten oikeuskanslerin lausunnon valossa myös kuntien
mahdollisuuksista terveydenhuollon rahoituksessa. Jos aluksi toteaisin,
että tämä terveysprojektihan esitti vuoteen
2007 mennessä 700 miljoonaa euroa rahoitusta,
elikkä tämän suuruinen vaje katsottiin
asiantuntijoitten toimesta olevan terveydenhuollossa. Nyt sitten
ministeriö esitti ensi vuoden budjettiin 100 miljoonaa
euroa ja siitä toteutui 57 miljoonaa euroa. Ministeri Biaudet’han
taisteli siellä budjettiriihessä, mutta hänkin
kyllä sitten tyytyi tähän päätökseen,
jossa rahoitus on alempi ja joka tarkoittaa sitä, että terveysprojekti
vesittyy, vaikka meille viime maaliskuussa välikysymyskeskustelussa
vakuutettiin, että meidän välikysymyksemme
on turha, koska odotamme Kansallisen terveysprojektin alkua, jonka
sitten huhtikuussa piti jo ihan startata, kun se esiteltiin. Näin
luotiin tämä mielikuva ja lupaus, että ongelmiin
tartutaan ja että niitä ryhdytään
viipymättä korjaamaan. Nyt olemme tilanteessa,
että näin ei ole tapahtunut.
Nyt sitten, kun täällä on viitattu
kuntien kykyyn ylläpitää riittäviä terveyspalveluja,
välikysymyskeskustelussa hallituksen vastauksessa ministeri
totesi, että "Kuntien kyky ylläpitää riittäviä terveyspalveluja
on viime kädessä kiinni kuntien rahoitusasemasta".
Hän totesi näin: "Kunnallistalouden ja -hallinnon
neuvottelukunnan laatimien raporttien mukaan kunnallistalouden tilanne
on jatkuvasti parantunut viime vuosien aikana. Niin kuntien verotulot
kuin käyttötulojen valtionosuudet ovat kasvaneet,
minkä myötä myös kuntatalouden
vuosikatteet ovat vahvistuneet. Hallitus on päätöksillään
myös voimakkaasti tasoittanut kuntien välisiä taloudellisia eroja.
Sosiaali- ja terveydenhuollon käyttötalouden valtionosuuksien
määrä on kasvanut kahden viime vuoden
aikana, siis vuodesta 2000 vuoteen 2002, yhteensä 322 miljoonalla eurolla, siis
noin parilla miljardilla markalla, ja kunhan hallitus tänään" — siis
tämä oli viime maaliskuussa — "saa taas
budjettiraamit valmiiksi, kasvaa siitä ilmeisesti edelleen."
Tämä oli hallituksen vastaus, että kunnilla
todellakin on rahaa ja rahoitusasema paranee, ja me olemme täällä kuulleet
tänään lukuisissa puheenvuoroissa, että tilanne
on täysin päinvastainen. Elikkä tämähän
on aivan nurinkurinen tilanne terveyspalvelujen järjestämisen
kannalta ja niitten lainmukaisuuden kannalta ja kansalaisten mahdollisuuksien
kannalta saada terveyspalveluja. Minä ihmettelen sitä,
että tämä oli viime maaliskuussa, jolloinka
tämä vähättely hallituksen puolelta
tapahtui, ja tosiaankin ministeri totesi, että kokonaiskuva
ei ole niin synkkä, kuin välikysymyksen tekijät
antavat ymmärtää, ja totean tänä päivänä,
että se oli tosiaan kyllä vielä synkempi.
Toinen varapuhemies:
Minä muistutan siitä, että täällä ei
käydä keskustelua tämän päivän
terveyspolitiikasta vaan Oikeuskanslerin kertomuksesta vuodelta
2001; keskustelu tietysti voi olla laajempi, mutta tämä on
se ensisijainen keskustelunaihe.
Tarja Kautto /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Toivon, että voisin vastata siinä mielessä kuitenkin,
kun ed. Hyssälä esitti joitain väitteitä,
jotka eivät pidä paikkaansa. Olisin hänelle
huomauttanut vain siitä, että ellei muutoksia
olisi tehty, niin HUSin laskut olisivat vielä suurempia
kuin ne ovat. Mitä henkilökunnan lisääntymiseen
tulee, niin täytyy muistaa, että tällä alueella
ovat voimakkaasti asukasmäärät lisääntyneet,
täällä on tehty rakenteellisia, sisäisiä siirtoja,
esimerkiksi Helsingin kaupungin henkilöstöä siirretty
HUSin palvelukseen. Toisaalta on myös esimerkiksi ed. Hyssälän
kaipaamia vakinaistamisia tehty esimerkiksi tilapäisillä paikoilla
olevan hoitohenkilökunnan suhteen jne. ja myös
aloitettu uusia toimintoja, jotka pitää ottaa jossain
suhteessa huomioon.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä on tärkeätä keskustelua
myöskin oikeudelliselta näkökannalta,
mitä oikeuskanslerin kertomuksen yhteydessä käydään.
Yhdyn siihen, mitä ed. Hyssälä HUSin
osalta ja terveydenhuollon palveluiden saatavuuteen liittyen totesi.
Todella tähän kertomukseen liittyen voi todeta,
että kunnat ovat aika hankalassa tilanteessa. Minäkin
tiedän yhden sellaisen kunnan, josta on jo tehty valitus
oikeuteen siitä, että kunta ei pysty alijäämäänsä kattamaan.
Toisaalta EU:n peruskirja ja Suomen perustuslain henki lähtevät siitä,
että peruspalvelut kuuluvat kaikille. Näin ollen
kunta joutuu jotain lakia rikkomaan. Se ei pysty kattamaan alijäämäänsä,
toisaalta sen on vaikea turvata peruspalvelut, niin kuin perussäädökset
määräävät. Tämä on
hyvin hankala tilanne, ja todella maan hallituksen pitäisi
kyllä kunta—valtio-suhteessa tämä ottaa
vakavasti huomioon nimenomaan terveydenhuoltopalveluiden osalta,
mutta laajemminkin, miten kunta voi noudattaa lakia tämän
päivän Suomessa.
Valtioneuvoston oikeuskansleri Paavo Nikula
Arvoisa puhemies! Keskustelun loppuvaihe on hyvin pitkälle
keskittynyt sairaanhoitopalveluiden riittävyyteen ja osittain
myös valtion ja kuntien suhteeseen.
Täällä on osuvasti todettu, että kuntien
itsehallintoa ei sinänsä ole rajoitettu millään
tavoin eikä sitä myöskään
ole lisätty, mutta valtion valvontaa kuntiin nähden
on dramaattisesti vähennetty 1990-luvun alkupuolella.
Perustuslaissa sanotaan, että julkisen vallan on turvattava
perusoikeuksien toteutuminen. Julkisella vallalla tässä yhteydessä tarkoitetaan
valtiota ja kuntia. Yksittäisen kansalaisen, joka tarvitsee
terveyspalveluja, näkökulmasta on yhdentekevää,
onko palvelun järjestäjä valtio vai kunta. Hänellä on
perustuslaillinen oikeus saada se julkiselta vallalta. Sitten on
hallinnon, lainsäätäjän ja tietysti
lain soveltajan ja laillisuuden valvojan asiana katsoa, että oikeudellisesti
tämä saadaan hoidettua kunnolla.
Niin kuin ed. Ala-Nissilä viimeksi aivan oikein totesi,
tässä on hyvin monimutkainen kokonaisuus, joka
vain osittain on ikään kuin voimassa olevan oikeuden
säännöksien mukaan arvioitavissa ja ratkaistavissa
ja ohjattavissa. Toisaalta hyvin suurelta osin on kysymys poliittisesta
päätöksenteosta, yhteiskuntapoliittisesta
suunnittelusta ja lainsäädäntötyöstä sekä talousarviopäätännästä.
Niin kuin julkisuudessa on näkynyt, nyt viimeksi kuluneen
vuoden aikana on Kuntaliitto hankkinut asiantuntijalausuntoja nimenomaan kuntien
taloudellisista edellytyksistä hoitaa niille lainsäädännössä asetettu
velvollisuus peruspalveluiden ja erityisesti terveydenhoitopalvelujen
turvaamisesta. Samoin on perustuslain kannalta pohdittu yhteisöverojen
jako-osuuksien muutoksia kuntien taloudellisen liikkumavaran kannalta.
Nämä molemmat kysymykset ovat hyvin olennaisia,
koska perustuslaissa säädetään, että jos
kunnille asetetaan lainsäädännöllä uusia tehtäviä,
pitää osoittaa myös siihen taloudelliset resurssit.
Meidän virastossamme on tietysti seurattu hyvin tarkkaan
tätä keskustelua, ja olemme pitäneet
huolen ja seuranneet, että myös näihin asiantuntijalausuntoihin
on laadittu mahdollisimman asiantuntevat kommentit ennen kaikkea tietysti
valtion puolella, koska syytös kohdistuu valtioon hyvin
pitkälle. Nyt kun budjettilakina tulee yhteisöveron
muutos eduskuntaan, siinä yhteydessä on mahdollisuus
myös eduskunnan taholla tähän asiaan
puuttua ja miettiä tämä perustuslaillinen
tilanne. Mutta korostaisin sitä, että perustuslaki
ei jaa tehtäviä kunnan ja valtion kesken, vaan
se asettaa tehtäviä julkiselle vallalle, joka
on valtio tai kunta.
Arvoisa puhemies! Keskustelu on ollut erittäin opettavaista
ja hyödyllistä. Tulen pitämään huolen,
että koko tämä keskustelupöytäkirja
saatetaan virastoni kaikkien työntekijöiden tietoon ohjaamaan
sitä työtä, jota teemme oikeusturvan ja
kansalaisten parhaaksi.
Keskustelu päättyy.