Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt on lähetekeskustelussa eduskunnan
ja Valtiontalouden tarkastusviraston historiaa ajatellen aika ainutlaatuinen
asia eli Valtiontalouden tarkastusviraston kertomus eduskunnalle
omasta toiminnastaan, mikä sisältää myös
Tarkastusviraston lausunnon valtion tilinpäätöksestä ja
hallinnon toimivuudesta. Tarkastusvirasto sinänsähän
on ollut paikallaan jo varmaan yli sata vuotta, jos ei enemmänkin,
ja on tehnyt näitä kertomuksia ja raportteja,
mutta tämä on ensimmäinen kerta, kun
se antaa kertomuksen eduskunnalle ja eduskunnalla on mahdollisuus
tähän ottaa kantaa ja antaa kommentteja ja jatkoevästyksiä niin
virastolle kuin myöskin hallitukselle. Tämähän
on seurausta perustuslain uudistuksesta, jossa VTV siirrettiin eduskunnan
yhteyteen. Jo nyt voi sanoa, vaikka tässä ollaan
vasta toista vuotta menossa tällä uudella menettelyllä,
että valtiovarainvaliokunnan näkökulmasta
tämä uudistus on ollut erittäin hyödyllinen
ja se on lisännyt kansanedustajien tietoisuutta valtiontalouden
ulkoisista tarkastuksista ja myöskin, voi sanoa, vahvistanut
ylipäätänsä Valtiontalouden
tarkastusviraston asemaa.
Valtiovarainvaliokunta on juuri aloittamassa tämän
kertomuksen käsittelyä. Tarkoituksena on, että valiokunnan
jokainen jaosto osaltaan perehtyy oman alansa hallinnosta annettuihin
huomioihin ja VTV:n kannanottoihin ja selvittää niihin myöskin
ministeriöiden näkemyksen. Varsinaisen mietinnön
laatimisesta vastaa hallinto- ja tarkastusjaosto.
Jo nyt voi sanoa, että tämä kertomus
on hyvin napakka, kantaa ottava, tiivis mutta silti samalla informatiivinen
kokonaisuus, jota voi suositella kyllä kaikkien edustajien
luettavaksi. Se tuo lisäarvoa valiokunnan työhön
ja myös valtion talousarvion käsittelyn perustaksi.
Paitsi että se palvelee eduskuntaa, uskon, että se
palvelee myös hallintoa ja ministeriöitä,
kun ne pyrkivät parantamaan oman taloushallintonsa laatua.
Valtiontalouden tarkastusvirastollahan on oma uusi neuvottelukunta.
Siellä olikin jo keskustelua valtiovarainministeriön
edustajien kanssa, että tämän kertomuksen
tiimoilta on tarpeen pitää myöhemmin
syksyllä hallinnon, eduskunnan ja VTV:n vuoropuhelua edistävä seminaari
siinä vaiheessa, kun myöskin eduskunnan kannanotot
tähän kertomukseen ovat valmistuneet.
Toivottavasti myös viimeistään silloin
saadaan eduskunnassa aikaan keskustelua myös näistä kertomuksen
johtopäätöksistä. Nimittäin jos
katsotaan vähän pidemmällä sihdillä valtion talousarvion
ja taloushallinnon kehitystä, nehän ovat 10—15
viime vuoden aikana menneet sellaiseen suuntaan, että talousarviovuoden
jälkeen tehtävän arvioinnin, raportoinnin
ja myös valtiontalouden ulkoisen valvonnan merkityksen
pitäisi saada tässä talossa enemmän
painoarvoa. Talousarviohan hyväksytään
aika yleispiirteisenä. On siirrytty tulosohjaukseen, on
liikelaitostettu, päätösvaltaa on siirtynyt
kunnille. Entistä olennaisempaa olisi eduskunnan pysyä perillä siitä,
onko talousarvio toteutunut eduskunnan tarkoittamalla tavalla ja
onko ne tulokset saavutettu, joista talousarviossa on sovittu. Kertomusmenettelyt
ja valtiontalouden ulkoinen valvonta tulisi mieltää nykyistä paljon
aktiivisemmaksi osaksi eduskunnan budjettivaltaa.
Nyt meillä on siis käsissä ensimmäinen
ulkoinen tilintarkastuskertomus valtion talousarvion toteutumisesta
ja noudattamisesta. Tätä käsittelyä tietenkin
vähän epätasapainottaa se, että meillä on
nyt tavallansa tilintarkastuskertomus mutta meillä ei ole
tilinpäätöstä eikä edes
ole käsissä vielä hallituksen omaa kertomusta
valtiontalouden hoidosta ja tilasta, joka tulee eduskuntaan vasta
myöhemmin syksyllä. Jatkossa on kuitenkin toiveessa
saada tähän tilanteeseen parannusta. Eduskunnassahan
on parhaillaan lausunnolla eduskuntaryhmissä valtiontalouden
kertomusmenettelyjen uudistamista miettineen työryhmän
mietintö. Siinä on tehty monia ehdotuksia, joilla
voitaisiin tehostaa näiden valtiontalouden kertomusten
hyödyntämistä eduskuntatyössä,
reivata niiden sisältöä eduskunnan näkökulmasta
mielekkäämpään suuntaan ja muuttaa käsittelyaikataulut
myös nykyistä järkevämmiksi.
Lyhyesti sanottuna tuo työryhmä ehdotti kertomuskäsittelyä kehitettäväksi
tulevaisuudessa niin, että vahvistetaan tilinpäätösajattelua,
tilinpäätöksen merkitystä eduskunnassa,
ja samalla tuodaan vahvemmin esille hallituksen tilivelvollisuus
eduskunnalle myös menneen budjettivuoden toiminnasta. Työryhmä ehdotti
sitä, että valtiontalouden tilakertomuksesta uudistettaisiin
tilinpäätöskertomus, joka annettaisiin
tänne eduskuntaan jo keväällä.
Siinä olisi mukana numerotilinpäätös,
talousarvion toteutumisen analyysi ja myös tietoja talousarvioissa
tehtyjen ratkaisujen ja hallinnon toimien yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta.
Siinä olisi osana myöskin hallinnonalojen toimintakertomukset.
Sitten VTV:n kertomus, joka meillä nyt on käsissä tässä muodossa, olisi
jatkossakin luonteeltaan juuri ihan samanlainen kuin se nytkin on,
tilintarkastajien kertomus, mutta tässä nyt olevien
tietojen ohella siinä kertomuksessa myös arvioitaisiin
valikoivasti hallituksen omassa tilinpäätöskertomuksessaan antamia
tietoja.
Tavoite olisi, että VTV:n kertomus tulevaisuudessa
tulisi eduskunnalle vielä vähän nykyistä aiemmin
elikkä niin, että tämän tilinpäätöskokonaisuuden
käsittely voitaisiin aloittaa ihan heti eduskunnan alkaessa
toimintansa. Kun varsinainen seuraavan vuoden talousarvio jatkossakin
tulee eduskuntaan syyskuun lopulla, silloin jäisi valtiovarainvaliokunnalle
noin kuukauden pituinen aikajakso syyskuuhun käsitellä edellisen vuoden
tilinpäätöskertomusta, tulosraportteja
siitä, mitä rahoilla on aikaansaatu, käsitellä näitä tilintarkastajien
havaintoja ja antaa niistä lausunto. Tätä kautta
nämä tarkastustiedot välittyisivät varmasti
aiempaa tehokkaammin talousarvioprosessiin. Nythän nämä aikataulut
ovat aika epätarkoituksenmukaiset ja myöhäiset,
jolloin kertomusten käsittely siitäkin syystä jää rutiininomaiseksi
ja, voi sanoa arkikielellä, vähän pakkopullaksikin
joskus.
Arvoisa puhemies! Olisi jatkossa myös hyvä harkita
sitä, voitaisiinko ajatella, että VTV:n pääjohtaja
esittelisi tämän asiakirjan eduskunnan täysistunnolle,
koska nythän ei semmoista mahdollisuutta ole. Meillä oli
edellä esimerkkinä oikeuskanslerin kertomus, jossa
hän oli itse mukana keskustelussa, ja sehän vaikutti
ihan mielekkäältä. Myöskin näitä puolia
on varmaan jatkossa syytä harkita.
Mutta tosiaan, koska ei muuta esittelyä nyt tälle
kertomukselle ole, otan ihan muutaman asian esille tästä sisällöstä.
Tässähän on kolme eri osaa. Ensimmäinen
käsittelee varsinaista VTV:n toimintaa virastona, mitkä ovat
sen oman toiminnan painopisteet, oma talous, tarkastuksen suuntaamisen
kriteerit. Tätä on osittain jo käsitelty silloin,
kun eduskunta antoi keväällä mietinnön VTV:n
oman talouden tilintarkastuksesta, mutta tämä osa
kertomusta tietysti antaa myös mahdollisuuden eduskunnalle
nyt antaa palautetta viraston oman toiminnan sisällöstä.
Kertomuksen toinen ja painokkaampi, tärkeämpi
osa on se varsinainen tilintarkastuskertomus, eli se sisältää viraston
näkemyksen valtion talousarvion noudattamisesta. Tässähän
tuodaan esille, että kertomuksen mukaan 115 tilivirastosta
peräti 50 sai niin sanotun laillisuusmuistutuksen tilinpäätöksestään
elikkä se tilinpäätös ei vastannut
talousarviolain ja -asetuksen säännöksiä.
Näin ollen tilanne ei näytä aivan hyvältä, koska
muistutuksen saaneiden määrä oli kasvanut
edelliseen vuoteen nähden. Aika monia muistutuksia tuli
yliopistoille. Ne koskivat lahjoitus- ja sponsorivarojen budjetointia.
Tähän osasyynä olivat Valtiokonttorin
puutteelliset kirjanpito-ohjeetkin. Myös yliopistojen tehtävät
ovat muuttuneet nopeasti tavalla, jossa ilmeisesti taloushallinto
ei ole kyennyt seuraamaan mukana. Sitä tulisikin uudistaa.
Toinen muistutuksia saanut ala olivat te-keskukset, joiden taloushallinnossa näyttää
olevan
paljon parantamisen varaa.
No, nämä muistutukset eivät kuitenkaan
ole VTV:n näkemyksen mukaan siinä mielessä olennaisia,
että ne estäisivät niin sanotun puhtaan
lausunnon antamista valtion tilinpäätöksestä.
VTV siis ehdottaa, että valtion tilinpäätös
voitaisiin vahvistaa, mikäli meillä sellainen
käsittely eduskunnassa olisi. Tämä, että lausunto
on myönteinen, ei tietenkään poista tarvetta
hallinnossa korjata mahdollisimman pikaisesti näitä esille
tulleita puutteita.
Toinen osa tätä kertomusta käsittelee
VTV:n arviota hallinnon tilasta tilintarkastuksen ja toiminnan tarkastuksen
havaintojen perusteella. Tässä kohtaa on keskitytty
erityisesti tulosohjauksessa ilmenneiden puutteiden arviointiin,
ja niitä onkin aika paljon. En mene niihin nyt sen tarkemmin,
mutta aivan keskeistä olisi ministeriöiden parantaa
omaa ohjausotettaan, eli ministeriön tulisi nyt ensinnäkin
aina antaa virastoille tulostavoitteet ja myös taloudellisuustavoitteet — onhan
aika vaikea viraston saavuttaa tavoitteita, jos niitä ei
ole ensinnäkään niille annettu. Tämmöisiäkin
tapauksia meillä edelleen vielä turhan paljon
on.
Tulosohjauksen toimivuutta vaikeuttaa Valtiontalouden tarkastusviraston
mielestä myös se, että monella alalla
valtion rooli on muuttunut luonteeltaan edistäväksi,
jolloin näitten toimintojen tulokset ja hyödyt
eivät ole aina yksiselitteisiä sillä tavalla
kuin on aikoinaan tulosohjausta kehitettäessä oletettu.
Ylipäätään valtionhallinnossa
raportointijärjestelmät ovat puutteellisia, eilenhän
puhuimme täällä valtion liikelaitosten toiminnan
raportoinnissa olevista puutteista muun muassa. Kun edellä oli
puhetta valtiontalouden tilakertomuksen kehittämisestä,
on aika vaikea siinä tarjota eduskunnalle laadukkaita tietoja,
jos nämä raportointimenettelyt eivät
ole kunnossa eivätkä tilivirastojen tilinpäätökset anna
oikeita ja riittäviä tietoja. Tulosohjauksen kohentaminen
tulisi VTV:n mielestä nähdä myöskin
sisäisen valvonnan kehittämisen kysymyksenä.
Tässä kertomuksessa on myös mukana
tiivistelmät VTV:n tekemistä toiminnantarkastuksista vuoden
2001 alusta aina tämän vuoden kesäkuun alkuun
saakka. Näitä kannattaa vilkaista, niissä on
eräissä aika kiperiäkin huomioita ja
havaintoja. Mainittakoon nyt vaikka esimerkkinä ympäristönsuojelun
edistämisavustuksia koskeva kertomus, jossa todetaan, että ympäristöministeriön harjoittaman
ympäristökeskusten toiminnan seurannassa ja ohjauksessa
on sen verran paljon puutteita, epäselvyyksiä ja
erilaisia vaihtelevia menettelyjä, että nämä ovat
haitanneet koko tämän ympäristönsuojelun
edistämisavustusjärjestelmän toimivuutta,
lisänneet riskiä epätarkoituksenmukaisiin,
jopa säännösten vastaisiin avustuspäätöksiin
sekä asettaneet avustuksenhakijat eri puolella Suomea eriarvoiseen
asemaan. Korjauksen tarvetta tällä alueella näyttää olevan.
Toinen kiinnostava kertomus, jonka haluan lopuksi ottaa esille,
koskee EU-rahoituksen toteutumista ohjelmakauden 95—99
rakennerahastohankkeissa. Suomelle on myönnetty näistä EU-rahastoista
yhteensä noin 10 miljardia markkaa tällä kaudella.
Virasto toteaa, että tarkastuksessa on havaittu, että Suomi
on pääasiassa maksanut EU:n puolesta menoja ennen
kuin EU:lta on saatu tuloja, mistä on aiheutunut valtiolle
korkomenoja. Korkomenoa on aiheutunut myös viiveistä maksatushakemusten
lähettämisessä EU:lle sekä EU:n
noudattamasta maksukäytännöstä.
Tarkastuksessa havaittiin myös sellaisia puutteita, joiden
vuoksi Suomelta jää ilmeisesti saamatta sille ohjelmakaudelle
kuulunutta Euroopan sosiaalirahaston rahoitusta. Maksatustiedot,
joihin nämä hakemukset perustuvat, olivat esimerkiksi
noin 480 miljoonaa markkaa valtion kirjanpidon tietoja alemmat.
Nämä puutteet olisi poistettava pikaisesti, jotta
ohjelmakaudelle 2000—2006 myönnettävä Euroopan
sosiaalirahaston tuki voitaisiin täysimääräisesti
hyödyntää, eli näissä on aivan
tämmöisiä rahan arvoisia havaintoja ajatellen
sitä, että veronmaksajien rahoja mahdollisimman
tehokkaasti ja lisäarvoa antavasti käytetään.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Valtiontalouden tarkastusviraston kertomus,
jota täällä valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja
ansiokkaasti ja myöskin menettelytapoja selosti, on nyt
eduskunnalla ensimmäisen kerran. Jos oikein ymmärsin,
näitä kertomuksia on tehty jo yli 170, taisi olla
177, vuotta, ja nyt käsitellään täällä ensimmäisen
kerran. Eduskuntakaan ei ole tässä paikassa niin
kauan istunut. Tämä on siinä mielessä aika
historiallinen hetki, että nyt tämä on
täällä eduskunnan arvioitavissa ja myöskin,
kuten puheenjohtaja täällä totesi, tulee
valtiovarainvaliokuntaan ja jokaiseen jaostoon. Kiinnitän
huomiota varsinkin siihen, mitä valiokunnan puheenjohtaja
totesi näistä menettelyistä. Varmasti
tähän suuntaan pitäisi järjestelmää kehittää ja
uudistaa. Se ehkä olisi hyväksi myöskin
koko parlamentaariselle järjestelmälle kokonaisuudessaan.
Mutta sitten talousarvion noudattamiseen ja eräisiin
huomioihin, jotka jo täällä tulivat edelläkin
esille: Kaksi ministeriötä tällä hetkellä tässä on
ylitse muiden eli opetusministeriön ja kauppa- ja teollisuusministeriön
hallinnonala.
Erityisesti kauppa- ja teollisuusministeriön hallinnonalalla
se koskee voimakkaasti näitä uusia te-keskuksia.
Ne eivät ole toimineet riittävän, miten
sanotaan, ehkä tehokkaasti, mutta ennen kaikkea myöskään
kolmen ministeriön yhteistyö ei ole toiminut te-keskussektorilla,
niin kuin olisi toivottu. Tietenkin pitää muistaa,
että te-keskukset ovat toimineet vasta hyvin lyhyen aikaa, ja
johtopäätösten tekeminen saattaa olla
myöskin ennenaikaista. Mutta itseäni tietenkin
ihmetytti se, että liiteosassa on mainittu 14 te-keskusta,
mutta Etelä-Pohjanmaan te-keskusta ei mainita lainkaan,
se on jäänyt siitä pois. Mutta tietenkin
perustellusti on jäänyt tällä kertaa
pois, kun siitä ei ole ollut semmoista huomautettavaa.
Mutta täältä löytyy, arvoisa
puhemies, kyllä monia asioita, joihin mielestäni
jaostojen on syytä huolella paneutua. Tästä saa,
niin kuin valiokunnan puheenjohtaja täällä totesi,
erittäin hyvän tietopaketin myöskin päivittää asioita,
katsoa, mitä on tapahtunut.
Ajattelen omaa jaostoani, maatalousjaostoa. Täällä puututaan
rakenteen kehittämiseen. Tarkastusvirasto huomioi lisämaan
ostokysymyksen, onko se tarkoituksenmukainen, myöskin maitokiintiöjärjestelmän,
joka on hyvin akuutti asia maataloudessa, ja kun ajatellaan myöskin EU:n
maatalouspolitiikkaa, mitä siinä tulee tapahtumaan,
tämä vaatii meiltä varmasti lisäselvitystä.
Samaten on maatalousyrittäjien luopumistukikysymys täällä aika
perusteellisesti selvitetty ja avattu. Siinä nähdään
myöskin se, että "eduskunnan budjettivallan asianmukainen
toteutuminen edellyttää määrärahojen
aitoa perustelemista". Eli tässä tullaan siihen,
että ministeriö, joka tämänkin
esityksen on antanut, ei ole perustellut riittävän
hyvin.
Täällä on kirjattu hyvin merkittäviä puutteita. Täällä jo
puututtiin te-keskustoimintaan, ja myöskin puheenjohtaja
otti sen esille. Samoin maatalousyrittäjien lomituspalvelut:
Me tiedämme, että on tässäkin
salissa monta kertaa niin, että vaikka laki on velvoittanut
antamaan lomituspalveluihin niin ja niin paljon rahaa, on lisäbudjeteilla
jouduttu paikkaamaan monena vuonna lomituspalvelujen kohdalla, ja
on aika suurista rahoista kuitenkin ollut kysymys. Tässä pitäisi selkeyttää sosiaali-
ja terveysministeriön ja Melan, jotka nyt asiasta päävastuun
kantavat, päätöksentekojärjestelmää ja
varmasti seurantaa.
Herra puhemies! Täällä puututaan
myöskin näennäisviljelyyn, joka on maatalouspolitiikan kannalta
hyvin keskeinen asia, ja todetaan: "Tarkastusvirasto katsoi, että maa-
ja metsätalousministeriön tulisi nykyistä tarkemmin
määritellä tavanomaisen viljelytavan
panoskäyttöä ja tuotosten tavoitetasoja.
Nykyinen viljelytapamääritelmä on liian
tulkinnanvarainen. Tarkastusvirasto esitti, että ministeriön
tulisi kehittää keinoja, joilla varmistutaan siitä,
ettei maataloustukia makseta perusteettomasti. Valtion ja viljelijän
välinen tuotantosopimus voisi olla yksi tällainen
keino." Täällä otetaan hyvin merkittävä maatalouspoliittinen
kanta myöskin aika isoon kysymykseen, kun ajatellaan Fischlerin
esityksiä ja juuri sitä, mitä nämä uudistukset
tulisivat merkitsemään sitten näennäisviljelyn
suhteen.
Mutta, herra puhemies, asia, joka tulee puhuttamaan varmasti
tämän käsittelyn yhteydessä,
on myöskin Vuosaaren satamahanke, joka on varmasti ajankohtainen
ensi vuoden budjetin käsittelyssä: "Tarkastusvirasto
totesi, ettei valtiolla ole voimassa oleviin normeihin perustuvaa
velvollisuutta ottaa osaa hankkeeseen liittyviin investointeihin.
Vuosaaren satamahankkeen mahdollisesti päästessä toteutusvaiheeseen
valtion osallistuminen riippuu poliittisella tasolla tehtävistä,
vain poliittiseen harkintaan perustuvista päätöksistä."
Näinhän asia lienee. On mielenkiintoista, jos
liikennejaosto tästä kuuntelee asiantuntijoita,
mihin tässä päädytään.
Keskustelu päättyy.