7) Hallituksen esitys Suomen ja Euroopan kemikaaliviraston välisen
toimipaikkasopimuksen hyväksymisestä sekä laiksi
sen lainsäädännön alaan kuuluvien
määräysten voimaansaattamisesta
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Nämä Kemikaaliviraston henkilökuntaedut
ovat herättäneet paljon keskustelua jo valiokuntakäsittelyssä ja
myös täällä täysistuntosalissa
ja myös julkisuudessa, kun asiasta on tietoja julkisuuteen
tullut. Aloitan ihan sanomalla, että totta kai on hyvä saavutus,
että Suomeen saadaan EU:n kemikaalivirasto, mutta tähän
sisältyy kyllä hyvin paljon näitä periaatteellisia
ja ihan käytännöllisiäkin ongelmia.
Ensinnäkin asia, jolle ymmärrän,
että tässä vaiheessa emme enää mitään
voi, on se — tai ehkä sillekin voisi jotain, mutta
tällä hetkellä se on fakta — että Euroopan
yhteisöjen erioikeuksia ja vapauksia koskeva pöytäkirja
on saatettu Suomessa voimaan silloin, kun Suomi liittyi Euroopan
unioniin. Tämä pöytäkirjahan
koskee EU:n työntekijöiden etuja, ja aika yllättävää on, että ne
ovat huomattavan edulliset tavallisiin työehtoihin ja tavallisen
työsopimuksen etuihin nähden. Esimerkkinä verovapaus
on varmasti sellainen erityisesti Pohjoismaissa, joissa hyvinvointia
rahoitetaan korkealla veroprosentilla. Jos joku on vapautettu veroista,
niin totta kai se ei ole tasa-arvoista. Mutta nämä ovat
niitä etuja, jotka on sovittu ja jotka EU-virastojen henkilökunnalle
annetaan, ja ainakin vähin, mitä Suomessa voidaan
tehdä ja muuallakin Euroopassa, on, että ei lähdetä laajentamaan
näitä etuja.
Tämän pöytäkirjan mukaan
ei tuloveroa makseta Suomeen eikä muitakaan veroja suoriteta Suomeen,
vaikka henkilökunnalla on oikeus käyttää esimerkiksi
päivähoitoa ja koulutusta, mikä sinänsä on
tietenkin ihan perustelua, jos henkilökunnan lapset täällä asuvat.
Mutta yleensä näiden etujen laajuus ja merkittävyys
ja erityisesti ero tavallisiin työsopimuksiin on kyllä iso juttu.
Viraston suomenkielinen henkilökunta pysyy Suomen sosiaaliturvajärjestelmän
piirissä, ja sekin on varmaan ihan kohtuullista, mutta
samalla pitäisi muistaa, että aika usein tulee
tapauksia esille, joissa tavalliset EU:n työntekijät,
kun esimerkiksi asuvat toisessa maassa ja sitten tekevät työtä toisessa
maassa, joutuvat väliinputoajiksi. Ihan esimerkiksi Turussa
asuva ihminen, joka tekee töitä ruotsalaisen lipun
alla: Tunnen tapauksen, jossa Turussa asuva äiti ja Turussa
asuva lapsi eivät saa lapsilisää sen
takia, kun äidin työpaikka on Ruotsin lipun alla.
EU-maista siinäkin on kyse, ja päätös
nykyisten säännösten mukaan pitää paikkansa.
Pitäisi myös yhtä huolellisesti sitten
pohtia tavallisten ihmisten oikeuksia tällaisissa väliinputoajatilanteissa.
Kun EU:n säännökset oman henkilökunnan
osalta ovat huippuhyvät, niin myös tavalliset
väliinputoajat pitäisi perata pois.
Toisena ongelmana on sitten se, että tämän
kemikaaliviraston osalta edellä mainittu sopimus ei ole
riittänyt, vaan kun hallitus on neuvotellut tästä asiasta
kemikaaliviraston kanssa, niin on haluttu — täällä on
perusteltu asiaa näin — turvata kemikaaliviraston
toimintaedellytykset ja kilpailukyky työpaikkana sopimalla
kemikaaliviraston henkilöstölle myös
oikeuksia, jotka menevät yli tämän Euroopan
yhteisöjen erioikeuksia ja vapauksia koskevan pöytäkirjan.
Erityisesti näitä ovat arvonlisäverovapautus
suurista hankinnoista, jolloin suureksi hankinnaksi katsotaan 170
euroa tai siitä yli menevä. Tämä on
tosin määräaikainen mutta ihan merkittävä sopimuksen
ylittävä etu. Ihan erityisenä etuna on
se, että kemikaaliviraston henkilöstö vapautetaan
autoverosta, ja kolmen vuoden välein henkilökunta voi
sitten hankkia verovapaan auton ja sen jälkeen myydä sen
edellisen.
Nämä edut, jotka menevät yli tämän
muutenkin jo erittäin edullisen sopimuksen, ovat hyvin hyvin
ongelmallisia ihan sen takia, että tätä erivapautta
laajennetaan, etuja laajennetaan, mutta myös siksi, että muut
vastaavanlaisessa asemassa olevat kansainvälisten yhteisöjen
työntekijät eivät näitä etuja
saa. Esimerkiksi Suomessa on YK:n yliopiston taloudellisen kehitystutkimuksen
kansainvälinen instituutti Wider. Tämän
instituutin henkilökunta ei saa tällaista etua
kuin nyt annetaan kemikaalivirastolle, eikä myöskään
Itämeren merellisen ympäristön suojelukomission Helcomin
henkilökunta näitä vastaavia etuja saa.
Kaiken kaikkiaan ihan valiokunnankin saaman selvityksen mukaan
tämä etuus on poikkeuksellinen myös muissa
EU-maissa toimiviin yhteisöihin ja virastoihin nähden.
Eli tästä voidaan todeta, että on superhyvät
edut ja sitten niitä vielä lisätään,
ja todennäköisenä seurauksena on, että muidenkin
virastojen henkilökunta alkaa näitä etuja
vaatia.
Vaikka täällä valiokunnan mietinnössä kuinka
korostetaan ja vaikka kuinka on keskustelussa todettu, että ei
haluta uusia erioikeuksia ja vapauksia myöntää ja
hyvin pidättyvästi siihen pitäisi suhtautua,
että nämä EU:n henkilöstön
erioikeudet ja vapaudet entisestään laajenevat,
niin siitä huolimatta valiokunnan enemmistö on
suositellut tätä sopimusta hyväksyttäväksi.
Tätä en kyllä voi ymmärtää,
koska se toive, mikä tänne on kirjoitettu, että myöhemmässä vaiheessa
sitten neuvoteltaisiin näitä etuja huonommiksi,
on kyllä aika käsittämätön:
että joku oikeasti kuvittelee, että hallitus lähtee
sitten avaamaan tätä sopimusta ja uudelleen neuvottelemaan
ja heikentämään henkilökunnan
etuja. Aika vaikea kuvitella, että kun kaksi osapuolta
neuvottelee ja toinen sanoo, että eikös heikennetä näitä etuja,
niin vastaus on aika selvästi arvattavissa, ja tietenkään
tämä henkilökunta ei suostu siihen.
Sitten vielä on se erityisen poikkeuksellisen periaatteellinen
kysymys, miten hallitus voi eduskunnan puolesta hyväksyä tämän
esityksen ja nyt vielä katsoa, että myös
eduskunnan tulee se hyväksyä, koska tässähän
on ehtona se, että ei tämä tule voimaan,
ellei eduskunta sitä hyväksy. En pidä ollenkaan
siitä, että neuvotellaan valtiolle ja kansalaisille
hyvin epäedullisia sopimuksia ja sitten todetaan, että eduskunnan
täysistunto toimii vain kumileimasimena. Eli tällä tavalla mielestäni
ei voi menetellä. Kun aidosti iso osa kansanedustajista
katsoo ja ainakin itse katson, että tätä ei
pidä hyväksyä, niin tässä tilanteessa
jo nyt tulee käydä tämän sopimuksen
neuvottelut uudelleen niin, että noudatetaan näitä minimivaatimuksia,
jotka EU:n sopimuksella on hyväksytty. Ymmärrän,
että niiden alle ei voi mennä, mutta en katso,
että tässä vaiheessa voidaan tätä sopimusta
tällaisena hyväksyä.
Valiokunnan mietintöön jo jätetyn
vastalauseen perusteella totean, että Euroopan kemikaaliviraston
asettuminen Suomeen on merkittävä saavutus, mutta
kuitenkaan tähän toimipaikkasopimukseen sisältyviä,
edellä mainitun sopimuksen ylittäviä etuja
ei voida pitää asianmukaisina. Sen vuoksi esitän,
että eduskunta ei hyväksy Helsingissä 28.
kesäkuuta 2007 Suomen tasavallan hallituksen ja Euroopan
kemikaaliviraston välillä tehtyä toimipaikkasopimusta,
ja esitän myös, että tämä lakiehdotus
hylätään.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ensiksi haluan kannattaa ed. Lapintien
tekemää hylkäysesitystä.
Herra puhemies! Ihan lyhyesti: voin yhtyä hyvin pitkälle
siihen, mitä ed. Lapintie näistä ylimääräisistä etuuksista
kertoi nimenomaan autoverosta vapauttamisen osalta.
Mielenkiintoista minun mielestäni, arvoisa puhemies,
on se, että kun 16 artiklaa lukee, jossa ovat neuvottelijat
lähteneet jo sopimaan siitä, että 7 ja
8 artiklan määräyksiä sovelletaan
jo kesäkuun 1. päivästä 2007
lukien, eli kun sopimus on tehty 28. kesäkuuta, niin jo
aikaisemmin määrätyt etuudet, nimenomaan
juuri tällaiset ylimääräiset
etuudetkin, tulevat voimaan jo aikaisemmin. Eli kyllä jää jonkinlainen
hatara kuva siitä, mitä todella neuvottelijat
ovat tarkoittaneet ja käsittäneet silloin, kun
näitä etuoikeuksia on annettu, koska olen ymmärtänyt,
että jo muutenkin EU:n lipun alla olevalla henkilöstöllä näissä virastoissa
on ylimääräisiä etuuksia normaaleihin kansalaisten
etuuksiin nähden. Sen johdosta minun mielestäni
tämä on suorastaan kohtuuton näitten
määrättyjen etuoikeuksien osalta, mitkä näille
henkilöille on luvattu.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Jos joku ulkopuolinen, normaalijärjellä varustettu
henkilö lukisi tämän mietinnön
tekstin, niin hän tulisi varmasti siihen lopputulokseen,
että valiokunta katsoo, ettei tätä sopimusta
pidä hyväksyä. Valiokunta korostaa, ettei
uusia erioikeuksia ja vapauksia tulisi myöntää,
tai tulisi myöntää hyvin pidättyvästi,
siis korostaa, ettei semmoisia tulisi myöntää.
Valiokunta suhtautuu, ei kriittisesti, vaan hyvin kriittisesti
autoveroratkaisuun. Valiokunta pitää välttämättömänä,
ei toivottavana, vaan välttämättömänä,
että hallitus myöhemmin pyrkii saamaan muutosta
tähän sopimukseen. Mutta sitten tulee se yllätys:
sopimuksen avaaminen on käytännössä mahdotonta.
Ei ole mitään vedenpitävää sopimusta
syntynyt ennen kuin eduskunta on tämän hyväksynyt,
eli on tavallaan sopimusluonnos. Jos valiokunta on todella sitä mieltä, mitä se
mietinnössä toteaa, niin en ymmärrä,
miten silloin eduskunta voisi tällaisen sopimusluonnoksen
hyväksyä.
Minusta on väärin sanoa, että myöhemmässä vaiheessa
sitten korjataan. Sopimus ei ole saanut niin sanottua lainvoimaa,
ja sille ei pidä antaa lainvoimaa, jos on tarkoitus, että tällainen
sopimus ensin solmitaan, annetaan sille lainvoima, mutta sitten
myöhemmin muutetaan. Kyllä minä ymmärrän
kaikki nämä myönteiset asiat, mitä kemikaalivirasto
tuo Suomelle ja Helsinkiin, mutta sitä minä en
ymmärrä, että erittäin kriittisesti
todetaan, minkä takia ei pitäisi hyväksyä,
mutta kuitenkin hyväksytään. Ihan opetukseksi
meille kaikille ja muille tämä pitäisi
hylätä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on kyllä hyvin
merkillinen esitys. Sinä aikana, mitä itse olen
täällä eduskunnassa ollut, en minä muista
tämmöistä esitystä vielä aikaisemmin
saaneeni. Juuri niin kuin ed. Kallis tuossa totesi, valiokunta on
tehnyt tästä tämän mietinnön,
jota lukiessa tuntuu, että mikään ei
ole hyvästi, siitä huolimatta teidän
on se hyväksyttävä. Aikaisemmassa keskustelussa
tästä aiheesta yritettiin hämätä vielä sitä,
jotta ikään kuin tämä sopimus
olisi avattavissa. Se sitten paljastui myöhemmin joidenkin
puhujien toimesta, että sitä ei olekaan mahdollista
avata, eli kyse on toistaiseksi voimassa olevasta sopimuksesta.
Jokainen tietää, mitä se tarkoittaa,
siis toistaiseksi voimassa oleva sopimus. On turha yrittää meitä jujuttaa
siinä, jotta myöhemmin joskus sitten tulevaisuudessa näitä etuja
otetaan pois. Kyse on siitä, jotta kun on joku saavutettu
etu, niin se tahtoo olla sillä tavalla, että se
vaan laajenee, koska tiedetään hyvin sopimuspolitiikassa,
mitä se tarkoittaa. Sehän tekee sen, jotta me
lähdemme pois, ja sitten se häviää se
asiantuntemus.
Mutta tähän sisältyy semmoinen isompikin juttu
kyllä. Olen miettinyt sitä, jotta miten estää yleensä tämän
tyyppinen lainsäädäntö ja toimenpiteet,
koska tässähän ollaan rakentamassa yhä isompaa
kuilua ensittäinkin tämän EU-eliitin
ja yleensä hallinnon ja tavallisten ihmisten välillä. Sehän
tekee katkeruutta, se tekee vihaa, se tekee vastakkainasettelua.
Kun muutenkaan tämä EU ei ole kovin korkeassa
huudossa, niin me olemme tässä eduskunnassa, ja
hallitus, rakentamassa lisää tämmöisiä muureja,
semmoisia kielteisiä asioita, tähän koko
rakennelmaan. Yleensä siinä on kylläkin
sillä tavalla käynyt, kun sen kansan ja eliitin
muuri, ero, on riittävän korkea, niin sehän on
hajonnut.
En minä hirveän pahoillani olisi, jos vaikka EU
hajoaisi tähän. Mutta se todennäköisesti
ei tähän hajoa, se vaan on yksi semmoinen lisäaskel tämän
tyyppiseen ajatteluun. Koska mitä enemmän joillekin
annetaan etuja ja sitten mitä kurjemmassa asemassa toiset
ovat, niin totta kai on ihan aiheellista siellä kysyä,
mitä tämä tarkoittaa. Tässähän
tapahtuu sillä tavalla, jotta osan kuitenkin suomalaiset
veronmaksajat tulevat maksamaan sitten näidenkin ihmisten
näistä palveluista, jotka he tulevat käyttämään,
mutta eivät Suomeen maksa mitään. Sitten
saavat vielä tässä tapauksessa tämän
ylimääräisen edun, mikä jo on sitten
meidän neuvottelijoidemme lisäksi vielä antama
etuus.
Sen takia olisin kannattanut ed. Lapintien esitystä,
mutta kun tähän tuli kannatusta, niin hengessä olen
mukana ja äänestämässä sen
puolesta, että tämmöistä sopimusta
ei hyväksyttäisi. Itse kun olen työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnassa — se tasa-arvo erityisesti — tässä voi
kysyä sitä, jotta millä tavalla ihmiset
ovat tasavertaisia, tasa-arvoisia. Se vastaus on aika selkeä.
Joku muuten voisi vääntää sen
täällä — niin kuin ymmärsin, tällä on
myös puolustajia täällä salissa — mikä tässä on
semmoista tasa-arvoista ja hyvää, mikä voitaisiin
markkinoida Suomen kansalle, miten erityisen kaunis ja hieno asia
tässä ollaan taas säätämässä.
Kun todennäköisesti täällä enemmistö on,
niin kuin aina, jotta vaikka heinäseivästä äänestäisi,
niin täällähän kun hallituspuolueet jotain
päättävät, niin nehän äänestävät
sitä heinäseivästä, koska näin
on vaan päätetty. Sen takia ehdottomasti olen
sitä mieltä, että tämä pitää kaataa,
ja ne puheet siitä kriittisyydestä voi heittää kyllä romukoppaan.
Ihmettelen, jotta tänne on keksitty semmoinen uusi sana,
että ollaan kriittisiä kaikissa asioissa, mutta
pitää vaan painaa aina vihreätä nappia.
Antti Kalliomäki /sd:
Puhemies! Me olemme tänäänkin ed.
Lahtelan kanssa painaneet oikein urakalla punaista nappulaa asia
kerrallaan. (Ed. Lahtela: Niissä minä en ole kriittinen
ollenkaan!) Mutta kyllähän tämä asia,
tämä sopimus, on ikään kuin
surkea sinetti sinänsä ihan hyvälle ja
hyvin hoidetulle prosessille. Se on tässä se hankala
juttu.
Ulkoasiainvaliokunnassa tätä tosiaan käytiin kaikilta
kanteilta lävitse, ja se on täällä moneen kertaan
kyllä valiokunnan puheenjohtajaa myöten läpikäyty.
Siinä asiantuntijakuulemisessa ehkä sellainen
perimmäinen virkamiesten palaute oli sen kaltainen, josta
eräs tuttavani kertoi, joka varsin pitkään
asui eteläisessä Euroopassa. Hän kuvasi
lyhyesti sitä Suomi-kuvaa ja -tunnelmia, jotka siellä vallitsevat
niitten ihmisten porukassa, jotka nyt eivät hirveästi
seuraa ainakaan näitä seutuja, ja se oli semmoinen,
että "kylmä pohjoinen kioski, ja vielä kallis
kioski". Tämä tuli mieleeni sen vuoksi, että todellakin
valiokunnassa perusteltiin hyvin voimakkaasti tätä asiaa sillä,
(Ed. Kallis: Ei semmoisia henkilöitä tänne pidä houkutella,
jotka eivät Suomea tunne!) että tämä hakijoittenkin
parissa oleva Suomi-kuva on tämän kaltainen. Siihen
ei parane ihan kokonaan kyllä uskoa, koska neuvotteluosapuoli
osaa käyttää sellaista Suomi-kuvaa tietenkin
hyväkseen.
Kyllä se on tosiaan niin, että ulkoasiainvaliokunnan
kritiikki tässä autoverokysymyksessä on aika
ainutlaatuista suhteessa siihen, että kuitenkaan ei hylkyä esitetty.
Se mietintö kertoo ilman muuta hallituksen epäonnistumisesta
ja epäonnistumisesta tässä viimeisillä kalkkiviivoilla
koskien tuota pitkää pitkää prosessia,
joka toi tämän viraston Suomeen. Se suuri kysymys
sitten on se, minkä ed. Lahtelakin äsken esitti,
miksi ei sitten hylkyä tässä kannatettu
laajemmin, enkä itsekään sitä kannattanut.
Itse koen sen kyllä sillä tavalla, että tässä valitettavasti
oli jo lyöty kättä päälle,
ja se oli tehty Suomen nimissä. Eivät siellä neuvotelleet
kemikaaliviraston väki toisella puolen, toisella puolen
suomalaiset virkamiehet, vaan siellä oli osapuolet Suomi
ja komissio. Lopultakin näin.
Se on minusta se iso asia ja todella hankala siinä mielessä,
että eduskuntaan sitten tuodaan tällainen valmiiksi
neuvoteltu kättä päälle -sopimus.
Kysymys on kyllä luottamuksesta: millainen luottamus meillä,
tällä maalla, on tämän tyyppisissä prosesseissa,
mikä on meidän uskottavuutemme nyt ja tulevaisuudessa.
Siihen ainakin minun mielipiteeni kulminoituu. Vankkana toiveenani
on se, että tällaisia virheitä ei enää tehtäisi
ja että jatkossakin voisimme kuitenkin näitä menestyksekkäitä prosesseja
käydä läpi ja saada tähän
maahan sitä voimavaraa, jota Euroopan unioni tässä tapauksessa
on valmis meille tarjoamaan.
Lyhyestä virsi kaunis: Näin oli tehtävä tässä yhteydessä.
Minua tänne patisti oma eduskuntaryhmäni kertomaan
tätä omaa kantaani. Meilläkin siellä ryhmässä tietysti
monenlaisia mietteitä tässä asiassa on,
mutta ne jotka valiokunnassa ovat olleet, tietävät
kyllä, miten se homma läpikäytiin. Mielenkiintoinen
prosessi sinänsä. Minusta hylky ei tässä ole
Suomen edun kannalta oikea ratkaisu.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tähän keskusteluun
kemikaaliviraston toimipaikkasopimuksesta haluan todeta, että Suomen
olosuhteet johtuvat kyllä tämän maapallon akselikulmasta
ja sen kallistumisesta aina vähän eri asentoihin.
Tämä säätila ei tästä paljon
parane, vaikka ilmastonmuutos etenisikin.
Historiallisestihan 1999 juuri ennen vaaleja oli aika mielenkiintoinen
tilanne, kun silloin myös lyötiin kättä päälle
oikein television pääuutislähetyksessä.
Tällainen elintarvikevirasto oli silloin kyseessä.
Sen piti asettautua Suomeen. No, ei sitten tullut, tuli kemikaalivirasto,
jonka vaiheista voi sen todeta, että Reach-asetusta, joka on
tietysti kaiken sisältö ja merkittävin
asia tässä, jonkinasteisesti kyllä vesitettiin
ennen lopullista Reach-asetuksen muotoutumista.
Mutta nimenomaan nämä kättä päälle
-panijat ovat laittaneet nyt sitten eduskunnan vastuuseen tästä tilanteesta
ja istuvat kusiaispesään tavallaan eduskunnan
housuissa. Tosiasiassa tavallisen kansalaisen näkökulmasta
eduskunta siis tämän hyväksyy, ja kun
moitteita tulee myöhemmin, aiheesta varmaan, niin ne kohdistuvat
eduskuntaan. Näin ollen tässä jälleen
ollaan tilanteessa, jolloinka eduskunnan on nautittava hallituksen
luottamusta, ja näin mennään hallituksen viitoittamaa
tietä, vaikka on aina ed. Zyskowicziin saakka oltu erimielisiä tässä asiassa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä marssitaan jyrkästi
niin kuin demokratian pelisääntöjen yli.
Minusta se on jo riittävä syy tässä. Mutta
kun miettii sitä kokonaisuutta tässä,
niin meillä Suomessa kuitenkin on kemian alalla korkea
koulutus. Meillä on hirveän paljon asiantuntijoita
tähän hommaan. Laitetaan ne paikat auki ja katsotaan,
täyttyvätkö nämä virat,
mitä siellä kemikaalivirastossa tulee olemaan.
Minä luulen, että ne kyllä täyttyvät.
Mutta jos eivät täyty, niin sitten pitää katsoa,
mitä sitten muuta, mutta ei semmoisia ehtoja, mitkä poikkeavat
muista niin paljon kuin tässä tapahtuu.
Me avaamme tässä semmoisen pään,
joka tarkoittaa jatkossa myös muille: Siis mitkä virastot Suomeen
tulevat, niin siellä on sitten tarkoitus varmaan pyytää samat
ehdot vähintään, ja se leviää myös
muihin EU-maihin, koska nyt lähdetään
käymään kilpailua siitä, kenelle
annetaan, onko se vuosittain, jopa ilmainen auto kokonaan mahdollisesti.
Tällä merenkulkualallahan on lähtenyt
tämmöinen menettely käyntiin. Sehän
on rajaton. Siellä käyvät semmoista taistelua
EU-maat keskenään, joka on mieletöntä.
Siihen pitäisi joku raja saada. Tässä on
yksi askel siihen suuntaan, että nyt Suomi on avannut yhden
pään taas.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Nyt me kaikki salissa olevat olemme
ilmeisesti sitä mieltä, että tämä on
huono sopimus. Yhtä lukuun ottamatta olemme sitä mieltä,
että huonoa sopimusta ei pitäisi hyväksyä.
Minua vähän ihmetytti — sain joka tapauksessa
sellaisen kuvan — että on täytynyt houkutella
ihmisiä Suomeen. Minusta meidän pitää Suomea
markkinoida maailman turvallisimpana maana. Eihän täällä ole mitään
muuta kuin hyvää, ei täällä ole
mitään huonoa, ja jos on, niin on hyvin vähän
huonoa. Tänne pitäisi tulla huonommilla ehdoilla
kuin mennään muihin maihin. Jos annetaan ymmärtää,
että tämä on kaukana, täällä on
kylmää ja kallista, eihän se pidä paikkaansa.
Ei täällä ole sen kalliimpaa kuin muualla,
ei täällä ole kovin kylmä, meillä on
neljä vuodenaikaa, joista me nautimme aivan suunnattomasti.
Mutta sitten tähän kättä päälle
lyömiseen. Kyllä meidän neuvottelijoidemme
olisi pitänyt selvästi sanoa, että tämä sopimus
astuu voimaan vasta silloin, kun eduskunta on sen hyväksynyt. Kyllä jokainen
meistä on ollut erilaisissa neuvotteluissa ja joutunut
toteamaan, että okei, pyritään tähän,
mutta kaikki on kiinni siitä, mitä minun taustaryhmäni
hyväksyvät; minulla on valtuudet tiettyyn rajaan
saakka, ja jos yli mennään, niin se edellyttää sitten
taustavoimien hyväksyntää. Ei missään
nimessä pidä nyt mennä sille tielle,
että annetaan muitten tehdä lähes mitä vaan,
sitten moititaan ja sanotaan, että sitten myöhemmin joskus
korjataan. Ei ole mitään vielä hyväksytty. Tämä on
sopimusluonnos, ja me emme sitä hyväksy, ja silloin
alkavat neuvottelut uudestaan ja tulee todennäköisesti
sellainen sopimus, jota ei tarvitse moittia.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Kyllä minäkin vähän
ihmettelen näitä perusteluita sille, miksi pitää hyväksyä kemikaaliviraston työntekijöille
paremmat edut kuin muille vastaavissa tehtävissä oleville
ihmisille varsinkin silloin, jos se perustelu on se, että Suomessa
on kaikki niin huonosti, että tänne ei voi tulla
töihin, jos ei saa jotain erityisiä super-etuja.
Eli minunkin mielestäni aivan liian vähän
painotetaan meidän hyviä puoliamme. Tämähän
on kuitenkin hyvin turvallinen yhteiskunta, tasa-arvoinen yhteiskunta,
täällä ei vielä ole piikkilanka-aitoja
ja eriytyneitä asuinalueita, vaikka välillä tuntuu, että siihen
suuntaan ollaan menossa. Mutta kuitenkin se, että meillä on
yhteiskunnan rahoittamat julkinen koulutus ja terveydenhuolto ja
päiväkodit ja vanhainkodit, kyllä luo
sellaista turvallisuuden tunnetta, jota ei millään
muulla tavalla saa kuin tällä meidän
pohjoismaisella järjestelmällämme, joka
perustuu siihen korkeaan veroasteeseen. Eli en ymmärrä näitä perusteluja, missä aliarvioidaan
ja haukutaan omaa maata. (Ed. Kallis: Ystävällisiä ihmisiä!)
Toinen asia, jota en myöskään ymmärrä,
on se, että väheksytään tätä eduskunta-edellytystä. Sehän
on periaatteellisesti erittäin tärkeää,
että jos hallitus tai virkamiehet neuvottelevat sopimuksen,
johon sisältyy lauseke, että tämä tulee voimaan
vasta sitten, jos eduskunta sen hyväksyy, niin joka kerta,
kun eduskunta suostuu toimimaan kumileimasimena, niin se aina vain
heikentää eduskunnan arvovaltaa ja eduskunnan mahdollisuutta
vaikuttaa. Eihän hallituksen tarvitse välittää eduskunnan
mielipiteestä, jos kerta toisensa jälkeen myönnämme,
että kyllä me kaiken hyväksymme. Minun
mielestäni tätä sopimusta ei pidä hyväksyä.
Keskustelu päättyi.