6) Hallituksen esitys laiksi toimeentulotuesta annetun lain muuttamisesta
ja väliaikaisesta muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöksen
muuttamisesta
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä lakiesityksessä jatketaan
jo voimassa ollutta yksivuotista lakia siitä, että osa
toimeentulotuen, joka on siis viimesijainen tukimuoto, lisäksi
ansaittavasta tulosta voidaan jättää ottamatta
huomioon, kun toimeentulotuen saamisoikeutta määritellään.
Kun on selvitetty, mikä vaikutus tällä määräaikaisella
lailla on ollut, niin on todettu, että no, vaikutus ei
todellakaan ole ollut kovin suuri mutta joillekin siitä nyt
on tullut helpotusta elämään, ja siltä osin
tietenkin on ihan ok, että lakia nyt jatketaan.
Mutta kuten valiokuntakin toteaa, Sata-komitea käsittelee
tätäkin asiaa, kuten se nyt on käsitellyt
koko suomalaisen sosiaaliturvan uudistamista kohta kaksi vuotta,
ja vielä oikein minkäänlaisia tuloksia
ei ole ollut näkyvissä väliraporttia
lukuun ottamatta. Siksi olisi tähdellistä, että komitea
saisi aikaan jotakin, ja jos se ei nyt saa, niin hallitus kuitenkin
puuttuisi tähän viimesijaisen turvan saattamiseen
sellaiseksi, että se ei saattaisi sen varassa eläviä ihmisiä kohtuuttomaan
tilanteeseen.
Ehkä nyt pahin esimerkki ovat yksinhuoltajat, jotka
eivät ole saaneet lapsilisiinsä muille annettuja
korotuksia siksi, että ne on yhteensovitettu toimeentulotuen
kanssa, eli lapsilisät pitäisi tehdä etuoikeutetuksi
tuloksi. Toivottavasti Sata-komitea saa nyt edes sen aikaiseksi.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Todellakin perustelu tälle kokeilun
jatkamiselle vuodella on se, että hallituksen asettama
Sata-komitea ei ole vielä saanut näitä lopullisia
ehdotuksia aikaan. Tämä on todettu myös
tässä mietinnössä.
Valiokunta kiinnitti huomiota tässä yhteydessä myös
toimeentulotukihakemusten käsittelyaikoihin, joista on
tullut todella huolestuttavia viestejä eri puolilta Suomea.
Kun työllisyys on heikentynyt, niin toimeentulotuen hakijoiden määrä on
esimerkiksi tämän vuoden aikana lisääntynyt
huimaa vauhtia. Erityisesti suurissa kaupungeissa ei ole kyetty
käsittelemään lain säätämässä määräajassa
näitä hakemuksia. Kyllä tämä on
asia, joka ehdottomasti täytyisi saada kuntoon, koska kyseessä on
viimesijainen etuus, joka on asiakkaan päivittäisen
toimeentulon kannalta aivan välttämätön
ja ratkaiseva.
Elsi Katainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Lapsiperheitten köyhyyshän
on merkittävästi lisääntynyt
ja on myöskin suuri riskitekijä lasten ja nuorten
hyvinvoinnille ja tälle aika huolestuttavalle syrjäytymiskehitykselle.
Nämä perhepoliittiset verovähennykset
poistettiin vuonna 1994, mikä kiristi muun muassa yksinhuoltajien
verotusta. Lapsilisiin ja kotihoidon tukeen tehtiin tuntuvia leikkauksia
tuolloin noin 1990-luvun puolivälissä, ja tänäkin
päivänä lapsilisät ja kotihoidon
tuki rapautuvat inflaation seurauksena. Edelleen toivon itsekin
sitä, että näitä etuuksia jossain
vaiheessa sidotaan myöskin indeksiin.
Ylipäätään tasa-arvoisen
ja oikeudenmukaisen kohtelun turvaamiseksi olisikin perusteltua se,
että toimeentulotuki siirtyisi ihan kokonaisuudessaan Kelan
hoidettavaksi. Tässäkin asiassa on monenlaisia
kysymyksiä. Mahdollistetaanko nyt tässä esillä olevassa
esityksessä se, että esimerkiksi lapsilisän
yksinhuoltajakorotusta ei oteta huomioon yksinhuoltajaperheen toimeentulotuen
tarvetta laskettaessa?
Toinen näkökulma on vähän
ikävämpi, mutta ihan olemassa olevaa arkea kuitenkin.
Miten toimeentulotuen väärinkäyttö pystytään
estämään, kun kuitenkin Kelan ihmisiltäkin
tulee viestejä siitä, että väärinkäytöksiä on
aika paljon? Tällainen tyypillinen Kelan tukea väärin
käyttävä asiakas on nuori, nuorempi nainen
tai mies, joka kertoo asuvansa yksin, ja tosiasiassa hän
asuu yhdessä työssä käyvän
avopuolison kanssa ja nostaa työmarkkinatukea tai asumistukea.
Nämä tietysti voivat olla marginaalisiakin asioita,
mutta kuitenkin asioita, joihin myös on kiinnitettävä huomiota.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Nyt kyllä ed. Erkki Virtanen oli
väärässä, kun hän sanoi,
ettei Sata-komitea ole saanut mitään aikaan. Onhan
sieltä tullut paljon hyviä ehdotuksia, jotka sitten
hallitus ja eduskunta ovatkin nopeasti toteuttaneet. Täällä on
vähimmäispäivärahan nosto, täällä on
opintoturvan parantaminen, täällä on
tulossa ensi vuodeksi työmarkkinatuen ja peruspäivärahan
saajien korotettu tuki jne. Tämähän on
yksi niitä osia, jotka nyt ovat tärkeitä,
kun työttömyys on suurta. Ei tässä nyt
ole ollenkaan sanottava, ettei ole Sata-komitea mitään
saanut aikaan, mutta tämä on tietenkin aikamoinen
väliaikainen ratkaisu. Uskoisin, että Sata-komitea
saa vielä parempia ehdotuksia aikaan.
Erkki Virtanen /vas:
Herra puhemies! Ai jaa, ed. Asko-Seljavaara, minä luulin,
että ne olivat hallitusohjelmassa nuo teidän mainitsemanne asiat,
mutta mielelläni luovutan ne hallituksen sijasta Sata-komitean
ansiolistalle, ei siinä mitään.
Mutta ed. Elsi Kataiselle tekisi ehkä mieli sanoa,
että toki väärinkäytökset
on estettävä, mutta mielellään
olisi hyvä myöskin edistää oikein käyttöä eli
poistaa sellaiset esteet, jotka estävät niitä ihmisiä,
jotka oikeasti tarvitsevat toimeentulotukea, sitä myöskin
saamasta.
Mutta varsinaisesti pyysin puheenvuoron ed. Räsäsen
puheenvuoron johdosta. Todellakin eduskuntahan itse asiassa sääti
ei kovinkaan kauan sitten lain, jolla edellytetään,
että toimeentulotukiratkaisut pitää saada
viimeistään seitsemän arkipäivän
kuluessa, ja nyt lakia rikotaan. Sitä tässä tapauksessa
rikotaan nimenomaan asiassa, joka on sitä toimeentulotukea,
viimesijaista tukea, tarvitsevan ihmisen osalta ehkä kaikkein voimakkaimmin
henkilökohtaista hyvinvointia ja toimeentuloa koskettava
lain rikkomus, jonka nyt noin äkkiä voi keksiä.
Siksi pitäisi pitää huolta siitä,
että lain rikkomukset tältä osin loppuvat.
Se toki edellyttää muun ohella myöskin
sitä, että kuntien taloudet saatetaan sellaiseen
kuntoon, ettei kuntien sen vuoksi tarvitse tällaiseen lain
rikkomukseen turvautua. Toki, vaikka tässä valtiontalous
heikkenee, olisin kyllä sitä mieltä,
että vaikka mistä muusta tahansa nyt tingittäisiin,
niin viimesijaisesta turvasta ei saa tinkiä.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Unohdin sanoa, että myös
kelamaksun poisto, jota nyt käsitellään
ensi vuodeksi meidän valiokunnassammekin, on eräs
Sata-komitean innovaatioita, ja sehän on tuonut todella
kuntiin rahaa, ja se on työllistänyt ihmisiä.
Nyt näyttää siltä, että jopa
oppositio alkaa ymmärtää, mitä hyvää kelamaksun
poistolla saadaan aikaan; paljon parempaa kuin jatkuva huuto valtionosuuksien
nostamisesta, koska valtionosuudet jakautuvat erittäin
epätasaisesti tähän maahan, ja siitä kärsivät
nimenomaan tämän metropolialueen kunnat, että pelkkiä valtionosuuksia
koko ajan korotetaan.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kyllä ed. Asko-Seljavaaraa on nyt korjattava:
Kelamaksun poisto, jota ainakaan minä opposition edustajana
en vähimmässäkään määrin
vieläkään ole oppinut ymmärtämään,
ei ollut Sata-komitean esitys, se oli tämän niin
sanotun sosiaalitupon eli työmarkkinaosapuolten yhteisen
sopimuksen päätös, josta siitäkään
en erityisen iloinen ole. Se, miten se koko prosessi syntyi, on
sitten toinen juttu. Mutta kannattaa nyt lukea Raija Koskisen lausunto
sosiaali- ja terveysvaliokunnalle, mitä siellä valtionosuuksista ja
valtion kontribuutiosta kunnille ylipäätään
sanotaan. Ei se nyt, kun sen oikein lukee, niin kovin hyvältä näytä.
Elsi Katainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Erkki Virtaselle: Sanoisin kyllä kuitenkin
näin, että kyllä väärinkäytöksistä on
pystyttävä puhumaan. Ne on pystyttävä tunnistamaan,
on pystyttävä tunnustamaan, että tällaista
tapahtuu, ja kyllä niistä pitää pystyä avoimesti
myöskin puhumaan. Sehän vaan tukee sitä,
että ne ihmiset, jotka oikeasti apua ja tukea tarvitsevat,
myöskin sitä sitten paremmin saavat. Asiallinen
neuvonta on sitten asia aivan erikseen, ja tämän
asiallisen neuvonnan myötähän sitten
myöskin väärinkäytökset
varmasti vähenisivät.
Mutta vielä tästä itse asiasta. Tällä lakikokeilullahan
on saatu poistettua näitä kannustinloukkoja, joissa
työtulot eivät paranna toimeentulotuensaajan nettotuloja.
Kyllä tässä asiassa ollaan ihan oikealla
tiellä, ja myöskin Sata-komitea on tämän
asian takana hallitusohjelman mukaisesti.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kansalaisillahan on todellakin oikeus,
ihan lakiin perustuva oikeus, saada toimeentulotuki ajallaan silloin,
kun se heille kuuluu. Ja ihmettelen sitä, että jos
kansalaisten tai yritysten kohdalla veromaksut tai muut laskut viivästyvät,
niin kyllä he joutuvat maksamaan viivästyskorkoja. Ja
jos sama viivästyskorkomenetelmä koskisi lakisääteistä oikeutta
toimeentulotukeen tai vaikkapa työttömyyspäivärahaan,
niin uskon, että viivästykset loppuisivat hyvin
nopeasti. Eli ajattelen, että jos kunnat eivät
ala noudattaa tässä lakia, niin sitten täytyy
laittaa näitä viivästyskorkoja niitä vauhdittamaan.
Toisaalta on toki tietysti todettava, että kunnat ovat
talousvaikeuksissa ja käsittelyajatkin pidentyvät
nimenomaan sen vuoksi, kun asiakkaita on niin paljon tänä taantuma-aikana.
Yleiskeskustelu päättyi.