2) Hallituksen esitys valtion talousarvioksi vuodelle 2006
jatkuu:
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vanhasen hallituksen vakaa talouspolitiikka
ja työllisyyden parantaminen jatkuu myös tämän
budjetin myötä. Kuten viimeisistä työllisyystilastoista
totesimme, työllisyys on kohentunut edelleen, ja erityisen
ilahduttavaa oli osa- ja määräaikaisten
työsuhteiden muuttuminen pysyväksi kokopäivätyöksi,
muutos 33 000 työpaikkaa tähän
suuntaan vuodessa. Toivon, että erityisesti vasemmistoliitto
on pannut tämän merkille.
Budjettiesitys sisältää edelleen
monia toimenpiteitä työllisyyden parantamiseksi.
Panostaminen tutkimukseen ja tuotekehitykseen on näistä toimista
tärkeimpiä. Se parantaa Suomen kilpailukykyä pitkällä tähtäimellä,
mutta toimiva yhteiskunta tarvitsee työmahdollisuuksia
kaikilla aloilla, pelkät huipputyöpaikat eivät
riitä. Tarvitaan työpaikkoja ja tekijöitä myös
aloilla, jotka eivät edellytä korkeakoulututkintoja.
Kotitalousvähennys on todettu tehokkaaksi keinoksi
työllisyyden parantamiseksi, ja siksi sitä laajennetaan
edelleen. Vähennys kaksinkertaistetaan kotitalous-, hoito-
ja hoivatyössä. Matalapalkkatuen käyttöönotto
parantaa yli 55-vuotiaiden työllistymismahdollisuuksia.
Olisi toki ollut parempi, jos sivukulujen tuntuva alennus olisi
voitu ottaa käyttöön kaikissa ikäryhmissä, mutta
koska käytettävissä oli vain noin 100
miljoonaa euroa, oli kohdentaminen perusteltua. Juuri ikääntyvien
työntekijöiden on ollut vaikea työllistyä uudelleen,
jos entinen työpaikka on mennyt alta.
Työmarkkinatuen aktivointi on uudistus, joka sisältää sekä mahdollisuuksia
että riskejä. Osalle työttömistä työllistyminen
avoimille markkinoille on utopiaa. Siksi aktiivitoimenpiteiden kirjoa on
laajennettava työvoimakoulutuksen, tuetun työn
ja valmennusten ohella käsittämään
aktiivista toimintaa kansalaisjärjestöissä.
Pitkään työttömänä olleille
henkilöille on tarjottava mahdollisuus tuntea osallisuutta
yhteiskuntaan omien voimavarojensa mukaan. Emme saa ummistaa silmiämme
todellisuudelta.
Arvoisa puhemies! Vanhasen hallituksen vakaa talouspolitiikka
pitää sisällään tuporatkaisun yhteydessä sovitut
palkkaveron alennukset. Kokoomuksessa on haluttu nähdä Vanhasen
hallituksen verolinja kokoomuksen linjana. Kokoomus maksatti kuitenkin
palkkaveron alennukset kunnilla, kun nykyhallitus on kompensoinut
verojen alennukset täysimääräisesti.
Kokoomus kiristi yritys- ja pääomatuloveroja,
tämä hallitus on alentanut yritys- ja pääomatuloveroja.
Samoin olemme toteuttaneet yritysten sukupolvenvaihdosten verohuojennuksen,
olemme toteuttaneet pienimmille yrityksille merkittävän
alv-liukuvuuden ja poistamme varallisuusveron yritysverouudistuksen
täydennyksenä. (Ed. Kuosmanen: Se on ainut hyvä!)
Ed. Kuosmanen jakoi näistä eilen rehtiä tunnustusta.
Kiitos siitä. Ja ed. Kuosmanen oli siinäkin oikeassa,
että tähän ei voi pysähtyä.
On koko ajan mietittävä, miten yritystemme toimintaedellytyksiä voidaan
parantaa. Seuraava askel täytyykin ottaa yrittäjien
sosiaaliturvan epäkohtien poistamisessa. Työryhmä on epäkohdat
listannut, hallituksen on ne tällä vaalikaudella
poistettava.
Arvoisa puhemies! Huoli lapsiperheiden tilanteesta on noussut
ilahduttavan usein esiin keskustelussa. Moni edustaja on viitannut
tuoreisiin tutkimuksiin. On kuitenkin syytä muistuttaa,
että tutkimukset laahaavat aina jäljessä:
viimeisinkin lapsiperheiden köyhyyttä kuvaava
tutkimus kuvaa tilannetta vuodelta 2002. On kuitenkin hyvä, että edes
tämä tutkimus on viimein herättänyt monet
päättäjät.
Keskustan ei tarvinnut odottaa tutkimusta lapsiperheiden ahdingon
tunnistamiseksi. Me näimme ja tunsimme sen jo ennen viime
vaaleja, ja perhepolitiikan suunta onkin perusteellisesti käännetty
yhdessä SDP:n ja Rkp:n kanssa. Vanhasen hallitus korotti
lapsilisiä, korotimme pienimpiä äitiys-
ja vanhempainrahoja, korotimme lasten kotihoidon tukea ja yksityisen
hoidon tukea ja näin tarjosimme vaihtoehtoja lastenhoitoon,
laajensimme osittaista hoitovapaata, toteutimme maksuttoman kuljetuksen
esiopetukseen, mutta tähänkään
ei saa pysähtyä. Esimerkiksi alimmat vanhempainrahat
ovat edelleen työmarkkinatukea matalampia.
Arvoisa puhemies! Budjetin valmistelussa nähtiin myös
arvoton liikennenäytelmä, kutsuisinko sitä nyt
Heinäluoma—Kalliomäki-showksi. Tämä näytelmä uhkasi
perustienpidon rahoitusta, se höllensi budjettikuria ja
kiristi turhaan eduskunnan ja valtiovarainministeriön välejä. Yhteisesti
sovitusta kiireellisyysjärjestyksestä poikkeaminen
käynnisti turhan maakuntien välisen huutokaupan.
Eduskunta on kiirehtinyt 15 tärkeimmän liikennehankkeen
käynnistämistä ja perännyt lisärahoitusta
rataverkon ja tiestön ylläpitoon. Eduskunnan pitäisi
näistä pitää edelleen kiinni.
Eduskunta voi lisätä liikennerahoitusta myös pitämällä kiinni
sovituista kehyksistä. Se on mahdollista kolmen toimenpiteen
avulla. Ensinnäkin elinkaarihankkeiden budjetointitapaa
voidaan muuttaa. Se ei ole hallitusohjelmaan kirjattu. Edelleen
valtionyhtiöiden myyntivoitoista voidaan suurempi osuus
ohjata liikenneinfran parantamiseen. Kolmas keino kehysten puitteissa rahoittaa
lisää liikenneinvestointeja olisi käyttää edellisten
vuosien budjettiylijäämää tähän
tarkoitukseen. Muistaakseni viimekertainen valtiontalouden tilinpäätös
kertoo, että noin runsaat 600 miljoonaa euroa kehysten
puitteissa sovituista määrärahoista jäi
käyttämättä. Tätä edellisten vuosien
ylijäämää voitaisiin osittain
mielestäni ohjata liikenneinvestointeihin.
Lopuksi, arvoisa puhemies: Ilmasto- ja energiapolitiikka on
nyt ajankohtaista, ja tätä hetkeä ei
saa hukata. Myös kotitalouksia on houkuteltava kantamaan
vastuuta kasvihuonekaasupäästöjen alentamisesta.
Olenkin jättänyt talousarvioaloitteen, jossa energiatukea
laajennetaan myös omakotitaloihin, kun ne siirtyvät
käyttämään uusiutuvia energialähteitä,
kuten maalämpöä tai pellettiä tai
puuta muussa muodossa. Toivon tälle aloitteelle laajaa
tukea läpi puoluekentän, ja se aloite muuten sattuu
olemaan allekirjoitettavana tuolla pääoven vahtimestareilla.
Edustajat Kirsi Ojansuu ja Kyösti
Karjula merkitään läsnä oleviksi.
Jari Koskinen /kok:
Herra puhemies! Tänään varmaan kaikki
ovat kuunnelleet uutisia, ja voi sanoa, että koko maailma
kauhulla odottaa, mitä tapahtuu tuolla Yhdysvalloissa päin.
Hirmumyrsky Rita etenee yhä voimistuvalla vauhdilla, ja
tällä hetkellä tietysti kaikki oikeastaan toivovat,
että hirmumyrsky ei ole niin paha eikä synny sellaista
jälkeä, kuin siellä muutama viikko sitten
syntyi. Joka tapauksessa, kun niitä markkinavoimia edelleen
on olemassa, niin tämä hirmumyrskyn eteneminen
on näkynyt jo polttonesteiden hinnoissa, eli tilanne tulee
olemaan sama, mikä muutama viikko sitten: hinnat lähtevät nousuun,
ja sillä on monia vaikutuksia kansantalouteen aina täällä Suomessa
asti.
Muistaakseni ministeri Pekkarinen jossain vaiheessa totesi,
että 1,40 euroa on tietynlainen kipuraja, että jos
sen yli hinnat kohoavat, niin jotain pitää hallituksen
tehdä. Toivonkin nyt sitten, että hallitus tällä hetkellä vakavasti
miettii ja nopeasti myös kertoo, mitä sitten tehdään,
jos tämä kipuraja ylitetään.
On selvää, että jos polttonesteiden hinnat
nousevat kovasti, niin ongelmia tulee monella puolella. Kuljetusyrittäjät
ovat tällä hetkellä tosi kovassa ahdingossa.
Ahdinkoon on tietysti kaksi selitystä: kevään
työmarkkinaselkkaukset ja sitten toiselta osalta myös
polttonesteiden hintojen korotus.
Mutta polttonesteiden hinnat vaikuttavat kuljetusyrittäjiin
myös linja-autoliikenteen harjoittajien osalta. Eilisissä uutisissa
kerrottiin, että hallituksen kaavailema ja budjettiin esitetty
joukkoliikenteen tuen alentaminen vaikuttaa linja-autovuorojen vähenemiseen.
Itä-Suomessa on laskettu, että se noin miljoonan
euron vähennys, mikä kohdistuu heidän
osalleen joukkoliikenteen tuen osalta, tietäisi 173 linja-autovuoron
lopettamista Itä-Suomessa. On selvää,
että siellä maaseudun ihmiset ovat varmaan huolissaan, mitä tapahtuu,
jos enää linja-autot eivät kuljekaan
sillä tavalla kuin aiemmin, ja kun polttonesteiden hintojen
noustua myös bensan hinta on noussut voimakkaasti, myös
se lisää kustannuksia heidän elämisessään.
Eihän tilanne voi olla näin, kyllähän
jotain täytyy tehdä. Ja toivottavasti — tässä on
pari päivää vielä tällä viikolla
aikaa — hallitus voi kertoa, mitä se aikoo tehdä,
jos tämä hintojen nousu on sellainen, kuin miltä näyttää.
Tänään vaikka kyselytunnilla on helppo antaa
hyviä vastauksia.
Mutta, herra puhemies, sitten toiseen ajankohtaiseen aiheeseen:
Tänään avataan Pietarissa uusi jätevedenpuhdistamo.
Se on hyvä ratkaisu. Se on Itämeren kannalta hyvä ratkaisu,
se on monessa mielessä hyvä ratkaisu. Mutta Suomessa
tällä hetkellä myös on se tilanne,
että uusi jätevesiasetus on voimassa. Taloilla,
ihmisillä, on aikaa noin kymmenen vuotta tehdä omia
ratkaisujaan haja-asutusalueilla ja muuallakin, eli nyt on se hetki,
jolloin pitäisi panostaa voimakkaasti jätevesijärjestelmien
kehittämiseen maassamme, varsinkin haja-asutusalueilla,
missä on paljon talokohtaisia järjestelmiä ja
osa jo, voi sanoa, niin vanhoja, että ne ovat tiensä päässä.
Eli nyt on se hetki, jolloin pitäisi panostaa. Pitäisi
olla selkeä painopiste, että saataisiin aikaan
lisää ylikunnallisia jätevesipuhdistamoja,
lisää verkostoja.
Luulisi, että tämä hetki olisi myös
sellainen hetki, että hallitus sitä hyödyntäisi.
Mutta kun budjettikirjaa katsoo, niin valitettavasti täytyy
todeta, että hallitus hyödyntää tämän
hetken tasan päinvastaisesti. Ympäristötöistä momentilta
on vähennetty 1,5 miljoonaa euroa, vesistö- ja
vesienhuoltotöistä on 1,2 miljoonaa euroa vähennystä.
Eli nyt pitäisi panostaa sinne rahaa, jotta saataisiin
myös maaseudulla vesiasiat kuntoon — sehän
koskettaa monia taajamiakin, että myös maaseudulla
saadaan jätevesiasioita kuntoon. Tarvitaan lisää rahaa
avustuksiin, koska vain tällä tavalla tämä asia
voidaan saada kuntoon. Jos näihin asioihin ei satsata lisää yhteiskunnan
taholta, niin tilanne johtaa siihen, että monet yksittäiset
kansalaiset joutuvat tekemään omia ratkaisujaan.
Ne voivat olla kalliimpia pitkän päälle
eivätkä välttämättä ollenkaan
niin tehokkaita kuin ne olisivat, jos ne tehtäisiin järjestetyssä muodossa.
Toivottavasti hallitus nyt muuttaa linjaansa, ja yleensähän
eduskunnassa aina maatalousjaostossa on lisätty vesihuoltoon
varoja. Tänä vuonna varmaan täytyy tehdä niin
jälleen ja täytyy toivoa, että maatalousjaostossakin
tämä on se painopiste eikä niitä rahoja
sirotella sinne sun tänne vaan näihin kaikkein
tärkeimpiin asioihin.
Jyri Häkämies /kok:
Arvoisa puhemies! Aivan alkuun palailen vielä tuohon
sosialidemokraattien ryhmäpuheenvuoroon, jonka piti puolueen
varapuheenjohtaja Pia Viitanen, ja näin ollen siinä oli
aivan erityistä painoarvoa.
Tuossa puheessa heitettiin haastetta vasemmistolaiselle liikkeelle,
että vasemmisto yhdessä etsii keinoja, joilla
kansainvälisille markkinavoimille saataisiin ihmisen kokoiset
raamit. Tuosta puheesta sitten ei kauheasti ilmennyt, mitä tällä halutaan
tarkoittaa. Näin ollen on asetettava kysymyksiä.
Oletan ainakin, että tämä vaatimus liittyy
siihen, että SDP:ssä on puheenjohtaja vaihtunut
ja puheenjohtaja Heinäluoma on tullut valtiovarainministeriksi,
ja näin ollen nämä toiveet ja vaateet
kohdistuvat hänelle. Miten tämä kansainvälisten
markkinavoimien suitsiminen sitten Suomen toimesta tapahtuu? Suljetaanko rajat,
estetäänkö esimerkiksi Nokian amerikkalaisia
osakkeenomistajia jatkossa omistamasta tätä yhtiötä,
aikooko Suomi kenties eurooppalaisilla foorumeilla puheenjohtaja
ja valtiovarainministeri Heinäluoman johdolla olla aktiivinen EU:n
valtiovarainministerien kokouksessa tekemään esityksiä?
Me jäämme odottamaan näitä. Muistan,
kun puhuttiin turvatakuukysymyksestä, jossa siis Euroopan
tasolla on syntynyt yksimielisyys, niin Heinäluoma sanoi,
että Suomi ei saa lähteä kolistelemaan
eurooppalaisilla areenoilla, mutta nyt nähtävästi
Suomi aikoo tällä markkinavoimien suitsimisella
lähteä kolistelemaan. Tähän
varmasti meille tarjoutuu mahdollisuus kuulla vastauksia sitten,
kun valtiovarainministeri Heinäluoma asettuu tuohon valtiovarainministeri
Kalliomäen paikalle.
Mutta vakavasti puhuen, totta kai huoli suomalaisten työpaikkojen
tulevaisuudesta on tässä salissa yhteinen. Paljon
on syytetty globalisaatiota siitä, että suomalaisia
työpaikkoja valuu rajojemme ulkopuolelle. Näin
on tietysti tapahtunut, mutta on hyvä tietysti muistaa,
että globalisaatio on tarjonnut monille, erityisesti ict-alan
yrityksille sen kasvun mahdollisuuden, että yleensä meillä on
tuo toimiala kehittynyt tuon kokoiseksi. Toisaalta aika monet tutkimustulokset
kertovat, että ne yritykset, jotka ovat kasvaneet ulkomailla,
ovat verrokkiyrityksiin nähden pärjänneet Suomessa
paremmin. Ne ovat Suomessa vähentäneet työvoimaa
vähemmän tai kenties eivät ollenkaan
tai kenties kasvaneetkin vielä Suomessa. Eli globalisaatio
tässä mielessä on myöskin positiivinen
asia.
Mutta tietenkin meidän pitää pitää Suomi
kilpailukykyisenä, että kansainväliset
investoijat, ulkomaiset investoijat, ovat kiinnostuneet investoimaan
Suomeen, omistamaan suomalaisia yrityksiä, mutta valitettavasti
tiedot viime ajoilta eivät ole kauhean rohkaisevia. Mielenkiinto
kohdistuu muihin Euroopan maihin, perinteisiin Keski-Euroopan maihin
ja uusiin EU:n jäsenmaihin. Näin ollen toistan
sen, mitä kokoomuksen ed. Koskinen eilen totesi: ne yritysverotuksen kiistattomat
epäkohdat, jotka liittyvät osinkoverotukseen,
tulisi tässä yhteydessä korjata, ja tällä tavoin
omalta osaltaan näitä esteitä purkaa.
Osaaminen on tietenkin kaiken a ja o, ja niin kuin tiedämme,
korkeakoulu, perusopetus, t&k, ja niiden rahojen osalta
puolestani viittaan ed. Karjulaan, joka totesi, että se
taso, johon hallitus on tyytymässä, ei riitä.
Meidän täytyy olla eturintamassa kasvattamassa
t&k-menoja ja osaamista.
Työmarkkinoitten joustot. Onko Suomi tässä suhteessa
riittävän houkutteleva? Ymmärtääkseni
valtiovarainministeri Kalliomäki on kutsunut työmarkkinaosapuolet
lokakuussa pohtimaan, mitä työmarkkinoilla voitaisiin
vielä ikään kuin tupon lisäksi
tehdä. Jäämme näitä odottamaan.
Venäjää on Suomessa toistuvasti ja
pysyvästi aliarvostettu tässä suhteessa.
Viittaan nyt pariin viimeaikaiseen selvitykseen. Toisaalta liikenneministeriö teetti
Venäjän markkinapotentiaalin hyödyntämistä tutkailleen
logistiikkaselvityksen, ja Sitra julkisti, ihan taisi olla toissa
viikolla, oman raporttinsa. Siinä on monia ehdotuksia,
näkemyksiä, joista ehkä erityisesti nousi
se, että Venäjä-suhteitten, myöskin
kaupallisten suhteitten, vaaliminen pitäisi siirtää pääministerin
kansliaan ja pääministerin hoteisiin. Tätä on
syytä odottaa ja toivoa.
Vielä työllisyyteen, ja kun valtiovarainministeri
Kalliomäkikin täällä on paikalla,
siteeraan häntä keväältä 2003.
Hallitusohjelmakeskustelun yhteydessä valtiovarainministeri
Kalliomäki totesi: "Seuraajalle" — tuo hetkihän
on nyt käsillä — "jätetään
perinnöksi aleneva valtionvelka suhteessa kansantuotteeseen
ja tuleville vuosikymmenille suurten ikäluokkien eläkkeelle
siirtymisen turvaava julkinen talous." Onko näin nyt sitten
tapahtumassa? Velan osalta tuo kirjaus sinänsä pätee,
vaikka ensi vuonna velkaa lisätäänkin
ainakin nyt näillä näkymin riippuen siitä,
miten valtion omaisuutta sitten ensi vuonna myydään,
siinä suhteessahan valtiovalta on ollut aktiivinen. Mutta
jos kaiken kaikkiaan katsomme, niin velkaa lisätään,
monia taloudellisesti isoja kakkuja siirretään
tuleville vuosille, tuleville hallituksille: kehitysyhteistyö,
liikennemäärärahat suurelta osalta — nuo,
mitä ensi vuoden budjettiin sisältyy isoista liikennehankkeista,
ovat aloitusrahoja, suurin osa siirtyy tuleville vuosille. Eli oikeastaan
ainut vaihtoehto on ollut, niin kuin on tapahtunut, myydä valtion
omaisuutta ikään kuin palsta kerrallaan.
Monesti on myös sanottu, että Suomen talous on
hyvässä kunnossa verrattuna Keski-Euroopan maihin.
Näinhän on ollut, mutta kysymys on, onko kasvu
riittävää, ja vastaus on, että ei
ole. Hallitus on saanut aikaan vain 13 000 uuden työpaikan
syntymisen tähän maahan, ja se on aivan liian
vähän. Suunta on sinänsä oikea,
mutta vauhti ei riitä. Nimittäin jos katsotaan
ensi vaalikautta, niin jos me emme työllisyysasteessa pääse
niihin tavoitteisiin, joita valtiovarainministeri Kalliomäki
on lukemattomia kertoja tässäkin salissa toistanut,
on hyvin kyseenalaista, pääseekö Suomi
enää sillä alenevalla työvoimamäärällä,
alhaisella työllisyysasteella, niihin vähintäänkin
3 prosentin kasvulukuihin.
Pääministeri Vanhanen täällä kertaili
eri vaaliohjelmia ja totesi, että kokoomuksella nuo vaatimukset,
tavoitteet kokoomuksen kuuden kohdan ohjelmassa olivat liian vaatimattomia,
että kokoomus ei esittänyt tulonsiirtoihin tai
joidenkin palveluitten lisäämiseen riittävästi
menoja. Kokoomuksellahan on ollut aina periaate, että enemmän
tekoja, vähemmän sanoja, mutta kun täällä on
siteerattu Luxemburgin pääministeri Junckerin
lausetta, että kaikki tietävät, mitä pitäisi
tehdä, mutta kukaan ei tiedä, miten voittaisi vaalit,
niin tuntuu, että keskustalla oli käytössä Junckeria
mukaellen lause, että kai keskusta tiesi, miten voittaa
vaalit, mutta ei sitten sen jälkeen, miten lunastaa lupaukset.
(Kokoomuksen ryhmästä: Hyssälä tiesi!) — Hyssälä tiesi. — Kun
on kuunnellut keskustan kansanedustajien puheenvuoroja budjetin
käsittelyn yhteydessä, niin kyllä kauhean
paljon on toiveita hallitukselle, mutta aika vähän
on tapahtunut, oli sitten kysymys eläkkeistä tai
tiemäärärahoista. Mutta niin kuin sanottu,
kokoomus on tehnyt vaikkapa infran osalta omat budjettialoitteensa,
ja toivomme niille tukea.
Eilen illalla täällä taajaan kiiteltiin
liikenneministeri Luhtasta ja samaan hengenvetoon todettiin, että liikennemäärärahat
eivät ole kehittyneet riittävästi. Itse
osoittaisin kiitokset työministeri Filatoville liittyen
niin kutsuttuun matalapalkkatukeen. Oli koko ajan nähtävissä,
että SAK tuohon malliin tämän 2,5 vuoden
aikana, mitä hallitus on valmistellut, suhtautui kielteisesti
ja vähätellen, ja täytyy onnitella Filatovia,
että hän tuossa tavoitteessaan onnistui. Aika
pieneksi tuo tuki jäi, se supistui 100 miljoonaan. Keskustan
vaaliohjelmissa tavoiteltiin 700:aa, 350:tä jne. Ymmärrän
hyvin ed. Tiilikaisenkin toiveen, ja monien keskustalaisten, että sen
potentiaalin, joka palvelusektorin työnantajamaksujen alentamisella olisi
tähän työllisyystilanteeseen voinut olla, tämä hallitus
määrätietoisesti on jättänyt
käyttämättä.
Puhemies, ihan lopuksi: Puheenjohtaja Katainen totesi, että pitää uskoa
ja pitää ottaa riskejä. Yksi iso haaste
meillä lähivuosina on totta kai yritysten sukupolvenvaihdostilanne.
70 000 yritystä on siinä tilanteessa,
että jatkajasta on kysymys. Näin ollen kokoomuksen
esitys siitä, että yritysten perheen sisäisessä omistajapolven
vaihdoksessa edettäisiin perintö- ja lahjaveron
poistamisessa, on mielestäni kannatettava. Se on noin 100
miljoonan panostus, mutta kannattaa, jos sillä turvataan
tuo Suomen kannalta aivan keskeinen ja tärkeä tavoite,
että turvataan näiden yritysten siirtyminen seuraavalle
sukupolvelle.
Hallitus on ilmoittanut, että asiassa ei tällä vaalikaudella
edetä. Näin varmasti on, mutta on hyvä,
että vaaleissa eri puolueet kertovat suhtautumisensa perintö-
ja lahjaveroon ja sen poistamiseen. Kokoomus on esittänyt
ja tulee esittämään sitä, että tuossa
asiassa ensinnäkin yritysten osalta ja sitten kansalaisten
osalta asteittain ja määrätietoisesti
edettäisiin. Olen ymmärtänyt niin, että keskustassa
on ymmärtämystä tälle asialle
myöskin, mutta että sosialidemokraatit ajattelevat
toisin.
Ed. Hannes Manninen merkitään
läsnä olevaksi.
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Herra puhemies! Vuoden 2006 budjettiesitys maa- ja metsätalousministeriön
osalta ei sisällä uusia painopistemuutoksia. Uudistuksia
sen sijaan on käynnissä erittäin paljon.
Tärkein näistä on capin uudistus eli
tilatukimallin käyttöönotto, joka tapahtuu
ensi vuonna. Myöskin energiaverohuojennuksen toimeenpano
tapahtuu ensi vuonna, ja tietysti sitten jo tänä vuonna
toimeenpantu lfa-tuen lisäosan käyttöönotto
vaikuttaa merkittävästi kansallisten tukien kokonaisuuteen.
Tärkeitä organisatorisia uudistuksia, joita on
työn alla, on muun muassa Elintarviketurvallisuusviraston
toiminnan aloittaminen, mikä tapahtuu myöskin
ensi vuonna. Elintarviketurvallisuusvirastoonhan tulee kolme nykyistä virastoa, ja
tällä tavalla toimintaa keskittämällä voidaan saada
kustannustehokkuutta ja muuta tuloksellisuutta huomattavasti parannettua.
Esitys pitää sisällään
tukien osalta jonkin verran kasvanutta rahoitusta, joka liittyy
yhteisen maatalouspolitiikan uudistuksiin, ja toiseksi on näkyvissä maaseudun
kehittämistoimien maksatuksien osalla lisäystä,
missä näkyy se, että rahoituskausi on
tulossa loppuun ja viimeiset rahoitukset toteutuvat tulevan vuoden
aikana.
Arvoisa puhemies! Maatalouden budjetin osalle liittyy monia
haasteita, emmekä ole esityksessä voineet kaikilta
osin päästä sille tasolle, jota olisimme
toivoneet. Erityisesti maaseudun kehittämiseen liittyvä kokonaisuus — maaseudun
horisontaaliset kehittämistoimet, ruuan laatuun liittyvät
laatuhankkeet ja kotimaisen ruuan käytön edistäminen — kärsii
kevään kehysleikkauksen paineista, samoin meidän
piirissämme oleva nuorisojärjestöjen
tuki eli 4H:n avustus.
Toinen suuri kokonaisuus, metsävarat: Tarvetta, voi
sanoa, olisi melkeinpä rajattomasti ja myöskin
työllisyyden kannalta hyvin perusteltuja käyttökohteita,
mutta rahoitus on rajallinen. Kuitenkin metsärahoituksen
osalta olemme pystyneet säilyttämään
likipitäen kansallisen metsäohjelman vaatiman
tason.
Viime budjetin yhteydessä esillä oli biomassatuki
erillisenä lakiesityksenä, joka käsiteltiin vuosi
sitten. Tämäntapaista esitystä nyt käsillä olevassa
budjetissa ei ole. Asia tulee ratkaistavaksi, kun energia- ja ilmastopoliittinen
selonteko valmistuu ja hallitus sen yhteydessä päättää, minkälaisia
tukitoimia tässä kokonaisuudessa tullaan käyttämään.
Biomassatuki olisi hyvä sijoittaa tai arvioida Kemera-rahoituslain
uudistuksen yhteydessä. Tämän lain uudistustyöhän on
parhaillaan meneillään.
Vaikkei Suomessa hirmumyrskyjä esiinnykään,
on kuitenkin eräs alue, jossa myös meillä on
aika paljon haasteita. Se liittyy vesitalouteen, niin erilaisiin
tulvasuojelukysymyksiin kuin puhtaan veden huollon turvaamiseen.
Ilmastonmuutos näyttää merkitsevän
sitä, että tällaiset ääri-ilmiöt
lisääntyvät, mikä toisaalta
tietää suuria sateita, tulvia ja tuo haasteita
tälle sektorille, ja toisaalta kuivat kaudet näyttävät
lisääntyvän, ja se puolestaan luo painetta
vesihuollon järjestämisen osalle. Meillä on
paljon hyviä hankkeita odottamassa rahoitusta, ja tietysti
toivottavaa olisi, että näihin kohteisiin rahaa
voitaisiin ohjata aikaisempaa tai nykyistä tasoa enemmän.
Täällä keskustelussa on edellisinä päivinä noussut
esille Makeran tilanne. On totta, että kun investointien
tuet ovat korkeita ja investointiaktiivisuus maaseudulla on hyvä,
Makeran rahoitustilanne on heikentynyt, ja on selvää,
että tulevaisuuden toiminnan turvaamiseksi tarpeellisia toimia
on toteutettava. Nyt tulevassa lisätalousarviossa tullaan
Makeraan siirtämään varoja sen suunnitelman
mukaisesti, joka hallitusohjelmaa laadittaessa tehtiin. Mutta niin
kuin sanottu, Makeran rahoituksen turvaaminen näidenkin
toimien lisäksi edellyttää kyllä harkintaa
ja päätöksiä siitä,
miten pitkällä aikavälillä tältä osin
tullaan toimimaan.
Herra puhemies! Hallituksen budjettiesitys kaikkinensa sisältää monia
muitakin maaseutuun vaikuttavia ratkaisuja. Kansaneläkkeen
tasokorotus on erityisesti maaseudun asukkaille tärkeä asia.
Matalan tuottavuuden alan työtehtäviä on
maaseudulla paljon. Myöskin liikenteen investoinnit ja
rahoitus koskevat laajasti maaseutua. Yksityisteiden avustuksissa
olisi ehdottomasti tarve saada lisää rahaa ei
ainoastaan maaseudun henkilöliikenteen turvaamisen näkökulmasta,
vaan myös häiriöttömän
puuhuollon ja puunkuljetuksen turvaamiseksi.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ministeri täällä pääpiirteissään
kertoikin ensi vuoden maatalouspääluokan määrärahoista.
Yhteen asiaan vaan haluaisin kiinnittää huomiota,
ja se on maataloustupossa sovitun energiaveron helpotuksen käytännön
toteutus. Vetoan vakavasti siihen, että se tehdään
mahdollisimman helpolla tavalla eikä niin, että sillä työllistetään
ja sitä kautta sitä määrärahapottia
vähennetään. Viljelijät todella
tässä tilanteessa tarvitsevat jokaisen euron,
joka sitä kautta on saatavissa. Sen takia vetoan sekä valtiovarainministeriin
että maa- ja metsätalousministeriin: Hakekaa sellainen
toteutustapa, joka on mahdollisimman joustava. Se on mahdollista varmasti
tehdä. Kyllä nyt valmistevero ja arvonlisävero
pitäisi voida pystyä pitämään
paperilla erillään ja sitä kautta vähentää sitä.
Heikki A. Ollila /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ministerin puheenvuorosta rivien välistä kyllä sai
selkeästi kuulla, että vaikeaa on rahansaanti
tälle sektorille, ja kyllähän se näkyy
tuosta budjetistakin. Otan esimerkkinä bioenergian, josta
ministeri totesi, että siihen palataan energia- ja ilmastopoliittisen
selonteon yhteydessä. No, siinä yhteydessä ei
sinänsä rahasta kyllä varmasti tehdä päätöksiä.
Nyt kysynkin: miten ja minkälaisissa suuruusluokissa sitten
liikutaan, että siinä asiassa vihdoin päästäisiin eteenpäin,
koska sillä on maaseudun kannalta erittäin keskeinen
merkitys?
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jatkan tästä samasta aiheesta,
jos nyt yhtään ymmärsin, mitä arvoisa ministeri äsken
sanoi. Siis viime vuoden puheet tässä tilanteessa
plus sitten nyt tässä budjetissa oleva nmh-energiatuen
miinusmerkkisyys, sehän merkitsee noin 6:ta miljoonaa euroa.
Elikkä ymmärsinkö minä nyt oikein,
että nämä plus paljon muuta on tulossa
sitten siinä ilmastokertomuksen yhteydessä? Mutta
normaalistihan nämä ovat budjettiasioita eivätkä kertomusasioita,
että tässä on vähän
niin kuin monttu auki, että mitenkä tässä nyt
oikein mennään.
Tämä sama linja: Tänä päivänä valiokunnalle kerrottiin,
että Makera on kuiva vuoteen 2012 mennessä tällä menolla,
siis toisin sanoen rahat häipyy johonkin. Tosin nyt ministeri
ilmoitti, että joku hyppynen tulee sinne kuitenkin täydennyksenä välittömästi.
Ja kolmas asia: lihantuotantohan kohta on sillä tavalla,
että me syömme brasilialaista lihaa.
Nils-Anders Granvik /r(vastauspuheenvuoro):
Värderade herr talman! Under hela vår EU-tid
har lantbruksinkomsten varit synnerligen negativ i förhållande
till andra yrkesgrupper. Den enda medicinen som vi egentligen har
bjudits på är en snabb strukturomvandling. För
min del anser jag att det här inte räcker till,
vi kommer aldrig att kunna konkurrera på allmäneuropeiska villkor.
Det här förutsätter också att
vi kan behålla vårt nationella stöd.
Tyvärr så ser det väldigt dåligt
ut och jag hemställer till regeringen att regeringen i
alla sina lantbrukspolitiska ställningstaganden utgår
ifrån att man fattar sådana beslut som inte äventyrar
vår rätt till vårt nationella stöd.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On hyvä asia, että ministeri Korkeaoja
viittaa ilmastonmuutoskysymykseen. Kuitenkin kotiläksyä Vanhasen
hallitukselle kaiken kaikkiaan voi siitä antaa, ettei valtion
talousarvioesityksessä vuodelle 2006 yleisperusteluissa
ole ollenkaan ilmastonmuutosasiaa otettu sen ansaitsemalla ja vaatimalla
vakavuudella esille. Siellä pitäisi olla oma kappaleensa
tästä asiasta ja pitäisi avata tätä ongelmaa,
miten sen eri tavoin eri pääluokkien kohdalla
pitäisi myös sitten rahallisestikin toteutua,
sen estämispuolen toisaalta, toisaalta valmistautumisen
siihen.
Lopuksi, puhemies, todellakin se 5 euroa, kun viittasitte kansaneläkkeen
korotukseen ensi vuoden syksyllä, on todella vähän.
Siitä on täällä puhuttu, onko
se pilkkaa vai aliarviointia vai mitä se on. Eläkkeensaajat
kyllä ovat reagoineet siihen aika voimakkaasti.
Marjaana Koskinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ihan kaksi asiaa eri aihepiiristä ministerille:
Ensin kalastukseen liittyen: Mielestäni budjettikirjassa
kalastuskohtaa on aika ylimalkaisesti käsitelty, ja lähinnä puutun
siihen, että ammattikalastajien kohdalla ei juurikaan ole
muuta mainintaa kuin se, että ammatinharjoittajien määrä tulee
vähenemään. Ja näin tuleekin
käymään, se on aivan totta. Minun mielestäni
meidän pitäisi enemmän kiinnittää siihen
huomiota, että meillä on ammattikalastajia, jotka
verkkojen kanssa kalastavat, ja se on todellista luomua. Siihen
pitäisi panostaa enemmän, koska siellä on
tällä hetkellä esimerkiksi polttoaineverovähennysoikeus.
Tullin kautta saa korvausta, mutta se on oikeastaan ainoa, mikä on
valtion tuki näille ammatinharjoittajille.
Toisaalta, jos ajatellaan esimerkiksi sitä, että meillä on
kuitenkin kalankasvatusta ja on troolausta, niin molemmissa on ongelmia.
Kalankasvatuksen kohdalla on ympäristöongelmat,
ja troolauksen kohdalla tulee se ongelma, että sieltä vedetään
kaikki kalat, jotka vaan on olemassa. Eli kaipaan budjettiin enemmän
sitä, että nähdään
myös tämä ammattiryhmä. Se ikääntyy koko
aika, se vähenee koko aika, (Puhemies koputtaa) ja valtion
tuki ei ole kovinkaan mimmoinenkaan.
Ja toinen, mikä puuttuu, on eläinsuojelulaki (Puhemies:
Minuutti!) ja siihen liittyvät uudistukset. Esimerkiksi
viime kesänä oli Valkealassa pentutehdas, jonka
kohdalla todettiin, että meidän eläintenpitokieltopykäläämme
ei valvota, ja toisaalta, että eläinsuojelulainsäädäntöön
(Puhemies koputtaa) tarvitaan myös korjauksia.
Jari Koskinen /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kolme asiaa. Ensinnäkin kestävän
metsätalouden rahat jälleen kerran vähenevät.
Tiedetään, että hallintoon tässä asiassa
kuluu aivan liian paljon rahaa. Koska saadaan sellainen uudistus,
että rahat menevät pääasiassa sinne
töihin eivätkä niin paljon hallintoon
kuin tällä hetkellä?
Toinen asia: Ministeri otti täällä esille
maaseudun vesihuoltoasiat. Se on hyvä asia. Toivon, että nyt
maa- ja metsätalousministeri ja ympäristöministeri
yhdessä katsovat, millä tavalla voidaan hoitaa
rahoitusta maaseudun vesihuoltoon ja jätevesiasioitten
hoitamiseen. Tiedetään tämä kymmenen
vuoden siirtymäaika. Nyt on se hetki, jolloin pitää jotain
tehdä.
Ja kolmas asia: Viljelijät, jotka viljelevät
sokerijuurikasta, ovat aika paljon huolissaan, onko nyt menossa
viimeinen nosto, milloin tapahtuu ratkaisuja tässä EU:n
sokeriuudistuksessa, milloin tiedetään, koska
kannattaa mahdollisesti tilata ensi vuoden siemeniä tai
lannoitteita tai muita vastaavia. Pikkuhiljaa tarvittaisiin päätöksiä. Toivottavasti
Suomen sokerijuurikastuotantoa puolustetaan viimeiseen asti siellä EU:ssa.
Jukka Vihriälä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Jatkaisin ed. Granvikin puheenvuoroa siitä,
että maataloustulo tämän budjettikirjankin
mukaan vuodesta 1994 vuoteen 2004 saakka on pudonnut 32 prosenttia.
Maataloustuotanto sinänsä ei ole pudonnut, mutta
tulot ovat pudonneet. Kun nyt siirrytään tähän
uuteen tukijärjestelmään ensi vuonna,
myöskin budjetin mukaan, niin tässä selvästi
todetaan, että tulot tulevat edelleen alenemaan erityisesti
maito- ja naudanlihatiloilla.
Kysyisinkin nyt, mitä toimia ministeriössä on mietitty,
vai onko mietitty mitään, miten viljelijän
tulotasoa voitaisiin turvata.
Ja myös yhteen asiaan: nyt kun varallisuusvero tultaneen
poistamaan ensi vuonna, niin siinä yhteydessä,
kun tätä lainsäädäntöä muutetaan,
ei missään tapauksessa saa lähteä siitä,
että aktiiviviljelijöiden asemaa vaikeutetaan,
koska tämmöisiä tietoja on nyt olemassa
siitä valmistelusta, mitä valtiovarainministeriössä on
tämän lain suhteen.
Matti Kauppila /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan muutama sana tästä maaseutuvirastosta,
sen menosta Seinäjoelle. Onnittelen Seinäjokea
ja Poria siitä. Mutta onko nyt varauduttu budjeteissa tähän
muutosvastarintaan? Elikkä nyt mitä ilmeisemmin
henkilöstö vastustaa aika rankastikin. Lehtitietojen
mukaan henkilöstö ei ole kovin halukasta siirtymään
kovinkaan pohjoiseen täältä Helsingistä.
Onko nyt varauduttu tulevissa budjeteissa siihen, että sinne
joudutaan kouluttamaan uusi henkilöstö moneen
asiaan, ettei sitten virasto, kun lähtee vuonna 2008 toimimaan,
aiheuta katkoksia? Näin lahtelaisena Lahti olisi ollut
paras paikka.
Harry Wallin /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kun eduskunta kesällä 2002
teki päätöksen ydinvoiman lisärakentamisesta,
niin siihen päätökseen liitettiin lausuma numero
3, jossa todetaan näin: "Eduskunta edellyttää,
että uusiutuvan energian tutkimusta, kehittämistä ja
käyttöönottoa tuetaan ilmastostrategiaan
sisältyvän edistämisohjelman mukaisesti, kuitenkin
niin, että biomassan käyttöä edistetään ohjelmaa
enemmän muun muassa veropolitiikan, investointitukien ja
teknologian kehittämistukien sekä kestävän
metsätalouden metsänparannusvarojen lisäresursseilla
- -." Ja nyt, niin kuin ed. Jari Koskinen totesi, niin
tässä budjettiesityksessä on kaksi miljoonaa
euroa vähemmän metsänparannusvaroja kuin
tänä vuonna. Tämä on täydessä ristiriidassa
tämän eduskunnan ponnen kanssa, jonka johdosta
ydinvoiman lisärakentaminen sai selvän enemmistön
täällä eduskunnassa.
Pertti Hemmilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ajattelin, että jos puhemies sallii,
niin ministerin vastaus ensin näihin runsaisiin kysymyksiin,
mitä tässä on edellä ollut,
ja kysyisin vasta sen jälkeen, mutta kun kerran puheenvuoron
sain: Ministeri totesi, että 24 miljoonaa euroa on tämä ensi
vuoden budjetti nyt laihempi kuin tälle vuodelle oli varattu.
Tätä miinusmerkkistä lukua on selitetty
tänään viimeksi siirtomäärärahoilla.
Kysyisin ministeriltä, minkä verran edellisinä vuosina
tälle vuodelle ja viime vuodelle on näitä vastaavia
siirtomäärärahoja ollut.
Toinen asia sitten, joka on ollut täällä jo
esillä, on tämä maaseudun kehittämisrahaston
rahatilanne. Kuten ed. Pulliainen totesi, se on syöty kuiviin
vuoteen 2012 mennessä näillä näkymin valtiovarainministeriöstä tänään
saadun tiedon mukaan. Kysymys kuuluu ministerille: Miten maaseutua
aiotaan kehittää? Miten investointi- ja korkotukia
aiotaan järjestää sen jälkeen,
kun ei tätä Makera-rahaa enää ole?
Eero Lämsä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Granvik ja ed. Vihriälä kiinnittivät
huomiota tähän maatalouden tulokehitykseen. Ja
niin kuin budjettikirjassa tuodaan esille se, vuodesta 94 se on
ollut alenevaa. Kuitenkin kun siinä tuodaan esille myös
se, että ministeriön politiikkasektorin tavoitteissa
on tuotannon kannattavuus ja viljelijöiden työmotivaation
lisääminen, niin mitkä ne toimenpiteet
ovat jatkossa?
Myös toinen asia, jonka haluan tässä tuoda esille,
on tämän tilatuen käyttöönotto
ensi keväänä. Nyt siinä on tämä toimeenpano
menossa ministeriössä. Missä vaiheessa
se on? Kun tähän sitten liittyy myös
koulutus elikkä niin sanotusti maakuntiin ja viljelijöille
tuleva koulutus, niin millä tavalla nyt ministeriössä on
varauduttu tähän rahoitukseen? Tätä on
kysytty muun muassa tuolta tuottajain liitoista, koska nehän
ovat hyvin vahvasti mukana tässä kenttätyössä.
Mutta tähän on saatava rahoitus. Koska on erittäin
merkittävästä asiasta kysymys, niin sitä rahaa
tarvitaan.
Janina Andersson /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minäkin haluaisin kysyä ministeri
Korkeaojalta, että eikö ole niin, että luonnonkala
on kuitenkin se paras kala sekä ihmisten terveyden kannalta
että meidän ympäristömme kannalta.
Nyt kun Ahvenanmaan maakuntahallitus on laittamassa kalanviljelyä kuriin monin
eri toimenpitein ja myös investointituillaan, niin että voidaan
siirtyä suljettuihin kasseihin, niin ollaanko nyt tekemässä samaa
Suomessa ja miten nopeasti teemme samaa? Se, että Helcom
hot spot -listalta saatiin pois tämä kalaviljely,
oli aikamoinen virhe tavallaan, josta meritutkijat olivat eri mieltä,
ja silloin luvattiin, että nyt vasta ruvetaan toimiin.
Sitä ei voi käyttää nyt tekosyynä sille,
ettei tarvitse tehdä yhtään mitään. Elikkä milloin
me teemme saman kuin Ahvenanmaa kalaviljelyn suhteen?
Esa Lahtela /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Byrokratia vie aina aika merkittävän
osan näistä varoista. Yksi Joensuun yliopiston
tutkimus, joka on parasta aikaa ilmeisesti julkaistu, on tämä,
että Kemera-varoista elikkä varoista niihin hankkeisiin,
jotka kestävän metsätalouden rahoilla
tehdään, noin puolet menee tähän
hallinnointiin ja byrokratian pyörittämiseen.
Onko tässä nyt ajateltu jotain kevennystä saada
aikaan, jotta niihin hankkeisiin jäisi enemmän
rahaa ja saataisiin kevennyttyä sitä väliporrasta,
että ei se söisi niitä rahoja, mitkä kuuluvat
metsänhoitoon?
Petri Salo /kok (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin täällä ovat
jo monet edustajat todenneet, niin maataloustulon kehitys ja viljelijän
tuntipalkan kehitys eivät ole varmasti olleet viime vuosien
aikana tyydyttäviä. On osin jopa ihmeteltävää,
kuinka esimerkiksi Etelä-Pohjanmaalla nuoret viljelijät
uskaltavat kuitenkin aika voimakkaasti edelleen investoida, mikä on
hyvä seikka. Mutta tulevaisuudenuskoa kaipaisi myöskin
turkistalous, joka on merkittävä työllistävä elinkeinonhaara.
Ruotsissa puhutaan jo tänä päivänä siitä,
että turkistalous ajetaan Ruotsissa kokonaan
alas. Suomessa turkistalous tarvitsisi ympäristöinvestointeja ja
eläintenhoitoon liittyviä investointeja, jotta tämä elinkeino
pystyttäisiin pitämään Suomessa. Onko
ministeriössä mitään ajatusta,
että myöskin tähän elinkeinonhaaraan
lisättäisiin panostuksia?
Susanna Haapoja /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tulonmuodostuksesta täällä on
jo paljon puhuttu ja eilen erityisesti ministeri Leena Luhtasen
puheenvuoron aikana käsiteltiin paljon sellaista pitkän
tähtäimen linjakkuutta tässä politiikan
tekemisessä. Niin myös maatalouden ja metsätalouden
osalta se olisi toivottavaa, ja se on sangen vaikeaa, koska monta
eri elementtiä vaikuttaa näihin asioihin. Täällä käytetään
varmasti vielä, aavistan niin, kaikki oleelliset asiapuheenvuorot,
mutta haluaisin nostaa merkittävänä vaikuttimena
4H-järjestön tulevaisuuden maaseudulla ja nuorten
toiminnan kannalta sen sektorin määrärahojen
tulevaisuuden pitkällä tähtäimellä.
Jari Leppä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Täällä budjettikirjassa
lukee näin, että vaikuttavuustavoitteena maa-
ja metsätalousministeriöllä on maaseutualueiden
kehitys tasapainoisena suhteessa koko maan kehitykseen. Ministeri
Korkeaojalle täytyy antaa kaikki tuki siinä, kun
hän totesi, että tiemäärärahoja,
liikennemäärärahoja, pitäisi
nykyisestä lisätä. Se on yksi tärkeimpiä maaseudun
kehittymisen elementtejä. Toivon myöskin, kun
täällä on valtiovarainministeri Kalliomäkikin
vielä hetken aikaa, että hän voisi tälle
asialle vihreää valoa vielä viime hetkillä näyttää.
Siitä jäisi miehestä erinomaisen hyvä kuva
silloin.
Toinen asia on maaseutuyrittämisen kehittäminen
täällä kirjassa. Sitä ei kyllä tue
se, että pienennetään maaseutuneuvonnan
määrärahoja. Toivoisin, että myöskin
siihen asiaan kiinnitettäisiin huomiota. Osaaminen on äärimmäisen
tärkeää.
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämän syksyn alussa suomalaiset
ympäristöjärjestöt toivat eduskuntaan
vetoomuksen, jossa 100 000 suomalaista kaikista Suomen
kunnista oli allekirjoittanut vetoomuksen eteläisen Suomen
metsiensuojelun puolesta. Tähän vetoomuksen oli
paljon syitä, koska metsäluonnon monimuotoisuus
eteläisessä Suomessa on vakavasti uhattuna. On
itse asiassa vaikea kuvitella Suomessa montaakaan sellaista aihetta,
joka saisi 100 000 ihmistä huolestumaan. Tämä tietenkin
kertoo siitä, että metsät ovat suomalaisille
erittäin tärkeitä. Onko ministeriössä noteerattu
tämä vetoomus ja otettu se vakavasti? Mihin toimenpiteisiin
aiotaan ryhtyä, ja millä tavalla ministeri suhtautuisi
siihen, jos eduskunnassa budjettikäsittelyn yhteydessä siirrettäisiin
määrärahoja sillä tavalla tai
lisättäisiin määrärahoja
niin, että arvokkaita suojelualueita yksityisiltä metsänomistajilta
voitaisiin hankkia eteläisessä Suomessa nykyistä enemmän?
Timo Soini /ps (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kymmenen vuotta EU:ta ja 30 prosenttia
takapakkia. Ei tullut esiinnyttyä valheprofeettana silloin,
kun sanoin, mihin tämä johtaa. Kun ministerin
kotivaalipiirissä kävin ja kun siellä aina
hyvin usein arvostellaan EU:ta, niin sanoin emännälle,
että Ahon hallitushan Suomen vei EU:hun, ja sieltä tuli
vastaus: "Ka vei, kuka vei." Usko on vielä vahva, Etelä-Pohjanmaallakin
joku investoi. Kun seuraavat kymmenen vuotta menevät, niin
häipyykö toinen 30 prosenttia? Ei tässä kovin
suuri ennustaja tarvitse olla, kun katsoo tätä kolhoosia.
Mutta arvoisalta ministeriltä kysyisin: minä vuonna
Suomen kansanedustajat täällä eduskunnassa
saavat päättää jälleen
itsenäisesti omasta leivästään,
eli minä vuonna maatalouspolitiikka palaa kansallisesti päätettäväksi?
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Arvoisa puhemies! En varmaan tyhjentävästi
pysty kaikkiin kysymyksiin vastaamaan tässä, (Ed.
Pulliainen: Helppo ensin — ed. Soinille!) mutta pyrin vastaamaan
kuitenkin mahdollisimman moneen. Ed. Pulliaisen pyynnöstä vastaan
ed. Soinille ensimmäisenä, milloin palataan kansalliseen
maatalouspolitiikkaan. Kyllä yhteinen maatalouspolitiikka
on Euroopan unionin politiikan aivan oleellinen osa, ja varmasti niin
kauan kuin tämä unioni toimii, niin sillä on myöskin
yhteinen maatalouspolitiikka. Jos ed. Soini haluaa siitä eroon,
niin sitten pitää suoraan esittää,
että Suomi eroaisi unionista. (Ed. Soini: Aivan oikein,
aivan oikein!)
Täällä erittäin monessa
puheenvuorossa kosketeltiin energiapolitiikkaa. Tästä on
ollut esillä, että selonteon yhteydessä asia
tulee laajasti esille. Tässä on kuitenkin syytä todeta,
että kyllä meillä bioenergian käyttö on
huomattavasti lisääntynyt. Puun käyttö on
lisääntynyt, samoin muun muassa ruokohelven. Joskin
on vielä aika pieni tämä peltoenergiapuoli,
se on kaksinkertaistunut joka vuosi, eli hyvällä uralla
ollaan. Selvää on, että pääsääntöisesti
tämän kehityksen vauhdittajana on fossiilisten
polttoaineiden hinnannousu ja myöskin sitten päästökauppajärjestelmään
siirtyminen. Ei tarkoitus ole valtion tukirahoilla ensisijaisesti
tätä edistää, jos markkinaehtoisesti
päästään tässä kehityksessä hyvin eteenpäin.
Sen sijaan meillä on tarpeen, ja sitä on koko
ajan tehty, tukea erilaisia hankkeita, muun muassa nykyaikaista
yhdistettyä sähkön- ja lämmöntuotantoa
pienissä yksiköissä, jota KTM:n budjetista
tuetaan, myöskin sitten biokaasun käytön
edistämistä, pilottilaitoksia, joita tämän
vuoden aikana on lähtenyt käyntiin. Se on semmoinen
asia, jossa monta hyötyä tulee samalla kertaa.
Niitä on tarkoitus jatkossakin tukea ja tällä tavalla
pitää huolta siitä, että uusinta
teknologiaa otetaan niin nopeasti käyttöön
kuin se on mahdollista.
Täällä puhuttiin myös maatalouden
tulokehityksestä. Tämäkin asia tulee
olemaan keskeinen kysymys maatalouspoliittisessa selonteossa, jonka
valmistelu on aivan loppusuoralla, ja se tulee kohta eduskuntaan.
Toteaisin siitä, että kyllä peruslähtökohta
maatalouden kannattavuuskehityksen turvaamisessa on kaikki toimenpiteet tuottavuuskehityksen
parantamiseksi. Se tarkoittaa sitä, että rakennetta
pitää kehittää, mutta se tarkoittaa
myöskin sitä, että osaamista kaikilla
tavoin pitää parantaa niin, että kilpailukykyisyys säilyy.
Totta kai me tarvitsemme pohjoisissa olosuhteissa myöskin
kattavan tukijärjestelmän. Sen kehittäminen
on tarpeen ja sen turvaaminen, että myöskin kansallisia
tukia voidaan jatkossa myöntää, mitä ed.
Granvik puheenvuorossaan kysyi. Mutta kun maatalouden tuki-intensiteetti on
jo erittäin korkea Suomessa, niin lähtökohtaisesti
pitää katsoa asioita sillä tavalla, miten
muilla toimin kuin tukia kasvattamalla kannattavuusedellytyksiä voidaan
parantaa. Jos eritellään sitten maatalouden kannattavuutta,
katsotaan eri tuotantosuuntia ja siellä kvartiileja, niin
kuva muodostuu vähän toisenlaiseksi kuin pelkästään keskiarvoja
tarkastelemalla eli ei ole ollenkaan niin synkkä kuva kuin
ehkä näistä keskiarvoluvuista voisi päätellä.
Se näkyy sitten myös siinä, että investointiaktiivisuus
on kohtuullisen hyvä eli nuoret viljelijät kuitenkin
näkevät mahdollisuuksia elinkeinon kehittämiseen,
mikä on tarpeellista ja välttämätöntä,
ja on hienoa, että näin tapahtuu.
Täällä oli esillä monia
tärkeitä asioita. Poimin sieltä kysymyksen
metsätalouden Kemera-varojen riittävyydestä ja
hallinnon raskaudesta. Tämä on tosiasia, ja hallitus
on jo iltakoulussa talvella tehnyt päätöksen,
että metsäkeskusorganisaatiota pyritään
keventämään. Tarkoituksena on myös Kemera-lainsäädäntöä uudistaa
sillä tavalla, että kaikkinaiset hallinnolliset
tehtävät vähenevät niin, että todella
voidaan siirtää varojen painopistettä byrokratiasta
itse metsässä tapahtuvaan työhön.
Tässä pyrimme hyvin määrätietoisesti
ja voimakkaasti etenemään sekä tämän
Kemera-lainsäädännön uudistamisen
avulla että muilla toimilla, joilla muun muassa sähköistä asiointia lisätään
metsäkeskuksissa. Muutoinkin metsäkeskusten toimintaa
kehitetään organisaatiouudistuksella ja ohjauksella,
organisaatiouudistuksella, josta laki tulee eduskuntaan aivan pikapuoliin.
Kalastuksen osalta olen pyrkinyt toimimaan sekä kansallisella
tasolla että unionin yhteisen kalastuspolitiikan kehittämisen
osalta niin, että nimenomaan meille tyypillinen rannikkokalastus
voisi menestyä ja sen vaatimat toimet otettaisiin huomioon
muun muassa uudessa kalastusrahastoasetuksessa, joka on tällä hetkellä työn
alla ja tulee EU:n ministerineuvostoon todennäköisesti
joko ensi tai sitä seuraavan kuun kokouksessa. Kalankasvatuksen
ympäristöhaitat ovat vähentyneet parempien
ruokintamenetelmien myötä, ja varmasti tässä on
syytä pyrkiä kaikin tavoin jatkamaan tätä kehitystä.
Meillähän on nyt meneillään
kalankasvatuksessa vaihe, jossa kirjolohen rinnalle on tulossa muita
kalalajeja, jotka varmasti lisäävät tämän
elinkeinon kannattavuutta ja antavat parempia lähtökohtia,
kun tuodaan markkinoille siika, ehkä myöskin kuha
jatkossa, jolloin tästä kilpailutilanteesta halvan
norjalaisen lohen kanssa vähän päästään
eroon. Tämä on tervetullut kehityssuunta, jossa
on aivan oleellinen tekijä se, miten Riista- ja kalatalouden
tutkimuslaitoksen tutkimustyöt edistyvät, ja tästä tullaan
siihen, että nämä tutkimuksen rahoitukset pitää hoitaa.
Haluaisin ehkä vielä lopuksi todeta tästä,
että kun Ruotsissa ollaan tekemässä turkistaloudesta sellaisia
päätöksiä kuin ollaan tekemässä,
olisi tarpeen, että Suomen eduskunnassa ja hallituksessa
sopivassa yhteydessä todettaisiin se, että turkistalous
on tärkeä suomalainen elinkeino, jota halutaan
kehittää ja kaikin puolin sen toimintaa edistää.
Tämän kaltainen sisältö on hallitusohjelmassa.
Hallitus on muun muassa erilaisilla toimilla ja ministeriö rahoitustoimilla
huolehtinut siitä, että turkistalouden kehittämistoimet ovat
menneet eteenpäin, mutta voisi olla syytä vaikkapa
tämän budjettimietinnön yhteydessä, kun
tämä on ajankohtainen asia, todeta yleiselläkin
tasolla se, että turkistalouden merkitys Suomessa on tärkeä.
Sillä on myös tärkeä ympäristöllinen
merkitys siinä mielessä, että silakan
ja muun Itämeren kalan kalastuksen kautta merkittävä fosforikuorma
siirretään turkistalouden kautta tänne
kansantaloutta hyödyttämään
ja poistetaan fosforia Itämerestä tämän
kalastuksen kautta.
Voin lopettaa puheenvuoroni toteamalla, että me olemme
onnistuneet kalakannan hoidossa sillä tavalla, että toisin
kuin lähes kaikkialla muualla Euroopassa tärkeimpien
saaliskalojen kannat ovat romahtaneet ja hyvin huonossa kunnossa, meillä silakkakannat
ovat hyvässä kasvussa ja olemme voineet nyt monta
vuotta peräkkäin lisätä kalastusta.
Näkymä on edelleenkin semmoinen, että kanta
vahvistuu ja kalastusta voidaan lisätä.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! Yleinen taloudellinen
kehitys maassamme näyttää valoisalta.
Tässä mielessä pitää olla
tyytyväinen tilanteeseen ja myös hallituksen yleisen
talouspolitiikan kuten veropolitiikan onnistumiseen. Se, että talous
toimii tällä hetkellä hyvin ja näyttää valoisalta,
perustuu myös tiettyihin keskeisiin viime vuosina tehtyihin
oikeisiin ratkaisuihin. En nyt puhu Ahon hallituksen tai Lipposen
ykkös- ja kakkoshallituksen yleisestä talouspolitiikasta
mutta mainitsen suurina historiallisina, yhteiskunnallisina ratkaisuina
muun muassa jäsenyyden Euroopan unionissa, euroalueeseen
liittymisen, viidennen ydinvoimalan rakentamisen ja tuoreimmista
ratkaisuista tietysti pitkäkestoisen tulopoliittisen kokonaisratkaisun
ja harjoitetun veropolitiikan. Nämä ovat kaikki
asioita, joita nykyinen pääministeri enemmän
tai vähemmän kiivaasti on aikaisemmin vastustanut,
kuten ed. Katainen täällä keskustelussa
totesi.
Ajattelin, herra puhemies, tässä kommentoida eräitä tässä budjettikeskustelussa
esillä olleita tärkeitä asioita.
Työllisyyskehitys, uusien työpaikkojen syntyminen
on kaiken a ja o. Jokainen tiedämme, että sillä,
kuinka suuri osa työikäisistä suomalaista voi
olla töissä, kuinka paljon meillä on
työpaikkoja, on aivan ratkaiseva vaikutus julkiseen talouteen
tietysti tulopuolella eli verotuloihin, mutta myös menopuolella
työttömyyskorvauksiin, asumistukeen, toimeentulotukeen
jne. Näin ollen, kun kaikki olemme huolissamme esimerkiksi
kuntien mahdollisuuksista turvata kansalaisille ne arvokkaat, tärkeät
hyvinvointipalvelut, joita kaikki kannatamme, jotka liittyvät
koulutukseen, sosiaali- ja terveydenhuoltoon, vanhustenhoitoon jne.,
niin tästä on suora linkki työllisyyskehitykseen.
Mitä parempi työllisyyskehitys meillä on,
sitä paremmin kunnat voivat huolehtia näistä peruspalveluista,
koska työllisyyskehitys vaikuttaa sekä suoraan
kuntien talouteen että valtiontalouteen, jolla on tietysti
taas omat vaikutuksensa kuntien talouteen.
Näin ollen työllisyyskehityksen turvaaminen ja
hallituksen työllisyyslupauksessa, joka on siis se vähintään
100 000 uutta työpaikkaa vaalikauden vaihteeseen
mennessä, onnistuminen tai epäonnistuminen on
aivan avainasemassa esimerkiksi hyvinvointipalvelujen kannalta,
ja näin ollen työllisyyskehitys on tärkeätä kaikille
muillekin suomalaisille kuin työttömille. Työttömille se
on omakohtaista traagisuutta, että on työttömänä,
ja heidän perheilleen, mutta kaikkiin suomalaisiin, opiskelijoihin,
eläkeläisiin, niihinkin, joilla on varma ja turvattu
työpaikka, kaikkiin heihin vaikuttaa se, miten tässä työllisyyden
hoidossa onnistutaan.
Tällä hetkellä näyttää siltä,
että hallitus epäonnistuu tässä työllisyyslupauksensa
lunastamisessa. Tällä hetkellä näyttää siltä,
että vaalikauden vaihteeseen mennessä syntyisi
noin ehkä 60 000—80 000 uutta
työpaikkaa, joista niistäkin tietysti pitää olla
tyytyväinen. Olemme kuitenkin todenneet, että tämän
budjetin yhteydessä eli budjettiriihessä olisi
ollut hallituksella viimeinen tilaisuus tehdä sellaisia
uusia päätöksiä, joilla olisi
työllisyyttä voitu parantaa siitä urasta,
jolla tällä hetkellä ollaan. Jos nykyinen
ura, joka menee positiiviseen suuntaan, johtaa tuohon 60 000—80 000
uuteen työpaikkaan vaalikauden vaihteeseen mennessä,
niin budjettiriihessä olisi tullut tehdä ne päätökset,
joilla tältä uralta olisi voitu nousta sellaiselle
uralle, joka voisi johtaa tähän vähintään
100 000 uuteen työpaikkaan.
Olemme sanoneet, että budjettiriihessä hallitus
ei tehnyt ainuttakaan uutta työllisyyttä edistävää päätöstä.
Tämän väitteemme kimppuun on sitten käyty
tässä keskustelussa. Esimerkiksi sosialidemokraattien
ryhmäpuhuja Pia Viitanen sanoi: "Kokoomus väittää ikään
kuin tosissaan, ettei budjetti tuo mitään työllisyyteen,
vaikka sitä edistäviä toimia on - -
satojen miljoonien edestä."
Herra puhemies! Kuten totesin, emme väitä, ettei
budjetissa ole mitään. Päinvastoin, olemme tarkoin
perehtyneet budjettiin. Väitämme, että budjettiriihessä ei
tehty ainuttakaan uutta ratkaisua. Siellä tietysti kirjattiin
ne ratkaisut budjettiin, jotka oli hallituksessa aiemmin keväällä tehty.
Jos ed. Viitanen tai joku muu väittää,
että riihessä tehtiin uusia työllisyyttä tukevia
päätöksiä, niin kertokaa minulle,
mitä ne päätökset olivat. En
tiedä, onko ed. Viitasella ollut vaikeuksia luetun ymmärtämisessä vai
onko kyseessä perinteinen luullun ymmärtäminen.
On tietysti selvää, että hänen
on helpompi osua maaliin niin kuin meidän muidenkin, jos
pääsee itse ensin siirtämään
maalia.
Mitä sitten olisi voitu tehdä? Olisi voitu
esimerkiksi tätä palkkatason mukaan porrastettua työnantajamaksu-uudistusta
viedä eteenpäin paljon suuremmalla panostuksella
kuin nyt hallitus esittää. (Ed. S-L. Anttila:
Mistä rahat?) Hallitushan esittää 100:aa
miljoonaa. Keskustan vaaliohjelmassa esitettiin 700—500
miljoonaa. — Mistä silloin rahat, ed. Anttila? — Hallitus
itse uskoo tähän keinoon, eihän hallitus
muuten esittäisi tätä uudistusta. Jos
tähän keinoon uskotaan, miksei siihen satsata
tuntuvammin, jolloin tulokset olisivat myös parempia?
Herra puhemies! Toinen kysymys, joka on ollut esillä,
on verotus. Ministeri Kalliomäki on nähnyt paljon
vaivaa jo vuosi sitten ja nyt uudestaan todistellakseen, että hallituksen
veropolitiikka ei ole ainakaan kokoomuksen veropolitiikkaa. Pakko
myöntää, että emme ilenneet
vaalien alla esittää varallisuusveron poistamista,
mutta sitä esitimme, että tuloverotusta alennetaan
kaikilla tulotasoilla noin prosenttiyksikön verran vuodessa,
mikä olisi johtanut yli 2 miljardin euron panostukseen
vuositasolla vuonna 2007. Ministeri Kalliomäki, juuri tämän
on hallitus toteuttanut, ja se on toiminut. Näillä veroratkaisuilla
on tuettu kotimaista kysyntää ja ylläpidetty
työllisyyttä. Esimerkiksi puheenjohtaja Kalli
sanoi keskustan ryhmäpuheenvuorossa näin: "Vaalikauden
aikana veronkevennyksien kokonaissumma tulee olemaan 2,8 miljardia
euroa. - - Kevennykset tukevat kotimaista kysynnän
kasvua ja työllisyyttä. Veronkevennykset ovat
olleet oikea toimenpide - -" jne. Ja näin on toimittu.
Puhuiko ed. Kalli tai kukaan keskustan edustajista näin eduskuntavaalien
alla? Ehkä ed. Ala-Nissilä puhui, en tiedä,
mutta en usko, että ainakaan kukaan muu.
Mitä sitten hallituspuolueet vaalien alla puhuivat
veroista? Herra puhemies! Tässä on sosialidemokraattien
vaaliohjelma, SDP:n vaaliohjelma, 12.2.2003, viisi sivua hyvin pientä pränttiä. Mitä
täällä esitetään
verojen alentamiseksi? Tätä joutuu lukemaan tarkkaan,
hyvin tarkkaan, ja kun sen lukee kolmannen kerran, sieltä löytyy seuraava
virke: "Verotuksen liikkumatilaa on käytettävä maltillisesti
ja tarkasti työllisyyttä tukien." Tämä on
se, mitä SDP vaalien alla esitti verotuksen keventämisestä.
Kun kokoomus esitti toteutettavaksi sen vero-ohjelman, jonka hallitus
nyt tällä vaalikaudella tulee toteuttaneeksi, niin
puoluesihteeri Heinäluoma antoi tammikuussa 2003 tiedotteen,
jossa luki seuraavaa: "Puoluesihteeri Heinäluoma varoittaa
kokoomusta verohuutokaupasta. Kokoomuksen isot veronalennuslupaukset
vaarantavat julkiset palvelut ja ovat pettymys SDP:lle." Miltä,
ministeri Kalliomäki, tuntuu, kun teidän toteuttamanne
veropolitiikka on pettymys SDP:lle? Nyt nähtäväksi
jää, mitä ministeri Heinäluoma,
valtiovarainministeri Heinäluoma, tulee talouspolitiikasta
ja veroista ajattelemaan. Olen aikaisemminkin sanonut, että me
emme tiedä, onko hän talouspolitiikassa lintu
vai kala. Eräästä hänen edeltäjästään
eli Sorsasta tiedettiin ainakin se.
En tässä yhteydessä lainkaan kiinnitä huomiota
siihen, mitä veroista puhui esimerkiksi ministeri Tuomioja
siihen aikaan, puhumattakaan ed. Pia Viitasesta, koska hänen
veropuheistaan en ole tarkoin perillä, koska omaan seurantavastuuseeni
vaalien alla kuuluivat ministeri Hyssälän vaalilupaukset
ja ed. Viitasen vaalilupaukset taisivat kuulua ed. Sasin seurantavastuuseen.
Mutta aika lailla laitan pääni pantiksi siitä,
että ed. Viitanen ei Tampereella vaaleihin käydessään vaatinut
varallisuusveron poistamista ja useamman miljardin euron tuloveronalennuksia.
Mitä sitten tulee keskustan veropuheisiin, niitä on
jonkun verran täällä jo käsiteltykin,
mutta esimerkkinä tästä Taloussanomat
helmikuulta 2003, jossa on koko sivu Anneli Jäätteenmäkeä otsikolla
"Haastaja vaihtaisi veronkevennykset palveluihin". Täällä Jäätteenmäki
todistelee, miten hän ei alenna veroja, oululaiselle insinöörille.
Hän pitää huolta, että oululaisella
insinöörillä on hyvät palvelut.
Sitten on tämä keskustan silloinen Suslov, Kari
Hokkanen — nykyinen Suslov taitaa olla Seppo Kääriäinen — ja
hän tiesi kertoa keskustan äänestäjille,
että jos tuloveroa alennetaan, on joko leikattava palveluja
tai korotettava kuntien veroja, elleivät ne kykene tarpeeksi
leikkaamaan omia palvelujaan. Ja siitä keskusta päätyi
vaatimaan, että veroja ei pidä alentaa vaan pitää palveluihin
panostaa ja torjua kokoomuksen veronalennusvaatimukset.
Herra puhemies! Aika loppuu, joten totean lopuksi, että kaiken
kaikkiaan olen tyytyväinen siitä, että hallituspuolueet
ovat 180 astetta kääntäneet veropolitiikkansa
suuntaa, ja isänmaan kannalta on parempi, että vaalien
alla puhutaan hölmöjä ja politiikka,
jota toteutetaan, on järkevää, kuin että vaalien
alla puhuttaisiin järkeviä ja politiikka, jota
toteutetaan, olisi hölmöä.
Pia Viitanen /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyllä sitä näköjään
kokoomuskin osaa maalia siirtää, kun moisiin syytöksiin
puheenvuorossaan syyllistyi. SDP:n veropoliittinen linja on pitänyt,
ja se pitää. SDP:n veropoliittiseen linjaan on
koko ajan kuulunut, että tuloveronkevennykset tehdään
työllisyyspainotteisesti ja painottuen pieni- ja keskituloisille. Samoin
olemme pitäneet tärkeänä, että tuloveronkevennykset
liitetään tuporatkaisuihin, mikä kokoomukselle
ei ole ollenkaan tärkeä asia. Verolinjamme ovat
kuin yö ja päivä, SDP:n ja kokoomuksen.
Ed. Zyskowicz on hyvä käyttämään sanoja
ja vääristelemään näitä tosiasioita,
mutta jos tosiasioissa pysytään, meidän
verolinjamme ovat kuin yö ja päivä. Meillä on
selkeitä painotuseroja, ja linjamme on pitänyt.
(Hälinää)
Mitä tulee saivarteluunne siitä, mitä päätettiin budjettiriihessä tai
mitä ei, niin hyvinpä olette Suomen kansalta salanneet
sen, että joka tapauksessa satoja miljoonia euroja panostetaan
työllisyyteen. Ja jos nyt puhutaan saivartelunomaisesti
budjettiriihestä, mihin ed. Zyskowicz viittasi, niin kyllä sielläkin
tuli työllisyyttä edistäviä toimia,
muun muassa tukien muutoksia, niin että pitkäaikaistyöttömän
on helpompi vastaanottaa työtä, (Puhemies: Minuutti!)
mikä parantaa työllisyyttä.
Puhemies! Minä en tämän kaiken perusteella tiedä,
onko nykykokoomus lintu vai kala.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Oli lintu tai kala, mutta naurun hyrskettä piisaa.
Sen pitäisi kylläkin laantua, kun muistelette
omaa veropoliittista linjaanne, sitä, mihin ed. Viitanen
viittasi. Kesällä 2004 ennen budjettiriihtä te
lähditte siitä, että siellä pitää tehdä veropäätökset,
työn verotuksen keventämispäätökset
pitää tehdä siellä eikä tupon
yhteydessä. Se tarkoittaa sitä, että ette
olisi saaneet tupoa ettekä veronkevennyksiä. Siinä se
kokoomuksen verolinja on, siinä on se 180 astetta eroa
meidän linjaamme.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Viitanen on oikeassa siinä,
että vaalien alla kokoomuksen ja demareitten veropolitiikassa
oli eroa kuin yöllä ja päivällä.
Kokoomus vaati veronalennuksia sen suuruisina kuin nyt on toteutettu.
Demarit eivät vaatineet. Ed. Sasi tässä,
joka oli teidän paimenenne vaalilupausten suhteen, totesi,
että ei ed. Viitanen missään esitteessään
varallisuusveron poistamista vaatinut tai parin miljardin euron
veronalennuksia. Ja kun sanoitte, että kyllä riihessä tehtiin
uusia päätöksiä, esimerkiksi
työmarkkinatukiuudistus, niin eihän sekään
pidä paikkaansa. Tämä työmarkkinatukiuudistushan
päätettiin keväällä hallituksessa.
Eli toistan kysymykseni, ed. Viitanen: mikä on se uusi
työllisyyttä edistävä päätös,
joka budjettiriihessä tehtiin?
Kimmo Sasi /kok (vastauspuheenvuoro):
Kunnioitettu puhemies! Olen tosiaankin seurannut ed. Viitasen
kaikkia vaalilausumia ja brosyyreitä, ja totuus on kyllä se,
että hän oli huolissaan siitä, että tuloverotusta
edelleen kevennettäisiin, ja sanoi, että missään
tapauksessa mitään kevennyksiä ei pidä antaa
suurituloisille ja rikkaille, ja nyt hän on täällä toteuttamassa
varallisuusveron poistoa. Se ei varmasti mene kaikkein köyhimmille;
se menee ed. Kuosmaselle ja muutamalle muulle edustajalle ja Björn
Wahlroosille, mutta he eivät ole tämän
yhteiskunnan kaikkein köyhimpiä.
Mitä tulee sitten kokoomuksen linjaan, silloin kun
Sauli Niinistö oli valtiovarainministeri, pienituloiset
hyötyivät tuloveronkevennyksistä enemmän
kuin tämän hallituksen aikana. Kaivakaa vanhat
tilastot esiin. Pienituloiset saivat suurempia kevennyksiä kuin
suurituloiset Niinistön aikana. Se oli kokoomuksen linja.
Mitä tulee sitten määriin, niin määräthän
vastaavat varsin tarkkaan sitä, mitä kokoomus
ennen vaaleja ilmoitti veronkevennyksenä ja mitä te
kauhistelitte. Ed. Viitanenkin siellä Pirkanmaan vaalipiirissä kauhisteli,
että nämä ovat täysin mahdottomia,
vaarantavat kaikki Tampereen palvelut. (Puhemies koputtaa) Näinhän
missään tapauksessa ei ollut. (Puhemies: Minuutti
on kulunut!) Niinistön aikana kaikki kevennykset tehtiin
tupojen yhteydessä.
Pia Viitanen /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämähän on suorastaan
häkellyttävää. Minä en
tiennyt, että minä olen seurannassa. Minä en
tiennyt, että minulla on paimen, oli sitten hyvä tai
huono paimen. Tämä viittaa entiseen Neuvostoliittoon.
En olisi kyllä ikinä uskonut, että kokoomuksella
on tällainen entisen Neuvostoliiton linja tässä suhteessa,
että paimennetaan ja seurataan kuin jokin pahempikin KGB.
Puhemies! Jos nyt halutaan oikein saivarrella, ed. Zyskowicz,
niin budjettiriihessä tulivat nämä asumistukeen
tehtävät muutokset, jotka kannustavat pitkäaikaistyötöntä ottamaan
vastaan työtä. Mutta eikö pääasia
ole se, mitä tässä budjetissa on sisällä,
toimia, jotka edistävät työllisyyttä? (Välihuuto
kokoomuksesta) — Niin, mutta te olette saivarrelleet tässä. — Näitä työllisyyttä edistäviä
toimia
on satojen miljoonien eurojen edestä. Tästä kokoomus
ei pääse mihinkään. Ehkä teitä harmittaa,
että siellä on niitä niin paljon, että teidän
on pakko sitten saivarrella jostakin budjettiriihi-sanasta. En ymmärrä kyllä tällaista
saivartelua, kun olen tottunut siihen, että asiat ratkaisevat
eikä se, missä yhteydessä näitä päätöksiä tehdään.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kun avasin keskustelun, mielestäni
on reilua vastata, ja kiitos siitä, että annoitte
vielä mahdollisuuden vastata.
Sanon vaan lyhyesti siitä, kun ed. Viitanen ei ole
tiennyt olevansa seurannassa. Kun olen katsonut hänen puheitaan
täällä ja tekojaan verrattuna siihen,
mitä hän puhuu tuolla Tampereen Tammelantorilla,
niin olen todella ymmärtänyt, että hän
ei ymmärrä, että hänen julkisia
vaalipuheitaan ja tekojaan seurataan. Mutta kyllä niitä seurataan,
ja kun niitä seurataan, huomataan, että se, mitä puhuitte
vaalien alla veroista, ja se, mitä olette toteuttaneet
täällä veroista, ovat täysin
ristiriidassa keskenään.
Ensimmäinen varapuhemies:
Asian käsittely keskeytetään ja sitä jatketaan
tänään kyselytunnin jälkeen.