Mikko Kuoppa /vas(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Toimeentulotuki on sosiaalihuoltoon kuuluva
viimesijainen taloudellinen tuki, jonka tarkoituksena on turvata
henkilön ja perheen toimeentulo ja edistää itsenäistä selviytymistä.
Tänä päivänä tämä ei
toteudu, sillä toimeentulotuen perusosa on 417,45 euroa.
Se ei riitä toimeentuloon eikä itsenäiseen
selviytymiseen. Se on todella vähän.
Näitä toimeentulotuen saajaperheitä,
kotitalouksia, on budjettikirjan mukaan ensi vuonna 240 000
elikkä varsin valtava määrä.
Henkilöitä näissä kotitalouksissa
asuu noin 450 000.
Täällä on puhuttu pienituloisista
ihmisistä. Tämä ihmisjoukko on todella
pienituloisin, voi sanoa, että he ovat Suomen pienituloisimpia.
Valitettavasti tämä pienituloisten ihmisten joukko tulee
edelleenkin kasvamaan. Työttömyys on suurin syy
toimeentulotukeen turvautumiseen, ja tämä merkitsee
sitä, että kun työttömyys edelleenkin
kasvaa, niin toimeentulotukimenot myöskin kasvavat. Tämä on
suuri ongelma erityisesti pitkäaikaistyöttömille.
Työttömyysturvan taso on riittämätön,
ja kun saa vähänkin työttömyysturvaa,
niin vastaavasti toimeentulotukea vähennetään
sillä summalla, elikkä tällä ei
voi rikastua missään tapauksessa.
Lisäksi on huomioitava, että erityisen ongelmallinen
tilanne on lapsiperheillä. Kun täällä on puhuttu
hallituksen toimesta lapsilisien korotuksesta, yksinhuoltajien lapsilisien
korotuksista, niin jos he ovat toimeentulotukiasiakkaita, niin vastaava
summa, minkä lapsilisä nousee, vähennetään
aina toimeentulotuesta, elikkä heidän toimeentulonsa
ei parane sentilläkään. Tähän
eivät hallituksen ministerit lukuisista kyselyistä huolimatta
kyselytunnilla kertaakaan ole suostuneet vastaamaan, vaan jatkuvasti
kiertävät tämän kysymyksen.
Toimeentulotuen taso on jäänyt hintakehityksestä jälkeen.
Sitä tarkistetaan erittäin huonolla indeksillä vuosittain,
ja nythän olisi käynyt niin, että jos
hallitus ei olisi antanut tätä lakia, millä noudatetaan
tämän vuoden indeksiä ensi vuonna, olisi
jouduttu alentamaan sekä toimeentulotukea, kansaneläkettä että sairauspäivärahaa.
(Ed. Pulliainen: Mutta niin ei tehty!) Tämä vaan
osoittaa sen, kuinka huono tämä indeksi on, kun
kuitenkin palkat nousevat, ovat tänä vuonna nousseet
ja nousevat myöskin ensi vuonna, ei ehkä kovin
paljon, mutta ne nousevat kuitenkin. Mutta tämä kansaneläkeindeksi,
jolla mitataan myöskin toimeentulotukea, on todella huono.
Suuret yhtiöt, jotka omistavat paljon vuokra-asuntoja,
ovat kertoneet siitä, että häädöt
ovat lisääntyneet hälyttävästi.
Tuossa joulun tienoissa on tulossa todellinen suuri häätöryöpsäys,
ja on erittäin paljon perheitä, joille on syntynyt
vuokrarästejä, kun rahat eivät riitä.
Myöskin tämä asia korostaa sitä,
että asumistukea ja toimeentulotukea pitäisi soveltaa
niin, että ihmiset selviytyisivät näistä välttämättömistä menoista
elikkä asumiskustannuksista.
Herra puhemies! Tällä perusteella esitämme tässä lakialoitteessa,
että toimeentulotuen perusosaa korotettaisiin 100 eurolla
kuukaudessa, jolloin se nousisi 517,45 euroon elikkä se
on silti edelleenkin erittäin alhainen, mutta se auttaisi kuitenkin
tähän akuuttiin hätään
jonkin verran, mikä tällä hetkellä on
syntymässä.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Tietenkin tähän on mahdollisuus
laskea myöskin se, paljonko tämä kustantaa.
Meidän vaihtoehtobudjetissamme, joka tulee tässä syksyllä vielä,
on myöskin laskettu nämä kustannukset.
Elikkä me tulemme esittämään
summan rahaa, jolla tämä toimeentulotuen korotus
voidaan tehdä.
Nyt tässä täytyy nähdä myöskin
se, että jos siihen laitetaan lisää rahaa,
niin tässä on myöskin nämä sosiaaliset
vaikutukset. Uskon, että sijoittamalla varsinaiseen toimeentulotukeen
ja ennakoivaan toimeentulotukeen voidaan myöskin säästää kustannuksia,
eivätkä ne ole vaan pelkästään
bruttomenoja, mitä pelkässä budjetissa
näkyy. Minun mielestäni näihin kustannuslaskelmiin
kaikista köyhimpien ihmisten kohdalla ei saisi kaataa kyllä tätä asiaa.
Kun tässä maassa on kuitenkin varallisuutta hoitaa
rikkaitten asioita, niin pitää hoitaa myöskin
pienituloisten.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tuo, mitä ed. Pulliainen ehdotti,
on tietysti ihan järkevää, ja niin kuin
ed. Kuoppa sanoi, näin tullaan tekemäänkin.
Niin kuin ed. Pulliainen totesi, voidaan katsoa, minkä politiikan
mukaan kukin priorisoi toimintaansa, kun nähdään
näitä hintoja ja esityksiä rinnakkain.
Tällä hetkellä nykyhallitus priorisoi
toimintaansa niin, että lasku lähetetään
kuntien kautta pienituloisille ihmisille, sairaille, vanhuksille
ja lapsille, jotka kokevat tämän taloudellisen
laman ja saavat sen maksun maksettavakseen heikentyneinä palveluina.
Se on se suuri, voi sanoa, oikeudenmukaisuuden puute tässä yhteiskunnassa.
Eli Wall Streetiltä lasku Suomen hallituksen ja eduskunnan
budjettipolitiikan kautta kunnille, ja siellä se jaetaan sitten
näille mainitsemilleni ryhmille heikentämällä heidän
peruspalvelujaan.
Keskustelu päättyi.