1) Vahvistamatta jääneinä palautuneet
arpajaislaki, laki arpajaisverolain muuttamisesta, laki rahankeräyslain
muuttamisesta, laki viihdelaitelain muuttamisesta, laki rikoslain
17 luvun muuttamisesta, laki rahanpesun estämisestä ja
selvittämisestä annetun lain 3 ja 6 §:n
muuttamisesta, laki näkövammaisten kirjastosta
annetun lain 5 a §:n muuttamisesta ja
laki raha-arpajaisten sekä veikkaus- ja vedonlyöntipelien
tuoton käyttämisestä (HE 197/1999 vp)
Gunnar Jansson /r:
Värderade talman! Vårt land behöver
en ny, modern lotterilagstiftning, det är alldeles uppenbart.
De lagar som riksdagen fattade beslut om på sommaren utgör
en god grund för en sådan lagstiftning, naturligtvis
på villkor att de svårigheter och hinder som har
uppkommit avlägsnas, dvs. att lagstiftningen står
i överensstämmelse med Ålands självstyrelselagstiftning.
För egen del är jag naturligtvis beredd och
villig att på alla sätt samarbeta till en sådan
lagstiftning och jag vet att min grupp är av samma åsikt.
Arvoisa rouva puhemies! Maamme tarvitsee pikaisesti uudenaikaisen
arpajaislainsäädännön. Olen
vakuuttunut siitä, että eduskunta yhteistyössä hallituksen
ja Ahvenanmaan kanssa löytää sellaisen
ratkaisun, joka tyydyttää kaikkia tahoja. Henkilökohtaisesti
olen ja ryhmäni on myöskin valmis siihen, että tällainen
lainsäädäntö saadaan voimaan
ensi vuoden alusta.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Jansson hyvässä puheenvuorossaan
sanoi tavallaan asian ytimen. Tähtään
samaan tavoitteeseen vähän eri sanoin.
Tämän asian saaman käänteen
johdosta totean, että kun arpajaislakia on kaiken kaikkiaan valmisteltu
hyvin kauan, eduskunta ei ole siinä syyllinen, päinvastoin
sankari. Eduskunnassa tämä lakipaketti eteni varsin
ripeästi, kiitos niille valiokunnille, jotka asian kanssa
ovat puurtaneet ja töitä tehneet. Mutta käytetty
aika valmistelussa ja myöskin muuttunut tilanne koko pelimarkkinoilla
todella vaatii, että lainsäädäntöä tulee nopeasti
nyt uudistaa. Tämän vuoksi olisi nyt erittäin
tärkeätä, että eduskunta toimisi
sillä tavalla, että tätä lakipakettia
ei enää Ahvenanmaata koskevaa kohtaa lukuun ottamatta
avattaisi vaan arpajaislaki saatettaisiin voimaan ensi vuoden alusta.
Eduskunnan mahdollisuudethan ovat hyväksyä tai
hylätä tämä paketti, ja sitten
hallitus miettii tykönänsä, miten hallitus
tulee tässä toimimaan. Kaikkien tahojen tulisi
siis toimia sillä tavalla, että se työ,
mitä on eduskunnassa ja hallituksen toimesta tehty, ei
menisi hukkaan vaan tämä paketti muilta osin saatettaisiin
voimaan ensi vuoden alusta.
Siltä osin kuin pitää miettiä,
miten Ahvenanmaan itsehallintolakiin tässä yhteydessä suhtaudutaan,
siihen pitää ottaa aikaa ja miettiä,
minkälainen lakiteksti siltä osin kirjataan.
Juridisten menettelytapojen osalta tästä eteenpäinkin
on edelleen vaihtoehtoja. Olen varma, että esimerkiksi
hallituksen ja eduskunnan ryhmien edustajien välillä käytyjen
keskustelujen jälkeen löytyy tarkoituksenmukainen
tapa hoitaa asia myös teknisesti siten, että se
saadaan vihdoinkin kuntoon. Asetan toiveita myös sen suhteen,
että nyt, kun tässä pikkasen asiaa korjataan, yhä laajemmat
ryhmät voivat olla hyväksymässä arpajaislakipakettia
jatkossa siten, että ne, jotka viime kerralla eivät
katsoneet voivansa tähän yhtyä, voivat
tulla mukaan. Uskon ja toivon, että eduskunta jatkossa
hyväksyy tämän nopeasti ja yksimielisesti.
Jaakko Laakso /vas(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Olen samaa mieltä ed. Saarisen kanssa
siitä, että tämä laki on saatettava
mahdollisimman nopeasti ja yksimielisesti voimaan. Korostan kuitenkin
sitä myös ed. Saariselle, että yksimielisyyden
pitää täyttää Ahvenanmaan
itsehallinnon ehdot. Me, jotka toimimme kansainvälisissä järjestöissä,
käytämme Ahvenanmaan esimerkkiä usein
mallina monille sellaisille kansakunnille, joilla on sisäisiä ongelmia.
Me järjestämme Ahvenanmaalla monia sellaisia seminaareja,
joissa esimerkiksi Nagorno-Karabahin edustajat ovat olleet läsnä,
Transnistrian ongelmallisen alueen edustajat ovat olleet läsnä.
Tästä syystä me emme kerta kaikkiaan
eduskunnassa saa tehdä sitä, että me
hyväksyisimme äänestämällä jotakin,
joka ylittäisi Ahvenanmaan itsehallinnon. Tämä on
tärkeää, jotta me voimme myös
tulevaisuudessa käyttää Ahvenanmaan itsehallintoa
myönteisenä esimerkkinä siitä,
kuinka vaikeatkin ongelmat voidaan ratkaista.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Laakson puheenvuoron johdosta totean,
että ei tässä ole kenelläkään
intressiä toimia Ahvenanmaata vastaan jollain lailla sortaen
tai loukaten. Tässä on konsensusta haettu kaiken
aikaa. Ongelma on lähinnä lakitekninen, ei niinkään
substanssissa kiinni oleva. Olen varma, että tämän
pienen kurssikorjauksen jälkeen tässä löytyy
sellainen ratkaisu, että eduskunta voi sen yksimielisesti
hyväksyä, eikä tätä pientä mutkaa
tässä pidä sen enempää sitten
dramatisoida vaan asiallisesti hakea toimiva malli, jolla voidaan
edetä. Taivaan merkit ovat sen suhteen ihan hyvät.
Jatkossakin voidaan käyttää kansainvälisissä yhteyksissä mallina
Ahvenanmaan ja Manner-Suomen suhteita ja asioitten hoitotapaa.
Puhemies:
Vastauspuheenvuoron mitta on siis 1 minuutti, niin kuin kumpikin äsken
käytetyistä vastauspuheenvuoroista olikin.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Lyhyesti, mutta kuitenkin varmuuden vuoksi
puhujakorokkeelta.
Käytettyjen puheenvuorojen hengen mukaisesti toivon
myöskin, että tämä asia voidaan
hyvin nopealla ja siivolla tavalla käsitellä nyt
eduskunnassa. Asiaa käsiteltiin myöskin erittäin
perusteellisesti sivistysvaliokunnassa. Haluan tässä yhteydessä vielä sen
asian todeta, jonka me kansanedustajat hyvin tiedämme ja
myöskin Suomen kansa tietää, että Veikkauksen
monopoli, joka tuottaa 2,2 miljardia markkaa suomalaiselle kulttuurille — tieteelle,
taiteelle, nuorisotyölle — on tavattoman tärkeä.
Tässä mielessä yhdyn edustajatoverini
Matti Saarisen ajatuksiin siitä, että toivon nyt
edettävän sillä tavalla, että vain
tarpeelliset pykälät muutetaan sillä tavalla, että kunnioitamme
Ahvenanmaan itsehallintolakia. Se on selvä ja tärkeä asia.
Jos nyt näin vapaasti saan Suomen kansanedustajana
ilmaista itseäni, en kuitenkaan haluaisi nähdä myöskään
Ahvenanmaan itsehallintolakia sillä tavalla, että se
ajaisi Veikkaus Oy:n veikkaustoimintamonopolilain yli. Tämä on
tärkeä kansallinen kysymys, mutta olen vakuuttunut
siitä, että siihen löydetään
sen kaltainen lakitekninen ratkaisu, että tämä tärkeä ja
pitkään valmisteltu ja käsitelty laki
saadaan voimaan ensi vuoden alusta.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Janssonin puheenvuoro oli hyvin
harkittu, ja olin siitä hyvin iloinen. Toimikaamme mahdollisimman
nopeasti ja yksimielisesti, mutta rauhassa tässä asiassa.
Muutama kommentti kuitenkin sallittaneen.
Kysymys on meille kaikille uudesta haasteesta, siitä miten
Internetiä kohdellaan. Perustuslakivaliokunnan miettiessä tätä asiaa
edellisellä kertaa ei varmaan ole mikään
salaisuus, että itse toin jo silloin esiin, että nykyisenkin
Ahvenanmaan itsehallintolainsäädännön
mukaan oli päivänselvää, että asia
jossain vaiheessa päätyy korkeimman oikeuden arvioitavaksi
joka tapauksessa. Siinä oli pari vaihtoehtoa, ja niistä ensimmäinen
jo toteutui. Tästäkin syystä on nyt kaikkien muistettava
pysyä rauhallisina eikä pidä nähdä tätä arvovaltaongelmana.
Tiedettiin jo silloin, että korkein oikeus tulee omalta
osaltaan tätä arvioimaan, eikä silloin
pidä provosoitua eikä menettää tästä yöuniaan.
Haluaisin vielä painottaa, että jokaisella,
jolla on tässä asiassa vielä läksyntekotarpeita,
olisi syytä lukea EY-tuomioistuimen perustelut sille, minkä takia
monopoli tällä alueella on sallittu. Meidän
on löydettävä paitsi Ahvenanmaan itsehallintolakia
kunnioittava ratkaisu myös ratkaisu, joka ei ole ristiriidassa
EY-tuomioistuimen perustelujen kanssa, koska muuten me avaamme tien
sille, että yksittäisen kanteen avulla koko Veikkauksen
monopoli ja myös Pafin monopoli Ahvenanmaalla on vaarassa.
Rakel Hiltunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun ed. Gustafsson nosti esille veikkausvoittovaroja
saavien järjestöjen aseman, minä puolestani
haluan siihen rinnalle nostaa Raha-automaattiyhdistyksen avustuksista riippuvaiset
järjestöt sosiaali- ja terveydenhuollon alalla.
Yli miljoona Suomen kansalaista toimii näissä järjestöissä,
ja vanhusten, lasten, pitkäaikaissairaiden ja monien muiden
palvelut ovat niistä riippuvaisia. Toivon todella, että jatkossa
laki saa sen muodon, että se kestää kaikki mahdolliset
tarkastelut tulevaisuudessa oikeudellisesti ja että se
saadaan pian voimaan niiltä osin, joilta se on valmis hyväksyttäväksi.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Yhdyn niihin puheenvuoroihin, joissa
toivotaan asian nopeaa käsittelyä, hyvää yhteistyötä kaikkien
osapuolten kesken ja sitä, että laki saataisiin voimaan
jo ensi vuoden alusta, ja siihen käsitykseen, minkä ed.
Saarinen totesi, että ei pidä nyt avata arpajaislakia
muutoin kuin niiltä välttämättömiltä osin,
jotka ovat tarpeellisia, jotta ongelma, joka on syntynyt, pystytään
ratkaisemaan.
Me muistamme, että niin tällä vaalikaudella kuin
jo edellisellä vaalikaudellakin olemme toistuvasti asiaa
kiirehtineet ja pyrkineet viemään eteenpäin.
Varmasti monet kokivat tämän eräänlaisen
takaiskun aikamoisena pettymyksenä, mutta sen pettymyksen
yli pitää katsoa ja löytää todella
toimiva malli. Olen myös sitä mieltä,
että tässä yhteydessä pitää ehdottomasti
löytää myös ratkaisu, joka kunnioittaa
Ahvenanmaan asemaa ja itsehallintoa.
Irja Tulonen /kok:
Arvoisa puhemies! Varmasti eduskunta toivoo, että tämä on
viimeinen kerta, kun käsittelemme arpajaislakia. Harvaa
lakia näin perusteellisesti on eduskunta tehnyt.
Mielestäni ed. Janssonin puheenvuoro oli järkevä,
rauhallinen, ja sitä kovin kannatan. Mutta toteaisin myöskin
sen, että oltaisiin maltillisia ja tehtäisiin
vain ne pykälämuutokset, jotka tässä nyt
on esitetty, jotta saataisiin laki voimaan alkuperäisen
suunnitelman mukaan. Muistutan vain siitä, että sivistysvaliokunta
kävi aikamoisen jaakobinpainin siinä, että saimme
eduskunnan taaksemme muutettuamme hallituksen esitystä niin,
että veikkausvoittovarat jaetaan niille edunsaajille, jotka
ovat alkuperäisen tarkoituksen mukaisia.
Arvoisa puhemies! Totean vielä, että Veikkauksen
hallintoneuvosto oli tänään koolla eikä niin
ihanalta näytä se Veikkauksen tuotto. Me olemme
jäljessä noin 64 miljoonaa markkaa. Kun täällä puhuttiin
Raha-automaattiyhdistyksestä, sen voittotuotto on 10 prosenttia
korkeampi kuin budjetoitu. Vakavasti tämä asia
täytyy ottaa lainsäädännön
kohdalla, koska isänmaan etu näin vaatii.
Klaus Hellberg /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Voin yhtyä moniin aikaisempiin
puheenvuoroihin, missä on todettu, että on tärkeää,
että tämä pitkään valmisteilla
ollut laki nyt saataisiin voimaan ensi vuoden alusta alkaen ja että tämä muilta
osin hyväksyttäisiin nykyisessä muodossa,
mutta Ahvenanmaan itsehallintoa on kunnioitettava muuttamalla lakia
siltä osin, että se ei sitä loukkaa.
Nykyaika Interneteineen on tietysti hyvin vaikea tällaisen
monopolitoiminnan osalla. Mutta toivon kuitenkin, että tähän
nyt myönteinen ratkaisu saadaan aikaiseksi ja että laki
mahdollisimman pian käsitellään ja siltä osin
saatetaan voimaan ensi vuoden alusta.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Janssonin esitystä.
Totean samalla, että pitäisi ehkä hyvin
tarkkaan jatkossakin kaikkien itsehallinto-oikeuden piiriin kuuluvien
yhteisöjen etuja ja oikeuksia valvoa. Tältä osin
tämä signaali tulee myös tähän
suuntaan.
Toisaalta tiedämme, että Internet-aikana valtiollisten
monopolien asema on varsin kriittinen, mutta tältä osin
Suomi on saanut erityisvapauden. Toivomme, että se, kun
voitot tuloutetaan hyviin tarkoituksiin, säilyy mahdollisimman
pitkään.
Arvoisa puhemies! Edelleen korostaisin sitä periaatteellista
näkökulmaa, että kun eduskunta säätää uusia
lakeja, kuten tätäkin lakia, hallitus osaltaan
toimeenpanossaan varautuisi siihen. Nythän veikkaustoiminnan
ja arpajaislain osalta, jos se ensi vuoden alusta tulee voimaan,
markkojen jaossa näin ei välttämättä ole.
Sujuva hallinto toimisi sillä tavalla, että uusi
laki voimaan tullessaan myös toimeenpanotasolla vaikuttaa
maksimaalisesti.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Voimassa oleva arpajaislaki on vuodelta 1965.
Uutta lainsäädäntöä on
valmisteltu yli kymmenen vuoden ajan ja saatu hyvä lopputulos kokonaisuudessaan
aikaan. Nyt, kun on käynyt nimenomaan Ahvenanmaan itsehallintolain
suhteen niin kuin on käynyt, toivon myös hartaasti sitä,
että eduskunta pystyy mahdollisimman yksituumaisesti ja
nopeasti viemään ja myös matalalla profiililla
tämän lainsäädännön
nyt läpi ja ponnella edellyttää ne muutokset,
mitä tarvitaan Ahvenanmaan itsehallintolain takia.
Haluan myös korostaa sitä, kuten ed. Hiltunen toi
esille, että Raha-automaattiyhdistykselle tämä laki
on erittäin tärkeä, ei vain Raha-automaattiyhdistykselle
vaan vapaaehtoisille sosiaali- ja terveysalan järjestöille
tässä maassa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Aivan samalla tavalla haluan painottaa
ed. Hiltusen näkemystä kuten ed. Vihriäläkin.
Hän luetteli hyvin tärkeitä toimintakohteita,
mihin näitä monopolin kautta saatuja tuloja voidaan käyttää.
Nyt on tärkeätä, että tulevaisuudessa
riittää euroja myös näille järjestöille.
Silloin on tärkeätä, ettei niitä rahoja
suunnata sellaisiin kohteisiin, jotka sinänsä kuuluisivat
valtion budjetista rahoitettaviksi, jolloin ristiriitaa, josta olen
aiemminkin puhunut, ei syntyisi eikä se tulisi keskusteluun.
Tässä mielessä kyllä on tärkeätä painottaa
budjetin tekijöiden vastuuta tässä asiassa.
Pirkko Peltomo /sd:
Arvoisa rouva puhemies! On totta, että arpajaislakia
on valmisteltu kuin Iisakin kirkkoa eli kymmenen vuotta. Matkan
varrella on melkoista kompurointia ollut. Nyt on päästy
tähän tilanteeseen, että siinä on enää pari
pykälää, jotka pitää korjata,
eli keilailun termeillä sanottuna nämä paikot
on syytä tehdä, jotta se ei ole ristiriidassa
Ahvenanmaan itsehallinnon kanssa.
Olen samaa mieltä niiden kanssa, jotka toivat esille
sen, että tämä on yksituumaisesti syytä viedä eteenpäin
ja saattaa mahdollisimman pian voimaan eli ensi vuoden alusta.
Ed. Tulonen toi juuri hyvin esille sen, että Veikkauksen
voittovarat ovat ehtymässä eli pitää turvata
näiden edunsaajien asema.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Puheenvuorossani tarkoitin juuri sitä,
mihin ed. Tiusanen osaltaan myös puuttui, että Suomessa
on tämän uuden lain, arpajaislain, sittemmin voimaan tultua
huolehdittava, että Veikkauksen tuotosta ei rahoiteta esimerkiksi
kirjastojen toimintoja siinä määrässä kuin
nyt tehdään tai ei menetellä siten kuin
aikaisemmin, että jopa asuntoloiden rakentamiskustannuksiin
on käytetty näitä varoja, eikä siten,
että esimerkiksi taiteen professuurin palkkamenoihin käytettäisiin
näitä varoja, vaan ne ovat budjetin yleiskatteisia.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ikään kuin vastauspuheenvuorona
edustajakollega Olinille toteaisin, että juuri näitä periaatteitahan
on siihen lakipakettiin kirjattu, joka nyt palautuu eduskuntaan.
Kertauksen vuoksi toteaisin, että nyt olisi tärkeätä,
että paketti pysyy muilta osin koossa lukuun ottamatta
Ahvenanmaa-kysymystä ja että aikataulu on ripeä.
Katson läsnä olevien eduskuntaryhmien puheenjohtajien
suuntaan. Sen menettelytavan osalta te varmasti löydätte
siihen sellaisen reitin, että tässä suksi
luistaa mahdollisimman hyvin.
Gunnar Jansson /r:
Arvoisa puhemies! Edustajakollega Saarinen otti sanat suustani, elikkä juuri
näin: Tämä rakentava, ystävällinen — kiitoksia
siitä — keskustelu osoittaa ihan selvästi,
että vallitsee poliittinen yksimielisyys siitä,
millaiseen lopputulokseen pyritään. Kun näin on,
niin juridisteknisesti perustuslakivaliokunnassa ja hallintovaliokunnassa
varmasti löytyy myöskin sellainen ratkaisu, joka
tyydyttää koko eduskuntaa, hyvissä ajoin
ennen joulua.
Keskustelu päättyy.