Rauno Kettunen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Arvoisat edustajakollegat! Suomalaista pienyrittäjyyttä ei
ainakaan tilaviiniyrittäjien osalta ole äskettäin
edistetty, päinvastoin. Väkevien viinojen verotusta
on voimakkaasti kevennetty ja halvan alkoholin tuontia on merkittävästi
helpotettu.
Suomalaiset tilaviiniyrittäjät voivat toimilupansa
mukaisesti valmistaa mietoja viinejä sekä myös
väkevämpiä viinejä tai liköörejä.
Kuitenkin nykylain mukaan he voivat myydä vain enintään
13 prosentin vahvuisia käymisteitse valmistettuja viinejä.
Myyntipaikan pitää sijaita tuotantopaikan välittömässä läheisyydessä ja
sen pitää olla Tuotevalvontakeskuksen hyväksymä.
Toimittuaan kohta kymmenen vuotta tilaviiniyrittäjät,
totta kai, ovat kehittäneet uusia tuotteita, mutta laki
laahaa jäljessä. He eivät voi myydä näitä tuotteita
omassa, hyväksytyssä myymälässään.
Tässä lakiehdotuksessa ehdotetaan, että tilaviiniyrittäjät
voisivat myydä omissa myyntitiloissaan mietoja, enintään
22 prosentin vahvuisia tuotteitaan aiemman 13 prosentin enimmäisvahvuuden
sijasta. Tämän lakiesityksen on allekirjoittanut
112 kansanedustajaa, eli poliittinen tahto tilaviiniyrittäjyyden
kehittämiseksi on selkeä. Kyseessä ei
ole miltään osin Alkon monopolin murtaminen
vaan pieni järkevä parannus suomalaisten tilaviinialalla
toimivien pienyrittäjien toimintaedellytyksiin.
Alkoholilain nykyistä 14 §:ää muutetaan
vain yhden numeron osalta, 13 prosenttia muutettaisiin 22 prosentiksi,
ja myytävien tuotteiden ei tarvitsisi olla käymisteitse
valmistettuja, koska liköörejä ei valmisteta käymisteitse.
Suomessa on noin 50 tilaviiniyritystä, joilla on oma
viinimyymälä. Viinitilojen myynti on vuodessa
noin 350 000 litraa, josta nämä viinimyymälät
myyvät vuosittain noin 250 000 litraa. Viinitilojen
kokonaistuotannosta vientiin menee alle 10 prosenttia. Suomalaisten
tilaviinien osuus on noin 0,5 prosenttia kaikista Suomessa myydyistä viineistä.
Tislattujen alkoholijuomien kokonaiskulutuksesta suomalaisten viinitilojen
tuottamat väkevät alkoholijuomat ja liköörit
edustavat yhteensä 0,1:tä prosenttia.
Viinitilayrittäjyydellä olisi siis valtavasti mahdollisuuksia
laajentua, luoda uusia työpaikkoja ja kehittää kotimaisia
matkailupalveluja. Viinitilat ovat ensisijaisesti matkailuyrityksiä, joiden
sielu on hedelmä- ja marjapohjaisten alkoholijuomien valmistus.
Valmistetut tuotteet ovat osa suomalaista perinnekulttuuria, josta
muu juomateollisuus ei ole juuri kiinnostunut. Suomalaiset viinitilat
käyttävät kotimaisia raaka-aineita ja työllistävät
täten suomalaisia. Kyseessä olisi siis työllistämisen
kannalta ja taloudellisesti merkittävä toiminta,
jolla olisi myös kulttuurihistoriallista merkitystä.
Suomalaisten marjaviinien tuotantomäärät
eivät ole viime vuosina kasvaneet. Kasvua on haettu muista
palveluista, mikä ei ole helppoa eikä aina mahdollistakaan.
Vaikka tilojen määrä on lisääntynyt,
kokonaistuotanto on pysynyt ennallaan. Viinitilat eivät
siis voi hyvin. Suomalaisen viinitilayrittäjyyden kehittymistä on
hidastanut suomalainen erittäin tiukka ja tarkka säädöspohja.
Nykyisin vain alle 13 tilavuusprosentin käymisteitse valmistettuja
mietoja hedelmä- ja marjaviinejä voidaan myydä vähittäismyyntinä suoraan
tilalta. Väkevämpien viinien ja liköörien myynti
ei siis nykysäännösten mukaan ole sallittua,
mutta niitä saadaan valmistaa viinitiloilla.
Alkoholiverotuksen keventyminen lisää alkoholijuomien
kulutusta ja Euroopan unionin laajentuminen ulkomailta tuontia.
Kotimaisten tilaviiniyritysten toimintaedellytysten kehittäminen on
sen takia välttämätöntä.
Tilaviiniyritysten vähittäismyymälöiden
tuotevalikoimiin on saatava ottaa yrityksen itse valmistamat miedot
alkoholijuomat, viinit, väkevät viinit ja liköörit,
joiden väkevyys on alle 22 prosenttia.
Sosiaali- ja terveysministeriön virkamiehet suhtautuvat
erittäin varauksellisesti tähän lakiesitykseen.
Uhkakuvaksi on esitetty, että jos Suomessa toimivien tilaviiniyrittäjien
myymälöiden myyntilupaa nostetaan nykyisestä 13
prosentista 22 prosenttiin, Alkon monopoli voi murtua. EU:ssa on
sitouduttu siihen, että kaikkia eri maiden yrittäjiä kohdellaan
samalla tavalla. Tämä lakimuutos ei asettaisi
ketään eriarvoiseen asemaan. Yrittäjä toisesta
EU-maasta voi toki tulla tänne Suomeen tilaviiniyrittäjäksi
ja toimia samojen ehtojen mukaan kuin suomalaiset yrittäjät.
Suomalaista tilaviiniyrittäjyyttä ei voida käyttää välineenä Alkon
monopolin murtamiseen.
Mahdollisten uhkakuvien torjumiseksi laki voitaisiin säätää aluksi
vaikka viiden vuoden määräajaksi. Jos
lainmuutoksesta on haittavaikutuksia suomalaiseen alkoholijärjestelmään,
niin kokemusten perusteella määräajan
jälkeen tarvittaessa voitaisiin olla jatkamatta laajennettuja myyntilupia.
Arvoisa puhemies! Toivon, että peruspalveluministeri
toisi tällaisen lakiesityksen hallituksen esityksenä eduskunnan
käsittelyyn. Joka tapauksessa toivon sosiaali- ja terveysvaliokunnalta
tämän lakialoitteen asiallista ja ripeää käsittelyä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun en halua samastua siihen ryhmään,
joka on tämän allekirjoittajajoukon ulkopuolella,
ilmoitan, että kannatan tätä lakialoitetta.
Olen juuri käynyt Tuotevalvontakeskuksen johtajan kanssa perusteellista
keskustelua näistä asioista ja pelisäännöistä,
joilla näissä asioissa toimitaan, ja tullut siihen
johtopäätökseen, että tämän
laatuinen muutos ei johtaisi Alkon monopolin murtumiseen miltään
osin. Nimenomaan tässä nykytilanteessa tämä voisi
olla erinomaisen hyvä koepallo kansalliseen testaukseen
näillä asioilla, nimenomaan kansalliseen, kun
koko alkoholin myyntiasia on niin voimakkaasti tapetilla, kuin se
tällä hetkellä on. Ajatus siitä,
että tämä olisi määräaikainen
laki, on erittäin hyvä.
Toivon hartaasti, että niin sanottua Suomisen sääntöä nyt
noudatettaisiin, että kun näin selvä enemmistö edustajista
on allekirjoittanut tämän lakialoitteen ja tiedossa
on nyt vähän joitakin muitakin ehkä,
niin tämä menisi käsittelyyn, tästä tulisi
mietintö isoon saliin ja äänestettäisiin tämä asia,
niin että periaatteellinen linja tulisi selville.
Keskustelu päättyy.