9) Laki varallisuusverolain kumoamisesta
Juhani Sjöblom /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Uudistetussa lakialoitteessani esitän
varallisuusverolain kumoamista. Varallisuusveron merkitys tuloverotuksen
täydentäjänä on väistynyt
pääomaverouudistuksen, veropohjan tiivistymisen
ja kiinteistöveron voimaantulon myötä.
Kun Arvelan työryhmä esitti paluuta osinkojen
kahdenkertaiseen verotukseen, niin se päätyi esittämään
varallisuusverosta luopumista.
Yritysverouudistuksessa hallitus päätti laskea varallisuusveroprosenttia
0,9:stä yhdellä kymmenyksellä sekä nostaa
sen alarajaa 250 000 euroon, mikä yhteensä merkitsee
28 miljoonan euron vähennystä verokertymään.
Varallisuusvero tulee siis ilman dynaamisia vaikutuksiakin olemaan
jo ensi vuonna vieläkin vähäpätöisempi
veronsaajan kannalta kuin tällä hetkellä.
Yritysverouudistuksen sekä perintö- ja lahjaverolain muuttamisen
jälkeen verosuunnittelun perusteet menevät uusiksi
ja suunnitteluun ryhtyminen kannattaa entistä paremmin.
Yritysverouudistuksessa ollaan romuttamassa ajatus kotimaisen
omistamisen suosimisesta. Varallisuusvero on puhtaasti kansallinen
lisärasite ja haitta kotimaiselle omistamiselle. Siksi
siitä luopuminen ei mitenkään loukkaa
sisämarkkinaperiaatetta eikä se aseta ulkolaisia
omistajia huonompaan asemaan, vaan nostaa suomalaiset samalle viivalle.
Merkittävät talouselämän
vaikuttajat ovat esittäneet julkisuudessa varallisuusverosta
luopumista, yhtenä viimeisistä pörssiyhtiöiden
omistusta selvittänyt Kauppakorkeakoulun professori Vesa
Puttonen Eva-raportissaan, johon tutustuttuaan jokainen voi itse
muotoilla oman vastauksensa sen otsikon kysymykseen: "Onko omistamisella
väliä?" Yhtä hyvin voisi kysyä:
"Onko sillä väriä?" Johtopäätös
näyttäisi olevan, että kyllä sillä on.
Tämä taas johtuu puhtaasti markkinoiden logiikasta
ja infotehokkuuden puutteista. Toisin sanoen, lähellä oleva
omistaja saa paremmin tietoa yritysten liiketoiminnan tilasta ja varsinkin
sen toimintaympäristöstä. Ulkomainen
sijoittaja, joka useimmiten on jokin suuri instituutio, ei pysty
yhtä helposti hankkimaan tietoa asioiden tilasta ja haluaa
siksi lisätä tuottovaatimuksiinsa riskipreemion.
Ehkä tästä osittain johtuvat ulkomaille
myytyjen yritysten tuloskunnon koventuneet vaatimukset sen jälkeen,
kun kuherruskuukausi uuden omistajan kanssa on ohitse. Kuka uskoo,
ettei esimerkiksi Valtran tehtaan johto saisi hyvin tarkkoja ohjeistuksia
saneeraukseen amerikkalaiselta pääomistajalta?
Varallisuusvero kohdistuu samalla tavalla tuottavaan ja tuottamattomaan
omaisuuteen. Varallisuusveron ja tuloveron yhteismäärän
kattosäännöstä huolimatta pienituottoisiin
osakkeisiin kohdistuvan tuloveron ja varallisuusveron yhteismäärä voi
ylittää 100 prosenttia osinkotulosta, jos verovelvollisella
on muita tuloja siten, että verovelvollisen kaikkien verojen
osuus kaikkien tulojen yhteismäärästä jää alle
70 prosentin. Osinkojen verotuksen kiristyessä varallisuusveron
tuoma lisärasitus korostuu erityisesti pidättyväistä osinkopolitiikkaa
noudattavien yhtiöiden osakkeiden kohdalta.
Oecd-maista varallisuusveroa peritään Suomen
lisäksi vain seitsemässä maassa. Osassa niistäkin
pohditaan parhaillaan varallisuusverosta luopumista. Saksassa verosta
luovuttiin, kun perustuslakituomioistuin totesi sen kohtelevan verovelvollisia
epätasapuolisesti riippuen siitä, millaista varallisuutta
nämä omistavat. Norjassa varallisuusvero ensin
puolitetaan ja lopulta poistetaan kokonaan vuonna 2007. Ruotsissa
on esitetty myös tämän mennyttä maailmaa
edustavan kateusveron poistamista. Ruotsissa on muuten esitetty
lahja- ja perintöverosta luopumista ensi vuodesta alkaen,
mutta siitä voidaan puhua myöhemmin.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Verotuksen rakenteeseen tulisi tehdä sellaisia muutoksia,
jotka edistävät työllisyyttä ja
jotka edistävät yrittäjyyttä.
Hyvin paljon tässä salissa ja yleensä verokeskustelussa
puhutaan tuloverosta ja tuloverojen alentamisesta. Todettakoon nyt, että 1
prosenttiyksikkö tuloveron alentamisessa merkitsee valtion
kassaan noin 700 miljoonaa euroa, 1 prosenttiyksikkö noin
700 miljoonaa euroa. Koko varallisuusverotuotto on, niin kuin kuulimme,
noin 100 miljoonaa euroa, eli varallisuusvero on seitsemäsosa
1 prosenttiyksiköstä, ja lähes vuosittain
olemme alentaneet tuloveroa noin 1 prosenttiyksiköllä.
Tällä on erittäin suuri merkitys yrittäjille.
Ehkä me emme sitä ymmärrä, kun
100 miljoonaa tuntuu niin pieneltä ja pieni osa Suomen
kansalaisista, veronmaksajista, maksaa varallisuusveroa. Se onkin
pieni niille, joiden varallisuus on pieni. Mutta tämä on
merkittävä ennen kaikkea kasvuyrityksen omistajille,
ja kasvuyrityksen omistajat ovat ne meidän kaikkein tärkeimmät
yrittäjämme.
Kun Ruotsissa hallitus keskusteli yrittäjien kanssa
tulevasta verotuksesta ja verolinjauksista, yrittäjät
esittivät korotusta tiettyihin veroihin, jotta voitaisiin
poistaa varallisuusvero. Näitä keskusteluja käytiin
kesällä. Nyt elo—syyskuussa, kun hallitus
siellä antoi budjettiesityksensä, siihen sisältyi
perintö- ja lahjaveron poistaminen 1.1.2005. Yrittäjät
pettyivät ja pettyivät siitä syystä,
että poistetaan vero, jota he eivät pitäneet yhtä tärkeänä kuin
varallisuusveroa, vaikkakin perintö- ja lahjaveron tuotto
on suurempi sielläkin kuin varallisuusveron.
Minä luulen, että jos suomalaisilta yrittäjiltä kysyttäisiin,
kumman haluatte poistaa, perintö- ja lahjaveron vai varallisuusveron,
niin suurin osa valitsisi varallisuusveron, vaikka varallisuusveron
tuotto on, niin kuin sanoin, 100 miljoonaa ja perintö-
ja lahjaveron tuotto 550 miljoonaa. Eikö ole merkillistä,
että mieluummin poistetaan 100 miljoonan rasite, kuin 550
miljoonan rasite?
Minun mielestäni olisi ollut suuri kädenojennus
yrittäjiä kohtaan, jos siihen yritysverouudistukseen,
joka viime keväänä tehtiin, olisi sisältynyt
varallisuusveron poistaminen. Nimittäin tällä on
merkitystä. Sillä on suurempi merkitys, kuin pystymme
ehkä kuvittelemaan. Se antaisi uutta uskoa pääoman
muodostamiselle, ja pääoman muodostaminen yhteiskunnassa
on erittäin tärkeää. Minä todella
toivon, että tämä ennemmin tai myöhemmin
poistuisi.
Ymmärrän hyvin, että aloitteen kohtalo
on se, että se tapetaan silloin, kun valiokunnassa päätetään
lainmuutoksesta, jota lakialoite koskee. Mutta virheen teemme, mikäli
me tämän säilytämme. Aivan niin
kuin ed. Sjöblom sanoi, Oecd:n 30 maasta 22 on jo poistanut
varallisuusveron, ja se ei ole tapahtunut mistään
muusta syystä kuin siitä, että halutaan,
että pääoma säilyisi maassa,
halutaan, että pääomaa muodostettaisiin,
halutaan edistää yrittäjyyttä.
Ed. Reijo Paajanen merkitään
läsnä olevaksi.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä edustajat
Sjöblom ja Kallis ovat jo varsin hyvin perustelleet, minkä takia
tämän varallisuusveron kumoaminen olisi järkevää yhteiskunnan kannalta
ja yrittäjyyden edistämisen kannalta. Pyysin tämän
puheenvuoron kuitenkin siksi, että hiukan ihmettelen sitä,
että vasemmiston rivit ovat täällä niin
harvat. Toki mielenkiinnolla odotan sitä, mitä ed.
Esa Lahtela tulee sanomaan.
Kun täällä eilen käytiin
työllisyyskeskustelua, oli suomalaisella kapitalistilla
ja yrittäjällä monta ystävää.
Täällä monissa puheenvuoroissa varsinkin
vasemmiston suunnalta kehuttiin erikseen ja ennakkoon ja myöskin
niitä muita yrittäjiä, jotka ovat tässä maassa
työllistäneet eivätkä ole toimintojaan
ulkomaille siirtämässä. Nyt kun olisi paikka
antaa kädenojennus näille ihmisille, niin hyvin
vähän täällä näyttää puolustajia
ainakin vasemmalta siiveltä olevan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tästä asiastahan käytiin
perusteellinen keskustelu muutama kuukausi sitten ja äänestää rapsautettiinkin
periaatteessa tästä asiasta. Minä kiinnitän
ensinnäkin huomiota siihen, että kun tässä on näin
periaatteellisesti suuresta ja merkittävästä asiasta
kysymys, olletikin että se koskee vain 100:aa miljoonaa
euroa, mutta joka tapauksessa se on hyvin merkittävä periaatteellisesti,
niin tässä on vain 11 Kansallisen Kokoomuksen
kansanedustajaa, sitten eduskunnan joko rikkain tai toiseksi rikkain
mies Seppo Lahtela keskustasta allekirjoittajina.
Minä toivoisin hartaasti, että nyt tässä yhteydessä käytäisiin
myöskin sellainen keskustelu, että oikein rehellisellä tasolla
käytäisiin tämä harmaan talouden
puoli läpi ja siihen liittyvä erittäin
merkittävä, niin kuin täällä hienosti
aloitteensa esitellyt kansanedustaja totesi, verosuunnitteluasia — joka
siis tarkoittaa sitä, että joko laillisesti tai
laittomasti suunnittelee veronsa mahdollisimman pieneksi — se
keskustelu käytäisiin. Kun harmaan talouden 2,5
miljardia saataisiin valtiolle, minä luulen, että valmius
siihen, että varallisuusvero kumotaan, on erittäin
korkea, lähestulkoon kaikilla tahoilla.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Varmasti kaikki nämä asiat,
joita esititte, on hyviä. Kun on kuunnellut kaksi päivää puheita
tässä salissa ja erityisesti kokoomuksen edustajien puheita,
niin yhä ihmeissäni olen enemmän siitä, millä tavalla
nämä kaikki rahoitetaan. Tämä on rahaa,
tämä ei koske sillä tavalla ihan köyhiä ihmisiä.
Kun nyt on puhuttu tänä päivänä aikaisemmin
kansaneläkkeiden tasokorotuksesta, se koskee köyhiä ihmisiä.
Millä ihmeellä me rahoitamme ne kaikki jutut,
mitä kokoomus on esittänyt ja nyt täällä esittää?
Ed. Sjöblomin aloitteessa vielä: tämäkin
100 miljoonaa jäisi rikkaiden taskuun. Siinä mielessä ymmärrän
sen ajattelun, mikä tässä sisällä on.
Itsekin olen sitä mieltä, että jos ihmisillä on
omistuksessa möhkäle — tässä nyt
kuvaan möhkäleellä lainausmerkeissä omaisuutta — ja
jos se ei tuota mitään, sitä ei silloin pitäisi
kyllä verottaakaan. Verotuksen pitäisi kohdistua
siihen, kun siitä tulee lisäarvoa; kun se ihminen
saa lisää tuottoa sille, siitä otetaan
se verosiivu. Sen periaatteen pitäisi aina näissä päteä. Sen
takia pitemmässä pelissä varmasti, niin
kuin tässä aloitteessa esitetään,
sen pitäisi toimia. Mutta se ei tarkoita sitä,
että se sinällään, se verokertymä,
jäisi pois, koska me tarvitsemme rahaa näihin
yhteisiin menoihin.
Ed. Pulliainen esitti edellä tätä pimeän
rahan osuutta ja pimeän talouden osuutta, että se
saataisiin näkymään verojen piiriin,
mutta siinä vaiheessa, kun me teemme niitä ratkaisuja,
se ei voi perustua tyhjän päälle. Odottaisin
ed. Sjöblomilta, mistä kerätään
se 100 miljoonaa. Minkä tyyppistä rakenteen ...
ei riitä, että se lisäisi työllisyyttä ja
rahoja ei vietäisi ulos, vaan pitää olla
semmoista aktiivitoimintaa, että se antaa uutta työtä, ja
sillä perusteella ei pelkästään,
koska en usko, että tämä aiheuttaa pääomapakoa
ulkomaille.
Rauno Kettunen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vaikka en ole allekirjoittanut ed. Sjöblomin
aloitetta, kannatan sitä. Pääoma on keskeinen
tuotannontekijä. Pääoma hakeutuu sinne,
mistä siitä saadaan paras tuotto. Varallisuusvero
osaltaan vaikuttaa pääoman ohjautumiseen eri maihin,
ja suomalainen varallisuusvero osaltaan ohjaa pääomia
Suomesta ulkomaille. Varallisuusvero on poistettava Suomesta, mikä on
ed. Sjöblomin lakialoitteen tarkoitus. Vaikka varallisuusvero
ei aivan tässä aikataulussa, kuin ed. Sjöblomin
tavoite on, poistukaan, niin kyllä se lähivuosina
on vaan pakko poistaa.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Silloin kun kiinteistövero luotiin,
siinä yhteydessä kaikki selvitykset ja selvitysten
pohjalta johtopäätökset olivat, että varallisuusverosta
luovutaan. Se kuului siihen pakettiin, mutta jostain kumman syystä se
vaan jäi sinne sitkeästi. Yrittäjille
tällä on iso merkitys, siis nimenomaan niille,
jotka tarvitsevat pääomaa, ja erityisesti nämä kotimaiset
kasvuyritykset tarvitsevat sitä pääomaa,
että sinne yritykseen sitä jätetään,
eikä oteta osinkoina ulos. Tämä aloite
toteutuessaan tuo varmasti verotuottoina ja toimeliaisuustuottoina moneen
kertaan takaisin tämän veron, verotuoton, joka
nyt jäisi valtiolta saamatta. Tällä hetkellä,
kun tämä uudistus toteutuu, se ei ole enää 100 miljoonaa,
vaan se on siellä 70 miljoonan euron luokassa, joka kerätään
tämän muutoksen myötä.
Jan Vapaavuori /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pulliaiselle kerrottakoon, että minäkään
en ilmeisesti ollut läsnä silloin kun ed. Sjöblom
keräsi nimiä tähän aloitteeseensa.
Mutta, jos olisin ollut, niin olisin sen ilomielin allekirjoittanut,
vaikka en kuulukaan niihin rikkaisiin, jotka varallisuusveroa maksavat.
Minusta on kyse loistavasta aloitteesta, muinaisjäänteestä,
joka pitäisi poistaa. On hyvä myös huomata,
että kyse ei ole mistään oikeisto-opposition
ja eduskunnan rikkaitten ihmisten keksinnöstä sinänsä,
vaan asiasta, jonka myös hallituksen virkamiehet, muun
muassa Arvelan työryhmä, ovat ottaneet esille.
Perustelen vielä kahdesta näkökulmasta
sitä, minkä takia tämä pitäisi
poistaa. Ensimmäinen liittyy siihen, että kun
meidän yritysverojärjestelmämme uudistuksessa,
joka kesällä täällä hyväksyttiin,
siirryttiin kahdenkertaiseen osinkoverotukseen ja osinkoverotusta
olennaisesti kiristettiin, myös esitysten taustalla olevat
virkamiehet esittivät, että tätä pitäisi
kompensoida muun muassa alentamalla selkeästi ylimpiä marginaaliveroja
ja poistamalla varallisuusverotus. Tämä jälkimmäinen
osio jäi kuitenkin tekemättä. Toinen ulottuvuus
on se, että meidän yhtiöverohyvitysjärjestelmämme
oli kiistatta järjestelmä, joka suosi kotimaista
omistusta. Kun tästä järjestelmästä luovuttiin,
annettiin vaikutelma, että siirryttiin järjestelmään,
joka olisi itse asiassa neutraali. Mutta varallisuusvero ja varallisuusverojärjestelmä
on
itse asiassa yksi elementti, joka teki tästä järjestelmästä itse
asiassa kotimaista omistusta syrjivän ja ulkomaista omistusta
suosivan, ja se tuskin on kenenkään tarkoitus.
Bjarne Kallis /kd:
Herra puhemies! Kun ed. Esa Lahtela kysyi, mistä rahat,
luulen, että osittain vastasin siihen kysymykseen. Minä luulen
ja olen jopa melko vakuuttunut siitä, että työllisyyden
kannalta olisi parempi alentaa esimerkiksi tuloveroa vain 600 miljoonalla
ja poistaa varallisuusveroa 100 miljoonaa. Se olisi kaikin puolin parempi
kuin tuloveron alentaminen 700 miljoonalla, eli ei tarvita mitään
ylimääräistä veronalennusta,
vaan otetaan jostakin toisesta suunnitellusta veronalennuksesta
se 100 miljoonaa.
Todettakoon nyt vielä, että eihän
tällä ole merkitystä niille kansalaisille,
joiden verotettava varallisuus on alle 200 000 euroa,
ja siihen kuuluu valtaosa kansalaisista. Ei sillä ole suurta
merkitystä myöskään niille,
jotka maksavat 1 000 tai 2 000 euroa vuodessa
varallisuusveroa, mutta he ihmettelevät ja kokevat epäoikeudenmukaisena sen,
että heidän pitää maksaa veroa
omaisuudesta, joka mahdollisesti ei mitään tuota,
ja siitä, että he ovat valinneet säästäväisyyden
ja pääoman muodostamisen linjan, josta koko yhteiskunta hyötyy.
Mutta sillä on merkitystä juuri suurille kasvuyrityksille,
yritysten omistajille, jotka alkavat kyllä miettiä,
olisiko parempi siirtää se pääoma
maahan, jossa verotus on huomattavasti lievempi. Ei sillä ole
merkitystä suurelle teollisuusyritykselle, koska teollisuus
ja sen yritykset eivät maksa varallisuusveroa.
Italia esimerkiksi on antanut tällaisen amnestyn, että kaikkea
sitä rahaa, mikä palautetaan Italiaan, ei veroteta,
vaikka se olisi vilpillisesti ja vastoin lakia viety maasta. Ranskassa
ja Saksassa, nyt minä en osaa sanoa, onko päätös
jo tullut voimaan, mutta siellä suunnitellaan, että se,
joka palauttaa ulkomaille viedyn pääoman, joutuu maksamaan
veroa vain 10 prosenttia siitä summasta. Ruotsissa se on
ongelma, eivät he muuten tätä veron poistamista
suunnittelisi, eivät he muuten perintö- ja lahjaveroa
olisi poistaneet, jos ei se olisi johtanut jo siihen, että pääomaa
viedään maasta. Siitä ei hyödy
kukaan muu kuin se maa, johon pääomaa tuodaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Kallis, joka on loistava asiantuntija
näissä asioissa, ehkä hiukan epätarkasti
kertoi tämän Italian tilanteen. Siis siellähän
on 25—30 prosenttia bkt:sta harmaassa taloudessa, siis
ulkopuolella tämän julkisen talouden. Siellä on
ollut hyvin laajaa tämä pääomien
ulkomaillevienti, aivan oikein. Berlusconin hallitus loi järjestelmän, jossa
2 prosentin sakkomaksulla sai tuoda näitä laittomia
ulkomaille vietyjä, siis huom. rikollista rahaa, takaisin
Italiaan. Se oli siis 2 prosenttia sakkomaksua, jolla pestiin tämä raha
lailliseksi, se toi viikossa Italiaan takaisin 50 miljardia euroa.
Sen takiahan on Italia välttynyt tämän
Emu-kurimuksen rankaisemisen kohteeksi joutumiselta, kun nämä rahat
tulivat takaisin. Kun tämä ensimmäinen
pompsi oli tullut, niin tämä 2 prosenttia korotettiin
4 prosenttiin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Huomaan tällä hetkellä salin
vasemmalla laidalla katsoen elikkä edestäpäin
oikealla laidalla olevan semmoisia rahamiehiä, joilla on
aika paljon vaikutusvaltaa näihin asioihin. Tässä yhteydessä on
hyvä korostaa, mitä eilenkin puhuin semmoisesta
yhteisvastuullisuudesta. Nimittäin kuitenkin odottaisi,
kun ollaan suomalaisia ihmisiä, että niissä piireissä,
missä liikutte siellä ja on vaikutusvaltaa, korostettaisiin
semmoista yhteisvastuullisuutta, jotta joissakin tilanteissa, kuten
tällä hetkelläkin tiedetään,
mikä on valtiontalouden tilanne — ei siis kansantalouden,
koska nyt valtiontalous yskii ja on rahaa vähän
käytössä, mutta kansantalous on voinut
aika hyvin — siellä kuitenkin kannettaisiin huolta
myös tämmöisestä itsekkyydestä,
joka tällä hetkellä on vallalla. Aina
etsitään niitä helppoja kohteita, missä on orjatyötä ja
kaikki on vapaata, mutta siellä ei paljon niitä etujakaan
ole olemassa.
Kuitenkin arvostettaisiin suomalaista yhteiskuntaa eikä tehtäisi
päinvastaista työtä, jotta yllytettäisiin,
niin kuin meillä ykköslehdessä vasta viime
lauantaina luki, että Yrittäjien puheenjohtaja
ihannoi virolaista yhteiskuntaa, miten siellä on ammattitaitoista
porukkaa ja edullista. Kyllä sen kun luki, tuntui oikein
pahalta, kun tietää kuitenkin ne taustat sielläkin,
miten ajatellaan sitä, mitä nämä esi-isät
ovat tehneet. Varmaan kääntyisi moni haudassaan
ja ajattelisi, että voi hyvänen aika, mihin tämä maailma
on mennyt ja mihin niiden, jotka kuitenkin hallitsevat isoja pääomia
ja työpaikkoja, ajatusmaailma on hävinnyt siitä suomalaisuudesta
ja pienestä itsekkyydestä, mikä meillä sallitaan
EU-aikanakin ja pitäisi olla meillä.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa puhemies! Kiitokset ed. Pulliaiselle niistä kauniista
sanoista. Amnestylla tarkoitin sitä, että mitään
rangaistusta ei tule, kun palautetaan rahat. Tietenkin, jos kysymyksessä on
laillisesti maasta viety, eihän sitä silloin koskaan
veroteta. Annettiin amnesty, eli mitään rangaistusta
ei tule, maksetaan pieni vero siitä aivan niin kuin, oliko
se nyt Ranskassa tai Saksassa, sitä en muista.
Mutta kun ed. Esa Lahtela sanoi, että arvostettaisiin
suomalaista yhteiskuntaa, se on juuri sen takia, että me
esitämme, että varallisuusvero tulisi poistaa,
juuri sen takia, että arvostamme suomalaista yhteiskuntaa
ja teemme työtä, jotta tämä yhteiskunta
menestyisi. Jos laittomasti viedään Ranskassa,
Saksassa, Italiassa, Ruotsissa, ei varmastikaan tarvitse olettaa,
ettei Suomesta vietäisi. Miksi he vievät? Aina
löytyy joku syy. Minä tuomitsen kaikki laittomuudet
ja pidän epäisänmaallisena sitä,
että joko laillisesti tai laittomasti viedään
pääomaa maasta, mutta kun tiedän, että kuitenkin
viedään ja monesti viedään juuri
siitä syystä, että koetaan, että pääoman
verotus on liian ankara, kansanedustajana ja kansan etua ajatellen
haluan poistaa ne tekijät, jotka johtavat siihen, että pääoma
lähtee maasta.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kun kuuntelin ed. Esa Lahtelan puheenvuoroa,
ei voinut tulla muuta kuin siihen tulokseen, että kyllä te
aika heikosti suomalaista yrittäjäkenttää tunnette.
Minä en tunne Yrittäjien puheenjohtajaa mutta
tunnen kyllä hyvin paljon sellaisia yrittäjiä,
joita tämä asia koskee. Tulen sellaiselta paikkakunnalta,
Vammalasta, jossa koko taloutemme perusta on hyvin menevillä pkt-yrityksillä ja nimenomaan
perheyrityksillä, jotka ovat sekä varallisuusveron
maksajia että myöskin merkittäviä työllistäjiä ja
työllistävät 50—150 työntekijää jokainen.
Kun heidän kanssaan jatkuvasti keskustelen, kun toimin
siellä myöskin valtuuston puheenjohtajana, en
siellä ole kyllä yhtään sellaista
puheenvuoroa vielä kuullut, että ikään kuin
suurempien voittojen tavoittelun takia oltaisiin siirtymässä Viroon
tai Aasiaan tai mihin tahansa, vaan kyllä pelko on siinä se,
että näihin toimenpiteisiin voidaan joutua, jos
kotimainen kustannustaso on niin korkea, ettei ole enää mahdollisuutta
pysyä ollenkaan pelissä ja tarjota edes osalle
väestä töitä täällä Suomessa.
Kyllä se on pakko ja kilpailu, mikä sen tekee,
ei sellainen valtava rahanhimo tai tällainen, jota ymmärsin ed.
Lahtelan tässä tarkoittavan.
Jan Vapaavuori /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Sjöblom täällä jo
aiemmin viittasi siihen, että Ruotsissa, joka on yksi maailman
sosialidemokraattisimmista maista, ehkä maailman sosialidemokraattisin
maa, paikallinen sosialidemokraattinen hallitus on päättänyt
poistaa perintö- ja lahjaveron kokonaan. Toivottavaa olisi,
että Suomessa punamultahallitus, jossa on demareitten lisäksi
mukana myös pari itseään porvaripuolueeksi
kutsuvaa puoluetta, ymmärtäisi, että maailma
muuttuu, uskaltaisi seurata aikaansa ja ymmärtäisi,
että meidän verojärjestelmässämme tulee
joka tapauksessa lähiaikoina tehdä ennakkoluulottomia
rakenteellisia ratkaisuja. Varallisuusveron poistaminen olisi hyvä alku,
koska se joka tapauksessa on vähemmän dramaattinen
toimenpide kuin perintö- ja lahjaverotuksesta luopuminen.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Esa Lahtela, meidän pitää saada
kotimainen omistus tasavertaiseksi ulkomaisen omistuksen kanssa.
Meidän kasvuyrityksemme tarvitsevat pääomaa,
joka sitoutuu sinne yritykseen, eikä sille synny lisärasitteita,
että se pitäisi ottaa pois sieltä. Tällä veron
poistamisella arvostetaan nimenomaan suomalaista työtä ja
yrittäjyyttä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! On totta, jotta joissakin tilanteissa
verotus on kohtuuton ja erityisesti se on sukupolvenvaihdostilanteessa
tai tietyissä tapauksissa perintötilanteessa.
Siinä tilanteessa, jos perillinen jatkaa, tai kuka hän
onkin, sitä yritystoimintaa, sitä ei pitäisi
kupata veroilla kuivaksi vaan antaa jatkaa yritystoimintaa, koska
siinä voi tapahtua niin, että kehittäminen
hidastuu ja mahdollisuus kehittää yritystä,
joka uudella jatkajalla yleensä on, tyssääntyy
siinä. Sen takia siihen meidän pitäisi löytää keinot,
millä tavalla se saadaan mahdollisimman joustavaksi, että sitä ei
imetä. (Välihuuto) — Ei ole kokonaan
vielä.
Mutta sitten toinen juttu. Ed. Satonen totesi, että heidän
seudullaan ei ole tämmöistä ahneutta olemassa,
mutta mitä äsken kerroin, se pitää juuri
paikkansa. Itse Yrittäjien puheenjohtaja soitti minulle
eilen ja sanoi, että hän ei Suomesta palkkaa enää yhtään
työn sivukulujen takia. Ei kyse ole siitä, ettei
olisi kannattavaa työnteko, koska hän on saanut
hyviä tilauksia paljon, vaan kaikki ylimääräiset
työt tehdään nyt Virossa. Heillä on Virossa
firma. Hän ihannoi lehtikirjoituksessa virolaista työvoimaa,
miten se on ahkeraa ja hyvää ja suomalaiset ovat
niin kuin — täällä ei löydy
enää kunnon ihmisiä ollenkaan. Minusta
se on sillä tavalla jotenkin edesvastuutonta, koska meidän
pitäisi kuitenkin päinvastoin olla tukemassa ja
edesauttaa ja löytää keinoja, miten tämä homma
toimii, eikä sanoa vaan kylmästi, että me emme
viitsi täällä Suomessa tehdä,
kun tämä näin on. Kyse ei ole kannattavuudesta.
Se, mitä Suomessa tehdään, en viitsi
tuotetta sanoa, tehdään tälläkin
hetkellä kannattavasti, ja se firma ilmeisesti on tuottanut
hyvin voittoa, koska se pystyy jopa investoimaan ihan jatkuvasti.
Keskustelu päättyy.