4) Hallituksen esitys laiksi Kansaneläkelaitoksesta
annetun lain muuttamisesta
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kyseinen laitos tarvitsisi kunnon remontin
todellakin. Haluaisin, että joskus tähän
maahan tulisi semmoinen hallitus, joka tajuaisi, kuinka jälkeenjäänyt
ja kehno laitos tässä muodossa meillä on
nyt käsiteltävänä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todella käsittelemme erittäin
tärkeää toimielintä eli Kansaneläkelaitosta,
ja kun se on eduskunnan alainen, niin eduskunnalla on todella suuri
vastuu tästä. Kansaneläkelaitoksen toimiala
on niin laaja — aina eläkkeistä lääkekorvausten
määräämiseen ja määrittämiseen — että asia
on todella suomalaisia koskettava. Tässä kohdin
olisi kyllä jatkossa tärkeätä,
että tämä Kansaneläkelaitoksen
valtuusto ja valtuutetut, jotka ovat eduskunnan valitsemia, voimakkaammin
pääsisivät vielä vaikuttamaan
itse Kansaneläkelaitoksen linjaukseen ja muotoutumiseen.
Tässä mielestäni on tapahtunut toisen
suuntainen kehitys viime vuosina. Tämä suhde on
tullut väljemmäksi ja päätäntävaltaa
siirtynyt yhä enemmän toimivalle johdolle. Myöskään
tämä hallituksen uusi kokoonpanomalli ei välttämättä ole
kansalaisten edun mukainen. Pitäisi saada paremmin välitettyä Kansaneläkelaitoksen
päätöksentekoon ne tunnot, joita on ihmisten
jokapäiväisessä arkielämässä.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Useitten vuosien valmistelun jälkeen
ja erilaisten vaiheiden jälkeen vuoden 2002 alusta Kelan hallinto
uudistettiin, jolloin Kelaan tuli suurimpana muutoksena ulkoinen
hallitus, ja tuolloin samaan aikaan vahvistettiin myös
Kelan valtuutettujen asemaa. Kelan valtuutetut teettivät
selvityksen viisi vuotta tuon lain voimaantulon jälkeen
siitä, missä tilanteessa ollaan, arvioitiin mahdollisia
muutostarpeita, ja nyt meillä on käsittelyssämme
lakiehdotus, jossa edelleen selkeytetään Kelan
johdon välisiä vastuusuhteita muun muassa tilanteesta,
missä tällä hetkellä Kelan pääjohtaja
ja varapääjohtaja ovat hallituksen jäseniä.
He eivät jatkossa sitä enää ole.
Tulee selkeät esittelyvastuut jne. Tämä nykyaikaistaa edelleen
Kelan hallintoa.
Ed. Pertti Virtaselle sanoisin ihan varmuuden vuoksi, että Kansaneläkelaitos
on eduskunnan alainen laitos, ja sillä muun muassa on merkitystä siihen,
millä tavalla Kansaneläkelaitoksen hallintoa eteenpäinviedään
ja kehitetään. Nämä mietinnöt,
joita Kelan hallintoon liittyen vuosien varrella on tehty, ovat
olleet läpi linjan yksimielisiä. Miksi? Siksi,
että kyse on eduskunnan alaisesta laitoksesta, eli riippumattomuus
maan hallituksesta on ollut olemassa, ja niin pitää olla
jatkossakin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä käsitellään
hallinnon uudistukseen liittyviä kysymyksiä, mutta
kansalaisen kannalta tärkeää on, että Kansaneläkelaitoksen
lähipalvelut turvataan. Haluankin, että riippumatta
hallinnon uudistuksesta pidetään huoli, että palvelut
ovat ihmisiä lähellä. Kun maassa on meneillään
kuntauudistusprosessi, niin tämä on entistäkin
tärkeämpi asia, että palvelut eivät
etäänny käyttäjistään
ja asiakkaistaan ja pidetään yllä ihmisiä palveleva
verkosto, vaikka monipalvelupisteitten kautta. Tämä on
hyvin tärkeä kysymys, jonka haluan tuoda tässä esille.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! On sitten kysymys Suomen Pankista ja sen
toiminnoista ja sen alaisista toiminnoista, esimerkiksi Sitrasta
tällä hetkellä, tai sitten Yleisradiosta, jossa
tällä hetkellä käydään
kovaa keskustelua, tai sitten Kansaneläkelaitoksesta, niin
tämä johtaminen julkishallinnossa on se merkittävä asia. Olisi
tietysti toivottavaa, että kaikissa sellaisissa johtamisasioissa,
joissa kansanedustajat ovat mukana ja jotka ovat eduskunnan alaisia,
johtaminen onnistuisi parhaalla mahdollisella tavalla. Minusta tämä keskustelu
menee aina siihen, onko hallinto kunnossa. Kyllä minusta
aika usein se hallinto on ihan hyvin kunnossa. Kysymys on vain siitä,
millä tavoin ihmiset tätä johtavat, mikä on
toimivan johdon rooli, mikä on hallituksen rooli ja mikä on
valvovan elimen rooli eli tässä tapauksessa valtuutettujen
rooli. Tässä suhteessa jokainen elin voisi sitä katsoa
myös tietysti eduskuntaa myöten, että uudistaisimme
hallintoa ja lähtisimme siitä, että me
itse olemme niitä, jotka voimme sen käytännössä tehdä.
Se käytännössä tarkoittaa juuri
sitä, että olemme itse aktiivisia, luovia ja käytämme
hyväksi niitä mahdollisuuksia, joita on olemassa,
emmekä odota sitä, että jotkut muut sen
tekevät.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Haluan korostaa myöskin sitä,
mitä ed. Lauri Oinonen täällä toi
esiin, eli sitä, että myös tuolla perifeerisillä alueilla
kyllä pitää palvelupisteitä olla.
Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen, jotka ovat kansanedustajia,
pitäisi huolehtia myös siitä, että ne
palvelut säilyvät myös siellä reuna-alueilla.
Täällä viitattiin myös Kansaneläkelaitoksen
valtuutettujen toimintaan, niin kyllä minä kiinnittäisin
huomiota, että heidän kannattaisi nyt hieman perehtyä siihen,
millä tavoin kyseisen laitoksen niin sanotut asiantuntijalääkärit kirjoittelevat
niitä lausuntojaan silloin, kun tehdään
päätöksiä työkyvyttömyyseläkehakemuksiin.
Joskus tuntuu täysin käsittämättömältä,
millä tavoin ne päätökset tehdään,
koska olen tehnyt kymmeniä, jos ei nyt satoja valituksia.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä lyhyessä keskustelussa
on mielestäni aivan perustellusti käytetty puheenvuoroja
sen puolesta, että Kansaneläkelaitoksen tulee
toimia kansalaisten kannalta hyvin. Se tarkoittaa sitä, että kansalaiset
saavat ne etuudet sen mukaan kuin nämä etuudet
kansalaisille kuuluvat. Kansalaiset saavat mahdollisimman hyvin
toimivat ja lähellä olevat palvelut niitä näkökohtia
korostaen, mitä täälläkin on
tuotu esiin Kelan palvelupisteverkostosta.
Mutta kansalaisilla on myös toinen rooli veronmaksajina,
Kelan kustannusten maksajina. Tähän kyllä liittyy
se näkökohta, että Kelan tulee toimia
myös mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti ja tehokkaasti.
Itse ymmärrän erittäin hyvin, että pitää olla
palvelupisteet laajasti koko maassa, mutta en ole vakuuttunut, että tämän
päivän aikaan Kelan organisaatiossa esimerkiksi tarvitaan
tämä piiritaso. En muista, onko se aluetoimisto
vai mikä on se nimi näille toimistoille, jotka
ovat siis paikallisen tason ja sitten pääkonttoritason
välillä.
Kyllä minun mielestäni on ihan perusteltua, että Kansaneläkelaitoksessa
myös tarkasteltaisiin tätä toimintaa
siltä kannalta, että kun tietotekniikka on paljon
kehittynyt ja maailma mennyt eteenpäin vuosien ja vuosikymmenten
kuluessa, onko todella tämä kolmiportainen organisaatio — paikallistaso,
piiritaso ja sitten pääkonttoritaso — enää tänä päivänä ajan
vaatimusten mukainen.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on oikean suuntaisesta
uudistuksesta hallinnon osalta kysymys. Mielestäni Kelan
toimivaan johtoon ei voi kuulua pääjohtaja ja
varapääjohtaja. Ne tehtävät,
jotka heille kuuluvat, liittyvät paremminkin operatiiviseen
johtamiseen eivätkä juridiseen vastuuseen Kelan
hallinnosta. Siinä mielessä asia on varmasti oikean
suuntainen.
Mitä sitten niihin edustajien kysymyksiin tulee, mitä Kelan
valtuutettujen pitäisi tehdä ja mitä on
tehty, niin minä nyt itse Kelan valtuutettuna toivoisin,
että jossakin vaiheessa, kun valtuutetut antavat eduskunnalle
toimintakertomuksen, siitä syntyisi ehkä näin
laaja keskustelu kuin tässä yhteydessä on
syntynyt. Tahtoo vaan olla niin, että eduskunta, joka valvoo
Kelan toimintaa valtuutettujen kertomuksen kautta, ei näytä kovin
paljon olevan silloin kiinnostunut näistä asioista,
kun tämä toimintakertomus on täällä.
Mitä sitten tulee vielä näihin valtuutettujen toimenpiteisiin,
esimerkiksi ed. Vistbackan huomautus siitä, että olisi
näihin asiantuntijalääkäreiden
lausuntoihin tai muihin jätetty puuttumatta, niin voin
nyt todeta, että niitä on seurattu hyvin tiiviisti,
teetetty jopa selvityksiä, jotka ovat kaikkien kansanedustajien
saatavilla. Sen lisäksi on tehty sijoitustoimintaa koskeva
selvityspyyntö, joka saatiin viime Kelan valtuutettujen
ko- kouksessa. Sitten erityisesti on kiinnitetty huomiota näihin
yhteispalvelupisteisiin eri alueilla, niin että kyllä tässä jotain
tapahtuu.
Todella toivon, että kun valtuutettujen kertomus tulee
eduskunnalle, siihen sitten paneuduttaisiin ja käytäisiin
sisältökeskustelu laajemmin silloin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Kelahan on jatkuvasti ollut kehittymässä oleva
laitos. Elikkä sehän tarkoittaa sitä,
että eduskunnan toimenpitein on tehty semmoisia toimia
siellä, mitkä ovat vaikuttaneet palveluun, ja
osin on byrokratiaa purettu. Mutta minusta yhä edelleen
pitää miettiä sitä niinpäin
ja jatkaa sitä toimintaa niinpäin, että hallinto
ja johto-organisaatio veisivät mahdollisimman vähän
euroja siellä ja mahdollisimman paljon jäisi sitten
tuonne itse paikallistason palveluun ja niiden etuuksien maksatukseen. Siinä mielessä
varmasti
on jatkossa tehtävää yhä edelleen
Kelassakin.
Mutta sitten iso asia, mihin ed. Vistbacka puuttui: se ongelmatiikka,
jotta ne ongelmat ovat yhä Kelassakin olemassa. Elikkä nämä asiantuntijalääkärit
antavat semmoisia lausuntoja, jotka on jostakin ihmeen kristallipallosta
katsoen annettu, koska usein yhä edelleen tapahtuu sillä tavalla,
jotta hoitavat lääkärit, jopa hyvin korkeat asiantuntijalääkärit,
ovat antaneet määrätyt lausunnot ja sitten,
kun Kelasta hakee, onpa se sitten sairauspäivärahaa
tai eläkettä, mitä se onkin, niin siellä voidaan
todeta, jotta tämä etuus ei tälle ihmiselle
kuulu. Siinä mielessä yhä edelleen näyttää,
että sillä puolen pitäisi saada semmoista kehitystä aikaan.
Tiedän, että siellä on ryhdytty joihinkin
toimenpiteisiin ja kaikennäköisiä kaavakkeita
on suunniteltu, mutta pitäisi saada se aikaan, jotta tämä kohtaanto
on tarkka siinä, jotta eivät turhaan ihmiset lähde
sitten valittamaan, vaan mahdollisimman hyvin jo tämä hoitava
lääkäri ja se Kelan lääkäri
sitten toimivat samoilla pelisäännöillä.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllä Kela on erittäin
hyvä organisaatio suomalaisen sosiaali- ja terveysturvan
toteuttajana. Vaikka aika paljon on arvosteltu kaksikanavaista systeemiä,
niin kuitenkin asiat hoituvat Kelan kautta hyvin. Tämä hallitusuudistus
parantaa Kelan toimivuutta. Palvelun tasoahan valvovat nimenomaan
Kelan valtuutetut, kuten ed. Koski sanoi, joka on pitkään
ollut Kelan valtuutettu. Työkyvyttömyyseläkkeethän
myöntävät eläkeyhtiöt,
eikä siellä yksi lääkäri
määrää sitä, kuka saa
eläkkeen, kuka ei, vaan siellähän on tämmöinen
toimikunta, johon kuuluu myös juristeja ja eläkeyhtiön
jäseniä, ei se minkään yhden lääkärin
päätöksestä tule.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Lyhyesti: Keskustelu lähti liikkeelle
ed. Pertti Virtasen puheenvuorosta, jossa hän ilmoitti
suurin piirtein, että kaikki pitää muuttaa
tai hävittää tai jotakin sinnepäin.
Olen ed. Asko-Seljavaaran kanssa samaa mieltä siinä,
että Kela on ihan hyvä organisaatio nykyiselläänkin.
Olennaista on se, että se palvelutaso toimii ajassa ja
tilanteessa. Mutta ed. Zyskowiczin puheenvuorosta kuitenkin sellainen
kommentti, että minä olisin toivonut, että hän
olisi korostanut yhteispalvelupisteitten merkitystä silloin,
kun ne ovat järkeviä ja mahdollisia. Silloin siinä on
rationalisointi viety siihen oikeaan palvelurajaan saakka.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa puhemies! Asiakkaat kokevat Kelan kokonaisuutena, johon
kuuluisi heidän mielestään myös
muutoksenhakumenettely ja lautakunta, joka käsittelee näitä. Näiden
käsittelyjen ajat ovat edelleen varsin pitkät.
Oikeusturvan kannalta eduskunnan kannattaisi kiinnittää huomiota,
että myös tämä osuus asiakaspalvelusta
vastaisi nykyaikaa.
Uutena valtuutettujen varapuheenjohtajana totean kuitenkin olevani
täysin eri mieltä ed. Pertti Virtasen kanssa,
pitääkö Kansaneläkelaitos panna
kokonaisuudistukseen. Minun mielestäni, kuten täällä on
todettu, laitos toimii asiallisesti ja hyvin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti: Ed. Asko-Seljavaaralle voisi
todeta, että kyllä se sillä tavalla vaan
menee, jotta jos Kelan asiantuntijalääkäri
kirjoittaa kielteisen lausunnon, että ei voi myöntää etuutta,
niin aikamoinen pitää olla rohkeus siellä lautakunnassa — tai mikä elin
se onkin — jotta se tekee toisenlaisen päätöksen.
Yleiskeskustelu päättyi.