8) Hallituksen esitys laeiksi ammatillisesta koulutuksesta annetun
lain, ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetun lain, ammattikorkeakoululain,
yliopistolain sekä rikosrekisterilain 6 §:n
muuttamisesta
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksellä on kaksi
päätavoitetta. Ensinnäkin se pyrkii parantamaan
turvallisuutta korkeakouluissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa,
ja toiseksi sen tavoitteena on ehkäistä opiskelijan
ammattiin soveltumattomuudesta johtuvia hyvin harvinaisia, mutta
vaarallisia uhkia muiden hengelle ja terveydelle.
Nämä ehdotetut muutokset mahdollistavat sen,
että korkeakoulut ja ammatillisen koulutuksen järjestäjät
voivat suojata opiskelijoita, henkilökuntaa sekä ulkopuolisia
opiskelijan uhkaavalta ja väkivaltaiselta käytökseltä.
Tähän pyrkiessään oppilaitos
voisi tietyissä, hyvin tarkasti rajatuissa tilanteissa
pyytää opiskelijalta myös todistusta
huumausainetestin tuloksesta. Edellytyksenä tälle
olisi lisäksi se, että oppilaitoksella on kirjalliset
toimintaohjeet opiskelijoiden päihdeongelmien ehkäisemiksi,
niihin puuttumiseksi ja avun tarjoamiseksi.
Opiskeluoikeuden peruuttamista ehdotetaan mahdolliseksi vain
sellaisille aloille, joilla opiskelija voi opiskeluun liittyvässä harjoittelussa
tai työssäoppimisjaksolla aiheuttaa vakavaa vaaraa toisen
henkilön hengelle tai terveydelle, ja tämä opiskeluoikeuden
peruuttaminen on hyvin harvinaista. Epäillään
ja arvioidaan, että niitä olisi noin puolen tusinan
verran vuodessa.
Kansalaisilla ja tässä tapauksessa sosiaali-
ja terveydenhuollon asiakkailla, liikenteessä liikkuvilla
ja opetuksessa olevilla lapsilla ja heidän vanhemmillaan
on oikeus olettaa, että heidän turvallisuutensa
on taattu myös opetustilanteissa. Yhteiskunnan on myös
voitava luottaa siihen, ettei sosiaali- ja terveysalan, kasvatusalan
tai liikenteen ammatteihin valmistu sellaisia henkilöitä,
joiden tiedetään aiheuttavan vakavaa vaaraa muiden
hengelle tai terveydelle.
Hallituksen esityksellä halutaan lisätä korkeakoulujen
ja muiden koulutuksen järjestäjien keinovalikoimaa
opiskelijoita koskevissa soveltumattomuus- ja turvallisuuskysymyksissä.
Nämä keskeiset säännösehdotukset
koskevat opiskelijaksi ottamisen esteitä, opiskeluoikeuden
peruuttamista ja palauttamista sekä huumausainetestausta
ja kurinpitoa. Turvallisuuden varmistamisessa tärkeimpiä keinoja
ovat tietysti ennalta ehkäisevät toimenpiteet,
kuten turvallisen ja kannustavan opiskeluympäristön
varmistaminen ja varhainen puuttuminen havaittuihin ongelmiin. Opiskelijalle
tarjotaan opinto-ohjausta opinnoista suoriutumiseksi ja tarvittaessa
tälle soveltuvamman opiskelualan löytämiseksi,
ja tietenkin on olemassa opiskelijahuollon ja opiskelijaterveydenhuollon
palvelut.
Opiskelijaksi ottamisen esteitä koskevaa säännöstä ehdotetaan
täsmennettäväksi ammatillisessa koulutuksessa.
Korkeakoululainsäädäntöön ehdotetut
säännökset opiskelijaksi ottamisen esteistä olisivat
kokonaan uusia. Esityksen mukaan opiskeluoikeuden peruuttaminen
voisi olla mahdollista opinnoissa, joihin sisältyy alaikäisten
turvallisuutta, potilas- tai asiakasturvallisuutta tai liikenteen
turvallisuutta koskevia vaatimuksia. Opiskeluoikeuden peruuttaminen
olisi mahdollista neljässä erilaisessa tilanteessa.
Ensinnäkin opiskelijalta voitaisiin peruuttaa opiskeluoikeus
silloin, jos opiskelija on toistuvasti tai vakavasti vaarantanut
opinnoissaan toisen henkilön terveyden tai turvallisuuden;
toiseksi silloin, kun opiskelija ei terveydeltään
eikä toimintakyvyltään täytä opiskelijaksi
ottamisen edellytyksiä; kolmanneksi, jos opiskelija on
hakuvaiheessa salannut tiedon aiemmasta opiskeluoikeuden peruuttamisesta;
neljänneksi, jos opiskelija on tuomittu rangaistukseen
vastaavasta rikoksesta, joka lasten kanssa työskentelevien
rikostaustan selvittämisestä annetun lain perusteella
voi olla esteenä työhön ottamiselle.
Ennen kuin tehdään päätös
opiskeluoikeuden peruuttamisesta, opiskelijan kanssa tulisi selvittää tämän
mahdollisuus hakeutua muuhun koulutukseen. Tärkeätä on,
että koulutuksen järjestäjät,
kuten korkeakoulut, toimivat yhteistyössä opiskelijaterveydenhuolto-
ja opiskelijahuoltopalveluita antavien ja järjestävien
viranomaisten ja muiden tahojen kanssa.
Myös voi hakea opiskeluoikeuden palauttamista, ja opiskelijaoikeus
tulee palauttaa silloin, jos hakija osoittaa, ettei opiskeluoikeuden
peruuttamisen aiheuttaneita syitä enää ole
olemassa.
Esityksen mukaan koulutuksen järjestäjä,
yliopisto ja ammattikorkeakoulu, voisi tietyissä tilanteissa
velvoittaa opiskelijan esittämään myös huumausainetestiä koskevan
todistuksen. Myös ehdotetaan lisättäväksi
ammattikorkeakoulu- ja yliopistolakiin opiskelijan oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön.
Tämä on jo nykyisin perusopetuslaissa, lukiolaissa
ja ammatillisesta koulutuksesta annetussa laissa.
Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkiaan tämän hallituksen
esityksen valmistelu on ollut erittäin perusteellista ja
se on aloitettu jo keväällä 2008. Lausuntokierroksia
on ollut, ja esitystä on muuteltukin tässä matkan
varrella. Tämä opiskeluoikeuden peruuttaminen
on hyvin harvinaista, mutta se niissä tilanteissa myös
välttämätöntä, jolloin
se on tarkoitettu suojelemaan toisen henkilön oikeutta
elämään ja oikeutta henkilökohtaiseen
vapauteen, koskemattomuuteen ja turvallisuuteen.
Opiskelijan oikeusturva on varmistettava käsittelyn
kaikissa vaiheissa, koska opiskelijalla pitää olla
mahdollisuus opiskeluun ja itsensä kehittämiseen
kykyjensä ja erityisten tarpeidensa mukaisesti ja se on
jatkuvasti turvattava, jollei juuri sillä alalla, niin
sitten hänen tulisi löytää toinen itselleen
soveltuva koulutusala, jolla hän voi jatkaa opiskeluaan.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Turvallisuus oppia ja opiskella on tärkeä asia.
Myös turvallisuus valmistua on tärkeä asia.
Siinä mielessä voidaan sanoa, että tämä lakiesitys
on ehkä pidemmällä kuin aselakiesitys
tänä päivänä kouluturvallisuuden
kannalta.
On myös tärkeätä jo opiskeluvaiheessa
huomioida soveltuvuus alalle ja myös sitä myötä asiakasturvallisuus.
Lähtökohtaisesti siis on hyvä, että oppilaitoksissa
halutaan varmistaa koulutettavaksi aloille kaikin puolin soveltuvia
henkilöitä. Muun muassa lasten ja vanhusten kanssa työskentelevät
ovat suuressa vastuussa heikomman ohjaamisessa ja hoitamisessa,
ja tästäkin asiasta on jo lukuisia lakialoitteita
ja kysymyksiä kansanedustajien taholta tehty.
Puhemies! Kuitenkin haluan nostaa esille muutamia asiakohtia,
joita tulisi vielä pohtia tämän esityksen
puitteissa:
1) Esitys ei ota huomioon mielestäni riittävästi
korkeakoulujen ja toisen asteen oppilaitosten eroja. Yliopistolakiin
esitetään tässä muutoksia, jotka
osoittavat, ettei täysin ymmärretä kyseessä olevan
aikuiset opiskelijat teini-ikäisten sijaan.
2) Mukana on myös vaarallisesti syrjiviä elementtejä,
jotka vaarantavat muun muassa vammaisten yhdenvertaisen kohtelun.
Onkin hyvä tässä yhteydessä kysyä,
miten määritellään se, että opiskelijaksi
ei voida ottaa vammaista opiskelijaa. Miten voidaan perustella se,
ettei hän selviäisi opinnoistaan?
3) Esitys myös ymmärtää väärin
koulutusjärjestelmän tehtävän
suhteessa työelämään. Tässä koulutuksen
järjestäjästä halutaan ikään
kuin portinvartija, joka joutuisi hyvinkin vaikean arviointitehtävän
eteen. Jo nyt muun muassa Helsingin yliopisto epäilee,
kuuluuko opiskelijan terveyden arviointi sen tehtäviin.
4) Esitys opiskelijaksi ottamisen määrittämiseksi
ja opiskeluoikeuden peruuttamiseksi on ongelmallinen. Luodaanko
tällä järjestelmällä nyt kuitenkin
lisää syrjäytyviä, kun aikaisemmassa elämässä tehty
rike tai mahdollisesti myös vamma tekee opiskelun aloittamisen
ja ehkä elämän suunnanmuutoksen mahdollistavan
liikkeen mahdottomaksi? Tätä esitystä on
syytä vielä puntaroida huolella.
Tuomo Hänninen /kesk:
Herra puhemies! Käsittelyssä olevassa hallituksen
esityksessä on tavoitteena parantaa turvallisuutta koulutuksessa ja
sen jälkeisessä työelämässä lisäämällä mahdollisuuksia
selvittää opiskelijoiden soveltuvuutta alalle.
Esitys koskee ammatillista koulutusta, ammatillista aikuiskoulutusta,
ammattikorkeakoulua ja yliopistoa. Aivan kuten valiokunnan puheenjohtaja
tuossa äsken yksityiskohtaisesti kertoi, tässä on
isoista asioista kysymys.
Ihan pääpiirteissään totean
vaan, että tässä lakeihin tehdään
säännöksiä, joiden perusteella opiskeluoikeus
opinnoissa voidaan peruuttaa. Ehtona on, että opiskelija
on osoittanut olevansa soveltumaton alalle. Opiskelija voi vaarantaa toistuvasti
oppimisessa tai harjoittelussa toisen henkilön terveyden
tai turvallisuuden. Epääminen voi johtua myös
opiskelijan terveyden tai toimintakyvyn heikkouksista, jolloin opiskelijaksi ottamisen
edellytykset eivät täyty. Opiskelijapaikan epäämiseen
voivat myös johtaa sukupuolisiveellisyyttä loukkaava
tuomio, seksuaalirikos sekä henkeen ja terveyteen kohdistuneet
rikokset.
Se on minusta hyvä, että opiskelijan kanssa voidaan
sopia siitä, että opinnot jatkuvat jollakin muulla
sopivalla koulutusalalla.
Esitykseen sisältyvät säännökset
opiskelijoiden huumausainetestauksista. Tämä on
tärkeää käytännön
tehtävissä, työssäoppimisessa
ja harjoittelussa.
Arvoisa puhemies! Näihin, sanoisinko, äärimmäisiin
esityksiin ovat johtaneet elävässä elämässä sattuneet
tapaukset ja väärinkäytökset. Asian
käsittelyssä valiokunnassa voidaan varmaankin
pureutua yksityiskohtiin ja tarvittaessa vielä hioa niitä,
aivan kuten ed. Peltonen tuossa omassa puheenvuorossaan otti myös
esille.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Peltoselle täytyy todeta, että sairaus,
vamma tai muu terveydentilaan liittyvä seikka ei estä opiskelupaikan
saamista. Tämä ei koske tätä porukkaa,
koska silloin pitää huomioida nämä asiat opetusjärjestelyissä ja
opiskelijahuoltopalveluissa ja erityisopetuksessa. Tämä ei
koske ollenkaan sitä.
Kaikki tämä lainsäädäntö,
mikä nyt on tässä esityksessä,
vastaa niitä samoja lakeja, mitä työelämässäkin
on jo olemassa. Sillä tavalla esimerkiksi alkoholia ei
ole otettu sen takia tähän mukaan, koska sitä ei
tunneta siellä työelämän puolella,
huumeita vaan.
On parempi se, että koulutukseen eivät hakeudu
sellaiset henkilöt, jotka sitten sille alalle eivät muutenkaan
sovellu. Kyllä se on parempi tässä vaiheessa
jo plokata ne ulos kuin sitten päästää heidät
alalle, koska jokaisella pitää olla oikeus luottaa
siihen, että turvallisuus on taattu asiakkaalle sosiaali-
ja terveydenhuollon, liikenteen ja opetuksen alalla. Kukaan ei syrjäydy,
koska kyllä tässä niin todellakin saattaen
vaihdetaan näitä, haetaan uusi paikka tälle
opiskelijalle. Kaiken kaikkiaan tämä on hyvinkin
ohjattu opiskelijan kannalta ja opiskelijan oikeusturvaa katsottu
joka ikisessä kohdassa, että se toteutuu.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ajattelin juuri kommentoida tuota ed. Vahasalon viimeisen
virkkeen loppuosaa elikkä sitä, että todella
tällaisessa lainsäädäntöhankkeessa
täytyy äärimmäisen tarkkaan
katsoa, että hyvää tarkoitettaessa ei
loukata perusoikeuksia. Alue on herkkä, alue on vaarallinen,
mutta on perusteltua olla perusteltu kannanotto näihin
asioihin, ja jos tarvis vaatii, välineistö siihen.
Keskustelu päättyi.