9) Hallituksen esitys laiksi tutkintojen ja muun osaamisen viitekehyksestä
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan
säädettäväksi laki tutkintojen
ja muun osaamisen viitekehyksestä. Tuntuu ensin vähän
oudolta, mitä sillä tarkoitetaan, mutta sillä ehdotetaan
säädettäväksi tutkintojen ja
muun osaamisen kansainvälisen ja kansallisen vertailtavuuden
helpottamiseksi Suomen kansalliseen koulutus- ja tutkintojärjestelmään
kuuluvien tutkintojen ja oppimäärien
sekä muiden laajojen osaamiskokonaisuuksien keskinäiset
suhteet, ja ne määritellään osaamisen
perusteella kahdeksaan eri vaativuustasoon. Näistä vaativuustasojen
kuvauksista ja tutkintojen oppimäärien ja muiden
osaamiskokonaisuuksien sijoittumisesta näille eri vaativuustasoille
päätetään asetuksella.
Tähän viitekehykseen ei ole tarkoitus sijoittaa ollenkaan
täydennyskoulutusta, vaan tutkintoon johtava koulutus kaiken
kaikkiaan. Tämä on hyvin lyhyt esitys, ja se pohjautuu
EU:ssa käytännössä oleviin tasoihin
sen takia, että tällä halutaan parantaa
suomalaisen tutkintojärjestelmän selkeyttä,
sen toimivuutta, halutaan lisätä tutkintojen kansainvälistä ja
kansallista läpinäkyvyyttä ja vertailtavuutta,
koska halutaan edistää liikkuvuutta. Eri maiden
tutkintoja on hyvin vaikea vertailla, ja sen vuoksi tämä on
eräs keino, miten näitä tutkintoja voitaisiin
verrata toisiinsa.
Ainoastaan eräs seikka aiheuttaa pientä kysymysmerkkiä tässä,
se on se, että tässä otetaan huomioon
myös osaamiskokonaisuudet. Niitä ei vielä tässä ole
mukana, mutta ajatus on, että niitä koko ajan
valmistellaan, tutkitaan ja vuoteen 2012 mennessä määritellään.
Asia on hyvin vaikea — miten sitä yleistä osaamista
sitten voidaan vertailla ja määritellä — mutta
tämä liittyy tähän, ja se määritellään
myöskin asetuksella.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on kysymys EU-jäsenyyteen
liittyvästä asiasta, ja käsittääkseni
tässä haetaan nyt konkretiaa, miten tutkintoja
voidaan Euroopan piirissä vertailla keskenään
ja miten voidaan aikaisemmat opinnot lukea hyväksi sitten,
kun kansalainen siirtyy maasta toiseen, etteivät ne menisi
hukkaan vaan voitaisiin tavallaan siltä pohjalta jatkaa
eteenpäin. "Esityksen tavoitteena on lisätä tutkintojen
kansallista ja kansainvälistä läpinäkyvyyttä ja
vertailtavuutta säätämällä tutkintojen
ja muun osaamisen viitekehyksestä." Aika mahtipontinen
nimi tälle asialle. "Tavoitteena on parantaa tutkintojärjestelmän
toimivuutta ja selkeyttä kuvaamalla suomalaiset tutkinnot
ja muut osaamiskokonaisuudet yhdenmukaisella, ymmärrettävällä ja
vertailukelpoisella tavalla sekä yhtenäistämällä samalla
käytettäviä käsitteitä.
Esityksen tavoitteena on myös lisätä Suomen
tutkintojärjestelmän tunnettuutta ja helpottaa
siten kansainvälistä liikkuvuutta Suomesta ulkomaille
ja ulkomailta Suomeen." Elikkä tässä on
nämä kaksi tavoitetta. Ensinnäkin, "helpottaa
koulutusjärjestelmässä liikkumista määrittelemällä tutkintojen
ja muiden osaamiskokonaisuuksien väliset suhteet", ja toisekseen
on tavoitteena "edistää siirtymistä jatko-
ja lisäopintoihin ja tehostaa aikaisemmin hankitun osaamisen
tunnistamista ja tunnustamista tutkintojärjestelmän
sisällä liikuttaessa ja tukea näin elinikäis-tä oppimista".
Tässä toteuttamisessa on oikeastaan kolme vaihtoehtoa.
Ensinnäkin voidaan luoda kokonaan tästä eurooppalaisesta
järjestelmästä riippumaton kansallinen
viitekehys, toisekseen voidaan laatia kansallinen viitekehys eurooppalaisen
tutkintojen viitekehyksen pohjalta sitä jossain määrin
hyödyntäen, taikka sitten kolmanneksi käytetään
eurooppalaista tutkintojen viitekehystä sellaisenaan kansallisen
viitekehyksen perustana. Varmaankin nämä kaksi
jälkimmäistä vaihtoehtoa voisivat olla
se pohja, jolla me sitten tämä ratkaisu tehdään,
ainakin itsestä noin ensilukemalla vaikutti siltä.
Kaiken kaikkiaan, arvoisa puhemies, kun tämän
esityksen kävi läpi, niin tässä kyllä on
hyvä pyrkimys ja tällä on yhteiskunnallisia
vaikutuksia kansallisesti ja myöskin Euroopan unionin tasolla.
Mutta kaiken kaikkiaan tämä vihkonen on äärimmäisen
hyvä selvitys suomalaisesta koulujärjestelmästä.
Siellä kyllä näkyvät kaikki
eri koulutustasot ja melkeinpä tutkinnotkin, mitä missäkin
voidaan suorittaa, että jos joku haluaa tiiviin paketin
suomalaisesta koulujärjestelmästä, niin
suosittelen tämän hallituksen esityksen lukemista.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Hänniselle voin sanoa, että voin
suositella, mutta ei ole mitenkään kovin helppolukuinen
tämä esitys sinänsä. Tutkintorakenteiden
yhdenmukaistaminen on toki hyvä lähtökohta
ja periaate sille, että suomalainen koulutus olisi kilpailukykyinen kansainvälisesti.
Esityksessä puhutaan myös laadunhallinnasta, ja
sekin on erittäin hyvä ja tärkeä tavoite.
Tuntuu vaan ikävältä syventyä näihin
koulutuksen laadun parantamisen esityksiin, kun samalla emme toisaalta
pysty varmistamaan edes oman yliopistotutkimuksemme rahoitusta.
Olen juuri tänään ollut tapaamassa Professoriliiton
ja Tieteentekijöiden liiton väkeä. Kyllä siellä oli suurena
huolena tulevan hallituskauden panokset yliopistojen ja osaamisen
kehittämiseen. Se, että meillä on vientiin
vietäväksi vetäviä koulutustuotteita,
ei vielä takaa koulutuksemme laatua. Se laatu pitää olla
ennen sitä.
Ed. Vahasalolle voin sanoa, että luonnos tästä osaamistasosta
on tässä laissa kyllä jo täällä lopussa
olemassa, mutta kyllä näiden osaamistasojen kanssa
vähän ymmällään on,
kun niitä lukee. Eli kyllä näkisin, että tarvitaan
hyvin laaja yhteiskunnallinen keskustelu myös näistä osaamistasoista,
ennen kuin nämä määritelmät
voidaan hyväksyä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä jo käytetyissä puheenvuoroissa
on yliopisto-opintojen osalta vielä kiinnitetty huomiota
siihen, millä tavalla tämä nykyinen tutkintojärjestelmä on
rakennettu. Yliopistoissa ja korkeakouluissa oli 1970- ja 1980-lukujen
taitteissa valtava tutkinnonuudistus, jossa ei vanhoista tutkinnoista
jäänyt yhtään mitään.
Kaikki ne, niin kuin tässä sanotaan, viitekehykset
menivät totaalisesti uusiksi.
Sen jälkeen kun oli yliopistokohtaisesti viety järjestelmät
toimiviksi, minä osaltani luonnontieteellisten tiedekuntien,
yhden niistä, dekaanina vedin koko valtakunnallisesti tämän
saman yhteenvedon, ja Joensuun yliopistossa oli suuri konferaansi
sitten, jossa käytiin vielä kertaalleen porukalla
läpi semmoinen paksu keltainen vihkonen, vajaa satasivuinen
opus, jossa luotiin se perusta ja pohja. Silloin tehtiin, ei koske
EU:ta mutta talousyhteisöä koskee, myöskin
valtioitten välinen vertailu, ja norjalaiset tutkinnot
olivat tuolla ja kaikki muut olivat jossakin muualla. Ne olivat
niin kohtuuttoman vaikeita tasoltaan, että ihan ihmetteli,
että sellaiset ylipäätään
oli viitsitty tehdä, koska se jo rajoitti opintoja ja sitten
tavallaan tasot menivät ylikoulutustasoiksi. Sekään
ei ole järkevää.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen esitys
on todellakin tervetullut piristys sille ajatukselle, että meillä opiskelijat,
myöskin aikuisopiskelijat, lähtisivät
entistä enemmän ulkomaille kouluttautumaan ja myöskin
tutkimaan ja tutkimusvaihtoa tekemään. Oma pieni
empiirinen tutkimukseni opiskelijoiden halukkuudesta lähteä ulkomaille
opiskelemaan tuotti tuloksen, että sitä halukkuutta
on vähemmän kuin aikaisemmin ja opiskelijat ovat laiskistuneet
entistä enemmän suhteessa tähän kansainväliseen
viitekehykseen. Mutta toivottavasti tämä pistää opiskelijoita
enemmän maailmalle, koska se on pienen Suomen valtti, että käydään
hakemassa tietotaitoa myöskin rajojen ulkopuolelta. Tutkintojärjestelmien
vastaavuus maiden välillä on ollut yksi este,
että ulkomaille ei ole lähdetty. Mutta selvää on,
että varmasti näihin viitekehyksien vaatimuksiin
tullaan kiinnittämään huomiota tämän
hallituksen esityksen valiokuntakäsittelyssä.
Raija Vahasalo /kok:
Puhemies! Kyllä tämä on työkalu
myöskin siinä, miten oppilaitokset voivat kehittää omaa
koulutustaan ja opetussuunnitelmiaan. Tämä on
myöskin semmoinen kehittämisväline, ja
tässä nähdään sen osaamisen
taso, sehän on tässä määritelty.
Minun mielestäni tämä kyllä aika
hyvin selkeyttää tätä kovin
kovin kirjavaa kenttää, mikä tutkintojen
välillä on. Tämä on oikein hyvä oppikirja
kaikille.
Mutta se, mitä itse pidän äärimmäisen
tärkeänä, kun tässä puhutaan
liikkuvuudesta ja muista pätevyyksistä, on se,
että meillä Suomessa edelleen jatkossakin pidetään
yliopistossa perustutkintona maisterin tutkintoa eli ylempää korkeakoulututkintoa
eikä lähdetä sitä madaltamaan, vaikka
muualla Euroopassa se kanditutkinto on yleinen.
Keskustelu päättyi.