2) Hallituksen esitys laiksi perintökaaren 7 luvun
muuttamisesta
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on hallituksen
esitys perintökaaren 7 luvun muuttamisesta. Tiistaina ensimmäisessä käsittelyssä eduskunta
jo hylkäsi tähän lakiesitykseen sisältyvän
keskeisimmän muutosesityksen eli niin sanotun suosiolahjapykälän muuttamisen.
Lakivaliokunta oli yksimielinen esityksessään,
että tätä hallituksen esitystä ei
tältä osin hyväksyttäisi, ja
täälläkään siitä ei
tarvinnut äänestää. Siihen sisältyi
monia ongelmia, joiden katsottiin olevan vakavampia kuin se hyöty, mitä mahdollisesti
tällä muutoksella olisi saatu aikaan.
Tätä yritysten, lähinnä pienten
yritysten ja maatilojen, sukupolvenvaihdosten ongelmaa ... (Hälinää)
Puhemies:
Nyt kehotan arvoisia edustajia käymään
yksityiset keskustelunsa salin ulkopuolella. Puheenvuoro on ed.
Kankaanniemellä!
... ongelmakokonaisuutta on paljon pohdittu, ja se on vakava
kysymys. Meillä joka vuosi lopettaa pieniä, ehkä hieman
isompiakin, yrityksiä ja maatiloja sen tähden,
että perinnönjaon ongelmat tulevat eteen niin
raskaina, että toiminta ei jatku. Tämä on
tietysti koko kansantaloudelle näiden perheiden ja sukujen
lisäksi suuri tappio. Kun näin käy, sitten
yhteiskunta eri tavoin tukee uusien yritysten perustamista. Näin ollen
panostukset menevät uusien yritysten perustamiseen eivätkä vanhojen,
olemassa olevien, hyvin toimivien yritysten ja maatilojen toiminnan
jatkuvuuden turvaamiseen. Tämä on todettu eri
asiantuntijoiden toimesta hyvin vakavaksi ongelmaksi, johon on syytä pikaisesti
puuttua.
Suosiolahjasäännös oli yksi tavoite
tässä asiassa saada muutosta aikaan. Tätähän
koskevan esityksen antoi jo Lipposen ensimmäinen hallitus
vuonna 1998. Viime vaalikaudella se jäi vaaleissa kuolemaan.
Lipposen toinen hallitus antoi tämän nyt käsittelyssä olevan
esityksen, mutta sekään nyt ei tule siis tältä osin
voimaan.
Kuitenkin ongelma on ja ongelma on syvä ja jatkuvasti
paheneva monistakin eri syistä. Tähän ongelmaan
löytyy ratkaisuja. Asiantuntijoiden ja tutkimusten mukaan
suurimpana yksittäisenä ongelmana sukupolvenvaihdosten
osalta pidetään sopivan jatkajan löytymistä,
toiseksi suurimpana verotuksellisia tekijöitä,
sitten liiketoimintaan liittyvän tietämyksen siirtoa
ja rahoituksen järjestämistä. Perintöön
liittyvät tekijät ovat pienin näistä mitatuista
tekijöistä. Näihin kaikkiin tekijöihin
on syytä hallituksen paneutua hyvin vakavasti ja nopeasti
ja määrätietoisesti.
Lakivaliokunta esittäessään tätä suosiolahjasäädöstä hylättäväksi,
muutosta hylättäväksi, kirjasi mietintöönsä kaksi
lausumaehdotusta, joista toinen itse asiassa sisältää likipitäen
saman asian, kuin mikä tässä tulee hylätyksi.
Mutta toivottavasti tämä nyt varmasti yksimielisesti
hyväksytyksi tuleva toinen ponsilausuma kuitenkin hallituksen
taholta saa vakavan huomion ja johtaa siihen, että viipymättä näihin
muihinkin kuin verotukseen liittyviin ongelmiin hallituksessa paneudutaan
yhteistyössä elinkeinoelämän
ja yrittäjäjärjestöjen ja maataloustuottajien
kanssa, joilla on asiantuntemusta tässä asiassa.
Arvoisa puhemies! Ensimmäinen lausumaehdotus, jonka
valiokunta ehdottaa hyväksyttäväksi,
edellyttää, että "perintö- ja
lahjaverolakia muutetaan niin, että yritysten ja maatilaomaisuuden
arvostussäännöt perintöverotuksessa
palautetaan ennen vuotta 1993 vallinneelle tasolle". Tästä valiokunta
oli yksimielinen. Vaikka tämä kuuluu verotuksen
ja sitä kautta valtiovarainvaliokunnan ja valtiovarainministeriön
alaan, lakivaliokunta rohkeni asiantuntijoitten kuulemisen perusteella
esittää tällaista ponsilausumaa. Todellakin,
yksi keskeinen tekijä näiden ongelmien ratkaisemisessa
on perintö- ja lahjaverotukseen liittyvät arvostussäännöt,
jotka pitää uudistaa. Paras malli näyttää olevan
palata takaisin noin kymmenen vuotta sitten vallinneeseen järjestelmään.
Arvoisa puhemies! Tämä lausuma, joka on valiokunnan
mietinnössä, ei sisällä mitään
aikamäärettä eikä riittävän
selkeää velvoitetta tämän ongelman
ajankohtaisuuteen, suuruuteen ja vakavuuteen nähden. Siksi,
arvoisa puhemies, ehdotan, että eduskunta hyväksyisi
tämän ensimmäisen lausumaehdotuksen seuraavassa
muodossa:
"Eduskunta edellyttää, että perintö-
ja lahjaverolakia muutetaan niin, että yritysten ja maatilaomaisuuden
arvostussäännökset perintöverotuksessa
palautetaan ennen vuotta 1993 vallinneelle tasolle. Hallituksen
on annettava tätä koskeva lainmuutosesitys eduskunnalle
siten, että se voidaan käsitellä vuoden
2002 valtiopäivillä."
Mielestäni velvoite näillä valtiopäivillä käsittelylle
on syytä antaa, koska hallitus on ollut varsin hidas näiden
ongelmien ratkaisemisessa. Niin kuin alussa totesin, vuonna 98 on
ensimmäinen esitys tehty ja vieläkään
ei saada mitään aikaiseksi. Ei ole syytä viivyttää tätä asiaa,
vaan ratkaista siltä osin, miten se nyt on helposti ja
nopeasti tehtävissä. Ei ole kysymys siitä,
että valtio maksaisi suuria perintöjä saavien
puolesta maksuja tai verohelpotuksia, vaan siitä, että pienet
ja keskisuuret yritykset ja maatilat voivat jatkaa toimintaansa
näistä ongelmista huolimatta. Tällä muutoksella
saadaan yhdeltä osin tässä asiassa parannus aikaan.
Kirsi Ojansuu /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Juuri siitä syystä,
että tämä ongelma on kattava ja on etsitty
ratkaisuja pitkän aikaa ja lakivaliokunnassa teimme perusteellista
työtä tämän eteen, kannatan
ed. Kankaanniemen tekemää vastalauseen täydennysehdotusta.
En siis halua, että tämä jää mappi öö:hön,
tämä hyvä ja hyvin perusteltu ratkaisuehdotus,
vaan siihen on viipymättä todellakin tehtävä tarvittavat
muutokset.
Eero Lämsä /kesk:
Arvoisa puhemies! Niin kuin ed. Kankaanniemi toi esille, tämä lakiesitys on
ollut pitkään täällä eduskunnassa,
vuodesta 98 lähtien, ja se annettiin uudelleen Lipposen
toisen hallituksen toiminnan alussa. Valitettavaa, että tämä ajautui
kiville. Jos tämä hallituksen esitys olisi hyväksytty,
tämä todella olisi jossakin määrin
helpottanut maatilayrityksien ja yrityksien sukupolvenvaihdoksia.
Vaikka tämä ajautui kiville eri syistä,
joita en lähde tässä ruotimaan, haluan
kuitenkin osoittaa valiokunnalle kiitokset siitä, että tähän
problematiikkaan, mikä liittyy sukupolvenvaihdostilanteisiin
yrityksissä ja maatiloilla, on todella paneuduttu. Nämä lausumat
ovat hyviä, ne veisivät asiaa eteenpäin,
mutta niin kuin tiedämme, lausumat herkästi jäävät
lausumiksi, ja sen takia tämä vastalauseessa oleva
täydennys, että edellytetään
hallituksen antavan lausumaa koskevat lakiesitykset jo näillä valtiopäivillä,
on erittäin tärkeä, ja toivottavasti
se nyt sitten menee läpi.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa rouva puhemies! On aikoja yhteiskunnassa, milloin kannattaa edistää sukupolvenvaihtoa,
ja sellaista aikaa elettiin 80-luvulla. Ne lainmuutokset, mitä silloin tehtiin,
edistivät sukupolvenvaihtoa niin, että yritykset
siirtyivät seuraavalle sukupolvelle, ja tämä uusi
sukupolvi uudella innolla kehitti yritystä entistä enemmän.
Nyt eletään sitä vaihetta, milloin niiden,
jotka saivat nämä yritykset 70—80-luvulla,
tulisi siirtää ne seuraavalle sukupolvelle, mutta
vallitseva lainsäädäntö on sellainen,
että se ei vaan verotussyistä tahdo tapahtua.
Suomen Yrittäjät on kiinnittänyt vuosia
tähän huomiota, ja tässäkin
salissa on useassa puheenvuorossa korostettu, että pitäisi
lainsäädäntöteitse muuttaa ennen
kaikkea verolakeja niin, että sukupolvenvaihtoa tulisi.
Jos ei tähän liitetä mitään
määräaikaa, niin on pelättävissä,
että hallitus ei tuo lakimuutosta. Siitä syystä tämä ed.
Kankaanniemen tekemä esitys on paikallaan, ja nyt eduskunta
voi osoittaa tahtoaan, halutaanko, että sukupolvenvaihtoa
edistetään, vai jatketaanko näin. Jos
haluamme edistää, niin silloin äänestämme
ed. Kankaanniemen tekemän esityksen puolesta.
Henrik Lax /r(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Jos määräaikoja
halutaan asettaa ponteen, on syytä edellyttää,
että ne täyttävät edes alkeellisimmat
realismin vaatimukset. Ed. Kankaanniemen suusta kävi ilmi
tämän tilanteen monimutkaisuus. Me tiedämme
kaikki, että ensi vuoden tulo- ja menoarvion käsittely
alkaa täällä ensi viikolla. On silkkaa
populismia vaatia hallituksen esitystä tähän
hätään. Peräänkuulutan
realistisempaa suhtautumista aikatauluun.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Nyt on käsittelyssä hallituksen
esitys 77 vuodelta 2000. Lakivaliokunta otti käsittelyyn
sen tämän vuoden keväällä,
ja jo heti käsittelyn alussa havaitsimme, että tämä lakiehdotus
ei täytä niitä odotuksia, joita yrittäjäpiireissä oli
sukupolvenvaihdosten vauhdittamiseksi. Perintökaaren 7 luku
toteutuessaan hallituksen esityksen mukaisesti olisi johtanut siihen,
että vanhemmat olisivat voineet jättää jonkun
lapsistaan perinnöttömäksi, mitä ainakaan
minä en voi hyväksyä, mutta tämä ei
nyt käsittelyssä olevan pohjaehdotuksen myötä toteudu.
Kuitenkin oleellinen osa sukupolvenvaihdosten vauhdittamista
on nimenomaan verotusarvojen ja perintövero- ja lahjaveroprosenttien
uudelleentarkastelu. Ne ovat tänä päivänä tässä kehityksen
esteenä, ja jos hallitus haluaa — hallituksella
on ollut monta vuotta mahdollisuus ja aikaa valmistella näitä asioita — ei
vieläkään ole myöhäistä näille
valtiopäiville tätä saattaa. Ed. Kankaanniemen
tekemä ja ed. Ojansuun kannattama ehdotus on varsin perusteltu
ja syytä eduskunnassa nyt hyväksyä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelun vaiheessa
on syytä palauttaa mieleen, mistä tämä alkuperäinen
esitys on oikein peräisin. Sehän on Lipposen ensimmäisen hallituksen
aikaisen maatalouspoliittisen työryhmän ehdotuksia,
jossa kaikki silloiset hallituspuolueet olivat takana, kaikki olennaiset
ministeriöt olivat takana ja myöskin perusteluista
oltiin täysin yksimielisiä. Nyt vaan on jo aikaa
mennyt hyvin runsaasti siitä, kun nuo ehdotukset tehtiin, eikä asia
ole edennyt eteenpäin, eivät myöskään ole
edenneet tässä edellytetyt muut vaihtoehtoiset
toimenpiteet. Asialla olisi todella ollut kiire; tässä on
raapattu fataaliin monta sukupolvenvaihdosta ja maaseutua autioitettu.
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Pidän erittäin valitettavana,
ettei tämä hallituksen esitys siinä muodossa,
kuin se oli valmisteltu, ole voinut edetä valiokuntakäsittelyssä ja
eduskuntakäsittelyssä. Täytyy nyt toivoa,
että tämä viesti, mikä nyt valiokunnan
mietinnössä on annettu näiden korjaavien
esitysten tekemiseksi nopeassa tahdissa, edistyy. Olisi tietenkin toivottavaa,
että voitaisiin tähän alkuperäiseen esitykseen
palata, mutta se nähtävästi on tässä vaiheessa
mahdottomuus. Mutta minun täytyy myöskin yhtyä tässä tapauksessa
ed. Laxin puheenvuoroon, vaikka aika harvoin voin sen sileällä sydämellä tehdä,
ja todeta, että nyt ei ole kyllä realismia tässä ponsiesityksessä,
ja siinä mielessä en voi katsoa sitä kannattavani.
Mutta oletan, että hallitus saa tästä selkeän
viestin ja ryhtyy toimenpiteisiin sukupolvenvaihdosten edistämiseksi.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Minä en kyllä alkuunkaan
ymmärrä ed. Laxin enkä myöskään
ed. Mäki-Hakolan perusteluja. Ed. Lax valiokunnan puheenjohtajana
on ollut hyväksymässä täsmälleen
saman sisältöisen ponnen vain sillä erolla,
että ed. Kankaanniemen esittämässä ponnessa
on aikaraja. On nyt merkillistä, jos ei tässä maassa
kolmessa neljässä kuukaudessa pystytä perintöverolakia
muuttamaan niin, että tämä eduskunnan
tahto toteutuisi. Tämähän on myöskin
teidän tahtonne, että lakia muutettaisiin, nyt
on vaan kysymys aikarajasta. Uskomatonta, jos ei todellakaan muutamaa
pykälää pystytä näin
lyhyessä ajassa muuttamaan. Loppujen lopuksi ei sillä ole
merkitystä valtion kassatuloon, ei tämä vie
rahoja eikä se myöskään tuo.
Kun on nykyinen lainsäädäntö,
näitä sukupolvenvaihdoksia ei tule ja näin
ollen tulee vain kuolemantapauksen kautta rahaa kassaan. Jos tämä toteutetaan,
niin silloin tulisi jonkin verran rahaa kassaan.
Pertti Mäki-Hakola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kallis on varsin hyvin tietoinen
siitä, minkälaisia synnytysvaikeuksia tämän
lain suhteen on ollut. Minä kyllä katson, että ed.
Kalliksen tekemä esitys on täyttä populismia.
Jos tässä asiassa todella halutaan päästä eteenpäin,
niin tästä tulisi löytää mahdollisimman
suuri yksimielisyys, millä tavalla asian suhteen edetään.
Ei täällä poliittisilla irtopisteillä päästä asian
hoitamisessa mitenkään eteenpäin.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Mäki-Hakola ja muutkin, katsokaapas kalenteria.
Tänään on 13. päivä syyskuuta
2002 (Ed. Zyskowicz: Ja perjantai!) — perjantaikin vielä — ja
vaalit ovat 16. päivänä maaliskuuta eli runsaan
puolen vuoden kuluttua. Meillä on viisi kuukautta aikaa
tällä eduskunnalla tehdä lainsäädäntöä,
(Ed. Ojala: Yli 200 lakia on vielä tulossa!) ja tässä on
tavattoman tärkeästä asiasta kysymys.
Tämä ei ole budjettilaki, tätä ei
tarvitse sitoa budjettiin. On siis aikaa pari kuukautta hallituksella
valmistella, ja sen jälkeen eduskunta vielä ehtii
hyvin käsitellä tämän esityksen.
On otettava vielä huomioon, että tässä on
pitkälti kyse paluusta ennen vuotta 93 voimassa olleeseen
järjestelmään eli meillä on
aika tuoreet pykälät siellä olemassa.
Toki järjestelmä on, myönnän,
aika paljon muuttunut, mutta kuitenkin tiedetään,
mikä on se yhteinen tahto, joka näkyy tässä ponnen
alkuosassa, ja sitten pannaan määräaika
siihen, niin saadaan tätä asiaa eteenpäin.
Meillä kaatuu kokoomuksen tahdosta kymmeniä, ehkä satoja
yrityksiä puolen vuoden aikana, kun te olette tätä asiaa
vastaan. Ministeri Niinistö ei ole luvannut, että hän
toisi tätä esitystä eduskuntaan nopealla
aikavälillä, ja voipa olla, että kokoomus
on oppositiossa ensi kaudella. Miten sitten katsotte? Jätättekö te
nyt tämän tilaisuuden käyttämättä?
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Minä en halua populismiin ryhtyä.
Olen ymmärtänyt, että eduskunnan tahto,
yksimielinen tahto, joka tulee ilmi valiokunnan mietinnöstä niin
kuin myöskin opposition vastalauseesta, on se, että tämä asia
korjataan. Siitä kai olemme aivan samaa mieltä.
Oppositio olettaa ja edellyttää, että ministeriö laatii
lakiehdotukset niin, että ne voidaan korjata. Edustajat
Mäki-Hakola ja Lax ovat molemmat sitä mieltä,
että aika loppuu kesken, ei ehdi. Minä luulen,
enkä luule vaan lähden siitä, että me
tulemme laatimaan lakialoitteen, joka vastaa teidän tahtoanne.
Toivon, että me silloin yksimielisesti sen lakialoitteen
hyväksymme. Kun te ette nyt halua aikarajaa panna, niin
esitämme lakialoitteen vielä tämän
syksyn aikana ja sitten se, totta kai, yksimielisesti voidaan hyväksyä.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tästä keskustelusta
voi tehdä vain yhden johtopäätöksen.
Meillä on eduskunnan yksimielinen tahto. Hallituspuolueiden
edustajat sanovat, että hallitus ei kykene sitä toteuttamaan. Täällä salissa
tuntuu olevan sellaisia, jotka kykenevät sen toteuttamaan.
Jättäkää paikkanne niille, jotka
pystyvät tämän toteuttamaan. Eihän
tässä muuta johtopäätöstä voi
asiasta tehdä.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Jotta tilanteen vakavuus kävisi
riittävän hyvin kaikille selväksi, totean,
että meillä on 50 000—70 000 sukupolvenvaihdosta
tulossa ihan seuraavien vuosien aikana. Nämä ovat
nimenomaan yrityspuolella, ja jotta yritystoiminta yleensä Suomessa
voi jatkua, me tarvitsemme joustavan järjestelmän
sukupolvenvaihdostilanteisiin, jotta eivät yritysten varat
tuhraannu eivätkä yrittäjien varat tuhraannu
yksistään sukupolvenvaihdosvaiheen veroihin ja
maksuihin, vaan rahaa on myös kehittää yritystoimintaa
ja turvata olemassa olevat työpaikat ja mahdollisesti luoda
uusia. Meillähän on todellinen tarve luoda paljon
uusia työpaikkoja, jotta me tästä työttömyyden
kurimuksestakin aikaa myöten pääsisimme
eroon. Tässä on todellinen vastuunoton paikka
nyt hallituksella.
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Minä kannatan erittäin
lämpimästi joustavia järjestelmiä sukupolvenvaihdostapauksissa
ja olen tätä hallituksen lakiesitystä ollut
alusta pitäen aivan selkeästi kannattamassa. Minä kysyn:
Miksi lakivaliokunta ei kahden eduskunnan aikana ole hoitanut tätä asiaa
siellä järjestykseen? Teillä eivät
ole nähtävästi argumentit siellä kuitenkaan
loppujen lopuksi riittäneet, kun tänne tullaan
tällaisella esityksellä.
Pidän edelleen erittäin suurena populismina täällä esiintyvien
muutospuolustajien esityksiä ja katson, että tällä tavalla
asiaa ei hoideta. Tässä salissa, tässä eduskunnassa,
täytyy löytyä yksimielisyys, miten asia
hoidetaan, niin voidaan todella päästä vakavasti
eteenpäin. Ed. Kallis on sen verran kokenut valtiopäivämies,
että hän tietää, miten näitä asioita
viedään eteenpäin, jos halutaan viedä asioita
eteenpäin eikä syyllistyä populismiin.
Mauri Salo /kesk(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Lakivaliokunnan toimialaan kuuluu suosiolahjapykälä.
Suosiolahjalla tätä ongelmakenttää ei
voida hoitaa. Ongelmat ovat veropuolella, ne ovat prosenttipohjaisia
niin perintöveron kuin lahjaveronkin osalta. Valmisteluvastuu
siltä osin kuuluu valtiovarainministeriölle, onko
se sitten ministeri Siimes vai ministeri Niinistö, mutta
joka tapauksessa vastuu on valtioneuvostolla.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Todellakin, lakivaliokunta ei verolakeja käsittele,
se voi vain esittää ponsilausuman, jolla velvoitetaan
hallitus toimimaan tässä asiassa. Mielestäni
tämä on asian laatuun ja laajuuteen nähden
niin iso verokysymys, että se kuuluu varsinaiselle valtiovarainministerille
eli ministeri Niinistölle. Mutta kun hän ei ole luvannut
tämmöistä esitystä, niin eduskunnan
pitää ottaa ryhdikkäästi vastuu
ja velvoittaa, että tämä esitys tulee,
ennen kuin menetämme paljon lisää yrityksiä ja
maatiloja. Täällä ei ole varaa elää tällä tavalla
kuin nyt on tapahtunut. Tätä asiaa on sinänsä vetkuteltu,
tätä suosiolahjakysymystä, liian kauan,
sen myönnän, mutta vastuu on paljolti myös
kokoomuksen hallituspuolueena merkittävällä ryhmällä lakivaliokunnassa,
että näin hitaasti on edetty. Nyt vastuu on verolainsäädännön
osalta valtiovarainministeriöllä ja valtiovarainvaliokunnalla.
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa rouva puhemies! Olen erittäin pettynyt siihen,
että hallituksen lakiesitys suosiolahjasta ei mennyt läpi.
Sama oli viime vaalikaudella. Ihmettelin jo silloin ja ihmettelen
tälläkin vaalikaudella, miten voi yhden asian
käsittely kestää niin kauan aikaa. Se
ei kyllä edistä yhtään millään
tavalla sukupolvenvaihdoksia.
Jotta se nyt tulee sanottua ääneen, ettei
kenenkään tarvitse lukea mitään äänestyskarttoja,
ilmoitan nyt julkisesti, että äänestän
ponnen puolesta elikkä painan punaista kohta. On se sitten populismia
tai ei, minun mielestäni sukupolvenvaihdoksiin pitää kiinnittää huomiota,
on sitten kysymys yrityksistä tai maatalouksista. Se on kuitenkin
sen verran tärkeä asia tässä suomalaisessa
yhteiskunnassa.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Arvostan ministeri Jari Koskisen puheenvuoroa,
koska minusta me lähestymme jälleen kerran politiikan
uskottavuutta tämän asian käsittelyssä,
jos ainoastaan leimataan populismiksi, jos vaaditaan näin
tärkeän asian läpiviemistä eduskunnassa.
Ei niin, että me näin vähällä selviämme,
vaan meidän pitää ottaa vastuu tästä asiasta.
Sen vuoksi arvostan ministeri Koskisen kannanottoa ja toivon,
että hallitus ja sen jälkeen eduskunta toimii
vielä tämän eduskuntakauden aikana.
Keskustelu päättyy.