2) Hallituksen esitys vuoden 2004 toiseksi lisätalousarvioksi
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä maanmainio hallituksemme
vannoo muun muassa hyvän hallintotavan nimeen. Nyt on kuitenkin
havaittavissa, että hallinto hakee ikään kuin
rajojaan, mitä kaikkea voidaankaan viedä ohi tai
yli eduskunnan. Myös hallinnon asenteet eduskuntaa kohtaan
ovat mielestäni liukuneet huonompaan suuntaan. Lainaan
runsaan vuoden takaista lehtiartikkelia, Uutispäivä Demarin
kirjoitusta kunta-alan talous- ja rahoitusfoorumista. Tässä on
kysymys kuntien menojen kasvusta ja eduskunnan tekemistä budjettilisäyksistä menopuolelle.
Puhuja, korkea-arvoinen valtion virkamies, on lehtiartikkelin mukaan
sanonut seminaarissa näin: "Kaikki lisäykset on
tehty eduskunnassa. Sitten samat lakeja säätäneet
kansanedustajat rientävät valtuustojensa kokouksiin
ihmettelemään, kuka niitä vastuita on
taas lisännyt." Näin puhuja piikitteli. Jätän
sukunimen tässä mainitsematta. Hän luetteli
muun muassa vuoden 96 lain lapsen subjektiivisesta oikeudesta päivähoitoon
ja nyt ajankohtaisen hammashoidon, joista kaikki lait on säädetty
eduskunnassa. "Mutta purukumin pureminen ja samaan aikaan käveleminen
ei tunnetusti onnistu monilta", puhuja piikitteli.
Tämä mielestäni kuvaa korkean hallinnon asennetta
eduskuntainstituutiota kohtaan. Voimme vain arvioida, mihin toimenpiteisiin
tällainen puhe jossakin seminaarissa olisi johtanut arabimaissa
tai toimivassa demokratiassa. Meillä todennäköisesti
on palkkaa vähän korotettu.
Kun eduskunnan tehtäviin kuuluu valvoa, nimenomaan
valvoa, ei pelkästään seurata, vaan valvoa,
hallituksen toimintaa, niin nyt on sillä tavalla puututtava
tässä lisätalousarviossa menettelytavan
arviointiin ja vähän arvosteluunkin. Kehutaan
tältä paikalta hallitusta silloin, kun aihetta
on, ja yleensä on aihetta — hallitus on rintamavastuussa
ja toimii yleisesti ottaen hyvin — mutta tämä on
myös se paikka, josta ja jolloin arvostellaan, jos ja kun
siihen on tarvetta.
Tämähän on täysin poikkeuksellinen
lisäbudjetti aikataulunsa osalta, kovalla kiireellä tehty yhden
ainoan syyn tähden, jonka kaikki tiedämme. Tämä koko
hässäkkä olisi voitu välttää ennen
juhannusta, jos olisi numeron 15 tilalle kirjoitettu numero 40.
Kyseessähän olivat VR:n osingot, joita VR tuloutti
40 miljoonaa euroa, josta kevään lisäbudjetissa
esitettiin radanpitoon, toisin kuin hallitusohjelmaan on kirjattu, vain
15 miljoonaa. Tuolloin meille vakuutettiin, että radanpidon
tarpeet voidaan hoitaa ilman tätä eduskunnan päätöstä 40
miljoonasta. Hallitus valitsi tietoisesti sellaiset menettelytavat,
joista aiheutui aika lailla vaurioita. Voisiko sanoa, että ne vauriot,
olkoot ne missä sarjassa tahansa, ovat ainakin maksimaalisia.
Valittiin tällainen reitti. Miksi moinen pihtisynnytys?
Miksi kaikki miinat piti polkea? Miksi eduskuntaa nöyryytettiin ja
uhkailtiin? Miksi eduskunta tuli saattaa naurunalaiseksi? Ne, jotka
haluavat olla vahingoniloisia, voivat sitä tänä päivänä olla.
Eduskuntaa kohdeltiin tässä asiassa kuin pajahanskaa.
Meillä oli tuolloin sana sanaa vasten. Valtiovarainvaliokunnan
kuulemat asiantuntijat sanoivat jo tuolloin, jo keväällä,
että hallituksen taholta esitetyt vaihtoehdot tärkeän
asian hoitamiseksi olivat sinänsä hyviä,
oikean suuntaisia, mutta laittomia. Sitten oli toinen näkökulma
hallituksen suunnalla. Niillä asiantuntijoilla, jotka esimerkiksi
meidän erinomaisen hyvää, reilua, rehtiä valtionvarainministeriämme
informoivat ja briiffasivat, oli toisenlainen kanta. Nyt on meidän
käsissämme tämä asia menettelytavan
johdosta. Asiallisesti ottaen tämä olisi voitu
hoitaa hyvän hallintotavan mukaan ennen juhannusta ihan
asiallisesti. Tämän vuoksi joutuu näitä menettelytapoja ääneen
pohtimaan. Jos kunnioitettu Urho Kaleva Kekkonen eläisi,
tällaisen prosessin jälkeen hän saattaisi
sanoa uudemman kerran ne kuuluisat sanansa. Kun tämä on
lastenohjelma, sanon vain osittain: "- - tanan tunarit!" Pääasia
on kuitenkin, että eduskunnan tahto tässä yhteydessä toteutuu
ja ratojen kuntoa voidaan parantaa 25 miljoonalla eurolla aikaisempien määrärahojen
lisäksi.
Nimenomaan haluan tässä todeta, että en
kritiikkiäni kohdista mitenkään henkilökohtaisesti valtiovarainministeriin,
vaan olen aistinut tämän asian ympärillä muunlaista
liikehdintää. Hallinnossa on vähän
tällaista yleisempää ilkkumista eduskuntaa
kohtaan. On ymmärrettävää, että kansalaiset
voivat ja saavat ja heidän pitääkin arvioida
ja arvostella maan eduskuntaa ja kansanedustajia. Heillä on
siihen oikeus, ja eduskunta jäsenineen vastaa toiminnastaan äänestäjille,
ei vastaa siis hallinnolle, vaan hallinto on palveluja tuottava
organisaatio, jonka pitäisi olla aika suorastaan nöyrä eduskunnan
päätöksille. Mitä eduskunnan
päätöksiin tulee, niitten järkevyyttä, typeryyttä,
mitä tahansa ominaisuutta, on oikeus arvostella äänestäjillä,
mutta hallinnon pitää niitä toteuttaa.
Täällä puhutaan usein eduskunnan budjettivallasta.
Jos se puhtaaksi viljellään, niin silloin kun
eduskunta käsittelee budjettia, esimerkiksi hallituksen
olisi syytä olla aika kaukana siitä prosessista
ja rauhoittaa tilanne ja kunnioittaa eduskunnan budjettivaltaa.
Mutta tämänhän hallitus voi tämän
syksyn aikana taas leppoisasti osoittaa etenkin joulunalusviikoilla.
Kaiken kaikkiaan, arvoisa herra puhemies, tämä lisätalousarvioesitys,
joka täällä nyt on, on perusteltu. Siinä on
oikeita asioita, ja kaikin tavoin yrittäkäämme
vaikuttaa siihen, että se läpäisee eduskuntakäsittelyn
todella nopeasti, jotta ihmisillä on töitä ja
jotta sulan maan aikana saadaan esimerkiksi meidän rataverkkoamme
kunnostetuksi.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Vaikka ed. Saarinen ikään kuin synninpäästöä minulle
yritti antaa, en minä nyt ihan karvoineen päivineen
tuota niele. Muistutan vain siitä, että se prosessi
ei vielä missään vaiheessa edennyt sellaiseen
hallituspuolueitten eduskuntaryhmien pelisääntöjen
mukaiseen vaiheeseen, jossa valtiovarainministeri neuvottelee eduskunnan
valtiovarainvaliokunnan ja eduskuntaryhmien puheenjohtajien kanssa.
Eli se katkesi aikaisemmassa vaiheessa, vaiheessa, jossa eduskuntaryhmien
välisiä pelisääntöjä ei
ollut noudatettu, ja sen vuoksi tapahtui niin kuin tapahtui.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jatkoksi siihen oivalliseen, mitä ed.
Saarinen edellä sanoi, totean, että viime syksynä eduskunta
yksimielisesti päätti aloitteeni pohjalta budjettikäsittelyssä palauttaa
hallituksen poistaman peruskorjauksen aravalainoituksen. Tiedättekö,
kuinka monta peruskorjausaravalainaa tänä vuonna
on myönnetty? Ei ensimmäistäkään.
Kun tiedustelin asiaa ympäristöministeriön
vastaavalta virkamieheltä, hän vain totesi, että pitäisihän
nyt edustajan tietää, missä se valta
on.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ministeri Kalliomäen puheenvuoron johdosta
totean vaan lyhyesti, että tämä asiahan,
asiallisesti kun puhutaan VR:n osinkojen irrottamisesta, siitä 25
miljoonasta, töksähti laillisuuskysymykseen, niin
kuin nyt huomaamme. Laillisuuskysymykset eivät voi olla
mitään pelisääntökysymyksiä,
ne ovat juridisia kysymyksiä. Minä myönnän
kaikki ne taustat, mihin ministerikin viittasi, mutta tämä 25
miljoonaa oli juridinen kysymys, ei pelisääntökysymys.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On tietysti hallituksen sisäinen
asia käydä tätä sanailua, mutta
tämmöisenä etupenkin taavettina toteaisin
sen, että tässä on nyt kaksi selvää totuutta
vastakkain, ja tästä pulpetista katsottuna vaikuttaisi
siltä, niin kuin ed. Saarinen saattaisi olla oikeassa ja
ministeri Kalliomäki jonkin verran väärin
muistavainen. Lopputuloshan on se, että tässä oikaistaan
asia. Se niin kuin todistaa sen puolesta, että ed. Saarinen
kumppaneineen on oikeassa ja ministeri Kalliomäki valitettavasti
väärässä.
Irja Tulonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun itse liikennejaostossa tätä asiaa
käsiteltiin, niin täytyy tietysti sanoa, että olihan
se aika uskomatonta, aika nöyryyttävää sillä lailla,
että kun oli päätökset yksimielisesti
tehty ja kokous oli päättynyt, niin sitten sanottiin,
että ei tämä nyt oikein pidäkään
paikkaansa. Hallitus toivon mukaan nyt parantaa niitä pelisääntöjään
ja noudatetaan semmoisia pelisääntöjä,
että myöskin siihen päätöksentekoon voi
oppositio yhtyä. Nyt kun on tulossa sitten seuraavaksi
varsinainen talousarvio, niin toivon, että hallitus selventää näitä pelisääntöjä.
Siitä olen ed. Saarisen kanssa samaa mieltä, että kyllä tässä tietysti
tämä juridiikkakysymys oli se iso asia, mutta
toivoisi tietysti, että ei tämmöisiä kansantaloudellisesti
järjettömiä päätöksiä tehtäisi,
kun tiedetään, että nyt tämä perusradanpidon
rahoitus tulee myöhään ja on ongelmia
sitten panna käyntiin jatkossa näitä asioita.
Tässä ei ole mitään järkeä.
Pekka Nousiainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllähän keväällä oli selvää,
että helpoimman vaivan tie olisi ollut viedä nämä kevään
lisäbudjetissa läpi, mutta kuten täällä on
todettu, se ei silloin onnistunut. Nyt asiallisesti ottaen tiedettiin,
että tämä asia on edessä. Toki
on myönnettävä se, että Ratahallintokeskuksella
on nyt ollut sitten hallituksen taholta annetun lupauksen perusteella
aikaa valmistautua jo näihin töihin ja sillä lailla
on helpotettu tätä tuskaa. Mutta itse asiassa
nämä kohteet, Siilinjärvi-, Viinijärvi-,
Pieksämäki-, Kuopio-ratahankkeet, ovat todella
perusteltuja. Siellä on jo jouduttu nopeusrajoituksia laskemaan,
matka-ajat ovat pidentyneet. Kyllä nyt viimeiseen tuskaan tulevat
nämä rahat ja sillä lailla on erinomaista, että tämä on
tullut eduskunnan käsittelyyn, ja toivottavasti viedään
pikaisesti läpi.
Toinen kysymys, mikä keväällä oli,
oli tämä Kansallisen metsäohjelman nuorten
metsien hoitorahan saaminen. Siinähän on 15 miljoonan
euron vaje tämän syksyn osalta. Toivon, että syksyn
toisessa lisäbudjetissa päästään
siihen ja saadaan siihenkin asiaan korjaus.
Kari Uotila /vas (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tästä laittomuudesta ja
asianomaisen asian hoidosta sen verran, että silloin juhannuksen
jälkeen hallituksen puolelta vakuutettiin, että kyllä asia
hoituu ja kyllä työt jatkuvat. Nähtävästi
hallituksen sisällä oli silloin sellainen käsitys,
että joillakin "vippaskonsteilla" pystytään
tämä asia järjestämään,
mutta saamamme informaation mukaan niin oikeuskanslerin kuin tämän
uuden virkamiehenkin — mikä se nyt on, tämä kontrollööri
vai mikä tämä hieno nimi on — (Min.
Koskinen: Konduktööri!) näidenkin taholta
viitattiin, että tällainen peli ei kerta kaikkiaan
vetele. Sen vuoksi budjettiriihessä hallitus joutui ensin
pöytäkirjamerkinnällä sitoutumaan siihen,
että lisäbudjetti tulee, ja nyt onneksi tämä lisäbudjetti
on tehty. Mutta aivan naurettava ja liian pitkälle viety
prosessi on, kun ei silloin keväällä otettu
järkeä käteen ja tehty asianomaista ratkaisua
sen 40 miljoonan osalta.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Kontrollöörit ja konduktöörit
saattavat mennä sekaisin meiltä itse kultakin.
Mutta mikä tässä on nyt oleellista, josta
olen valtiovarainvaliokunnan kanssa puhunut ja ymmärtänyt,
että valtiovarainvaliokunta on samaa mieltä, olisi
hyvä saada koko eduskunta sitten siihen mukaan, on se,
että sen tyyppisestä menettelystä, mitä olemme
käyttäneet vuodesta 95 lähtien, eli tätä VR:n
osinkoväylää on käytetty vuosittain,
pääsisimme nyt eroon. Ensi vuoden budjetti on
pyritty laatimaan sillä tavalla, että budjetissa
on sisällä kaikki määrärahat,
niin ettei tarvitsisi sitten jatkossa eduskunnassa lähteä ikään
kuin lausumilla rakentamaan taas tätä osinkoväylän
käyttöä. Neuvoteltakoon sitten normaalibudjettimenettelyn
osalta eduskunnan kanssa, mutta se on sekä VR:n että eduskunnan
ja hallituksen työn kannalta hankala asia tuo väylän
käyttö, joka valitettavan pitkään
on ollut käytäntönä.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Näin takapenkin taavina voisi
todeta sen, että tällä kertaa ed. Saarinen oli
kyllä harvinaisen oikeassa, kun hän kohdisti joitakin
sanoja erityisesti hallintoon. Olen nyt tässä talossa
runsaat 17 vuotta ollut, ja kyllä täytyy todeta,
että valitettavasti määrätyissä ministeriöissä,
en tiedä, johtuuko sitten ministeristä, tuntuu
siltä, että hallinto päättää ministerin
ohi, mitä tehdään. Minä olen
ymmärtänyt, että ministeriöt
ovat päällikkövirastoja ja siellä tehdään niin
kuin ministeri sanoo. Toivoisin, että näin myös
muuten olisi tilanne, ja minä en vaan oikein tahdo ymmärtää sitä,
mitä järkevyyttä on valtiovarainministeriön
osalta se, että näitä töitä tehdään
nyt. Niin kuin ed. Saarinen sanoi, täytyy toivoa, että maa
ei jäädy. Sehän tulee huomattavasti kalliimmaksi
tehdä näitä töitä maan
ollessa jäätyneenä kuin sulan maan aikaan.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Nämä työt tulevat tehdyiksi
siinä aikataulussa kuin aikaisemminkin on vastaavassa tilanteessa
tapahtunut.
Mitä tulee tuohon, kuka päättää,
tietenkin ministeriössä ministeri päättää aina
viime kädessä. Luin tuon ed. Saarisen siteeraaman
Demari-lehden jutun myöskin ja minusta on ihan syytä tältä paikalta
pahoitella tuota ministeriömme korkeimman virkamiehen lausuntoa,
jos se pitää siinä muodossa paikkansa
kuin lehti kirjoitti.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Olen hyvilläni nimenomaan siitä,
mitä ministeri Kalliomäki äsken juuri
totesi, että tällainen hallintokulttuuri alkaisi
seurata ministerin korrektia suhtautumista eduskuntaa kohtaan. Hän
on sen esittänyt täällä aikaisemminkin. Hän
on kiittänyt keskustelua, ja vaikka se on ollut vähän
kitkerää tai katkeraa, hänellä on
ollut voimia kiittää meitä kriittisestäkin
keskustelusta. Samoin tämä osinkopolitiikka on
varmaan miettimisen arvoinen, millä tavalla edetään.
Asioita pitää kehittää.
Me olimme ed. Uotilan kanssa eilen sellaisessa informaatiotilaisuudessa,
kun meille sanottiin, että se kvartaalipolitiikka on todella
hyvää politiikkaa julkisessa hallinnossa, mutta
sen pitää olla sihdillä 25 vuotta, ja
silloin puhuttiin nimenomaan julkisista investoinneista, muun muassa
liikenneinfrasta.
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Puhemies! Täällä viitattiin siihen,
että oikeuskansleri ja kontrollerit ovat puuttuneet tähän
asiaan, ja ikään kuin vihjaistiin, että tässä olisi
jotakin laittomuuksia ollut tekeillä. Suinkaan siitä ei
ole kyse. Oikeuskansleri ja erilaiset virkamiehet antavat lausuntojaan
eri asioista, ja niin myös tässäkin,
ja nimenomaan tavoitteena on ollut se, mikä on nyt sitten lopputulema,
että tämä voitontuloutus saadaan yhteensä nyt
kokonaismäärältään
siihen käyttöön, mikä on alun
perin ollut tarkoitus. Se on nyt sitten tässä lisäbudjetissa
esitetty. Tietysti täytyy todeta se, että, totta
kai, kyllähän tällaisesta menettelystä on
aiheutunut paljon vaivaa, mutta se, että kun nyt tämä lisäbudjettiesitys
on tässä kokonaisuudessaan voitontuloutuksen kohdalla, minusta
ehkä olisi aiheellista se, että tässä keskusteltaisiin
siitä, onko järkevää todella
tulevaisuudessa lisäbudjetoida näitä voitontuloutuksia tai
tähän puoleen, tulevaisuuden järkevämpään käytäntöön
kiinnittää huomiota. Minun tavoitteeni oli se
alusta lähtien, että (Puhemies koputtaa) tämä määräraha
saataisiin käyttöön kokonaisuudessaan.
Anne Huotari /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! VR:n hallintoneuvostossa, missä ed.
Nousiainen ainakin aikaisemmin oli — en muista, onko hän
vielä siellä — on todettu ihan selkeästi,
että Ratahallintokeskus ei voi aloittaa töitä,
ennen kuin sillä on päätökset
siitä, että rahat ovat. Ei se voi minkään
löyhän lupauksen perusteella niitä aloittaa.
Se on ihan selvä asia. Oli tiedossa jo silloin keväällä,
että tulee paljon kalliimmaksi se, että ei pystytä suunnittelemaan
näitä töitä hyvissä ajoin.
(Min. Luhtanen: Löyhää tietoa!) — Ministeri
Luhtanen sanoo, että löyhää tietoa
ilmeisesti meille annetaan VR:n hallintoneuvostossa. Toivottavasti
sitten myöskin valtion virkamies, joka edustaa siellä valtiota,
oikaisisi siellä, kun hän on läsnä kokouksissa,
että meille valehdellaan. Minun on vähän
vaikea uskoa, että näin on tehty. Meille osoitettiin
selkeästi luvuilla, että mikäli näitä suunnitelmia
ei voida tehdä vuoden tai kahden suunnitelmajaksoilla,
niin silloin se tarkoittaa (Puhemies koputtaa) sitä, että näissä pätkätöissä joudutaan
välillä tuomaan kalustoa (Puhemies koputtaa) pois
ja siirtämään niitä (Puhemies:
Minuutti!) toisiin paikkoihin jne. Se on kallista. Se minua ihmetyttää,
että valtiovarainministeriö ei (Puhemies koputtaa)
tätä huomioi.
Ahti Vielma /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustajat Saarinen ja Vistbacka kiinnittivät
minusta erittäin tärkeään asiaan
huomiota: hallintoon, johon kuuluvat ministeriöt, niitten
johto. Kyllä minunkin kokemukseni ovat sellaiset, että vuosien
varrella tilanne on mennyt huonompaan suuntaan ja ministeriöt
jopa ministerin johdolla ovat enemmän virkamieskoneisto
kansaa vastaan kuin kansan puolesta. Se yleisesti tästä asiasta
sanottuna.
Tämän asian osalta keväällä ennen
juhannusta, kun äänestettiin, kokoomus oli sen
suuremman summan kannalla. Silloin tehtiin virhe. Noin rakentamisen
kannalta tässä on tapahtunut myös sellainen
virhe, että parhaaseen mahdolliseen aikaan, kun töitä Suomessa
voidaan tehdä, niitä ei voida tehdä sen
takia, että eduskunnassa tapahtuu virhe, jonka hallitus
aiheuttaa. Tämä on minusta hyvin oleellinen asia.
Otettakoon tästä sitten oppia vastaisuudessa,
niin että hankkeet eivät viivästy hallituksen
esittämien virheitten vuoksi.
Reijo Laitinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Asiantuntijakuulemisessa tänään
eräs asiantuntija luonnehti tätä lisätalousarviota
niin sanotun välivaiheen lisätalousarvioksi. Varsinainen
toinen lisätalousarvio tulee sitten noin kuukauden päästä.
Nimenomaan kysymys oli radanpidon määrärahoista.
Minusta tuo keväinen näytelmä tai alkukesäinen,
mikä se nyt olikaan, oli aika tavalla arvoton. Kyllä tässä oli myös
juridisista asioista kysymys, mutta myöskin menettelytapakysymyksestä.
Sen takia on hyvä, että nyt tässäkin
yhteydessä tästä asiasta keskustellaan.
Minusta on erinomainen asia se, että liikennejaoston puheenjohtaja
Saarinen nosti tämän asian esille. Ei meidän
tule enää tämän kaltaisiin menettelyihin
syyllistyä. Tämä ei ollut millään
tapaa hyvän hallintotavan mukaista. Kyllä tässä nyt
on pakko sanoa se, että hallituksen jääräpäisyydestähän
tässä oli kysymys. Tämä asia
olisi pitänyt silloin keväällä hoitaa,
koska yksituumaisuus myöskin hallituksessa tämän
asian osalta oli. Nyt on nähty turhaa vaivaa, joka on myös
maksanut tietysti rahaa. Mutta otetaan tästä nyt
opiksi.
Jari Leppä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Varsinaisen budjetin lähetekeskustelussa
ja myös välikysymyskeskustelussa moni ministeri
totesi, että politiikkaa tehdään ajassa.
Siinä mielessä ja sitä taustaa vasten
tuntuu erittäin erikoiselta se kevätkesän
näytelmä, joka käytiin, joka täällä nyt
on kuvattu, jossa ne VR:n sekä myöskin metsänparannusvarat
jäivät tulematta, ja nyt VR:n osalta asiaa korjataan.
Sen sijaan ajassa tehdään nyt politiikkaa KTM:n osalta,
jolloin lisätään Finnveran luotonmyöntövaltuuksia
40 miljoonalla. Se on sitä ajassa tapahtuvaa politiikkaa,
ja sitä pitää meidän kaikkien
tervehtiä tyydytyksellä. Se tulee tarpeeseen ja se
tulee oikeaan aikaan, mutta otettakoon, niin kuin moni kollega on
sanonut, tästä kevätkesäisestä tapahtumasta
oppia.
Petri Salo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Keräsin tuossa kesänmittaisia
lehtiartikkeleita tämän suuren näytelmän jälkeen,
jolloin hallituspuolueiden kansanedustajat puolustelivat tätä äänestysratkaisua
ja -käyttäytymistään vielä kevään
aikana. Niitä on nyt mukava lukea. Arvelin jo silloin,
että tämä tilanne ei voi jäädä tähän,
etteikö tähän palata myöhemmin
lisäbudjetissa. Tiesimme myös yhtenäisen
käyttäytymisen osalta, että hallitus
ei selviä tästä nyt enää ilman
arvovaltatappiota.
Täällä on puhuttu paljon valtiovarainministerin
roolista. Minun tulee hieman sääli myöskin meidän
liikenneministeriämme. Minä nimittäin käytin
palautekeskustelussa puheenvuoron ja sanoin, että jos olisin
itse ministerinä joutunut tuollaisen nöyryytyksen
kohteeksi, olisin pyytänyt eroa. Käytin näin
voimakkaan puheenvuoron. Nyt molemmat valtioneuvoston jäsenet
täältä poistuivat, mutta eihän
tämä ole omiaan lisäämään
liikenneministerin ja hänen hallintonsa uskottavuutta jatkohankkeissa.
(Puhemies koputtaa) Sinänsä yhdyn ed. Saarisen
mielipiteeseen täysin.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa herra puhemies! Juridiikasta ja menettelytavasta kuitenkin
palaisin myöskin tähän sisältöpuoleen
ja lähden siitä, että eduskunta on monena,
monena vuonna käsitellessään seuraavan
vuoden talousarviota ja käsitellessään
lisätalousarvioita ollut aivan aiheesta huolissaan rataverkon
kunnosta, liikennöitävyydestä, lisääntyvistä nopeus-
ja painorajoituksista jne. ja edellyttänyt moneen otteeseen
lisärahoitusta. Siitähän oli kysymys,
kun tämän vuoden varsinaista budjettia käsiteltiin
ja eduskunta yksimielisesti edellytti, että radanpitoon
on saatava lisää rahaa. Se teki viime joulun alla
muutoksia, osoitti silloin tiukkojen neuvottelujen jälkeen
liikenevää rahaa tieliikennepuolelle, tienpitoon,
ja oli aika luottavainen, että kevään
ensimmäisessä lisätalousarviossa radanpitoon
tulee riittävästi rahaa, ja siihen vielä liittyy
sitten tämä VR:n voiton tuloutus.
Itse asiassa voi sanoa, että ne työntekijät,
joiden työllisyys on kiinni radanpidosta ja uusinvestoinneista,
korvausinvestoinneista siellä, sekä se virkamieskunta,
joka valmistelee tätä ja tekee näitä suunnitelmia,
ovat oikeastaan roikkuneet löysässä hirressä koko
vuoden. Varmasti he olivat toiveikkaita siitä, kun eduskunta
tämän vuoden budjettia käsitellessään
ponnella edellytti ratarahojen lisäämistä,
olivat tietysti toiveikkaita ensimmäisen lisäbudjetin
käsittelyn yhteydessä. Sen jälkeen tulivat
nämä hallituksen löysät ja sittemmin — olen
edelleen sitä mieltä, että juridiikan
kannalta hyvin kyseenalaiset — vihjailut siitä,
että joillakin rahojen siirroilla ja kepulikonsteilla tämä asia
hoidettaisiin ilman selkeätä budjettilisäystä.
Sen jälkeen tuli sitten budjettiriihi, jossa tuli pöytäkirjamerkintä tästä toisesta
lisäbudjetista, ja nyt edelleen jatkuu epävarmuus niin
kuin tämä lisäbudjetti on täällä eduskunnassa
ja lopullisesti päätettynä. Uskon ja
toivon, että mietintö todella nopeasti tulee valtiovarainvaliokunnasta
ja asia siltä erää saa lopullisen sinetin.
Mutta rahoitustaso tästä eteenpäin — itse
asiassa seuraavat ongelmat meillä ovat edessä jo ensi
vuoden budjetin osalta, koska ensi vuoden budjetissa verrattuna
nyt siihen rahoitustasoon, joka näiden lisäbudjettien
jälkeen tälle vuodelle tulee lopulliseksi budjetiksi,
noin pikaisesti arvioiden laskin ainakin, että puuttuu
siitäkin tasosta 10 miljoonaa ensi vuoden varsinaisesta
budjettiehdotuksesta. Jos haluttaisiin rataverkkoa kehittää,
estää liikennerajoituksien lisääntyminen,
tarvitaan ehdottomasti lisäystä. Tänään
julkaistussa omassa vaihtoehtobudjetissaan vasemmistoliiton eduskuntaryhmä edellyttää
lisämäärärahaa ensi
vuoden budjettiin, ja toivottavasti tähän saamme
sitten tukea koko eduskunnalta tämän budjettikäsittelyn
aikana.
Radanpidon ja investointien kustannukset nousevat aika yllättävistäkin
syistä. Yksi syy on se, että rautatieverkko teknistyy
koko ajan. Kulunvalvontalaitteet, turvallisuuslaitteet, kaikki tällainen
tuo teknisiä kustannuksia koko ajan lisää,
ja sen vuoksi nämä korvausinvestoinnitkin aina
kallistuvat ja kallistuvat. Tällainenkin syy kuin Kiina-ilmiö tässäkin
jyrää elikkä pelkästään
se, että Kiinan voimakkaan taloudellisen kasvun vuoksi
muun muassa teräksen hinta on maailmalla erittäin
korkea, ja silloin kun puhutaan radanpidon investoinneista, korvausinvestoinneista
ja uusinvestoinneista, terästä on todella paljon,
niin kiskoissa, tolpissa kuin kaikissa muissakin laitteissa. Tällainenkin
seikka tekee tarvetta lisätä radanpidon rahoitusta
jatkossa.
Mutta ihan siunatuksi lopuksi: Kun opposition näkövinkkelistä tätä juhannuksen
alla ollutta näytelmää seurasi ja kun
muutaman kerran silloin hallituspuolueen valtiovarainvaliokunnan ryhmävastaavana
ollessa asioita käsitteli aikoinaan, kyllähän
tässä nyt pikkasen mopo karkasi käsistä myös
eduskunnalta. Kun me aika rajusti sivalsimme VM:n virkamiestä liikennejaostossa,
toisaalta herää kysymys, että eduskuntahan kuitenkin
viime kädessä sen päätöksen
juhannuksen alla teki eikä lisännyt 25:tä miljoonaa
siihen ensimmäiseen lisäbudjettiin. Jotkut kyllä ryhdikkäästi äänestivät.
Ehkä, jos ajatellaan eduskunnan arvovaltaa, siinä tilanteessa
olisi todella pitänyt pistää sitten hallitus
lujille ja todella edustaa tässä salissa laajemmin
sitä valtiovarainvaliokunnan ja eritoten liikennejaoston
kantaa ja asiantuntijoiden kantaa ja myöskin ministerin
kantaa siitä, mikä on radanpidon lisärahoituksen
tarve tänä vuonna, elikkä kyllä tietysti meidän
pitää myöskin koko eduskuntana katsoa peiliin
ja seuraavalla kerralla olla vielä jämäkämpiä näissä määrärahoissa
koko porukkana. Siihen ei riitä pelkästään
liikennejaoston kanta. Siihen tarvitaan laajemmin tämän
salin tukea.
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Ed. Salolle, joka ei näy istuvan
salissa, toteaisin, että eduskunnan ylihän tässä käveltiin. Kyllä sen
kokemuksen ja havainnon mukaan, mikä minulla on, aikaisemmat
eduskunnat ovat toimineet aikaisempien liikennejaostojen ja muiden
ja myös valiokunnan esityksen mukaan niin, että kyllä täällä on
tehty huomattaviakin lisäyksiä ja paketteja. Niin
kuin totesin, minun lähtökohtani oli se ja kaikin
toimin niin toimin, että koko osinkotulo saadaan toteuttaa
niin kuin nyt on sitten tapahtunut, mistä olen tavattoman
tyytyväinen. Viittaan vielä siihen, että vaivaa
aiheutui mutta ei ehkä niinkään kuitenkaan
vahinkoa. Kyllä tässä on koko ajan seurattu
tätä tilannetta, mutta totean vielä,
että eduskunnan yli käveltiin. Sitä voivat
edustajat täällä sitten miettiä.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Erityisesti ed. Uotilan puheenvuoron loppuosa
lämmitti mieltä. Kyllä eduskunnan on
pidettävä itse kiinni päätösvallastaan.
Ei siitä pidä kukaan muu eikä mikään
muu taho koko valtakunnassa eikä koko maailmassa kiinni,
jos me emme itse pidä siitä budjettivallasta kiinni,
joka muuten on suvereeni perustuslain mukaan. Siis kysymys on perustuslaillisesta
oikeudesta.
Kääntäen, kun me murehdimme, että ihmiset eivät
jaksa, halua, viitsi äänestää,
miksi he äänestäisivät, jos
valta todellisuudessa näyttäytyy olevan ihan muualla,
johtavilla virkamiehillä tai ministereillä? Eihän
vaaleilla ministereitä valita, vaaleilla valitaan kansanedustajat
ja kunnanvaltuutetut. Päätöksenteon pitäisi
näyttää ja näyttäytyä siltä,
että kansan valitsemat edustajat käyttävät
myös aidosti päätösvaltaansa.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Uotila käytti liikennejaoston
puolesta erittäin hyvän puheenvuoron, hyvin johdonmukaisen
puheenvuoron, mikä linjaus meillä liikennejaostossa
on näistä valtion väylähankkeista
ja joukkoliikennehankkeista jnp.
Todella henkilökohtaisesti olin hyvin loukkaantunut
siitä, että meillä oli yksimielinen liikennejaoston
päätös siitä, että 25
miljoonaa euroa ratatöihin annetaan rahaa edellisessä lisätalousarviossa.
Olen hyvin loukkaantunut ed. Ala-Nissilälle siitä,
että hän kuitenkin valtiovarat sai luopumaan tästä liikennejaoston
esityksestä sen jälkeen, kun ministeri Kalliomäki
oli ilmoittanut, että hallitus kaatuu, jos tämmöinen
esitys viedään läpi.
Minä peräänkuulutan eduskunnan toimivaltaa siltä osin,
että enemmän käytettäisiin näissä asioissa
päätösvaltaa eduskunnassa ja otettaisiin
se pois hallitukselta.
Reijo Laitinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Uotilan puheenvuoro oli lähes
kaikilta osin ihan allekirjoitettavissa, niin kuin hänen
puheenvuoronsa yleensäkin ovat olleet erityisesti silloin,
kun vasemmistoliitto oli hallituksessa, mutta aivan oikein hän
kiteytti oman puheenvuoronsa.
Kysymys oli siitä, mikä on eduskunnan budjettivalta,
ja todella se budjettivalta on meillä täällä ja
budjetin valmistelee tässä talossa valtiovarainvaliokunta.
Tässä suhteessa se näytelmä, niin
kuin sanoin, oli aika tavalla arvoton. Siitä ei kyllä tyylipisteitä tule.
Eduskunta käveli käytännössä itse
eduskunnan ylitse.
Mitä tulee ed. Salon puheenvuoroon, ei voi vetää sellaista
johtopäätöstä, että ministerin
olisi pitänyt tuosta näytelmästä vetää johtopäätös.
Ministeri toimi erittäin jämäkästi,
puolusti omaa ehdotustaan, niin kuin täällä pitääkin.
Tässä suhteessa puheet siitä, että ministerin
olisi tullut silloin kesällä tehdä sellaiset
johtopäätökset, että hän
olisi hyvin eronnut, ovat (Puhemies koputtaa), kyllä hyvin,
hyvin pitkälle meneviä johtopäätöksiä.
Jukka Vihriälä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On totta, että ensimmäisen
lisäbudjetin käsittelyn yhteydessä eduskunnan
yli käveltiin, siitä ei pääse
mihinkään. On hyvä, että nyt
tässä niin sanotussa toisessa lisäbudjetissa korjataan
asia, joka olisi voitu hoitaa aivan kivuttomasti jo kesäkuun
aikana. Tämähän on totuus.
Kyllä täytyy myöntää,
että aika katkeraa se on, kun liikennejaostossa yksimielisesti
asiaa vietiin eteenpäin, ja myöskin se, että kyllähän
liikenne- ja viestintäministeri Luhtanen toimi tässä aivan johdonmukaisesti,
oli takana, mutta niin sanotut muut voimat sitten määräsivät
sen, että näin ei voinut käydä.
Tämä on valitettavasti todettava, mutta on hyvä,
että se nyt on saatu, että jotain tästäkin
opittaisiin.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Tämä hallituksen esitys tämän
vuoden toiseksi lisätalousarvioksi ansaitsee sekä kiitosta
että moitteita.
Jos ensiksi toteaa moitteen paikat, täytyy todella
ihmetellä, miksi metsänparannusvaroihin ei ole
tässä lisäbudjetissa esitetty rahoitusta.
Siellä ovat nyt rahat loppuneet ja tarve olisi noin 9 miljoonaa
euroa eli ei merkittävä summa kaiken kaikkiaan.
Työt maakunnissa pysähtyvät, nämä tärkeät
työt, ja työssä olevat henkilöt
joutuvat työttömiksi, lomautetuiksi loppuvuoden
aikana. Näin ei pitäisi päästä tapahtumaan.
Tässä on aivan saman tyyppisestä kysymys
kuin VR:n osalta, mutta ehkä maa- ja metsätalousministeri
on nukkunut, kun tätä lisäbudjettia on
tehty, ja näin on päässyt käymään.
En jaksa uskoa, että valtiovarainministeri olisi tätä vastustanut,
mutta ehkä näin on kuitenkin tapahtunut. Tämä on
ikävä todeta, että näin on käynyt.
Kun seuraava lisäbudjetti ehkä tulee marraskuussa,
se on auttamattomasti myöhässä tässä asiassa.
Erityisesti keskustalta olisi odottanut todellakin metsänparannustöihin,
tärkeisiin töihin, lisärahoitusta, jotta
häiriötön työ olisi voinut jatkua.
Herra puhemies! Täällä käytiin
keskustelua Ratahallintokeskuksen ja radanpidon määrärahoista
ja siitä, mitä on tapahtunut. Oli paikallaan, että siitä käytiin
tuollainen perusteellinen keskustelu, ja olkoon se opiksi, mutta
tietysti on nyt hyvä, että asia menee eteenpäin
ja näitä töitä voidaan jatkaa.
Se, mitä olisin odottanut tässä lisätalousarviossa
hallitukselta, on se, että valtion omaisuuden myyntitulojen
käytön mahdollistaminen sekä tutkimus-
ja kehitystoimintaan että infrastruktuurihankkeisiin olisi
nyt ollut tässä esillä ja olisi kumottu
se järjetön päätös,
jonka eduskunta teki kehyspäätöksen yhteydessä viime
talvena. Eduskunta ei ehkä aktiivisesti tuota asiaa käsitellyt, mutta
valtioneuvoston ratkaisu oli se, että vain enintään
10 prosenttia 500 miljoonan euron yli menevästä osasta
voidaan näihin tarpeellisiin tarkoituksiin vuosittain käyttää.
Tämä on sellainen päätös,
joka on voimassa ja joka on siis järjetön, niin
kuin liikenne- ja viestintäministeri Luhtanen on todennut
ja myös kauppa- ja teollisuusministeri Pekkarinen on moneen
kertaan sanonut, että tämä päätös
on muutettava ja tierahoitus on saatava tätä kautta.
Todellakin, kun katsotaan korkotasoa ja näiden monien
tiehankkeiden taloudellista merkitystä aluepolitiikan,
elinkeinopolitiikan ja koko kansantalouden kannalta, niin on syytä kumota tuo
valtioneuvoston päätös, joka sitoo nuo
käytettävissä olevat varat. Odotan, että valtiovarainvaliokunta
nyt tekee siitä lausuman tämän lisäbudjetin
yhteydessä, jos se vain on teknisesti mahdollista. Näin
voitaisiin toteuttaa ministerien Pekkarinen ja Luhtanen ja lähes
kaikkien kansanedustajien, hallituspuolueiden kansanedustajienkin,
kanta ja mielipide, että näitä varoja
on näin järkevästi käytettävä.
Viikko sittenhän kyselytunnilla ministeri Kalliomäki
ja pääministeri Vanhanen tyrmäsivät
tämän asian totaalisesti ja pääministeri
jopa totesi, ettei hän ole kuullutkaan, että tällaisia
vaatimuksia on esitetty. Samana iltana televisiouutisissa ministeri
Pekkarinen esitti juuri sitä samaa, minkä pääministeri
ja valtiovarainministeri olivat hetkeä aikaisemmin kumonneet.
Eduskunnan on tässäkin käytettävä päätösvaltaa.
Budjettivalta kuuluu, niin kuin täällä on
nyt moneen kertaan sanottu, eduskunnalle. Nämä tärkeät
tiehankkeet ovat nyt siinä pisteessä, että niihin
on syytä ryhtyä ja mitään ylikuumenemisen
vaaraa tuolla maakunnissa ei tältä osin ole, niin
kuin valtiovarainministeri Kalliomäki on virheellisesti
väittänyt.
Herra puhemies! Kolmas asia, josta lyhyesti totean, on, että annan
vähän kiitosta myös siltä osin,
että kauppa- ja teollisuusministeriön pääluokan
osalta on Finnvera Oyj:n korkotuet. Momentin perusteluja esitetään
muutettavaksi siten, että myöntämisvaltuudet
kasvavat tänä vuonna merkittävästi.
Tämä on äärettömän
tärkeää. Esimerkiksi omassa maakunnassani
Keski-Suomessa juuri viikko sitten saamiemme tietojen mukaan määrärahat
ovat loppuun käytetyt tässä vaiheessa
ja tarve on todella suuri. Ministeri Pekkarinen on hoitanut hyvin
asiat ja esittänyt ja vienyt läpi tämän
myöntämisvaltuuden kasvattamisen, niin että elinkeinopolitiikkaa
voidaan harjoittaa loppuvuoden aikana niin tehokkaasti kuin se tältä osin
on mahdollista. Ministeri Pekkarinen on siis hoitanut tonttinsa
paljon paremmin kuin ministeri Korkeaoja metsänparannustöiden
osalta. Tästä on lausuttava tietysti kiitos ja kehotettava
ja kannustettava hallitusta toimimaan työllisyyden parantamiseksi
todella aktiivisesti, ja hallituksen on syytä lopettaa
tämä pysähtyneisyyden aika.
Reijo Laitinen /sd:
Herra puhemies! Aloitan Finnveran myöntämisvaltuuksien
lisäämisestä, ja ihan oikein siellä esitetään
myöskin määrärahalisäystä.
Ed. Kankaanniemen puheenvuoro oli hyvin asiallinen tältäkin
osin tässä yhteydessä.
Tässä on kyllä sanottava se, että sekä ministeri
että myöskin valtiovarainvaliokunta, sen jaosto,
on toiminut aktiivisesti. Jo ensimmäisessä lisätalousarviossa
me toimme tämän ongelman Finnveran myöntämisvaltuuksien
osalta esille ja edellytimme, että seuraavassa lisätalousarviossa myöntämisvaltuuksia
lisätään, ja nyt se tapahtuu. On huolehdittava
siitä, että varsinaisessa talousarviossa on sitten
riittävästi valtuuksia olemassa sille, että pk-sektori
investoi tänä päivänä merkittävästi,
ja se on hyvä asia, kun samanaikaisesti suurteollisuutemme
näyttää vain investoivan ulos eikä niinkään
kotimaahan.
Meillä on tehty varsin paljon yritysjärjestelyjä,
ja osittain siitä johtuen ovat valtuudet olleet lopussa,
sekä sitten sukupolvenvaihdosjärjestelyt ovat
nyt kiihtyneet ja hyvä niin. Siltäkin osin on
verolainsäädäntöä muutettava
ja on muutettu ja asiat etenevät vähän
jouhevammin eteenpäin. Tämä on positiivinen
asia tässä lisätalousarviossa. Niin kuin
täällä on todettu aikaisemmin, niin täytyy
toimia ajassa, ja tässä suhteessa hallitus on nyt
sitten ajassa toiminut.
Toinen asia on metsänparannusvarat. On todella niin
kuin ed. Kankaanniemi totesi. Olisin myöskin odottanut,
niin kuin kesän aikaan puhuttiin myöskin tästä asiasta,
että nyt tässä esityksessä olisi
myöskin sille sektorille esitetty määrärahoja
lisää. Tilanne on siellä aiheuttanut
ongelmia ja johtaa mahdollisesti tuon kaltaisiin toimenpiteisiin,
mitä ed. Kankaanniemi kuvasi.
Omalta osaltani vetoan hallitukseen ja erityisesti maa- ja metsätalousministeriin,
että seuraavaan lisätalousarvioon, joka tulee
noin kuukauden päästä, nämä määrärahat,
mitä metsänparannustyöt vaativat, sinne
esitetään. Toivon, että tämä viesti
nyt meidän kaikkien toimesta ministeri Korkeaojalle menee.
Toimitaan siihen suuntaan.
Valtionyhtiöiden myyntitulojen osalta jo varsinaisessa
budjetin käsittelyssä toin esille tuon saman huolen,
mikä sisältyi edelliseen puheenvuoroon. Tätä kohtaa
hallitusohjelmassa ja hallituksen linjauksessa on muutettava, yksiselitteisesti
muutettava. On pystyttävä valtion myyntituloja
ohjaamaan voimakkaammin tutkimukseen, kehittämistoimintaan
sekä infraan. Me emme pysty niitä suuria hankkeita
toteuttamaan, jos ei näin tehdä. Kaikkia niitä ei
voida budjettirahoituksella eikä tällä 10
prosentin rajauksella eikä myöskään
elinkaarimallilla toteuttaa, joten tarvitaan tältä osin
muutosta siten, että voidaan suurempi osa valtionyhtiöiden
myyntituloista käyttää myöskin
infraan.
Tässä lisätalousarvion kohdassa Sekalaiset
tulot korotetaan arviomäärärahaa sillä tavalla,
että sinne lisätään 469 miljoonaa
euroa jo toteutuneiden osakemyyntien johdosta. Saattaakin olla,
että vielä seuraavassa lisätalousarviossa
osakemyynnistä johtuvaa tulokohtaa muutetaan. Mutta tätä säännöstä tulee
pystyä kyllä nyt sitten korjaamaan. Tämä ei
voi olla hallitukselle mikään sellainen kysymys,
etteivätkö yhdessä hallituksen sisällä sitten
sektoriministerit ja valtiovarainministeri ja pääministeri
asiasta voisi sopia.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa herra puhemies! Sinänsä on hyvä asia,
että nyt on esillä lisätalousarvio, jossa
on esitetty perusradanpitoon tuo 25 miljoonaa markkaa, mutta todella
on ollut syytä kysyä, miksi sitä ei hoidettu
jo ennen juhannusta. Valtiovarainministeri Kalliomäki antoi
tähän vastauksen, että tämä kaatui
hallituksen pelisääntöjen epäselvyyteen.
Ehkä siihen olisi näin ulkopuolisena tarkkailijana
ollut syytä lisätä, että se kaatui
valtiovarainministeriön sisäisten pelisääntöjen
epäselvyyteen. Kokoomus oli asian hoitamisen kannalla jo
ennen juhannusta.
Tässä lisätalousarviossa on toinenkin
hyvin merkittävä asia, josta juuri edelliset edustajat
puhuivat ja josta hallituksella ei ole vieläkään
pelisäännöt tarpeeksi selkeät.
Kysymys on juuri osakemyynneistä saatujen tulojen käytöstä eli
kuinka paljon niitä voidaan käyttää tiestön
ym. infrastruktuurin rakentamiseen maassamme.
Keskisuomalaisena kansanedustajana minua kiinnostaa luonnollisesti
muun muassa Valtatie 4:n rakentaminen välillä Lusi—Vaajakoski. Olemme
tuosta hankkeesta saaneet hallituspuolueitten edustajilta, jopa
ministereiltä, monia erilaisia ja ristiin meneviä kannanottoja.
Liikenneministeri Luhtanen on tehnyt erittäin hyvää työtä,
mutta jälleen ulkopuolisena havainnoitsijana mukana olleena
näyttää siltä, että häneltä on
vedetty matto alta. Oma keskisuomalainen ministerimme Mauri Pekkarinen
on puoltanut voimakkaasti sitä linjaa, että osakkeitten
myyntituloja pitäisi käyttää enemmän
tiestön rakentamiseen kuin mitä aikaisemmin tehdyn
periaatepäätöksen mukaisesti nyt tehdään.
Me annamme täyden tuen tälle ministeri Pekkarisen
linjalle, keskisuomalaiset kansanedustajat ilmeisesti kaikki, niin
kuin ed. Laitisen puheenvuorostakin jo kävi ilmi.
Mahdollisimman pian pitäisi tehdä uusi päätös,
jolloin tuo vanha jako, että yli 500 miljoonan euron osalta
käytetään vain 10 prosenttia infran rakentamiseen,
muutettaisiin ja sitä osuutta kasvatettaisiin. Tällöin
me saisimme työtä ja me saisimme hyviä rakennushankkeita
käyntiin ja valtion omaisuus vain vaihtaisi muotoaan tällaisilla toimenpiteillä.
Toisin sanoen osakemyynnit vaihtuisivat muun omaisuuden omistamiseen, tässä tapauksessa
minun puheenvuoroni mukaisesti tiestön rakentamisen kautta
tiestöomaisuudeksi. Tämä olisi mielestäni
järkevää talouden ja työllisyyden
hoitoa, ja toivoisin todella niin, että tästä linja
hallituksen piirissä muuttuisi, jotta meille tuotaisiin
uusi perusehdotus osakkeitten myyntitulojen jakamisesta, miten paljon
sitä voidaan käyttää infrastruktuurin
rakentamiseen.
Reijo Laitinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti: Ed. Vielman puheenvuoro oli
hyvin asiallinen, ja siinä hänen asiantuntemuksensa
omalta osaltaan korostui, onhan hän toiminut Jyväskylän
kaupungin apulaiskaupunginjohtajana erityisesti teknisellä sektorilla.
Mutta Nelostiehen koskien Lusi—Vaajakoski väliä.
Minä toivon, että eduskunnassa löytyy näitten
liikennehankkeiden osalta nyt saman kaltainen yhteisymmärrys
kuin edellisellä vaalikaudella, jolloin avattiin isoja
hankkeita ja tehtiin niin sanottu liikennehankepaketti, ja siinä katsotaan
samalla myöskin rahoitus. Lusi—Vaajakoski on meidän
pääväylämme etelä—pohjois-suunnassa,
se on meidän Eurooppa-tieverkkoomme kuuluva, ja se on järkevä toteuttaa
ilman muuta niin sanottua elinkaarimallia käyttäen.
(Ed. Tulosen välihuuto) — Kun ed. Tulonen jotakin
tuolla nyt puhuu, odottakoon nyt. (Puhemies koputtaa) — Aivan
hyvin tähän kokonaisuuteen liittyy myöskin
sitten se, että Tampereen (Puhemies: Aika!) ohitustien
kakkosvaihe kytketään rakentamiseen.
Ahti Vielma /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Samaa minäkin toivon, että täällä löytyy
isoista asioista ja isoista hankkeista yhteisymmärrys sekä hallituksen
että oppositiopuolueiden välillä. Ei
niin suuria hankkeita kuin jotakin Nelostien rakentamista kannata
edes yrittää tehdä niin, että hyvin
ristiriitaisesti lähdetään liikkeelle,
vaan kannattaa valmistella se huolellisesti ja perusteellisesti
rahoitusta ja suunnittelua myöten niin, että saadaan
se sitten hyvässä yhteisymmärryksessä mahdollisimman
pian liikkeelle sen takia, että se on aivan avainasemassa oleva
väylä koko Suomea ajatellen elinkeinoelämän
kannalta ja kuntien kannalta ja aluepolitiikan kannalta, aivan ykköshanke
Suomessa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ennen kuin menen tähän
jo hyvin moneen otteeseen käsiteltyyn perusradanpidon määrärahan
lisäykseen, niin muutama muu havainto tästä, mikä tämä nyt
oli, toinen lisäbudjettiversio hätätilahallituksessa:
Täällä valmisteverojen kohdalla todetaan,
että tupakkaveroon odotetaan kertymää lisää 118 miljoonaa
euroa. Täällä ei ole vielä kukaan
kiinnittänyt huomiota siihen, että tämähän
on todella paljon, ja nimenomaan alkuvuoden kertymään vedoten
todetaan, että tämän laatuinen lisäys
on paikallaan.
Tämä on erittäin mielenkiintoinen
asia meidän päiväjärjestyksemme
kannalta, arvoisa puhemies. Täällä on
nimittäin viidentenä asiakohtana päiväjärjestyksessä ensimmäisessä käsittelyssä hallituksen
esitys tupakoinnin torjuntaa koskevan Maailman terveysjärjestön
puitesopimuksen hyväksymisestä. Tässä nyt
siis täällä hyväksytään
huikea puitesopimus, jota ex-kansanedustaja Pekka Puska on julkisuudessa
kovasti mainostanut ja vedonnut Suomen kansaan ja hallitukseen ja
eduskuntaan. Täällä toisella puolella
sitten tupakkaveron kertymä osoittautui jo kesken vuotta
118 miljoonaa euroa kohoavaksi. Se kun sitten kerrotaan noin kuudella,
saadaan lähes miljardi vanhaa markkaa kertymäksi
keskellä vuotta.
Arvoisa puhemies! Tämä havainto on siinä määrin
merkittävä ja merkityksellinen, että minä toivon
hartaasti, että kun kysymys on nyt lähetekeskustelusta,
mietinnössä, kun tämä muutaman päivän
päästä palaa takaisin, vastataan siihen
kysymykseen, onko nyt käynyt sillä tavalla, että Ruotsin
ja Norjan rajoilla naapurimaista on ruvettu käymään
tupakin ostossa Suomen puolella ja verokertymä tuleekin
nyt meille hyödyksi — ettei tässä vaan
ole tällaisesta asiasta kysymys. Elikkä kun tiedossa
on verokertymä, niin on oltava myöskin tiedossa,
mistäpäin Suomea se on tullut, ja sillä tavalla
tämä asia kannattaisi selvittää.
Nimittäin tämän laatuiset kansainväliset
sopimukset, kuten tämä Who:n sopimus, ovat hyvin
merkityksellisiä asiakirjoja ja näillä pitää olla jotakin
merkitystä. Hallituksella pitää olla
tämmöisiin kysymyksiin vastaukset, ja tässä suhteessa
asia on vähintäänkin hyvin mielenkiintoinen.
Samalla sivulla tuloarvioissa on autoveron vähennystä 65
miljoonaa euroa, huom. jälleen alkuvuoden tuloksien perusteella.
Tässä voisin rintaani hiukan röyhistellen
todeta: Näin minä ennustin tässä käyvänkin,
silloin kun tämä arvio tuli. Elikkä kun
hallitus markkinoi autoveroratkaisuaan, totesin, että tässä nyt
korjataan se alkupotti ja kun alkupotti on korjattu ja autonvaihtopaine on
mennyt ohi, sen jälkeen tässä käypi
justiinsa tällä tavalla, ja niin siinä näyttää nyt
sitten käyvän. Tämäkin perustuu
hallituksen mukaan empiirisiin tosiasioihin. Tämä tästä osasta.
Sitten, täällä on näihin
nmh-asioihin elikkä nuoren metsän hoitoasioihin
kiinnitetty huomiota. Minä toivon hartaasti, että tämä asia
hoitaantuu todellakin nyt siinä varsinaisessa toisessa
lisäbudjetissa, joka on siis käytännössä kolmas
lisäbudjetti.
Sitten tähän perusradanpidon asiaan. Se, mikä minusta
tässä on yleisellä tasolla masentavaa,
on se, että elinkeinoliikennettä vaarannetaan
tämänlaisella kupeloinnilla. Tämä on
raju juttu, ja on otettava nyt vielä huomioon, että Ratahallintokeskus
joutuu toteamaan muun muassa Savon-radasta, että nyt on
pakko alentaa nopeuksia, mikä vaikeuttaa sen liikenteen
sujuvuutta, joka on puhtaasti elinkeinoliikennettä. Siinä ei
ole harrasteliikenteestä pätkänkään
vertaa kysymys.
Nyt sitten tämän kupeloinnin jälkeen,
korjaamisen jälkeen korjataan, kun ministeri on saanut tahtonsa
läpi. Meillähän on näitä ministerin
tahtoja ollut tiedossa aikaisemminkin. Nykyinen ministeri, liikennejaoston
ex-puheenjohtaja ed. Kari Rajamäki, käveli Niinistön
yli mennen tullen, ja Niinistö tämmöisenä valtionmieshenkilönä sanoi,
että "no, siinäpähän nyt kävelet",
ja sillä sipuli ja antoi mennä. Minä en
ollut kaikista ed. Rajamäen tempauksista kovin ilahtunut
enkä pitänyt niitä edes viisaina. Totesin
vain, että sentään siinä tapauksessa
eduskunta hyväksyi ed. Rajamäen temput ja siinä toteutui
se, että eduskunnalla on päätösvalta
näissä asioissa.
Tästä täällä keväällä ja
alkukesästä tapahtuneesta olen ollut hyvin perusteellisesti
juuri sillä tavalla huolissani kuin kaikki muutkin ovat
olleet huolissaan, ja tässä se on nyt sitten korjautumassa.
Meille kerrottiin pyynnöstä, vastattiin kysymykseen:
Juu, juu, tämä homma hoitaantuu kyllä nyt,
kun pöly laskeutuu, ja Ratahallintokeskus hoitaa tämän
noin suitsait.
Arvoisa puhemies! Palautetaanpa mieleen työministeri
Urpo Leppäsen toimet täällä Suomen
tasavallassa. Silloin oli juuri tällaisista vippaskonsteista
kysymys, kun oli varman päälle, että ne
rahat tulevat jälkikäteen. Heti oitis ministerivastuulaki
astui kuvaan mukaan, ja Urpo Leppänen sai vähintäänkin
rankan puoleiset muistutukset siitä, että potkittiinpa
nyt aika tavalla reippaasti aisan yli. Elikkä siis toisin
sanoen hyvä, että Ratahallintokeskus ei ryhtynyt
järjestämään ministeri Luhtaselle
tässä ongelmia. Niinhän siinä olisi
käynyt — täällä on
oikeusministeri edelleen paikalla — ja minun ymmärtääkseni
viime kädessä ministeri Luhtanen olisi joutunut
tästä ministerivastuulain kautta vastuuseen. Ei
tällä tavalla pidä asioita hoitaa. Kyllä pitää pystyä niinistömäisesti
antamaan periksi silloin, kun on kysymys siitä, mikä on
eduskunnan päätösvalta näissä asioissa.
Minä hartaasti toivon, että hallitus sisällään selvittää tämän
osinkotulon käyttösysteemin nyt niin, että tässä tapauksessa
se villakoiran ydin elikkä osinkotulojen käyttö perusradanpitoon menetelmänä säilyy
ja nämä radat pidetään kunnossa.
Minä vielä toistan, että kysymys on elinkeinoliikenteestä ja
sellaista ei pidä vaarantaa. Vihreät eivät
sellaisessa ole mukana.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Ilkka Kanerva.
Jukka Vihriälä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Oli hyvä asia, että ed. Pulliainen
otti esille tulopuolella tämän tupakkaverojen merkittävän
nousun. Hän ennakoi sitä, onko tämä nimenomaan
rajakaupan ansiota. Varmasti sitäkin saattaa olla, mutta
kyllä kai nyt niin on, että tupakan kulutus on
vain lisääntynyt tässä maassa.
Vaikka minkälaisia sopimuksia me täällä hyväksymme,
näyttää siltä, että näin
on käymässä. Minä toivon myöskin,
että valtiovarainvaliokunnassa nyt verojaosto tämän
hyvin perusteellisesti selvittää ja lausuu myöskin
mietinnössä tästä.
Näihin metsänparannusvaroihin toteaisin, että sekin
asia olisi voitu ja pitänyt hoitaa jo kesäkuussa.
Saattaa olla, että tässä kolmannessa
lisäbudjetissa sillä ei ole tälle vuodelle
sitä merkitystä kuin toivottiin.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Minä ymmärrän, että jos jollakin
niin tällä lisäbudjettikäsittelyllä on
kiire valtiovarainvaliokunnassa. Mutta hartaasti toivon, että olette
aloittaneet jo ennakoivasti tämän käsittelyn,
kun tämä on ollut tiedossa, niin että myöskin
näihin asioihin mietinnössä sitten kiinnitetään
huomiota, niin ettei tarvitse sitä kysellä sitten
erikseen.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Täytyy sanoa, että on se
näköjään hyvä, että vielä jokunen
tupakkimieskin löytyy tästä salistakin;
tuloja on tullut ja veroja on tullut lisää, niin
että veronmaksajia on.
Pääasiassa voi tästä lisätalousarviokeskustelusta
sanoa, että on ollut ihan asiallista keskustelua ja kaikkia
asioita, mitkä ovat esille tulleet, voi ihan kannattaa.
Minunkin mielestäni olisi pitänyt näitä metsänparannusrahoja
kenties ottaa tähän mukaan ja käyttää,
koska se on myöskin työllisyyden hoitoa aika isolta
osaltaan ja juuri semmoisilla seuduilla, mihin olisi työpaikkoja tarvittu.
Mutta itse asiassa koko tähän lisätalousarvioon
aion yhtä asiaa esittää. En ihan tiedä,
miten momenttikuvio tässä kulkee, mutta kun siellä ovat
pääluokka 32 ja momentti 30 auki, olisin toivonut,
että sinne olisi tullut tämmöinen määräraha,
joka olisi osoitettu Mänttä—Vilppula-kriisialuesuunnitelman
toteuttamiseen. Eduskunnan valtiovarainvaliokuntahan on kuluvan
vuoden talousarviomietinnössään kiinnittänyt
huomiota siihen, että vaikeimmille työttömyysalueille suunnataan
tarvittaessa riittävästi erityistoimia.
Tänä vuonna 15.1. on valtioneuvosto tehnyt päätöksen,
jossa on nimetty kriisialueiksi Mänttä—Vilppula,
Raahen seutu ja Vakka-Suomen seutukunta. Nämä ovat äkillisiä rakennemuutosalueita,
joilta työpaikkoja katoaa nopeasti. Tämän
päätöksen mukaisesti keväällä on
valmisteltu myöskin Mänttä—Vilppula-alueelle
kriisialuesuunnitelma yhdessä Pirkanmaan liiton johdon,
kuntien viranomaisten ja paikallisten sekä maakunnallisten
yrittäjäjärjestöjen kanssa.
Kevään lisätalousarviossa Vakka-Suomen alue
ja Raahen seutu saivat rahaa näitten kriisialuesuunnitelmien
toteuttamiseen, mutta Mänttä—Vilppula-alue
jäi ilman. Tässä lisätalousarviossa
esitän, että siihen otettaisiin 1,5 miljoonaa euroa
näitten hankkeitten toteuttamiseksi.
Arvoisa puhemies! Lyhykäisyydessään
tässä.
Irja Tulonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä lisätalousarviossa
lisätään Finnvera Oyj:n valtuuksia 20
miljoonalla eurolla niin, että 40 miljoonaa euroa on se
koko summa. Mielestäni tämä on otettu
tähän ihan hyvässä hengessä.
Tiedän esimerkiksi omalta alueelta Finnveran toiveita siitä,
että pienille yrityksille voitaisiin jakaa luottoja. Esimerkiksi
naisyrittäjälainat ovat loppuneet monelta alueelta
jo toukokuussa, ja tiedämme, että naisyrittäjät
yleensä pärjäävät aika
hyvin. He eivät ylimitoita asioita, ja harvoin heidän täytyy
lopettaa yrityksensä, mutta kuitenkin alkuunpääsy
tarvitsee potkua. Finnveran naisyrittäjälaina
on ollut yksi tämmöinen hyvä asia.
Tietysti vähän tuntuu, onko maan hallituksella
ollut ketunhäntä kainalossa, että nyt
kun on ollut pakko tuoda tämä lisätalousarvio,
täytyyhän siinä jotain lihottaa, ja sitten
on tuotu tämä Finnvera. Sen olisi varmaan voinut
antaa odottaakin, kun tiedämme, millä perusteella
Finnvera näitä sitten myöntää.
Mutta saattaa olla, että tässä on tullut
aika skeptiseksi.
Tietysti tämä VR:n radanpitoon ehdotettu 25 miljoonaa
euroa tuntuu vähän jälkijättöiseltä. Eduskunta
on tästä nyt jo keskustellut ja todennut moneen
otteeseen, että perusradanpito tarvitsee rahaa ja ellei
sitä myönnetä, nopeusrajoituksia ja myöskin
painorajoituksia on tulossa käsittämättömän
paljon. Se tietysti vaikuttaa VR:n tuottoon ja tulokseen. Se on
tietysti ihan järjetöntä, että VR
tulouttaa osan voitostaan, toisaalta taas, että eduskunta
voi jakaa esimerkiksi perusradanpitoon näitä rahoja.
Eli tässä on tämmöinen oravanpyörä.
Yritystoiminta on nyt jo kärsinyt aika paljon tästä,
ja sitä on liikennejaostossa monta kertaa mietitty ja tietysti
toivottiin, että olisi keväällä tämä 25
miljoonaa euroakin saatu, ja yksimielinen päätöshän
meillä siitä oli. En palaa enää niihin
menettelytapoihin. Olen ihan samaa mieltä jaoston puheenjohtajan
Matti Saarisen kanssa, että käsittämätöntä velmuilua.
Toivon, että tämmöinen asetelma ei enää toistu,
että eduskunnan pitää kuulla hallitusta,
kun se on juuri toisin päin: hallituksen tulee nauttia
eduskunnan luottamusta. Se on näin valtiosäännössä,
ja näinhän sen tietysti täytyy mennä.
Huolestunut olen kyllä, vaikka meillä on jo aika
kauan ollut se periaatepäätös, että niin
Tieliikelaitoksessa kuin VR:lläkin osinkoja tuloutetaan.
En muista, miten nykyisen hallituksen hallitusohjelmassa lukee,
mutta olen ymmärtänyt, että myöskin
VR:n tuloutuksen rahat tullaan käyttämään
ratojen rakentamiseen ja perusparannukseen. Kun täällä on
puhuttu siitä juridiikasta, millä tavalla se sitten
menee, niin en oikein ymmärrä sitä, että maan
hallitus ei pysty käymään kunnollisia
neuvotteluja VR:n kanssa, kun me kuitenkin tiedämme täällä eduskunnassakin,
paljonko niitä osinkoja tulee ja missä ajassa
niitä nostetaan. Sen tähden tämä hallituksen
esitys tuntuu aika irvokkaalta siinä suhteessa, että se päätös
ei mennyt silloin läpi. Toivon, että nämä pelisäännöt
uudistetaan hallituspuolueiden kesken, niin ettei tämmöistä peliä sitten
pidettäisi, vaan hallitus tietäisi, mitä se
tekee, ja hallituspuolueet tietäisivät toisistansa
vähän enemmän, mitä ne ajattelevat.
Mutta kaiken kaikkiaan, arvoisa puhemies, on jotenkin tietysti
tässä infrassa surullista se, että me
vuosi vuoden jälkeen aina paikkaamme lisätalousarviolla
näitä asioita, kun kuitenkin jaostossa kuunneltaessa
virkamiehiä, on kyseessä sitten Tielaitos tai
VR, heidän ykköstoiveensa on, että he
pääsisivät suunnittelemaan ajoissa ja
niin, että sitten käytetään
se raha, mikä esitetään, eikä niin,
että suunnitelmat vanhenevat eikä sitä rahaa
löydy. Tämä on se problematiikka, ja
toivon mukaan siitä päästään
sitten eteenpäin.
Yksi hyvä asia on sentään olemassa.
Arvonlisäveroproblematiikka on melkoinen monen ministeriön
alalla, mutta suurin se varmasti on liikenneministeriön
alalla. Tänään kuulimme liikenneministeriön
virkamiehiltä, että tämä on korjaantumassa
ja valtiovarainministeriö on ottanut onkeensa ne ponnet,
mitä jaosto on esittänyt, ja palautus arvonlisäverosta
on tullut suurilta osilta takaisin.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä vähän
palata tämän keskustelun alkupuolelle, jossa mietittiin
tätä menettelytapaa täällä eduskunnassa.
Siinä yhteydessä ministeri Luhtanen sanoi, että VR:ssä on
puhuttu väärin, jos siellä on hallintoneuvostolle
kerrottu, että tämä menettely ei ole
aiheuttanut lisää kustannuksia. Toimitan kyllä ministeri
Luhtaselle sitten nämä laskelmat, mitkä meille
siellä osoitettiin. Kysymyshän ei ollut siitä,
että vain minulle tämä olisi kerrottu,
vaan koko hallintoneuvostolle, ja siellä oli myöskin
liikenneministeriön edustaja, joka on hallituksessa mukana.
Hänen tietysti olisi pitänyt oikaista, jos siellä ihan
vääriä tietoja annetaan. Siinä mielessä tietysti
hallintoneuvoston jäsenenä olen vähän
pettynyt, kehen tässä enää oikein
voi luottaa, jos ministeri sanoo, että VR:n virkamiehiin
ei voi luottaa, tai eiväthän he tietysti virkamiehiä enää ole,
kun kysymys on osakeyhtiöstä, mutta kuitenkin.
Mutta asia selvitettäneen seuraavassa VR:n hallintoneuvoston
kokouksessa tai mahdollisesti jo sitä ennen.
Mutta olisin tähän lisätalousarvioon
halunnut vielä puuttua sen vuoksi, että Kainuun
hallintokokeilulle on luvattu useaan otteeseen rahoitusta näihin
tietohankkeisiin, että pystyisimme ostamaan sellaiset järjestelmät,
että kun kuntien perusterveydenhuolto ja erikoissairaanhoito
nyt yhdistyvät tai tulevat kaikki saman maakuntahallinnon
alle, niin ne asiat voitaisiin järjestää,
että tieto kulkisi niin nopeasti kuin se on järkevää ja
että pystyisimme toteuttamaan kaikki ne uudet mallit, mitä tässä kokeilussa
on tarkoitus toteuttaa. Olisi tietysti ollut hyvä, jos
olisimme saaneet tätä rahoitusta jo ennen, että me
voisimme hankkia niitä ohjelmia ennen kuin tämä kokeilu
alkaa. Jo vuosi sitten kävimme tätä asiaa
läpi, ja valtiovarainvaliokunta siihen asiaan on useaan
otteeseen ottanut kantaa, mutta niin näyttää vaan,
että Kainuulle ei ymmärrystä löydy
näissä tietoverkkoasioissa.
Siinäkin mielessä se on ihmeteltävää,
että kun Kainuussa kuitenkin yhdeksässä kunnassa
kymmenestä keskustalla on yksinkertainen enemmistö,
niin luulisi, että keskustavetoinen hallitus olisi nyt
pikkuisen kiinnostunut siitä, miten se tämän
hallintokokeilun tällä hyvin vahvasti keskustapainotteisella
alueella pystyy aloittamaan. Sitä suurempi ihmetykseni
on, kun osoittautui turhaksi toiveeksi, että näihin
tietoverkkohankkeisiin nyt edes 2 tai 3 miljoonaa olisi saatu, koska
nimenomaan haluamme siellä kokeilla näitä uusia
hankkeita. Siinä mielessä se ei olisi ollut ennakkotapaus
vielä muille alueille, koska juuri tämän
kokeilun avulla olisimme voineet katsoa, mikä järjestelmä on
paras ja mitä kannattaa tehdä, ja sitten sen perusteella
muut alueet olisivat voineet tehdä omia ratkaisujaan. Mutta
näyttää siltä, että tosiaan
tällä keskustavetoisella hallituksella ei ole
ymmärrystä riittävästi tähän
Kainuun hallintokokeiluun, jossa kuitenkin olemme hyvin paljon pistäneet
kuntien omaa rahaa näihin eri hankkeisiin.
Tässäkin olemme toivoneet, että jos
valtio tulisi puolella näistä kustannuksista mukaan,
niin kunnat voisivat paremmin rahoittaa oman puoliskonsa ja ennen
kaikkea tilanteessa, jossa suurin osa kunnista joutuu tälläkin
hetkellä hakemaan, Kajaani etunenässä,
harkinnanvaraista valtionosuutta, kun kuntien talous on niin kehnossa
kunnossa nyt osittain verotulojen vähyyden takia.
Mutta haluan kuitenkin olla toiveikas ja uskon, että meidän
kuntiemme talous ja tulevan maakunnankin talous saadaan paremmalle
tolalle, kun saamme tämän hallintokokeilun kunnolla käyntiin
ja sitä kautta niitä toiminnallisia säästöjä,
että voimme vastata siihen suureen haasteeseen, mikä esimerkiksi
ikääntymisen kautta on tulossa.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä toisessa lisätalousarviossa
hallitus ehdottaa Finnveran korkotukivaltuuksien korottamista yhteensä 40
miljoonalla eurolla, ja tarkoituksena on korottaa 20 miljoonalla
eurolla sekä alueellisen korkotuen piiriin kuuluvien lainojen
myöntämisvaltuutta että erityiskorkotuen
piirissä olevien lainojen myöntämisvaltuutta.
Tämä on erittäin hyvä asia.
Lähinnä ed. Tuloselle haluaisin tuoda esille sen,
että kysymys on Finnveran kipeästi tarvitsemasta
lisävaltuudesta. Nimittäin tämän
kuluneen vuoden aikana nimenomaan pienen ja keskisuuren yritystoiminnan
sekä tuotannollisen palveluyritystoiminnan investointitahti
on vauhdittunut ja jo keväällä Finnveran
tavoitteet ylittyivät noin 20 prosentilla sekä myöntövaltuuksien
että suoranaisten työpaikkojen osalta. Tämä tavallaan valtuuskäytäntö on
merkinnyt sitä, että on Finnveran konttoreita,
jotka ovat jonkin verran joutuneet hidastamaan omaa palvelutoimintaansa
nimenomaan sen epävarmuuden johdosta, onko loppuvuodesta
käytettävissä riittävästi
vakuuslimiittiä. Tässä mielessä voi
kiittää hallitusta, että tämä asia
on nyt hoidettu tässä tahdissa ja nimenomaan tämän
toisen lisätalousarvion yhteydessä.
Arvoisa puhemies! Haluan erityisesti kuitenkin puuttua tähän
perusongelmaan. Nimittäin tämä korkotuellisten
lainojen myöntämisvaltuuden korotusta koskeva
menettely aiheuttaa vuosittain hankaluuksia ja on sinällään
sillä tavalla kankea menettelytapa, että toivon,
että eduskunnassa tartuttaisiin tähän
asiaan, ja ennen kaikkea toivon, että hallituksen piirissä tarkasteltaisiin tätä asiaa
tulevia vuosia ajatellen, koska on hyvin todennäköistä,
että tämä pk-yritystoiminnan vauhdittuminen
tulee jatkumaan, ja sen vuoksi olisi äärimmäisen
tärkeää, että löydettäisiin
sellainen valtuusmenettely, joka olisi nykyistä joustavampi,
että ei joka vuosi tarvittaisi tällaista lisäbudjetti-
eli lisätalousarviokäsittelyä nimenomaan
Finnveran valtuuksien osalta.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa puhemies! Totean ed. Karjulalle, että Finnveran
luototuksen osalta kaikki toiminnat ovat olleet hyvin positiivisia
Suomessa. Mutta ainut sudenkuoppa on semmoinen, että suurteollisuus
on siirtämässä alihankintatyötä yhä enemmän
pk-sektorin yrittäjille ja investointivastuu siirtyy samalla
heille ja kuitenkin nämä tilaussopimukset ovat
maksimissaan viisi vuotta voimassa teollisuuteen nähden.
Se aiheuttaa sen, että Finnveralle aiheutuu varmasti jatkossa
aikamoisia luottotappioita, kun Finnvera rahoittaa nimenomaan tämän
tyypin yritystoimintaa Suomessa.
Toinen Finnveran kohdalta ongelmallinen asia on se, että hallitus
on tehnyt päätöksen, että laivatilauksiin
annetaan työaikaista vakuutta vanhoissa markoissa 13 miljardin
edestä. Se merkitsee sitä, että tällä hetkellä Finnveran
talousvastuut näissä laivatilauksissa ovat minun
tietojeni mukaan 1 miljardi euroa. Se on todella suuri riski, koska
laivapuolella on erittäin kova kilpailu näistä laivanrakennusurakoista.
Minä kysyinkin kauppa- ja teollisuusjaoston kokouksessa
Finnveran johtajalta Mäkiseltä, millä tavalla
nämä riskit kartoitetaan tämän
laivanrakentamisen osalta, ettei vaan suurta takausmaksujen summaa
kaadu veronmaksajain harteille. Hän piti tätä minun
esittämääni puheenvuoroa hyvänä ja sanoi,
että kyllä hän on hyvin perusteellisesti
tutkinut tämän rahoitusmallin, mutta kaikki on mahdollista,
että se voi kaatua vielä veronmaksajien harteille.
Kyösti Karjula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä ed. Kuosmasen perusnäkemys
siitä, että Finnveran takaustoiminnassa merkittävin
riskikeskittymä on laivateollisuudessa, pitää varmastikin
paikkansa. Mutta samanaikaisesti en niinkään näkisi
suurena huolena tätä muuta pienyritystoimintaa,
koska enemmänkin on kysymys siitä, että ilman
Finnveran takaustoimintaa monet hankkeet jäisivät
toteutumatta. Jos ajatellaan sitä siltä puolelta
realisoituvaa kokonaisriskiä, puhutaan suhteellisen pienestä asiasta.
Tässä mielessä ed. Kuosmasen näkemys
on oikea, että laivateollisuuden riskikeskittymä,
totta kai, on suurin Finnveran takaustoiminnassa.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Totean ed. Karjulalle, että toimitusjohtaja
Mäkinen Finnverasta kauppa- ja teollisuusjaostossa oli
minun kanssani samaa mieltä, että tämä pk-sektorin
riskikeskittymä kasvaa todella vaarallisen suureksi nimenomaan,
kun suurteollisuus siirtää alihankintainvestoinnit
pk-sektorin yrittäjille ja tosiaan ne tilaussopimukset
ovat liian lyhyitä. Toivon, että nyt tässä kuitenkin
Finnvera hoitaisi tämän oman leiviskänsä hyvin
siitä huolimatta.
Keskustelu päättyy.