Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Valtio ja kunnat ovat sopineet, miten palveluiden
järjestämisestä aiheutuvat kustannukset
jaetaan valtion ja kuntien kesken. Kustannusjakoa tarkistetaan säännöllisesti,
jotta päästään oikeaan tulokseen.
Nyt tiedämme, että valtion pitää maksaa
vielä omaa osuuttaan kunnille opetustoimen osalta 132 miljoonaa
euroa ja sosiaali- ja terveystoimen osalta 370 miljoonaa euroa.
Tänään hallitus päätti,
ettei tätä kunnille kuuluvaa rahaa maksetakaan
voimassa olevan lain mukaan, vaan pieninä summina ripoteltuna
neljälle vuodelle ja takapainotteisesti. Valtio ottaa siis
kunnilta pakkolainaa, josta suuri osa maksettaisiin vasta seuraavalla
hallituskaudella. Tämän kaiken hallitus tekee
tietäen, että kunnilla on vaikeuksia tärkeiden
palveluiden, kuten opetuksen ja vanhustenhuollon, järjestämisessä.
Kysynkin:
Minkälainen sopijakumppani hallitus oikein on? Miksi
hallitus ei pidä kiinni sopimuksista kuntien kanssa?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Silloin, kun kunnat ovat tehneet ensi vuoden budjettejaan
ja valmistelleet myöskin pidempiä budjettisuunnitelmia,
ne eivät ole tienneet mitään tulossa
olevasta potista. Elikkä se 502 miljoonaa, joka nyt kunnille
tulee tässä kustannustenjaon tarkistuksessa, on
todella myönteinen asia kuntien kannalta. Valtiontaloudelle
se tietenkin on sitten toisin päin: suuri, yllättävä rasitus.
Nyt jaksotus tehdään itse asiassa sillä tavalla kuin
se on aikaisemminkin, muun muassa kokoomuksen ollessa hallituksessa,
tehty eli kolmelle ensimmäiselle vuodelle jaksotetaan tasaisesti,
ei pieniä summia, vaan 86 miljoonaa euroa per vuosi eli
kolmena vuonna runsas puolet tästä 502 miljoonasta
ja sitten 208 miljoonaa eli vähän vajaa puolet.
Jos toisin meneteltäisiin, voitaisiin hylätä kertaheitolla
eduskunnan ja hallituksen yhdessä päättämät
budjettikehykset, se menettely, joka on hyväksi havaittu.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllä tämä nyt
on ensimmäinen kerta, kun tällä tavalla
kustannuksien jakoa, kuntien rahoja, venytellään
neljäksi vuodeksi. Viimeksi kustannusjako tehtiin vuonna
2002 ja silloin päätettiin maksaa valtionosuus
täysimääräisenä opetustoimelle,
50 miljoonaa euroa, ja se tehtiin heti yhtenä vuonna 2003.
Sen lisäksi ihmettelen sitä, että tämän
päivän Uutispäivä Demarissa,
ministeri Haatainen antaa sillä lailla virheellistä tietoa,
että hän väittää, että perusopetukseen
tulee lisää rahaa 132 miljoonaa markkaa. Tämä ei
ole, hyvä hallitus, lisää ollenkaan,
vaan tämä raha kuuluu jo kunnille ja se ei suinkaan
mene perusopetukseen, vaan se menee koko opetus- ja kirjastotoimen
alueelle, missä ovat perusopetuksen lisäksi myöskin
lukio, ammatilliset oppilaitokset, kirjastot jne.
Hyvä hallitus, ettekö te yhtään
kanna huolta siitä, minkälaiset palvelut oppilailla
ja vanhuksilla tulee olemaan?
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Kun valtiovarainministeri Kalliomäki
tässä totesi, että kunnat eivät
ole voineet ottaa ensi vuoden talousarviosuunnitelmissaan huomioon
näitä rahoja, mitä nyt sitten tipotellen
annetaan kustannustason nousun korvaamiseksi, tietenkin se on osatotuus.
Kunnat eivät ole voineet laskea tietenkään sen
varaan, minkä verran annetaan, mutta totta kai kunnissa
on ollut tietoa ja on tietoa siitä, että tämä järjestelmä on
olemassa, ja kyllähän kustannustason nousu on
tiedetty. Varmasti monissa kunnissa on odotettu, että tämä kompensaatio tehtäisiin
huomattavasti nopeammin, kun tiedetään ne paineet,
mitkä kunnissa on, mutta ei ole voitu tietenkään
talousarvioon laittaa summia, kun ei ole tietoa.
Kysynkin nyt sitä, että kun muuhun näyttää riittävän
rahaa, niin miksi ihmeessä sitä ei riitä kunnille.
Lisäveronkevennyksiin ollaan jo valmiita. Kirstun pohjalla
on sitä rahaa olemassa, mutta kunnille ei näytä riittävän.
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ed. Vahasalon puheenvuoroon
on syytä todeta, että tämä nelivuotistarkistus
on ensimmäisen kerran valtionosuusjärjestelmässä.
Se piti suorittaa vuonna 2000. Tuolloinhan alun perin päätettiin,
että se maksetaan kolmessa vuodessa. Sen jälkeen,
eräiden tuporatkaisujen ja muiden jälkeen, sillä korvattiin
tiettyjä valtion aiheuttamia lisämenoja ja se
tehtiin kahdessa vuodessa.
Edelleen on syytä todeta, mistä nämä ovat
sitten olleet poissa ja milloin ne ovat syntyneet. Ne ovat syntyneet
vuosien 2000—2003 aikana tapahtuneista kustannustenjakomuutoksista,
jolloinka silloinen valtioneuvosto ja eduskunta ovat aliarvioineet
ne kustannukset, joita todellisuudessa syntyi. (Ed. Zyskowicz: Eikö nyt
olisi syytä maksaa se velka pois?)
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Nyt ministeri Manninen puhuu aivan eri asioista,
kun hän puhuu, että on jaksotettu kahdelle vuodelle.
Se tehtiin sen vuoksi, että yhteisöveron tuotto
oli niin valtaisa. Mutta opetustoimen osalta laki sanoo, että pitää laittaa
heti seuraavana vuonna, yhtenä vuotena, koko summa maksettavaksi.
Näin ei ole ennen tapahtunut, että se venytetään
neljäksi vuodeksi.
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Kyllä laki edellytti vuonna 2000:kin,
että se maksetaan kerralla, mutta silloinkin muutettiin
lakia. Aivan sama menettely on nytkin, että lakia muutetaan.
On tietysti erittäin tärkeää kuntienkin
kannalta, riippuen taloudellisesta kehityksestä, mikä se
tulee olemaan, että meillä on pelivaraa antaa
myöskin tulevina vuosina. Opetustoimessa on vain se ero,
että siellähän tämä tarkistus
tehdään kaksivuotiskausittain. Sosiaali- ja terveyspuolella
tehdään nelivuotiskausittain, ja kerran nelivuotiskaudessa nämä tapahtuvat
yhtä aikaa opetustoimen ja sosiaali- ja terveystoimen osalta.
Suvi-Anne Siimes /vas:
Arvoisa puhemies! Haluaisin nyt tiedustella valtiovarainministeriltä,
mikä on se todellinen syy, että maksuja halutaan
nyt jaksottaa useammalle vuodelle. Kuntien pottihan kasvaa valtiovarainministeriön
laskuvirheen seurauksena kolmatta kertaa peräkkäin, ja
tämä virhe menee hallituksen menosääntöön varatusta
lisätalousarvioiden jakovarasta, joka nyt pienenee entisestään.
Valtiovarainministerin omienkin sanojen mukaan jo ennen tätä viimeistä laskuvirhettä
tämä lisätalousarvioihin
varattu raha on ollut vaarallisen pieni.
Onko siis todellinen syy takaisinmaksamisen lykkäämiseen
se, että hallituksen menosääntö ja menokehys
on alkujaan laskettu täysin väärin ja että ennen
kaikkea on tehty suuri strateginen virhe siinä, että lisätalousarvioiden
rahat ovat myös menosäännön
sisällä?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Laskuvirhettä ei ole tehty valtiovarainministeriössä,
mutta ihmettelen tätä keskustelua. Puoli miljardia
euroa valtiolta kunnille rahaa, josta ne eivät ole tienneet
edes etumerkkiä. Tosiasia on tämä. (Välihuutoja)
Edes etumerkkiä ei ollut tiedossa, ja entinen kuntaministeri
tietää tämän varsin hyvin, ja
hänen pitäisi tietää, mikä on
kuntia edustavan Kuntaliiton palaute. Kuntaliiton palaute on myönteinen
tämän 502 miljoonan perusteella, totta kai. Jonkinlainen tolkku
pitäisi olla kyllä, kun mietitään
valtion budjettia ja kuntien budjettia, jotka tämän
rahoituksen jälkeen kehittyvät vielä myönteisemmin kuin
on voitu ennakoida.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Nykyisen hallituksen kuntapolitiikkahan on
paljon myönteisempää kuin oli sinä aikana, jolloin
kokoomuksella oli valtiovarainministerin salkku ja vasemmistoliitolla
kuntaministerin salkku. (Välihuutoja) Nyt indeksikorotukset
ovat korkeammat, tuloveron alennukset kompensoidaan täysimääräisesti,
kunnat saavat paljon enemmän rahaa kuin teidän
aikananne. Teillä on tietysti vähän huono
omatunto, kun te jätitte tämän asian
huonolle mallille, jätitte maksamatta kunnille kuuluvia
rahoja, jotka nykyinen hallitus hoitaa, noin 500 miljoonaa euroa
vuodessa. (Ed. Outi Ojala: Ei ole vuodessa!) Sehän on valtavan suuri
rahamäärä, joka on valtion panos peruspalvelujen
tuottamiseen.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tämä raha jaksotetaan, jotta
myös valtiontalous säilyy terveenä, niin
että tämä yllättävä yli
500 miljoonan euron tuki kunnille saadaan mahtumaan myös
valtiontalouden raameihin. Meillä kaikilla on vastuu siitä,
että myös valtiontalous pidetään
terveenä, ja nyt tämä jaksotus on tehty
tavalla, joka antaa tähän mahdollisuuden. Totta
kai toiveita on siitä, että valtiontalouden kehystä nostettaisiin
ja nostettaisiin. Sitä on nostettu hallitusohjelmassa toista
miljardia euroa, joka on erittäin merkittävä lisäys,
joka käytetään valtaosaltaan kunnallisten
peruspalvelujen turvaamiseen. Nyt tämä, voi sanoa,
odottamaton summa mahdutetaan myös tähän
kehykseen tällä jaksotuksella.
Suvi-Anne Siimes /vas:
Arvoisa puhemies! On totta kai selvää, että tämä odottamaton
summa on kuntien kannalta myönteinen asia. Siitä ei kai
kenelläkään ole erimielisyyttä salin
tällä puolella, mutta ihmettelen nyt sitä,
että silloin, kun hallitusohjelmaa on valmisteltu ja tämä menosääntö ja
siihen sisältyvä menokatto, joka kattaa myös
lisätalousarviot, on hyväksytty, kuinka silloin
ei ole tarkistettu laskelmia, niin että etumerkit olisivat
olleet oikein siinä, mikä on valtion lakisääteinen
velvoite tietyissä kustannustason nousukorvauksissa suhteessa
kuntiin ja mikä toisaalta se tarvittava ja myös
hätätilanteissa riittävä liikkumavara,
jolle lisätalousarviot voidaan rakentaa.
On kunnioitettavaa, että pääministeri
tunnustaa, että kehyksiä tässä halutaan
palvoa. Yhteiskunnallisten tarpeiden kannalta se ei ole kuitenkaan
perusteltua, jos kehykset on mitoitettu väärin
siksi, että laskuvirheitä on tehty jopa etumerkkien
suhteen.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Silloin, kun ed. Siimes oli viimeisen kauden hallituksessa,
lähdettiin siitä, että budjetti ei saa
paisua yhtään euroa, ei yhtään
markkaa vuoden 99 tasosta, ja se repesi todella pahasti. Tässä hallituksessa
on lähdetty siitä, että budjetin täytyy
pitää. Siellä on sen vuoksi lisäbudjetteja
ja ennakoimattomia menoja varten niin sanottu jakamaton varaus.
Se on ollut aikaisemmin noin 400 miljoonaa vuositasolla.
Me olemme pyrkineet siihen, että tämä taso voitaisiin
myöskin ylläpitää. Nyt tämä jaksotus tarkoittaa
sitä, että joudumme tinkimään
kyllä tuosta jakamattomasta varasta erittäin merkittävästi,
mutta jos hallitus ja eduskunta pitävät kutinsa
jatkossa, niin vielä pystymme pysymään budjettiraameissa.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Pikkusen ihmetyttää tämä uusi
terminologia, mitä täällä tulee.
Herra pääministeri sanoi, että tämä on
yllättävä tuki kunnille, ja valtiovarainministeri
sanoi, että kunnat saavat ylimääräistä rahaa.
Eikö kuitenkin nyt kysymys ole siitä, että kunnilla
on tiettyjä tehtäviä, joihinka valtio
antaa tietyn valtionosuuden, ja välillä katsotaan
sitten, miten kustannukset ovat kehittyneet, ja sitten sen jälkeen
valtio korvaa sen, mikä kunnille kuuluu, eli kunnat saavat
nyt sen rahan, mikä niillä olisi ollut käytössä jo
aiemmin ja aikaisempina vuosina. Meillä tulisi olla käytössä reaaliaikainen
järjestelmä eikä tämmöinen
aataminaikuinen järjestelmä, jota lasketaan silloin tällöin,
ja vielä moni ihmettelee sitä, että kun
on moneen kertaan laskettu ja aina luvut muuttuvat. Pikkusen pettää usko
ja luottamus siihen, osaammeko me nyt laskea asioita oikein. Ei
tämä nyt ole kauhean vaikea laskeminen; kustannukset
kehittyvät, tiedetään palkat ja kaikki
muut vastaavat. Koska meillä päästään
kunnon järjestelmään? Eikö nyt
olisi syytä myöntää myös
siltä puolelta, että tämä raha
olisi kuulunut jo kunnille aikaisemmin? (Välihuutoja) Mitä aiemmin
se hoidetaan, sen paremmin kunnat pystyvät huolehtimaan
nykyisistä tehtävistään.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kyllä tämän tapauksen
kohdalla on selkeästi todettu, että tämä järjestelmä,
joka on nyt ollut hetken tosiasiassa sovellettavana, on virheellinen.
Tällainen automaatti ei ole valtion eikä kuntien
talouden kehityksen kannalta järkevä. Sen tähden
hallitus on päättänyt, että tämä järjestelmä puretaan
ja uuden valtionosuusjärjestelmän myötä sitten
rakennetaan uusi järjestelmä. Ei tämä ollut
terve järjestelmä, jossa hallitusohjelmaa käydessä keväällä 2003
ei saatu vastausta edes siihen, mikä on etumerkki näitten
kustannusten osalla, saati että olisi summaa pystytty arvioimaan.
Se on nähty nyt, kun laskelmat on tehty näiltä korvattavilta
vuosilta. Voidaan sanoa, että lasku on kohtuuton. Voidaan
sanoa, että tässä on eräänlainen
kustannusmenoautomaatti ollut käytössä,
joka pitää muuttaa ja luoda sellainen muu tapa
valtionosuusjärjestelmään, joka turvaa
sen, että yhteiskunta voi ne peruspalvelut taata, jotka
se on lainsäädännössä säätänyt,
ja kaikilla suomalaisilla (Puhemies koputtaa) asuinkuntaan katsomatta
on mahdollisuus nämä palvelut saada.