10) Hallituksen esitys laiksi talous- ja velkaneuvonnasta annetun
lain muuttamisesta
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi
talous- ja velkaneuvonnasta annetun lain muuttamisesta on mielenkiintoinen
ja aika pieneltä muutokselta tuntuu. Mutta silloin kun
perustetaan uusia neuvottelukuntia ja muita vastaavia, toivoisi,
että todella tällä olisi sellaiset tarkoitusperät
kuin hallituksen esityksessä selvitetään
ja, koska hallituksella on velkahallintaohjelma myöskin,
näitten ylivelkaantuneitten osalta tämä tilanteen
syveneminen estettäisiin. Hallitushan on eräitä parannuksia
tuonut velkaongelmaan tämänkin hallituskauden
aikana, mutta haluaisin kyllä kiinnittää huomiota
asianomaisessa valiokunnassa siihen, että silloin kun asiantuntijoita kuullaan,
tulisi myös selvitystä siitä, millä tavoin tämä syveneminen
on vaikuttanut esimerkiksi pienyritystoimintaan eli kuinka paljon
bulvaaneja joudutaan vielä tälläkin hetkellä käyttämään 90-luvun
alun ongelmien johdosta.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! On tietysti erittäin tärkeää muistaa
se, että maailmaa ei muuteta eikä ihmisten talouskäyttäytymistä oikaista
pelkästään lain avulla. Velkajärjestelylaki,
joka on ollut vuodesta 93 alkaen voimassa, on aiheuttanut sen, että monien
ihmisten velat on kyllä tänä aikana järjestelty,
mutta siinä yhteydessä ei ole oikein osattu tai
ymmärretty antaa sitten talousneuvontaa ja tilanne on se,
että nyt useat velkajärjestelyn läpikäyneet
ihmiset ovat uudelleen jonossa velkaneuvontaan uusien velkojen kanssa.
Tässä yhteydessä haluaisin kiinnittää huomiota
siihen, että meillä juuri käsittelyssä oleva
budjetti ei mielestäni osoita tarpeeksi paljon määrärahoja
kunnalliseen velkaneuvontaan ja ennen kaikkea huomioiden juuri tämän
ennalta ehkäisevän puolen. Valtion budjetissa
tällä hetkellä esitetään
vähennystä velkaneuvontaan, vaikka tuntuu siltä,
että sen tarve kasvaa koko ajan. Meillähän
julkisuudessa on paljon tuotu esille nuorten ihmisten velkaantuminen
ikään kuin huomaamatta muun muassa kännyköitten
ja muitten tällaisten, uuden tekniikan, mukanaan tuomien mahdollisuuksien
kautta.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Velkaantuneissa on tosiaankin erityyppisiä henkilöitä:
on niitä, jotka ovat laman aikana velkaantuneet ja ennen
sitäkin jo, ja sitten on näitä, jotka ovat
uusvelkaantuneita, ja heille ehkä vähän
erityyppiset ratkaisut ovat niitä oikeita. Se, minkä minä ainakin
olen nähnyt suurimmaksi ongelmaksi, on se, että kukaan
ei oikein kanna kokonaisvastuuta siitä, että asiat
eri puolilla hoituisivat, työllisyysasiat ja asuntoasiat
ja toimeentuloasiat ja muut. Näyttää siltä,
että tämmöinen kokonaisvastuun ottaminen
puuttuu, eikä näillä talous- ja velkaneuvojilla
ole sellaisia mahdollisuuksia myöskään
puuttua näihin tilanteisiin.
Heikki A. Ollila /kok:
Arvoisa puhemies! Velkaantuneita saattaa tulla myös
koko ajan lisää johtuen muun muassa siitä,
että tänä päivänä on
tavattoman helppo saada lainaa, ja ongelma on siinä, että korko
sille lainalle saattaa olla 30—40:kin prosenttia, näissä tekstiviestilainoissa
ilmeisesti vielä suurempikin. Oikeusministeriö on kyllä luvannut,
että tätä asiaa joku työryhmä tutkii,
mutta se on nyt varmaan parisen vuotta sitä tutkinut ja
mitään asiassa ei ole tapahtunut. Tässä olisi
nyt uudelle oikeusministerille erinomainen tilaisuus — ellei
ed. Elo häntä häiritsisi — paikata
edeltäjänsä jälkiä.
Tämä ongelma on todellakin aika huomattava, eikä se
ole tekemistäni kirjallisista kysymyksistä huolimatta
parantunut.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa puhemies! Olen aivan samaa mieltä kuin edeltävä puhuja. Ed.
Vistbackalle totean, että yrittäjäjärjestöissä ollaan
sitä mieltä ja nähdään,
että näitä velkaantuneita on tosi paljon
ja he toimivat nimenomaan liian paljon tuolla harmaan talouden kentällä. Meidän
pitäisi tehdä sellaista lainsäädäntöä,
että heidät saataisiin elävään
elämään takaisin.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen perusteluissa on mielestäni hyvä lähtökohta:
estetään ylivelkaantumisongelmien syntymistä ja
syvenemistä, pyritään hoitamaan maksukyvyttömyystilanteet
joustavasti, tehokkaasti sekä ehkäisemään
köyhyyttä ja syrjäytymistä.
Sitten tässä velkahallintaohjelmassa ehdotetaan
taloudenhallinnan neuvottelukunnan perustamista. Varmasti todella
hyvä lähtökohta, ja nythän tätä velkaneuvontatyötä on
tehty ja osin koulutettu ihmisiä. On mielestäni
välttämätöntä saada
arvostusta tälle työlle. Sitä kautta
tietysti ammatillinen koulutus talous- ja velkaneuvontaan on hyvä,
mutta myös se, minkälainen kokemus näillä velkaneuvojilla
on, koska ollaan yleensä hyvinkin herkissä tilanteissa.
Pitäisin erittäin tärkeänä myös
sitä, millä tavalla suhtaudutaan velalliseen ja
miten neuvotaan ja minkälaiset tiedot on, niin että nämä,
jotka nyt on koulutettu tai jotka ovat tätä työtä tehneet,
pysyisivät tässä mukana.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä on hyvin tärkeätä,
että valtiovalta edelleenkin velkaantuneiden asiaa koettaa
edesauttaa. Ylivelkaantuneiden ongelmathan pohjautuvat, ne vanhat
ylivelkaantumiset, hallituksen politiikkaan 1990-luvun alussa, kuuluisiin
devalvaatioihin, joita ei pitänyt tulla ja jotka tulivat.
Se loi ongelman, se oli valtionhallinnon päätös
silloin, hallituksen päätöksiä,
ja tästä tuhannet suomalaiset ovat joutuneet vuosia
kantamaan oman taakkansa. Tästä asiasta muuten
Kansallisteatterissa menee hyvin dokumentoitu esitys, "Ihmisiä hyvinvointivaltiossa".
(Eduskunnasta: Kannattaa katsoa!)
Mutta edelleenkin, aivan oikein, niin kuin ed. Ollila sanoi,
pitäisi estää uusien suurien velkaantumisten
syntyminen, ja tässä tietysti ennaltaehkäisy
on tärkeätä. Tällä hetkellä tilanne
vaikuttaa vain toisenlaiselta. Puhalletaan erilaisia kuplia, yksi
taitaa olla asuntojen hintakupla. Sitten, kun korot nousevat ja
taas vastaavasti mahdollisesti asuntojen reaaliarvot laskevat, ollaan
uudelleen ongelmissa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Silloin kun edellinen lama koettiin,
ainakin itse uskoin sillä tavalla, että siitä jotain
olisi opittu, niistä tapahtumista ennen lamaa, koska silloinhan jaettiin
velkaa lähes vakuuksitta ja tarjottiin rahaa kovasti. Tänä päivänä on
ihan samat elkeet taas olemassa. Kun katsoo lehtiä, siellä markkinoidaan
ja mainostetaan, annetaan vääriä mielikuvia
tavallaan ihmisille, joilla ei harkintakykyä talouspuolella
niin paljoa ole. Sen takia, se on tiedossa, joka tapauksessa velkaneuvontaa
ja tämän tyyppistä apua yhteiskunnassa
tarvitaan.
Yksi seikka tässä on tullut esille hyvin:
Sinällään velkajärjestelylaki
on ollut hyvä. Siinä on puutteita yhä edelleen,
kuten velkaneuvonnan järjestäminen. Tällä hetkellähän
se on järjestetty aika isoina alueina. Valtio antaa lääneihin
rahaa, ja siellä yksittäisten kuntien neuvontaa
ei sillä tavalla tueta. Meilläkin omassa maakunnassani sattuu
ainakin yksi kunta olemaan, joka järjestää velkaneuvontaa
ja tehokkaasti. Sen takia odottaisi, jotta tulevaisuudessa voitaisiin
ottaa myös se vaihtoehto huomioon, kun annetaan valtion
tukia, jotta yksittäinen kunta, joka järjestää velkaneuvontaa,
saisi valtionavun osaltaan, kun ei osallistu eikä lähetä omia
kuntalaisiaan sinne yhteiseen pisteeseen, joka usein on maakuntakeskuksessa.
Susanna Rahkonen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä kiinnitetään
aivan oikein huomiota siihen, että talous- ja velkaneuvojien
kelpoisuusvaatimuksia on syytä säädellä. Samoin
se, että tulee neuvottelukunta, joka pystyy kiinnittämään
eri tavalla huomiota ennalta ehkäisevään
talouden hallintaan liittyvän toiminnan kehittämiseen,
on hyvä asia. Mutta tässä taustalla on
kyllä se seikka, että talous- ja velkaneuvonnan
resurssit ovat pienentyneet siitä, mitä ne olivat
vielä vuonna 2004, kun hallituksen velkasovinto-ohjelmaa
toteutettiin, ja se on ongelma, koska tällä hetkellä ruuhkat
ja jonot talous- ja velkaneuvontaan ovat erittäin suuret
tietyillä paikkakunnilla eikä siellä pystytä keskittymään ennalta
ehkäisevään puoleen eli talousneuvontaan,
vaan aika menee velkaneuvontaan.
Lisäksi pitäisi kiinnittää huomiota
myös nuorille suunnattavaan koulutukseen talouden hallinnassa.
Omassa toiminnassani Kuluttajaliitossa olen kiinnittänyt
huomiota myös tähän. Meillä on
Kuluttajaliiton puolella Internetissä Valtti-sivustot,
joiden kautta voidaan opetuksessa ottaa esiin talouden hallinnan
koulutusta jo kouluissa nuorille. Tämä on yksi
tärkeä kohderyhmä: kohdennetaan talouden
hallinnan koulutusta ihan jo koulusta alkaen nuorille.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Pitäisi ensin myös hoitaa
nämä, jotka velkavankeudessa ovat, 90-luvulta
sinne jääneet. Siellä on paljon ihmisiä ja
takaajia, jotka ovat erittäin huonoissa olosuhteissa, ja
pitäisi nyt laskea nämä takaisin ihmisarvoiseen
elämään. Nykyinen velkaantuminen tulee
vähän eri pohjalta. 90-luvun laman alla moni joutui
aivan ilman omaa syytään tällaisiin vaikeisiin
tilanteisiin, mutta nyt on näkyvissä, että pankit
antavat rahaa kyllä aika löysästi ja
monet ihmiset ovat ottamassa varsinkin asuntoja varten 30—40
vuoden luottoja. Kuka tästä ottaa vastuun? Muun
muassa Jyväskylässä velkaneuvoja kertoo,
että ei ole resursseja hoitaa velkaneuvontaa tarpeeksi,
vaikka tarvetta olisi. Nyt tähän pitäisi
kiireesti kiinnittää huomiota, ettei kukaan sitten
voi sanoa, ettei kerrottu, mikä tällainen kohtalo
voi olla.
Johannes Koskinen /sd:
Herra puhemies! Tässähän on esillä ehdotus,
jolla juuri koordinaatiota eri hallinnonalojen toimien välillä parannetaan
velkaongelmien ennalta estämiseksi ja vanhojen hoitamiseksi.
Tässä on myös esimerkki siitä,
miten — vaikka oikeusministeriön johdolla on yli
kuusi vuotta näitä erilaisia toimenpiteitä tehty — sitten
kuitenkin niitä jää toteutettavaksi eri
hallinnonaloilla ja siinä tulee merkittäviä viiveitä ja
ongelmia.
Ed. Ollilan mainitsema korkeakorkoisten vakuudettomien luottojen
tyrkyttäminen on ongelma, mutta siihen ei lainsäädännöllä juuri
pystytä puuttumaan. Siinä pitäisi jonkinlaista
vastuuta olla kansalaisella itsellään ja tietysti
neuvontajärjestelmällä pitää olla.
Olen usuttanut Kuluttajavirastoa ja kuluttaja-asiamiestä puuttumaan
siihen — sen takia, että vakiosopimusehtojen valvonta kuuluu
sinne — voidaanko postimyynti- tai kioskiluottojen ehtoja
pitää mitenkään kohtuullisina, mutta
sinne ei ole tullut sellaista kantelua, jonka perusteella he olisivat
viran puolesta päässeet liikkeelle.
Joka tapauksessa tähän pitää juuri
siltä taholta puuttua, että ei innosteta ihmisiä aivan
kohtuuttomiin velkaantumisiin, sen takia että nämä yrittäjät
laskevat, että jos kolme neljästä maksaa,
niin sitten yksi neljästä voi jättää maksamatta,
jos peritään kaikilta 25—30 prosentin
korko. Näin tavallaan typerää yrityspolitiikkaa
harrastavat yhä useammat yritykset, ja siinä vaan
ikään kuin tunnolliset laitetaan maksamaan niiden
laskut, jotka eivät pysty tällaisia vakuudettomia
ja hyvin keveillä ehdoilla myönnettyjä luottoja
maksamaan.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Niin kuin täällä on
todettu, meillä on joukossamme vielä valtava määrä ihmisiä,
jotka kärsivät talouslaman aikaisista ylivelkaantumisongelmista. On
hyvä, että ongelmien voittamiseksi on vuosien
mittaan erilaisia ratkaisuja pyritty tekemään, velkaneuvonta
yhtenä esimerkkinä. Mutta samaan aikaan on syytä todella
muistaa, että ylivelkaantumisriski on olemassa tänäkin
päivänä.
Esimerkiksi asuntovelkaa saa nyt moneksi vuosikymmeneksi erittäin
matalalla korolla, ja se houkuttelee tietysti ihmisiä ostamaan
asuntoja erittäin pitkillä laina-ajoilla ja suurilla
velkamäärillä. Asuntoja tuotetaan noin
32 000 vuodessa, ja tästä niin sanottua
vanhaa Ara-tuotantoa on ehkä 5 000—6 000,
loput ovat sitten kovanrahan tuotantoa. Sen tuotanto ja myynti perustuu
nimenomaan erittäin pitkiin velkoihin siihen luottaen, että korkotaso
pysyy pitkään alhaisena. Lisäksi valtio
vielä muun muassa takauksen muodossa tukee tätä velkaantumista.
Tämä on otettava varmasti vakavasti.
Ihan toisen mittaluokan kysymys on, että esimerkiksi
kännyköihin operaattorit ovat sisällyttäneet
luottokorttiominaisuuksia, ja se on esimerkiksi lasten käsissä hyvin
kyseenalaista. Voi olla, että summat eivät kovin
suuriksi tällä tavalla velkaantumisen osalta kasva,
mutta kyllä se ainakin moraalimielessä on hyvin
kyseenalaista toimintaa, että kännykästä tehdään
luottokorttimekanismi.
Lopuksi haluan myöskin kiinnittää huomiota velkaneuvonnan
resursseihin ja siihen, että koko maassa kattavasti ja
yhtä laadukkaalla palvelulla pystyttäisiin velkaneuvontaa
niille henkilöille tarjoamaan, jotka sitä apua
tarvitsevat.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Johannes Koskiselle: Niinhän
se oli 80-luvun lopussa, että käyttäydyttiin
hyvin kevytmielisesti näitten pankkienkin toimesta ja sitten käytettiin
ihmisten heikkouksia hyväksi ja aiheutettiin 30 miljardin
markan pankkitukivelvoite, jossa olemme kaikki olleet maksajina.
Tämä historia näyttää toistavan
itseään. Aina tietyin väliajoin tämä sama
prosessi pitää käydä läpi.
Tässä se kiusallinen puoli on se, mikä meille on
Arsenalin tarkastuksen yhteydessä tullut esille, että tässä on
sitten rehellisiä yrittäjiä, joille on käynyt
huonosti vähän omasta syystään
ja paljon muitten syystä, olosuhteiden syystä,
ja sitten sellaisia tapauksia, jotka ovat olleet selviä koijareita.
Minun sympatiani on ollut ed. Johannes Koskisen puolella, kun hän
oli oikeusministerinä, siinä, että kyllä siinä vaikea
on keppaloida lainsäädännön
kanssa, kun rintamalla on rinta rinnan kumpiakin ja pitäisi
kuitenkin katsoa, ettei niitä koijareita aivan erikoisen
positiiviseen asemaan saateta.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Koskinen on ministerinä toimiessaan
paneutunut tähänkin asiaan hyvin perusteellisesti
ja pyrkinyt löytämään ratkaisuja
velallisten ongelmiin.
Tässä esityksessä talous- ja velkaneuvojien kelpoisuusvaatimusten
parantaminen on tietenkin erittäin tärkeä asia
ja toisaalta se, mitä täällä keskustelussa
on korostettu, että kuluttajavalistusta tarvitaan tässä asiassa.
Tavallista kuluttajaa ei voi jättää pankinjohtajien
rahantyrkytyksen armoille.
Myös on se näkökulma, arvoisa puhemies,
että tämä velkataakka, ylivelkaisuus,
koskee siis asuntovelallisia ja yritystoiminnassaan epäonnistuneita,
mutta myös monia opiskelijoita. Niinpä oikeastaan,
kun ajatellaan tuota vakavaa lamaa, josta selvisimme kuitenkin — kaikki
eivät tosin selvinneet — olisi myös vakavasti
harkittava niitä perheitä ja yksilöitä ajatellen,
jotka ovat täysin ylivoimaisen velkataakan alla, olisiko
mahdollisuuksia käyttää velka-armahdusta.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa puhemies! On tietenkin hyvä, että raha
liikkuu, mutta ehkä emme kuitenkaan vieläkään
ole oppineet mitään tästä, ei
todellakaan. Kuten ed. Pulliainenkin sanoi, ei kovinkaan kauan ole
siitä, kun maksoimme pankkikriisiä, ja samaan
suuntaan ollaan menossa. Tuntuu jotenkin kummalliselta, että nykyään pankit
myöntävät kohtuullisen mitättömillä vakuuksilla
lainoja, voi sanoa, jopa yli sukupolvien, seuraavien sukupolvien
maksettavaksi. Eli tähän jollakin tavalla tulisi
kai puuttua, ennen kuin olemme taas hakoteillä.
Minulla on yleensä ollut mottona "vapaus valita", mutta
joukossamme on myöskin sellaisia vanhempia todellakin,
jotka eivät osaa hallita lastensa rahankäyttöä nykyään,
siihen viitaten, mitä todellakin noista kännyköistä ja
muista puhuttiin, joten toivon, että nykyinen ed. Koskinen
ottaa näihin asioihin kantaa edelleenkin yhtä pontevasti
kansanedustajan ominaisuudessa kuin aiemmin ministerinä.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kiinnitin kanssa huomiota siihen, mitä ainakin
edustajat Kangas ja Uotila sanoivat ylivelkaantumisesta, mikä tällä hetkellä uhkaa.
Tässä on todella paljon samoja piirteitä kuin
oli aikaisemmin. Toki Neuvostoliitto ei toista kertaa kaadu, mutta siitä huolimatta
tässä on hyvin paljon sitä, että nyt
kotitaloudet velkaantuvat hyvin nopeasti. Se on toisaalta ymmärrettävää,
koska kun asutaan näissä isommissa keskuksissa
tai niitten liepeillä ja asuntojen hinnat ovat väistämättä ryöstäytyneet,
sitä kautta on ollut pakko myöskin monien lapsiperheiden,
jos laadukkaasti haluavat asua, ottaa melkoisesti lainaa.
Mutta siitäkin huolimatta kannattaisi pitää se mielessä,
että yleensä silloin kannattaa ostaa, kun muut
haluavat myydä, ja kannattaisi miettiä tosiaankin
sitä, koska asuntohankintansa tekee ja kuinka pitkäksi
ajaksi sitoutuu, koska elämäntilanne voi muuttua,
työtilanteessa voi tulla muutoksia, saattaa tulla avioeroja
tai muita vastaavia. Sen jälkeen ollaan sitten siinä tilanteessa,
että ollaan tämän lainsäädännön
piirissä, mistä nyt keskustellaan.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa puhemies! Tämän lakiesityksen ansio
on mielestäni siinä, että tällä pyritään
lisäämään talouskasvatusta,
-neuvontaa ja -valistusta.
Tänään velkaantumisen kuva on erilainen kuin
se oli 90-luvun laman aikaan. Tuolloinhan velat kaatuivat takaajien
niskaan ja monet ihmiset joutuivat kahden asunnon loukkuun. Tänään käsittääkseni
velkaantuminen johtuu siitä, että ei kerta kaikkiaan
osata hoitaa taloutta. Hintatietoisuus puuttuu, hankinnat suoritetaan
kalliisti kulutusluotoilla, joiden korko todellakin pahimmillaan
voi olla 30—40 prosenttia, kuten ed. Ollila täällä totesi.
Eli todellakin tällaiseen ennalta ehkäisevään
toimintaan on tarvetta.
Yhtenä asiana ottaisin esiin myös positiivisen luottorekisterin.
Uskon, että se omalta osaltaan myöskin ennalta
ehkäisisi näitä velkaantumisongelmia,
jos meillä olisi tällainen järjestelmä käytössä.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Talous- ja velkaneuvonnasta annetun lain
muuttaminen sillä tavalla, että kauppa- ja teollisuusministeriön
yhteyteen perustettaisiin valtioneuvoston asettama neuvottelukunta,
on hyvä ratkaisu ottaen huomioon tämän
päivän markkinatilanteen, jossa kotitalouksien
velka esimerkiksi asuntotuotannossa on viime vuonna kasvanut 15,7
prosenttia. 46 miljardia euroa tällä hetkellä on
kotitalouksien velka asunnoista. Kokonaisvelka on 60 miljardia euroa.
Toisaalta on hyvä, että kiinteään
omaisuuteen otetaan velkaa eikä pelata pörsseissä,
niin kuin 90-luvun taitteessa, mutta kuitenkin kansalaisten tietous
taloudenpidosta on yksistään siirrettävä periaatteessa
näille nuorille henkilöille, koska heillä monella
on talouskoulutus vielä takana, vähintään
merkonomin koulutus. Mutta siitä huolimatta kuitenkin tilanne
on se, että kun joutuu tekemään päätöksen
siitä, suorittaako esimerkiksi kulutushyödykkeen
investoinnin, jossa autokauppias antaa jo 2 prosentilla lainaa 10
vuodeksi, niin ei tämmöinen hankinta mihinkään
perustu. Toisin sanoen, niin kuin kauppa- ja teollisuusministeriön
kansliapäällikkö tuolla eräässä tilaisuudessa
asiantuntijakuulemisessa sanoi, emmehän me voi kaikkia
suomalaisia neuvoa, millä tavalla he ostoksensa päivittäin
tekevät. Minä olen samaa mieltä, että kuitenkin
valtion pitää karkeasti ohjailla, mutta henkilökohtaisesti yksityinen
henkilö päättää, kuinka
hän hoitaa omat asiansa.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! On tietenkin selvä, että yksityinen
henkilö eli luoton ottaja itse päättää,
ottaako hän vai ei. Jos hän ei ota sitä tarjottua
lainaa, niin riskiä ei synny. Mutta ottaen huomioon juuri
niitä tosiasioita, mitä ed. Kuosmanen toi esille,
46 miljardin lainakanta kotitalouksilla ja siihen prosentti pari
lisää korkoihin, ne kaikki rahat ovat taas silloin poissa
muusta kulutuksesta ja saattavat kyllä nämä luoton
saajat vaikeaan asemaan.
Kenen on vastuu, onko se luoton antajan vai luoton saajan? Tässä joitakin
viikkoja sitten oli Suomen tv:n ajankohtaisohjelmassa autenttinen esimerkki,
kun määräaikaistyösuhteessa
oleva työntekijä lähti hakemaan asuntolainaa
189 000 maksavalle asunnolle. Huonoin tarjous oli 120 000
euroa luottoa, ja paras oli 189 000 eli yhtä paljon
kuin asunto maksoi. Työsuhde oli määräaikainen,
muuta vakuutta ei ollut. Kyllä hieman pelottaa!
Susanna Rahkonen /sd:
Arvoisa puhemies! Kaikki ylivelkaantuminen ei tänä päivänä johdu siitä,
että ihmisillä ei olisi tietoa, vaan osalla on kyse
siitä, että heillä on kerta kaikkiaan
pienet tulot. On toimeentulotuen asiakkaita, pätkätyöntekijöitä,
työttömiä, joilla on niin pienet tulot,
että he eivät pysty toimimaan yhteiskunnassa,
joka on luottoyhteiskunta. Meillä on uudet maksuvälineet
tulossa yhä vahvemmin käyttöön
ja meidän kaikkien pitäisi niiden kanssa pärjätä.
Mutta kaikilla ihmisillä ei luottokelpoisuutta ole ja ongelmat
ovat aika pitkälti tästäkin johtuvia.
Ulosottolain uudistuksessa tuli uudistus siitä, että ulosotto
vanhenee määräajassa. Toivottavasti jatkossa
tulee uudistus, jossa myös velka lopullisesti vanhenee.
Odotan, että tämä uudistus tulisi eduskuntaan
vielä tällä vaalikaudella.
Jere Lahti /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä on todella
kiinnitetty paljon huomiota, aivan oikein, velkatilanteessa ongelmallisten
auttamiseen. Mutta haluaisin itse korostaa sitä, että meillä on
tietyllä tavalla tämmöinen pääomarunsaus nyt
vallitseva piirre yhteiskunnassa ja sillä tehdään
raakaa bisnestä. Tässä suhteessa lainan
ottajat tarvitsevat tietyllä tavalla kuluttajansuojaa ja siinä mielessä minusta
ennalta ehkäisevää neuvontaa olisi lisättävä.
Sillä uskon myöskin hallittavan paremmin tätä uutta
markkinaa, siis näitä lainan tarjoajia, jotka
piilottavat tuon korkonsa vielä ovelasti niin, että sitä ei äkkiä voi
laskea, paljonko se efektiivisesti vuodessa merkitsee. Tällä saralla
mielestäni on paljon tekemistä. Jos järjestely
on se, että ensin ongelmalliset saadaan johonkin tasoon,
niin sen jälkeen pitäisi painopisteen voimakkaasti
siirtyä tänne ennalta ehkäisevälle
puolelle.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Rahkonen on aivan oikeassa siinä,
kun hän totesi, että merkittävän
osan ihmisistä on itse asiassa pakko velkaantua, jos aikoo
esimerkiksi Helsingissä ylipäätään
asua, kun asuntojen hinnat ovat korkeat ja vuokrat ovat myös
korkeat ja toisaalta tulot ovat niin pienet.
No hyvä, jos asia on näin, niin mitä sitten eduskunta
voi tehdä? Se voi toki säätää tämänkin
lain ja säätää lain, jolla lisätään
kuluttajaneuvontaa, mutta toki eduskunta voisi yrittää myöskin
hoitaa tätä varsinaista perusongelman syytä eli
sitä, että niillä ihmisillä,
joilla tulot ovat niin pienet, ne tulot voisivat olla vähän
suuremmat.
Toisaalta minusta on alkanut näyttää siltä,
että ehkäpä hallituksen ja eduskunnankin
pitäisi taas vähitellen alkaa miettiä,
mitä näille asunnon hinnoille oikeasti pitäisi
tehdä. Olen tässä nyt kaksi ja puoli
vuotta tätä menoa täällä katsellut
ja todennut, että siinä suhteessa ei kyllä juuri
yritystäkään ole näkynyt.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Kentältä on annettu palautetta,
että talous- ja velkaneuvontaan varatut määrärahat
eivät ole tälläkään
hetkellä riittävät, ennalta ehkäisevään
työhön ei riitä resursseja ollenkaan.
Kun tälle vuodelle nämä määrärahat
eduskunnan toimesta osoitettiin, niin eduskuntahan korjasi määrärahaa
500 000 eurolla. Valtioneuvoston budjettiesityksessä oli
miljoona vähennystä vuoteen 2004, ja nyt jälleen
tässä ensi vuodelle esitetyssä talousarviossa
tämänvuotisesta tasosta velka- ja talousneuvontaan
osoitettujen määrärahojen esitys on miljoona
euroa pienempi eli 4,3 miljoonaa. Nyt odotan, että eduskunnan
toimesta tätä määrärahaa
korotetaan, koska todella ollenkaan ei pystytä näillä määrärahoilla
tätä ennalta ehkäisevää työtä tekemään
ja myös talous- ja velkaneuvonnan tarve on entistä suurempi
eli kysyntä on kasvanut koko ajan.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Talous- ja velkaneuvonnasta valmistui sisäasiainministeriön
ja lääninhallitusten yhteistyönä peruspalveluiden
arviointiraportti tänä keväänä. Arviointiraportissa
esitettiin neuvojan kelpoisuusvaatimusten määrittelemistä.
Niinpä hallitus esittääkin kelpoisuusvaatimukseksi
korkeakoulututkintoa. Lisäksi tarkoituksena on suunnitella
taloudenhallinnan tutkinto talous- ja velkaneuvojiksi ryhtyville.
Minusta nämä ovat selkeästi liian pitkälle
vedettyjä johtopäätöksiä. Korkeakoulututkinnon
ja erillisen tutkinnon vaatiminen on valtion virkamiesten byrokraattista tulkintaa
siitä, mitä talous- ja velkaneuvonnalle pitäisi
tehdä. Sen sijaan, että kyseenalaistetaan nykyisten
talous- ja velkaneuvojien pätevyys, voitaisiin hyödyntää arviointiraportin
esitystä neuvojien ammatillisesta täydennyskoulutuksesta.
Täydennyskoulutuksen avulla saavutetaan varmasti sama taso,
jonka hallitus nyt asettaa vaatimalla neuvojilta korkeakoulututkintoa
ja taloudenhallinnan tutkintoa.
Keskustelu päättyy.