11) Hallituksen esitys laiksi lähetetyistä työntekijöistä annetun
lain muuttamisesta
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Tässähän on kyse
siitä, miten erityisesti ulkomaisen työvoiman
ehtoja voitaisiin paremmin valvoa, ja kahdesta erillisestä lakiesityksestä,
jotka hallitus on antanut, mutta niiden tavoite molemmissa on sama.
Meidän pitäisi saada kiinni ne tapaukset, joissa
työehtoja poljetaan, ja myös saada riittävä tieto,
jotta tiedämme, minkälaiset työehdot
kenelläkin on. Molemmat tähtäävät
oikeastaan tiedonsaannin varmistamiseen plus siihen, että näitä viranomaisten
ja muiden tahojen puuttumisvälineitä olisi paremmin
käytettävissä.
Tässä ensimmäisessä hallituksen
esityksessä, joka koskee lähetettyjä työntekijöitä,
oikeastaan keskeinen sisältö on se, että lähetettyjen
työntekijöiden suomalaiset vähimmäistyöehdot
toteutuisivat paremmin ja että valvontamahdollisuudet tehostuisivat.
Tämän tavoitteen toteuttaminen edellyttää sitä,
että työntekijöillä ja työsuojeluviranomaisilla
on käytössään asianmukaiset menettelyt
ja tarvittavat tiedot valvontatoimia suorittaessansa ja että valvonta
voi tapahtua enemmän kuin aikaisemmin sen varsinaisen työsuhteen
kestäessä, koska usein on ollut niin, että näitä väärinkäytöksiä on
lähdetty setvimään ikään
kuin työsuhteen päätyttyä ja
silloin vastuullisten toimijoiden löytäminen on
ollut vieläkin vaikeampaa. Nämä molemmat
ehdotukset ovat osa myös harmaan talouden torjuntaa. Toki sillä puolella
täytyy tehdä paljon muutakin. (Ed. Pulliainen:
Aivan oikein!) Nämä yksinänsä eivät ratkaise
ulkomaisten työehtojen valvonnan ongelmia kokonaisuudessansa
eivätkä harmaan talouden, mutta ovat tärkeä edistysaskel
oikeaan suuntaan.
Tämä valmistelu ei ole ollut kovin yksinkertaista,
koska EU:n perustamissopimuksessa lähdetään
palvelujen vapaasta liikkuvuudesta ja siellä on määräyksiä,
jotka rajoittavat ylipäätään sitä,
minkälaisia valvontatoimia voi olla olemassa. Ulkomailta
lähetettyjen työntekijäin vähimmäispalkkaa
tai sitä koskevia säädöksiä muutettaisiin
sillä tavalla, että jos työhön
ei sovelleta yleissitovaa työehtosopimusta — tähän
mennessä, jos työnantaja ja työntekijä ovat
sopineet jotakin keskenänsä ja tuo sopimus on
sinänsä pätevä, on ollut vaikea
puuttua tilanteeseen, vaikka tuon sopimuksen taso olisi ollut kuinka
alhainen — jatkossa lähdetään
siitä, että työntekijälle pitää maksaa
kohtuullinen palkka ja jos tuo ulkomaisen työnantajan ja
työntekijän sopima vastike alittaa oleellisesti
tämän, niin silloin sopimusta kohtuullistetaan.
Tämä on tärkeä siinä mielessä,
että elintasoerot ja palkkaerot usein eri maiden välillä ovat
hyvin suuret ja sen takia tällaisella kohtuullistamisella
päästään kiinni siihen, että kun
kerran Suomessa työtä tehdään,
niin se työ voisi olla jotenkin sidoksissa suomalaiseen
palkkatasoon ja suomalaiseen kustannustasoon.
Jos työnantaja toimii ulkomailla ja lähettää Suomeen
työntekijöitä, niin jatkossa tällaisella työnantajalla
pitää olla myös Suomessa edustaja, joka
voi toimia tuomioistuimessa edustajana, joka voi vastaanottaa viranomaiskirjoja,
esimerkiksi työsuojelutarkastuksen pöytäkirjoja
tai haasteita. Tähän asti ongelma on ollut se,
että on ollut vaikea löytää tahoa,
joka voisi edes vastaanottaa sen haastetilanteen. Edustajalla ei
kuitenkaan ole työnantajavastuuta, vaan se on työnantajalla,
joka aidosti on tämän lähetetyn työntekijän
työnantaja. Tällainen edustaja, joka voisi vastaanottaa
näitä viranomaiskirjoja ja muita ja toimia työtuomioistuimessa,
olisi asetettava silloin, kun työntekijän työskentely
alkaa, elikkä jo siitä päivästä,
kun työnteko Suomessa alkaa, ja siitä päivästä,
kun työnteko loppuu, tämän edustajan pitäisi
olla olemassa kaksitoista kuukautta, jotta voidaan myös
jälkikäteen puuttua tilanteisiin, joissa väärinkäytöksiä epäillään
tai niitä on selvästi olemassa.
Edustajaa ei tarvitsisi asettaa silloin, jos työskentely
kestää alle kaksi viikkoa eli on hyvin, hyvin
lyhytkestoista. Syy, miksi tällaiseen on päädytty,
lähtee siitä, että meillä on
kuitenkin kansainvälisiä konserneja, joissa työntekijän
varsinainen työpaikka on jossakin muualla ja sitten hän
ikään kuin pistäytyy suomalaisessa sisarkokonaisuudessa
tai emoyhtiössä töissä, ja silloin tätä edustajaa
ei tarvittaisi.
Suomalaisella työnteettäjällä on
velvollisuus huolehtia siitä, että tämä lähettävä yritys
asettaa tällaisen edustajan. Tässä on
tietyllä tavalla olemassa tällaista tilaajavastuu-ajattelua
lähtökohtaisesti, eli sillä, joka Suomessa
työstä hyödyn saa, on myös velvollisuus
osallistua tähän valvontaan siinä mielessä,
että alihankintasopimuksessa on esimerkiksi tällainen
huolehtimisvelvoite tai sitten, jos velvoitetta ei ole täytetty,
niin silloin siitä seuraisi rangaistus. Aikaisemmin meillä on
ollut usein tilanteita, että sinänsä laki
velvoittaa jotakin, mutta jos sitä ei ole noudattanut, niin
siitä ei ole seurannut minkäänlaista
rangaistusta. Sen takia näihin ongelmiin kiinni pääseminen
on ollut vaikeata.
Laissa säädetään entistä tarkemmin
lähetettyjen työntekijöiden työnantajaa
ja työsuhteen ehtoja koskevista tiedoista ja siitä,
että niiden pitää olla saatavilla heti
silloin, kun työsuhde alkaa, täällä Suomessa
olevalla edustajalla. Jos edustajaa ei aseteta, kuten esimerkiksi
näissä konsernitapauksissa, niin silloin ne tiedot
pitää olla työnantajalla, joka on siellä ulkomailla.
Nämä tiedot koskisivat työnantajan ja
työntekijän henkilötietoja ja työehtoja,
esimerkiksi sitä, kuinka pitkään työsopimus
kestää, mikä on työntekopaikka,
mitkä ovat työtehtävät, mikä on
sovellettava työehtosopimus, miten palkka määräytyy
ja mikä työaika on, ja tähän
kuuluisi myös selvitys siitä, minkälainen
on lähetetyn työntekijän työnteko-oikeus
Suomessa, elikkä onko hän EU-jäsenvaltiossa
vai onko hänellä esimerkiksi työlupa
tai miten tämä järjestelmä kulkee.
Nämä tiedot pitäisi säilyttää kaksi
vuotta, että myös jälkikäteen voidaan
sitten puuttua ilmenneisiin väärinkäytöksiin.
Lisäksi työnantajan edustajalla tai työnantajalla
tulisi olla hallussansa Suomessa työskentelyn ajalta sekä työaikakirjanpito
että tieto maksetuista palkoista, jos työskentely
Suomessa kestää yli kahdeksan päivää.
Jos taas näitä säännöksiä ei noudateta,
jos sitä työaikakirjanpitoa ei löydy
tai ei ole tietoa maksetuista palkoista, niin seurauksena olisi
rangaistus.
Työnantajan tai työnantajan edustajan olisi annettava
jatkossa selvitys Suomeen lähetetyn työntekijän
työehdoista myös luottamusmiehelle. Jos luottamushenkilö ei
edusta tätä lähetettyä työntekijää,
niin selvitykseen tarvittaisiin silloin työntekijän
valtuutus. Siihen riittäisi selkeä osoitus lähetetyn
työntekijän tahdosta, elikkä mitään etukäteen
tehtyä ikään kuin virallista valtuutusta tai
muuta ei tarvitsisi olla, jotta asioita voidaan ajaa, vaan ainoastaan
selkeä osoitus siitä, että halutaan,
että luottamushenkilöä voidaan käyttää.
Työministeriö asetti tämän
niin sanotun Ulteva 2 -työryhmän, elikkä eduskuntahan
on jo aiemmin saanut Ulteva 1:n esitykset, joilla on pyritty tähän
samaan päämäärään,
ja nyt sitten on Ulteva 2:n esitykset olemassa. Tässä on
eduskunnan tahtoakin taustalla, että tähän
lähetettyjen työntekijöiden tilanteeseen
on haluttu puuttua, ja esimerkiksi tulopoliittisessa kokonaisratkaisussa
tätä asiaa käsiteltiin. Siellä ei
sinänsä kirjattu mitään ratkaisuja
siitä, minkälaisia välineitä pitäisi
ottaa käyttöön. Sen vuoksi minusta henkilökohtaisesti
on erittäin hyvä, että nämä ratkaisut syntyivät
yksimielisesti, koska tässä kuitenkin käytännössä tarvitaan
sitä, että sekä työntekijäpuoli
että työnantajapuoli on sitoutunut näihin ratkaisuihin,
koska ne voivat sitten käytännössä taas
elävässä elämässä edistää asioiden
eteenpäinmenemistä, jotta lainsäädäntö ei
jää pelkäksi lakikirjaimeksi vaan toimii
myös elävässä elämässä ja
tulee siellä käytännössä toimeenpannuksi.
Sitten toinen esitys, joka koskee tällä hetkellä rakennustyömaita
ja siellä olevia työntekijöiden tunnisteita,
on oikeastaan kokonaan kohdennettu sinne, missä meillä ehkä kaikkein
suurimmat ongelmat on harmaan työn ja työvoiman
työehtojen väärinkäytösten
kohdalla. Toki se ei ole ainut ala, jossa näitä ongelmia
on, esimerkiksi vaikkapa siivousalalla löytyy samantyyppisiä ongelmia,
ja siellä ulkomaisen työvoiman ... (Ed. Kuoppa:
Ravintoloissa!) — Ravintoloissa. Näitä aloja
on monia, mutta voisi sanoa, että rakennusalalla se on
ehkä vielä rankempaa se väärinkäytösten
muoto. (Ed. Pulliainen: 800 miljoonaa euroa!) — Sitä en
lähde arvioimaan, mitä ne rahasummat ovat, koska
se on aina hiukan vaikeaa sen vuoksi, että jos me tietäisimme
tarkkaan ottaen, niin silloinhan niitä ei olisi olemassakaan, vaan
nuo tahot saataisiin kiinni. Mutta ne ovat taloudellisesti merkittäviä,
se on mielestäni selvä.
Silloin, kun tätä rakennusalan kulkulupajärjestelmää on
valmisteltu, niin siinä yhteydessä on myös
sovittu, että esimerkiksi metallialalla työnantaja-
ja työntekijäosapuoli selvittävät
keskenänsä tämän vuoden marraskuun
loppuun mennessä, onko siellä tarve tällaiseen
samantyyppiseen kulkulupajärjestelmään,
olisiko esimerkiksi telakoilla vastaavanlaisesta järjestelmästä hyötyä.
Sen näemme sitten tulevaisuudessa, miten tässä käy.
Minun lähtökohtani siinä, miksi näitä esityksiä on
tuotu sirpaleittain eduskunnan käsittelyyn, on se, että koska
näitä välineitä tarvitaan kipeästi,
niin tuodaan aina se palanen eteenpäin, joka on valmis
ja joka voidaan täytäntöönpanna,
jotta päästään edes askel askeleelta
eteenpäin, koska niiden isojen välineiden, joista
vallitsee sitten hyvin paljon erimielisyyttä myös
työnantaja- ja työntekijäjärjestöjen
välillä, niiden säätäminen vie
pidemmän aikaa. Osa harmaasta taloudesta liittyy selvästi
siihen, että rakennusalalla käytetään
paljon aliurakoitsijoita. Esimerkiksi poliisi on arvioinut omien
tutkimustensa mukaan, että näihin aliurakointeihin
liittyy jopa tietyntyyppistä järjestäytynyttä rikollisuutta.
Sen vuoksi tämä rakennusala on yksi niistä keskeisimmistä,
jossa valvontaa on pakko tehostaa. Siellä on selvästi ollut
näkyvissä se, että ne nykyiset välineet
eivät riitä.
Tällä ehdotuksella lähdetään
siitä, että rakennuttajille luotaisiin paremmat
mahdollisuudet valvoa työmaalla liikkuvia yrityksiä ja
henkilöitä koko alihankintaketjussa sillä tavalla,
että se ei olisi vain se seuraava alihankinta, jolta itse
on ostanut palvelut, vaan myös sinne portaikossa alaspäin
mennen. Samalla myös pyritään helpottamaan
työsuojeluviranomaisten toimintaa, koska usein käy
niin, että jos työsuojeluviranomainen löytää epämääräistä työvoimaa,
niin se työvoima on jo hävinnyt ja henkilötietoja
ei saada ylös enää siinä vaiheessa,
kun esimerkiksi poliisi saapuu paikalle tai muuta. Tällä järjestelyllä pyritään
siihen, että työnantaja ja henkilöt olisivat tiedossa,
jotta tiedettäisiin, mistä sitten ehkä myöhemmin
perätään asioihin selvitystä.
Yksi tavoite tietenkin on se, että kun tiedetään,
keitä rakennustyömailla on, keitä siellä liikkuu,
minkälaista alihankintaketjua, niin voitaisiin myös
parantaa työturvallisuutta, koska erityisesti silloin,
jos on kyse ulkomaisesta työvoimasta ja on kommunikointivaikeuksia,
niin siinä joskus myös työturvallisuus
kärsii, vaikka on kiistatonta se, että meidän
rakennusalamme ei varmasti toimisi, ellei siellä olisi
ulkomaista työvoimaa, koska tietyistä ammattiosaamisista
suomalaisessa yhteiskunnassa on pula, ja sen vuoksi on arvokasta,
että meillä on ulkomaista työvoimaa käytössämme.
Laki lähtee siitä, että työturvallisuuslakiin
lisättäisiin säännös,
jonka mukaan jokaisella yhteisellä rakennustyömaalla
työskentelevällä työntekijällä olisi
silloin, kun hän siellä työpaikalla liikkuu,
näkyvillä kuvallinen tunniste ja siitä tunnisteesta
pitäisi käydä ilmi myös, kuka
on tämän kyseisen henkilön työnantaja.
Tälle tunnisteelle ei ehdoteta erityisiä muotovaatimuksia, se
voi vaihdella, mutta lähtökohta on se, että sen pitää olla
sillä tavalla rakennettu, että sitä on
vaikea väärentää, että sen
tietoja ei voi tästä vaan ikään
kuin lyijykynällä muuttaa, vaan sen pitää olla
luotettava muodoltaan. Taustalla on ollut ajatus siitä,
että tämä yritettäisiin tehdä kuitenkin
mahdollisimman edulliseksi, että niistä kuvallisista
korteista ei tulisi merkittävää kustannusvaikutusta
ja että ne sopisivat kaikenlaisiin rakennuskohteisiin eivätkä ne,
jos meillä on tällaisia isoja rakennustyömaita,
joissa on aidatut systeemit ja joissa sitten on esimerkiksi kehitteillä sähköiset
kulkulupajärjestelmät, olisi myöskään
este sellaisten käytölle.
Tämä tunnistejärjestelmän
käyttö kattaisi talonrakentamisen, korjausrakentamisen,
erikoisurakoinnin, kuten esimerkiksi lvi- ja sähkötyöt, sekä maa-
ja vesirakentamisen. Se koskisi kaikkia sellaisia rakennustyömaita,
joilla työskentelee usean työnantajan palveluksessa
olevia työntekijöitä ja itsenäisiä työntekijöitä.
Rakennustyömaata johtavalla tai valvovalla rakennuttajalla olisi
velvollisuus huolehtia siitä, että tämä tunniste
on käytössä. Rakennuttajina useimmiten toimivat
ammattirakentajat ja ammatti-isännöitsijät,
elikkä silloin myös tieto tästä velvollisuudesta
on heille helpommin saatettavissa, että he tietävät,
että tällainen velvollisuus heillä on.
Sillä, että vastuu annetaan tällaisille
ammattirakentajille, tietenkin pyritään siihen,
että nämä tunnisteet tulisivat myös
varmasti käyttöön. Tässä myös
tulee mukaan rangaistusuhka, jos tätä huolehtimisvelvollisuutta
laiminlyödään. Rakennuttajan on silloin,
kun hän pääurakoitsijan kanssa tekee
sopimusta, otettava huomioon se, että tätä tunnistetta
pitää käyttää, ja hänen
on myös huolehdittava siitä, että pääurakoitsijan
sopimuskumppanit huomioivat sen käyttövelvollisuuden silloin,
kun tämä aliurakointiketju menee eteenpäin.
Silloin jos työmaalle tulee tällaisia tahoja,
jotka käyvät siellä hyvin tilapäisesti,
esimerkiksi joku tuo tavaraa, tätä tunnistetta
ei tarvitsisi käyttää eikä sitä myöskään
vaadittaisi niiltä henkilöiltä, jotka
tekevät työtä esimerkiksi jollakin omakotirakennustyömaalla,
jolla yksityinen henkilö on se, joka rakennuttaa. Tässä on
lähdetty tietysti siitä, että olisi hyvin
vaikea saada tällainen tieto tai vastuu perille jokaiselle
yksittäiselle rakennuttajalle, omakotitaloa rakennuttavalle, joka
ostaa sinne jotakin ulkopuolista palvelua, ja silloin ihmiset rikkoisivat
lakia, koska eivät tiedä sen olemassaoloa, ja
sellaisen lain säätäminen on usein aika
kyseenalaista, että ajatellaan, että laki on,
mutta ei sitä sitten tarvitse noudattaa. Siitä on
keskustelua tässä viime aikoina käyty.
Tässä työryhmässä,
joka tätä valmisteli, oli mukana myös
eri ministeriöitä ja työmarkkinajärjestöjä sekä Suomen
Yrittäjät, ja tämä myös päätyi
sitten lopulta yksimieliseksi. Jatkotyössä on
tarkoitus käydä läpi tilaajavastuuta
vähän laajemmin, elikkä tämä Ulteva-työryhmä jatkaa työskentelyään,
ja sen lisäksi kanneoikeutta. Tälle selvitystyölle
on yhdessä työmarkkinajärjestöjen
kanssa asetettu aikataulut, jotka lähtevät siitä,
että tammikuussa meillä olisi joitakin esityksiä tältä puolelta.
Sen lisäksi esimerkiksi tällä verotuspuolella
valtiovarainministeriö on vastuussa siitä, minkälaista
arvonlisäverojärjestelmää tai muuta
voitaisiin käyttää, jotta tällaisia
tilaajavastuuelementtejä voitaisiin meidän lainsäädäntöömme
saada.
Toivon, että tuolta työryhmästä voitaisiin
saada vielä lisäelementtejä, koska tämä on
nyt askel eteenpäin, mutta selvästi nämä ongelmat
ovat lisääntyneet, ja tällaisia hyvin
voimakkaitakin puuttumisen välineitä tarvitaan,
mutta myös sitä yhteistä vastuuta. Ei
voida ikään kuin ulkoistaa vastuuta siitä,
että työntekijän työehdot ovat
jonkin alihankintaketjun portaassa jonkun toisen vastuulla ja ikään
kuin sen, joka on se pääurakoitsija tai emoyhtiö,
ei tarvitse tietää siitä, mitä siellä ketjun
päässä tapahtuu. Sen vuoksi mielestäni
tällaista ketjutusta tarvitaan lisää vähän muinkin
toimenpitein, kuin nyt näissä esityksissä on.
Heidi Hautala /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Niitä ongelmia on tullut varmaan
hyvin paljon lisää sen takia, että säädettiin tämä siirtymäaikalaki,
josta itse asiassa ministeri Filatov on puhunut julkisuudessa viime
aikoinakin, ja nämä toimenpiteet ovat varmasti
oikean suuntaisia. Voi kysyä, minkä takia työmarkkinaosapuolilla
ja hallituksella ei ollut kykyä saada näitä toimenpiteitä voimaan
silloin, kun oltiin menossa tähän siirtymäaikaan.
Mutta nyt kysyisinkin ministeri Filatovilta: Miten teidän
näkemyksenne mukaan tullaan hoitamaan tämä siirtymäaikojen
jatko, siis se, että vapusta 2006 päästäisiin
siihen tilanteeseen, että näitä rajoituksia
ei enää ole, jolloin tavallinen virolainen voi
tulla tavalliselle suomalaiselle työnantajalle töihin
ihan normaaliin työsuhteeseen?
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Itse jäin ihmettelemään, kun
tässä lakiehdotuksessa on tämmöinen
kahdeksan päivän aika, jonka jälkeen
tarvitsee näyttää Suomessa työaikakirjanpito
ja se, miten palkkaa on maksettu. Tämä poikkeaa
tästä aikaisemmasta ajattelusta sillä tavalla,
että meillähän on tästä todettu
aikaisemmin — muistan hyvin, kun tuolla valiokunnassa käytiin
keskustelua siitä, miten näitä komennusmiehiä aikaisemmin
tänne oli tulossa ja mitä heidän pitää noudattaa — ja silloin
eduskunta muutti sitä sillä tavalla, jotta siinä on
nolla-aika elikkä joka hetki pitää noudattaa
suomalaisia työehtoja. Minusta tämä jättää nyt
sen raon aika pahasti auki tässä, kun tiedetään
käytännön elämässä,
mitä tapahtuu. Jossakin laitoksessa tehdään
remontti, vuosikorjaus, sinne otetaan muutama sata äijää töihin
ympäri Suomea ja milloin mistäkin, tuolta saadaan
haalittua Euroopasta, ja se tehdään muutamassa
päivässä, mahdollisesti viikossa, tai
tehdään kahdessa viikossa ja tässä voi
vaihtaa vielä porukkaa, tulee toinen porukka. (Puhemies
koputtaa: Aika!) Tämä pitäisi saada ehdottomasti
pois. Toivon mukaan eduskunnalla on tahto muuttaa tätä.
Arto Satonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan kuten ed. Heidi Hautala sanoi, tai oikeastaan
vieläkin voimakkaammin: Ei näitä lakiesityksiä varmaan
tarvittaisi lainkaan, jos silloin olisi tehty toisenlainen ratkaisu,
kun näistä siirtymäajoista päätettiin.
Sen päätöksen seurauksena on syntynyt
sellainen järjestelmä, johon tarvitaan tällaista
lainsäädäntöä, eli
siinä on menty kyllä täysin ojasta allikkoon
ja on luotu sellaiset markkinat, jotka varmaan tulevat jatkumaan
hyvin pitkään. Koska me tiedämme, että meillä on
aikamoisia työvoimakapeikkoja monella alalla ja sitä ei
pystytä oikeastaan mitenkään muuten ratkaisemaan
kuin ulkomaalaisen työvoiman kautta, niin olisi vähintään
kohtuullista, että nämä rajat olisi avattu
uusien EU-maiden kohdalta välittömästi.
Toivon, että ne nyt sitten avataan, kun tämä määräaika
menee umpeen.
Markus Mustajärvi /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minusta ed. Heidi Hautala, samaten kuin ed.
Satonen, lähtee liikkeelle puolimatkasta siinä mielessä,
että Suomessahan ei silloin, kun päätettiin
työvoiman siirtymäajoista, edes vakavasti keskusteltu,
että olisi myöskin palveluille laitettu siirtymäaika,
niin kuin laitettiin joissain muissa maissa, ja silloin tämä lähtökohta
jäi kokonaan muotopuoleksi. On ihan varma asia se, että mitään
massiivista siirtymää nämä siirtymäajat
eivät ole aiheuttaneet tänne vuokratyövoiman
käyttöön, vaan vuokratyövoimaa
käytetään sen takia niin paljon, koska
sitä on äärimmäisen vaikea valvoa.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Samoin ed. Heidi Hautalalle ja Satoselle,
että kyllä te hieman väärässä tässä asiassa
olette. Muun muassa SAK siitä viimeksi pari viikkoa sitten
antoi julkilausuman, että paljon pitää siinä vielä sopia,
että asia olisi hallinnassa. Varmaan on niin kuin ministeri
täällä totesi, että määrätyillä aloilla
on työvoimapulaa koulutetusta työvoimasta, mutta
ei se näin poistu, että tuodaan ja keinotellaan
näillä asioilla. Minä olen sitä mieltä,
että tervetuloa ulkomainen työvoima, mutta sen
pitää olla rehellinen peli.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Tästä siirtymäaikalainsäädännöstä:
Se on parhaillaan valmistelussa. Siitä hallituksen esityksestä,
joka eduskunnalle silloin aikanaan annettiin, käy ilmi,
että on sovittu, että tehdään
tällainen selonteko, joka valmistellaan yhdessä työmarkkinajärjestöjen
kanssa, ja sen selonteon pohjalta sitten annetaan esitys joko siirtymäajan jatkamisesta
tai todetaan, että tarvetta siirtymäajan jatkolle
ei ole. Tuota työtä tehdään
nyt parhaillaan. Itse olen asettanut takarajaksi sen, että viimeistään
silloin, kun eduskunta ensi vuonna aloittaa oman kevätistuntokautensa,
tuon selonteon pitäisi olla, jos nyt ei ihan ensimmäisellä viikolla,
niin melkein, eduskunnan käsittelyssä, jotta ehditään
ajoissa tietää, minkälaiseen ratkaisuun
päädytään.
Sitten tästä ed. Esa Lahtelan kysymyksestä:
Ei tämä laki sulje pois sitä, etteikö siitä ensimmäisestä päivästä lähtien
työehtojen pidä olla samat, mutta tällä on
pyritty siihen, että ihan hirvittävää byrokratiaruuhkaa
me emme saisi aikaiseksi aloilla, joilla työnteko kestää päivän
tai kaksi, koska siellä ne ongelmat kuitenkin määrällisesti ovat
pienempiä. Näkemykset siitä, minne tämä sopiva
ajankohta pitäisi asettaa, nollaan vaiko mahdollisesti
kahteen kuukauteen tai vielä enemmän, ovat vaihdelleet
hyvin paljon tässä valmistelun välillä.
Sitten siitä, onko siirtymäaikalaki aiheuttanut sen,
että meillä on paljon lähetettyjä työntekijöitä:
Itse uskon, että sillä on omalta osaltaan ollut vaikutusta
siihen, että osa suorista työsuhteista on ikään
kuin muotoutunut lähetetyiksi työntekijöiksi
ja ostetaan palveluja, kun suoraan ei voida työntekijää palkata.
Mutta jos katsomme vaikkapa Ruotsia, jossa ei ole ollut siirtymäaikaa,
niin myös siellä lähetettyjen työntekijöiden
määrä on lisääntynyt
ja myös siellä kansainvälinen vuokratyövoima
on lisääntynyt. Tässä on hyvin
monia asioita, jotka samanaikaisesti vaikuttavat, ja on hyvin vaikea
sanoa, mikä suoraan riippuu jostakin asiasta.
Valto Koski /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Pidän erittäin tärkeänä ja
ajankohtaisena tätä lainsäädäntötyötä ja
olen siitä iloinen, että ministeriö on
näin monitahoisesti tämän asian selvittänyt.
Mutta yksi asia tässä jäi auki ja huolestuttaa,
kun en tiedä, mitä nämä rangaistussäännökset
mahtavat sisällään pitää.
Jos sanktiot ovat huomattavasti alhaisemmat kuin hyöty,
niin silloin tietysti tulee mieleen, että mielellään
otetaan nekin käyttöön ja tehdään
tätä työtä. Minua kiinnostaisi
kuulla, onko tältä osin jotain uutta.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! On totta, että täällä rangaistuspuolella
tavallaan ... Minä en lähtisi, kun en ole juristi,
sanomaan, mitä ne konkreettisesti ovat mistäkin rikkomuksesta,
koska ne lähtevät tästä työelämälainsäädännön
yleisestä logiikasta. Mutta tässä on
pyritty tuomaan rangaistussäännöksiä sellaisiin
kohtiin, joissa niitä ei aikaisemmin ole ollut, nimenomaan
sen vuoksi, että tietyssä tilanteessa voidaan
ajatella, että ei se haittaa, vaikka tulisi rangaistus,
jos se on pienempi kuin hyöty, ja tietenkin rangaistukset
pitäisi suhteuttaa myös siihen, mikä se
hyöty on, ja niiden määräytyä sitä kautta.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Vihdoinkin ollaan puuttumassa todella kipeään
ongelmaan: harmaan työvoiman käyttöön.
Täällä edustajat Satonen ja Heidi Hautala
viittasivat siirtymäsäännöksiin
ja siihen, että se aiheuttaisi nämä ongelmat.
Täytyy nyt muistuttaa edustajille, että nämä ongelmat
ovat olleet paljon, paljon aikaisemmin jo. Suomessa on käytetty
harmaata työvoimaa rakennusalalla, metallialalla, ravintoloissa,
hotelleissa ja monissa muissa paikoissa paljon aikaisemmin. (Ed.
Pulliainen: 2002 tehtiin välikysymys siitä!) Ainoa
ongelma on se, että nämä, jotka sitä ovat
käyttäneet, ovat pyrkineet saamaan mahdollisimman
suuren taloudellisen hyödyn siitä. Mielestäni
hallituksen esitykset, jotka nyt ovat täällä eduskunnassa,
ovat askel parempaan suuntaan, aivan oikeaan suuntaan, elikkä pitää lähteä rajoittamaan
niitä mahdollisuuksia, mitä tässä on
ollut.
Ihmettelen porvareitten kantaa tässä asiassa, kun
heillä on tämmöinen kanta, sillä sehän
suosii niitä yrityksiä, jotka kiertävät
lakeja tai sopimuksia tavalla taikka toisella, ja se rankaisee niitä yrityksiä,
niitä rehellisiä yrittäjiä,
jotka maksavat sopimusten ja lakien mukaan kaikki maksut ja palkat.
Tämähän johtaa epäterveeseen
kilpailuun. Ihmettelen sitä, että siellä oikeisto
niin kiihkeästi puolustaa näitä oikeuksia,
kun mielestäni pitäisi lähteä nimenomaan
siitä, että kilpailu on tasapuolista ja oikeudenmukaista
ja kaikki yritykset, jotka Suomessa toimivat, noudattavat myöskin
Suomen lakeja ja määräyksiä.
Urakoiden jakaminen ja ketjuttaminen on johtanut rakennusalalla
tilanteeseen usein, ettei kukaan todellisuudessa tiedä rakennustyömaalla, minkä yrityksen
työntekijöitä työmaalla on,
ja se on mahdollistanut silloin myöskin veronkierron, sosiaaliturvamaksujen
laiminlyönnin, ja lisäksi se on mahdollistanut
myöskin sen, että työntekijöille
maksetaan alle työehtosopimuksen olevia palkkoja. Tämä on
johtanut hyvin epäterveeseen kilpailuun. Lakeja ja sopimuksia
noudattavat yritykset ovat todella jääneet heikompaan
asemaan, ja niiden kilpailuasema on huomattavasti heikompi. Toivottavasti
tämä laki osaltaan nyt parantaa näiden
yritysten asemaa ja myöskin parantaa työntekijöitten
oikeuksia.
Täällä tulee hallituksen esitys 143
työturvallisuuslain muuttamisesta. Tässä olisi
ehkä tarvinnut vielä enemmänkin muuttaa.
Lehtitietojen mukaan muutama päivä sitten ulkomaisen
alihankintayrityksen työntekijät olivat tyhjentämässä tuhkasiiloa,
kolme työntekijää, ja yksi näistä työntekijöistä hautautui
siihen tuhkasiiloon. Palokuntakaan ei meinannut löytää tätä henkilöä sieltä tuhkasiilosta,
tuhkaa oli niin paljon. Tämä vain osoittaa sen
suuren tietämättömyyden ja puutteen ja
piittaamattomuuden, mitä työturvallisuuslakeja
ja -asetuksia kohtaan on. Jokainen normaalijärkinen tajuaa,
että lähes täynnä olevaan tuhkasiiloon
ei ole mitään menemistä, jotta ei aiheuta
itselleen todella vakavaa vaaraa, mutta tämmöisiä todella
pahoja laiminlyöntejä sattuu. Mielestäni
tässä mielessä kyllä auttaisi
myös se, että ihmisillä on ne tunnistinlaput
rinnassaan, silloin tiedetään, minkä yrityksen
työntekijöitä he ovat, keitä he
ovat, ja edes jollain tavalla myöskin työsuojeluasiamiehet
ja työsuojeluvaltuutetut voisivat puuttua näihin
asioihin, jotta tämmöisiä tapaturmia
ja työturvallisuuden laiminlyöntejä ei
sattuisi. Nämä ovat todella vakavia asioita, sillä tämä ei
ollut ainoa, vaan näitä on tämän
tästä aina sattunut ja hyvin usein ulkomaisille
vuokratyöntekijöille. Siinä mielessä myöskin
tämä hallituksen esitys nyt on selvästi
askel parempaan suuntaan.
Näistä sanktioista: Olen siitä samaa
mieltä, että sanktioitten tason tietenkin tulisi
olla sitä luokkaa, että lakien noudattaminen olisi
edullisempaa kuin laittomuudet, tai sitten täytyisi tuomita
saatu hyöty valtiolle, elikkä jos siitä saadaan
paljon taloudellista hyötyä, niin se tulisi valtiolle.
Silloinhan se varmasti pistäisi miettimään,
kannattaako sitä tehdä.
Sitten yksi asia on tietenkin näitten vuokratyöntekijöitten
asema. Se ei ole ulkomaisten vuokratyöntekijöitten
kohdalla kunnossa, mutta se ei ole myöskään
suomalaisten vuokratyöntekijöitten kohdalla kunnossa.
Toivoisin, että työministeriö vielä,
vaikka tässä ei nyt kauheasti aikaa ole, puuttuisi
vakavasti myöskin suomalaisten vuokratyöntekijöitten
oikeuksiin, sillä on aivan liikaa tapauksia, joissa työntekijät
joutuvat suoranaisen mielivallan kohteiksi.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi lähetetyistä työntekijöistä
annetun
lain muuttamisesta on tervetullut. Lähetetyistä vuokratyöntekijöistä ensimmäisenä
tulee
esimerkinomaisena mieleen Virosta tulevat työntekijät.
Omasta mielestäni Viron valtion ja virolaisten viranomaisten
tulisi seurata enemmän tilannetta ja puolustaa kansalaistensa
oikeuksia ja saada kuriin sääntöjen rikkojat
ja tämän pitäisi tapahtua yhdessä Suomen viranomaisten
kanssa. Siellä usein ovat suomalaiset yrittäjät,
jotka välittävät Suomeen vuokratyövoimaa
ja sieltä suuntaavat toimintansa sitten tänne,
ja usein ne ovat vielä sellaisia yrittäjiä,
jotka Suomessa ovat menettäneet oikeutensa yrittää,
mutta siellä sitten nämä hämärämiehet
toimivat. Minun mielestäni välinpitämättömyys
ei kanna pitkälle. Viro on EU-maa, ja sen pitää hoitaa
asiansa sen mukaiseen järjestykseen.
Seuraavassa kohdassa on työturvallisuuslain muuttaminen.
Tämä liittyy samaan asiaan. Harmaa talous tuottaa
harmaita työpaikkoja. Yksittäinen vuokratyöntekijä on
heikoilla. Virossa on yhtenä ongelmana heikko ammattiyhdistysliike. Myös
meillä Suomessa on piirejä, jotka haluavat heikentää suomalaista
ammattiyhdistysliikettä. Haluavatko nämä ihmiset,
että meillä Suomessakin asiat menevät
tähän jamaan?
Kiinnittäisin myös huomiota, että ne
rehelliset yrittäjät, jotka hoitavat velvoitteensa
ja toimivat lakien mukaan, eivät pärjää näitä hämärämiehiä ja
hämäräyrityksiä vastaan, vaan
häviävät urakkakilpailun. Tämä ei
ole terve kehitys.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa herra puhemies! Aina kun täällä puhutaan
harmaan talouden torjunnasta ja talousrikollisuudesta, käytän
perusteeksi, minkä takia tämä työ on
tärkeätä näiden kitkemiseksi,
tätä kolmijako-oppia: a) niin kuin täällä perusteissakin
lukee, se vie miljardeja euroja niitä varoja, joita tarvitaan
tämän hyvinvointivaltion ylläpitämiseen — se
on taloudellinen kysymys, b) se on kilpailukykykysymys, kilpailua
vääristävä kysymys — ei
voi mitenkään rehellinen yrittäjä ja
rehellisen yrittäjän rehellinen työntekijä pärjätä,
jos samassa korttelissa tai samalla työmaalla häärii
yrittäjä, joka jättää velvoitteensa
sekä työntekijöitään
että yhteiskuntaa kohtaan hoitamatta, c) mikäli
harmaan talouden ja talousrikollisuuden annetaan edelleen kasvaa ja
vahvistua, niin se on omiaan murentamaan koko suomalaista moraalia
ja työetiikkaa, ja se on sitten jo sellainen menetys, joka
ei tule takaisin pitkässäkään
aikajuoksussa.
Elikkä nämä kaksi lakiehdotusta,
jotka nyt ovat käsittelyssä, ovat tervetulleita
ja tarpeellisia. On ihan hyvä, niin kuin ministeri totesi,
että näiden tarpeellisuudesta on myöskin
laaja yhteisymmärrys, ja muutenkin harmaan talouden torjunnassa
on onneksi monilla aloilla — rakennusala on hyvä esimerkki,
mutta myöskin ravintola-ala — työmarkkinaosapuolten
kesken hyvin paljon yhteisymmärrystä ja myöskin
työnantajapuolella ymmärtämystä.
Kun muistaa sitä alkuaikaa, kun harmaan talouden torjunnasta
lähdettiin puhumaan, niin silloinhan jotkut työnantajia
edustavat tahot aloittivat jopa propagandahyökkäyksen
tätä toimintaa vastaan, ja se oli erittäin
huono alku, mutta nyt tilanne on toinen ja myös rehelliset
yrittäjät ja heitä edustavat järjestöt
ymmärtävät, että tämä on
erittäin tärkeää työtä.
Mutta tämä ei saa pysähtyä,
vaan tarvitaan lisätoimenpiteitä. Ministeri viittasikin
tuossa tilaajavastuuseen ja kanneoikeuteen, joiden pohtiminen ovat
työryhmässä, ja sitten ovat myös
nämä verokysymykset, tämä käännetty
arvonlisäverovelvoite. Kun toiminta on niin ketjuuntunutta tuolla
pitkissä alihankintaketjuissa, niin kyllä olisi
välttämätöntä mennä siihen
suuntaan, kuten esimerkiksi Hollannissa on menty, että luodaan järjestelmä verolainsäädännössä,
jossa varmistetaan, että se, joka siellä ketjun
yläpäässä häärii
ja palkkaa itselleen alemman tason alihankkijaketjun osia, vastaa
siitä, että koko ketju hoitaa velvoitteensa muun
muassa arvonlisäveromaksujen osalta. Toivon, että tähän
todella myöskin meillä mennään.
Se ei ole työministeriön asia, vaan se on tietysti
siellä valtiovarainministeriön vero-osastolla,
mutta joka tapauksessa hallituksen pitää tähän
suuntaan voimakkaasti mennä.
Mitä tulee sitten kulkulupakysymyksiin ja henkilökorttikysymyksiin
niin, arvoisa puhemies, täytyy kyllä toki muistaa,
että jos Hietalahden telakalla olisi 70-luvun loppupuolella
tai 80-luvun alussa sanottu, että pistäkääs
kundit valokuvallinen käyntikortti, kulkulupa, rintaan,
niin kyllä varmaan olisivat olleet savut poikki pari päivää ainakin.
Tarkoitan tällä sitä, että asenteet ovat
muuttuneet myöskin työntekijöiden puolella.
Ihan vakavasti, muistan, kun tuli esiin vaatimuksia siitä,
että kypärään pitäisi
laittaa nimitarra, niin kyllä sitä protestoitiin,
se koettiin jotenkin yksityisyyteen menevänä urkkimisena
ja kontrollina. Mutta nyt uskon ja olen varma siitä, että rakennustyömailla
niin Rakennusliiton edustajat kuin muutkin ymmärtävät,
että tällä haetaan monia kaikille yhteisiä etuja,
ja se ymmärretään, että on ihan
oikein, että tiedetään, kuka työskentelee
ja kuka liikkuu ja millä asioilla.
Mitä sitten tulee tähän muuhun kokonaisuuteen,
niin tietysti on kysymys työehdoista mutta on kysymys,
niin kuin ed. Kuoppa viittasi, myöskin työturvallisuudesta
ja ketjuuntunut toiminta ja niin sanotut monityöpaikkatyöpaikat
ovat ongelmia. Kun täällä on käsittelyssä asianomaisessa
valiokunnassa muun muassa työsuojelun valvontalain muuttaminen,
niin siellä jäi vähän pieni
kömmähdys, koska siellä ei tarpeeksi
vakavasti otettu huomioon niitä työpaikkoja, joissa
toimii todella monenlaista yrittäjää ja
joissa esimerkiksi työsuojeluvaltuutettujen mahdollisuudet sitä kokonaisuutta
katsoen valvonnan suorittamiseen eivät ole sellaiset kuin
pitäisi.
Täytyy muistaa, että esimerkiksi metallialalla,
jota itse edustan, saamieni tietojen mukaan, jotka liitosta olen
saanut, metalliteollisuudessa kuolemaan johtaneet työtapaturmat
viime aikoina ovat sataprosenttisesti tapahtuneet sellaisilla moni
... en muista, mikä se termi nyt oli, monityöpaikkatyöpaikoilla
elikkä sellaisilla, joilla on hyvin monenlaista toimintaa
samaan aikaan. Se asettaa kovan haasteen muun muassa työsuojelun
valvonnalle. Toivon, että valiokunta pystyy tämän
työsuojelulain valvonta-asian osalta tekemään
korjauksen täällä eduskunnassa.
Sitten tämä rajaus, joka nyt koskee rakennustoimintaa
ja joitakin muita sitä lähellä olevia
toimintoja, kuten maa- ja vesirakennusta jne. Kun ed. Kuoppa välihuutona
totesi, että telakoille kanssa, niin henkilökohtaisesti
kyllä näen, että rakentamista ja arvokasta
rakentamista se on laivanrakentaminenkin. Ja laivanrakennus tänä päivänä Suomessa
muodostaa hyvin paljon samanlaisen kokonaisuuden kuin muodostavat
suuret projektikohtaiset rakennustyömaat, eli se on enemmän
laivojen kokoamistoimintaa ja siellä työskentelee
todella paljon alihankkijoita ja myöskin lähetettyjä työntekijöitä ja
ulkomaista työvoimaa jne., että en tiedä oikeastaan,
mikä ... Voisin kysyäkin ministeriltä,
mikä on johtanut siihen, että näitä kyseessä olevia
kohtia nyt ei sitten sovelleta metalliteollisuuteen siltä osin,
mikä koskee tämän tyyppistä toimintaa
kuin laivanrakennus.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Nämä hallituksen esitykset,
kaksi kappaletta, ovat todella tervetulleita. Muutama näkökohta historiasta
ja siitä, ovatko nämä nyt juuri tästä siirtymäsäännöksestä johtuvia
ilmiöitä vai eivät.
Kesällä 2002 pidin yhden ainoan viikon niin sanottua
kesätaukoa. Tulin heinäkuun 1. päivänä tänne
taloon töihin takaisin juhannustauolta, ja aiheena oli
harmaa talous. Tutustuin kaikkiin niihin hengentuotteisiin, jotka
oli silloin tuotettu harmaan talouden torjuntaryhmän toimesta Markku
Hirvosen johtamana työnä.
Tein silloin, olikohan se seitsemän kappaletta kirjallisia
kysymyksiä, joilla kartoitin koko tämän
olennaisen kentän. Yksi niistä kysymyksistä koski
pakollista kulkulupajärjestelmää rakennustyömailla.
Tähän saatu vastaus oli aivan erikoisen mielenkiintoinen,
se on tänä päivänäkin aivan
erikoisen mielenkiintoinen, kun luetaan hallituksen esitys sellaisena
kuin se nyt juuri on meillä arvioitavana. Nimittäin
ensinnäkin saamani tiedon mukaan silloisesta hankkeesta,
jos näin voidaan sanoa, eli tämä asia
oli ollut vireillä, oli pyydetty lausunto Teollisuus ja
Työnantajat -järjestöltä ja
Suomen Yrittäjät ry:ltä. Kumpikin suhtautui
saamani tiedon mukaan hankkeeseen jyrkän kielteisesti,
todella jyrkän kielteisesti. Näin minulle toistettiin
sanomaa moneen kertaan.
Sitten kun tuli kirjalliseen kysymykseen vastaamisen hetki,
niin silloin taas asianomainen ministeri, jonka oli pitänyt
vastata tähän kysymykseen, oli ilmeisesti vuosilomallaan
ja ministeri Perho vastasi tähän kysymykseen.
En tiedä, oliko ministeri Perholla itsellään
osuutta vastaukseen, mutta se oli mielenkiintoinen, koska tässä hallituksen
esityksessä, joka nyt on siis näiltä osin
periaatteessa ihan samanlainen, nyt vaan tunnistemenettelyllä,
katsottiin tämä koko mahdollisuus uuden perustuslain
vastaiseksi.
Tässä hallituksen esityksessä tähän
asiaan ei ole kajottu hiventäkään, ei
yhtään mitään, eikä tällä välillä uutta
perustuslakiakaan saatu aikaiseksi. Toisin sanoen siis tällä tavalla
on kaikenlaisilla keinotekoisilla perusteilla yritetty säilyttää harmaata
taloutta ja tehdä se mahdolliseksi kaikissa mahdollisissa
muodoissa ja olosuhteissa. Ed. Satonen, olitte kovasti väärässä tässä asiassa.
Tämä prosessi vuonna 2002 johti siihen, että jätettiin
marraskuussa välikysymys hallitukselle. Silloin käytiin
tässä salissa perusteellinen keskustelu näistä asioista.
Silloin tämä asia, rakennustyömaat, oli
hyvin voimakkaasti esillä. Silloin arvioitiin, että nykyrahassa
ilmaistuna noin 200 miljoonaa euroa vähintäänkin
jää esimerkiksi pelkästään
rakennusalalta valtiolta verotuloja saamatta. Nyt tällä hetkellä se
arvioidaan 350 miljoonaksi euroksi ja noin 20 000 henkilötyövuotta
tulee tehdyksi tällä pimeällä puolella,
elikkä niin merkittävästä asiasta
tässä on kysymys. Kokonaisuudessaan valtiolta
jää harmaan talouden takia verotuloja saamatta
2,5 miljardia euroa vuodessa. Tässä on se volyymi,
millä nyt liikutaan.
On erinomaisen hyvä asia, että hallitukselta
on nyt tämä esitys tänne eduskuntaan
tullut. Se ei ole ihan sellainen kuin on ollut tämä vapaaehtoinen
kulkulupajärjestelmä, johonka tässä ei
nyt ole viitattu ollenkaan, että eräillä suurilla
rakennustyömailla on ollut vapaaehtoinen kulkulupajärjestelmä,
ilman että sitä on millään lailla
velvoitettu käyttöön otettavaksi. Elikkä siis
toisin sanoen nyt olisi ollut malleja jo käytettävissä pitkän
aikaa, mutta siihen ei ole haluttu mennä. Nyt on sitten
tilanne, jossa on syytä pakosta mennä, ja tämä on
erinomaisen hyvä asia.
Niin kuin aikaisemmista puheenvuoroista on käynyt ilmi,
tähän pakettiin soisi tulevan jatkoa, siis nimenomaan
sillä tavalla, että kun, aivan oikein, meille
tulee ulkomailta työvoimaa, se on ihan hyvä asia,
mutta heitä tulee myöskin kohdella ihan samalla
tavalla työntekijöinä oikeuksien ja velvollisuuksien
puolesta kuin suomalaisia työntekijöitä,
ei siinä mitään, ja niin, että he
tulevat verovelvollisiksi ensimmäisestä työpäivästä lukien,
että työnantaja tulee ennakkoperintärekisteriin
kirjatuksi heti, kun markkinoille ilmaantuu. Nythän tässä rekisteri
syntyy joka tapauksessa. Tämähän johtaa
automaattisesti rekisterin muodostumiseen, kun menetellään
niin kuin hallitus nyt tässä tapauksessa esittää.
Edelleen siirrytään käännettyyn
arvonlisäverojärjestelmään, aivan
niin kuin täällä edellisissä puheenvuoroissa
on todettu, joka tarkoittaa sitä, että pääurakoitsija
vastaa arvonlisävero-operaatioista, niin että ne
sumutusmahdollisuudet, joita tällä hetkellä on olemassa
pilvin pimein, saadaan estettyä jne. jne. Joka tapauksessa
saadaan tervehdytettyä toisaalta valtiontalouden kannalta,
toisaalta yritystoiminnan itsensä kannalta näitä asioita.
Ja erittäin tärkeä on siirtyä fair
play -kilpailuyhteiskuntaan, jossa reilun pelin sääntöjen
mukaan kilpaillaan urakoista, työtehtävistä,
ja silloin tietysti reiluus voi syntyä vain siitä,
että kaikki noudattavat samoja pelisääntöjä.
Ed. Martin Saarikangas merkitään
läsnä olevaksi.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa herra puhemies! Aluksi pari kommenttia kuten yleensä on
tapana, kun ed. Pulliainen sattui olemaan edelläni. Sellainen
kommentti vain, että kun ed. Pulliainen sanoi taas kerran,
että hänellä oli aikaa pitää yksi viikko
kesälomaa vuonna 2002, niin ehkä se johtuu siitä,
että parikymmenvuotisen parlamenttiuranne aikana olette
kirjoittanut 47 kirjaa. Meillähän on työaikaa
periaatteessa ympäri vuoden. No, se siitä. En
suinkaan moiti teidän työtahtianne ja kunnioitan
sitä, että jaksatte puurtaa harmaata taloutta
vastaan. Se on erinomaisen hieno asia.
Nämä niin sanotut lähetetyt työntekijät.
Minulle tulee lähetetyistä työntekijöistä mieleen ikään
kuin he olisivat lähetystyöntekijöitä,
jotka lähtevät suunnilleen ruokapalkalla Ambomaalle, ikään
kuin Suomi tekee miljonäärejä muille maille.
Tämä ongelmahan koskettaa tietenkin enimmäkseen
Suomea, koska meillä on tuossa lähimpänä naapurina
Viro. Ruotsi on vähän kauempana, ja sitä paitsi
meidän siirtymäsäännöksemme
varmasti aiheuttavat myöskin enemmän hämminkiä kuin
mitä Ruotsin suuntaan on ollut olemassa.
Muistanpa muinoin niiltä ajoilta, kun johdin omaa orkesteriani
70—80-luvulla, ennen kaikkea 80-luvulla, silloin minulla
oli puolalainen kitaristi useita vuosia. Hän on nykyään
miljonääri, totta kai, koska oli sama palkka kuin
suomalaisillakin ja hän lähetti sen aina dollaritilin
kautta Puolaan. Veikkaan, että myöskin Suomen
monet yhtiöt, jotka palkkaavat lahden eteläpuolelta
ihmisiä, rakentavat hyvinvointia sinne myöskin, vaikka
he saisivat pienempääkin palkkaa.
Mutta hallituksen esitys on erinomainen. Täällä on
tietenkin semmoisia — minulle tulee entisenä ravintolatoimijana
mieleen, kun täällä on kaiken näköisiä 14
päivän säännöksiä,
että niihin saattaa tulla kiertoilmiöitä,
niin kuin aikoinaan, kun esimerkiksi ravintolahenkilökuntaa
kierrätettiin, oli eräs turkulainen yrittäjä,
joka siitä on kyllä tuomionkin saanut. Eli kun
tällaisia lakeja laaditaan, niitten valvonta täytyy
kuitenkin saada semmoiseen kuntoon, ettei tapahdu kuten tosiaan
ravintola-alalla vuokratyövoimasta puhuttaessa. Puhun nyt
siis, että työsuhde jatkuu, sama työ jatkuu
samassa työpaikassa, mutta työnantaja vaihtuu
kahden viikon välein, jotain tämän tyyppistä voisi
kuvitella, kun lukee tätä lakia. Ainahan koijarit
ovat edellä, rosvot ovat edellä poliisia yleensä aina.
Rupesimme tänään käsittelemään
lakivaliokunnassa ehdotusta neuvoston puitepäätökseksi tuomioiden
huomioon ottamisesta Euroopan unionin jäsenvaltioiden välillä uudessa
rikosprosessissa, ja huomasinpa siellä tämmöisen
Helsingin käräjäoikeuden käräjätuomarin
Jukka Jaakkolan asiantuntijalausunnon. Hän oli meillä tänään kuultavana,
ja minulle tuli mieleen tästä hänen ensimmäisestä kappaleestaan,
että tämä voisi aivan hyvin — hän
siis puhuu tietenkin erilaisista rikosprosesseista eri Euroopan
maissa sillä tavalla, että emme tiedä,
onko joku Suomeen tullut ja jonkun rikoksen täällä tehnyt
ihminen ammattirikollinen vai onko hän satunnainen kulkija — mutta
kun tähän hänen lausuntoonsa muuttaa
rikos ja tuomio -sanojen tilalle "työ", niin tämä istuu
tähän hallituksen esitykseen aivan hyvin. Luenpa
sen niin kuin sanoisin sen: "Työn huomioon ottaminen on
periaatteessa tärkeä asia yhdenvertaisen kohtelun
kannalta, koska liikkuminen ja siten työn tekeminenkin
useassa valtiossa on helppoa. Työntekijän tulisi
saada samanlainen kohtelu riippumatta siitä, tekeekö hän
töitä yhdessä valtiossa vai useammassa."
Yhtä sanaa muuttamalla tästä rikosoikeusprosessista
tuli yhtäkkiä työhön liittyvä prosessi.
Tämä on toki äärettömän
vaikeaa muuallakin kuin pelkästään Suomessa,
mutta muistanpa lakivaliokunnan jäsenenä, kun
olimme Luxemburgissa, jossa on EY-tuomioistuin, että siellä tuli havaittua
tämmöinen suomalainen keissi, jota käsiteltiin.
Sitä oli käsitelty jo kymmenen vuotta yhteensä,
ensin vuodesta 94 Riihimäellä, sen jälkeen
korkeimmassa oikeudessa. Korkein oikeuskaan ei osannut sitä keissiä päättää,
joten oli kysytty neuvoa EY-tuomioistuimesta Luxemburgista. Sattumalta
tämä keissi oli käsittelyssä juuri
silloin, kun olimme vierailulla siellä. Herätti ihmetystä,
että Suomen korkein oikeus ei osannut päättää kyseessä olevaa
ulosottoasiaa. Suomen korkein oikeus ei ollut osannut päättää, kumpaa
asiassa käytetään, Suomen ulosottolakia vai
Euroopan unionin jäsenen vapaata liikkumisoikeutta. Kyseessä oli
siis Suomessa velkaantunut herra, eläkeläinen,
joka oli jäänyt vähän velkaa
pankkiin Riihimäellä ja muuttanut tuonne etelän
aurinkoon Espanjaan. Suomessa hän saa eläkkeensä sillä tavalla,
että siitä menevät verot, niin kuin tiedämme,
mutta kun asut ulkomailla, Suomen valtio lähettääkin
eläkkeen sinne kokonaisuudessaan ja sinulla on itselläsi
velvollisuus maksaa siitä verot. Kyseisen herran nimi oli
Pusa, ja niinpä kirjoitin siitä kolumnin Pusan
torni, jonka lopussa kerroin, että eipä taida
Pusan poika tietää maatessaan Malagassa palmun
alla, kuinka kalliiksi hän on Euroopan unionille tullut.
Asiaa oli tosiaan käsitelty toistakymmentä vuotta.
Päätös tuli viime huhtikuussa, ja hyvin epämääräinen
se päätös oli kyllä sielläkin.
Mutta kun tämän tyyppiset porsaanreiät
pystytään tässä laissa välttämään,
niin en näe mitään syytä siihen,
etteivät täällä ulkomaalaiset
saisi olla töissä. Kohtahan me heitä tarvitsemme,
koska työvoimapula tulee jossakin vaiheessa taatusti myöskin
Suomeen. Tervetuloa kaikki vaan, mutta rehdillä pelillä,
kuten myöskin ed. Pulliainen edellä sanoi.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kun sain vastauspuheenvuorossa sanottua jo
ydinkohdan tähän siirtymäsäännösasiaan
liittyen, niin ajattelin, mahtaako tässä olla
tarpeen käyttää puheenvuoroa ollenkaan,
mutta toisaalta arvasin sen, että kun ed. Pulliainen ja
ed. Kuoppa ovat puhuneet, niin sen jälkeen on kyllä tarvetta jotain
sanoa.
Ensinnäkin ed. Pulliaiselle, vaikka ei olekaan paikalla,
lienee kuitenkin paikallaan vastata hänen antamiinsa syytöksiin
siitä, että olen tässä asiassa
täysin väärässä. Ensinnäkin
haluan todeta, että en ole yhtään sen
enempää väärässä kuin ed.
Pulliaisen oman puolueen presidenttiehdokas, joka täällä käytti
saman puheenvuoron kuin minä. Toisekseen me kumpikaan emme
ole tässä väärässä sen
suhteen, ettei olisi käynyt niin, että tämä siirtymäsäännös
on väistämättä lisännyt
lähetettyjen työntekijöiden määrää.
Se on lisännyt sitä järjestelmää,
aivan kuten ministeri sanoi. Se ei tietysti ole ainoa asia, mutta
se on kiistaton tosiasia, että se on sitä järjestelmää lisännyt.
Haluaisinkin kysyä toisinpäin niiltä,
jotka tässä salissa silloin äänestivät
toisella tavalla, mitä hyötyä teidän
mielestänne on ollut siitä, että tämä kahden
vuoden siirtymäaika on säädetty. Siihen haluaisin
kuulla vastauksen, kun en ole tähän mennessä kuullut
vielä keltään, että siitä olisi
ollut mitään hyötyä. Se on toinen
asia, mihin ed. Mustajärvi viittasi, että aikaisemmin
olisi voitu tehdä jotain, mutta siinä tilanteessa,
kun oli vaihtoehtona siirtymäsäännös
tai ei, niin on kyllä äärimmäisen
vaikea keksiä yhtään perustelua sen puolesta,
että tätä siirtymäsäännöstä kannatettiin.
Mitä tulee ed. Kuopan täällä esittämään
puheenvuoroon siitä, että oikeistossa ei ymmärrettäisi
rehellistä yrittäjää, niin kauempana
totuudesta ei voi olla. Ensinnäkään en
ole kuullut vielä kenenkään tässä salissa
vastustavan näitä esityksiä, joita tässä on
esitetty. Lähinnä kiistaa on ollut vain siitä,
minkä takia tähän tilanteeseen on jouduttu
ja olisiko jo aikaisemmin voitu reagoida jotain. Toiseksi, kuten
ministerikin totesi, Suomen Yrittäjät on tässä mukana,
ja on itsestäänselvää, että kilpailulla
pitää olla terveet piirteet.
Sinänsä on tietysti ollut hyvin mukavaa seurata,
että vasemmistoliiton taholta on nyt niin voimakkaasti
puolustettu rehellistä suomalaista yrittäjää,
kun yleensähän sieltä on aina pyritty
esittämään joitakin ylimääräisiä velvoitteita
suomalaisille yrittäjille. Siihen nähden on ihan
positiivista, että ainakin kotimainen yrittäjä nähdään
paremmaksi kuin ulkomaalainen ja rehellinen paremmaksi kuin epärehellinen.
Siihen meidän kaikkien varmaan kannattaa yhtyä.
Arvoisa puhemies! Kun tässä nyt on mahdollisuus
ehkä vähän enemmänkin tästä asiasta
sanoa, niin olisi ehkä hyvä miettiä sitä,
minkä takia ollaan tässä tilanteessa,
missä nyt ollaan, ja minkä takia on niin, että vaikka
meillä edelleen on paljon työttömiä,
niin me tosiasiassa olemme monilla aloilla hyvin pitkälti
ulkomaisen työvoiman varassa, emme niin, että olisimme
kokonaan ulkomaisen työvoiman varassa, emme tietenkään,
mutta niin, että nopea kasvu tietyillä sektoreilla
ei olisi ollut mahdollista ilman ulkomaisten työntekijöiden
panosta. Jotakin tässä meidän järjestelmässämme
on mennyt pieleen. Jotenkin tämä niin sanottu
aktiivinen työvoimapolitiikka — vaikka en tarkoitakaan
sitä, ettei ihmistä pidä aktivoida, päinvastoin,
mutta kuitenkin — ei ole kyllä onnistunut siinä tavoitteessaan,
mikä sillä on ollut, koska me olemme tosiaan siihen
tilanteeseen ajautuneet, että väistämättä tarvitsemme
tänne ulkomaista työvoimaa. Toki pitkässä juoksussa
se osittain johtuu myöskin siitä, että meidän
ikärakenteemme on sellainen, että jo senkin vuoksi,
jotta me voimme säilyttää täällä olevia
työpaikkoja, tarvitsemme työntekijöitä tänne.
Paljon huonompi vaihtoehto olisi tietenkin se, että työt
siirtyisivät kokonaan tämän maan ulkopuolelle.
Siinä mielessä me tarvitsemme maahanmuuttopolitiikkaa,
ja kun täytyy tässä jotain kehuakin,
niin haluan kehua Rauno Saaren työryhmän esityksiä siitä asiasta,
miten tätä työperusteista maahanmuuttoa
selkeästi ja loogisesti tullaan edistämään,
ja toivotan ministerille hyvää menestystä niiden
lakiesitysten aikoinaan tapahtuvassa läpiviennissä täällä eduskunnassa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin, jos lähtisi
tästä ed. Satosen kysymyksestä, ennen
kuin menisi tähän aloitteeseen, mitä hyötyä tästä siirtymäsäännöksestä on
ollut. Ed. Satonen ei tunne tätä ulkomaalaislakia
ja siinä olevia säännöksiä siitä,
miten siinä voidaan tehdä, kun työlupaa
haetaan, elikkä nythän olisi pitänyt
hakea työlupa Suomeen, elikkä silloin katsotaan,
että jos jollakin alueella on oman maan työvoimaa
riittävästi, niin työlupaa ei välttämättä sille
alalle myönnetä.
Tähän voisi todeta yhden pohjoiskarjalaisen yrittäjän,
jolla on tällä hetkellä yhdeksän
suomalaista työntekijää töissä,
kommentin, joka on ollut Pohjois-Karjalan yrittäjien lehdessä viime
kevättalvella. Tämä yrittäjä kirjoitti
siinä, että hän ei tule ottamaan yhtään
suomalaista työntekijää enää,
hän ei halua elättää suomalaisia,
kun häntä kohdellaan täällä Suomessa
niin huonosti ja pahasti ja työn sivukulut ovat niin isot,
ja tämmöisiä väittämiä on
siellä. Hän otti sitten virolaisia komennusmiehiä,
tälläkin hetkellä ilmeisesti lähes
kymmenen virolaista komennusmiestä, ja muut teettää alihankinnalla.
Tämä kuvastaa sitä asennetta. Minä en
tiedä, mitä hän olisi tehnyt, olisiko
hän suoraan ottanut omille palkkalistoilleen vai lähetettynä,
koska hänellä on firma myös Virossa,
josta hän ottaa lähetettyjä työntekijöitä itselleen.
Todennäköisesti hän ei olisi palkannut
kuitenkaan suoraan Suomeen palkkalistoilleen, koska kyse oli siitä — kysyin
häneltä itseltään — että sitten
firmaan pitää muka valita työsuojeluorganisaatiot
ja kaikki ja luottamusmiehet ja tämmöiset, virallisesti
antaa vapaatakin niille, jos menee yli kymmenen kuulemma. En ole
tarkistanut, mikä on heidän sopimuksessaan, mutta
näin hän väitti. Sillä tavalla
tämä suomalainen moraali tässä käyttäytyy.
Varmasti hyvä yrittäjä, mutta kun tietää taustat,
ihminen tahtoo olla semmoinen, että menee sieltä,
mistä on aita matalin. Tässä siirtymäsäännöskysymyksessähän
lähdettiin siitä, jotta tällä pystytään
kuitenkin hillitsemään ja hallitsemaan sitä tilannetta,
että on semmoisia työnantajia, jotka eivät
suomalaisista oikein tykkää, niin kuin tässä äskeisessä tapauksessa.
Hän jopa lehdessä kirjoitti, että hän
ei ota suomalaisia ollenkaan, vaikka on kuinka suomalainen ihminen.
Löytyisi varmasti joillakin aloilla, mutta vaikka omaa
työvoimaa on kuinka paljon tarjolla, niin ei haluta ottaa
suomalaista työvoimaa vaan mieluummin tuodaan jostakin,
vaikka Virosta. Olkoon se vastauksena.
Minusta tässä on hyvä esitys, yksi
palanen, jota ministeri Filatov kuvasi tässä,
ja siinä mielessä toivon mukaan nyt saadaan tämä asia
hallintaan, koska työnantajan edustajan on oltava täällä ja
vastaanottajafirman vastuu on olemassa siitä. Jos joku
pettää, niin se on viime kädessä vastuussa.
Toivon mukaan ne sanktiot, joita yritin myös itse tavata
täältä, ovat sen oloiset, jotta ne eivät
ole samanlaiset kuin tällä hetkellä joissakin
ylityörikkomuksissa. Nehän ovat naurettavia. Siellä saatetaan
teetättää satoja tunteja ylitöitä,
ja firmalle se hyöty on todella iso. Sitten työsuojelupäällikköä sakotetaan,
annetaan muutaman sadan euron sakko. Yhdessäkin tapauksessa — tunnen
hyvästi — annettiin silloin markka-aikaan neljän
tonnin sakko hänelle, mutta todellisuudessa niissä yrityksissä,
monilla kymmenillä ihmisillä, kyseessä on
valtava määrä tunteja. Se firma todennäköisesti
maksoi sen sakon — en tiedä — todennäköisesti
työsuojelupäällikkö ei omasta
pussistaan maksanut, koska hänelle ei tullut hyötyäkään
siitä. Mutta homma vaan hoitui. Toivon mukaan tässä nyt
ei ajauduta siihen tilanteeseen, jotta nämä sanktiot,
jotka määräytyvät, täällä puhutaan
sakosta yleensä, eivät ole semmoisia muutaman
kymmenen ja sadan euron sakkoja, joilla ei ole mitään
merkitystä. Jos semmoinen ilmenee, niin sitten meidän
pitää uudelleen saada tämä ja
ottaa eduskuntaan käsittelyyn ja katsoa, että se
homma hoituu, koska vastuun pitää olla sen suuruinen,
että se tuntuu.
Yksi asia, jonka totesin paikaltani. Minusta kuitenkin tähän
jää aukko, vaikka ministeri totesi, että ensimmäisestä päivästä asti
pitää noudattaa työehtosopimusta, mutta
kun siellä tulevat komennusmiehet, lähetetyt työntekijät
johonkin keikkaan tänne purkamaan jonkun talon, mikä hyvänsä se
onkin, korjaamaan jonkin korjausseisokin aikana, ovat viikon täällä töissä,
häippäisevät pois, niin tällä hetkellä tiedetään
se, jotta heidän työaikakirjanpitonsa ja palkkakirjanpitonsa saaminen
tällä hetkellä — taas se Viro
esimerkkinä — on mahdottomuus. Kun käytiin
työelämävaliokuntana siellä katsomassa
kaksikin kertaa kyseistä aihetta, niin teoriassa siellä systeemien
pitäisi toimia, mutta niin kuin siellä kanssaveljet
ja ministerikollega totesivat, se on vaan teoriaa, heillä ei
välttämättä saada siltä työnantajalta
niitä tietoja ulos. Se kulttuuri on vaan toisenlainen.
Muuten se systeemihän on rakennettu suomalaisen työsuojelusysteemijärjestelmän
mukaan. Suomalaiset ovat opettaneet sen homman, mutta se on hioutumaton
vielä. Pitemmässä pelissä minä luulen,
että tämä homma tulee hoitumaan, mutta
se vie todella pitkään.
Sen takia toivon mukaan nyt eduskunnassa löytyisi se
rohkeus, jotta tähän 5 §:ään — täällä mahtaapi
olla se — saataisiin, jotta se aika on nolla-aika elikkä heti,
kun ihminen tulee Suomeen töihin, niin myös pitää sen
firman pystyä osoittamaan se, että tiedot ovat
saatavissa, mitä palkkaa hänelle maksetaan, koska
tämä johtaa siihen keinotteluun, niin kuin joku
täällä puhui siitä, jotta aina
löydetään porsaanreikä, aina
löydetään konstit, miten homma hoidetaan.
Tämä pykälähän ei takaa
sitä vielä, ettei se lähetetty kaveri
voi siirtyä toisen firman palvelukseen taikka toiseen kohteeseen
töihin ja voi olla täällä vaikka
miten pitkään eri firmojen töissä.
Sen takia minusta tämä pitäisi saada
tulpattua, jotta suomalainen viranomainen voi saada tiedon, mitä siellä työpaikalla
tapahtuu ja mitä se lähetetty työntekijä saa
oikeasti palkkaa.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Kysyn ministeri Filatovilta, kun en kuullut kaikkia
hänen puheenvuorojaan, mikä on viimeinen valistunut
veikkaus siitä, kuinka paljon Suomessa työskentelee
ulkomaista työvoimaa, koska kokonaismäärän
arvio vaihtelee sanojasta riippuen aika lailla. Kun Ruotsissa ei
ole siirtymäaikoja, niin siellä ei ole sitten
myöskään tarveharkintaa työvoiman
tulon suhteen, mutta siellä on rekisteröimispakko,
jolloinka Ruotsissa ainakin periaatteessa tiedetään
aina, kuinka paljon siellä on ulkomaista työvoimaa
töissä. Onko Suomessa harkittu vastaavaa käytäntöä?
Sitten siitä, mitä ed. Esa Lahtela sanoi tuosta kahdeksan
päivän säännöstä:
minä olen kyllä hänen kanssaan samaa
mieltä, että on paljon olemassa sentyyppisiä töitä,
esimerkiksi rakennustyöt, siivous- ja palveluala, tuotantoyksiköitten huoltoseisokit,
joissa tuo kahdeksan päivääkin voi olla
pitkä aika.
Vielä yksi asia. En kyllä ymmärrä,
mitä iloa on siitä, jos siellä mainitaan,
että pitää olla mainittuna työehtosopimus,
mutta jos sitten lain perusteluissakin sanotaan, että tästä työehtosopimuksesta
ja sen ehdoista voidaan jossain määrin poiketa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tämä ja myöskin
tuo seuraava laki ovat erinomaisia. Kuten ed. Pulliainen täällä totesi, niin
tämän kulkukorttiasian osalta ja itse asiassa myöskin
tämän tähän liittyvän
toisen keskeisen asian osalta rakennusalalla urakoitsijat ja rakennuttajat
menneisyydessä suhtautuivat tämäntyyppisiin
esityksiin kovin nihkeästi. Tiedän sen siitä,
että entisessä elämässäni
taisin jossain vaiheessa johtaa Itä-Suomen suurinta rakennuttajaa ja
kollegojen mielipiteet olivat aika jyrkkiä. Saattaa olla,
että vieläkin tällaista asennetta esiintyy, mutta
henkilökohtaisesti sekä suomalaisten yrittäjien
ja yritysten toimintaedellytyksistä huolestuneena vasemmistoliittolaisena
kansanedustajana että suomalaisesta rakentamisesta jonkinlaisen
käsityksen omaavana olen sitä mieltä,
että se, että vastuu on siirretty nimenomaan tänne
ketjun yläpäähän, on tässä ratkaisevaa.
Se on niin, että ainoastaan rakennuttaja ja pääurakoitsija
voivat pitää aliurakoitsijat kurissa.
Tuossa 90-luvun puolivälissä ympäristöministeriö — tai
kukahan niitä valtion rakennuksia silloin nyt hallinnoikaan — päätti,
että ympäristöministeriölle
remontoidaan tuosta Esplanadin lähistöltä talo,
ja sitten sitä ryhdyttiin remontoimaan. Siellä työmaalla
käydessäni oli kaksi pääurakoitsijan
edustajaa, työpäällikkö ja vastaava mestari,
ja 17 aliurakoitsijaa. Kun se työmaa valmistui, silloin
juuri samaan aikaan ympäristöministeriö antoi
tämän D2:n, jolla säädeltiin
sisäilmaominaisuuksia. Neljä vuotta myöhemmin
kun kävin yhdessä kokouksessa siinä talossa,
niin siellä kellarissa, jossa se kokoushuone sijaitsi, pumput
pumppasivat vettä edelleenkin. On edelleen epäilys,
että jotkut työntekijät olisivat sairastuneet
jopa erittäin vakavasti. Siis jo pelkästään
näitten syitten takia on (Puhemies: 2 minuuttia!) syytä,
että asia saadaan kuntoon.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Yritin kerätä näitä kysymyksenluonteisia — kaikki
eivät olleet suoria kysymyksiä — ilmauksia
ja lähteä liikkeelle siinä järjestyksessä kuin niitä minulle
tähän tuli.
Kotimaisen vuokratyön kysymys oli yksi asia, joka nousi
tässä keskustelun alussa esiin. Siitähän
meidän työehtosopimuslakimme säätää sillä tavalla,
että vuokratyöstä täytyy maksaa
sama palkka ja samat työehdot kuin jos työ tehtäisiin suorassa
suhteessa. Tämä kenttä on tietyllä tavalla
kaksijakoistunut. Meillä on hyvämaineisia vuokratyönantajia,
jotka palkkaavat työntekijänsä itsellensä työsuhteeseen
ja huolehtivat hyvin työntekijöiden koulutuksesta
ja muusta, mutta sitten — tämä kenttä on
aika kirjava — siellä on myös sellaisia
toimijoita, joilla kaikki osaaminen ei ole kohdallansa, ja niihin
tietenkin pitäisi voida nykyistä paremmin puuttua.
Meillä on työministeriössä selvityshenkilö,
jonka tehtävä on nimenomaan tällaisten
pätkätyöketjuttamisien, vuokratyön
ja erilaisen osa-aikaisen työn käytön — tämä on
ehkä seurausta meidän työmarkkinoidemme
uudelleenrakentumisesta — niiden valvonnan — siis
että meillä noudatettaisiin niitä lakeja,
joita on säädetty, ja pelattaisiin niiden pelisääntöjen
mukaan, jotka meidän laeissamme lukee — suhteen
selvittää, mitkä voisivat olla niitä lisävälineitä,
joilla tällaiseen todellisuuteen päästäisiin,
koska se ei oikeastaan asiaa auta, että muutetaan lakia
tiukemmaksi. Jos nykyistäkään lakia ei
noudateta, niin silloin tavallaan lainsäädäntömuutokset
tällä puolella eivät yksin auta. Hänen
tehtävänänsä on etsiä ja
miettiä niitä esityksiä, joilla voitaisiin
päästä eteenpäin siinä, että todellakin
lainsäätäjän tahto toteutuisi
paremmin elävässä elämässä.
Sitten nousi esiin Viron viranomaisyhteistyö, joka
kyllä viranomaisten tasolla on hyvällä tasolla,
siinä ei ole mitään kitkaa eikä ongelmaa.
Mutta ongelma on se, että viranomainenkaan ei aina saa
niitä tietoja, joita tarvitsisi. Tässä on
tämä koko problematiikka, ja siihen on yhdessä etsitty keinoja.
Esimerkiksi Virossa on työvoiman palvelupiste, jonka ajatus
on se, että jos työntekijä ajattelee
tulevansa Suomeen työmarkkinoille, niin hän voi
tuon palvelupisteen kautta saada tietoa siitä, minkälaiset
pelisäännöt Suomessa vallitsevat. Työministeriö on
aikanaan ollut rahoittamassa sen liikkeelle laittamista, ja nyt
se toimii siellä ammattiyhdistysliikkeen voimin. Tästä on hyviä kokemuksia
molemmin puolin, koska se on myös purkanut niitä epätodenmukaisia
odotuksia, joita ehkä osalla virolaisista työntekijöistä on
ollut suhteessa Suomen työmarkkinoihin, mutta se on myös
tehnyt heistä vahvempia, jotta he voivat puolustaa oikeuksiansa
silloin, jos heitä pyritään käyttämään
väärin Suomen työmarkkinoilla.
Miksi sitten ei otettu metallipuolelle tätä kulkulupajärjestelmää,
niin yksinkertaisesti siksi, että siitä ei vallinnut
yksimielisyyttä, vaan tämä jätettiin
ikään kuin työnantaja- ja työntekijäpuolen
jatkoselvittämiseen, onko se muoto sama, mitä tässä rakennuspuolella
nyt on säädetty, onko mahdollisesti joitakin erityispiirteitä,
joita siellä pitäisi ottaa huomioon, ja miten
niihin voitaisiin puuttua. Tuon työn pitäisi valmistua
marraskuun aikana, jolloin tiedämme sitten, miten tällä puolella
mennään mahdollisesti eteenpäin.
Sitten tämä kirjallinen kysymys, joka kulkuluvasta
on aikanaan tehty. Nyt saatan puhua vastoin parempaa tietoani, mutta
minulla on se käsitys, että silloin oikeusministeriön
virkamiestahopuolelta oli tullut tällainen näkemys,
että se on perustuslain vastainen. Mutta nyt kun tämä on mennyt
eteenpäin ja tässä on tavallaan säädetty tarkemmin — silloin
se oli ehkä vähän vielä yleishahmoisempi
se esitys tästä kulkuluvasta — niin on
käynyt ilmi, että se on täysin mahdollista niillä rajauksilla,
mitä tässä on tehty. Mutta se tässä lain
valmistelussa on ollut hyvin vaikeaa, että itse asiassa
meillä on paljon sellaista EU-lainsäädäntöä,
joka säätää siitä,
jolla pyritään tietenkin tavaroiden, palveluiden,
työvoiman ja pääomien vapaaseen liikkumiseen.
Ihan kaikkea ei saa rekisteröidä eikä kysyä eikä säätää.
Tässä on tasapainoteltu tavallaan näiden
inhimillisten tarpeiden ja sitten toisaalta vapaan kilpailun ja erilaisten
liikkumisoikeuksien rajalla. Sen takia jotkut asiat on ehkä hieman
monimutkaisesti ilmaistu verrattuna siihen, miten suomalaisittain asia
herkästi ajateltaisiin. Syntyykö tällä esityksellä sitten
rekisteri niistä yrityksistä, jotka Suomeen työvoimaa
lähettävät, niin sehän ei ole
viranomaisrekisteri, joka tässä syntyisi, elikkä tällaista
rekisteröitymisvelvoitetta ei ole, mutta on velvoite siitä,
että ne tiedot, jotka viranomaisella on oikeus saada, saadaan
kivutta, ja siihen liittyy tämä edustajan asettaminen.
Kun hallitus kävi tästä keskustelua,
puhuttiin siitä, miten tämä on synkronissa
mahdollisesti tulevan palveludirektiivin kanssa ja siihen liittyvien
palvelujen vapaan liikkuvuuden kanssa. Kukaanhan ei vielä voi
tietää, millaiseksi tuo palveludirektiivi muotoutuu.
Suomen intressissä on luonnollisesti se, että se
syntyy ja että palvelut liikkuvat paremmin kuin tällä hetkellä,
mutta myös se, että työehtoja pystytään
valvomaan ja että esimerkiksi sosiaali- ja terveyspalveluiden erityisluonne
voidaan ottaa huomioon eikä synny siellä tavallaan
tämmöistä väärää kilpailua, jos
näin voisi sanoa.
Tästä 14 vuorokauden rajasta ja siitä,
pitäisikö sen olla nolla vai 14 ja voidaanko ketjuttaa: Tässä laissa
on ketjutuskielto — jos haluatte sen muodon tarkistaa,
se on sivulla 15 — ja siinä puhutaan nimenomaan
työssäolosta ja lähetettynä olosta
14 vuorokauden kohdalla, ei siitä, että tuo työsuhde
kestäisi 14 vuorokautta. Jos siinä pyritään
ketjuttamaan työsuhteita ja kiertämään
tätä, silloin se 14 päivän Suomessa
oleminen riittää, silloin on oltava sen edustajan
olemassa, tai jos siellä on pieniä taukoja, mutta
kokonaisuutena 14 vuorokautta säilyy, silloin tavallaan
myös tuo edustajaehto täyttyy. Tässä on
opittu tästä työsopimuslain pätkätöiden
kiertämisajattelusta ja pyritty säätämään
se tiukemmin siinä mielessä, että se
tosiasiallisesti olisi 14 vuorokautta.
Sitten tästä kahdeksasta vuorokaudesta ja
siitä, pitäisikö jo heti olla nämä tiedot:
Ne tiedothan pitää saada. Sitä tämä laki
ei poista, etteikö niitä tietoja siitä ensimmäisestä päivästä pitäisi noudattaa
ja etteikö niitä siitä ensimmäisestä päivästä lähtien
pitäisi voida myös valvoa, mutta tätä edustajavelvoitetta
asetetaan vasta myöhempään vaiheeseen.
Tämä on yhdessä rakennettu kompromissi
hyvin erilaisten näkemysten suhteen. Osa oli sitä mieltä,
että tämä 14 vuorokautta ja kahdeksankin
on aivan liian nopeasti vastaan tuleva, mutta tässä on
koetettu hakea tasapainoa liian byrokratian ja liikojen velvoitteiden ja
toisaalta sitten valvonnan vaatimien tarpeiden mukaan.
Kun ed. Rajala sanoi, että pitää huolehtia
siitä, että lakia voidaan valvoa, niin itse asiassa
kun tämä laki pyrkii siihen, että valvonta
tehostuu, niin tätä lakiahan ei tarvitsisi noudattaa,
kunhan noudatettaisiin niitä ensin säädettyjä lakeja,
joita varten tämä on tehty. Se on se ensisijainen
tavoite. Mutta tämä liittyy myös tähän
14 vuorokauden sääntöön.
Sitten näistä aiemmin tehdyistä päätöksistä. Silloin
kun Euroopan unionin laajentumisesta käytiin keskustelua
ja noita päätöksiä tehtiin,
itse olin silloin esittämässä sitä,
että meidän täytyy käydä läpi
meidän lainsäädäntömme
sen suhteen, miten meillä ulkomaista työvoimaa
kohdellaan, miten sen työehtoja voidaan valvoa ja onko meillä aukkoja
lainsäädännössä, kun
maailma kansainvälistyy. Se ei pelkästään
liity EU:n laajenemiseen, vaan se liittyy ylipäätään
siihen, että meidän työmarkkinamme kansainvälistyvät myös
EU-maiden ulkopuolelta tulevan työvoiman suhteen. Silloin
lähti liikkeelle Ulteva 1. Elikkä tämä on
ollut tämmöistä pienten askelten politiikkaa,
koska yhteisymmärrystä on pyritty etsimään
työmarkkinajärjestöjen kanssa. Olen sitä mieltä ehdottomasti,
että näitä sääntöjä tarvittaisiin
joka tapauksessa, oli EU laajentunut tai ei, oli meillä siirtymäaikasäännöksiä tai
ei, koska työmarkkinat kansainvälistyvät.
Niitähän ei ole säädetty pelkästään
EU-maista tulevia työntekijöitä varten,
vaan myös niitä työntekijöitä varten,
jotka tulevat muualta kuin EU-maiden sisäpuolelta.
Aktiivisen työvoimapolitiikan osuvuudesta suhteessa
työvoimakapeikkoihin voisi sanoa sen, että usein
ne suurimmat ongelmat liittyvät siihen, että työssä on
joitakin ongelmia, minkä vuoksi työntekijät
pyrkivät siirtymään sieltä pois.
Jos me ajattelemme vaikka rakennusalaa, metallialaa ja erityyppisiä koneasentajia
ja muita, niin meillä koulutetaan hyvin voimakkaasti ihmisiä niille
aloille, joilla on pulaa, mutta kun Suomessa ei voi ihmistä pakottaa
tietyn alan koulutukseen eikä se olisi järkevää,
niin meillä on olemassa vähän semmoinen
kehäilmiö: metallimies kyllästyy omiin
hommiinsa ja päättää lähteä rakennusalan
koulutukseen, rakennusalan ihminen kyllästyy siihen, että työpaikat
ovat eri puolilla Suomea, ja päättää lähteä metallialan koulutukseen.
Tästä syntyy kierto, jossa tavallaan pula-alalta
ihmiset siirtyvät toiselle pula-alalle. Toki sinne tulee
muutakin työvoimaa, niistä ihmisistä,
jotka ovat työttöminä, mutta tämä on
yksi syy, minkä takia aina se, että koulutusta
suunnataan jonnekin, ei suoraan tuota sitä työvoimaa.
Vaikkapa liikenneala täällä Pääkaupunkiseudulla
on ollut tyyppiesimerkki siitä. Sinne on aivan mielettömästi
koulutettu ihmisiä työvoimapoliittisen koulutuksen
avulla, mutta kun ihmiset työttömyydestä ovat
päässeet työhön, niin kun he
saavat sen ensimmäisen työpaikan, he ryhtyvät
hakemaan parempaa työpaikkaa. Sen vuoksi tietyillä aloilla
pula jatkuu, ellei siellä puututa siihen, millaiset ovat
työsuhteet, millaiset ovat palkat, millaiset ovat työajat
ja muut työntekijän viihtyvyyteen ja houkuttelevuuteen
liittyvät asiat.
Suoraan sanottuna en lähtisi arvioimaan sitä, kuinka
paljon ulkomaista työvoimaa Suomessa on. Jos katsomme työlupajärjestelmän
kautta, niin meillähän kehitys on ollut hyvin
voimakasta. Silloin kun aloitin työministerinä,
työlupia myönnettiin noin 5 000 vuodessa, viime
vuonna niitä myönnettiin parisenkymmentätuhatta,
ja nyt niiden määrä on taas laskenut.
Se johtuu siitä, että meidän ulkomaalaislainsäädäntömme
on muuttunut ja esimerkiksi maatalouteen, puutarhatyöhön,
tämän tyyppiseen lyhyeen kausiluontoiseen työhön,
ei enää tarvita työlupaa. Mutta tässä koko
problematiikassa on kyse siitä, että ihmiset voivat
oleskella maassa laittomasti, tehdä työtä laittomasti
ja heille maksetaan laittomat työehdot tai sitten he voivat
oleskella maassa laillisesti, he tekevät työtä laittomasti
ja heille maksetaan laitonta palkkaa.
Tai sitten he oleskelevat laillisesti, tekevät työtä laillisesti,
mutta heidän palkkansa ei ole laillinen. Kaikesta tästä ketjusta
muodostuu erilaisia vaikeuksia. Mitä enemmän laittomuutta
on, sitä vaikeammassa tilanteessa ollaan. Mutta EU-maista
tulevien ihmisten määrä meidän
työmarkkinoillemme on pienentynyt; jos oikein muistan, työlupien
määrä sillä puolella on tippunut
noin yhteen kolmasosaan siitä, mitä se on ollut
ennen laajentumista. Osa johtuu lähetetyistä työntekijöistä,
mutta valtaosa johtuu siitä, että nämä kausiluonteiset
on vapautettu työluvista ja ehkä ollaan siinä vähän
päälle 20 000:n tosiasiallisesti, jotka
työtä tekevät. Mutta miten iso osa on
sitten pimeätä sen päälle, niin
siinä olisin varovainen.
Sitten tästä rekisteröimispakosta:
Siinä on vähän sellainen ongelma, että jos
laissa on rekisteröitymispakko, niin rehelliset yritykset
rekisteröityvät, mutta epärehelliset
eivät, ja taas sitten rehellisiä varten ei sitä rekisteröimispakkoa
tarvittaisi. Elikkä sen vuoksi itsekin olen ollut sitä mieltä tässä kokonaisuudessa,
että jos pelkkä kulkulupa säädettäisiin,
siitä ei välttämättä saataisi
sitä hyötyä, mikä saadaan näiden
kahden lain kokonaisuudesta, kun sillä emoyhtiöllä on velvollisuus
vaatia myös sitä, että työehdot,
palkkausehdot, työaikakirjanpito ja muu toimii sitten siellä toisella
puolella, koska rehellisiä varten näitä lakeja
ei tarvittaisi ja epärehelliset tuppaavat niitä kiertämään.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Ilkka Kanerva.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Minä kun en ole sinisilmäinen
vaan ruskeasilmäinen, niin ei kaikkea voi heti omaksua
eikä uskoa.
Miten on tämä kahdeksan päivän
sääntö sitten? Ministeri totesi äsken,
jotta tiedot on annettava. Keneltä ne tiedot pyydetään?
Kun oli se esimerkki virolaisesta firmasta, äsken todettiin,
että sieltä ei saa tietoja. Mistä ihmeestä ne
saadaan, vai onko tämä tilaajafirma vastuussa?
Mistä se tilaajafirma saa sitten ne tiedot, kun ei välttämättä tiedä,
mitä Virossa maksetaan? Sen takia tämä ongelma
jää tähän killumaan, mikä on
todettu. Minusta sen takia eduskunnan pitäisi puuttua siihen.
Siellä ei voi odottaa, että virolaiset uskaltaisivat
lähteä vaatimaan. Se kulttuuri on vaan semmoinen,
niin kuin he itse selittivät sen jutun, jotta siinä vaiheessa
vasta lähdetään peräämään
oikeuksia, jos oikein törkeästi on kohdeltu, koska jos
lähtee peräämään oikeuksia,
on turha luulla, että pääsee uudelleen
tänne töihin. Kun sieltä lähetetään
työntekijöitä, maksetaan ensinnäkin
ulkomaan päiväraha, joka on tosi kova liksa Virossa.
Verottomana saadaan ulkomaan päiväraha. Sitten
maksetaan vähän liksaa siihen sivuun tai ei makseta
ollenkaan. Se on heille sen verran kova juttu, että kannattaa
ottaa se raha pois, ja jobbarit vielä omansa vetävät
jossakin vaiheessa. Ainakin siinä vaiheessa kuulemma, kun
laivalla mennään takaisin, niin pitää vielä vähän
kuljettaa sitten riksaa siitä. Missä vaiheessa
se tulee esille? Sen takia tämä vastuu jää Suomen
puolella hoidettavaksi. Ei voida olettaa, että ne ihmiset,
jotka ovat täällä komennuksella, uskaltavat
paljon päätään aukoa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Arvoisalle ministerille liittyen vuokratyövoimaan
vielä yksi kommentti, joka tukee äskeistä ministerin
väitettä siitä, että tämä on
parempi kuin pakollinen kulkulupajärjestelmä.
Se liittyy niihin tapauksiin, joissa vuokratyönantaja toimii esimerkiksi
Tallinnassa ja sieltä lähettää tätä vuokratyövoimaa
Suomen työmarkkinoille. Meidän kannaltamme ongelmallisista
melkoinen osa onkin suomalaisia, ja heistä taitaa tällä hetkellä jopa
17 kaikkein ongelmallisinta olla Suomessa liiketoimintakiellossa.
Jotta näihin päästäisiin käsiksi,
silloin ministerin äskeinen väite siitä, että tämä kahden
lain paketti on parempi kuin pakollinen kulkulupajärjestelmä,
saattaa olla aivan oikea.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Kun puhutaan vuokratyöntekijöistä ja
työntekijöiden lähettämisestä EU:n
sisällä rajojen yli, niin tällöin
ollaan varmasti ihan keskeisessä EU-kysymyksessä,
kun ajatellaan vaikkapa Euroopan unionin perustuslain kaltaisen
sopimuksen kohtaloa Ranskassa, jossa käsitys puolalaisista
putkimiehistä tuli keskeiseksi.
Silloin, kun sosiaalinen puoli heikkenee vastaanottajamaan kannalta
taikka niitten työntekijöittenkin kannalta, joita
lähetetään vastaanottajamaahan, ei tämä paljon
puhuttu sosiaalinen Eurooppa toteudu. Sen vuoksi nimenomaan näiden asioitten
implementoinnissa omaan lainsäädäntöön
korostuu se, miten se tapahtuu, miten se tehdään.
Samalla myöskin Euroopan unionin uskottavuus kaiken kaikkiaan
on aika tavalla kiinni tämän tyyppisistä asioista.
Kimmo Sasi /kok:
Puhemies! Tämä ulkomaalaisen työvoiman
pelko kyllä vaan aiheuttaa pelkästään
ongelmia, jotka pahenevat koko ajan.
Mitä tulee tähän puolalaiseen putkimieheen, niin
ranskalaisena olisin ainakin ihan tyytyväinen siihen, että olisi
puolalainen putkimies, joka tekee hyvää työtä ja
tulee silloin, kun on sovittu, työpaikalle. Tässä suhteessa
hän kilpailee laadulla, ei välttämättä palkalla.
Mitä tulee tähän esitykseen, haluan
kyllä korostaa sitä, että ei kannata
tehdä työsuhteesta aivan liian vaikeata ja liian
byrokraattista. Jos olen virolainen rakennusmies tai siivooja, riittää,
että ilmoitan toiminimen Virossa, sen jälkeen
tarjoan palveluitani Helsingin seudulle, sovin urakkasopimuksella,
paljonko minulle maksetaan. Siinä ei kysytä mitään
minimipalkkaa, ja järjestelmä voi toimia näin
aivan ilman mitään ongelmia. Aina löydetään
ratkaisut, jotka ovat joustavia ja tarkoituksenmukaisia, jos työsuhteesta
tehdään liian byrokraattinen ja toimimaton.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti voisi sanoa, että Euroopan unionin
tasollakin käydään keskustelua siitä, mitkä ovat
vuokratyöntekijöiden ehdot ja miten ne pitää määritellä,
ovatko ne ensimmäisestä päivästä lähtien
olemassa vai ovatko ne mahdollisesti vasta vuoden päästä ja
onko siellä ketjuttaminen mahdollista. Tässä on
hyvin erilaisia näkemyksiä. Mutta pääasia
on se, että ne säännöt, olivatpa
ne mitkä tahansa, ovat kuitenkin reilut siinä tilanteessa,
kun ihmiset liikkuvat maan rajojen yli.
Aina löytyy niitä välineitä,
joilla tavallaan joku on valmis kiertämään
sitä omaa palkkaustansa. Sen vuoksi täytyy miettiä sitä,
millä saadaan aikaan tavallaan sellaista toimintaa, joka
ei vahingoita toista. Jos joku itse siihen esimerkiksi oman yrittäjyyden
kautta ryhtyy, silloin se on hänen vapaaehtoisempi valintansa.
Mutta jos työnantaja jonkun siihen pakottaa, silloin ollaan
toisenlaisessa tilanteessa, ja sen vuoksi pitää katsoa,
miten myös tämä liikkuva työvoima
Euroopan unionin työmarkkinoilla toimii. Siihen tähtää paitsi
tämä lainsäädäntö myös
moni muu, mikä Euroopan unionin sisällä on
tällä hetkellä valmisteilla, niin vuokratyödirektiivi
kuin työaikadirektiivi kuin sitten jatkossa tulevat muutkin
valmistelutyöt.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kuitaten sen, mitä ministeri edellä sanoi
totean vaan ed. Sasille, että kuvaamanne menettely todellakin
on joustava ja varmaan tehokaskin sen virolaisen työntekijän
kannalta. Suomalaisen yrittäjän kannalta se saattaa
olla jossain määrin vähemmän
miellyttävä.
Keskustelu päättyy.