13) Valtioneuvoston oikeuskanslerin kertomus oikeuskanslerin virkatoimista
ja lain noudattamista koskevista havainnoista vuodelta 2002
jatkuu:
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä on jo kolmas
kerta, kun jatketaan. Nyt tänä iltana on ilmeisesti
enemmän aikaa. En tiedä, onko tässä enemmän
puheenvuoroja salissa.
Kaikkien tutkimusten mukaan noin keskimäärin
Suomessa oikeusturvan pitäisi toteutua suhteellisen hyvin.
Näin on noin kansainvälisesti katsoen, mutta päivittäin
kun seuraa sähköpostia ja yhteydenottoja, niin
kuitenkin kansalaisten näkökulmasta jotenkin siellä on
hyvin paljon sen tyyppistä ajattelua, jotta siellä ei
heidän maalaisjärkensä mukaan oikeusturva
ole toteutunut ja semmoisia oikeusmurhatapauksia sattuu. Sen takia
ajattelin ihan yleisesti muutaman asian tässä käydä läpi
siinä mielessä, mitä pitäisi
tässä tehdä.
Itsekään en osaa tarkkaan sanoa siihen, mutta meidän
pitäisi löytää se ratkaisu,
millä tavalla hoitaa nämä tämän
tyyppiset kolarit, sanoisiko niinpäin, joita tuolla oikeuslaitoksessa
ja valvontapuolella sattuu, koska meillähän on
moniportainen systeemi, jossa pitäisi kyllä paljastua
sitten sen, jos joku on mennyt väärille jengoille,
ja se käännetään sitten oikeille
kierteille myöhemmin. Mutta valitettavasti, kun asia lähtee
siinä alussa väärille urille, niin se
menee sitten loppuun asti, jullottaa niin kuin hukkutukki ja ei välttämättä korjaannu.
Tietysti vuosikymmenien aikana on tapahtunut ihan muutamia tapauksia, joissa
on sitten muutosta tapahtunut, ja tietysti pienempiä asioita,
joissa oikeuskansleri ja oikeusasiamies ovat myös huomauttaneet
tai puuttuneet asiaan.
Itselläni on tässä vaan yksi esimerkki,
joka tässä salissa on tuttu: Uimaharjussa tapahtunut Sarkkisten
talokauppatapaus, joka oli aika ikävä paikka.
Se tuotiin sitten tänne perustuslakivaliokuntaan kymmenen
kansanedustajan voimin kannanottoa varten. Omasta mielestäni
siinäkin mentiin väärille jengoille sitten
taas. Elikkä siellähän todettiin muun
muassa semmoinen, jotta näiden Sarkkisten asiassa, jotka
taistelivat siitä, jotta heille ei ole oikeus toteutunut
siellä käräjäsalissa ja myöhemmin
valitusasteissa, kaikki on mennyt oikein ja he olisivat saaneet
saman hyvityksen siitä talokaupasta ilman käräjiä.
Elikkä missään vaiheessa ei kuitenkaan
mikään taho siinä välillä puuttunut,
vaikka valitettiin, siihen jotta heidän asianajajansa ei
ollut muuttanut vaadetta siitä, mikä oikea vahingon määrä oli
siinä talossa. Se meni sitten kaikki asteet. Myös
oikeuskanslerille useamman valituksen tekivät nämä Sarkkiset,
ja viime kädessä sitten, oliko se vuoden 2004
lopulla, Asianajajaliiton kurinpitolautakunta antoi yhdelle joensuulaiselle
asianajajalle siitä huomautuksen. Itse näen, jotta
oikeuskanslerin tehtävä olisi jossakin vaiheessa
ollut kyllä aikaisemmin jo puuttua, koska se oli siellä ainakin
kolme neljä kertaa sitä ennen ollut. Se asia ei
ole tämän kertomuksen sisällä, mutta
tämä kuvastaa sitä tilannetta, miten
ihmiset kokevat oikeuden toteutumisen ja valvonnan, mitä meillä Suomessa
tapahtuu.
Meillä odotetaan, että jokaisen kansalaisen
pitäisi olla lähes oikeusoppinut, pitäisi
tietää kaikki nippelit ja nappelit ja pitäisi
olla rohkeutta puuttua, niin kuin äskeisessäkin
tapauksessa, siinä vaiheessa, kun asianajaja ei olekaan
riittävästi heidän etunsa ajaja, ja erottaa
hänet. Mutta moniko tavallinen kansalainen, joka ei ole
oikeusoppinut, ymmärtää tehdä sen
aikanaan? Tai sitten hän on jo asianajaja ja pystyy hoitamaan
itse asiansa. Sen takia tähän rakoon pitäisi
löytää semmoinen ratkaisu, jotta pystyttäisiin
korjaamaan tehty virhe myöhemminkin ja se ei voisi olla
varallisuudesta kiinni. Tässäkin tapauksessa,
mistä äsken puhuin, tuli rahakysymys, ei enää uskallettu
lähteä eteenpäin viemään
sitä asiaa, koska pelättiin niin isoja sanktioita
siinä, minkä verran tulee mahdollisesti oikeudenkäyntikuluja,
koska ei tiedetä, mitä lopullisesti sitten tapahtuukin
myöhemmissä oikeusasteissa. Tämän
tyyppiseen asiaan meidän pitäisi löytää ratkaisu.
Sen takia jotkut kansalaispiiritahot ovat esittäneet sitä,
olisiko meidän uudelleen kokonaan ylempi valvontaelinjärjestelmä muutettava
siten, että olisi yksi elin eikä olisi jakautunut
kahteen, niin kuin tällä hetkellä, eli
on oikeuskansleri ja eduskunnan oikeusasiamies. Minusta Suomessa
pitää uskaltaa katsoa tämmöisiä uusia
asioita.
Minä olen aikaisemmin tästä puhunut
ja tehnyt jopa kirjallisen kysymyksen, ja siinä vastauksessa
todettiin, miten molempien virastojen tehtävät
ovat tärkeitä ja on jaettu vastuut, mutta minä näen,
että aina, kun pannaan hynttyyt yhteen, saadaan tehokkaampi
putki. On yksi päällikkö eikä ole
kahta organisaatiota, jotka kuitenkin ovat eri paikoissa ja kuluttavat
rahaa. Minusta tehokkuusajattelun pitäisi tässäkin
olla käytössä ja tietysti pääasia
on, että saadaan oikeita, hyviä päätöksiä sillä tavalla,
että valvonta toimii, jos on havaittavissa puutteita. Sen
verran vielä tätä järjestelmää pitäisi
kyllä muuttaa, että jos huomataan, että virhe
on tapahtunut, tehtäväkenttää pitää olla
väljyys laajentaa, että voidaan todeta, että tässä on
virhe tapahtunut ja päätös pitää saada
muuttumaan.
Sitten ihan kansalaisten kirjeiden pohjalta tiedetään
ja oikeustapauksiakin on sattunut, joissa selkeästi nähdään,
jotta on väärä päätös
ollut. Muun muassa joskus aikanaan Jyväskylässä on ollut
Laakson tapaus, jossa kaveri syyttömänä joutui
vaikeuksiin, kun toinen osapuoli syytti, jotta on aiheuttanut kolarin,
ja kaikki muut tahot, jopa virallinen tavarantarkastaja, todistivat,
että ei ole mahdollista, että tämä auto
on voinut tehdä sen. Tämä kaverikin tappeli
monta vuotta siitä, mutta hän kuoli sitten siinä vaiheessa,
kun olisi saanut asiansa eteenpäin. Tämä tuntuu
hassulta, minkä takia siinäkään
tapauksessa ei löytynyt tahoa, joka olisi voinut oikaista
asian ja antaa nopeammin periksi. Siinä oli Jyväskylän
poliisipäällikkö, joka panttasi tietoja,
ennen kuin antoi Laaksolle riittävät tiedot siinä vaiheessa,
kun jo oikeastaan oli myöhäistä hänen
elämäntaipaleensa osalta, että hän
olisi jaksanut taistella.
Pahimpia tapauksia Suomen historiassa lienee pihti-Virtasen
tapaus, josta, kun olen lukenut sitä, kukaan ei oikeastaan
ottanut vastuuta eikä missään vaiheessa
se ole oiennut, vaikka leikkaustapauksessa myöhemmin todettiin,
että pihdit siellä mahassa oli ja toiset ne joutuivat
ottamaan pois. Mutta syyllistä ei löytynyt koskaan eikä korvausvastaajaa
siinä hommassa. Muita en lähde luettelemaan.
Meillä olisi hirveän paljon tässä sinällään
parantamisen varaa. En väitä, että kaikki
on nykyisen oikeuskanslerin aikaansaannoksia, mutta kyllä odotan,
että toimintatapojen kehittämisessä meillä olisi
tahtoa ja viisautta tässä suomalaisessa eduskunnassa.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Olen pari lyhyttä puheenvuoroa
käyttänyt nyt käsittelyssä olevasta
perustuslakivaliokunnan mietinnöstä, joka koskee
vuodelta 2002 annettua oikeuskanslerin kertomusta. Tiedän,
että huomenna on vuoden 2004 kertomus lähetekeskustelussa,
mutta kun en ole ihan varma, onko itselläni mahdollisuus
olla läsnä siinä käsittelyssä, niin
pohdin yleisellä tasolla ja osittain liittyen vuoden 2002
kertomukseen asiaa, jonka otin täällä viimeksi,
kun tätä asiaa käsiteltiin, esille ja johon
myös oikeuskansleri asianmukaisesti vastasi, eli kuinka
kauan jotkut asiat viipyvät oikeuden käsittelyssä.
Silloin oli puhe autoverolain asioista, jotka kestivät
useampia vuosia.
Nyt viikonvaihteessa julkisuuteen tuli väitöskirjatutkimus,
jota en ole tarkemmin lukenut, mutta jäin pohtimaan, kun — mikäli
ymmärsin oikein — siinä puhuttiin vammaisten
asioista, en muista, oliko turvakengät, joiden käsittely
kesti kolme vuotta, ennen kuin siihen saatiin lainvoimainen päätös.
Tällä hetkellä kuntien tapa käsitellä asioita
on sellainen että, vaikka kyse olisi niin sanotusta subjektiivisesta
oikeudestakin, niin siitä huolimatta saattaa olla, että kunta
kokeilee, missä raja tällä kertaa menee,
tulee kielteinen päätös, ja jos siitä valitetaan
eteenpäin, sitten lainvoimainen päätös
kestää näin pitkään.
Arvoisa puhemies! Itse olen pohtinut näitä asioita
hyvin pitkään ja miettinyt osittain sitä,
mitä ed. Esa Lahtela täällä totesi
meidän laillisuusvalvontajärjestelmästämme,
kun on eduskunnan oikeusasiamiehen toimisto ja sitten valtioneuvoston
oikeuskanslerin oma järjestelmä. Silloin, kun valtioneuvoston
oikeuskansleri oli täällä talossa kansanedustajana,
jo keskustelimme tästä ainakin epävirallisesti,
ja täällä salissakin itse olen ottanut
vuosien varrella useamman kerran kantaa siihen, olisiko meidän
sittenkin pitänyt perustuslain uudistuksen yhteydessä siirtyä hieman
toisenlaiseen järjestelmään, jossa valtioneuvoston oikeuskansleri
keskittyisi nimenomaan valtioneuvoston asioihin ja toinen järjestelmä olisi
selvempi, virkamiesten ja kansalaislaillisuuden valvonnan esiintuominen
nimenomaan kansalaisten osalta.
Mutta nyt viimeaikaisten tapahtumien yhteydessä olen
jäänyt todella pohtimaan sitä, että kun valtioneuvoston
oikeuskansleri on läsnä valtioneuvoston istunnoissa,
niin sen kautta toimisto tulee tietoiseksi niistä esityksistä ja
myös siitä, millä tavoin laillisuuteen
liittyvät asiat saadaan päätökseen,
eli pienetkin asiat voivat viedä kolmekin vuotta, jonkun
vammaisen asiat, niin kuin kuvataan tässä, arvoisa
puhemies, jos nyt muistan oikein, Siitari-Vanteen väitöskirjassa.
Tällaiset asiat jättävät pohtimaan
sitä, elämmekö me todella kuitenkaan
sellaisessa yhteiskunnassa, jossa ihmiset saavat tasavertaisesti
laillisuutta. Varmasti asia käsitellään
perin pohjin, mutta kun se kestää näin
pitkään, jää kysymään,
onko kyse vain resursseista tai järjestelmästä vai
mikä olisi parannuskeino yksittäisen kansalaisen
kohdalta.
Kun tiedän, että oikeuskansleri on hyvin pitkään
ollut pohtimassa näitä asioita ja ollut mukana
valmistelemassa myös meidän uutta perustuslakiamme,
niin jäin toisaalta miettimään sitä, onko
meidän yhteiskuntamme muuttunut sen jälkeen niin
paljon, että olisi jotain tehtävä. Minä itse
näkisin, että oikeuskanslerilla on parhaimmat
mahdollisuudet esimerkiksi valtioneuvoston istunnossa puuttua näihin
asioihin taikka keskustella pääministerin kanssa,
joka on kuitenkin, sitaateissa sanottuna, se valtaa käyttävä henkilö valtioneuvostossa
silloin, kun puhutaan rahoista tai jostakin muusta, eli hänen
sanansa viime kädessä ymmärtääkseni
on kuitenkin se laki. Jos ei valtiovarainministeri esittele rahoja,
niin pääministeri voi sanoa, että ehkä me
sitten vaihdamme esittelijää, karrikoiden sanottuna.
Arvoisa puhemies! Toinen asia liittyy osittain siihen, mitä ed.
Esa Lahtelakin otti täällä esiin. Minulle
asia on jäänyt vieläkin hieman epäselväksi,
kun olen yrittänyt hakea totuutta siihen, kuka vastaa määrätyistä asioista
valtionhallinnossa. Ministeriö siirtää vastuun
lääninhallitukselle ja lääninhallituksesta
puolestaan hyvin herkästi takaisin ministeriöön.
Tällä tarkoitan monia kuntien toimia, jotka liittyvät
sosiaalipuoleen, osittain tällaiseen tapaukseen, joka oli
kuvattu viime viikonvaihteessa julkistetussa väitöskirjatutkimuksessa.
Toivoisin, että moniin pienempiinkin asioihin omasta toimesta
tavallaan lähtevät laillisuusvalvojat tutkimaan,
ja jos nämä kuuluvat selvästi valtioneuvoston
oikeuskanslerin tehtäväalueeseen, nimenomaan tämän joutuisuuden
analysointi ja joku kannanotto siihen, itse olisin kyllä mielelläni
kuulemassa, miten valtioneuvoston oikeuskansleri näkee
oman tehtäväalueensa, onko sinne saakka virtaa
tavallaan ohjata laillisuusvalvonnan yhteydessä myös valtioneuvoston
toimia.
Astrid Thors /r:
Värderade talman! Värderade justitiekansler!
Man kan säga att det av olika skäl har dröjt
rätt länge innan riksdagen har blivit klar med
den här berättelsen, men nu är vi här och
vi har alla skäl att tacka justitiekanslern och hans ämbete
för ett väl utfört arbete. Det är
bara två saker plus en kommentar om justitiekanslerns ämbete
som jag skulle vilja ta upp i det här sammanhanget.
Tässä yhteydessä me toteamme, että kertomuksessa
käsitellään perusoikeuksien toteutumista
ja turvaamista EU-lainsäädännön
valmistelussa ja hyväksymisessä. Tämä on
yksi kohta, jossa me olemme kiinnittäneet huomiota siihen, että perusoikeuksien
toteutumisiin liittyviä asioita ehkä valtioneuvoston
kirjelmissä vielä perusteellisemmin voisi ottaa
esille.
Joskus silloin tällöinhän erikoisvaliokunnat
ja toisaalta perustuslakivaliokunta joutuvat kiinnittämään
siihen verrattain paljon huomiota, muun muassa viimeksi, kun me
käsittelimme täällä ennen kesätaukoa
tilatukea. Luulen, että kaikki kollegat yhtyvät
tähän toivomukseen, että on erittäin
tähdellistä, että näihin asioihin
valtioneuvoston kirjelmissä kiinnitetään
enemmän huomiota. Kun me näemme esimerkiksi, miten
rikosoikeuden ja jopa prosessioikeuden alalta nyt Haagin, entisen
Tampereen suunnitelman mukaisesti on hirveän paljon uusia
esityksiä tulossa jo tämän syksyn ja
mahdollisesti seuraavan vuoden aikana, niin tämä tarve
vain korostuu. Me tiedämme, että olisi hyvä,
jos oikeuskansleri kiinnittäisi myöskin siihen
huomiota suurella asiantuntemuksellaan.
Toinen kommentti liittyy siihen poliisin valvontaan, mikä on
ollut tässä käsittelyssä myöskin
yhtenä painopistealueena.
Meidän on syytä todeta, että teidän
virastossanne toimiva Jonkka on tehnyt hyvää työtä,
kun hän selvitti poliisin valvontaa, ja on todettavissa se
kannanotto, mihin me päädyimme, että poliisin
valvonnan tehostamiseen liittyvien seikkojen lisäksi on
syytä arvioida mahdollisia muita kehittämistoimia,
emme ehkä sanoisi tässä suoraan ulkoisia
toimia, mutta moni varmaan haluaisi sen tyyppistä toimintaa.
Toivottavasti ministeriöt yhteistyössä oikeuskanslerin
kanssa ryhtyvät tähän. Niin kuin perustuslakivaliokunnan
puheenjohtaja joskus on sanonut, me olemme ainoita maita Islannin
kanssa EU:ssa ja Euroopassa, joissa tällaista ulkoista
valvontaa ei ole esimerkiksi suojelupoliisin osalta, ja suojelupoliisi
mainitaan tässä erikseen.
Jag vill alltså konstatera att vi fäster
uppmärksamhet vid övervakningen av polisen. Vi
vet att det arbete som har utförts inom justitiekanslersämbetet
har varit viktigt för att förbättra övervakningen
på samma sätt som också justitieombudsmannens
eller biträdande justitieombudsmannens arbete har varit
viktigt. Polisen har själv konstaterat att för
de här speciella åtgärderna har det behövts
ett utvecklingsarbete så att till exempel polisen själv
skall veta vilka extraordinära medel som faktiskt används.
Till slut vill jag konstatera att jag med intresse noterat
justitiekanslerns konstaterande i offentligheten under de senaste
dagarna om att statsrådets avsikter att inte besätta
alla poster som blir lediga under de kommande åren enligt
långsiktsplanerna skulle äventyra rättssäkerheten
för medborgarna. Jag tror att det skulle vara väldigt
viktigt att justitiekanslern klarare skulle påpeka vilka
faror han kanske ser. Det är helt klart att ett mekaniskt
tillämpande av den regeln inte går att genomföra
exempelvis när det gäller rättsväsendet,
men jag tror att vi borde få information för att
sköta den här uppgiften på ett sådant
sätt som de facto inte äventyrar medborgarnas
rättssäkerhet.
Kiinnitin huomiota siihen, että oikeuskansleri on muutama
päivä sitten todennut, että valtioneuvoston
aikeet, ettei täytetä kaikkia avoimiksi tulevia
virkoja, voivat vaarantaa kansalaisten oikeusturvaa. Haluaisin todella
kiinnittää tähän huomiota, niin
että voisimme käydä periaatteellisempaa
keskustelua. Olen siinä mielessä hänen kanssaan
samaa mieltä, että jos tämä periaate
esimerkiksi ulotettaisiin oikeusviranomaisiin, niin tottahan näin
kävisi. Me tiedämme, miten pitkät asiajonot
on joissakin oikeuslaitoksen tuomioistuimissa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Aivan niin kuin juuri ed. Thors, puutun samaan
asiaan. Oli erittäin asiallista ja miellyttävää kuulla, kun
oikeuskansleri aikaisemmin täällä istunnossa
totesi nimenomaan virkamiesten jaksamisesta, onko se jo ylitetty,
kun tehdään ikään kuin salaa
ylitöitä, ei puhuta siitä, jotta voidaan
työtehtävät täyttää ikään
kuin omalla ajalla. Tämä henkilökunnan
jaksaminen, työterveys, tuli tuolloin esille, se on tärkeätä,
kun nimenomaan sitten samaan aikaan aiotaan entisestään
lisätä ilmeisesti työpaineita, jos ei
auki tulevia valtionhallinnon virkoja täytetä.
Mitä tulee perusoikeuksien toteutumiseen, niin tavallisen
kansalaisen näkökulmasta se on todella vastuukysymys.
Ensisijaisesti kysytään, kenen on vastuu, onko
se esimerkiksi terveyspalvelujen puutteellisuuden vuoksi paikallisella kunnan
sosiaali- ja terveyslautakunnalla, onko se kaupunginhallituksella
tai kaupunginvaltuustolla, vai onko se sitten lopultakin eduskunnassa. Tästä vastuustahan
on puhuttu silloin, kun käytiin keskustelua nyt voimassa
olevasta perustuslaista. Silloin perustuslakioppineet viittasivat
siihen, että viimesijainen vastuu rahoituksesta olisi valtion
eikä kuntien.
Johannes Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä kysymys resurssien
riittävyydestä oikeuslaitoksessahan on ollut tietysti
vuosittain esillä, mutta kun tässä viitattiin,
että oikeuskansleri siihen eduskuntakeskustelussa otti
kantaa tulevan tuottavuusohjelman osalta, niin täytyy todeta, että itse
otin asian esille tuolla budjettiriihessä, kun siellä oli
esitetty kovin yksioikoinen linjaus juuri tästä,
että joka toinen virka jätetään
täyttämättä koskien kaikkia
hallinnonaloja saman juustohöyläperiaatteen mukaisesti,
ja siitä nyt hiukan saatiin sitä kirjausta oikaistua.
Mutta olennaistahan on nyt, että ensimmäisen kerran
vasta lokakuussa eri ministeriöt vastauksessaan valtiovarainministeriölle
käyvät läpi sen tosiasiallisen tilanteen,
mikä eri hallinnonaloilla esimerkiksi työmäärien
kehityksessä on kuluneina vuosina ollut ja on tulevina
vuosina. Eihän tätä resurssisäästöä voida
tehdä silmät ummistettuina, vaan täytyy
katsoa sitä todellista tilaa, minkälaisessa työpaineessa
eri hallinnonaloilla ollaan, minkälainen on ikärakenne
jne., joten tuo kaavamainen virkojen täyttämättä jättäminen
ei sellaisenaan voi mitenkään järkevällä tavalla
toteutua kautta hallinnon. On hyvä, että myös
Oikeuskanslerinviraston puolelta tähän kiinnitetään
huomiota.
Valtioneuvoston oikeuskansleri Paavo Nikula
Arvoisa puhemies! Pyrin vastaamaan keskeisiin tässä keskustelussa
aiemmin esille tulleisiin asioihin. Jos saan aloittaa siitä,
mihin keskustelu päättyi.
Ed. Johannes Koskinen on aivan oikeassa, että kun hän
oli oikeusministerinä talousarvioriihessä, hän
muotoili uudelleen tuon säästötavoitteen niin,
että eläköitymisen vuoksi vain joka toinen avautuva
virka jätetään täyttämättä.
Tämä tarkoittaa toteutuessaan 17 500
työpaikan asteittaista häviämistä valtiolla.
Se on valtion palveluksessa olevasta henkilöstöstä,
jota on noin 120 000, runsaat 12 prosenttia. En usko, että kukaan,
edes pahin valtion vihollinen, voi väittää, että valtiolla
niin monta turhaa työntekijää. Olen itse
täällä sanonut, että kun käyn
keskusteluja työsuojeluviranomaisten kanssa ja tarkastan
virastoja, niin en ole havainnut yhtään turhaa
työntekijää. En halua tässä yhteydessä nostaa
esille sitä, mitä on tapahtunut ministereiden
poliittisen avustajakunnan piirissä, nämä eivät
ole yhteismitallisia. Mutta kun valtion työpaikat ovat
hyvin paljolti ympäristön rakentamista, tietöitä,
valvontaa rajoilla, poliisitoimessa, mielisairaaloissa, ei näitä paperin
pyörittäjiä todellakaan ole niin paljon,
että tähän tavoitteeseen voidaan mennä vaarantamatta
asioiden käsittelyä. Siitä tämä aloitettiin
viime perjantaina, kun ed. Vistbacka otti esille asioiden käsittelyn
viipymisen. Jos joitakin turhia työpaikkoja löytyy,
niin ne kyllä ovat jo todennäköisesti
vähennetyt.
Tämä keskustelu kahdesta laillisuusvalvonnasta
on todella elänyt pitkään, ja se käytiin
läpi silloin, kun perustuslakia uudistettiin, niin kuin täällä muun
muassa ed. Vistbacka totesi. Silloin sekä komiteatyössä että hallituksen
käsittelyssä, samoin kuin myös eduskuntakäsittelyssä,
todettiin, että nämä järjestelmät
toimivat, niihin ei ole syytä kajota.
Jos katsotaan perustuslaissa olevia sanontoja siitä,
mitä oikeuskansleri kertoo kertomuksessaan eduskunnalle
ja mitä eduskunnan oikeusasiamies kertoo, sanamuodot pikkuisen
eroavat. Eduskunnan oikeusasiamies on aikanaan 85 vuotta sitten
perustettu valvomaan, että eduskunnan säätämät
lait toteutuvat täysimääräisesti.
Oikeusasiamies voi kertoa eduskunnalle lainsäädännössä havaitsemistaan
puutteista. Itse olen ymmärtänyt tämän
niin, että oikeusasiamiehellä on aavistuksen verran
vahvempi lainsäädäntöä arvioiva
rooli kuin oikeuskanslerilla.
Ajatus virastosta, jossa on yksi päällikkö,
on tietysti selkeä ja ymmärrettävä,
mutta laillisuusvalvonnassa sillä yhdellä päälliköllä ei
ole kyllä kovin paljon merkitystä. Meillä on
itse asiassa kuusi yksittäistä henkilöä,
jotka suorittavat laillisuusvalvontaa aivan omalla toimivallallaan,
johon kukaan ei voi puuttua: eduskunnan oikeusasiamies ja kaksi
apulaisoikeusasiamiestä, oikeuskansleri, apulaisoikeuskansleri
ja tämän sijainen. Me kaikki käsittelemme
ne asiat, jotka meidän eteemme tulevat, ja meillä ne
esimerkiksi jakautuvat työjärjestyksen mukaan,
ne menevät tietyn järjestelmän mukaisesti
automaattisesti ilman, että toinen puuttuu toisen työhön.
Tässä mielessä yhdistämisellä ei
kovin paljon saavuteta. Ei voida ajatella, että olisi laillisuusvalvontavirasto,
jonka päällikkö olisi itse asiassa kollegoidensa
muutoksenhakuviranomainen. Tällä me vain loisimme
uusia portaita ilman, että saadaan mitään
konkreettista aikaan.
Omalta osaltani totean, että ratkaisen virastoon tulevista
kanteluista ehkä 20—30 prosenttia. Pääosa
oikeuskanslerin työstä on hallituksen käsittelyyn
tulevien ehdotusten etukäteistarkastusta.
Ärade talman! I det här sammanhanget försöker
jag svara på riksdagsledamot Thors fråga om EU-skrivelserna
och hur ingående frågorna som anknyter till människorätten
behandlas i dem. I riksdagens plenum i fredags redogjorde jag för ett
utlåtande som jag lämnat till riksdagen och det
finns med i berättelsen från 2004 som behandlas
i morgon. Jag har påmint alla ministerier att de fördjupar
motiveringarna, det är mycket viktigt, som riksdagsledamot
Thors konstaterade.
Arvoisa puhemies! Asioiden viipymisestä on käsillä olevan
kertomuksen hakemistosta havaittavissa, että täällä on
viiden vuoden hakemisto ja näitä viipymisasioita,
ratkaisuja, on melkein yhden sivun mittainen luettelo. Näillä ratkaisuilla pyritään
aina kertomaan viranomaisille ja antamaan ohjeita, miten viipymisiin
tulee suhtautua. En muista, että olisin havainnut tahallista
viivytystä. Joskus sattuu vahinkoja, asiakirjat häviävät,
niitä tapahtuu enemmänkin ministeriöiden kansalaiskirjeissä.
Pitkät käsittelyajat saattavat johtua ja usein
johtuvat siitä, että asioiden selvittely vain
vie aikaa. Pyydetään lisäselvityksiä, että voidaan
ratkaista lain mukaan jonkun etuuden myöntäminen,
koska etuuksien myöntäminen vastoin lakia on myös
viranomaistoiminnan laiminlyönti. Nämä asiat
eivät ole niin kovin yksinkertaisia.
Arvoisa puhemies! Viime perjantain istunnossa ed. Kiljunen kysyi
Supon valvonnasta, se liittyy myös poliisivalvontaan, jonka
ed. Thors otti esille. Nämä ovat aika vaikeita
kysymyksiä. Joissakin maissa poliisivalvonta on järjestetty
erityisellä toimielimellä, joka saa tiedot kaikista
poliisin tutkinnoista, myös salassapidettävistä ja
sellaisista tutkinnoista, joissa itse asiassa vasta etsitään,
mitä suojelupoliisissa ilmeisesti tapahtuu paljon, sitä tilannetta,
onko tutkintakynnys ylitetty vai ei. Sitten nämä valvojat
selvittävät asiat parlamentille. Jos katsomme
sitä, mitä perustuslaki säätää eduskunnan
toimivallasta, siihen eivät kuulu yksittäiset
hallintoasiat. Eduskunta säätää lait
ja päättää valtiontaloudesta.
Yksittäiset asiat voivat tulla eduskunnan käsittelyyn
kertomusinstituutin kautta, jonka käsittelyssä nyt olemme,
eli laillisuusvalvoja antaa kertomuksen, jossa luetellaan, selvitetään
yksittäistapauksia, ja eduskunta halutessaan voi niihin
ottaa kantaa. Yhtä vähän kuin oikeuskansleri
voi muuttaa lainvoimaisia tuomioistuinratkaisuja tai mitä muita
viranomaisratkaisuja tahansa, yhtä vähän eduskunnan
valiokunta tai täysistunto voivat niihin puuttua. Tämä on
yhteiskunnan työnjako, joka on päätetty
silloin, kun perustuslaista on säädetty.
Herra puhemies! Vielä lopuksi totean, että ed. Hoskonen
viime perjantaina otti esille Natura-kysymykset. Niin kuin perustuslakivaliokunnan
mietinnöstä käy
ilmi, kun minuun kohdistettua muistutusta ei ole vielä käsitelty
loppuun, ei myöskään valiokunta ole tässä mietinnössään
käsitellyt Natura-asiaa. Kun se asia tulee loppuun käsitellyksi,
kaikki se, mitä itse olen lausunut valiokunnalle, mitä asiantuntijat
ovat lausuneet valiokunnalle, tulee julkiseksi ja silloin on aika
ja mahdollisuus käydä perusteellinen tarkastelu
tästä asiasta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Oikeuskansleri viittasi Natura-asiaan, joka
oli täällä esillä ed. Hoskosen
puheenvuoron perusteella. Haluaisin vain todeta, että kun
asia kerran pohjautuu ikään kuin lainsäädännöllisesti
luonnonsuojelulakiin — siellä mainitaan, tosin
vain maininnanomaisesti, Natura-verkosto — ja kun asia on
ollut myös ympäristövaliokunnassa käsittelyssä,
niin ympäristövaliokunnalle on ministeriön
toimesta saatettu tietoon, että valiokunta saa valiokuntana
kaikki haluamansa tiedot Natura-alueista ja tämä tiedonsaanti
sinänsä ei ole ongelmallinen. Mitä tulee
muuten tiedon luonteeseen ja siihen, että se on osin salassapidettävää,
se pohjautuu taas siihen, että tietyt bio- ja luontotyypit
ovat suojeltuja Natura-järjestelmän kautta ja
jos tieto kaikin osin olisi yleisessä käytössä, tämä suojelu
vaarantuisi.
Keskustelu päättyy.